Työkkäri: Tampereelta Hesaan työihin!

Työssäkäyntialue

>> Työttömyysturvaan tulee muutos, jolla laajennetaan velvollisuutta ottaa vastaan työtä työttömyysetuuden saamisen edellytyksenä myös nykylain mukaisen 80 kilometrin etäisyydellä olevan työssäkäyntialueen ulkopuolella siten, että yhdensuuntainen matka-aika on joukkoliikennevälineellä keskimäärin 1,5 tuntia kokopäiväisessä työssä. > yli 3 tuntia TYÖMATKAAN joka päivä?!

374

3910

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyykkyyn ylös

Demarit ja Vasemmistoliitto kannattaa tätä esitystä.

• kapitalistisiat

Ja erityisesti kokoomuksen paskasakki, joka hyötyy rahallisesti köyhien pakottamisesta orjatyöhön.

• väärä tuomio

Eikä kannata. Ei kannata demarit ja vasemmistoiitto 180: kilometrin työssäkäyntialuetta. Sitä kannattaa VR:n ykstyistämisintoiset ja voitte itse lukea puolueohjelmista.

• valivali1
        kapitalistisiat kirjoitti:

Ja erityisesti kokoomuksen paskasakki, joka hyötyy rahallisesti köyhien pakottamisesta orjatyöhön.

ihan hyvä vaan. Ihmisen kuuluu muuttaa työn perässä, jos ei lähempää saa leipää pöytään. Siitä olen samaa mieltä, että kokoomus on paskasakkia.

• Juu jaa joo
        valivali1 kirjoitti:

ihan hyvä vaan. Ihmisen kuuluu muuttaa työn perässä, jos ei lähempää saa leipää pöytään. Siitä olen samaa mieltä, että kokoomus on paskasakkia.

Ei Helsingissä kaivata ketään lisää
        =)

• Tolppatahvo

Asiahan on päivänselvä.Hmm.Tuollatavoinhan edistetään joukkoliikenteen kasvua ja yrittämistä ihan valtion toimesta.

• Kuria väärinkäyttäji
        Juu jaa joo kirjoitti:

=)

Työttömissä on niinpaljon järjestelmän väärinkäyttäjiä, että pitää pakolla alkaa laittaa jotain rotia noille lusmuille.
        Jokainen työtön johon olen itse törmännyt on aina leveillyt kuinka voi vältellä työnteon tekemällä niin ja näin.

Kaikki kovaotteiset toimenpiteet ovat ihan sieltä työttömien omista piireistä väärinkäyttäjälusmujen aikaansaannoksia.

• STALINIT

JI-HUU DEMARI JA VASURIT OIKEISTON KÄTYREINÄ HAH HAH

• Talaksen Kalle
        Juu jaa joo kirjoitti:

=)

Juu jaa joo on oikeassa: ei kukaan järki-ihminen mene Helsinkiin töihin tai asumaan, sehän on vain Tampereen eteläsatama.

• apostolinkyyti1
        valivali1 kirjoitti:

Hesassa ei ole asuntoja. Siinähän se pulma onkin. Täällä ei tarkene slummiasunnossa eikä veneen alla. Leipää sitten ei tuosta pöytään tule kun matkat nielee suurimmanosan palkasta. Ei ole kansanedustajien matka- eikä taxilappuja.

• Ihmiset pakko töihin
        valivali1 kirjoitti:

Matkustamiseen taitaa jo suurin osa palkasta mennä vai kustantaako työnantaja matkat esim. Tampere- Helsinki joka päivä edestakainen matka? Vai työsuhdeasunto?

• näin
        valivali1 kirjoitti:

Työn perässä ei oikeastaan voi muuttaa, ainakaan, jos työtä etsii työkkäristä. Aivan hyvinhän esimerkiksi suurkaupungissa asuvalle työttömälle voidaan työ määrätä jostain pikkupaikkakunnalta tai pikkupaikkakunnalla asuvalle se voidaan määrätä jostain suurkaupungista. Monilla pikkupaikkakunnilla työttömyysprosentti on paljon pienempi kuin suurkaupungeissa, joten työkkärin määräämiä töitä voi aivan hyvin löytyä sieltä pikkupaikkakunnistakin, jopa suurkaupunkien työttömille.

Tuossa tapauksessa, jos työttömälle määrätään työ ja joutuu matkustamaan 1,5 tuntia töihin, ei ole olemassa "oikeaa paikkaa" töiden kannalta asumiseen.

• uwerjwneroj
        valivali1 kirjoitti:

Oletko sä ihan viisas?

Kuuluu muuttaa työn perässä, ei tässä siitä ole kyse vaan työmatkoista, millä sä luulet, että työtön näihin töihin päästyään maksaa ne matkat kun hyvin useasti se yritys saa kyllä valtion tukea työllistämiseen muttei maksa sille duunarille tarpeeksi joten nämä matka jää isoksi miinukseksi sen duunarin liksasta ja homma ei välttämättä edes kannata.

