Ei tulta kalliolle!

Tuomas

Ihmettelen, veneilijöiden valistumattomuutta siinä suhteessa, että laittavat nuotion suoraan kalliolle. Nyt kun syksy on alkanut, tulisijoja syntyy jälleen lähes kaikkiin luonnonsatamiin. Tuskin on kohtuuton vaiva rakentaa kivistä jonkinlainen arina kalliolle ja vasta sen päälle laittaa polttopuut, jotka toivottavast ovat kuivia risuja, eikä kasvavasta puusta otettuja.

Jos tätä menoa jatkuu, niin ehjän kallion löytäminen alkaa olla kuin lottovoitto. Jos aamulla vielä jaksettaisiin ennen lähtöä siivota tulisijan jäännökset, olisi jo aika paljon tehty ympäristön hyväksi.

Toki luvaton tulen teko on kiellettyä, mutta en usko, että tätä kieltoa koskaan tullaan noudattamaan, joten hyvä jos haitat minimoidaan.

27

6333

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kallio

Jos elävä tuli mielyttää niin kannattaa tehdä/teettää rosteriastia, mielummin jaloilla varustettu, jossa voi polttaa omia klapeja. Astia ei saa olla pohjastaan suoraan kiinni kalliossa.
      Jos kuitenkin pitää se nuotio laittaa niin ei ikinä kalliolle. Kummaa vielä on, että näihin luvattomiin nuotion pohjiin jää palamatonta roskaa rantoja pilaamaan, eikö niitä pystytä loppuun polttamaan kun kerran on saatu syttymään.

• Leena

Tai etsitään ainakin vanha nuotionpohja, jossa rapautuminen on jo alkanut.

• saa

ajaa sataakaheksaakymppiä, kun sen tekee jonkun muun perässä!

• Osku

Tulenteko toisen maalle ilman lupaa on kielletty ja sillä selvä. Tuon logiikan mukaan voisi neuvoa, että jos tekee mieli vetää kaupungilla jotakin turpaan, niin valitsee sellaisen jolla on ruma naama jo ennestään.

• Viki
        Osku kirjoitti:

Tulenteko toisen maalle ilman lupaa on kielletty ja sillä selvä. Tuon logiikan mukaan voisi neuvoa, että jos tekee mieli vetää kaupungilla jotakin turpaan, niin valitsee sellaisen jolla on ruma naama jo ennestään.

Eikä saa kävellä punaisia päin yöautiossa kaupungissa tai ylittää nopeusrajoitusta vaikka rekan rajoitin 9 km/h liikaa sallisikin tai unohtaa sumuvaloja palamaan päiväsaikaan tai...

Nuoriso oppii lain kunnioituksen jo räkänokkaiässä, kun hoksaavat kuinka alle 18-vuotias ei saa kaljaa tai tupakkaa mistään (laillisesti).

Rantaruottalaisten alueella elikkä länsikulttuurin alueella onkin syytä pidättäytyä tulenteosta ja kantaa trangia kalliolle. Itä-Suomessa tai Lapissa pitää olla aika niuho isäntä että kieltää ikimuistoisen oikeuden kynsitulien teosta.

Toinen juttu on sitten leiriytymisen jäljet, notski kannattaa tietysti tehdä rantasomerikkoon, jo paloturvallisuussyistä mutta myös sen vuoksi että syysmyrsky viimeistään putsaa pohjan. Roskien jättäminen luontoon on sikamaista!

Ainakin minä sallin mielihyvin satunnaisen kulkijan yöpyvän metsässäni ja tehdä tulet kunhan on siististi (mistä pirusta se osaisi lähteä etsimään palstan omistajaa kymmenien kilometrien päästä?), mutta paheksun kovasti jos joku vetää minua turpaan tai hakkaa kirveellä päähän, vaikka hänen sisäinen ääni niin olisikin käskenyt tehdä.

• toope

joku tosissaan, että kallio rapautuu alta jos sille tekee nuotion.

