Millaiset hautajaiset sinä haluat itsellesi?

mercy-and-grace

Jos saan valita millaiset omat hautajaiset ovat, niin aika vaatimattomat. En kaipaa sukulaisia ja tuttuja kertailemaan olemattomia saavutuksiani. Tuskin jätän niin suurta omaisuutta että siitä riittäisi kovin mahtipontisia juhlia järjestää. Ruokalistoja en ala suunnittelemaan, syökööt mitä haluavat tai pitäkööt vaikka nyyttikestit. Mutta joku hyvässä mielessä teräväkielinen sananjulistaja saa pitää tulikivenkatkuisen saarnan. Juhlakansalle voi välittää toivomuksen että kukkarahat voi ohjata johonkin hyvään tarkoitukseen. Kuulostaako tällaiset suunnitelmat sopimattomilta? Toinen vaihtoehto on vaan tositosi pienet hautajaiset, polttohautauskin mahdollinen.

Tulevaisuus on tuntematon ja mistä sen tietää vaikka Jeesus pian tulisi noutamaan omiaan. Mutta yhtälailla sitä voi päätyä hautakiven alle jos Jeesuksen tulo viipyy.

http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kotimaa/12291-entistae-useampi-suunnittelee-omat-hautajaisensa

36

246

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olen omaisilleni esittänyt toivomuksen maallisen majani polttohautautauksesta.

• Monet päätyvät nykyisin polttohautaukseen. Uurna vie vähemmän tilaa kuin perinteinen hautapaikka.

• mercy-and-grace kirjoitti:

Monet päätyvät nykyisin polttohautaukseen. Uurna vie vähemmän tilaa kuin perinteinen hautapaikka.

* Minua ei saa poltaa, muuta toivomusta ei ole. Aivan sama mihin ja minkälaisin menoin, kunhan siunataan läheisten takia. Minä nimittäin nousen kuolleista, jos olen kuollut Jeesuksen tulessa, silloin on sama, vaikka olisi mernpohjassa, tai muuten maatunut minne tahansa, ja jos palaa tapaturmaisesti, eikä edes löydetä, Jeesus löytää tullessaan, ja tempaa yläilmoihin tykönsä, ja saan sitten olla aina Herran kanssa, aivan uudessa kuolemattomassa iankaikkisuus ruumissani uudessa Jerusalemissa Jeesuksen kanssa !

• tule Herra Jeesus

Evankeliumi Matteuksen mukaan 8
        Mutta Jeesus sanoi hänelle:

"Seuraa sinä minua, ja anna kuolleitten haudata kuolleensa"

En tarkoita ekivaaria, vaan yleensä. Itselleni on ihan sama mitä jäännöksilleni tehdään, minä ole silloin Jeesuksen luona.
        Johanneksen ilmestys 21
        4. ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ...

murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt.

• Hound Dog

Jumala pitää ihmisruumista pyhänä. Sen tähden vierastan ajatusta polttohautauksesta.

• Leo Meller on joskus vastannut polttohautausta koskeviin kuuntelijoiden kysymyksiin Taivaan ja maan väliltä ohjelmassa . Itse hän sanoi toivovansa itselleen perinteistä hautaustapaa. En muista tarkalleen vastauksia, mutta varmaan juuri mainitsemastasi ihmisruumiin pyhyydestä oli puhetta. Myös niistä merkityksistä, mitä jonkin polttamisella voi olla.

Itse ajattelen että omalla kohdallani polttohautauskin voi tulla kyseeseen. Täytyy toivoa, että ei vain herää kuolleista kesken sen polttamisen...

• En pidäkään tätä "maallista majaani" todellisena minuutenani, joka on "sisällinen ihminen vaan väliaikaisena telttamajana
        [Jes. 38:12 ]

2. Korinttolaiskirje 5
        1 "Sillä me tiedämme, että vaikka tämä meidän maallinen majamme hajotetaankin maahan, meillä on asumus Jumalalta, iankaikkinen maja taivaissa, joka ei ole käsin tehty."

Roomalaiskirje 7
        22 "sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan l[akiin", Ef. 3:16]

• Onhan se hyvä niinkin kun joku järjestää maan matosille ruokaa ravinnoksi. Saavat lihavina ryömiä sieraimista sisään ja ulos. Suurimmat sopivat vaikka silmäkuopista matelemaan.