• mummeli 62eläkkeelle
        Kuria väärinkäyttäji kirjoitti:

Työttömissä on niinpaljon järjestelmän väärinkäyttäjiä, että pitää pakolla alkaa laittaa jotain rotia noille lusmuille.
        Jokainen työtön johon olen itse törmännyt on aina leveillyt kuinka voi vältellä työnteon tekemällä niin ja näin.

Kaikki kovaotteiset toimenpiteet ovat ihan sieltä työttömien omista piireistä väärinkäyttäjälusmujen aikaansaannoksia.

Kyllä ihmiset töihin menisivät Mikäli heille maksettaisiin palkka(ei aloittelian alkupalkkaa)Kysynkin minne????kilometri tehdas on nytkin pitkä
        Lisää vain ulkomailta työntekiöitä niin Suomalaiset eivät pääse mihinkään töihin normi palkalla.

• Kuria ajatteluun

Oletko ajatellut, että ongelma ei välttämättä ole se mitä sanotaan vaan se mikä jää sanomatta? Kehutaan siksi ettei edes saa työtä, jotta oma työttömyys tuntuisi luksukselta? Kehutaan joutenolosta siksi, ettei koeta niitä pätkäpaikkoja tai tösuhteita hyviksi, ongelma paikassa, palkassa tai ihmissuhteissa?

Mikä sinua häiritsee toisen työttömyydessä, jos hän ei saa työtä? Sekö, ettet itse voi perustaa yritystä ja palkata häntä tai heitä kaikkia? Mikä on ongelmassa sinuun osuus?

Ok, päivärahoilla lusmuilevat työkykyiset voisi laittaa kykynsä mukaisesti töihin!

• Pitkä Sirkka
        Juu jaa joo kirjoitti:

=)

Kyllä nyt ihmisten maha kasvaa kun pitkät työmatkat muuttavat osaaikatyönkin kokopäivätoimeksi.

• kyl fiiraa kovasti

itse olen kulkenut työn perässä ympäri suomenniemen.ihmettelen tätä jurinaa.itsellä oli myös oma firma ajelin ensimmäisen asiakkaan luo 1-2 tuntia.eikä tuo 4000000km ajelu ollut mikään konsti.tietysti jos on ollut työtön eipä ole rahaa ostaa eds matkalippua helsinkiin.eihän työttömyyskorvaus edes riitä ruokaan ja asumiseen.jos saa 500 euroa rahaa käteen kelasta,sillä ei osteta kuukauden matkoja tampere helsinki.kyllä jollain päättäjällä fiiraa kovasti jos pitäisi mennä vieraalle paikkakunnalle töihin itse en noilla rahoilla ajelisi edes lähikauppaan,

• soittokuntalainen

Hyvä "kuria väärinkäyttäjille": Mitä itse menit leveilemään ensin? Leveily tunnetusti aiheuttaa työttömässä vastareaktion ja kun on pelikortit vähissä, niin turvaudutaan hiukan luovuuteen. Astuit miinaasi, torvi! ;)

• kiilapoika-orig

Kuntien taakkaa on lisätty vuosi vuodelta niin raskaaksi, että ne eivät enää selviä pitkäaikaistyöttömien sakkomaksuista, ja käyttävät jo nyt työssäkäyntialuetta syrjäyttämisautomaattina. Eli "asiakkaalle" tarjotaan työpaikkaa aivan työssäkäyntialueen kaukaisimmalta rajalta, jonne ei yleensä kaiken lisäksi kulje lainkaan julkisia liikennevälineitä(työssäkäyntialue on tällä hetkellä 80 km. kotiovelta).

Kun asiakas kertoo, ettei pääse kulkemaan kyseiselle työpaikalle, seurauksena on vääjäämättä 0R7- päätös, joka ennen tarkoitti ikuista karenssia, nykyisin viiden vuoden mittaista. Viimeinen niitti työttömien arkkuun oli ns. "tempputyöllistämisen" poisto.

Kun pitkäaikaistyötön saadaan pois tilastoista, ei (kuntien) sakkoja (pitkäaikaistyöttömien työllistämättömyydestä) tarvitse maksaa. Jos ette ole käytännöstä tietoisia, pistäkää hakuun "ikikarenssi" ja ihmetelkää. Jos työssäkäyntialuetta laajennetaan, tulottomia työttömiä tulee yhä vain lisää.

Esim. yksinhuoltajaperheissä tuleva malli tietää pahimmillaan tilannetta, joissa lapset näillä ehdoin joutuvat päivähoitoon jopa yli kahdeksitoista tunniksi päivässä.

Täysin terveelle matkustaminen ei varmaan ylipääsemätön ongelma olekaan. On kuitenkin valtava määrä työttömiä joilla ei ole mitään diagnosoitavissa olevaa sairautta, silti he eivät ikipäivänä kykenisi (terveyssyistä) työpäivän lisäksi vielä matkustamaan kolmea tuntia päivässä. He tulevat automaattisesti putoamaan tukitoimien ulkopuolelle.