• AKO
        toope kirjoitti:

pelosta en tiedä, mutta se rapautuu ja sehän
        ei ole kivaa !

• Sepi
        toope kirjoitti:

Vaikka ei se vahinko ikuinen ole. Seuraava jääkausi jo parinkymmenen tuhannen vuoden kuluessa taas siloittelee nuotionjäljet. Tämän meidän sivilisaatiomme aikakäsityksen mukaan kyse on silti ikuisesta vahingosta. Muistaakseni olit tiukasti septin mereen tyhjennystä vastaan, jonka jäljet sentään katoavat murto-osassa kallioon jätetyistä. Logiikka näissäkin asioissa olisi hyväksi.

• toope
        Sepi kirjoitti:

Vaikka ei se vahinko ikuinen ole. Seuraava jääkausi jo parinkymmenen tuhannen vuoden kuluessa taas siloittelee nuotionjäljet. Tämän meidän sivilisaatiomme aikakäsityksen mukaan kyse on silti ikuisesta vahingosta. Muistaakseni olit tiukasti septin mereen tyhjennystä vastaan, jonka jäljet sentään katoavat murto-osassa kallioon jätetyistä. Logiikka näissäkin asioissa olisi hyväksi.

Olen puolustanut veneseptin tyhjentämistä mereen, koska pidän sitä luonnonmukaisimpana ko. jätteen hävitystapana, ottaen huomioon kaiken sen energiaa kuluttavan lutraamisen, mikä septien imutehjennykseen, säilömiseen, kuljetteluun ja siivilöimiseen liittyy sekä vastaavan hyödyn. Roskan heittämistä mereen vastustan, samoin kuin nuotion polttelua kallioilla. Nuotiosta jää kalliolle maisemaan sopimaton nokijälki. Mutta tuota rapautumisongelmaa vain ihmettelin, kun sentään kalliot ovat tähänkin asti säilyneet sellaisina kuin ovat aina niistä ajoista lähtien kun nuotioita polteltiin läpi vuoden ihan hengissä säilymisen turvaamiseksi. Nythän kyse on vain muutamien retkeilijöiden noin yhden kuukauden aikana vuodesta aikaansaamiesta mahdollisista vaurioista. Nykyajan kalliot-eihän ne mitään kestä:)

• Tuomas
        toope kirjoitti:

Olen puolustanut veneseptin tyhjentämistä mereen, koska pidän sitä luonnonmukaisimpana ko. jätteen hävitystapana, ottaen huomioon kaiken sen energiaa kuluttavan lutraamisen, mikä septien imutehjennykseen, säilömiseen, kuljetteluun ja siivilöimiseen liittyy sekä vastaavan hyödyn. Roskan heittämistä mereen vastustan, samoin kuin nuotion polttelua kallioilla. Nuotiosta jää kalliolle maisemaan sopimaton nokijälki. Mutta tuota rapautumisongelmaa vain ihmettelin, kun sentään kalliot ovat tähänkin asti säilyneet sellaisina kuin ovat aina niistä ajoista lähtien kun nuotioita polteltiin läpi vuoden ihan hengissä säilymisen turvaamiseksi. Nythän kyse on vain muutamien retkeilijöiden noin yhden kuukauden aikana vuodesta aikaansaamiesta mahdollisista vaurioista. Nykyajan kalliot-eihän ne mitään kestä:)

Kallio halkeilee jokaisen poltetun nuotion alla väistämättä. Tänä kesänäkin olen uusia poltettuja kallionkohtia nähnyt lukuisia. Ei ainakaan minun ymmärrykseeni mahdu tällainen välinpitämättömyys.
        Kun näkee vähän vaivaa nuotiopaikan valinnassa tai pohjan rakentamisessa, vauriot ovat vältettävissä.

Ihmettelen, jos et ole noita rapautumisjälkiä huomannut. Katsopa vähän tarkemmin tästä lähin. Suosituimmilla rantautumispaikoilla kalliot ovat jo aika surullisen näköisiä.

