Asumistuen loppuminen --> suhde kiville

sossunluukulle

Täällä nolo tilanne. Ollaan seurusteltu ja puhuttu yhteenmuutosta, on löytynyt " se oikea" kummankin mielestä.

Elintasot vaan tällä hetkellä ovat erilaiset: mies saa normaalia hyvää palkkaa (kolmin- tai nelinkertaista kuin minä) ja itse kituutan vielä sairastumisesta aiheutuneen tulojen laskun kanssa. (Sairastumisen takia opinnot venyivät mutta kannattaisi silti opiskella loppuun, työssä käyn opiskelun ohella vaan eipä tässä paljoa ennätä tienata.)

Huomattiin, että jos vuokraamme asunnon ja panemme vuokran puoliksi, niin minähän en saa asumistukea (kuten nyt). Tällä hetkellä minulle käteen jää asumistuen kanssa vuokran jälkeen 700-800 euroa.

Mies on sitä sorttia, että kukin maksaa omat menonsa. Tonnin vuokrasta hän maksaisi 500 (alle 20 prosenttia hänen tuloistaan) ja minä maksaisin saman 500 (melkein 50 prosenttia minun tuloistani).

Miehen ratkaisu oli se, että jos hän olisi kirjoilla vanhempiensa luona eli kusetettaisiin kelaa. Kieltäydyin.

Minä en halua elää toisen siivellä ja mies tiukasti haluaa maksaa vain oman puoliskonsa.

Kovasti hän kyselee, ettenkö voi muka tehdä kompromissia ja olla ilman sitä asumistukea, tilnanteenihan ei kuitenkaan loppuelämää tule olemaan sama. Se kompromissi vaan olisi sitä, että joutuisin alle toimeentulorajan. Minusta se on aika kova hinta. Tuntuisi myös tyhmältä elää samassa taloudessa kahta ihan erilaista tulotasoa. Toinen käy leipäjonoissa ja toinen matkustelee Kanarialla.

Että tässä se sitten oli. Onko tässä jotain sellaista, mitä emme ole tajunneet? En rupea ruinaamaan "elättämisen" perään, vaikka kuinka on se oikea.

54

917

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mek

      Maksakaa vuokraa suhteessa tuloihin eli jos sinun tulot on vaikka 30% miehn nettopalkaasta niin silloin sinä maskat 30% ja miehsi 70% vuoktasta niin ei paljon asumistukia tarvita ja se siitä. Jos yhdessä asutaan niin hän maksaa enemmän joka tienaa enemmän.

      • sossunluukulle

        Eipä taida mitään olla tehtävissä. Mies on sitä mieltä että puolet ja puolet. Ja tosiaan en halua kokea olevani toiselle rasite, ja sitähän selvästi olen, jos hän joutuisi maksamaan enemmän kuin puolet.

        Olkoonkin, että yksinään hän saa maksaa vielä enemmän, mutta se on toinen asia.


    • lifemocker

      mihin helvettiin sä tarviit enemmän rahaa?! 700-800e/kk käteen vuokran jälkeenhän on ihan vitun hyvin!

      • sossunluukulle

        Nyt jää 700-800. Jos muuttaisin asumaan miehen kanssa yhteen, käteen jäisi 200-300. Minulla ei kuitenkaan ole ajokorttia, jota tarvitsisin töiden tekoa varten. Saan sitä enemmän töitä, mitä paremmin pystyn liikkumaan. Nyt olen julkisten varassa.

        Niin siihen helvettiin.


      • lifemocker
        sossunluukulle kirjoitti:

        Nyt jää 700-800. Jos muuttaisin asumaan miehen kanssa yhteen, käteen jäisi 200-300. Minulla ei kuitenkaan ole ajokorttia, jota tarvitsisin töiden tekoa varten. Saan sitä enemmän töitä, mitä paremmin pystyn liikkumaan. Nyt olen julkisten varassa.

        Niin siihen helvettiin.

        kerro toki meille muillekkin miten asumistukea voi saada 500e


      • sossunluukulle
        lifemocker kirjoitti:

        kerro toki meille muillekkin miten asumistukea voi saada 500e

        Asumalla pk-seudulla. Mutta siitä ehkä voi keskustella siihen aiheeseen liittyvällä palstalla?


      • sossunluukulle
        lifemocker kirjoitti:

        kerro toki meille muillekkin miten asumistukea voi saada 500e

        Siis töiden kanssa, töitä tekemällä jää käteen 700-800, kun asuminen on maksettu. Taisi olla sulle uusi asia tuo työ.

        Enpä tiennytkään, että tilanteeni voi aiheuttaa kateutta mutta näköjään kaikki on mahdollista.


      • lifemocker
        sossunluukulle kirjoitti:

        Siis töiden kanssa, töitä tekemällä jää käteen 700-800, kun asuminen on maksettu. Taisi olla sulle uusi asia tuo työ.

        Enpä tiennytkään, että tilanteeni voi aiheuttaa kateutta mutta näköjään kaikki on mahdollista.

        töitä tekemällä asumistukea ei paljon sulle maksella


      • Joo, epäkannattavaa
        lifemocker kirjoitti:

        töitä tekemällä asumistukea ei paljon sulle maksella

        Hyvä että jotkut edes yrittävät tehdä jotain itsensä elättämisen eteen.