• Niin!
        väärä tuomio kirjoitti:

Eikä kannata. Ei kannata demarit ja vasemmistoiitto 180: kilometrin työssäkäyntialuetta. Sitä kannattaa VR:n ykstyistämisintoiset ja voitte itse lukea puolueohjelmista.

No eipä näy paljon vastustavankaan! Aika hiljaista on ollut, ainoastaan Anna Kontula on älähtänyt, demarit on hipihiljaa asiasta.

• koko Suomi

Lentoaika helsinki kittilä 1t 25 min.

• TimoTT

Ei huono! ... 300 € / kk!?!

• näin

Oletan, että tuo 1,5 tuntia tarkoittaa sitä aikaa, mikä menee kotiovelta työpaikan ovelle ja myös toisinpäin, kaikki mahdolliset odottelut yms. mukaan laskettuna.

• luetun ymmärtäminen

"matka-aika on joukkoliikennevälineellä keskimäärin 1,5 tuntia" ... nopeasti pääteltynä uskoisin kirjoittajan olevan työtön.

• enkäihmettele

Päättömiä päätöksiä, millä rahalla nuo matkat maksetaan?

Eräs tuttavani, nuori mies, haki aikoinaan harjoittelupaikkaa työkkärin
      kautta, hän olisi tarvinnut tuon paikan päästäkseen opiskelemaan
      tietylle alalle.
      Työkkäri osoitti hänelle osaaikaisen siivoojan paikan noin tunnin
      ajomatkan päähän, matkakustannus olisi ollut enemmän kuin palkka
      työstä,hän ei tuota työtä hyväksynyt joten karenssi siitä tuli.
      Niinpä hän tekee työtä ilman haluamaansa koulutusta, mutta hieman
      katkerana,

• Tosi on.

"Millä rahalla nuo matkat maksetaan?"

Kataisen matikalla ne maksetaan 9e päiväpalkasta.

• työ-onni

Matykat maksetaan palkkarahalla.
        Tampereelta ja Turust Onnibussilla Helsinkiin - jo vain edullista matkantekoa.

• pummiton

Kävin kurssia Hesa - Nurmijärvi väli, työttömänä sossun asiakas. Kurssi aikana sain kelasta työmarkkinatuen 9euron ylläpitokorvaus. Itse jouduin maksamaan edestakaisen matkan 20euroa. Siihen meni yli 9euron ylläpito, mitä jäi käteen sama minkä sain sossusta. Siihen jäi kurssit, eikä tullut karenssia.
        Nyt iloisena työmarkkinatuella ja sossu maksaa vuokran ja muut kulut.

• Sellasta juu . . .

Juu jos katainen hallitus maksaa viulut, ihan sama.

Kyllä töitä tehdään, mutta ehtona on kunnon PALKKAA!

• J. Käteinen
        Sellasta juu . . . kirjoitti:

Juu jos katainen hallitus maksaa viulut, ihan sama.

Kyllä töitä tehdään, mutta ehtona on kunnon PALKKAA!

Työn palkka on iloinen mieli.

• assssssssssssss

Tuosta olisi kannattanut valittaa korkeimpaan hallinto-oikeuteen asti. Sinne valittaminen ei ole kallista.

• Hyvä hallitus!
        pummiton kirjoitti:

Kävin kurssia Hesa - Nurmijärvi väli, työttömänä sossun asiakas. Kurssi aikana sain kelasta työmarkkinatuen 9euron ylläpitokorvaus. Itse jouduin maksamaan edestakaisen matkan 20euroa. Siihen meni yli 9euron ylläpito, mitä jäi käteen sama minkä sain sossusta. Siihen jäi kurssit, eikä tullut karenssia.

Hienoa että hallitus on puuttumassa tällaiseen työnvälttelyyn.

• näin
        Tosi on. kirjoitti:

"Millä rahalla nuo matkat maksetaan?"

Kataisen matikalla ne maksetaan 9e päiväpalkasta.

Jo vuosia on joiltain tahoilta väläytelty, että pitäisi mennä matalapalkalla tai kokonaan ilman palkkaa töihin. Nyt menee entistä hullummaksi. Matkakustannuksineen ja kaikkine muineen alkaa mennä sellaisiksi, että ihmisen pitäisi mennä töihin ja MAKSAA siitä.

Työn tarkoitus on kyllä antaa ihmiselle sellaista rahallista palkkaa, että ihminen pystyy sillä elämään. Millä ihminen elää, jos se ei saa työstänsä palkkaa tai joutuu maksamaan siitä?