• JRxxx
        Tuomas kirjoitti:

Kallio halkeilee jokaisen poltetun nuotion alla väistämättä. Tänä kesänäkin olen uusia poltettuja kallionkohtia nähnyt lukuisia. Ei ainakaan minun ymmärrykseeni mahdu tällainen välinpitämättömyys.
        Kun näkee vähän vaivaa nuotiopaikan valinnassa tai pohjan rakentamisessa, vauriot ovat vältettävissä.

Ihmettelen, jos et ole noita rapautumisjälkiä huomannut. Katsopa vähän tarkemmin tästä lähin. Suosituimmilla rantautumispaikoilla kalliot ovat jo aika surullisen näköisiä.

Minusta käymäläjätteet tai roskat meressä ovat paljonkin pahempi asia kuin kallioiden nuotiojäljet. Ensinmainitut vaikuttavat ekosysteemiin pomminvarmasti, jälkimmäisillä on lähinnä esteettinen vaikutus ihmisiin ja heistäkin vain niihin, jotka a) jäljet huomaavat ja b) niistä välittävät. Oma tapani ei ole viritellä nuotioita mihinkään, mutta en minä nyt osaa hirmuisen kauheaksi ympäristörikokseksikaan niiden tekemistä kutsua. Kai se kallio rapautuu, mutta kuluu ja rapautuu se muutenkin.

• Tuomas
        JRxxx kirjoitti:

Minusta käymäläjätteet tai roskat meressä ovat paljonkin pahempi asia kuin kallioiden nuotiojäljet. Ensinmainitut vaikuttavat ekosysteemiin pomminvarmasti, jälkimmäisillä on lähinnä esteettinen vaikutus ihmisiin ja heistäkin vain niihin, jotka a) jäljet huomaavat ja b) niistä välittävät. Oma tapani ei ole viritellä nuotioita mihinkään, mutta en minä nyt osaa hirmuisen kauheaksi ympäristörikokseksikaan niiden tekemistä kutsua. Kai se kallio rapautuu, mutta kuluu ja rapautuu se muutenkin.

Ei nämä asiat, kallioiden polttaminen rikki ja käymäläjätteiden mereen laskeminen, mitenkään liity toisiinsa tai kilpaile keskenään. Käymäläjätteiden osalta on jo toimenpiteet tehty ja kielto mereen laskemisesta astuu voimaan ensi vuonna. Roskillekin alkaa jo olla riittävästi keräilypisteitä saaristossa.

Roskatkin pystyy vielä siivoamaan, mutta kallioita ei korjaa millään.

Olen hämmästynyt, jos tätä asiaa ei todellakaan pidetä ongelmana eikä siitä välitetä. Kyse siis ei ole yksin piittaamattomuudesta sinällään vaan siitä, että rikkinäiset kallioit eivät olekaan kaikkien mielestä mikään haitta. Sanon, että uskomatonta!

• Viki
        Tuomas kirjoitti:

Ei nämä asiat, kallioiden polttaminen rikki ja käymäläjätteiden mereen laskeminen, mitenkään liity toisiinsa tai kilpaile keskenään. Käymäläjätteiden osalta on jo toimenpiteet tehty ja kielto mereen laskemisesta astuu voimaan ensi vuonna. Roskillekin alkaa jo olla riittävästi keräilypisteitä saaristossa.

Olen hämmästynyt, jos tätä asiaa ei todellakaan pidetä ongelmana eikä siitä välitetä. Kyse siis ei ole yksin piittaamattomuudesta sinällään vaan siitä, että rikkinäiset kallioit eivät olekaan kaikkien mielestä mikään haitta. Sanon, että uskomatonta!

Tuomas on tuohtunut: "Kyse siis ei ole yksin piittaamattomuudesta sinällään vaan siitä, että rikkinäiset kallioit eivät olekaan kaikkien mielestä mikään haitta. Sanon, että uskomatonta!"