      • lifemocker
        Joo, epäkannattavaa kirjoitti:

        Hyvä että jotkut edes yrittävät tehdä jotain itsensä elättämisen eteen.

        jos on töissä, eikä muutenkaan saa asumistukea kovin paljoa on vähän nurinkurista, että asumistuki nyt tässä olisi se suurin kompastuskivi...


      • sossunluukku
        lifemocker kirjoitti:

        jos on töissä, eikä muutenkaan saa asumistukea kovin paljoa on vähän nurinkurista, että asumistuki nyt tässä olisi se suurin kompastuskivi...

        Mistä sinä tiedät paljonko saan asumistukea? En ole kirjoittanut sitä summaa tänne, enkä ole kirjoittanut palkkaanikaan. Enkä kirjoita, koska en rupea tekemään sinulle tiliä siitä, mitä saan kelasta.

        Saan sitä asumistukea ihan mukavasti ja todella tarpeeseen, joten mene neuvomaan jotakuta muuta. Olen keskustelemassa parisuhteesta enkä kelan tuista tai siitä että kannattaako työ. Voisitko ystävällisesti jättää asian kommentoinnin?


      • lifemocker
        sossunluukku kirjoitti:

        Mistä sinä tiedät paljonko saan asumistukea? En ole kirjoittanut sitä summaa tänne, enkä ole kirjoittanut palkkaanikaan. Enkä kirjoita, koska en rupea tekemään sinulle tiliä siitä, mitä saan kelasta.

        Saan sitä asumistukea ihan mukavasti ja todella tarpeeseen, joten mene neuvomaan jotakuta muuta. Olen keskustelemassa parisuhteesta enkä kelan tuista tai siitä että kannattaako työ. Voisitko ystävällisesti jättää asian kommentoinnin?

        vaan näyttäähän nuo kelan tuet nyt aika merkittävästi sun parisuhteen tilanteeseen liittyä... ;)


      • sossunluukku
        lifemocker kirjoitti:

        vaan näyttäähän nuo kelan tuet nyt aika merkittävästi sun parisuhteen tilanteeseen liittyä... ;)

        Kyse on siitä, että haluanko olla miehen kanssa yhdessä ja mikä on reilua.


      • Vittu mitä porukkaa
        sossunluukku kirjoitti:

        Kyse on siitä, että haluanko olla miehen kanssa yhdessä ja mikä on reilua.

        Älä inise jos jää edes se 200-300€ käteen / kk. Itsellä jää alle 200€.
        Lisäksi, jos tuo tilanne vituttaa niin huolella niin suksi toiseen suhteeseen. Sä oot tullu kerjää vaan sääliä saatanan paska!


    • 35 v. aviossa

      Jätä tuollainen mies!
      Rakkaussuhteessa rahat ovat yhteisiä, jos todellakin yhteistä elämää lähdetään rakentamaan.

      Parisuhteessa on todellakin vikaa, jos rahasta täytyy riidellä.

      • sossunluukulle

        Minun on varmaan pakko, koska en tule jaksamaan graduntekoa ja töissäkäymistä ilman, että tarvittaessa saan kelasta tai sosiaalitoimesta mitään tukea. Siis elämää alla toimeentulotukirajan, töitä ja gradua tehden.

        Sitä vartenhan se asumistuki on, että jos käy kuten minulle (sairastuu), yhteiskunta auttaa normaaliin elämään takaisin ja takaa ainakin jonkin elintason, vaikka ihminen jäisi työelämästä pois kokonaan.

        Itse varmaan pyrkisin sihen, että asioista selvittäisiin parina, jos haluaisin pitää ihmisen elämässäni. Mies pyytää enkö voisi joustaa, eihän tilanne kauaa kestäisi, ehkä vuoden, ehkä kaksi (tietysti sitä kauemmin, mitä vaikeampaa minulla on). Olen jo nyt ylirasittunut. Lisäksi pitäisi muuttaa lähelle hänen työpaikkaansa, ei minun. Minun työmatkoistani tulisi kaksituntisia suuntaansa. Bussissako minä sen gradun kirjoitan?

        Luulen, että tulen voimaan huonosti miehen kanssa.


      • Vittu mitä porukkaa
        sossunluukulle kirjoitti:

        Minun on varmaan pakko, koska en tule jaksamaan graduntekoa ja töissäkäymistä ilman, että tarvittaessa saan kelasta tai sosiaalitoimesta mitään tukea. Siis elämää alla toimeentulotukirajan, töitä ja gradua tehden.

        Sitä vartenhan se asumistuki on, että jos käy kuten minulle (sairastuu), yhteiskunta auttaa normaaliin elämään takaisin ja takaa ainakin jonkin elintason, vaikka ihminen jäisi työelämästä pois kokonaan.

