Olen tekemässä autotallia ja siihen tulee rasvamonttu. Mikä on hyvä koko? Kannattaako tehdä "puolikorkea" noin 110 cm ?
Rasvamontun koko
10
3801
Vastaukset
- mää
...kääpiö (lue lyhytkasvuinen) tai muuten vaan pidät töiden tekemisestä polvillasi.
- lukija
Kerralla kelvollinen eli seisomakorkeus monttuun, kunnon reunukset yläpäähän jotta saat kelkan siihen jossa siirrellä työkaluja tai jäteöljykuppia yms turhaa ja tarpeellista ja samalla hiukka levitystä sisäänpäin jotta saat päälle kävelynkestävät ja pois siirrettävät ritilät kun monttu ei ole käytössä, vittumainen paikka pudota pää edellä alas muuten. Samalla vaivalla valot monttuun siten että valoa on montussa ja montusta ylöspäin jottei pohja ole pimeässä kun työskentelet siellä, loisteputkivalot ovat kelvollisia valoja, kysele kierrätyskeskuksista yms paikoista niin ei hintakaan päätä pakota. Rasvanerotus kaivo on ehdoton vaatimus montussa ja harkintaan kannattaa laittaa josko sinne vetäisi paineilmalinjat jo tekovaiheessa jolloin se on helpointa(rst tai hapis ei mätäne valun sisälläkään), samoin riittävä määrä sähköpistokkeita monttuun(muista riittävä IP-luokitus).
Toinen vaihtoehto on sitten että teet hiukka korkeamman tilan ja sinne autonosturi, joko ramppimallinen tai nostopalkeilla oleva malli, kummassakin on omat hyvät ja huonot puolet. - ambiente-03
Seisomakorkeus ehdoton !
Monttu lattiantason alta leveämpi kuin aukko lattiassa, aukon laitoihin ajo-ojaimet.
Aukon päälle kevyet vaikka vain kävelynkestävät levyt, itselläni 25mm vaneria.
Loistevalot, huomioi tosiaan se luokitus, eli monttu exe-tila ( räjähdysvaarallinen).
Öljynerotinkaivo.
Vedä paineilmat valmiiksi monttuun, tai riittävän suuret suojaputket.
Kulku monttuun joko päästä, mikäli tallin pituus sallii tai sivusta erillisen portaan ja tunnelin kautta.
Tallin ja montun ilmanvaihtoon on myös syytä panostaa, eli monttuun kannattaa vetää poistoilmahormi jonka johdat vesikatolle ( koneellinen/painovoimainen). - vaan nostin
Älä tee monttua! Laita asiallinen nosturi. Sen verran olen työpaikan monttua käyttänyt, että olen todennut sen surkeaksi useimpiin hommiin, lähes ainoastaan öljynvaihto siinä onnistuu. Sensijaan tukivarren vaihto, jarruremontti pakoputken vaihto, bensatankin vaihto, kytkinremontti ym. ei montun avulla onnistu. Pelkästään jo moottoritilaan kumartelussa olisi avuksi, kun nostaisi koko autoa puoli metriä. Siinäkin nosturi olisi kätevä. Korjaamonosturit eivät paljoa maksa ja käytettynä saa lähes ilmaiseksi.
- lifter
ihmeessä niitä käytettyjä myydään, kun minä olen etsinyt kohta 10 vuotta eikä yhtään ole löytynyt....
- Erkko
lifter kirjoitti:
ihmeessä niitä käytettyjä myydään, kun minä olen etsinyt kohta 10 vuotta eikä yhtään ole löytynyt....
auto nostimia mutten viitti teille näitä halvalla myydä kun olen ne itsekkin aikanaan uutena kalliilla ostanut.Kyselijöitä on ollut paljon mutten piruutaankaan myy halvalla.
- Montuntekijä
Olisin ilman muuta hankkinut nosturin mutta teen tallia vanhaan navettaa jossa korkeus ei anna periksi käyttää nosturia.
- naapurien kyttääjä
tee ajolaituri pihalle ja raahaa se helmikuussa sisälle.
- Montuntekijä
Kyllä montun saa tehdä nykyään ihan laillisesti, kun se tehdään oikein.
- Jalo Kuoppa
Itse tein montun vajaa 10 vuotta sitten ja korjaamokaverin ohje oli että seisomakorkeus niin että silmien tasalle tulee tallin lattia ja leveys olisi sellainen että mahtuu vaikka Suzuki altokin siihen putoamatta.Laita ennen valua putkituksia esim:lasikuvullisille loiteputkille jotka sijoitetaan esim 2 kpl epäsymmetrisesti.Itselleni tulee rakennuspaikan kosteudesta johtuen vettä montun pohjalle , mutta teko vaiheessa valoin sinne 35cm leveän ja 30cm syvän keruukaivon ja pumppaan silloin tällöin vettä pois.Paljon on tullu montussa hommia tehdyksi.On hintansa väärtti,pituus on noin 4 m.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931702
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2231397- 871321
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!62985Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9854- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35809