• verojen maksaja
        pummiton kirjoitti:

juuri tuon takia näitä muutoksia joudutaan tekemään, että työttömät ihmiset eivät julkisesti iloitse siitä että ovat työttömiä ja elävät toisten rahoilla...ja julkisesti mainitsevta olevansa iloisia siitä kun valtio maksaa heidän vuokransa ja elämänsä! on se kumma kun ei vaan osta pitää suuta kiinni ja olla kiitollisia siitä että yhteiskunnalla on vielä toistaiseski varaa maksaa vuokranne

• s.eläkeläinen
        verojen maksaja kirjoitti:

juuri tuon takia näitä muutoksia joudutaan tekemään, että työttömät ihmiset eivät julkisesti iloitse siitä että ovat työttömiä ja elävät toisten rahoilla...ja julkisesti mainitsevta olevansa iloisia siitä kun valtio maksaa heidän vuokransa ja elämänsä! on se kumma kun ei vaan osta pitää suuta kiinni ja olla kiitollisia siitä että yhteiskunnalla on vielä toistaiseski varaa maksaa vuokranne

Peruspäivärahalle voi kuka tahansa tulla iloitsemaan :)
        Teidän työssäkäyvien kateus on naurettavaa, aivan älytöntä. Jos on joutunut työttömäksi, ei ole saanut töitä, on vanha (Suomessa on yli kolmevitonen vanha työntekijä) ehkä perheellinen. Mihin laittaisit nämä ihmiset, kerrohan? Ei asuntoa, ei ruokaa, ei vaatteita... oletko aivan varmasti tuota mieltä?
        Työtön voi repiä työttömyydestä sen ainoan huvin minkä pystyy, on vapaa-aikaa runsaasti? Se, mikä jää sen perkeleen perusturvan anomiseen kuuluvasta ajasta joka kuukausi, kopioit, otat liitteitä, etsit bussirahaa että pääset selvittämään paikan päälle miten olet elänyt hyvässä lykyssä pari viimeistä kuukautta. Istut sossussa hattu kourassa ja yrität esittää iloista, sekö sinua hatuttaa? Kerrot, ettet kykene ruokkimaan itse lapsiasi ja tarvitse apua, virkailijasta riippuen joko itket tai kiroilet kun pääset sieltä ulos. Kyttäät työpaikkoja, haet niitä turhaan, viikot kuluvat, kuukaudet kuluvat.. lopulta sitä vaan luovuttaa.
        Älä viitsi, älkää viitsikö... pidetään mieluummin yhtä ja autetaan veljeä hädässä eikä jatkuvasti jankuteta tuota kulunutta virttä "meidän rahoilla" elävistä loisista... veroja me ollaan maksettu koko ikämme mekin ja maksetaan siitä työttömyysturvastakin, ja kaikista avustuksista mitä saada voi. Missä on se kuuluisa suomalainen kyllä naapuria autetaan asenne? Aina, joka asiassa on niitä jotka menevät sieltä missä aita on matalin mutta periaattessa työttömät ovat jääneet pitkän työuran jälkeen yllättäen työttömiksi. Ovat keski-ikäisiä, yhden osaamisalueen ihmisiä. Tulkaa tekin elämään työttömyysturvalla, tulkaa... saatte sitä vapaa-aikaa ja iloa elämäänne.
        Yhteiskunta pitää sinustakin huolta jos joudut lähtemään suojatyöpaikastasi. Saat ensin ansiosidonnaisen, kai kuulut liittoon, sitten tipahdatkin perusturvan varaan. Sinun on pakko hakea asumistuki. Jos omistat asunnon saatat joutua myymään sen, sen kodin mitä olet säästänyt kenties nuoresta asti. Muutat kaupungin luukkuun ja elelet oikeiden loisien keskellä (luteet, täit, sokeritoukat yms.) etkä voi niille juuri mitään naapureista johtuen. Puolisosi ehkä jää myöskin työttömäksi suht samoihin aikoihin. Omaisia ei ole ainakaan auttavia sellaisia, kaverit häipyvät koska sinulla ei ole rahaa tehdä mitään. Olet kotona, kävelet, syöt halpaa ruokaa, ostat kirpputoreilta ja kierrätyskeskuksista vaatteet ja huonekalut... ihanko oikeasti kadehdit tätä elämää?
        Vai, tahdotko minun sairastuvan, kuolevan pois? Olevan talven ulkona puun alla tai teltassa? Mitä te oikein tahdotte? Ennustin kauan aikaa sitten että vielä koittaa ankeat ajat suomalaisille mutta en uskonut että ihan tavallisen kansan taholta ollaan näin katkeria ja kateellisia. Ihminen on susi, ihminen on peto, ihminen on kavala, ihminen on kateellinen, ihminen on paha.

• Se on ratkaisu ?
        näin kirjoitti:

Jo vuosia on joiltain tahoilta väläytelty, että pitäisi mennä matalapalkalla tai kokonaan ilman palkkaa töihin. Nyt menee entistä hullummaksi. Matkakustannuksineen ja kaikkine muineen alkaa mennä sellaisiksi, että ihmisen pitäisi mennä töihin ja MAKSAA siitä.

Työn tarkoitus on kyllä antaa ihmiselle sellaista rahallista palkkaa, että ihminen pystyy sillä elämään. Millä ihminen elää, jos se ei saa työstänsä palkkaa tai joutuu maksamaan siitä?

Nehän esitti että nuorisolle ei pidä maksaa edes minimi palkkaa, vaan alennettua liksaa, että pääsevät työn syrjastä kiinni.

• J. Urpolainen
        J. Käteinen kirjoitti:

Työn palkka on iloinen mieli.

Ja kullanarvoinen työkokemus.