Mutta meillähän on täällä laajat alueet rapakivikalliota elikkä vuorisoraa. Hyi olkoon :-(

• hoh
        Viki kirjoitti:

Tuomas on tuohtunut: "Kyse siis ei ole yksin piittaamattomuudesta sinällään vaan siitä, että rikkinäiset kallioit eivät olekaan kaikkien mielestä mikään haitta. Sanon, että uskomatonta!"

Mutta meillähän on täällä laajat alueet rapakivikalliota elikkä vuorisoraa. Hyi olkoon :-(

.......kiellettyä tehdä avotulta toisen maalle ilman lupaa, väistämissääntöjä on noudatettava, mustaa kartiota on pidettävä näkyvällä paikalla purjealuksessa purjeet ylhäällä ja kone vedossa, jne...! Itse noudatan lakia; mielestäni ao. säännöt on tehty helpottamaan toisten ihmisten huomioimista ja niiden noudattaminen on kohteliasta.

• Bavarotti
        Tuomas kirjoitti:

Kyllä minäkin ihmettelen, että tuolle asialle näytetään viittaavan kintaalla. Nuotion polttamisesta todellakin jää ikimuistoiset rumat jäljet kallioon. Se on tämä aika; täydellistä välinpitämättömyyttä toisista, kunhan itse vaan saa kaiken, niin muulla ei mitään väliä.

Niin, kunhan vaan purjehtijat muistaisivat käyttää sitä kolmiota, niin maailma pelastuu...

• erkki
        toope kirjoitti:

Senhän se juuri tekee, varsinkin kun heittää vettä päälle.

• JRxxx
        Tuomas kirjoitti:

...vuoksi rikkinäiset kalliot olisivat jokin haitta?
        "Jälkipolviin" on sitten tasan turha viitata. Minä lähden siitä, että vain nyt elävillä on jotain huomioonotettavia oikeuksia.

• Heka
        JRxxx kirjoitti:

...vuoksi rikkinäiset kalliot olisivat jokin haitta?
        "Jälkipolviin" on sitten tasan turha viitata. Minä lähden siitä, että vain nyt elävillä on jotain huomioonotettavia oikeuksia.

Hieman oli provon tuntuinen kommentti. Mutta jos olet tosissasi, niin kuulostaako kivalta se, että mitä luonto on siloittanut tuhansien vuosien aikana, niin tämä sukupolvi turmelee sen.

• JRxxx
        Heka kirjoitti:

Hieman oli provon tuntuinen kommentti. Mutta jos olet tosissasi, niin kuulostaako kivalta se, että mitä luonto on siloittanut tuhansien vuosien aikana, niin tämä sukupolvi turmelee sen.

...vaan seison sanojeni takana. Ja suoraan kysymykseesi: mitä väliä? Esität ns. tyhjän argumentin, koska ei ole olemassa ainuttakaan eettisesti tai älyllisesti pätevää syytä, miksi minun tai kenenkään muunkaan tarvitsisi välittää joskus tulevaisuudessa mahdollisesti syntyvistä sukupolvista.
        Kukaan ei ole esittänyt ainuttakaan elävälle ekosysteemille koituvaa haittaa siitä, että kalliot rapautuvat. Voisin kuvitella yhden, eli hylkeille siitä ehkä voisi olla haittaa, tosin niiden valitsemat oleskelupaikat eivät taida juuri sattua yksiin nuotiopaikkojen kanssa.
        Minä lähden elämässäni siitä, että ainoa merkittävä eettinen mittari on se, aiheutetaanko ja miten paljon vahinkoa muille nyt olemassaoleville elollisille. "Vahingon" määritelmä on tietysti vaikea, minun nähdäkseni siihen kuuluu olennaisesti suoranainen fyysinen tai lääketieteellisesti todennettava psyykkinen vahinko. Se, että jonkun esteettistä silmää haittaa kallion rapautuminen ei ole tällainen vahinko; jos siitä aiheutuu psyykkisiä ongelmia, niin perussyynä ei ole kallion rapautuminen vaan se, että ko. yksilö on ollut jo lähtökohtaisesti tasapainoton.