        Itse varmaan pyrkisin sihen, että asioista selvittäisiin parina, jos haluaisin pitää ihmisen elämässäni. Mies pyytää enkö voisi joustaa, eihän tilanne kauaa kestäisi, ehkä vuoden, ehkä kaksi (tietysti sitä kauemmin, mitä vaikeampaa minulla on). Olen jo nyt ylirasittunut. Lisäksi pitäisi muuttaa lähelle hänen työpaikkaansa, ei minun. Minun työmatkoistani tulisi kaksituntisia suuntaansa. Bussissako minä sen gradun kirjoitan?

        Luulen, että tulen voimaan huonosti miehen kanssa.

        ELI SÄ OLET JO TEHNYT PÄÄTÖKSEN SAATANAN HUOMIOHUORA! Painu nyt vittuun siitä vikisemästä.


    • Reiluinta olisi maksaa tulojen suhteessa nuo asumiskulut. Toisaalta miksi on juuri nyt pakko muuttaa yhteen? Eikö voisi odottaa, kunnes saat gradun valmiiksi ja opiskelut päätökseen? Tuossa jäljempänä mainitset, että sinun työmatkasi tulisi unelmamiehen ja -kämpän kanssa olemaan 2h...Ei kuulosta ihan unelmalta.
      Esitäppäs tälle miehelle ehdotelmana prosenttiosuuksin tehty suunnitelma asumisen kulujen jakamisesta. Jos edelleen inttää 50/50 jakoa, niin sanoisin että anna tyypille koko 100% - vapautta ;)
      Olen itse valmistumisen jälkeen joutunut hetken olemaan elätti, kun Kelan mielestä miehen tulot riittivät ja työkkäristäkään ei mitään herunut. Minua asia kiusasi enemmän kuin miestä. Ei meillä riidelty rahasta, edes silloin kun elämä pyörähti toisin päin ja minä kustansin yhteistä arkea.
      Jos jatkat yhteiseloa tuollaisen kitupiikin kanssa, niin valmistaudu huolehtimaan tulevaisuudessa omilla tuloillasi itsestäsi ja lapsista - sinähän ne muksut maailmaan pukkaat, joten noin älykäs mies toteaa vastuun olevan tuottajalla =)

      • sossunluukulle

        Minäkin mietin tuota, että onko pakko juuri nyt muuttaa yhteen. Meidän on vaan tosi vaikea nähdä toisiamme, asuntomme ovat kaukana toisistaan eikä toiseen edes pääse julkisilla. Mies on majaillut minun luonani, mitä en enää jaksa, koska ahtaseen yksiöön ei mahdu. En saa vaatekaapin ovea auki miehen tavaroiden takia jne.

        Voisihan sitä olla suhteessa niinkin, että ensin kukin hoitaa asiansa kuntoon (opiskelee, hankkii työpaikan, hoitaa itsensä terveeksi) ja sitten vasta tulee parisuhde.

        Tosin en ymmärrä mikä sellaisen suhteen idea on. Minusta tämä on merkki siitä, että ei osata tai pystytä yhdessä ratkaisemaan asioita. Ongelmiahan tulee kuitenkin kaikille jossain vaiheessa.

        Olen nyt jo joustanut monessa asiassa ihan liikaa. Tuon kanssa olisi ihan kamala kasvattaa lapsia. Päätin lopettaa suhteen. Ehkäpä mulla on vuoden kuluttua hieno tilanne, mutta en mä sit enää ole "käytettävissä".


    • rahako ratkaisee

      Jos mies on noin tarkka rahoistaan, tulee tulevaisuudessa olemaan vielä enemmän vaikeuksia. Kun rakastetaan, talous on yhteinen ja raha-asiat ratkotaan yhteisinä, ei niin että kumpikin pitää huolen vain omista asioistaan. On täysin mahdoton tilanne, että puolisoitten elintaso on erilainen ja rahankäytöstä joudutaan neuvottelemaan jatkuvasti.

      Ratkaisu voisi olla, että kumpikin panee tietyn prosentin tuloistaan yhteiselle tilille, josta yhteiset kulut maksetaan. Eihän asumistuen menetyksen pitäisi olla yksin sinun menetyksesi siitä että asuisitte yhdessä, vaan myös miehen tulee osallistua käytössä olevan yhteenlasketun rahamäärän vähenemiseen.

    • miees.

      Älä muuta tuon miehen kanssa yhteen kun ei se ole omastaan valmis antamaan. Jos seurustelee niin raha ei sa olla riidan aihe sillä silloin suhde voi huonosti. Miehes pitää tehdä kompromissejä eli maksaa suuremman osa n kuluista.

      • näinkin

        Jos yhteen muuttaminen aiheuttaa sinulle noin ison tappion, ei sen tietenkään pidä koskea vain sinua. Onhan mies yhtälailla aiheuttamassa sitä menetystä, kun päätös yhteisestä asumisesta on tehty yhdessä. Miehen pitäisi maksaa sinulle se menetetty asumistuki, koska menetät sen hänen takiaan.


      • Kuulostaa törkeälle
        näinkin kirjoitti:

        Jos yhteen muuttaminen aiheuttaa sinulle noin ison tappion, ei sen tietenkään pidä koskea vain sinua. Onhan mies yhtälailla aiheuttamassa sitä menetystä, kun päätös yhteisestä asumisesta on tehty yhdessä. Miehen pitäisi maksaa sinulle se menetetty asumistuki, koska menetät sen hänen takiaan.