Jesaja 14
        11 "Alas tuonelaan on vaipunut sinun komeutesi, sinun harppujesi helinä; sinun allasi ovat vuoteena madot, toukat ovat peittonasi." Made in made.

• seia
        mercy-and-grace kirjoitti:

Leo Meller on joskus vastannut polttohautausta koskeviin kuuntelijoiden kysymyksiin Taivaan ja maan väliltä ohjelmassa . Itse hän sanoi toivovansa itselleen perinteistä hautaustapaa. En muista tarkalleen vastauksia, mutta varmaan juuri mainitsemastasi ihmisruumiin pyhyydestä oli puhetta. Myös niistä merkityksistä, mitä jonkin polttamisella voi olla.

Itse ajattelen että omalla kohdallani polttohautauskin voi tulla kyseeseen. Täytyy toivoa, että ei vain herää kuolleista kesken sen polttamisen...

entäs jos heräisit arkussa kesken mätänemisen? heh!

• Huume Huumorilla
        mercy-and-grace kirjoitti:

Leo Meller on joskus vastannut polttohautausta koskeviin kuuntelijoiden kysymyksiin Taivaan ja maan väliltä ohjelmassa . Itse hän sanoi toivovansa itselleen perinteistä hautaustapaa. En muista tarkalleen vastauksia, mutta varmaan juuri mainitsemastasi ihmisruumiin pyhyydestä oli puhetta. Myös niistä merkityksistä, mitä jonkin polttamisella voi olla.

>>>Itse ajattelen että omalla kohdallani polttohautauskin voi tulla kyseeseen. Täytyy toivoa, että ei vain herää kuolleista kesken sen polttamisen..

• mercy-and-grace kirjoitti:

Sopiiko vastata tähän kysymykseen: Jos elävä liha on hyödytöntä, niin mitä pyhää on kuolleessa ruumiissa?

Johannes 6
        63 "Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä."

Matteus 2
        27 "Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te olette valkeiksi kalkittujen hautojen kaltaisia: ulkoa ne kyllä näyttävät kauniilta, mutta ovat sisältä täynnä kuolleitten luita ja kaikkea saastaa!"

Matteus 8
        22 'Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Seuraa sinä minua, ja anna kuolleitten haudata kuolleensa". [Luuk. 9:60]

• ekivaari kirjoitti:

Onhan se hyvä niinkin kun joku järjestää maan matosille ruokaa ravinnoksi. Saavat lihavina ryömiä sieraimista sisään ja ulos. Suurimmat sopivat vaikka silmäkuopista matelemaan.

Jesaja 14
        11 "Alas tuonelaan on vaipunut sinun komeutesi, sinun harppujesi helinä; sinun allasi ovat vuoteena madot, toukat ovat peittonasi." Made in made.

* Missä on paljon sanoja, sieltä ei syntiä puutu"! Ekivaari kauheasti siteeraa asiaa Raamatulla, joka ei nyt natsaa asian kanssa lainkaan. Ja sitäpaitsi, kyllä ruumistaan kannatta vaalia ja pitää niinkin pyhänä, ettei anna sitä polttaa. Koska Kristus Jeesus Jumalan Poika, on lunastanut myös meidän ruumiimme. Joka toteutuu siinä hetkessä, kun Jeesus tulee, kutsuu Kristuksessa kuolleety esiin, ja he nousevat haudoistaan, missä ikinä he sitten ovatkin, heidät muutetaan Kristuksen kuvan kaltaisiksi, samoin vieä elossa olevat yhtyy tähän ylösnouseesseen joukoon, ja heidätkin muutetaan , niin kuin vain muuttaa Herra, ja koko uskovien, koko seurakunta, Kristuksen ruumis, temmataan yläilmoihin Jeesusta vastaa pilvissä, ja niin me saamme olla aina Herran kanssa. Kyllä ruumimme on meille tärkeä, koska se ei ikinä katoa minnekkään, muutetaan vaan. Älä ekivaari käytä Raamattua omiin uskomuksiisi, usko sensijaan mitä Raamattu oikeasti opettaa, sinun on taivuttava Raamatun opetukseen, eikä niin, että Raamattu taipuisi sinun ajatuksiisi !

• ed.

