Vahausta pidetään työläänä ja hankalana

Puuunaaja

Tai ainakin aika moni pitää.

Testasin kauanko menee vahaukseen aikaa.

Kutakuinkin normaaliin tahtiin levitin vahan "myllyllä". Kun vaha oli levitetty sitä saikin jo lähtee hinkaan eli kiillottaan alkupäästä. Koko hommaan meni aikaa 22 min.

Auto on väriltään punainen, josta näkee heti jos hommassa on oiottu, mutta kaikin puolin mallisuoritus.

Jos oikein pistäis vipinää punttiin, niin ettei laatu kauheesti vielä kärsisi, aika voisi olla jossain 15 min pinnassa, joten eipä tuo nyt niin kova homma ole ja jos siinä joku on hankalaa niin korkeintaan kyykistely.

18

1378

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3 autoa voisi siis tunnissa hoitaa? Tuntiveloitukseksi varmaan kelpaisi 60 euroa.

Jos tuon auton sinne, niin vahaatko 20 eurolla? Maksan vielä vahat tuohon päälle...

• Puuunaaja

Teoriassa kyllä vahaustyön osuus voisi olla 20 e aineet ja tarvikkeet jos sitä ei työkseen tarvitse tehdä. Korvaa vaikka päivän kävelylenkin.

Käytännössä jos tuota tekisi työkseen, työ pitäisi tehdä hiukan huolellisemmin ja/eli pykälää rauhallisemmin. 8h/5pv tahdilla kohtuukuntoinen ja rutinoitunut kaveri varmaan teksi 8 - 10 autoa per pv ja vain pelkkä puhtaan auton vahaus. Tämäkin sinänsä pelkkää teoriaa koska hommaanhan sisältyisi auton pesu, varmaan fiksausta, sisäpesua jne...

Pointti kuitenkin oli siinä, ettei oman auton PELKKÄ vahaus ole kovin iso homma.

• Eiku käytännössä
        Puuunaaja kirjoitti:

Teoriassa kyllä vahaustyön osuus voisi olla 20 e aineet ja tarvikkeet jos sitä ei työkseen tarvitse tehdä. Korvaa vaikka päivän kävelylenkin.

Käytännössä jos tuota tekisi työkseen, työ pitäisi tehdä hiukan huolellisemmin ja/eli pykälää rauhallisemmin. 8h/5pv tahdilla kohtuukuntoinen ja rutinoitunut kaveri varmaan teksi 8 - 10 autoa per pv ja vain pelkkä puhtaan auton vahaus. Tämäkin sinänsä pelkkää teoriaa koska hommaanhan sisältyisi auton pesu, varmaan fiksausta, sisäpesua jne...

Pointti kuitenkin oli siinä, ettei oman auton PELKKÄ vahaus ole kovin iso homma.

Jaha, eli nyt siihen auton vahaukseen meneekin jo melkein tunti. Yritä nyt päättää meneekö hommaan 15 minuuttia vai 60 minuuttia...

Ja mitä höpötystä tuo oli, että yrittäjän pitäisi tehdä työ huolellisemmin? Kyllä musta tuntuu, että itse vahaan oman autoni vähintään yhtä huolellisesti kuin firmat sen tekisi.

Vahaushan ei koskaan ole PELKKÄ vahaus, vaan homma alkaa aina pesulla. Pesun jälkeen auton pitää antaa kuivua kunnolla, koska vaikka kuivaisit kuinka hyvin, tiivisteiden, listojen ja lasinreunojen alle jää aina vettä, joka vaikeuttaa vahausta. Käytännössä kun auton pesee aamulla, antaa sen kuivua auringossa päivän, niin illalla pääsee vahaamaan.

Auton koollakin on iso merkitys työn määrään. Jonkun pikkuauton vahaukseen ei kulu aikaa kuin korkeintaan puolet siitä mitä ison farmarin vahaukseen.

