vetokoukun vaikutus

käytetyn ostossa

Miten reagoitte autoon, jossa vetokoukku, käytettyä ostaessa?
Onko 200e lisää, vai 1000€ vähennystä?
Itse "hyppään" aina vetokoukullisen auton ohi, vaikka muuten olisi hyvin kiinnostava!

21

3552

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rane™

      ...sen huomaa paikoista jos on ollut karavaanarilla kun tutkiskelee. Satunnaisella kärryn vetämisellä ei ole oikeastaan mitään vaikutusta autoon. Hommaatko muuten itse koukun ostamaasi autoon ellei sitä ole? Ei koukkua kannata kavahtaa.

      • käytetyn..

        Sitähän ei sitten tiedä. Onko revitty kesämökin/omakotitalon tarpeet!
        Tuskin kukaan koukkua koristeeksi hankkii.
        Ainahan se takapään laakereita/jousia/iskareita rassaa. Kytkin kovilla.
        Ei nykyperhevankkurit ole juhdiksi rakennettu. Hyvä, kun kestävät anopin ja muijan kuorman..!


    • on ollut

      kaikissa autoissani (paitsi ensimmäisessä) vetokoukku, joko itse asentamanani tai sitten minun maksamanani alan liikkeestä. Yleensä se on tyhjänä, mitä nyt joku tuhat kilometriä jarrutonta kevytperäkärryä vedetty. Itse en haluaisi koukutonta autoa ostaa, paitsi jos on vanha matkailuperäkärryveturi sitä en huoli.

      Yksi tärkeä syy miksi pidän irroitettavaakin koukkua koko ajan kiinni. Nykyautoissa ei ole enää puskureita, vaan ainoastaan muovailtuja muovipäreitä. Saavatpahan peräänajajat ainakin kunnon vastuksen.

      • vaan

        ..että kun noissa nykyautoissa on korin rakenteetkin niin kevennettyjä ja palkit korvattu kantatuilla pelleillä, niin prään ajossa se koukku voi lykätä koria kieroon. Ja sitähän ei sitten enää helposti korjata. Ja kun sen kuitenkin vakuutusyhtiö maksaa, niin parempi kun menee lamput ja puskuri.


      • Max
        vaan kirjoitti:

        ..että kun noissa nykyautoissa on korin rakenteetkin niin kevennettyjä ja palkit korvattu kantatuilla pelleillä, niin prään ajossa se koukku voi lykätä koria kieroon. Ja sitähän ei sitten enää helposti korjata. Ja kun sen kuitenkin vakuutusyhtiö maksaa, niin parempi kun menee lamput ja puskuri.

        Valita jos mahdollista toinen auto jossa ei ole vetokoukkua, ainakin mielenrauhan takia.
        Silti on hyvin todennäköistä että se vetäminen ei ole aiheuttanut oikeestaan mitään vahinkoa ja sitten vielä jos auto on isompi ja varustettu isommalla koneella niin silloin ei kannata koukkua pelästyä.

        Jos auto on ollut Karavaanarilla niin sitä jo kannattaa miettiä..


      • VGB
        Max kirjoitti:

        Valita jos mahdollista toinen auto jossa ei ole vetokoukkua, ainakin mielenrauhan takia.
        Silti on hyvin todennäköistä että se vetäminen ei ole aiheuttanut oikeestaan mitään vahinkoa ja sitten vielä jos auto on isompi ja varustettu isommalla koneella niin silloin ei kannata koukkua pelästyä.

        Jos auto on ollut Karavaanarilla niin sitä jo kannattaa miettiä..

        Yleensä asia on niin, että mitä suurempi auto ja kone, sitä suuremmalla todennäköisyydellä on hikikoppi ollut koukun jatkeena.
        Taannoin pari kaveria laittoi kameroita auton alustaan ja vankkurin peräkoukkuun. Sitten ajettiin erilaisissa olosuhteissa nopeutta vaihdellen.
        Noita nauhoituksia kun katseli niin ei ollut enää kellään halua ostaa autoa, jolla on vedetty vaunua.


