Hiukkassuodattimesta

käy kukkarolle

Moniko uudeden, tai uudehkon dieselauton ostaja tulee ajatelleeksi mitä saasteettomuus maksaa. Hiukkassuodin ei todellakaan kestä auton ikää, niinkuin joku väittää, esim Mersuissa suodin on "kertakäyttöpönttö" joka menee vaihtoon 100000-170000 ajon jälkeen, hintakin on useita tonneja. Sama kohtalo on muissakin merkeissä, vaikkakin siellä jonkinmoisia puhdistuspolttoja onkin mutta yksikään viritys ei mene yli 200000km. Joten kyllä näille dieselkilometreille tulee hintaa.

61

4661

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sitä samaa

      Moniko uuden..., arvaa kiinnostaako pätkääkään, kun auto menee vaihtoon viimeistään 100tkm paikkeilla...

      On niissä monessa bensa-autoissakin paljon samoja riesoja kuin dieseleissä eli katalysaattori, turbo, kaksoismassavauhtipyörä, DSG, ja EGR

      • siinä on lista

        Pääasiassa dieseleiden ongelmista. Katalysaattorit kyllä kestävät, muut DSG ja ERG hahoilee pääasiassa dieseleistä suuremman väännön vuoksi. Kumpa saisikin vielä sellaisia moottoreita mitä oli 20v sitten.


      • Räminää...
        siinä on lista kirjoitti:

        Pääasiassa dieseleiden ongelmista. Katalysaattorit kyllä kestävät, muut DSG ja ERG hahoilee pääasiassa dieseleistä suuremman väännön vuoksi. Kumpa saisikin vielä sellaisia moottoreita mitä oli 20v sitten.

        Katalysaattori kestää aikansa..., voi menettä tehonsa, mennä tukkoon tai sisuskalut irrota ilman "osumaa" jne. Kokemusta on näistä ja niiden selvittelyistä.


    • hesu.

      Sama parku käytiin bensa autojen kateista 20 vuotta taakse päin, vaan kuinkas on käynyt?
      Vit.tu kuin sitä ihminen voi olla niin itseensä kyllästynyt että viitsii edes aloittaa tuollaisen provon.

      • Voit ottaa selvää

        Jos joku voi perustella toisin, tehköön niin. Voisit aluksi tiedustella vaikka Mersunkin hiukkassuotimen vaihtovälistä, ja tule sitten syyttelemään porvoilusta.


      • hesu.
        Voit ottaa selvää kirjoitti:

        Jos joku voi perustella toisin, tehköön niin. Voisit aluksi tiedustella vaikka Mersunkin hiukkassuotimen vaihtovälistä, ja tule sitten syyttelemään porvoilusta.

        Itselläni on 420 tkm ajettu c-mersu, jossa on paskapönttö putkessa. Itse olen ajanut autolla yli 300tkm, eikä ole yhtään hiukkassuodatinta ole tarvinnut vaihtaa. Tämän provoketjun aloittaja antoi max. ajo määräksi 200 tkm.

        (Voisit aluksi tiedustella vaikka Mersunkin hiukkassuotimen vaihtovälistä.) Keneltä tiedustelen. Suoli24 raadiltako, vaiko autokorjaamoilta?
        Suurinta meteliä ainakin silloin 20 vuotta taakse päin bensa kattien tulo aikaan pitivät autokorjaamot ja autojen osia myyvät liikkeet.

        ps. olisi ihan kiva tietää kuinka monille silloin takavuosina vaidettiin ehjän katin tilalle uusi pelkästään rahastus mielessä. Joku sen aikainen jo eläkkeelä oleva asentaja voisi avautua, koska rikoshan on jo vanhentunut.


      • Tarkista ensin
        hesu. kirjoitti:

        Itselläni on 420 tkm ajettu c-mersu, jossa on paskapönttö putkessa. Itse olen ajanut autolla yli 300tkm, eikä ole yhtään hiukkassuodatinta ole tarvinnut vaihtaa. Tämän provoketjun aloittaja antoi max. ajo määräksi 200 tkm.

        (Voisit aluksi tiedustella vaikka Mersunkin hiukkassuotimen vaihtovälistä.) Keneltä tiedustelen. Suoli24 raadiltako, vaiko autokorjaamoilta?
        Suurinta meteliä ainakin silloin 20 vuotta taakse päin bensa kattien tulo aikaan pitivät autokorjaamot ja autojen osia myyvät liikkeet.

        ps. olisi ihan kiva tietää kuinka monille silloin takavuosina vaidettiin ehjän katin tilalle uusi pelkästään rahastus mielessä. Joku sen aikainen jo eläkkeelä oleva asentaja voisi avautua, koska rikoshan on jo vanhentunut.

        Mersusi voi olla vanhempaa mallia siinä tuskin onkaan hiukkassuodinta, kyllä hoilla kilometrimäärillä olisit vaihtanut jo useampia.


      • ei ole väärä hälytys

        > Sama parku käytiin bensa autojen kateista 20 vuotta taakse päin, vaan kuinkas on käynyt?

        Bensakoneiden kanssa huoli osoittautui aiheettomaksi, mutta nokivasaroiden kohdalla ei. Nokivasaroita on hinattu huoltoon niin HS koeajosta kuin TM talvitestistäkin, kun puhtaaksipoltto ei ole lyhyiden ajomatkojen ja kylmän sään vuoksi mennyt läpi. Ja puhutaan siis autoista, joilla ikää muutama kuukausi ja mittarissa muutama tkm.