        Totta, toinen menettää ja toinen säästää. Onhan se näppärää laittaa vähävarainen vaimoke maksamaan puolet vuokrasta, vaikka nainen itse jää puille paljaille. Eipä tarvitse itse maksaa täyttä vuokraa. Yksiön vuokra on paljon enemmän kuin kaksion vuokra jaettuna kahdella, joten mies säästää tällä systeemillä. Mitenkähän tietoisesti mies on tämän pelannut...


      • lifemocker
        näinkin kirjoitti:

        Jos yhteen muuttaminen aiheuttaa sinulle noin ison tappion, ei sen tietenkään pidä koskea vain sinua. Onhan mies yhtälailla aiheuttamassa sitä menetystä, kun päätös yhteisestä asumisesta on tehty yhdessä. Miehen pitäisi maksaa sinulle se menetetty asumistuki, koska menetät sen hänen takiaan.

        ottakaa halvempi kämppä, ei sitä tonnia ole pakko maksaa vuokraa


      • Puoluepolitiikkaa?
        lifemocker kirjoitti:

        ottakaa halvempi kämppä, ei sitä tonnia ole pakko maksaa vuokraa

        Ymmärsin aloituksen niin, että tässä on kyse muustakin kuin rahasta. Sinun kanssasi taas aina on kyse rahasta ja yhteiskunnan tuista. Voi helvetti...


      • sossunluukku
        näinkin kirjoitti:

        Jos yhteen muuttaminen aiheuttaa sinulle noin ison tappion, ei sen tietenkään pidä koskea vain sinua. Onhan mies yhtälailla aiheuttamassa sitä menetystä, kun päätös yhteisestä asumisesta on tehty yhdessä. Miehen pitäisi maksaa sinulle se menetetty asumistuki, koska menetät sen hänen takiaan.

        En osaa sanoa, en ole ajatellut tuosta näkökulmasta. En ajattelisi ehkä ihan niinkään, että menetän asumistuen miehen takia, jos kerran yhdessä päätämme yhteenmuutosta.

        Tuo toinen kirjoittaja on kyllä oikeassa siinä, että kaksion vuokra jaettuna kahdelle on vähemmän kuin se summa, jonka mies joutuisi maksamaan yksiöstä. Siinä mielessä on miehelle etu saada jaettua vuokra...

        Tosin minulla ei ole aikomustakaan muuttaa yhteen ja menettää asumistukea. Tarvitsen sitä todella. Olen vain niin ällistynyt ja tyrmistynyt miehen ehdostuksista, etten osaa sanoa oikein mitään takaisin. Olen vain sanonut, etten muuta yhteen ja sillä selvä, mies inttää. Homma leviää muutenkin käsiin :(


      • NiinaK80
        sossunluukku kirjoitti:

        En osaa sanoa, en ole ajatellut tuosta näkökulmasta. En ajattelisi ehkä ihan niinkään, että menetän asumistuen miehen takia, jos kerran yhdessä päätämme yhteenmuutosta.

        Tuo toinen kirjoittaja on kyllä oikeassa siinä, että kaksion vuokra jaettuna kahdelle on vähemmän kuin se summa, jonka mies joutuisi maksamaan yksiöstä. Siinä mielessä on miehelle etu saada jaettua vuokra...

        Tosin minulla ei ole aikomustakaan muuttaa yhteen ja menettää asumistukea. Tarvitsen sitä todella. Olen vain niin ällistynyt ja tyrmistynyt miehen ehdostuksista, etten osaa sanoa oikein mitään takaisin. Olen vain sanonut, etten muuta yhteen ja sillä selvä, mies inttää. Homma leviää muutenkin käsiin :(

        Neuvon nyt jättämään yhteenmuuton, kun miehellä on nuo raha-asiat tärkeämpiä.. taitaa laskelmoida kuinka itse hän siinä säästää ja jää käteen enempi, kun toinen on puolittamassa asuinkuluja..

        Olin vuosia AVIOliitossa, jossa sairastuttuani makselin puolet kuluista.. välillä jopa enempikin ja meillä myös tuli sääntö "se joka tienaa vähemmän, tekee kotona kaiken". Opin elämään niin jotta jäi alle 20e omiin juttuihin kuussa muiden kulujen ja ruuan jälkeen. Minä söin nuudelisoppaa ja miehelle tein hyvät, laadukkaat ruuat.. jotka hän tietysti osti itse. :D

        Niin.. erohan siitä tuli. Menin aika rikki henkisesti pitkäksi aikaa.. mutta elätti en ollut ikinä.. ei vaan lämmitä kauheesti se esim. silloin kun itket pakkasella bussipysäkillä risoissa kengissä ja mies porhaltaa ohitse.. julkisilla piti kulkea, jos ei ollut varaa maksaa osuuttaan bensoista, vakuutuksista vaikka samaan suuntaan oliskin matka ollut.

        Varo oikeasti AP mihin olet menossa tuon miehen kanssa. :)


      • lifemocker
        sossunluukku kirjoitti:

        En osaa sanoa, en ole ajatellut tuosta näkökulmasta. En ajattelisi ehkä ihan niinkään, että menetän asumistuen miehen takia, jos kerran yhdessä päätämme yhteenmuutosta.