" Jumala pitää ihmisruumista pyhänä."
        Laita R-paikka missä näin on ?
        Ensimmäinen kirje korinttilaisille 15 luku

44 Kylvetään ajallinen ruumis, nousee hengellinen ruumis.

Tämä maallinen ruumis on synnin pilaama, taivaallinen ruumis on eri:

Ensimmäinen kirje korinttilaisille 15
        44. kylvetään sielullinen ruumis, nousee hengellinen ruumis. Jos kerran on sielullinen ruumis, niin on myös hengellinen.
        45. Niin on myös kirjoitettu: "Ensimmäisestä ihmisestä, Aadamista, tuli elävä sielu"; viimeisestä Aadamista tuli eläväksitekevä henki.
        46. Mutta mikä on hengellistä, se ei ole ensimmäinen, vaan se, mikä on sielullista, on ensimmäinen; sitten on se, mikä on hengellistä.
        47. Ensimmäinen ihminen oli maasta, maallinen, toinen ihminen on taivaasta.

• mikä oikein olet ?
        Mohikaani_27 kirjoitti:

* Missä on paljon sanoja, sieltä ei syntiä puutu"! Ekivaari kauheasti siteeraa asiaa Raamatulla, joka ei nyt natsaa asian kanssa lainkaan. Ja sitäpaitsi, kyllä ruumistaan kannatta vaalia ja pitää niinkin pyhänä, ettei anna sitä polttaa. Koska Kristus Jeesus Jumalan Poika, on lunastanut myös meidän ruumiimme. Joka toteutuu siinä hetkessä, kun Jeesus tulee, kutsuu Kristuksessa kuolleety esiin, ja he nousevat haudoistaan, missä ikinä he sitten ovatkin, heidät muutetaan Kristuksen kuvan kaltaisiksi, samoin vieä elossa olevat yhtyy tähän ylösnouseesseen joukoon, ja heidätkin muutetaan , niin kuin vain muuttaa Herra, ja koko uskovien, koko seurakunta, Kristuksen ruumis, temmataan yläilmoihin Jeesusta vastaa pilvissä, ja niin me saamme olla aina Herran kanssa. Kyllä ruumimme on meille tärkeä, koska se ei ikinä katoa minnekkään, muutetaan vaan. Älä ekivaari käytä Raamattua omiin uskomuksiisi, usko sensijaan mitä Raamattu oikeasti opettaa, sinun on taivuttava Raamatun opetukseen, eikä niin, että Raamattu taipuisi sinun ajatuksiisi !

Mohikaani_27 1.10.2014 11:24
        " Missä on paljon sanoja, sieltä ei syntiä puutu"! Ekivaari kauheasti siteeraa asiaa Raamatulla, joka ei nyt natsaa asian kanssa lainkaan. "
        Puhu vain itsestäsi !
        EKIVAARI nimenomaan puhuu asiaa, toisin kuin sinä. Ja miksi olet aina hänen kimpussaan ? Oletko kade , vai mikä ? Miksi luot toraa palstalle.?

" Koska Kristus Jeesus Jumalan Poika, on lunastanut myös meidän ruumiimme."
        Ja kukas se harhaopin opettaja onkaan ? Mitä pötyä ! Lasaruskin oli Aabrahamin helmassa, kuoltuaan.
        Ensimmäinen kirje korinttilaisille 15
        1. Veljet, minä johdatan teidät tuntemaan sen evankeliumin, jonka minä teille julistin, jonka te myöskin olette ottaneet vastaan ja jossa myös pysytte

2. ja jonka kautta te myös pelastutte, jos pidätte siitä kiinni semmoisena, kuin minä sen teille julistin, ellette turhaan ole uskoneet.

... minä sanon, veljet, ettei liha ja veri voi periä Jumalan valtakuntaa, eikä katoavaisuus peri katoamattomuutta. ..

Lihan ja veri EI PERI Jumalan valtakuntaa. Vai luuletko pötköttäväsi haudassa siihen asti, kun Jeesus tulee ? Ja miten sen ihmisen kävisi, joka on kuollut jo 100v, sitten, ruumishan maatuu, maaperästä ja kosteudesta riippuen viimeistään n. 20v.

Ekologisempi vaihtoehto polttohautaukselle.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Promessointi

• ei edes pappia.