        Tähän sitten päälle jo vanhempienkin dieselien EGR, SVC ja turbojen johtosiipivaivat.

        Juu joo, toki auttaa, kun EGR:n tukkii ja tuunaa hiukkasloukun rautakangella. Saa vain nähdä, milloin huomaavat ruveta katsastuksessa näitä syynäämään. Kiinanxenoneitahan osaavat jo kuulemma katsoa.


      • Jos on ollut
        Tarkista ensin kirjoitti:

        Mersusi voi olla vanhempaa mallia siinä tuskin onkaan hiukkassuodinta, kyllä hoilla kilometrimäärillä olisit vaihtanut jo useampia.

        On auto käsitelty jo edellisellä omistajalla. Suodatin on hajoitettu, ja softaa harhautettu joten se ei anna vikakoodia.


      • hesu.
        Jos on ollut kirjoitti:

        On auto käsitelty jo edellisellä omistajalla. Suodatin on hajoitettu, ja softaa harhautettu joten se ei anna vikakoodia.

        Autoni on vm:2008 ja joku DPF systeemi siinä on.

        On auto käsitelty jo edellisellä omistajalla.Miksi olisi käsitellyt. Edellinen omistaja tiesi ajelevansa autolla vain noin vuoden.


      • hesu.
        ei ole väärä hälytys kirjoitti:

        > Sama parku käytiin bensa autojen kateista 20 vuotta taakse päin, vaan kuinkas on käynyt?

        Bensakoneiden kanssa huoli osoittautui aiheettomaksi, mutta nokivasaroiden kohdalla ei. Nokivasaroita on hinattu huoltoon niin HS koeajosta kuin TM talvitestistäkin, kun puhtaaksipoltto ei ole lyhyiden ajomatkojen ja kylmän sään vuoksi mennyt läpi. Ja puhutaan siis autoista, joilla ikää muutama kuukausi ja mittarissa muutama tkm.

        Tähän sitten päälle jo vanhempienkin dieselien EGR, SVC ja turbojen johtosiipivaivat.

        Juu joo, toki auttaa, kun EGR:n tukkii ja tuunaa hiukkasloukun rautakangella. Saa vain nähdä, milloin huomaavat ruveta katsastuksessa näitä syynäämään. Kiinanxenoneitahan osaavat jo kuulemma katsoa.

        diesel autoja ei ole tehty muutaman kilometrin työmatkoihin kaupnki cruisailuun dieselauto on työkalu paljon ajaville. koeajot ovat aika kaukana siitä mikä on normaalia auton käyttämistä.


      • uljas teknologia
        hesu. kirjoitti:

        diesel autoja ei ole tehty muutaman kilometrin työmatkoihin kaupnki cruisailuun dieselauto on työkalu paljon ajaville. koeajot ovat aika kaukana siitä mikä on normaalia auton käyttämistä.

        Työmatkan ajo ei ole auton normaalia käyttämistä?

        Ai niin, mutta kun nokivasarat ovat niin ylivertaisia, että ne ottavat nokkiinsa, jos ei aja vähintään 30 km siivuja kerrallaan.


      • kun järki ei riitä
        uljas teknologia kirjoitti:

        Työmatkan ajo ei ole auton normaalia käyttämistä?

        Ai niin, mutta kun nokivasarat ovat niin ylivertaisia, että ne ottavat nokkiinsa, jos ei aja vähintään 30 km siivuja kerrallaan.

        Totta, diesel ei ole tarkoitettu sinunlaisillesi. Sen verran kuitenkin voi useimmilta odottaa ymmärrystä, että dieseliä ei kannattaisi hankkia lyhyeen työmatka-ajoon. Sinunlaisille pitää kirjoittaa asiat perinpohjaisesti ja isoilla kirjaimilla.


      • ei kannata pelätä
        uljas teknologia kirjoitti:

        Työmatkan ajo ei ole auton normaalia käyttämistä?

        Ai niin, mutta kun nokivasarat ovat niin ylivertaisia, että ne ottavat nokkiinsa, jos ei aja vähintään 30 km siivuja kerrallaan.

        Minulla on hiukkassuodatindiesel, jo kolmas. Olen ajanut niillä pk-seudulla ruuhkissa n 15 km:n pituisia työmatkoja (yhteensuuntaan) pääasiassa. Viikonloppuisin tulee muutakin ja keväisin-kesäisin tietysti mökkimatkat. Siinäpä ne ajot...

        En ole muistanut koko hiukkasloukun olemassaoloa, kun ei ole antanut merkkiä olemassaolostaan. En ole muutenkaan joutunut miettimään autojeni perään, minä vain ajan niillä. Huolettomia ovat dieselit ja mukavuus on kertaluokkaa parempi kuin vastaavan bensa. Kustannukset sitten tietysti lisänä.
        Seisoopa pihalla nytkin pikkubensa-autokin. sillä tehdään vaimon työmatkojen (n 5km yhteensuuntaan), lisäksi kauppareissuja (1-2 km).

        Hieman kannattaa miettiä mihin autoa tarvitsee ja kuinka paljon ja millaista ajoa tulee ennen auton hankkimista. Ei luulisi olevan ylivoimaisen vaikeaa, jos auton pystyy ostamaankin.
        Ei kannata pelätä etteikö tuohon pystyisi, autokauppiaatkin auttavat tarvittaessa, ainakin kunnollisissa autokaupoissa.


      • Ihme jos ongelmia
        ei kannata pelätä kirjoitti:

        Minulla on hiukkassuodatindiesel, jo kolmas. Olen ajanut niillä pk-seudulla ruuhkissa n 15 km:n pituisia työmatkoja (yhteensuuntaan) pääasiassa. Viikonloppuisin tulee muutakin ja keväisin-kesäisin tietysti mökkimatkat. Siinäpä ne ajot...

        En ole muistanut koko hiukkasloukun olemassaoloa, kun ei ole antanut merkkiä olemassaolostaan. En ole muutenkaan joutunut miettimään autojeni perään, minä vain ajan niillä. Huolettomia ovat dieselit ja mukavuus on kertaluokkaa parempi kuin vastaavan bensa. Kustannukset sitten tietysti lisänä.
        Seisoopa pihalla nytkin pikkubensa-autokin. sillä tehdään vaimon työmatkojen (n 5km yhteensuuntaan), lisäksi kauppareissuja (1-2 km).

        Hieman kannattaa miettiä mihin autoa tarvitsee ja kuinka paljon ja millaista ajoa tulee ennen auton hankkimista. Ei luulisi olevan ylivoimaisen vaikeaa, jos auton pystyy ostamaankin.
        Ei kannata pelätä etteikö tuohon pystyisi, autokauppiaatkin auttavat tarvittaessa, ainakin kunnollisissa autokaupoissa.

        Ajelet uusilla autoilla vaihdat kun tuhkakuppi täyttyy, ei siinä ehdi ongelmia tulla. Ongelmat tulevatkin niille käyttäjille, joilla ei ole varaa ostaa autoja uutena, ja takuu on lompakossa.


      • älä jauha potaskaa
        ei ole väärä hälytys kirjoitti:

        > Sama parku käytiin bensa autojen kateista 20 vuotta taakse päin, vaan kuinkas on käynyt?

        Bensakoneiden kanssa huoli osoittautui aiheettomaksi, mutta nokivasaroiden kohdalla ei. Nokivasaroita on hinattu huoltoon niin HS koeajosta kuin TM talvitestistäkin, kun puhtaaksipoltto ei ole lyhyiden ajomatkojen ja kylmän sään vuoksi mennyt läpi. Ja puhutaan siis autoista, joilla ikää muutama kuukausi ja mittarissa muutama tkm.

        Tähän sitten päälle jo vanhempienkin dieselien EGR, SVC ja turbojen johtosiipivaivat.

        Juu joo, toki auttaa, kun EGR:n tukkii ja tuunaa hiukkasloukun rautakangella. Saa vain nähdä, milloin huomaavat ruveta katsastuksessa näitä syynäämään. Kiinanxenoneitahan osaavat jo kuulemma katsoa.

        "Bensakoneiden kanssa huoli osoittautui aiheettomaksi, mutta nokivasaroiden kohdalla ei."

        Höpö höpö. Huoli on osoittautunut näidenkin osalta täysin aiheettomaksi. Jos yksi tai jopa toinenkin vika on jossain löytynyt ja vieläpä uusissa, niin ei muuta tilannetta.


      • ei kannata pelätä
        Ihme jos ongelmia kirjoitti:

        Ajelet uusilla autoilla vaihdat kun tuhkakuppi täyttyy, ei siinä ehdi ongelmia tulla. Ongelmat tulevatkin niille käyttäjille, joilla ei ole varaa ostaa autoja uutena, ja takuu on lompakossa.

        Totta, ostan auto uusina.
        Sekin on totta, että vanhoissa autoissa saattaa ongelmia tulla enemmän kuin uusissa ja mitä vanhempia, niin sitä varmemmin.
        Tässä ei dieselit poikkea bensoista periaatteessa lainkaan.
        Tietenkään bensa-autoissa ei hiukkasloukkuvikoja tule, kun sellaisia ei ainakaan vielä niissä ole. Puhaltavat vapaasti hiukkaset pakoputkesta. Bensa-autoissa on omat vikansa.
        Dieselmoottori kestää huomattavasti enemmän kilometrejä kuin bensamoottori ja on muutenkin vähävikaisempi. Puhumattakaan taloudellisuudesta, jos vähänkin enemmän tulee kilometrejä mittariin. Eihän ammattiautoilijatkaan muuten dieseleitä käyttäisi.


      • Sopii pellolle
        ei kannata pelätä kirjoitti:

        Totta, ostan auto uusina.
        Sekin on totta, että vanhoissa autoissa saattaa ongelmia tulla enemmän kuin uusissa ja mitä vanhempia, niin sitä varmemmin.
        Tässä ei dieselit poikkea bensoista periaatteessa lainkaan.
        Tietenkään bensa-autoissa ei hiukkasloukkuvikoja tule, kun sellaisia ei ainakaan vielä niissä ole. Puhaltavat vapaasti hiukkaset pakoputkesta. Bensa-autoissa on omat vikansa.
        Dieselmoottori kestää huomattavasti enemmän kilometrejä kuin bensamoottori ja on muutenkin vähävikaisempi. Puhumattakaan taloudellisuudesta, jos vähänkin enemmän tulee kilometrejä mittariin. Eihän ammattiautoilijatkaan muuten dieseleitä käyttäisi.

        Ammatti- sekä yksityisautoilija käyttää dieseleitä vain ja ainoastaan säästöjen toivossa. Jos bensa maksaisi 10 senttiä litralta, ei dieseleitä juuri henkilöautoissa nähtäisi, mutta V8 bensakoneita sitäkin enemmän.

        Toinen harha on "Dieselmoottori kestää huomattavasti enemmän kilometrejä kuin bensamoottori ja on muutenkin vähävikaisempi". Turboa, suuttimia, hiukkasloukkoa, hehkutulppia, ym. vastaavaa ei dieselkuski laske osaksi moottoria, vaikka ilman joidenkin näiden vaihtoa ei autolla ajetakaan vuosia ja satojatuhansia kilometrejä.


      • kaikki aikanaan
        Sopii pellolle kirjoitti:

        Ammatti- sekä yksityisautoilija käyttää dieseleitä vain ja ainoastaan säästöjen toivossa. Jos bensa maksaisi 10 senttiä litralta, ei dieseleitä juuri henkilöautoissa nähtäisi, mutta V8 bensakoneita sitäkin enemmän.

        Toinen harha on "Dieselmoottori kestää huomattavasti enemmän kilometrejä kuin bensamoottori ja on muutenkin vähävikaisempi". Turboa, suuttimia, hiukkasloukkoa, hehkutulppia, ym. vastaavaa ei dieselkuski laske osaksi moottoria, vaikka ilman joidenkin näiden vaihtoa ei autolla ajetakaan vuosia ja satojatuhansia kilometrejä.

        Ammattiautoilijat käyttävät dieselmoottoreita niiden pitkäikäisyyden ja kestävyyden takia. Ammatikseen auton ratissa olevat tietysti arvostavat myös mukavuutta. Myös siksi, että polttoaineen kulutus on pienempi ja se on halvempaa. Siksi heillä on dieselit.
        Toki, jos bensa maksaisi 10 snt/litra ja diesel nykyhinnoissa, niin tilanne muuttuisi. Tämä nyt ei kuitenkaan ole realismia, vaikka janoisen V8:n omistajan päiväunissa näin voisi toivoa. Odottele vaan rauhassa päiväunia katsellessa seuraavaa palkkaasi tai mistä nyt rahaa saatkaan, jotta on taas varaa tankata ja pääset huoltiksen pihalle uhoileen teineille.

        "Turboa, suuttimia, hiukkasloukkoa, hehkutulppia, ym. vastaavaa ei dieselkuski laske osaksi moottoria, vaikka ilman joidenkin näiden vaihtoa ei autolla ajetakaan vuosia ja satojatuhansia kilometrejä. "

        Hienosti olet perehtynyt dieselautojen eri osiin. mutta mitä tekemistä tuolla luettelolla on nyt käytävän keskustelun kanssa? Jos autolla ajetaan satojatuhansia kilometrejä on aika luonnollista, että joitan osia joutuu uusimaan.

        Onko niin, ettei vastaavaa ongelmaa bensa-autojen kanssa ole,koska niilla ei koskaa ajeta tuollaisia kilometrimääriä? En nyt ihan usko, useimmat bensamoottoritkin on suunniteltu kestämään 200 - 300tuhatta kilometriä. Kyllä siinäkin voidan joutua vaihtamaan yhtä sun toista...

        Juopot ja saastutavat vanhanaikaiset v8-moottorit ei kuulu autoihin joita käytetään päivittäisajossa. Ne ovat lähinnä näyttelyautoja tai nuorten kollien vielä kehitysvaiheessa olevan itsetunnon kohottajiaja ja sarvien kolistelua varten.


      • millä kukakin..
        uljas teknologia kirjoitti:

        Työmatkan ajo ei ole auton normaalia käyttämistä?

        Ai niin, mutta kun nokivasarat ovat niin ylivertaisia, että ne ottavat nokkiinsa, jos ei aja vähintään 30 km siivuja kerrallaan.

        Työmatkani on n.6km/sivu. 10vuotta ajanut diiselillä, joista viimeiset 2 hiukkaspöntöllisellä. Kai se on auton normaalia käyttöä? Ei ole ongelmia ollut. Ylivertaisuudesta en tiedä, mutta polttoainekulut on paljon pienemmät.


      • turboman_
        kaikki aikanaan kirjoitti:

        Ammattiautoilijat käyttävät dieselmoottoreita niiden pitkäikäisyyden ja kestävyyden takia. Ammatikseen auton ratissa olevat tietysti arvostavat myös mukavuutta. Myös siksi, että polttoaineen kulutus on pienempi ja se on halvempaa. Siksi heillä on dieselit.
        Toki, jos bensa maksaisi 10 snt/litra ja diesel nykyhinnoissa, niin tilanne muuttuisi. Tämä nyt ei kuitenkaan ole realismia, vaikka janoisen V8:n omistajan päiväunissa näin voisi toivoa. Odottele vaan rauhassa päiväunia katsellessa seuraavaa palkkaasi tai mistä nyt rahaa saatkaan, jotta on taas varaa tankata ja pääset huoltiksen pihalle uhoileen teineille.

        "Turboa, suuttimia, hiukkasloukkoa, hehkutulppia, ym. vastaavaa ei dieselkuski laske osaksi moottoria, vaikka ilman joidenkin näiden vaihtoa ei autolla ajetakaan vuosia ja satojatuhansia kilometrejä. "

        Hienosti olet perehtynyt dieselautojen eri osiin. mutta mitä tekemistä tuolla luettelolla on nyt käytävän keskustelun kanssa? Jos autolla ajetaan satojatuhansia kilometrejä on aika luonnollista, että joitan osia joutuu uusimaan.

        Onko niin, ettei vastaavaa ongelmaa bensa-autojen kanssa ole,koska niilla ei koskaa ajeta tuollaisia kilometrimääriä? En nyt ihan usko, useimmat bensamoottoritkin on suunniteltu kestämään 200 - 300tuhatta kilometriä. Kyllä siinäkin voidan joutua vaihtamaan yhtä sun toista...

        Juopot ja saastutavat vanhanaikaiset v8-moottorit ei kuulu autoihin joita käytetään päivittäisajossa. Ne ovat lähinnä näyttelyautoja tai nuorten kollien vielä kehitysvaiheessa olevan itsetunnon kohottajiaja ja sarvien kolistelua varten.

        Mitäs mukavaa dieselissä on?


      • turbodieselman
        turboman_ kirjoitti:

        Mitäs mukavaa dieselissä on?

        Käypä koeajamassa, niin tuskin bensaan palaat...


      • entinen dieselisti
        Sopii pellolle kirjoitti:

        Ammatti- sekä yksityisautoilija käyttää dieseleitä vain ja ainoastaan säästöjen toivossa. Jos bensa maksaisi 10 senttiä litralta, ei dieseleitä juuri henkilöautoissa nähtäisi, mutta V8 bensakoneita sitäkin enemmän.

        Toinen harha on "Dieselmoottori kestää huomattavasti enemmän kilometrejä kuin bensamoottori ja on muutenkin vähävikaisempi". Turboa, suuttimia, hiukkasloukkoa, hehkutulppia, ym. vastaavaa ei dieselkuski laske osaksi moottoria, vaikka ilman joidenkin näiden vaihtoa ei autolla ajetakaan vuosia ja satojatuhansia kilometrejä.

        ei diesel ole halvempi jos et aja yli 23000 vuodessa
        bensan ja dieselin ero nyt 5 senttiä
        vuoden alussa sama hinta ja sama käyttövoimavero dieselissä


    • Lasketaan vaan

      Jos mulla kestää toi pönttö vaihtoväliin asti, niin kustannus on elle 66 senttiä per 100km. Polttoaineen kulutussäästö bensamalliin verrattuna on aikapaljon enemmän.

    • 5637237234

      Rautakankea se tottelee DPF:n keraaminen sisuskin. Softalla sit poltto vielä veks. Kallistako tai ulisemisen aiheitta? ei ainakaan minulle.

      • Ketjumies

        voin nyt horista omianikin, mutta jostakin muistelisin lukeneeni, että hiukkasloukun voi halutessaan pestä, jos siihen on kertynyt niin paljon palamatonta töhkää, että huoltofirma alkaa ehdotella uuden pöntön vaihtoa.


      • Kyllä pestään
        Ketjumies kirjoitti:

        voin nyt horista omianikin, mutta jostakin muistelisin lukeneeni, että hiukkasloukun voi halutessaan pestä, jos siihen on kertynyt niin paljon palamatonta töhkää, että huoltofirma alkaa ehdotella uuden pöntön vaihtoa.

        Etenkin BMW palstoilla on paljon juttuja hiukkasloukun pesemisestä. Sillä saa kai miltei tuplattua loukun kestoiän. Erittäin halpa ja suhteellisen helppo toimenpide pitäisi olla.


      • BMW ?? alentavaa
        Kyllä pestään kirjoitti:

        Etenkin BMW palstoilla on paljon juttuja hiukkasloukun pesemisestä. Sillä saa kai miltei tuplattua loukun kestoiän. Erittäin halpa ja suhteellisen helppo toimenpide pitäisi olla.

        Itse ajelen BMW bensiiniversiolla olisi todella alentavaa, jos joutuisen juuriharjalla jotain pyttyä hinkkaamaan, imagoni BMWmiehenä kärsisi siitä. Kyllä aijon tulevaisuudessakin tankata bensiiniä, vaikka auto söisi vastaantulijatkin.


    • keksipä jotain uutta

      No voi itku sunkin kanssas. Etkö mitään parempaa provoaihetta keksi? Tämä sun väitteesi on jo satoja kertoja täälläkin naurettu.
      Keksi joku uusi jutttu, jonka voimme nauraa maan rakoon. Tänä ikivanhaa satoja kertaa läpinaurettua höpöväitettä ei enää jaksa...

    • onko volvossa

      onko volvon D5 dieselissä tommoinen pönttö ja mistä vuosimallista alkaen?

    • Nimikin kertoo

      Hiukkas-SUODIN. Onhan me aina tiedetty suotimen olevan epäpuhtauksija keräävä laite, On öljy, ilma, sisäilmasuodinta, ja nyt on tullut uusimpiin dieselautoihin hiukkassuodin kiristyneiden saastemääräyksien vuoksi. Suotimet ovat tehty vaihdettaviksi, niinkuin tämä hiukkassuodinkin, vaihtoväli vain on hieman pidempi.

      • DPF

      • 323321
        DPF kirjoitti:

        Nykyiset hiukkassuodattimet (DPF) eivät ole mitään vaihdettavia suodatinpatruunoita vaan niitten puhdistus tapahtuu kuumentamalla hiukkaset syttymislämpätilaan dieselöljyä polttamalla (regenerointi).
        http://en.wikipedia.org/wiki/Diesel_particulate_filter#Regeneration

        Varastoidaan hetkeksi ja poltetaan kerralla kaikki ... savuna ilmaan.

        Missä hyöty?


      • Ketjumies
        323321 kirjoitti:

        Varastoidaan hetkeksi ja poltetaan kerralla kaikki ... savuna ilmaan.

        Missä hyöty?

        hyöty on siinä, että se varastoitu noki poltetaan pois, jolloin se ei jää ilmaan leijumaan niinkuin autoissa, joissa loukkua ei ole. Näin siis periaatteessa, käytännössä ainakin tm:n käyttötestin mitsubisi asx kuulemma pöläytteli puhdistuspolton aikana komeasti, jos sille erehtyi antamaan kenkää. Polttoprosessin aikana joutui lisäksi polttoainetta moottoriöljyn sekaan. Kaipa tuon toimivuus riippuu toteutuksen laadusta.


      • Kaikissa ei polttoa
        Ketjumies kirjoitti:

        hyöty on siinä, että se varastoitu noki poltetaan pois, jolloin se ei jää ilmaan leijumaan niinkuin autoissa, joissa loukkua ei ole. Näin siis periaatteessa, käytännössä ainakin tm:n käyttötestin mitsubisi asx kuulemma pöläytteli puhdistuspolton aikana komeasti, jos sille erehtyi antamaan kenkää. Polttoprosessin aikana joutui lisäksi polttoainetta moottoriöljyn sekaan. Kaipa tuon toimivuus riippuu toteutuksen laadusta.

        Tietääkseni esim MB:ssä ei ole polttoa vaan suodin tukkeennuttuaan vaihdetaan uuteen. Suotimen kesto on kait reilu satatuhatta. Hinnasta en tiedä.


      • köryytystä
        Kaikissa ei polttoa kirjoitti:

        Tietääkseni esim MB:ssä ei ole polttoa vaan suodin tukkeennuttuaan vaihdetaan uuteen. Suotimen kesto on kait reilu satatuhatta. Hinnasta en tiedä.

        kaikissa on poltto, noki poltetaan pois. polttoaineen ja imuilman palamattomat ainekset pikkuhiljaa tukkii suodattimet. siis tuhka ja vaikkapa kivipöly mikä menee imuilmasuodattimesta läpi.

        jos kuukkelista hakee cleaning dpf filter niin näkee videoista kuinka se tehdään kotikonstein. kaupallisiakin yrityksiä on, käytännössä pönttö poistetaan autosta ja laitetaan pesuriin joka kierrättää rasvanpoistoainetta sen läpi ns vastavirtaan ja sitten huuhtelee ja kuivaa sen.

        ongelmallisia on jos auto ei jostain syystä polta pönttöä, esim lyhyet ajomatkat, termostaattivika, moottorissa muuten häikkää. jos noki tukkii sen niin sitten ei saa enää pestyä ja silloin se menee vaihtoon.


      • ei muuten uusita
        Kaikissa ei polttoa kirjoitti:

        Tietääkseni esim MB:ssä ei ole polttoa vaan suodin tukkeennuttuaan vaihdetaan uuteen. Suotimen kesto on kait reilu satatuhatta. Hinnasta en tiedä.

        Kyllä mersuissakin on vastaava kemiallinen urea, millä ne hiukkaset poltetaan pois. Siellä on se suodatin, mutta se puhdistus poltto tapahtuu sillä liuoksella. Ainoa ondelma, mikä näihin talvisin tulee, on sen nesteen jäätyminen. Se toimii taas normaalisti, kun se säiliö sulaa.


    • herää epäilys

      "Moniko uudeden, tai uudehkon dieselauton ostaja tulee ajatelleeksi mitä saasteettomuus maksaa."

      No saitko selvitettyä tyhjentävästi aloittamallasi kyselyllä haluamasi asian?

      • Suhteettoman paljon

        Sen ainakin nyt tiedän, että dieseli on paikallaan, jos ajoa tulee päivittäin riittävästi, ja kone ehtii kunnolla lämmetä, näin toimivuus paranee, ihanne tietenkin pitkät maantievedot. En ajatelekkaan dieseliä muutaman kilometrin työmatkoille, tai kauppareissuille. Aloittajan esilletuoma hiukkassuodin on yksi merkittävä kohde vikalistassa, ja nostaa dieselin käyttökustannuksia.


      • no jopas nyt sentään
        Suhteettoman paljon kirjoitti:

        Sen ainakin nyt tiedän, että dieseli on paikallaan, jos ajoa tulee päivittäin riittävästi, ja kone ehtii kunnolla lämmetä, näin toimivuus paranee, ihanne tietenkin pitkät maantievedot. En ajatelekkaan dieseliä muutaman kilometrin työmatkoille, tai kauppareissuille. Aloittajan esilletuoma hiukkassuodin on yksi merkittävä kohde vikalistassa, ja nostaa dieselin käyttökustannuksia.

        Merkittävä?

        Jos ostaa uuden dieselauton ja siihen saattaa (huom! saattaa) tulla hiukkassuotimen vaihto joskus 5 tai hieman ylikin vuoden jälkeen, niin sekö on merkittävä?
        Mietitkö muitakin mahdollisia kuluja noin kauas?
        Uskallatko ylipäänsä ostaa yhtään mitään?


    • höpöjuttuja

      pönttö kestää ainakin 200.000 avaamatta. Puppua nuo puheet suodattimen heikosta kestosta. Kateelliset bensamiehet taas meuhkaavat, kun diesel jätti motarilla heidät kauas taakse.

    • K-Gard Kernite ltä

      K-Gard lisäaine Kerniteltä auttaa dieselongelmiin.

      Uudet dieselpolttoaineet ovat liian kuivia rikin puutteessa, eivät siis voitele ja
      punainen väriaine löpössä on hankala uusille dieselmoottoreille.

      • paras neuvo

        Varmin ja toimivin ratkaisu dieselongelmiin. Mene automyyjän juttusille, ja vaihda autosi bensiiniversioon.


      • parasko?
        paras neuvo kirjoitti:

        Varmin ja toimivin ratkaisu dieselongelmiin. Mene automyyjän juttusille, ja vaihda autosi bensiiniversioon.

        Juu, ja varaudu bensanoottoriongelmiin, korkeimpiin ajokustannuksiin polttoainekuluihin, suurempiin korjauskustannuksiin, huonompaan ajomukavuuteen, jne jne....


    • tojotalla suomi kulj

      itellä avensis 03 d4d aj 368tkm täydellinen toyota huoltokirja eikä ole kattia vaihdettu. egr venttiilin puhdistin kun ostin auton ja juuri leimalla käytin pakokaasut oli hyvät eli katis ei vikaa..

      • Hyvinhän menee

        Autossasi ei ole hiukkassuotadinta eihän sitä silloin voi, eikä tarvitse vaihtaa.


    • selvä vaikutus

      K-Gard Kernite NCH auttaa.
      Syttyy paremmin.
      Voitelee suuttimet.
      Lähtee käyntiin.

    • Välillä asiaakin

      Viestiketjun aloittaja kirjoitti: "Hiukkassuodin ei todellakaan kestä auton ikää"
      Noin voi olla joillakin merkeillä, Volvon 2 litran koneessa on kalliilla metallilla pinnoitettu kennosto, jonka vuoksi ureaa ei tarvita. Ja suodatin kestää auton eliniän. Regenerointipolttoja se kuitenkin tarvitse siinä missä muutkin. Tämä vaan tiedoksi.

      Tiedoksi myös, että suodattimen säästämiseksi, oli merkki mikä tahansa, kannattaa käyttää Nesteen Pro dieseliä, joka on puhtain saatavissa oleva laatu. Siitä on hyötyä paitsi suodattimelle, myös lisälämmittimelle, jos sellainen on. Eikä moottoriöljykään tykkää pahaa siitä, että nokea tulee vähemmän.

      • Prööt!

        PRO myyntimies pääsi ääneen...


    • Välillä asiaakin

      Tiedoksi vaan Prööt, että tuon edellisen tekstin kirjoittaja, minä, olen ihan tavallinen autoilija. Ajan paljon ja joudun laittamaan ison rahan autoon ja autoiluun, ja haluan että auto kestää ja että sen myyntiarvo seuraavassa vaihdossa olisi mahdollisimman iso. Pron valinta on ihan omaa ajatteluani ja siihen uskominen ihan omaani, tosin asiaan liittyvillä faktoilla pönkitettyä. En siis ole Pron myyntimies, jokainen saa minun puolestani ajan millä polttoaineella haluaa. Ihan yhtä perusteltua on etsiä aina halvin tankkauspaikka, kaikki Suomessa myytävä löpö on hyvälaatuista.

      • muutakin käyttöä on

        Eipä vakuuta myyntimiehen puheet nytkään...

        Miksipä maksaa jostain litkusta enemmän pelkästään uskomusten vuoksi:
        "Pron valinta on ihan omaa ajatteluani ja siihen uskominen "...

        No kukin pistää rahansa mihin haluaa


      • Pröts

        Millä perustelet että sillä Proolla ei mene suodatin tukkoon, mutta perusaineella menee?
        Onko samanlaisella autolla kokemusta kummastakin polttoaineesta samanlaisella ajolla vähintään 500 tkm? Yksi satunnainen tukkeutuminen ei tilastollisesti paina mitään.
        Entä muiden toimittajien dieselpolttoaineet ja eri merkkiset/malliset moottorit?

        Ehkä taksitolpalla näistä saisi jotain mutua, mutta taksien käyttötapa kun ei vastaa monen muuan ajotapaa eli paljon tyhjäkäyntiä, kaupunki pätkäajoa pääosin. Paljonkos ammattikuskit saa alea Nesteeltä?


      • monterolo
        Pröts kirjoitti:

        Millä perustelet että sillä Proolla ei mene suodatin tukkoon, mutta perusaineella menee?
        Onko samanlaisella autolla kokemusta kummastakin polttoaineesta samanlaisella ajolla vähintään 500 tkm? Yksi satunnainen tukkeutuminen ei tilastollisesti paina mitään.
        Entä muiden toimittajien dieselpolttoaineet ja eri merkkiset/malliset moottorit?

        Ehkä taksitolpalla näistä saisi jotain mutua, mutta taksien käyttötapa kun ei vastaa monen muuan ajotapaa eli paljon tyhjäkäyntiä, kaupunki pätkäajoa pääosin. Paljonkos ammattikuskit saa alea Nesteeltä?

        Prötsille.Taksari saa sen nesteen proon noin siihen halvin tolppahintaan.Mut me voidaan tankata mis vaan nesteel,kun hinta on aluehinta-alennus(eli viimeisin lasku antaa keskihinnaks 1.45.)eli sama mikä täs alueen perushalvimmas on hinta(xpsr asema)Ja ainakin mondeon diisseli ei kulutus erossa eroa dieselien kesken ollenkaan,mut prolla polttaa selvästi harvemmin hiukkaspönttöä.Tää vekotin lievästi nykii(tai siis muilla naftoilla jopa enempi)kun polttelee hiukkasia.Tosin prodiesel webasto poltto on kitkerämpi haju kuin kuin muilla??!!??!!Älä kysy miks,mut olen huvikseni vaihdellu tuota mistä tankaaa(tosin osasyy oli hintasota milloin parikuukautta sai halval st1 diisseliä)Oletus tuol prolla et se pidentää hiukkas-suodatin ikää ja syyttimien sekä ei pilää moottoriöljyä.Tietty mondeon tapaukses 399e saa hiukkaspöntön motonetista,eli taitas se halvin olla täs järkevin


    • Välillä asiaakin

      Taisin kirjoittaa näin: "Pron valinta on ihan omaa ajatteluani ja siihen uskominen ihan omaani, tosin asiaan liittyvillä faktoilla pönkitettyä."

      Ehkä tosiaan olen mainoksen uhri, sillä Pron kerrotaan olevan ainoa diesel joka täyttää jotkin ties mitkä puhtausstandardit. Tosin en oikein usko, että Neste firmana kertoisi mainonnassaan sellaista, minkä kilpailijat pystyisivät heti osoittamaan valheeksi.

      Mutta mitäpä näistä kinaamaan, jokaisella on vapaus uskoa mitä haluaa ja tankata sitä laatua mitä haluaa. Mikähän siinä niin hirveästi närästää?

      • miksi mainostat?

        No ehkä tuo jatkuva typerä pron mainostaminen närästää. Liian läpinäkyvää ollakseen uskottavaa.


      • Markkinahömppää
        miksi mainostat? kirjoitti:

        No ehkä tuo jatkuva typerä pron mainostaminen närästää. Liian läpinäkyvää ollakseen uskottavaa.

        EIpä sitä faktaa ja kokemusta löytynyt. Ajattelu ei voi silloin perustua kuin markkinamiesten uskomiseen...


    • Väsynyt paukapäihin

      Omien mielipiteiden esittäminen ei kai ole mainostamista. Tämä juuri tekee kaikenlaisen keskustelun yrittämisenkin näillä foorumeilla niin turhaksi, kun heti nousee joku itsetunnon puutteesta kärsivä paukapää, joka torbedoi kaiken.

      • on turhauttavaa

        Juu, eikös olekin turhauttavaa, kun joillakin on eri mielipiteitä...
        Monien kirjoittajien ongelma onkin juuri se, ettei kantti kestä keskustelua kun siinä väistämättä tulee vastaväitteitäkin omille 'erinomaisille' ja 'ehdottoman oikeille' mielipiteille..

        Paukapäitä on moneksi...


    • Väsynyt paukapäihin

      Jos luin oikien niin nimimerkki Välilläasiaakin kirjoitti vapaasti kopioituna näin:
      "Ihan yhtä perusteltua on etsiä aina halvin tankkauspaikka, kaikki Suomessa myytävä löpö on hyvälaatuista."
      Ja näin:
      "Mutta mitäpä näistä kinaamaan, jokaisella on vapaus uskoa mitä haluaa ja tankata sitä laatua mitä haluaa"
      Missä kohtaa siinä on ne ehdottomat oikeat mielipiteet?

    • Et tainnut tietää

      No, no. Tällä hetkellä HDi, millä olen ajanut nyt 200000km. Hiukkas-loukku toimii edelleen täydellisesti. Saa sen hajalle, jos ajaa pelkästään lyhyttä kaupunki-ajoa, missä se tukkeutuu, eikä ehdi välillä polttaa niitä hiukkasia. 160000km kohdalla laitatin uudet eloy nesteet 3 litraa. Taidetaan raskaalla kalustolla missä on sama järjestelmä, niin ajetaan paljon enemmän, kun 200000km. Ennen kun joudutaan uusimaan. Esim, mersun raskaassa kalustossa on vastaava laitteisto.

    • tutkittu juttu

      K-Gard auttaa Pohjolassa.

      Kernite.

      NCH Suomi OY.

      laatusertifikaatit

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

      Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      346
      2771
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

      Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1539
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

      vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      1016
    5. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

      Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      987
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

      Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      934
    7. En sano tätä pahalla

      Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      82
      913
    8. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      898
    9. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      898
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

      Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      839
    Aihe