• Osku
        JRxxx kirjoitti:

...vaan seison sanojeni takana. Ja suoraan kysymykseesi: mitä väliä? Esität ns. tyhjän argumentin, koska ei ole olemassa ainuttakaan eettisesti tai älyllisesti pätevää syytä, miksi minun tai kenenkään muunkaan tarvitsisi välittää joskus tulevaisuudessa mahdollisesti syntyvistä sukupolvista.
        Kukaan ei ole esittänyt ainuttakaan elävälle ekosysteemille koituvaa haittaa siitä, että kalliot rapautuvat. Voisin kuvitella yhden, eli hylkeille siitä ehkä voisi olla haittaa, tosin niiden valitsemat oleskelupaikat eivät taida juuri sattua yksiin nuotiopaikkojen kanssa.
        Minä lähden elämässäni siitä, että ainoa merkittävä eettinen mittari on se, aiheutetaanko ja miten paljon vahinkoa muille nyt olemassaoleville elollisille. "Vahingon" määritelmä on tietysti vaikea, minun nähdäkseni siihen kuuluu olennaisesti suoranainen fyysinen tai lääketieteellisesti todennettava psyykkinen vahinko. Se, että jonkun esteettistä silmää haittaa kallion rapautuminen ei ole tällainen vahinko; jos siitä aiheutuu psyykkisiä ongelmia, niin perussyynä ei ole kallion rapautuminen vaan se, että ko. yksilö on ollut jo lähtökohtaisesti tasapainoton.

Montako sukupolvea eteenpäin sinua kiinnostaa omien jälkeläistesi elämänlaatu. Minkälaisen luulisit oman elinympäristömme nyt olevan, jos esi-isämme olisivat eläneet periaatteidesi mukaan.

• mie
        JRxxx kirjoitti:

Sulla ei taida olla omia lapsia kun on noin lyhytkatsenen asenne.

• Tasapainoton
        JRxxx kirjoitti:

Tuolla logiikalla sitten kaikenmaailman graffititkin ovat hyväksyttäviä, koska eivät aiheuta elävälle ekosysteemille koituvaa haittaa.

• JRxxx
        Tasapainoton kirjoitti:

Tuolla logiikalla sitten kaikenmaailman graffititkin ovat hyväksyttäviä, koska eivät aiheuta elävälle ekosysteemille koituvaa haittaa.

...graffitit minun silmääni useinkaan häiritse, paitsi milloin niillä on sotkettu opasteita yms. informaatiolähteitä.
        Kiinteistönomistajan näkemys voi olla erilainen ja ymmärrettävä, muttat tässä kallioasiassa keskusteltiin muusta kuin maanomistajan mielipiteestä, toisin sanoen siitä, ovatko kalliolle tehdyt tulet haitallisia itsessään ja yleisesti.
        Kovin paljoa arvoa en tosin kalliokysymyksen suhteen antaisi sille maanomistajan mielipiteellekään ainakaan, kun kyse on ulkoluodoista.

• Sepi
        Tasapainoton kirjoitti:

Graffitien lisäksi samaan piikkiin voidaan laittaa vielä pikkunäpistelyt ja muutkin vastaavat kolttoset. Niistähän on korkeintaan vähän harmia uhrille, samoin kuin maanomistajaakin vain harmittaa, jos kallioiden pintaa tärvätään. Siinäkin vain näpistetään muilta ihmisiltä kauneusarvoja. Ihmisten paha mielihän ei sekään huononna olemassa olevaa ekosysteemiä. No, JR:n ajatusmaailman mukaanhan olisi hyväksi eliminoida pois ekosysteemiä pilaamasta hänen tiellään tupeksivat hitaammat kulkijatkin.