Jaa, no. Iät ja ajat olen kertonut, ettei hautajaisia pidä järjestää.
      Sairaalan kappelissa saa perheenjäsenet jättää jäähyväiset arkulla ja sitten tuhkaukseen.
      Jos kotona haluavat juoda kahvikupposen se siinä. Eli ei pappia, ei ketään haudalle.
      Niistä ei ole välimiestä Jumalan ja minun välille, vaan yksin Jeesus ja taas Hän on luvannut tulevansa hakemaan omansa.

Asiasta keskustelin aikoinaan erään seurakunnan vanhimman kanssa, eikä hän nähnyt asiassa vääryyttä. Hän itse on ollut kuolleena jo useamman vuoden, syöpä vei.

• Mikäpä siinä, jos oma toivomuksesi on tuollainen. Sehän on kaikkein tärkein että on välit kunnossa Jeesuksen kanssa.

• elin ja kuolin

Haluaisin? No: vaatimattomat, aivan läheisten kesken, vaatimaton arkku, ei turhaa uskonnollista jaaritusta ja vainajan kehumista. Kuten V. Ennalan haudalla lukee: elin ja kuolin. Henkeni on jo Taivaassa, tahi Tuonen lehdossa.

Mutta, todennäköisesti hautani tulee olemaan uskonsa tähden teloitettujen joukkohauta. Tiedättehän: käskytetään rivissä pitkän kaivannon reunalle, ammutaan, putoamme edellisten päälle. Ja seuraavat satsit kaatuvat päälle, kunnes kaivanto on täysi, peitetään. Nyt ampujina he, jotka valkoinen valta aiemmin ammutti.

Ei ole kukaan meitä siunaamassa, kaikki kykenevä papisto on jo luikkinut laivoilla muille mantereille. Ehkä joku uskovainen jonain yönä, henkensä uhalla, juoksee salaa lukemaan meille pätkän Raamatusta.

Ja ehkä myös joku joskus paljon myöhemmin tulee laulamaan kaivannollemme "Pohjolan lumiset kalmiston hongat".
      .

• ekivaari kirjoitti:

Kuollut liha ei ristejä tarvitse."

* Jaa, sitäkö mieltä ekivaari on ? Halveksit Kristuksen ristiä, Jeesus kuoli ristillä, ja Paavali opettaa, että hän haluaa tuntea Jeesuksen Kristksen, ja vielä ristille naulittuna, ja juuri Jeesusksen synnitön viaton pyhä puhdas ruumis oli ristillä. Sinä taas poljet Jeesusken uhrityön jalkoishisi, ja sosoitat epäkunnioitusta Jumalaa kohtaan, kaikki halveksuntasi, joka kohdistuu Jeesukseen, Hänen vereensä ja ruumiiseensa, kohdistuu Jumalaan, sillä Jumala oli Kristuksessa, kun Hän antoi pyhän ruumiinsa syntisen sijaiskärsijänä kuolemaan. Sinulla on Kristsuta häpeävä ja häpäisevä demoni itsessäsi, koska et ole kehoituksista huolimatta tahtonut ottaa vastaan totuutta joka on Jeesuksessa Kristuksessa.

• hellari...

Kun olen perheetön ja sukuni on tosi vähälukuinen. Olen laittanut ylös asioita siltä varalta jos kuolen yllättäen. Olen laittanut toivomukseksi ja jutellut siskojeni kanssa, että vois pitää yleiset hautajaiset jossain kaupungin yleistilassa esim. kultturitalolla tai vaikka luterilaisella seurakuntatalolla. Vaatetus saa olla ihan normaali arkipuku ja yleinen kutsu kaikille jotka minut tuntevat: työkaverit, harrastuskummpanit ja uskonysväviä, ym.
      Toivoisin että se olisi suuri evankelioimisjuhta. Yksinkertainen keittoruoka ja kahvi voisi olla periaateella niin kauan kun soppaa riittää peritaatteella.
      hyvin halpa arkku ja ilman kukkia. Toivoisin että tilaisuus olisi ilojuhla ja jopa hauska. Hautamuistomerkki pieni laatta, jos joskus sukututkijoita sattuis kiinnostamaan. En mielellään kannata polttohautausta.

• Kuulostaa hyvältä suunnitelmasi. Jos itse voitan Lotossa isomman potin niin voin laajentaa omia hautajaissuunnitelmiani vähän samantyyppisiksi kuin Hurstin joulujuhlat; yksinkertaista ruokaa kaikille nälkäisille ja sanomaa joka osuu kohteeseensa. Olen myös itse ajatellut että kun täältä joskus pääsee sinne parempaan paikkaan niin sehän on iloinen asia, ei jälkeen jääneiden tarvitse surra jos eivät välttämättä halua.