    • Kari

      Koukkua kannattaa katsoa tarkemmin. Jos se on rasvaton ja käyttämättömän oloinen, ripustus "kuin asennuksen jäljiltä" ei sitä todennäköisesti ole juuri käytetty. Jos pallossa on merkkejä käytöstä, tai kiinnityksessä rasitusjälkiä niin kannattaa unohtaa.
      Suurin osa koukullisista autoista on kuitenkin vetänyt kevyttä kärryä tai kantanut paria polkupyörää perässään. Joka tapaukessa käyttämätönkään koukku ei nosta auton arvoa. Kovin käytetty laskee huomattavasti.

    • Asia selville

      Soita ja kysy edelliseltä omistajalta, miten on käytetty. Aina ovat auliaasti vastailleet kun olen kysellyt.

    • Anonyymi

      Itse kierrän koukulliset autot kaukaa,

      Harmi vaan että jokaisessa farkussa alkaa koukku olemaan jo poikeuksetta, jolloin
      entistä vaikeampaa on löytää hyvä koukuton käytetty.

      • Anonyymi

        Mä käytän autoni vetokoukkua polkypyörän kuljetukseen siihen asennettavalla telineellä, eli autossani pitää aina olla koukku ja jos sen on valmiina, niin se on plussaa, ei tartte maksaa 500€:roa asenuksesta.


    • Anonyymi

      Raakkaan aina vetukoukuttomat autot hausta pois jos mahdollista sillä tarvitsen auton jossa vetokoukku on. Useimmilla vetokoukullisilla autoilla ei ole juuri vedetty mitään, se on hankittu lisävarustuksena kun on ajateltu sen lisäävän arvoa.

      • Anonyymi

        Lisään vielä, jos koeajossa ja auton tarkastelussa ei huomaa onko autossa jotain vikaa niin mitä väliä onko vetokoukku tai ei, vetokoukutonkin auto on voitu prääsätä paskakuntoon. Vetokoukku ei kerro mitään auton kunnosta. Mutta autoista jotain ymmärtävä tuntee jo koeajossa onko kaikki ok.


    • Anonyymi

      Vetokoukullinen auto on haluttu versio, sillä useat ihmiset tarvitsevat koukkua.
      Noin 40 vuoden kokemuksella voi sanoa, että sen ajan on jokaisessa autossa ollut koukku, koska sitä tarvitsee silloin tällöin vaikka naapureiden hinaamiseen.
      En tiedä kuka noita autoja saa rikki, sillä kohdalleni ei ole tullut yhtään kytkinongelmaa tai vaihteisto-ongelmaa, vaikka olen ajanut kaikilla autoilla pitkään ajallisesti ja runsaasti kilometrejä mittariin mm. edellisellä (autom.) 465 tkm.

    • Anonyymi

      Toivottavasti vastaukseni ehtii? jos on vasta 3 koukku menossa autossa niin vasta hieman on kulunut auto ylimääräistä.

    • Anonyymi

      Aivan uudesta jos kyse niin koukullinen kiitos, käytetystä sitten montakin mieltä. Jos tiedät auton käyttöhistorian ei kun punnitsemaan hyödyt/haitat, jos et, niin arpapeliä. Jälkiasennus useita satasia, mutta silti jopa halvempaa kuin koukullisen rasittamaa autoa ennenaikaisesti korjaamaan, jouset, iskarit, kytkin, jarrupalat jopa levyt. Tietysti mikäli tiedät kyseisen käytetyn auton käyttöhistorian valinta helpompaa.
      Vaikka et koukkua edes tarvitsisi on se kiva olemassa, jopa suojaa hieman peräänajajilta, mutta jos käyttö satunnaista en hankkisi erikseen.

    • Anonyymi

      Aina mitä enemmän hyödyllisiä lisävarusteita löytyy, niin sitä enemmän kiinnostaa. Vetokoukku lienee yksi hyödyllisimmistä. Sen asentaminen jälkikäteen maksaa monta sataa, joskus yli tonninkin merkistä riippuen.
      Muita hyödyllisiä juttuja, joita arvostan kovasti, on ruostesuojaus. Hyvä talvi/kesärenkaat allaolevien lisäksi.

    • Anonyymi

      Pyrin ostamaan aina koukullisen auton koska se on tärkein varuste itselle ja säästän uuden koukun ostamiselta ja asentamiselta.

    • Anonyymi

      Kyllä aina vetokoukku on Plussaa, jos semmoinen on.. hyvin asennettuna ja siisti..