• vahakari

Suurin hommahan siinä on että saa auton tarpeeks kuivaksi pesun jälkeen..
      Vaha ei oikein tykkää jos on vesihelmiä seassa....
      Joo itse vahaus ei oo kummonen homma vaikka tekis ihan käsinkin..........

• koska olette?

Nähnyt jonkun vahaavan autoa? En tänä kesänä kertaakaan. Itse vahasin viikko sitten. Helppoa nestevahalla.

• Vahaus & tiivisteet?

Kuinka monelle käynyt niin, että kun auton ovien tiivisteiden vastakohdat on vahattu, niin ovien tiivisteet alkavat natista ajaessa? Itse en ole uskaltanut näitä kohtia vahata koska tästä on varoitettu, jopa erään automerkin ohjeissa on tästä maininta. Tämä on ihan järkeen käyvä asia, jos tiivisteen vastakohta on hyvin liukas, niin tähän muodostuu nariseva liukukohta, mutta jos se ei ole liukas, niin tiiviste pureutuu tähän kiinni ja paksu tiiviste venyy korin liikkeen mukaan narisematta.

• Puunaamako

Herran jestas, peseekö ja vahaako joku autonsa itse?
      Suomi on täynnä hyviä pesu- ja puunausfirmoja, joita käyttämällä kansantalous lähtee nousuun.

• Kukin tavallaan

Kuinka se pesettäminen ja vahauttaminen käy käytännössä, meinaan ettei vaan tulis enemmän vaivaa pikku homman takia?

Meilläpäin sanonta: Monesti pääsee helpommalla kun tekee itte.

• The Köle

Semmonen lisäkomentti asiaan, että yli 10 vuoden kokemuksella voin sanoa, että kun auton kerran vahaa kunnolla ja sen jälkeen käyttää pesuaineena vahaa sisältävää pesuainetta, sitä vahaamista ei tarvitse tehdä kuin joskus ja harvoin, eli ei edes joka vuonna. -kun pesee esim. Korrekin kestopesulla tai muulla pesuvahalla, vaha ei kulu vaan uusi vaha korvaa kuluneen vahan.....

• pöhkö homma

En ole koskaan vahannut autojani ja pesussa harjakoneessa keskimäärin kerran kuukaudessa käytän. Hyvin ihan kiiltelee ja 3 vuotta pidän, ja automyyjä kehuu auton siisteyttä.

Tuollaiset sairaalloiset jynssäämiset ovat mielenterveysongelmaisen puuhaa. Joku sairaus se on.

• ei niin

Vaan pitää mielenterveysongelmat loitolla ja pääse muijaa karkuun!

• Turhaa työtä

Minä en ole pessyt enkä vahannut autoani kertaakaan vuoden 2006 jälkeen, jolloin ostin sen. Vaurioita ei 18 vuotta vanhassa maalipinnassa näy muualla kuin ulkopeilien taustoissa, jotka ovat haalistuneet kirkkaanpunaisesta vaaleiksi. Mikähän on se hyöty, joka jynssäämisellä saavutetaan?

• Ei se vahaus

Eihän vahauksen osuus ole se suurin. Suurin on auton peseminen ja hinkkaaminen virheettömäksi ennen vahausta.

• Puuunaaja

Ihan normaali pesu riittää, pikku homma. Sen jälkeen levittää puhdistavan vahan päälle (ei hiovan).

Itsekin kyllä kerran vuodessa keväisin jynssään auton sisältä ja päältä oikein kunnolla ja tuplavahaus päälle. Samalla töppään maalia kiveniskemiin ja näkyvämpiä naarmuja "myllytän" ennen vahausta.

Tuossa aikaisemmin joku ihmetteli, miksi turhan takia vahata (ja varmaan myös miksi pestä itse käsin).

Tuskin siinä isompia rahallisia säästöjä tulee mutta sitähän kukin puuhastelee kaikenlaista aikansa kuluksi. Jos joku homma oikein tuntuu työläältä, silloin varmaan kannattaa teettää se (ja oikein tumpelolle auton pesu ja vahaus on varmaan jo teknisesti aika vaativa homma, huonokuntoiselle taas raskas).

Auton pesu ja vahaus on siitä mukava homma, että siinä saa mukavasti hien pintaan ja näkee nopeasti kättensä jäljen. Blacebo-vaikutuksena auto tuntuu hetken aikaa teknisestikin paremmalta kuin ennen. Sivutuotteena auton myynti on ollut helppoa. 4 viimeisintä on mennyt naapureille ja tutuille (sukulaisille en ole myynyt) hyvästä hinnasta ja mikäs sen mukavampaa kun lähtee katseleen uutta ns. rahatollo taskussa.

• pesen itse mielellän

Pikitahrojen sekä hyönteisten irrotus keulasta on kaikkein työläintä auton pesussa. Vahan kiillotus on ehkä työläintä siinä hommassa.

Pesukone ei puhdista esim. takapyöränkaarien "hyllyä", siis sitä pistehitsikaistaletta joka taittuu ulkopellistä kohti pyöräkoteloa. Nämä olen käsin pessyt ja vahaillut aina.

Kyllä mulla muutama tunti menee auton pesussa ja vahauksessa ihan väkisin vaikka en ovien ja luukkujen karmeja käsittelisikään. Autoni on viisiovinen pystyperä joten ovien välit pitää ottaa ihan erikseen toisena päivänä jos haluaa saada huolella puhtaaksi ne.

Keväisin kun suolakausi on loppunut niin pesen alustan ja pyöräkotelotkin tehopesulla ja harjaamalla vaikka ei nuo ihan puhtaaksi lähde mutta ainakin enimmät paskat puhdistuu. Toivottavasti se jotain auttaa ruostumisen ehkäisyssä.

• Moi, aika nopea olet aloittaja, jos vahaat normaalikokoisen auton 22 minuutissa.
      Itsellä iso Volvo ja vaikka luulen osaavani vahata, niin aikaa meni keväällä korrekin helppo vahalla vähän yli tunti, mitä pidin hyvänä aikana.

• Puuunaaja

Koneella vahan levittäminen nopeutuu kummasti ja vahoillakin on eroja. Käytin Glymin punaista joka on helppo kiillottaa.

Oikein tarkasti kun homman tekee, saahan siihen meneen aikaa.

• kljsfgiwerjgreij
        Puuunaaja kirjoitti:

Koneella vahan levittäminen nopeutuu kummasti ja vahoillakin on eroja. Käytin Glymin punaista joka on helppo kiillottaa.

Oikein tarkasti kun homman tekee, saahan siihen meneen aikaa.

Mielestäni vahaus kannattaa tehdä huolella jos siihen ryhtyy että kaikille pinnoille tulee vahaa suojaamaan maalipintaa. Koneella hätiköiden vielä saattaa tulla tuhojakin.
        Jo auton pesu ennen vahausta olisi hyvä tehdä huolella ettei pinnalle jäisi mitään muruja tai kuraa, pikitahrat irroteltava liuottimella tarvittaessa, nastojen ruostuneet metallihiukkaset samoin. Sitten vasta puhtaalle maalipinnalle alkaa levittää vahaa ja kiillottamaan se. Näin tehtynä ei kyllä onnistu alle tunnissa millään.

Olen laiskistunut sen verran että vahaukset on jo vuosien ajan jääneet yhteen kertaan vuodessa, ennenwanhaan sitä jaksoi puunata pari kertaa vuodessa tai jopa useamminkin. Nyt on vieläpä ensimmäinen perusvärinen auto niin sitä pitäisi oikeastaan vahailla useammin...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6935
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      40
      1231
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1032
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      827
    6. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      824
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      781
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      746
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      723
    Aihe