        Tuo toinen kirjoittaja on kyllä oikeassa siinä, että kaksion vuokra jaettuna kahdelle on vähemmän kuin se summa, jonka mies joutuisi maksamaan yksiöstä. Siinä mielessä on miehelle etu saada jaettua vuokra...

        Tosin minulla ei ole aikomustakaan muuttaa yhteen ja menettää asumistukea. Tarvitsen sitä todella. Olen vain niin ällistynyt ja tyrmistynyt miehen ehdostuksista, etten osaa sanoa oikein mitään takaisin. Olen vain sanonut, etten muuta yhteen ja sillä selvä, mies inttää. Homma leviää muutenkin käsiin :(

        tottakaihan se nyt puoliksi laitetaan, eli etsikää sen hintainen kämppä että se on molemmille yhtä edullista muuttaa yhteen


      • lifemocker
        NiinaK80 kirjoitti:

        Neuvon nyt jättämään yhteenmuuton, kun miehellä on nuo raha-asiat tärkeämpiä.. taitaa laskelmoida kuinka itse hän siinä säästää ja jää käteen enempi, kun toinen on puolittamassa asuinkuluja..

        Olin vuosia AVIOliitossa, jossa sairastuttuani makselin puolet kuluista.. välillä jopa enempikin ja meillä myös tuli sääntö "se joka tienaa vähemmän, tekee kotona kaiken". Opin elämään niin jotta jäi alle 20e omiin juttuihin kuussa muiden kulujen ja ruuan jälkeen. Minä söin nuudelisoppaa ja miehelle tein hyvät, laadukkaat ruuat.. jotka hän tietysti osti itse. :D

        Niin.. erohan siitä tuli. Menin aika rikki henkisesti pitkäksi aikaa.. mutta elätti en ollut ikinä.. ei vaan lämmitä kauheesti se esim. silloin kun itket pakkasella bussipysäkillä risoissa kengissä ja mies porhaltaa ohitse.. julkisilla piti kulkea, jos ei ollut varaa maksaa osuuttaan bensoista, vakuutuksista vaikka samaan suuntaan oliskin matka ollut.

        Varo oikeasti AP mihin olet menossa tuon miehen kanssa. :)

        niin mitenkäs menisi sitten, että maksaisitko sinä naisena korkeampaa vuokraa jos mieheltä tulot tippuisivat?

        aika usein tuntuu naisilla menevän niin, että heidän tulee hyötyä tilanteesta, mutta jos mieheltä menee enemmän niin se on kuitenkin ok


      • sossunluukku
        lifemocker kirjoitti:

        tottakaihan se nyt puoliksi laitetaan, eli etsikää sen hintainen kämppä että se on molemmille yhtä edullista muuttaa yhteen

        Samalla siirrytään sitten Utsjoen työkkäriin työttömäksi työnhakijaksi. Pk-seudulla on töitä, mutta asuminen myös maksaa. Voisitko oikeasti häipyä tästä ketjusta?


      • sossunluukku
        NiinaK80 kirjoitti:

        Neuvon nyt jättämään yhteenmuuton, kun miehellä on nuo raha-asiat tärkeämpiä.. taitaa laskelmoida kuinka itse hän siinä säästää ja jää käteen enempi, kun toinen on puolittamassa asuinkuluja..

        Olin vuosia AVIOliitossa, jossa sairastuttuani makselin puolet kuluista.. välillä jopa enempikin ja meillä myös tuli sääntö "se joka tienaa vähemmän, tekee kotona kaiken". Opin elämään niin jotta jäi alle 20e omiin juttuihin kuussa muiden kulujen ja ruuan jälkeen. Minä söin nuudelisoppaa ja miehelle tein hyvät, laadukkaat ruuat.. jotka hän tietysti osti itse. :D

        Niin.. erohan siitä tuli. Menin aika rikki henkisesti pitkäksi aikaa.. mutta elätti en ollut ikinä.. ei vaan lämmitä kauheesti se esim. silloin kun itket pakkasella bussipysäkillä risoissa kengissä ja mies porhaltaa ohitse.. julkisilla piti kulkea, jos ei ollut varaa maksaa osuuttaan bensoista, vakuutuksista vaikka samaan suuntaan oliskin matka ollut.

        Varo oikeasti AP mihin olet menossa tuon miehen kanssa. :)

        Minäkin olen ajatellut, että nainen tekee kotona enemmän. Varsinkin jos töitä ja tuloja on vähemmän, on luonnollista, että sitten tekee kotona enemmän.

        Mutta mutta... käykö siinä sitten niin, että päätyy tiskailemaan, pyykkäämään, silittämään tärkeitä kokouspaitoja ja jynssäämään vessanpönttöä - ja toinen ei oikeastaan edes huomaa, että kotona tapahtuu jotakin?

        Nainenhan voi käyttää saman ajan työntekoon ja ansaitsemiseen. Sen hinta on sitten se, että tiskit lojuvat pitkinsä. Tai ihan sama onko se kotona oleva osapuoli mies vai nainen, helposti vain käy niin, että kotona olija menettää työvuosia, cv on paskempi, työeläkettä ei kerry... Ja tätä sitten jotkut sanovat loisimiseksi.