      Oman autoni oma Orginal-peltipuskuri on surkuhupaisa.. mieluumin laitan 2,5kg puskurin tilalle 5kg puskurin(Ei vetopään painoa askettu mukaan)
      Hyvin suojaa myös muovailemilla jos joku ajaa perseeseen..

      Joten en maksa lisää jos on jo autoon asennettu,, kun koukut maksaa 20e-160e. Käytettynä.. ja uusi asennettuna vain alle 400e..

      • Anonyymi

        Kun ostin edellisen auton pitkästä aikaa uutena, tilasin tietenkin irroitettavalla koukulla. Autoa luovutettaessa myyjäkin pelästyi että asennus on unohdettu, kun mitään ei ollut näkyvissä. Mutta tässä automerkissä koukku asennetaan piiloon puskurin taakse ja sähköpistokekin kääntyy sieltä esiin. Asennusta jouduttiin kyllä fiksaamaan kun tilauksesta huolimatta ei ollutkaan 13 piikkistä sähköpistorasiaa. Oli kyllä fiksua ajella ilman kärryä kun mitään rumaa koukkua härpäkkeineen ei ollut näkyvissä.

        Nykyinen autoni onkin pakumallia ja siihen on asennettu järeästä neliöputkesta "apupuskuri" ja siinä vetokoukku. Ei tarvitse arastella peruutusta vaikkapa lastauslaituriin tms. Tuolla rakenteella voi varovasti peruuttaen nojata seinään. Mutta rakenteet pitääkin olla vähän järeämmät että kestävät 2000 kg peräkärryn vetämisen (noinkin painava tulee kivuttomasti). Nupista oli juuri sen verran maalit nirhaantunut pois että oli ehkä joskus vedetty kevytperäkärryä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun ostin edellisen auton pitkästä aikaa uutena, tilasin tietenkin irroitettavalla koukulla. Autoa luovutettaessa myyjäkin pelästyi että asennus on unohdettu, kun mitään ei ollut näkyvissä. Mutta tässä automerkissä koukku asennetaan piiloon puskurin taakse ja sähköpistokekin kääntyy sieltä esiin. Asennusta jouduttiin kyllä fiksaamaan kun tilauksesta huolimatta ei ollutkaan 13 piikkistä sähköpistorasiaa. Oli kyllä fiksua ajella ilman kärryä kun mitään rumaa koukkua härpäkkeineen ei ollut näkyvissä.

        Nykyinen autoni onkin pakumallia ja siihen on asennettu järeästä neliöputkesta "apupuskuri" ja siinä vetokoukku. Ei tarvitse arastella peruutusta vaikkapa lastauslaituriin tms. Tuolla rakenteella voi varovasti peruuttaen nojata seinään. Mutta rakenteet pitääkin olla vähän järeämmät että kestävät 2000 kg peräkärryn vetämisen (noinkin painava tulee kivuttomasti). Nupista oli juuri sen verran maalit nirhaantunut pois että oli ehkä joskus vedetty kevytperäkärryä.

        VW on usein vain 1h sähkön asennus 30min.. vw autot helppo asentaa.. .muovipuskuri pois ja pelti puskuri pois, uusi rautapuskuri(vetokoukku) kiinni ja muovi puskuri kiinni.. sähköt saa helposti valmiina tai tekemällä itse.. saa varmasti oikeanlaisen omaan tarpeeseen sähköjen osalta..

        Irrotettavat vetokoukun on huonoin asia joka on olemassa.. jätän ostamatta kyseiset jumittajat.. ja autot missä on irtonainen vetokoukku..


    • Anonyymi

      Monasti sen näkee autosta ja koukusta, miten on käsitelty.

      Jos koukun tarvitsen niin jossain autoissa se pitää olla vakionana koska koukku voi maksaa tolkuttomasti kuten IS300h mihin se kustantaa musitaakseni liki 3ke. Tarvikekoukkua ei ole saatavissa. Koko auton perä pitää purkaa koukun asentamista varten. Tällainen on kyllä harvinaisuus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moikka rakas

      Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      65
      17113
    2. Mitä tapahtunut

      Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      41
      4874
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

      https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      300
      2748
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

      Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      148
      2052
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

      Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      132
      1607
    6. Missäpäin,,,

      Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      17
      1547
    7. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

      Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      398
      1534
    8. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

      Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      25
      1474
    9. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

      Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1313
    10. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

      Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      11
      1263
    Aihe