Potatismjöl är bra till allt möjligt.

gammal huskur

Nu när det har varit svettigt och varmt i sommar såblir man ofta röd både här och där (isynnerhet om man är litet överviktig )Jag har märkt att om man pudrar med litet potatismjöl så hjälper det bättre än salvor och dylikt.

18

5501

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Silfvast

      Nu kommer vi ut ifrån skåpet. Jag har alltid haft problem med en kliande anus. Nån tipsade mej om potatismjölet. Gud vilken effekt o lättnad. Förr vakande man med ett evigt skrapande av öppningen o pungarna. Potatismjölet räddade mitt äktenskap.

      • halsbränningar

        Tidigare använda man ju potatismjöl när babyn blev irriterad och röd i rumpan.Potatismjöl och matsoda är utmärkta mediciner.


      • städtanten
        halsbränningar kirjoitti:

        Tidigare använda man ju potatismjöl när babyn blev irriterad och röd i rumpan.Potatismjöl och matsoda är utmärkta mediciner.

        Med soda,citron och ättika klarar man sig långt också i städbestyrena.


    • kotkotkoot12

      mycket av dom gamla huskurerna är på väg tillbaka. alla salvor, krämer m.m innehåller kemikalier som i sig kan skapa utslag o allergier.

      • kådsalva

        Jag kommer ihåg att farmor använde groblad som bandage när man hade sår någonstans.Kålblad lär man också kunna använda.......När hjärtat skenade iväg så använde tanterna några droppar kamfer på en sockerbit.


      • tack för gott råd
        kådsalva kirjoitti:

        Jag kommer ihåg att farmor använde groblad som bandage när man hade sår någonstans.Kålblad lär man också kunna använda.......När hjärtat skenade iväg så använde tanterna några droppar kamfer på en sockerbit.

        Jag hade ett besvärligt rött och kliande område på ett visst ställe.Pudrade några dagar med potatismjöl och nu är huden fin.


    • Skärdgårdsbo

      Min kroppa reagera med urticarea när kall tiden börjar, komm ihåg ännu att jag var ca 5-6 är när fick jag den första gången. Mina tår blir röd, svällde och kittlade hemsk! Mamma gnuggade dem med potatismjöl.
      Följande år problem blev sämre men inte i varje vinter, problem var bort några år men ca 25 år fick jag den tillbaka. Ny saken med den "kall allergi" (urticarea på latinska) var eksem som kittlade. Jag får den när jag ha varit ute på vädret är kallt, under 2-5, beroende också om vindrar från nord eller öst.
      Men eftersom potatismjöl är, hur man kan säga, hemsk(!) på ansikt (lika vit) är jag tvungen använda kosmetik, puder. Den skydder porer så jag ska vara ute liten tid.

      I bland läste jag på Allas att mänskor liksom jag finns också i Sverige, ca 25000 berättade artikel. Jag tog kontakt till Allergialiitto i Finland och hörde att de ha också registrerad samma problem, specielt i 80- talet när var den hemsk kalla vintrar i södra Finland.
      Nutiden bor jag i Åland, här har vi inte så kallt liksom huvudstadsområd så mit livet är mycket bättre. Men, vem vet, kanske vi är tvungen att flytta till någon land dom har evig sommar...

    • Gamla huskurer kan ibland vara bra. Man kan iaf testa hur det blir. Ca två år sedan, hade ja en hemsk klåda i hårbotten. Köpte allt möjligt från apoteket, fick hjälp för stunden, men klådan bara fortsatte, det var hemskt.

      Jag googlade och hittade...testade den och sedan dessa har ajag inte användt varken hårshamo eller balsam.

      jag har nu under ca två år tvättat håret med utspäd äppelcidervinäger, lite vatten i och dubbelt så mycket äppelcidervinäger, låter det verka ett par minuter, tvättar, gnuggar håret med varmt vatten, sedan med svalt vatten, kallare vatten lugnar hårbotten. Utmärkt metod. Har alltså inte alltså inte användt shampo under ca två års tid...håret blir ren, nu är klådan borta, men jag fortsätter med denna metod. Vill inte ha klådan tillbaka :)
      http://www.äppelcidervinäger.se/behandla-haret/

      • överviktig

        Oj,oj vad det har varit bra med potatismjöl igen (under tisuna )och andra hudveck nu när det är så varmt och man svettas mycket.


      • Blondie23
        överviktig kirjoitti:

        Oj,oj vad det har varit bra med potatismjöl igen (under tisuna )och andra hudveck nu när det är så varmt och man svettas mycket.

        Jag har hört att blondiner skall smeta citronsaft i håret när de tar solbad....naturlig blekning.


    • Voiivittu

      Potarimol

    • calle-å

      Det är bättre jag säger ingenting här idag.

    • Sänghästen

      Om man använt potatismjöl och plötsligt vill ha sex? Behöver man skölja bort mjölet eller inte :D

      • Anonyymi

        Knappast,finns säkert ohälsosammare smörjor som folk använder i de nedre regionerna.


    • FdBorgåbo

      Skräppor å Glad Johanni ! :D

      • Anonyymi

        Både potatismjöl och matsoda utblandat i vatten kan man pröva på vid magbränningar.


    • Anonyymi

      Jag undrar om alla vet vad man använder bakpulver till...

      • Anonyymi

        Heter det "Takapulveri" på finska ? :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      61
      1725
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1344
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      127
      1270
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1064
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      907
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      339
      849
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      734
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      664
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      653
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      65
      625
    Aihe