        Minulla nimittäin on taipumusta tähän tiskailuun ja imurointiin ja muuhun, kun ajattelen sen kuuluvan naiselle. Mies ei kuitenkaan arvosta tätä. Jos minä en jynssää, kukaan ei jynssää.


      • Ehdota muuttoa ilman
        sossunluukku kirjoitti:

        En osaa sanoa, en ole ajatellut tuosta näkökulmasta. En ajattelisi ehkä ihan niinkään, että menetän asumistuen miehen takia, jos kerran yhdessä päätämme yhteenmuutosta.

        Tuo toinen kirjoittaja on kyllä oikeassa siinä, että kaksion vuokra jaettuna kahdelle on vähemmän kuin se summa, jonka mies joutuisi maksamaan yksiöstä. Siinä mielessä on miehelle etu saada jaettua vuokra...

        Tosin minulla ei ole aikomustakaan muuttaa yhteen ja menettää asumistukea. Tarvitsen sitä todella. Olen vain niin ällistynyt ja tyrmistynyt miehen ehdostuksista, etten osaa sanoa oikein mitään takaisin. Olen vain sanonut, etten muuta yhteen ja sillä selvä, mies inttää. Homma leviää muutenkin käsiin :(

        En suosittele, että muutat kyseisen miehen kanssa samaan asuntoon.

        Luettuani ketjua sain käsityksen, ettei mies ole valmis tekemään komromissejä mistään asiasta. Jos muutto onnistuu vain siten, että muuttaisitte sinun tuloille liian kalliiiseen (50/50 vuokra) ja kohtuuttoman matkan päähän, ehdota hänelle ihan rauhassa muuttoa, mutta ILMAN sinua. Voit siis kertoa hänelle, että hän voi muuttaa lähelle työpaikkaansa, mutta sinä et aijo asua siellä, voit luvata kädyä silloin, kun ehdit tai muuten haluat. Ja kerrot sen ihan rauhallisesti. Tämä siis siinä tapauksessa, jos haluat ja aijot jatkaa suhdetta ko. mieheen.

        Itse en oliis koskaan muuttanut mieheni kanssa yhteen, jos emme olisi olleet yksimielisä paikasta ja minkä hintaisessa asutaan ja kuinka tämä kustannetaan siten, että kumpikin on tyytyväinen.


      • lifemocker
        sossunluukku kirjoitti:

        Minäkin olen ajatellut, että nainen tekee kotona enemmän. Varsinkin jos töitä ja tuloja on vähemmän, on luonnollista, että sitten tekee kotona enemmän.

        Mutta mutta... käykö siinä sitten niin, että päätyy tiskailemaan, pyykkäämään, silittämään tärkeitä kokouspaitoja ja jynssäämään vessanpönttöä - ja toinen ei oikeastaan edes huomaa, että kotona tapahtuu jotakin?

        Nainenhan voi käyttää saman ajan työntekoon ja ansaitsemiseen. Sen hinta on sitten se, että tiskit lojuvat pitkinsä. Tai ihan sama onko se kotona oleva osapuoli mies vai nainen, helposti vain käy niin, että kotona olija menettää työvuosia, cv on paskempi, työeläkettä ei kerry... Ja tätä sitten jotkut sanovat loisimiseksi.

        Minulla nimittäin on taipumusta tähän tiskailuun ja imurointiin ja muuhun, kun ajattelen sen kuuluvan naiselle. Mies ei kuitenkaan arvosta tätä. Jos minä en jynssää, kukaan ei jynssää.

        ei kotitöitä niin paljon ole, että toisen sen takia kuuluisi maksaa enemmän

        yhteistä kotia kuuluu huoltaa YHDESSÄ


      • lifemocker
        sossunluukku kirjoitti:

        Samalla siirrytään sitten Utsjoen työkkäriin työttömäksi työnhakijaksi. Pk-seudulla on töitä, mutta asuminen myös maksaa. Voisitko oikeasti häipyä tästä ketjusta?

        en. voisitko sinä?! :)


      • lifemocker
        Ehdota muuttoa ilman kirjoitti:

        En suosittele, että muutat kyseisen miehen kanssa samaan asuntoon.

        Luettuani ketjua sain käsityksen, ettei mies ole valmis tekemään komromissejä mistään asiasta. Jos muutto onnistuu vain siten, että muuttaisitte sinun tuloille liian kalliiiseen (50/50 vuokra) ja kohtuuttoman matkan päähän, ehdota hänelle ihan rauhassa muuttoa, mutta ILMAN sinua. Voit siis kertoa hänelle, että hän voi muuttaa lähelle työpaikkaansa, mutta sinä et aijo asua siellä, voit luvata kädyä silloin, kun ehdit tai muuten haluat. Ja kerrot sen ihan rauhallisesti. Tämä siis siinä tapauksessa, jos haluat ja aijot jatkaa suhdetta ko. mieheen.