• Laki
        Sepi kirjoitti:

Näistä viesteistä saa sen kuvan että jollakin olisi tapana tehdä tuli muualle kuin omalle maalle. Täytyy kuitenkin muistaa että avotulen tekoon tarvitaan aina maanomistajan lupa. Mikäli toisen kalliolle sytyttää tulen joka rapauttaa kalliota, maanomistalla on oikeus vaatia tulen sytyttäjältä vahingonkorvaus, mikä voi olla huomattava. Ainakin jos joku sytyttää tulen minun kalliolle, asia viedään käräjille.

• AriT

Ihan hyvä ja huomionarvoinen pointti, mistähän tapa lienee nykyveneilijöille syntynyt? Ettei vain yhtenä osasyynä olisi mainostajat, jokunen vuosi sitten venelehdissä oli (moottori)venemainos (Bella tai Flipper), jossa nuori pariskunta istuskeli rantakalliolla tunnelmallisessa auringonlaskun valossa siinä paljaalla kalliolla nuotiota poltellen. Tosin vataaavia kuvia ei ole viime aikoina näkynyt, lieneekö valistus mennyt mainosten tekijöille perille.

• Puu...

En missään tapauksessa itse tee kalliolle nuotiota ja katson pahasti jos joku toinen tekee, saatan jopa valistaa jos ei ole karseen iso mörssäri.

Mutta pientähän ne loppujen lopuksi ovat ne nuotiopohjan jäljet käykääpä vaikka katsomassa valokuvaaja Jan Eeralan sivuilla Pohjanlahti/Concrete Coast gallerissa kuva kallioholma. Siinä on luonnonkaunis jääkauden ja meren hioma kallioniemi saanut arvoisensa koristeen. Nolla astetta galleriassa kuvia ko. härvelin rakennus vaiheista ja kallionlouhinnasta. Paikka oli ennen lintubongareiden suosima luonnonkaunis niemi.
      linkki: http://www.itameri.net/janeerala/uusi_pohjanlahti.html#

PS. Janin sivuilla on paljon upeita saariston maisemia, kannattaa selata sivuja Gallerioista löytyy erilaisia kuvasarjoja. Sivut on vähän vaikeasti navigoitavissa.

Erityisesti ajankohtaista/weblog galleriassa on kivoja tuokio kuvia rantojen miehen reissuista, (onpa meidänkin vene päässyt kuvaan)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      107
      2691
    2. Kyläkauppias ajoi kännissä töistä kotiin

Ei edes kallis auto estä humalassa ajamista, vaikka luulisi alkolukko olevan sellaisessa jo vakiovarusteena. https://ww
      Maailman menoa
      118
      2059
    3. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      69
      1620
    4. EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!

Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje
      Maailman menoa
      28
      1304
    5. Kiitos upeasta palvelusta kukkamyyjä

Kiitos sinulle upea kaunis kukkamyyjä Kuhmon torilla 🌹 Upea iloinen asenteesi ja kaunis hymysi pelasti päiväni ❤️ Jäi
      Kuhmo
      25
      1149
    6. Kultasi eka kirjain? Kuka haluaa

A haluaa J
      Ikävä
      96
      1074
    7. Miehet trikoissaan

On se kauhian näkköistä, kun miehet tiukossa trikkoissa juoksentelloo ja mulukku paestaa trikkoijjen läpi. Kahtokkee pe
      Suomussalmi
      53
      1062
    8. Miks me oikein

Rakastuttiin vaikka kaikki on mahdotonta?
      Ikävä
      85
      1044
    9. Ratikka Turkuun

Ei hyvä. Ja syy on siinä , kukaan ei osaa suunnitella oikeaa reittiä. Pitää huomioide, kiskoja sijaintia ei voi muutta
      Turku
      127
      1042
    10. Koko kansan kaste Punaisen meren ylityksen aikana

Koko Israelin 2,5 milj.kansa sai kasteen ja Pyhän Hengen lahjan ylittäessän Punaisen meren. 1.Kor.10 1 Sillä minä en ta
      Kaste
      366
      977
    Aihe