• Sellainen kuin Jeesus sanoi ja opetti !! Kuolemasta Elämään !!!

• Tuhka tuuleen

En ole palstoja 2.9. jälkeen jaksanut lukea kun systeri kuoli silloin yöllä ja sen jälkeen olenkin vain miettinyt millaiset hautajaiset hänelle järkätään ja mitä ne maksaa. Lähetin siskon pojalle sen verran rahaa, että pärjäävät pahimman yli ja saavat kunnialla tuhkat multiin. Itse olen sen verran epäseremoniaalinen, etten osallistu tilaisuuteen. Omistani olin esittänyt toivomukseni systerille ja silloiselle miehelleni. Nyt ne toiveet pitää listata ja toivoa, että joku hyvis ne toteuttaa aikanaan, jos Jeesus ei tule sitä ennen. Uurnassa haluaisin päästä oman isäni hautaan metrin syvyyteen, jotta hänen luunsa saavat levätä rauhassa. Ei seremonioita, kukkia eikä surijoita. Pelkkä toimeksianto. En tiedä suostuisiko lut kirkko ottamaan tuhkani maahansa kun en ole jäsen enkä näin ollen maksa jäsenmaksua. Sama se, ripotelkoot tuhkat vaikka hautausmaan aidan takana olevaan pöheikköön. Maisema on kaunis ja näen siitä usein unia.

• ohohoooo

Taaasd on savonarolalla turha vastaus. Et sno mitään! Sen kyllä tietää, kun ei ole mitään todellista sanottavaakaan!

• jessuksenpoika

Sellaisset, minne tulee joku joka herättää minut uudelleen henkiin.

Kiva Kiva, että on sellainenkin mahdollisuus:)

• Jaakobin kirje 4
      14 "te, jotka ette tiedä, mitä huomenna tapahtuu; sillä mikä on teidän elämänne? Savu te olette, joka hetkisen näkyy ja sitten haihtuu-"

Jesaja 40
      15 "Katso, kansakunnat ovat kuin pisara vesisangon uurteessa, ovat kuin tomuhiukkanen vaa'assa. Katso, merensaaret hän nostaa kuin hiekkajyvän."

• * Noinhan se on, Jumalan ja ihmisen välinen ero, Jumala muistaa meidät tomuksi, näin Jumalan silissä yleisellä tasolla. Mutta Jeesuksessa olemme yksilöitä, ja Jeesus on antanut henkensä puolestani, entä sinun ekivaari? Siksi meidän tulee kunnioittaa sitä, mitä Jeesus on tehnyt puolestanne, henkensä antamalla lunasti ruumiimme, joka muutetaan Hänen kuvansa kaltaiseksi, ja siinä taivaallisessa hengellisessä ruumiissa me vietämme ikuisuuden Kristuksen kanssa. Miten sinun suhteesi on tänään Jeesuskeen, siitä riippuu tulevaisuutesi , missä sen vietät, on olemassa taivas, kuin myös sen vastakohta hel-vetti kaikkike kauheuksineen. Vaikka sinä yritätkin valheellsiesti muuttaa Jumalan Sanaa, ja mielistelet lihaasi kuitenkin, vaikka et soisi sille edes ristiä hautasi kummulle ! Jossa, tahdoit tai et, on sinunkin syntisi sovitettu, oma o häppeesi, jos et sitä ota lahjana vastaan, ilman omia saastaisia tekojasi !

• ajan hammas
    • tuonelan lautturi

Kannattaa jonkun saarnamiehen eläessään suunnitella oma hautajaisvideo, joka sitten hautajaiskahveja hörstävälle kansalle näytetään. Aiheeseen sopii tulikivenkatkuinen saarna, jota voi tehostaa rikinhajulla, savulla ja tulella. Mitä siitä jos joku järkyttyy, asia on kuolemanvakava eikä haittaa jos joku menettää yöunensa.

• leeviläinen

Lootaan, kuoppaan ja multaa päälle..

Saattoväki järjestää sembalot oman mielensä mukaisesti, josta minulla ei ole hajuakaan..

• ihan sama

Mulle on ihan sama millaiset hautajaiset on tai onko niitä lainkaan. Kristillisyys pitää tulla korostetuksi! Itse olen uskovainen!