        Itse en oliis koskaan muuttanut mieheni kanssa yhteen, jos emme olisi olleet yksimielisä paikasta ja minkä hintaisessa asutaan ja kuinka tämä kustannetaan siten, että kumpikin on tyytyväinen.

        niin kyllähän asunnon pitäisi olla sellainen, että se on molemmille yhtä edullinen niin hinnan kuin sijainninkin puolesta!


      • Lifelover
        lifemocker kirjoitti:

        ei kotitöitä niin paljon ole, että toisen sen takia kuuluisi maksaa enemmän

        yhteistä kotia kuuluu huoltaa YHDESSÄ

        Eli jos toinen käy töissä ja toinen hoitaa kotia ja kodin ohessa kasvi- ja pihamaata, jolta saa tuoreita vihanneksia ja perunoita, niin saako työssä käyvä syödä niitä toisen kasvattamia perunoita? Miksi tunget kaikki parit samaan muottiin? Eihän näihin kysymyksiin ole aina yhtä oikeaa ratkaisua.


      • :):)
        lifemocker kirjoitti:

        ottakaa halvempi kämppä, ei sitä tonnia ole pakko maksaa vuokraa

        lifemocker on ihana


    • RealistiXX

      Rakkaus ja parisuhde ovat yhtä kuin yhteiset rahat.
      Jos näin ei ole, pakene ja nopeasti.

      Mieti mikä on tärkeikeintä elämässä.

      • lifemocker

        " Rakkaus ja parisuhde ovat yhtä kuin yhteiset rahat."

        väärin. molemmat kun maksavat kaiken puoliksi niin mitään yhteisiä rahoja ei tarvita. tai jos haluaa jonkun yhteisen tilin tehdä niin eihän se muuten toimi kuin, että molemmat laittavat sinne SAMAN VERRAN rahaa. muuten ei ole tasapuolista


      • Päätä jo
        lifemocker kirjoitti:

        " Rakkaus ja parisuhde ovat yhtä kuin yhteiset rahat."

        väärin. molemmat kun maksavat kaiken puoliksi niin mitään yhteisiä rahoja ei tarvita. tai jos haluaa jonkun yhteisen tilin tehdä niin eihän se muuten toimi kuin, että molemmat laittavat sinne SAMAN VERRAN rahaa. muuten ei ole tasapuolista

        Etkös sinä tuossa toisessa ketjussa ole sitä mieltä että avovaimo maksaa vuokraa sen mukaan millaiset tulot on?


      • lifemocker
        Päätä jo kirjoitti:

        Etkös sinä tuossa toisessa ketjussa ole sitä mieltä että avovaimo maksaa vuokraa sen mukaan millaiset tulot on?

        nyt ei ole kysymys omistusasunnosta, jossa toinen maksaisi toisen omaa asuntoa pois


      • Päätä jo
        lifemocker kirjoitti:

        nyt ei ole kysymys omistusasunnosta, jossa toinen maksaisi toisen omaa asuntoa pois

        Eli miten se vastike ja vuokra maksetaan? Millä lailla tulot vaikuttavat tähän? Miksi omistusasunnossa maksukäytäntö riippuu tuloista ja vuokra-asunnossa ei?


      • lifemocker
        Päätä jo kirjoitti:

        Eli miten se vastike ja vuokra maksetaan? Millä lailla tulot vaikuttavat tähän? Miksi omistusasunnossa maksukäytäntö riippuu tuloista ja vuokra-asunnossa ei?

        koska omistusasunnossa toinen maksaa asunTOAAN pois, niin siinä sitten tämän kumppanin pitäisi maksaa puolet tästä omistusasunnosta toiselle, ja sitten maksaa yhdessä vastikkeita/lyhennyksiä, että päästäisiin 50-50 tilanteeseen.

        eihän sitä nyt ole järkeä toisen maksaa toisen omaisuuden velkaa pois


    • kooshis

      Tilannehan voi mennä tuohon niin kauan kun sitoutuminen on niin ja näin.

      Avoliitto on usein juuri sellainen harmaa alue, jossa ei vielä olla sellaisella sitoutumistasolla että rahat ja omaisuus olisivat yhteisiä. Ei voi uskaltaa, kun se on vielä toiseen tutustumista ja katsomista että kuinkahan tässä käy. Rakkaus ja parisuhde taas vaativat auttamaan toista. Mutta kun ei tiedä osoittautuuko toinen sen arvoiseksi, eikä ole mitään velvollisuutta elättää toista.

      Toki myöskään avioliitossa ei aina ole rahat yhteisiä, mutta siinä on sentään sitouduttu kaiken kansan edessä pitämään toinen toisesta huolta, myös taloudellisesti.

      Avoliitto on kaikin puolin hieman niin ja näin, mutta se tietysti riippuu täysin ihmisistä, kuinka se toimii, ja kuinka sitoutuneita ollaan. Rahan takia ei kannata mennä avoliittoon, koska rahan takia niitä ongelmia aina syntyykin.

      • lifemocker

        mun näkökantani on, että silloinhan se homma ei nimenomaan toimi, jos ei olla valmiita maksamaan kaikkea TASAN PUOLIKSI


    • itsekäs munakas

      Se asuminen kulut pitää matemaattisesti laskea tulojen suhteessa. Jos toinen saa enemmän maksaa suhteessa myös enemmän.

