Minulla on hiuksiin liittyvä ongelma, nimittäin niiden rasvaisuus.
6.-7. -luokkalaisesta lähtien hiukseni ovat rasvoittuneet todella nopeasti. Olen varmaankin perinyt ominaisuuden isältäni, jolla on todella rasvainen päänahka.
Pesen hiukset shampoolla joka ilta, mutta se ei auta. Jo aamulla varsinkin otsatukka näyttää rasvaiselta.
Joskus olen pessyt hiukset aamulla, mutta niin en ehdi joka aamu tekemään.
Onko jollain samanlaisia kokemuksia? Toivoisin vinkkejä tähän ongelmaan, sillä on todella ikävää kulkea "rasvarätti" päässä.
Rasvoittuvat hiukset
6
244
Vastaukset
- 17vtyttö
Jos olet vielä teini-ikäinen tämä on vaiva joka lähtee iän myötä. Mutta vaikka olisit teini tai aikuinen tässä on muutama keino:
1. Epämukavaa aluksi, mutta välttämätöntä: Älä pese hiuksiasi joka päivä. Kun peset hiuksiasi joka päivä, se imee kaiken luonnollisen öljyn hiuspohjastasi, jolloin se alkaa pukkaamaan ylimääräistä öljyä, koska siellä ei ole sitä ollenkaan. Lisäksi hiuspohjasi tottuu tällaiseen rutiiniin, että kuinka usein on tarpeellista alkaa pukata niitä luonnollisia öljyjä päänahkaan. Eli aloita vaikka sillä, että peset vain joka toinen päivä. Itse tein aluksi sillä tavalla, että pidin hiukset kiinni aina kun ne olivat rasvaiset, nyt hiuspohja on jo tottunut rutiiniin ja voin pitää niitä auki myös silloin kun en ole pessyt päivään.
2. Laita hiukset kiinni yöksi. Kaikenlainen hiusten hankaaminen/hankautuminen lisää rasvaisuutta. Eli laittamalla hiukset kiinni (suosittelen lettiä, aamulla nätit kiharat:) ) minimoit sen hankautumisen.
3. Älä näplää käsilläsi hiuksia liikaa, siirrät rasvan, hien, lian ja öljyisyyden käsistäsi hiuksiisi.
4. Aina kun käsittelet hiuksiasi (letität, kiharrat, kampaat, harjaat) pese kädet ensin, että sitä rasvaa ei joudu hiuksiin.
5. Kuivashampoolla, irtopuuterilla, (myös hiuksille tarkoitettuja puutereita) tms. voit pitkittää pesemättömyyden aikaa. Nämä tuotteet imevät rasvan hiuksista. :) Itse en voi valitettavasti suositella mitään merkkiä, koska olen käyttänyt vain sunsilkin kuivashampoota, joka ei ole kovinkaan toimivaa omasta mielestä eikä minulla ole vertailukohteita siihen.
Siinäpä muutama vinkki:) Olehyvä, toivottavasti tuo pesukertojen harventaminen onnistuu :)- harvakarva
Hyviä vinkkejä muut, mutta ensimmäisen kanssa uskallan olla eri mieltä. Valtaosalle pesujen harventaminen toimii, mutta sitten on meitä todellisia rasvalettejä joilla vuosienkaan hampaat irvessä yrittäminen ei auta. Eikä ikä muuta mitään. Silloin on vain tyydyttävä pesemään joka päivä ja pidettävä näpit irti tukasta. Itse tosiaan pesen aina aamuisin koska yöllä tyynyyn hankaaminen rasvoittaa jo tukkaa. Onko aiemmin herääminen mahdollista jotta ehtisit pesulle?
- pese se pois
harvakarva kirjoitti:
Hyviä vinkkejä muut, mutta ensimmäisen kanssa uskallan olla eri mieltä. Valtaosalle pesujen harventaminen toimii, mutta sitten on meitä todellisia rasvalettejä joilla vuosienkaan hampaat irvessä yrittäminen ei auta. Eikä ikä muuta mitään. Silloin on vain tyydyttävä pesemään joka päivä ja pidettävä näpit irti tukasta. Itse tosiaan pesen aina aamuisin koska yöllä tyynyyn hankaaminen rasvoittaa jo tukkaa. Onko aiemmin herääminen mahdollista jotta ehtisit pesulle?
Mulle on ihotautilääkäri sanonut vuosia sitten, että rasvaisten hiusten ja ihon rasvaisuuteen auttaa parhaiten mikäpä muu kuin peseminen! Eli turha hauduttaa päänahkaa rasvakertymällä, kun se ei siitä parane yhtään miksikään. Käytin apteekin lääkesampoota tarpeeksi pitkän kuurin ja sen jälkeen ihan tavallista kevyttä sampoota päivittäin. Samoin aloin pestä kasvot ja puhdistaa meikit perusvoiteella ja vedellä. Ihottumat hävisivät ja rasvoittuminen pysyy siedettävällä tasolla. Sinnittelin itse ihan turhaan tuon usein suositellun hiusten pesuvälin kanssa. Niin ja nainen olen, pitkähiuksinen. Hiukset pesen aamulla ja huuhdon kunnolla. Hiusten muotoilutuotteita käytän ihan normaalisti, kunhan katson etteivät ne ole liian hoitavia, joka lisää rasvoittumisen tunnetta.
- harvakarva
pese se pois kirjoitti:
Mulle on ihotautilääkäri sanonut vuosia sitten, että rasvaisten hiusten ja ihon rasvaisuuteen auttaa parhaiten mikäpä muu kuin peseminen! Eli turha hauduttaa päänahkaa rasvakertymällä, kun se ei siitä parane yhtään miksikään. Käytin apteekin lääkesampoota tarpeeksi pitkän kuurin ja sen jälkeen ihan tavallista kevyttä sampoota päivittäin. Samoin aloin pestä kasvot ja puhdistaa meikit perusvoiteella ja vedellä. Ihottumat hävisivät ja rasvoittuminen pysyy siedettävällä tasolla. Sinnittelin itse ihan turhaan tuon usein suositellun hiusten pesuvälin kanssa. Niin ja nainen olen, pitkähiuksinen. Hiukset pesen aamulla ja huuhdon kunnolla. Hiusten muotoilutuotteita käytän ihan normaalisti, kunhan katson etteivät ne ole liian hoitavia, joka lisää rasvoittumisen tunnetta.
Joo, mullekin on sanottu samoin, ja juurikin ihotautilääkärin toimesta. Sanoi lisäksi ettei tukan kunto ainakaan pesemättä mulla tule paranemaan, rasva kun vaan tukkii karvatupet. Ne joilla rasvoittuminen on vähäisempää ei pesu joka päivä ole tietystikään tarpeen. Mutta mulla ei käynytkään niin hyvä tuuri geenejä jaettaessa:).
- VATILA
Minulla on murrosiästä lähtien ollut rasvainen hiuslaatu. Aikanaan odotin muutosta, turhaan.
Pesen just silloin kun huvittaa, melkein jokapäivä. - Aikkutomppa<3
Kiitos kaikille kommenteista, vaikka ongelma ei vielä ratkennutkaan.
Tällä hetkellä pesen kompromissina otsatukan aamulla ja muut hiukset illalla suihkussa. Tämä on hiukan hankalaa, mutta parempi vaihtoehto kuin todella rasvaiset hiukset.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006464
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303873törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283250Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3761764- 331408
- 271340
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi471013Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11976Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11900- 42879