• seia

Pienet ja hiljaiset ja nopeat, vain puoliso ja lapset perheineen mukana. Tuo sairaalan kappelihan on hyvä ajatus, olen itse pähkäillyt että missä ne jäähyväiset voi jättää kun en kuulu kirkkoon, ja ev.lut. kirkko ei kai anna käyttää omia kappeleitaan jos ei ole mukana pappia. Pappia en halua, koska en usko luterilaisella tavalla. Olen jo laatinut kirjalliset ohjeet, valinnut laulut ja rukoukset. Uskon Jumalaan ja Jeesukseen mutta en minkään dogmin mukaan, eli periaatteessa olen unitaari. Tuhkauksen haluan ehdottomasti, pelkäsin jo lapsena arkussa heräämistä. Vanhalla ruumiilla ei tee mitään, en usko ruumiin ylösnousemukseen , "henkiruumis" on eri asia. Ja yhtä suuri ihme se lahonneen ruumiin henkiin herääminen olisi kuin se, että tuhkasta nousisi uusi ruumis.

• Maallisen majani toivon ja tahdon saavan polttohautajaiset, toisin sanoen tuhkataan, jos mahdollista!

• Tieto Miewka

Tiesitkö että uurnaan laitetaan vain osa ruumiista jäävästä tuhkasta. Mihin suurin osa tuhkasta joutuu?..... sitä ei kukaan tiedä paitsi hautausurakoitsija. Tämä asia ei ole varmaan kovin yleisesti tiedossa.

• filttihattu
        Tieto Miewka kirjoitti:

Tiesitkö että uurnaan laitetaan vain osa ruumiista jäävästä tuhkasta. Mihin suurin osa tuhkasta joutuu?..... sitä ei kukaan tiedä paitsi hautausurakoitsija. Tämä asia ei ole varmaan kovin yleisesti tiedossa.

Suurin osa tuhkasta pölähytetään metsään tai viinimarjapellolle lannotteeksi. Ja hyvvää lannotettahan tuhka on viinimarjapensaille. Pensaissa ei ole önniäisiä ja marjat kasvaa isoiksi. Tuossa kevättalavella, kun ensin ollaan käyty juua horasemassa kahvetta ja syyä märsyämässä känttyä talikkalanmarkkinoilla, otetaan ja kannetaan tuhkaämpärit viinimarjapellon viereen. Ja ei kun vaan aletaan lapiosotalla mättämään tuhkaa tuuleen, joka levittää ne viinimarjapensaitten päälle. Ja tiioksi vaan uusavuttomille, jotta tietenni on hyvä syyellä tuhkat myötätuuleen, ettei ne pölise silimille. Lumetki sulavat kevätauringossa paremmin, kun aurinko lämmittää tuhkan.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      93
      2576
    2. Kyläkauppias ajoi kännissä töistä kotiin

Ei edes kallis auto estä humalassa ajamista, vaikka luulisi alkolukko olevan sellaisessa jo vakiovarusteena. https://ww
      Maailman menoa
      97
      1594
    3. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      67
      1495
    4. EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!

Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje
      Maailman menoa
      14
      1226
    5. Kiitos upeasta palvelusta kukkamyyjä

Kiitos sinulle upea kaunis kukkamyyjä Kuhmon torilla 🌹 Upea iloinen asenteesi ja kaunis hymysi pelasti päiväni ❤️ Jäi
      Kuhmo
      19
      986
    6. Miks me oikein

Rakastuttiin vaikka kaikki on mahdotonta?
      Ikävä
      81
      953
    7. Miehet trikoissaan

On se kauhian näkköistä, kun miehet tiukossa trikkoissa juoksentelloo ja mulukku paestaa trikkoijjen läpi. Kahtokkee pe
      Suomussalmi
      42
      879
    8. Ratikka Turkuun

Ei hyvä. Ja syy on siinä , kukaan ei osaa suunnitella oikeaa reittiä. Pitää huomioide, kiskoja sijaintia ei voi muutta
      Turku
      116
      873
    9. Nainen, mikset lähetä

miehelle viestiä? Tiedän, että sulla on asiaa ja kysyttävää.
      Ikävä
      54
      803
    10. Rakastan sinua

Yhä.
      Ikävä
      30
      726
    Aihe