      *Tasan puoliksi ei todellakaan ole tasa arvoista parisuhdetta ja kyllä nämä ahneet miehet sen tietää sisimmässään.

      Vaihda säätysi takaisin sinkuksi ja elä omaa elämää. Mies saa asua missä asuu yksin kun viime kädessä etsii oman elämänsä helpottajaa. Mitä rakkautta se semmoinen on ?

      • lifemocker

        tasa-arvoista ei ole sekään, että mies maksaa automaattisesti enemmän ja kyllä nämä ahneet naiset sen tietää sisimmässään.


    • ei sukupuolikysymys

      Tasa-arvoa on se että parempituloinen maksaa enemmän, riippumatta siitä onko mies vai nainen. Jos rakastaa, haluaa tietysti kumppaninsa tuetaan heikompiosaisia ja tasoitetaan tuloeroja että kenenkään tilanne ei olisi kohtuuton ja jokainen voisi tuntea olonsa turvatuksi - sillä tavalla ylläpidetään kansalaisten kaikinpuolista hyvinvointia ja terveyttä ja onnellista yhteiseloa. Sama periaate toimii parisuhteessa.

      • edellinen - korjaus

        tuosta putosi lause: Jos rakastaa, haluaa tietysti kumppaninsa elävän samaa elintasoa kuin itse. Yhteiskunnassakin tuetaan heikompiosaisia... jne


    • eiburanaajosviiraa

      arvoisa "lifemocker"

      sinulla ei selvästikkään ole naista, (etkä koskaan tule sitä saamaan) joten kannattaa köpötellä kirjastoon, ja lainata vaikkapa käteenveto-opas.

      sinun lääkitys ei todellakaan ole kohdillaan, joten kehoittaisin sanomaan holhoojallesi, että ottaa asian puheeksi seuraavalla käynti kerralla..

    • Nuori mies

      Onpahan ongelma joka on kuitenkin tilapäinen. Itselläni se on kroonista sorttia ja olen mies. Olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja yli 30% tuloista tulee eläkkeensaajan asumistuesta. Rahaa jää käteen vuokran jälkeen vajaa 500e joka EI riitä Suomen järkyttävällä hintatasolla. Tyttöystäni taas on matalapalkkatyössä ja saa suunnilleen saman verran rahaa kuussa käteen. Säästöön ei jää mitään kuten ei minullakaan. Mutta Kelapa on sitä mieltä että tulot on niin kovat, että yhdessä asuessa en saisi asumistukea.

      Yhteenmuutto taas edellyttää isompaa asuntoa joka on kalliimpi. Eli vuokraan en pystyisi osallistumaan kuin parilla sadalla joten molemmat olisi yhtä köyhiä kuin nytkin ja lisänä tulisi tuo toisen elätettävänä oleminen. Tilanne on jatkunut SEITSEMÄN vuotta. On se hauskaa istua viikot yksin asunnossa. Ja kun olen eläkkeellä masennuksen vuoksi, niin seuraukset mielenterveydelle ovat aikamoiset.

      Toinen valituksen aihe liittyy Suomen asuntopolitiikkaan. Laskin että olemme maksaneet yhteensä vuokraa tuon seitsemän vuoden aikana lähes 100.000 euroa. Onko tässä mitään järkeä? Muut muuttaa yhteen ja kerää varallisuutta, meillä ei olisi varaa edes asumisoikeusasuntoon koska sekin maksaa lähes tonnin kuussa lainanlyhennyksineen. Toki jos saisin asumistukea...

      • mek

        Jos asumistukea haluaa niin tuloteivät saa ylittää 500€ kuussa bruttona niin saa joitain mutta jos menee tonniin tulot niin turha luulo. -90 luvulla kun vielä vuokralla asuttiin ja itse työttömänä ja naiseni vanhempainrahalla niin tulomme oli jotain 6-7000 markaa ja vuokra 2300 markkaa niin yritimme asumistukea niin turha toivo ja luin sossun tulorajat niin tonnin olisi tienannut niin olisi jotain saanut ja se siitä. Ne tulorajat ovat niin pienet että jos jonkinmoista palkkaa saa niin ei mitään mahdollisuuksia ja se siitä. Yksi tapa on asua yhdessä on se että toinen on kirjoilla jossain muualla ja toinen vain vuokra-asunnossa niin saa asumistukea mutta jos jää kiinni niin peritää takaisin.


    • koskameilläonLIDL

      Mua jotenkin huvittaa toi "vain 200-300e". Meillä kun jää miehen kanssa yhteiseksi 600e kuussa, ja siitä maksetaan sähkö, puhelinlaskut, netti, kuntosalilasku, matkat, vaatteet ja ruuat kissojen ruuat, rokotukset,hiekat ja eläinlääkärikäynnit. Ihan hyvin ollaan pärjätty.

      • Huomautus......

        Huvittaisiko sitten vielä, jos itselläsi olisi se 250 euroa ja miehelläsi 3000 euroa asumiskulujen jälkeen? Mitään et saisi mieheltä, vaan saisit tulla toimeen 250:llä eurolla. Sehän tässä nyt pointtina on, eikä köyhyys sinänsä.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8356
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2545
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe