Moni automerkki suosittelee huollattamaan autonsa tietyin väliajoin, mutta muistakaa nyt armaat ihmiset että jos valmistaja antaa esim 30tkm/1v. ohjeen niin se TODELLAKIN TARKOITTAA sitä KUMPI TULEE ENSIN eteen. Eli käytännössä YKSI VUOSI on huoltoväli merkistä riippumatta.
Jos ajat 2tkm/vuosi ei se tarkoita että 30tkm huoltovälillä saat ajaa 15 vuotta ennenkuin tarvii käyttää autoa seuraavassa määräaikaishuollossa, se on se VUOSI per huolto. Tai eihän sitä autoa tarvi huoltaa ikinä jos ei halua mutta älä sitten inise jos jotain hajoaa...
Todelliset HUOLTOVÄLIT
70
4386
Vastaukset
Yleensä tuo huoltoväli on ajallisesti 2 vuotta, mikä kyllä on minusta Suomen oloissa liikaa. Kerran vuodessa kun huoltaa, niin parempi. Kaksi kertaa, niin hyvä.
Silloin kun vielä noudatin ll-huolto-ohjelmaa, niin huoltoja tuli noin 25 000 kilsan välein. Parhaimmillaan taisi tulla 27 000. Siis ehkä noin 10-11 kuukauden välein. Ei hirveän hyvä, ottaen huomioon, että huolto kannattaisi tehdä esimerkiksi kerran syksyllä ja kerran keväällä. Keväthuolto ehkä vähän tärkeämpi.
Nyt kun ollaan normaalissa, 20 000 kilsan huoltovälissä, tulisi melkein kaksi huoltokertaa vuodessa tehtyä (ajosuoritekin vähän kasvanut). Olenkin päätynyt siihen, että käyn about suositelluilla kilometreillä, sekä keväällä, että syksyllä.
Uudemmissa autoissa on automatiikka, joka valvoo. Vanhemmissa perustuu vain kilometreihin. Öljynvaihto on joka tapauskessa halpaa puuhaa, eikä edes kestä kauaa.- näinhän se on
No nykyänhän suurinmassa osaa autoja on muuttuvat huoltovälit ja auto laskee tiettyjen paremetrien mukaan huoltovälin, eli toisinsanoen 30tkm/2v tarkoittaa tuota vain paljon ajavalla ja huolto tulee 30tkm välein, vain poikkeustapauksissa voi päästä 2v huoltoväliin. Nyt ihan uusimmissa on erikseen huoltoväli ja öljynvaihtoväli.
Kyllä noihin auton ilmoittamiin huoltoväleihin voi luottaa ja olla huoleton.
- klink, klonk
30tkm, siinä on 20tkm liikaa...sitten ihmetellään kun eivät kestä koneet.Klonk life öljyt sisällä..
- turhaatuhlausta
Olisiko yhtään todistettua nykymoottoria joka oikeasti olisi hajonnut tai kulunut väljäksi suositelluilla vaihto väleillä ja öljyillä? En usko, pelkkää vanhentunutta mutua nämä max. 10000 km vaihtovälit. Ennen kun polttoaineissa oli paljon rikkiä niin tiheämpi vaihtaminen ehkä kannattikin mutta ei enää. Eikä se moottori ikuinen ole vaikka vaihtaisi öljyt viikoittain.
- toi loota
turhaatuhlausta kirjoitti:
Olisiko yhtään todistettua nykymoottoria joka oikeasti olisi hajonnut tai kulunut väljäksi suositelluilla vaihto väleillä ja öljyillä? En usko, pelkkää vanhentunutta mutua nämä max. 10000 km vaihtovälit. Ennen kun polttoaineissa oli paljon rikkiä niin tiheämpi vaihtaminen ehkä kannattikin mutta ei enää. Eikä se moottori ikuinen ole vaikka vaihtaisi öljyt viikoittain.
Toilootissa on männänrenkaat kuluneet jo 100 tkm ajolla loppuun el 15 tkm on niihin ihan liian pitkä vaihtoväli.
- a(2)
turhaatuhlausta kirjoitti:
Olisiko yhtään todistettua nykymoottoria joka oikeasti olisi hajonnut tai kulunut väljäksi suositelluilla vaihto väleillä ja öljyillä? En usko, pelkkää vanhentunutta mutua nämä max. 10000 km vaihtovälit. Ennen kun polttoaineissa oli paljon rikkiä niin tiheämpi vaihtaminen ehkä kannattikin mutta ei enää. Eikä se moottori ikuinen ole vaikka vaihtaisi öljyt viikoittain.
Lähes jokainen 2.5 litrainen V6 diesel vag moottori, jossa on tota longlife-öljyvaihtoväliä käytetty on vaatinut nokka-akselien ja seuraajien vaihdon alle 200tkm, useasti jopa alle 100tkm. 10...15tkm öljynvaihtovälillä on noilla moottoreilla ajettu yli 300tkm ilman ongelmia.
- P12 rottelo
turhaatuhlausta kirjoitti:
Olisiko yhtään todistettua nykymoottoria joka oikeasti olisi hajonnut tai kulunut väljäksi suositelluilla vaihto väleillä ja öljyillä? En usko, pelkkää vanhentunutta mutua nämä max. 10000 km vaihtovälit. Ennen kun polttoaineissa oli paljon rikkiä niin tiheämpi vaihtaminen ehkä kannattikin mutta ei enää. Eikä se moottori ikuinen ole vaikka vaihtaisi öljyt viikoittain.
kyllä on P12 primera, 15tkm huoltoväli sylinterit kieroksi.
- lifemocker
turhaatuhlausta kirjoitti:
Olisiko yhtään todistettua nykymoottoria joka oikeasti olisi hajonnut tai kulunut väljäksi suositelluilla vaihto väleillä ja öljyillä? En usko, pelkkää vanhentunutta mutua nämä max. 10000 km vaihtovälit. Ennen kun polttoaineissa oli paljon rikkiä niin tiheämpi vaihtaminen ehkä kannattikin mutta ei enää. Eikä se moottori ikuinen ole vaikka vaihtaisi öljyt viikoittain.
kyllä alkaa olemaan jo männänrenkaat finito jossain 200tkm kohdalla HYVIN monessa vehkeessä, että ei sitä turhaan sanota, että jos autoa haluaa pitää pitkään niin yksi moottoriremontti sinä aikana on ainakin tehtävä...
- satoja tuhansia ok.
P12 rottelo kirjoitti:
kyllä on P12 primera, 15tkm huoltoväli sylinterit kieroksi.
Ja mitenköhän umpirautainen sylinterilohko menee kieroksi ?
Soikea se voi toki olla jo alunperin. - vähällä menee
lifemocker kirjoitti:
kyllä alkaa olemaan jo männänrenkaat finito jossain 200tkm kohdalla HYVIN monessa vehkeessä, että ei sitä turhaan sanota, että jos autoa haluaa pitää pitkään niin yksi moottoriremontti sinä aikana on ainakin tehtävä...
Ei näihin japseihin tarvi tehdä. Vajaat 400 tkm jo mennyt ilman ongelmia. Ensimmäinen öljynlisäyskin vasta 310.000 kohdilla ja puristuksiakin tuntuu olevan riittävästi. Pari öljynvaihtoa vuodessa tuntuu riittävän huolloksi. Vedet muut nesteet voi katsoa ihan itse.
- P12 rottelo
satoja tuhansia ok. kirjoitti:
Ja mitenköhän umpirautainen sylinterilohko menee kieroksi ?
Soikea se voi toki olla jo alunperin.Oletko aivan varma että umpirautaa?se on varmaa varmasti ettei uutena ollut kierot sylinterit.
- hölmöläisten säästöä
turhaatuhlausta kirjoitti:
Olisiko yhtään todistettua nykymoottoria joka oikeasti olisi hajonnut tai kulunut väljäksi suositelluilla vaihto väleillä ja öljyillä? En usko, pelkkää vanhentunutta mutua nämä max. 10000 km vaihtovälit. Ennen kun polttoaineissa oli paljon rikkiä niin tiheämpi vaihtaminen ehkä kannattikin mutta ei enää. Eikä se moottori ikuinen ole vaikka vaihtaisi öljyt viikoittain.
TM öljynsuodatintestissä kaikkein huonoimmaksi todettiin toilootan alkuperäissuodatin.
Joutuvat siis paikkaamaan lyhyellä vaihtovälillä huonoa valmistustyötä (työstöpurseet yms. poistamatta, tämähän on tojofanaatikkojen perustelu ensihuollon tarpeelle) ja huonolaatuisia komponentteja. - lifemocker
vähällä menee kirjoitti:
Ei näihin japseihin tarvi tehdä. Vajaat 400 tkm jo mennyt ilman ongelmia. Ensimmäinen öljynlisäyskin vasta 310.000 kohdilla ja puristuksiakin tuntuu olevan riittävästi. Pari öljynvaihtoa vuodessa tuntuu riittävän huolloksi. Vedet muut nesteet voi katsoa ihan itse.
vähänkin tehokkaampiin autoihin tarvitsee. ei ehkä niihin karvalakkimalleihin
- lifemocker
satoja tuhansia ok. kirjoitti:
Ja mitenköhän umpirautainen sylinterilohko menee kieroksi ?
Soikea se voi toki olla jo alunperin.primeroissa todellakin on noita lohko-ongelmia. valmistajan mukaan on ok että auto syö öljyä sen 7l vaihtovälin aikana :D
- ketään ei kiinnosta
vähällä menee kirjoitti:
Ei näihin japseihin tarvi tehdä. Vajaat 400 tkm jo mennyt ilman ongelmia. Ensimmäinen öljynlisäyskin vasta 310.000 kohdilla ja puristuksiakin tuntuu olevan riittävästi. Pari öljynvaihtoa vuodessa tuntuu riittävän huolloksi. Vedet muut nesteet voi katsoa ihan itse.
aina pitää vetää mukaan joku poikkeusyksilö joka on ajettu loppuun, muista kuitenkin minkä aikakauden autoista kulloinkin puhutaan, ei ketään kiinnosta noin vanhat autot, sillä niitä ei kukaan halua vaan nytkin puhutaan uudehkosta autoista ja niiden huolloista.
- lifemocker
ketään ei kiinnosta kirjoitti:
aina pitää vetää mukaan joku poikkeusyksilö joka on ajettu loppuun, muista kuitenkin minkä aikakauden autoista kulloinkin puhutaan, ei ketään kiinnosta noin vanhat autot, sillä niitä ei kukaan halua vaan nytkin puhutaan uudehkosta autoista ja niiden huolloista.
jos et ole huomannut niin suurinosa suomalaisista ei aja uusilla autoilla ;)
- todellinen totuus
hölmöläisten säästöä kirjoitti:
TM öljynsuodatintestissä kaikkein huonoimmaksi todettiin toilootan alkuperäissuodatin.
Joutuvat siis paikkaamaan lyhyellä vaihtovälillä huonoa valmistustyötä (työstöpurseet yms. poistamatta, tämähän on tojofanaatikkojen perustelu ensihuollon tarpeelle) ja huonolaatuisia komponentteja.ainahan viimein hionta on teetetty ensimmäisellä omistajalla kun on japskit kyseessä, siksi ensimmäinen öljynvaihto on välttämätön parin tuhannen kilometrin jälkeen.
- :-o
a(2) kirjoitti:
Lähes jokainen 2.5 litrainen V6 diesel vag moottori, jossa on tota longlife-öljyvaihtoväliä käytetty on vaatinut nokka-akselien ja seuraajien vaihdon alle 200tkm, useasti jopa alle 100tkm. 10...15tkm öljynvaihtovälillä on noilla moottoreilla ajettu yli 300tkm ilman ongelmia.
Laitatko linkin tuohon tilastoon, ei tunnu tutulta.
- Älä puhu höpöjä
a(2) kirjoitti:
Lähes jokainen 2.5 litrainen V6 diesel vag moottori, jossa on tota longlife-öljyvaihtoväliä käytetty on vaatinut nokka-akselien ja seuraajien vaihdon alle 200tkm, useasti jopa alle 100tkm. 10...15tkm öljynvaihtovälillä on noilla moottoreilla ajettu yli 300tkm ilman ongelmia.
"Lähes jokainen" höpöhöpö!
2003 vuodesta lähtien nokka-akselien ja seuraajien enneaikaista vaihtotarvetta ei ole ollut. Silloin siirryttiin rullanokkiin tuossa moottorissa ja ongelmat siirtyivät historiaan.
Omalla C5-Audilla on nyt ajettu LL-huoltoväleillä lähes 700tkm ilman ongelmaa. - vanhat kestää
lifemocker kirjoitti:
vähänkin tehokkaampiin autoihin tarvitsee. ei ehkä niihin karvalakkimalleihin
Tämäkin karvalakkimalli maksoi aikanaan 240.000 mk eli 40 t€, joten tuon hintaisella pitää sellanen 500.000 ajaa ilman koneremonttia, mikä kyllä toteutuukin näillä näkymin.
- lifemocker
vanhat kestää kirjoitti:
Tämäkin karvalakkimalli maksoi aikanaan 240.000 mk eli 40 t€, joten tuon hintaisella pitää sellanen 500.000 ajaa ilman koneremonttia, mikä kyllä toteutuukin näillä näkymin.
aika monet ovat maksaneet mansikoita aikanaan ;)
- valitettavasti näin
lifemocker kirjoitti:
jos et ole huomannut niin suurinosa suomalaisista ei aja uusilla autoilla ;)
muttei ikälopuillakaan ja vanhosten hoidosta ei kannata kauheasti vääntää, ainakin aloitus viitasi vissiin uudempiin autoihin.
- peräkylän ruuvari
satoja tuhansia ok. kirjoitti:
Ja mitenköhän umpirautainen sylinterilohko menee kieroksi ?
Soikea se voi toki olla jo alunperin.Nissanin 1800cc:n moottorin nelospytty menee kieroksi kun vaihteisto pultataan liian tiukalle. Joku yksilö ei kieroudu, joku siitäkin enemmän.
Sylinterilohko siis antaa periksi joitain satasia, mutta se riittää nostamaan öljynkulutuksen. Kun männänrenkaat hioutuu, alkaa falskaamaan entistä enemmän. Tojotalla oli erä huonolaatuisia männänrenkaita mm. ekoissa vvt-i korolloissa jotka sai tehtaan piikkiin huollossa parempiin vaihdettua.
Jakoketku kyllä venyy aina ja joka merkissä, ja se aiheuttaa mm. yläkerran ennakkojen muutosta. Jakoketju on "ikuinen" jos autolle on laskettu kestoiäksi vaikka randomilla 250tkm ja ketju kestää sen. Se ei tarkoita että ketjulla voisi ajaa 10 miljoonaa kilometriä huolettomasti.
Lujia autoja moottoriltaan oli isot japsit, Nissan Cedric, Crown, Camry. Mb 200d. Onhan niitä. Mutta tuskin monikaan tuollaisella nykyään enää tahtoisi ajella ympäri vuoden.
- Voevoe-1
Minä lähinnä mietin tämän viestin informatiivista arvoa siinä mielessä että onko joku joka ei oikeasti tätä sanomaasi tiennyt?
Eri asia ovat ne jotka 'tietävät' asiat paremmin kuin auton huolto-ohjelman laatinut taho ja toimivat siis oman tietämyksen mukaan. Ja itkevät jälkikäteen kun auto ei ikuisuuksia kestänytkään.
Muistuu mieleen vuosien takaisessa Tekniikan maailmassa julkaistu lukijan kysymys jossa kirjoittaja ihmetteli Mitsubishi Pajeron hengenvaarallista taka-akselin rakennetta, jossa pyörä vetoakseleineen tulee ulos kun laakeri pettää. Oli oikein kuva laitettu liitteeksi. Auto oli paljon ajettu ja parhaat päivänsä nähnyt. Toimittaja vastasi suunnilleen näin että Pajeron huolto-ohjelmassa on laakerivälysten mittaus 50tkm välein. - lifemocker
riippuu nyt täysin, että mitä huoltoja tarkoitetaan
esim jakopää (hihna) on hyvä tehdä 80tkm/8 vuoden välein kiristimineen ja vesipumppuineen
jakoketjulla on sitten about 3-4 kertainen kesto/vaihtoväli hihnaan nähden
öljyt on hyvä vaihtaa 8000km välein (tai kerran vuodessa vaikka ajoa ei olisikaan)
sytytystulpat/johdot yms 50tkm välein
jokusen vuoden välein kun tarkastelee/vaihtaa muut auton nesteet, loput huollot sitten (alusta, jarrut yms) sen mukaan kun osat kuluvat (tai katsastusmies kehottaa korjaamaan)- lifemocker
ilmansuodatin kerran vuodessa
bensasuodatin 4-5 vuoden välein
ilmastointihuolto parin vuoden välein (jos ei käytä paljon, että loppuu aineet jo ennemmin) - harvasa on enää
lifemocker kirjoitti:
ilmansuodatin kerran vuodessa
bensasuodatin 4-5 vuoden välein
ilmastointihuolto parin vuoden välein (jos ei käytä paljon, että loppuu aineet jo ennemmin)Bebsansuodatinta. Raitisilmasuodatimen voi keran vuodessa. Muoottorin ilmansuodatin hyvä 2v, tai 40thkm. Öljynvaihto riippu öljyn laadusta.
- Mutuatahifaktaa
harvasa on enää kirjoitti:
Bebsansuodatinta. Raitisilmasuodatimen voi keran vuodessa. Muoottorin ilmansuodatin hyvä 2v, tai 40thkm. Öljynvaihto riippu öljyn laadusta.
Mielenkiintoista olis tietää mihin perustuu nämä autovalmistajasta poikkeavat huoltosuositukset. Itse venytin taannoin toiseen ääripäähän, 253tkm samoilla tulpilla/johdoilla. Ja samat ne on edelleen 20tkm myöhemmin kun kaveria haastattelin jolle auton myi.
- jakoremmi poikki
Enpä ole kuullut noin pitkää vaihtoväliä jakohihnalle 8vuotta jopa.En ymmärrä kyllä koko jakohihnaa, aivan turha ja kallis vaihto homma.Ketju paras ja kestävin.
- kannattaisi uskoa
jakopään huolto valmistajan suosituksen mukaan.
öljyt valmistajan suosituksen tai huollon ilmaisimen mukaan.
tulpat valmistajan ohjelman mukaan. johdot tarpeen mukaan.
Nesteet mittausten perusteella tai valmistajan suosituksen mukaan.
miksi autoa pitäsi "ylihuoltaa" ja maksaa sittä ihan turhaan??
kiertoon ne kuitenkin laitetaan ja ylimääräisistä huolloista hyötyy korkeitaan se ihan viimein omistaja ja hänkään, voi nimittäin paalaus tulla eteen aiemmin muista syistä.
ihmiset valittaa huoltojen ja osien hinnoista ja toisaalta pitäsi maksaa turhista ylimääräisistä huolloista, älytöntä. - vaarin perintöjä
Mutuatahifaktaa kirjoitti:
Mielenkiintoista olis tietää mihin perustuu nämä autovalmistajasta poikkeavat huoltosuositukset. Itse venytin taannoin toiseen ääripäähän, 253tkm samoilla tulpilla/johdoilla. Ja samat ne on edelleen 20tkm myöhemmin kun kaveria haastattelin jolle auton myi.
no nuo ovat noiden peräkammirien poikien ohjeita jotka ajavat vain vanhoilla rievuilla ja eivät tiedä mitään nykymenosta ja autoista.
- turhaa itkua taas
jakoremmi poikki kirjoitti:
Enpä ole kuullut noin pitkää vaihtoväliä jakohihnalle 8vuotta jopa.En ymmärrä kyllä koko jakohihnaa, aivan turha ja kallis vaihto homma.Ketju paras ja kestävin.
on jopa 10vuoden väihtovälejä remmille, riippuen kilsoista. maailma näet muuttu ja remmit paranee. ei ne ketjut mitään ikuisia ole ja laakeri muita vikoja tulee ihan yhtäpaljon kuin remmilläkin. ei ne remmin vaihdot vaikkapa 6-8 vuoden välein kalliiksi tule, noin normiautoissa.
- lifemocker
Mutuatahifaktaa kirjoitti:
Mielenkiintoista olis tietää mihin perustuu nämä autovalmistajasta poikkeavat huoltosuositukset. Itse venytin taannoin toiseen ääripäähän, 253tkm samoilla tulpilla/johdoilla. Ja samat ne on edelleen 20tkm myöhemmin kun kaveria haastattelin jolle auton myi.
" Itse venytin taannoin toiseen ääripäähän, 253tkm samoilla tulpilla/johdoilla. Ja samat ne on edelleen 20tkm myöhemmin kun kaveria haastattelin jolle auton myi."
sitten voidaankin miettiä, että paljonko oli kulutus noussut ja tehoja hävinnyt kun ei oltu autoa huollettu... - lifemocker
turhaa itkua taas kirjoitti:
on jopa 10vuoden väihtovälejä remmille, riippuen kilsoista. maailma näet muuttu ja remmit paranee. ei ne ketjut mitään ikuisia ole ja laakeri muita vikoja tulee ihan yhtäpaljon kuin remmilläkin. ei ne remmin vaihdot vaikkapa 6-8 vuoden välein kalliiksi tule, noin normiautoissa.
kiristimethän niistä ketjuista kuluu...
- lifemocker
jakoremmi poikki kirjoitti:
Enpä ole kuullut noin pitkää vaihtoväliä jakohihnalle 8vuotta jopa.En ymmärrä kyllä koko jakohihnaa, aivan turha ja kallis vaihto homma.Ketju paras ja kestävin.
"Enpä ole kuullut noin pitkää vaihtoväliä jakohihnalle 8vuotta jopa"
et sitten ilmeisesti ole paljon autojen kanssa pelannut, sillä 90-luvulta lähtien hihnoille on tuollaisia vaihto suosituksia annettu - lifemocker
kannattaisi uskoa kirjoitti:
jakopään huolto valmistajan suosituksen mukaan.
öljyt valmistajan suosituksen tai huollon ilmaisimen mukaan.
tulpat valmistajan ohjelman mukaan. johdot tarpeen mukaan.
Nesteet mittausten perusteella tai valmistajan suosituksen mukaan.
miksi autoa pitäsi "ylihuoltaa" ja maksaa sittä ihan turhaan??
kiertoon ne kuitenkin laitetaan ja ylimääräisistä huolloista hyötyy korkeitaan se ihan viimein omistaja ja hänkään, voi nimittäin paalaus tulla eteen aiemmin muista syistä.
ihmiset valittaa huoltojen ja osien hinnoista ja toisaalta pitäsi maksaa turhista ylimääräisistä huolloista, älytöntä.jos et ole tiennyt/huomannut niin ainakin vanhemmissa autoissa ei ole mitään huolto-ohjekirjaa monestikkaan mukana, joten mitään hajua valmistajan ohjelmasta ei useinkaan ole! eikä ihmiset välttämättä käytä autoa merkkihuollossa, joten on hyvä tietää, miten usein mikäkin osa tulee vaihtaa
- lifefucker
kannattaisi uskoa kirjoitti:
jakopään huolto valmistajan suosituksen mukaan.
öljyt valmistajan suosituksen tai huollon ilmaisimen mukaan.
tulpat valmistajan ohjelman mukaan. johdot tarpeen mukaan.
Nesteet mittausten perusteella tai valmistajan suosituksen mukaan.
miksi autoa pitäsi "ylihuoltaa" ja maksaa sittä ihan turhaan??
kiertoon ne kuitenkin laitetaan ja ylimääräisistä huolloista hyötyy korkeitaan se ihan viimein omistaja ja hänkään, voi nimittäin paalaus tulla eteen aiemmin muista syistä.
ihmiset valittaa huoltojen ja osien hinnoista ja toisaalta pitäsi maksaa turhista ylimääräisistä huolloista, älytöntä.Juuri tuon takia en osta käytettyä autoa, ei olla kiinnostuneita huolloista ja huolenpidosta.romuksi vaan.
- jakoremmi poikki vaan
lifemocker kirjoitti:
"Enpä ole kuullut noin pitkää vaihtoväliä jakohihnalle 8vuotta jopa"
et sitten ilmeisesti ole paljon autojen kanssa pelannut, sillä 90-luvulta lähtien hihnoille on tuollaisia vaihto suosituksia annettuMitäpä sitä turhia kuluja ottamaan remmikoneesta, kun on sellaisiakin tarjolla mihin ei moisia älyttömyyksiä tarvita.
- lyhyt ikuisuus
jakoremmi poikki vaan kirjoitti:
Mitäpä sitä turhia kuluja ottamaan remmikoneesta, kun on sellaisiakin tarjolla mihin ei moisia älyttömyyksiä tarvita.
Joo, kannattaa ennemmin ostaa ikuinen ketjukone VAGilta.
Huom. ikuisuuden kestoksi on nykyään määritelty 50 tkm. - jakoremmi poikki vaa
lyhyt ikuisuus kirjoitti:
Joo, kannattaa ennemmin ostaa ikuinen ketjukone VAGilta.
Huom. ikuisuuden kestoksi on nykyään määritelty 50 tkm.Onhan noita olemassa muitakin kuin fuck konsernin autoja.Ja kestää kone ja ketju auton eliniän.
- lifemocker
vaarin perintöjä kirjoitti:
no nuo ovat noiden peräkammirien poikien ohjeita jotka ajavat vain vanhoilla rievuilla ja eivät tiedä mitään nykymenosta ja autoista.
jos et ole huomannut niin suomen autokanta ei kauhean uutta ole... ;)
- lifemocker
jakoremmi poikki vaan kirjoitti:
Mitäpä sitä turhia kuluja ottamaan remmikoneesta, kun on sellaisiakin tarjolla mihin ei moisia älyttömyyksiä tarvita.
toiset kun valitsevat sen auton muitten ominaisuuksien perusteella kuin sen onko siinä remmi vai ketju ;)
- lifemocker
jakoremmi poikki vaa kirjoitti:
Onhan noita olemassa muitakin kuin fuck konsernin autoja.Ja kestää kone ja ketju auton eliniän.
ei ole yksikään ketju ikuinen
- lifemocker
lifefucker kirjoitti:
Juuri tuon takia en osta käytettyä autoa, ei olla kiinnostuneita huolloista ja huolenpidosta.romuksi vaan.
uudet autot ovat vaan perseestä
- tosiasiaa
jo 80-luvun alussa oli kaveri joka ajoi uudella autolla aina 100tkm samoilla öljyillä ja ilman mitään huoltoa ilman ongelmia ja sitten auto kiertoon ja uusi alle. Tuo mielestäni kertoo aika paljon vauhkoilusta joissa väitetään, että nykyautoissa pitäisi öljyt vaihtaa 10-15tkm välein.
On suurta tyhmyyttä huollattaa uutta autoa yli suositusten jos auton vaihtaa joka tapauksessa ennen 200tkm ajoja. Siitä ei hyödy kuin korkeitaan seuraava omistaja joka ei siitä anna mitään hyvitystä alkuperäiselle omistajalle.
Ja vikoja autoihin tulee vaikka kuinka niitä huoltaisi. - käänteinen totuus
lifemocker kirjoitti:
ei ole yksikään ketju ikuinen
Aivan näin ja se vasta vituttaakin kun se ikunen ketju kalahtaa yllättäen. Remmejä, kiristimiä ja vesipumppuja sentään vaihdetaan ajoittain ja siksi remmikoneet ovat luotettavampia pitkällä juoksulla.
- deathmoksaaja
lifemocker kirjoitti:
jos et ole tiennyt/huomannut niin ainakin vanhemmissa autoissa ei ole mitään huolto-ohjekirjaa monestikkaan mukana, joten mitään hajua valmistajan ohjelmasta ei useinkaan ole! eikä ihmiset välttämättä käytä autoa merkkihuollossa, joten on hyvä tietää, miten usein mikäkin osa tulee vaihtaa
huolto-ohjelman saa merkkiliikkestä. Noita vanhoja autojahan huolletaan muutenkin miten sattuu riippuen omistajasta. Vanhoissa autoissahan on kiinteät huoltovälit ja huolto-ohjelmat saa vaikka netistä tai huolto/korjauskirjoista joita saa vaikkapa kirjastoista tai varaosaliikkeistä.
- pieni ikuisuus
lifemocker kirjoitti:
ei ole yksikään ketju ikuinen
Noin niinkuin periaatteessa ketju on ikuinen (harvemmin niille vaihtoväliä on määritetty) tai siis kestää koko auton eliniän. Kun ketju katkeaa ja syntyy venttiilisalaattia, vanha = muutaman tonnin auto on valmis paalattavaksi, koska korjaus maksaa enemmän kuin auton arvo.
Vaan nyt onkin luotu mielenkiintoinen tilanne, kun näitä porsimisia tulee 3 vuoden tjsp. ikäisiin autoihin. Uusi tapa pitää arvoa yllä? - kuset omaan punttiin
tosiasiaa kirjoitti:
jo 80-luvun alussa oli kaveri joka ajoi uudella autolla aina 100tkm samoilla öljyillä ja ilman mitään huoltoa ilman ongelmia ja sitten auto kiertoon ja uusi alle. Tuo mielestäni kertoo aika paljon vauhkoilusta joissa väitetään, että nykyautoissa pitäisi öljyt vaihtaa 10-15tkm välein.
On suurta tyhmyyttä huollattaa uutta autoa yli suositusten jos auton vaihtaa joka tapauksessa ennen 200tkm ajoja. Siitä ei hyödy kuin korkeitaan seuraava omistaja joka ei siitä anna mitään hyvitystä alkuperäiselle omistajalle.
Ja vikoja autoihin tulee vaikka kuinka niitä huoltaisi.Joo, silloin 80-luvun juppivuosina tosiaan kuului paljonkin tuollaista puhetta, ettei autoa tarvitse yhtään huoltaa, kyllä se 2-3 vuotta kulkee ilmankin ja sitten vaihtoon.
Kun lama pukkasi päälle, niin pistin merkille, miten aina sateisen tai kylmän sään tullen oli "marjanpoimijoita" tienpenkat täynnä. Parhaimmillaan laskin 10 km matkalla 5 uupunutta autoa Kehä I varrella. Ja tuolloinkin oli vain "paska keli" eli vettä/räntää eikä mitään tulipalopakkasta. Lisäksi niistä tuntui olevan huomattavan suuri osa "premiumeita" eli bemaria yms. kun aiemmin tien poskeen uuvahtaneet olivat enemmänkin sellaista kesäautokategoriaa eli vahaa Fiattia, Opelia yms.
Ihan vaan hitusen epäilen, että laman tultua se autonvaihtosuunnitelma kusi ja käsiin jäi säälittä poljettu ja huoltamatta jätetty pommi, joka sitten "yllättäen" rupesi kiukuttelemaan. - lifemocker
tosiasiaa kirjoitti:
jo 80-luvun alussa oli kaveri joka ajoi uudella autolla aina 100tkm samoilla öljyillä ja ilman mitään huoltoa ilman ongelmia ja sitten auto kiertoon ja uusi alle. Tuo mielestäni kertoo aika paljon vauhkoilusta joissa väitetään, että nykyautoissa pitäisi öljyt vaihtaa 10-15tkm välein.
On suurta tyhmyyttä huollattaa uutta autoa yli suositusten jos auton vaihtaa joka tapauksessa ennen 200tkm ajoja. Siitä ei hyödy kuin korkeitaan seuraava omistaja joka ei siitä anna mitään hyvitystä alkuperäiselle omistajalle.
Ja vikoja autoihin tulee vaikka kuinka niitä huoltaisi.ota huomioon, että niissä 80 luvun autoissa moottorit olivat jotain 1.2:ia ja niissä oli 50 heppaa ja ne kulkivat juuri ja juuri 80km/h
autojen kasvanut teho ja suorituskyky vaikuttavat myös siihen, että moottorit kuluvat nopeammin - tarvitsevat puhtoisempaa öljyä useemmin. ei niitä huvikseen huolleta - lifemocker
pieni ikuisuus kirjoitti:
Noin niinkuin periaatteessa ketju on ikuinen (harvemmin niille vaihtoväliä on määritetty) tai siis kestää koko auton eliniän. Kun ketju katkeaa ja syntyy venttiilisalaattia, vanha = muutaman tonnin auto on valmis paalattavaksi, koska korjaus maksaa enemmän kuin auton arvo.
Vaan nyt onkin luotu mielenkiintoinen tilanne, kun näitä porsimisia tulee 3 vuoden tjsp. ikäisiin autoihin. Uusi tapa pitää arvoa yllä?eli se auton elinikä on juuri siinä, milloin se vanha ketju/kiristin pamahtaa ;)
- lifemocker
deathmoksaaja kirjoitti:
huolto-ohjelman saa merkkiliikkestä. Noita vanhoja autojahan huolletaan muutenkin miten sattuu riippuen omistajasta. Vanhoissa autoissahan on kiinteät huoltovälit ja huolto-ohjelmat saa vaikka netistä tai huolto/korjauskirjoista joita saa vaikkapa kirjastoista tai varaosaliikkeistä.
ei niitä tarvitse tuon kummemmin huoltaa, mitä minä tuolla ylempänä kirjoitin, olettaen ettei mitään extra vikoja tule.
- lifefucker
lifemocker kirjoitti:
eli se auton elinikä on juuri siinä, milloin se vanha ketju/kiristin pamahtaa ;)
Ajoinpa 91 uutena ostamani nissan sunnyn 1,6l ketjukoneella loppuun, mittarissa oli 485tkm.vielä meni jollekkin.
- helppoa muistaa
lifemocker kirjoitti:
jos et ole tiennyt/huomannut niin ainakin vanhemmissa autoissa ei ole mitään huolto-ohjekirjaa monestikkaan mukana, joten mitään hajua valmistajan ohjelmasta ei useinkaan ole! eikä ihmiset välttämättä käytä autoa merkkihuollossa, joten on hyvä tietää, miten usein mikäkin osa tulee vaihtaa
en harrasta niin vanhoja autoja, joten olet varmaankin oikeassa.
noin vanhoissa öljyt vaihdetaan 10tkm välein ja muut nesteet ja tulpat kun ostaa vanhuksen ja sitten korjataan tarvittaessa, ei siinä huoltokirjaa tarvita. - Mutuatahifaktaa
lifemocker kirjoitti:
" Itse venytin taannoin toiseen ääripäähän, 253tkm samoilla tulpilla/johdoilla. Ja samat ne on edelleen 20tkm myöhemmin kun kaveria haastattelin jolle auton myi."
sitten voidaankin miettiä, että paljonko oli kulutus noussut ja tehoja hävinnyt kun ei oltu autoa huollettu...Mitäs näitä miettimään, tankkauspäiväkirjastahan tuo selviää. Renkaiden vaihdot/uusimiset näkyy kulutuksen heilahtelussa, samoin lomat. Tehohävikistä taas en osaa sanoa, kipinän tuntui antavan joka kerta joka pyttyyn ilman vikavaloja, eikä ohitustilanteissa ollut autosta johtuvia vaikeuksia. Jos jossain on dynolappuvertailuja uudet vs. vanhat tulpat, laita toki linkki jakoon.
- suurta viisautta, hi
luuleeko aloittaja ihmisten olevan ihan pönttöjä ja itse olevan luomakunnan valio??
- life long ?
Longlife öljyjen pitkät vaihtovälit saavutetaan mm. sillä että käytetty öljy on erittäin emäksistä.
Tästä syystä ei kannata esim. laittaa tavallisen auton moottoriin emäksistä öljyä tiivisteitä tuhoamaan. Ja longlife-moottorissa kannattaa pitää kiinni kerran vuodessa vaihtovälin kanssa, se on varmaan totta.
Itse vaihtelen öljyt 1,5 vuoden välein / 15 tkm .
Ihan ite teen ja valvon työnlaatua. Synteettiset 0W-30 öljyt 5 ltr ja suodatin ja aina on päässyt alle 50 €.- even longer
Tulihan sitä vaihdettua öljyt n. 20 vuotta, mutta sitten totesin säästön olevan niin olematon, että turvauduin pikaöljynvaihtoon.
Viimeiksi keväällä 4 l öljyä 5W-40, työ ja suodatin = 32 € . - life long ?
even longer kirjoitti:
Tulihan sitä vaihdettua öljyt n. 20 vuotta, mutta sitten totesin säästön olevan niin olematon, että turvauduin pikaöljynvaihtoon.
Viimeiksi keväällä 4 l öljyä 5W-40, työ ja suodatin = 32 € .Halpaa on. ^
Laakkosella joku vaihtoi jettaansa öljyt 260 €
Toi 32 € ei voi sisältää kovin laadukasta öljyä, eikä siitä jää tekijälle verojen jälkeen kuin tekemisen ilo. life long ? kirjoitti:
Halpaa on. ^
Laakkosella joku vaihtoi jettaansa öljyt 260 €
Toi 32 € ei voi sisältää kovin laadukasta öljyä, eikä siitä jää tekijälle verojen jälkeen kuin tekemisen ilo.Onkohan niissä öljyissä oikeasti mitään merkittävää eroa, jos vaihtaa 10-20 tuhannen välein? LL-öljyissä voi ollakin, mutta ne nyt ovat järkyttävän kalliita. Hyöty lähinnä siitä, ettei tarvitse olla ottamassa autoa ylös jatkuvalla syötöllä...
- kalliita ja kalliita
The_Rat kirjoitti:
Onkohan niissä öljyissä oikeasti mitään merkittävää eroa, jos vaihtaa 10-20 tuhannen välein? LL-öljyissä voi ollakin, mutta ne nyt ovat järkyttävän kalliita. Hyöty lähinnä siitä, ettei tarvitse olla ottamassa autoa ylös jatkuvalla syötöllä...
Tilasin LL-Castrolia Saksasta 20x1l, hinta kotiin kannettuna 8,90€/litra. Suomessa vastaavan purnukan hinta parinkympin tienoilla. Niistäpä on vaihdatettu öljyt jo neljään autoon.
kalliita ja kalliita kirjoitti:
Tilasin LL-Castrolia Saksasta 20x1l, hinta kotiin kannettuna 8,90€/litra. Suomessa vastaavan purnukan hinta parinkympin tienoilla. Niistäpä on vaihdatettu öljyt jo neljään autoon.
Nopeasti katsottuna motonetissa maksaa viiden litran tonkka 20 euroa. Eli about puoleen hintaan saa peruskuraa. Vaihtoväli taas noin puolet lyhyempi, eli plus-miinus nolla. Jos vaihdosta ei sinänsä mitään maksa.
- lifemocker
life long ? kirjoitti:
Halpaa on. ^
Laakkosella joku vaihtoi jettaansa öljyt 260 €
Toi 32 € ei voi sisältää kovin laadukasta öljyä, eikä siitä jää tekijälle verojen jälkeen kuin tekemisen ilo.ostat itse motonetistä tms öljyt niin saat puolet halvemmalla
- lifemocker
The_Rat kirjoitti:
Nopeasti katsottuna motonetissa maksaa viiden litran tonkka 20 euroa. Eli about puoleen hintaan saa peruskuraa. Vaihtoväli taas noin puolet lyhyempi, eli plus-miinus nolla. Jos vaihdosta ei sinänsä mitään maksa.
taitaa vaan olla 4l tonkkia
- lifemocker
lifemocker kirjoitti:
taitaa vaan olla 4l tonkkia
http://www.motonet.fi/fi/tuote/590004/Castrol-Magnatec-5W-40-4l
sama öljy huoltamolla 4,8l 60e lifemocker kirjoitti:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/590004/Castrol-Magnatec-5W-40-4l
sama öljy huoltamolla 4,8l 60eTotta, neljän litran tonkka...
http://www.motonet.fi/fi/tuote/592004/Teboil-Gold-S-5W-40-4l
En itse jaksa ostaa öljyjä, niin ei ole tullut tarkistettua. :)- lifemocker
The_Rat kirjoitti:
Totta, neljän litran tonkka...
http://www.motonet.fi/fi/tuote/592004/Teboil-Gold-S-5W-40-4l
En itse jaksa ostaa öljyjä, niin ei ole tullut tarkistettua. :)jos sulla auto on niin kuten tuossa kirjoitin: kannattaa ostaa, siinä ihan jonkun verran säästää
- even longer
life long ? kirjoitti:
Halpaa on. ^
Laakkosella joku vaihtoi jettaansa öljyt 260 €
Toi 32 € ei voi sisältää kovin laadukasta öljyä, eikä siitä jää tekijälle verojen jälkeen kuin tekemisen ilo.Öljynä käytin Gold S, mikä on ihan kelvollista, ehkä ei huippua. Pysyy kuitenkin ihan hyvin vanhassakin koneessa eli ainakin parempaa kuin Valvoline maxlife, minkä piti olla juuri paljon ajettuihin sopivaa, vaan ei ollutkaan.
Halpuus lienee siinä, että tuo vanha peltihalli on aikoja sitten jo maksettu eli ei tarvi ylläpitää lasipalatsia lennonjohtotorneineen ja tynnyritavaran sisäänosto on halpaa. - 3 autossa todennut !
even longer kirjoitti:
Öljynä käytin Gold S, mikä on ihan kelvollista, ehkä ei huippua. Pysyy kuitenkin ihan hyvin vanhassakin koneessa eli ainakin parempaa kuin Valvoline maxlife, minkä piti olla juuri paljon ajettuihin sopivaa, vaan ei ollutkaan.
Halpuus lienee siinä, että tuo vanha peltihalli on aikoja sitten jo maksettu eli ei tarvi ylläpitää lasipalatsia lennonjohtotorneineen ja tynnyritavaran sisäänosto on halpaa.Valvoline maxlife on hyvä öljy.
- enostaisi
Saksalainen on "visu" se ei vaihda öljyjä ja suotimia koskaan. Ja Suomalaiset ovat "höynäytettävissä" ostavat auton Saksasta jonka vuosimalli on 80 luvulta ja mittarissa on 40 - 50 tuhatta ollut mummon käytössä ja hän on kerran vuodessa käynyt lapsoaan tapaamassa.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236798Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää391209Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka231011- 75881
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47814Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59794Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93774Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38761Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14716- 43713