• Kiilapoika orig.
        verojen maksaja kirjoitti:

Kuule, jos joku trolli kirjoittaa suomi24:ssä työttömyyden ihanuudesta, ei se tarkoita että kaikki työttömät oikeasti riemuitsevat työttömyydestä ja että rahaa tulee ovista ja ikkunoista.

Jos kadehdit työttömiä, niin eikun irtisanoudut huomenna. Saat nähdä kuinka ihanaa on elää 500:lla kuussa, tai nollatuloilla kuten monet kokonaan tilastojen ulkopuolelle joutuneet elävät. Voin kertoa että tulet yllättymään kuinka vittumaista ja vaikeaa se on.

• Arhista naurattaa

Arhinmäkeä asia vaan naurattaa. Istuessaan alati levenevällä per-seellänsä Audin takapenkillä, ja siemailee auton jääkaapista viileää siideriä.

Kyllä työläistä ja köyhää nyt lyödään, vaikka on Vasemmistoliitto ja SDP hallituksessa vahtimassa köyhien etuja.

• Audi on mukava auto

• Tre > Hesa 529e/kk

Hesari kertoo että "Työttömille tulossa PAKKO hyväksyä pitkä työmatka"

Työttömien velvollisuutta ottaa vastaan työtä laajennetaan siten, että "yhdensuuntainen matka-aika on joukkoliikennevälineellä keskimäärin enintään 1,5 tuntia kokopäiväisessä työssä". Päivittäinen työmatka voisi kestää siis yhteensä keskimäärin kolme tuntia.

Uudistuksessa luovuttaisiin tältä osin nykyisestä kilometrirajasta. "Käytännössähän uudistus tarkoittaisi pidempää työmatkaa kuin 80 kilometriä"

Uudistus voisi tarkoittaa sitä, että esimerkiksi Tampereella asuva työtön voi joutua töihin 180 kilometrin päähän Seinäjoelle, koska matka-aika julkisella liikennevälineellä eli Pendolino-junalla kestää vain reilun tunnin ja hitaammalla InterCitylläkin tunnin ja vartin. Tampereelta ehtii myös Jyväskylään tai Helsinkiin junalla puolessatoista tunnissa!!!

Uudistus koskisi koko maata, mutta käytännössä se vaikuttaisi vain hyvien julkisten liikenneyhteyksien varrella asuviin työttömiin. Eli rankaisee niitä jotka pystyvät Tampeelta junalla matkustamaan todella pitkällekin?!

Tiainen myöntää, että puolentoista tunnin yhdensuuntainen työmatka voi olla rasittava, vaikka sen kuluttaisi bussissa tai junassa.

Hän huomauttaa, että ajankäytön lisäksi pitäisi ottaa huomioon myös matkalippukulut. "Pienituloiset ihmiset elävät tarkan euron elämää. Pidempi työmatka tietää kalliimpia matkakuluja"

Pelkkä kuukauden junalippu Tampere Helsinki maksaa jo 528,26 e!!!
      Eihän pienipalkkaisesta työstä jää rahaa vuokranmaksuun ollenkaan?!

Katso kuvasta minne kaikkialle Tampereelta ehtii 1,5 tunnissa:
      http://hs13.snstatic.fi/webkuva/taysi/560/1379736904804?ts=548

http://www.hs.fi/kotimaa/Työttömille tulossa pakko hyväksyä pitkä työmatka/a1379736946410?ref=hs-art-top-1

• Säälittävää työllist

Näiden lain laatijoiden pitää myös sitoutua, maksamaan työntekijöiden matkakulut toiselle puolelle suomea.

Taksisetelit, kuukausiliput (mikäli sellaisia on reiteille saatavilla) ja lentoliput, niin että tehdystä työstä koituva korvaus tulee tekijälle, eikä siitä vain rikastu kuljetusyrittäjä.

• Kotikuntaan töihin

Piirretäänkö kuntakartat myös uusiksi vastaamaan "pendelöintialueita"? Tampereelta kun piirtää harpilla 1.5 tunnin ympyrän niin saa oikean megapoliksen aikaiseksi.

• Riula Pasakko

Joo, täytyy katsoa jo kotoa lähtiessä, millä bussilla ja millä junalla ehtii just töihin, esim. jos työaika alkaa vaikka klo 7 . Mutta sillehän en mahda mitään jos bussi tai juna on myöhässä, vaikkapa talviolosuhteiden yms..., takia. Töihin olen lähtenyt kotoa hyvissä ajoin, mutta mihin aikaan saavun työpaikalle varsinkin jos työ on orjatyötä josta maksetaan se ruhtinaallinen 9 euroa/ päivä tai jos työ on jotain paskahommaa.

• bncngmmfmvlv

Miksi tuo joukkoliikennevälinein lasketaan? Minä en esimerkiksi puolessatoista tunnissa pääse joukkoliikenteellä pysäkkiä kauemmas. Pysäkki on, joukkoliikennettä ei. Sen sijaan fillarilla pääsen melko kauas ja autolla jo todella kauas.

• hullupolkija

Fillarilla voisin laskea ajavani 30 km suuntaansa päivittäin, siis 60 km yhteensä kesät talvet. Kesällä voisin ajaa 50 km suuntaansa. Matkalla voisin kerätä vielä tyhjät pullot ojan varsilta ja kuljettaa ne samalla kauppaan. Eihän tämä kuulosta lainkaan hassummalta.

• nkflfnfmmdmdcnfnlf
        hullupolkija kirjoitti:

Fillarilla voisin laskea ajavani 30 km suuntaansa päivittäin, siis 60 km yhteensä kesät talvet. Kesällä voisin ajaa 50 km suuntaansa. Matkalla voisin kerätä vielä tyhjät pullot ojan varsilta ja kuljettaa ne samalla kauppaan. Eihän tämä kuulosta lainkaan hassummalta.

Kyllä siinä hymy hyytyy kun 30 asteen pakkasessa poljet.. tai kun sataa alijäähtynyttä vettä. Tai kun lunta on 20cm tiellä.. mutta kesällä, keväällä ja alkusyksystä ei tosiaan homma eikä mikään.

• Tahmasta menoa
        nkflfnfmmdmdcnfnlf kirjoitti:

Kyllä siinä hymy hyytyy kun 30 asteen pakkasessa poljet.. tai kun sataa alijäähtynyttä vettä. Tai kun lunta on 20cm tiellä.. mutta kesällä, keväällä ja alkusyksystä ei tosiaan homma eikä mikään.

Vaseliini jäätyy ketjuihin !

• hullupolkija
        Tahmasta menoa kirjoitti:

Vaseliini jäätyy ketjuihin !

Ketjuihin ei laiteta vaseliinia vaan ohutta ketjuöljyä. Ja laakereille on saatavana sopivaa synteettistä vaseliinia joka ei jäykisty pakkasellakaan, myös pitkäkestoisia ja tehokkairta ledivaloja on tarjolla. Nastarenkaat alle ja kunnollinen vaatetus päälle niin aika pitkiä reissuja sitä voi ajaa talvellakin. Vaihteet saavat olla tiheämmät kuin kesällä.

• Ei talvilaji
        hullupolkija kirjoitti:

Ketjuihin ei laiteta vaseliinia vaan ohutta ketjuöljyä. Ja laakereille on saatavana sopivaa synteettistä vaseliinia joka ei jäykisty pakkasellakaan, myös pitkäkestoisia ja tehokkairta ledivaloja on tarjolla. Nastarenkaat alle ja kunnollinen vaatetus päälle niin aika pitkiä reissuja sitä voi ajaa talvellakin. Vaihteet saavat olla tiheämmät kuin kesällä.

30 cm sohjossahan on ihan unelma polkea, oli nastat tai ei.

• Sähköpyörä
        Ei talvilaji kirjoitti:

Sillä kuulemma ajelee kevyesti tuollaiset matkat niin kesällä kuin talvellakin.

• Kyllä se siittä
        Ei talvilaji kirjoitti:

Eteenpäin, sanoi mummo lumessa.

Asioiden merkitys ei piile asioissa itsessään vaan asenteissamme niitä kohtaan.

• bbngngmflckkflfmh
        Sähköpyörä kirjoitti:

Varmaan teoriassa kyllä. Ei nykyakut kovin hienosti pakkasessa toimi. Paitsi lipeäakku, mutta niistähän ei saa puhua. Ikuinen akku ei tee bisneksille hyvää.

• Hölmöläinen
        Ei talvilaji kirjoitti:

Niin ja ilman pyörätietä tietenkin. Pimeässä aamuvuoroon. Tätä ei tee oikeasti yksikään ihminen koko maassa. Jos joku sanoo muuta, niin valehtelee tai ei tajua omaavansa hyviä kulkuyhteyksiä.

• Työtön hassu
        hullupolkija kirjoitti:

Työttömällähän onkin varaa tuohon kaikkeen?

• Siisistijä siittäjä
        Sähköpyörä kirjoitti:

Ostaako työkkäri sen parintonnin sähkö fillarin sinulle käyttöösi ?

• J. Käteinen
        Siisistijä siittäjä kirjoitti:

Ostaako työkkäri sen parintonnin sähkö fillarin sinulle käyttöösi ?

Se ostetaan pikavipillä velaksi, ja sitten ollaan tosi ahkeria ja tehdään kahta työtä - molemmat 1,5h päässä kotoa ja toisistaan! Päivittäinen pyöräilymatka kasvaa 90km:iin, kunto kohoaa ja elintasosairaudet lähtee! Voi olla, että jossain vaiheessa palat loppuun, ja jäljelle jää vain kasa ihmiskarstaa, mutta älä huoli! Uusia ihmisiä voi tuoda lentokoneella Afrikasta!

• Kansanterveys
        J. Käteinen kirjoitti:

Se ostetaan pikavipillä velaksi, ja sitten ollaan tosi ahkeria ja tehdään kahta työtä - molemmat 1,5h päässä kotoa ja toisistaan! Päivittäinen pyöräilymatka kasvaa 90km:iin, kunto kohoaa ja elintasosairaudet lähtee! Voi olla, että jossain vaiheessa palat loppuun, ja jäljelle jää vain kasa ihmiskarstaa, mutta älä huoli! Uusia ihmisiä voi tuoda lentokoneella Afrikasta!

Siinä saa happea ja voi ihailla luontoa samalla kun polkee duuniin.

• xxxxvvvbb
        Ei talvilaji kirjoitti:

Kyllä ainakin minulla on raskasta ajaa talvella nastarenkailla, koska renkaat ovat lisäksi karkeampia eli rullaavat huonosti sekä keli raskas. Kun tulee ylipainoa paljon sekä ikääkin on jo 57 v, ei tuollainen talvipyöräily enää meinaa onnistua kohtuuajassa.
        Työmatkaa minulla on 14,5 km suuntaansa ja nyt tuntuu siltä, että kun on pienikin sade, niin menen autolla töihin. Joskus harvoin raitiovaunulla ensin ja sitten jatkan junalla.

• Töpseli seinään
        J. Käteinen kirjoitti:

Onko aikaa ladata fillarin akut välillä ?

• Reppu ja reissumies

Työssäkäynti alueesi on jotain 8000 tuhatta hehtaaria, vai oliko se 80 000 hehtaaria.

• Älä asu rannikolla

Harppi käteen ja suomen kartta ja ympyrää piirtämään suomen päälle. Siitähän sen näkee, mihin saattaa päästä duuniin.

Samaa voi kokeilla lottokupngilla.

• Herttileilis
        Älä asu rannikolla kirjoitti:

Harppi käteen ja suomen kartta ja ympyrää piirtämään suomen päälle. Siitähän sen näkee, mihin saattaa päästä duuniin.

Samaa voi kokeilla lottokupngilla.

Stadilaiset voivat käydä Tallinnassa töissä ja tuoda tullessaan halvan ruokakassin kotiin :) Tai saaks käydä töissä muissa EU maissa jos ehtii puolessatoista tunnissa, helikopterilla ainakin kerkiäis... ;I
        Ei sen pualeen, mun tuttu kävi Porvoon takaa pitkältä töissä vaiks oli pienen vauvan äiti, joka aamu ja ilta 90 kilsaa suuntaansa omalla autollaan

• halpa majoitus

Miksi ette majoitu työssäkäyntipaikkakunnalle telttaan, ainakin kesäisin pitäisi onnistua helposti? Telttailu kun on jokamiehenoikeus tässä maassa. Ja tartteeko siihen aina telttaakaan, lämpimillä keleillä pelkkä makuupussi voisi riittää. Näin on tehty iät ja ajat.

• Mitä oot ottanut ?

Se oli silloin, se oli silloin..... Nyt poliisi vie tollaset pummit putkaan, eikä siinä auta selitys "olen täällä töissä".

• Vielä parempi
        Mitä oot ottanut ? kirjoitti:

Se oli silloin, se oli silloin..... Nyt poliisi vie tollaset pummit putkaan, eikä siinä auta selitys "olen täällä töissä".

olisi intin puolijoukkueteltta, siihen mahtuisi yöpymään useampikin kerrallaan, ei olisi niin ykisnäistä. Jos työnantaja antaisi veilä sosiaalititlat käyttöön niin tuolla tavalla asustelu voisi olla mukavaakin. Noissa intin teltoissa pärjää talvellakin jos saa vaan kipinävuorot pyörimään.

• hhkkkjhhjjklmmmmhh

Talvella pärjää ilman telttaa, kesällä itikoiden takia ei. Talvella joku avoin majoite on parempi, niin saa tehtyä nuotion viereen. Nuotion tekohan ei jokamiehenoikeuksiin kuulu, mutta eipä ainakaan meillä päin maanomistajia kiinnosta, kun ei vahinkoa aiheuta.
        Yhdeltä kerran luvan kysyin ja se oli lähinnä vittuuntunut kun keskeytin telkkarin katselun "turhien kysymysten" kanssa..

• mökin ukkeli
        Vielä parempi kirjoitti:

olisi intin puolijoukkueteltta, siihen mahtuisi yöpymään useampikin kerrallaan, ei olisi niin ykisnäistä. Jos työnantaja antaisi veilä sosiaalititlat käyttöön niin tuolla tavalla asustelu voisi olla mukavaakin. Noissa intin teltoissa pärjää talvellakin jos saa vaan kipinävuorot pyörimään.

Mitä omalle perintötalolle pitää sitten tehdä?
        Eikö koti olekaan enää asumisen paikka?
        Työhän on elämää varten eikä elämä tyntekoa varten.

• Sekoomus Räteikkö
        mökin ukkeli kirjoitti:

Mökki pitää myydä krydereille ja muuttaa telttaan asumaan !

• mökin ukkeli
        Vielä parempi kirjoitti:

• jauhekaarihitsaaja
        Vielä parempi kirjoitti:

80-luvulla,työmatkani oli 120km suunta,ei autoa,muutama viikko kavereiden kyydissä,sitten työnantaja toi asuntovaunun tehtaan pihalle,vedettiin sähköt vaunuun firmasta,sosiaalitilat oli lähellä,samoin ruokala,vaunussa oli mikro,tv,kaasu uuni,muutama kk,asustelin yksin,lähinnä yöt,koska töitä tehtiin aamu 7 ilta 9,sitten sain asuin toverin,korttia pelatessa illat meni rattoisammin,8kk kesti tätä ihanuutta,

• J. Käteinen
        Sekoomus Räteikkö kirjoitti:

Mökki pitää myydä krydereille ja muuttaa telttaan asumaan !

Siihen mökkiin voi perustaa vaikka yksityisen vanhusten palvelutalon (kiduttamon), työpajatoimintaa (orjatyötä) nuorille, tai maahanmuuttajien (elintasopakolaisten) sopeuttamisyksikön (suojatyöpaikka kavereille)!

• w901877

Onko se jokamiehenoikeus,
        T: nimim. Kytäjän isäntä Kai ...

• trilleritimo
        Mitä oot ottanut ? kirjoitti:

"Olen työtön, täällä työnantajalle kuluttomasti töissä saadakseni työttömyyskorvausta. Tulin tänne Helsingin Ruttopuistoon telttailemaan Tampereelta päästäkseni kätevästi joka päivä 9€:lla tekemään töitä, joista sain ennen palkkaa"

HEHHEH

• Hellantuutelis2

Joo joo, lapset mukaan, vauvakin. Tulee ihana pitkä kesäloma. Isi voi vielä käydä aamuyöstä ennen töihin menoaan onkimassa kalaa järvestä ja äiti valmistaa voikut lapsikatraalleen ennen kuin lähtee seitsemäksi bussipysäkille. Vanhin lapsi valmistaa sitten nuotiolla kalakeiton valmiiksi iltapäiväksi kun vanhemmat palaavat leiriin.

• on se
        w901877 kirjoitti:

Onko se jokamiehenoikeus,
        T: nimim. Kytäjän isäntä Kai ...

Wikipedia:

"Tilapäinen luonnossa oleskelu kuten levähtäminen, uiminen, auringon ottaminen ja viikonlopun tai muun lyhyen ajan kestävä telttailu ja leiriytyminen on sallittua."

• Arbeit macht frei

Joo, tai sitten työnantaja voisi laittaa työttömät kahleissa puuvajaansa yöksi. Kuolleista keitettäisiin ruokaa eloonjääneille, ja syömäkelvottomilla osilla voisi lämmittää kaminaa.

Johan se kokoomussatraappi ja lahjustenkähmijä Satonen Aamulehdessä ehdotti että työttömyysongelma ratkaistaan kun käytetään "saksan mallia".

• Korvaukset tulee

Nyt tarvitaan yhteisöön asukkaita ! Pohjanlahden kapeinta aluetta kutsutaan Merenkurkuksi. Etäisyys rannikolta rannikolle on runsaat 80 km ja siellä on hyviä saaria asuttaviksi.

• Ovelta_ovelleko?

Niin siis tuossahan on nyt ihan oleellista että onko se 1,5 tuntia ovelta ovelle laskettuna, jos pelkkä junamatka on 1,5 tuntia, niin todelline työmatkahan ovelta ovelle voi olla yli 2 tuntia helpostikin. Jos on ovelta ovelle, niin silloin tuo vielä menettelee, tietysti voi tulla tosi kalliiksi vain ja sitten jos lisäksi on pieni palkka, niin onhan se huono yhtälö.

• näinjuurikinnäin

ovelta ovelle se on tähän asti olllut ja on jatkossakin varmaan, siinä mielessä tästä on ollut harhaanjohtavaa tiedottamista. Harvoin joukkoliikenne käy niin että esim odotusaikoja ei tule ja ne tosiaankin sisältyy siihen mainittuun 1,5 tuntiin.

• Vetää vakavaksi

Jep, jep ja jos sattuu vielä olemaan osa-aikainen 2 tunnin duuni ja siihen ovelta ovelle mtkaaika 2 tuntia, niin ei hymyilytä.

• Mitä järkee?!

>> Kolmen tunnin päivittäinen työmatka voi Karjalaisen mukaan olla liikaa myös esimerkiksi pienten lasten vanhemmille, hän arvioi.

"He, jotka pystyvät, lähtevät töihin vaikka kauemmaksikin, vaikka Lapista Helsinkiin tai Brysseliin. He, jotka eivät vaikka lasten takia pysty, eivät lähde, oli minkälainen pakko tahansa", työttömien valtakunnallisen yhteistoimintajärjestön TVY:n puheenjohtaja Lea Karjalainen arvioi.

Esimerkiksi Seinäjoelta Tampereelle on 180 kilometriä. Sen taittaa Pendolinolla reilussa tunnissa ja Intercitylläkin selvästi alle puolessatoista. 30 päivän kausilipusta Seinäjoelta Tampereelle joutuu maksamaan miltei 500 euroa.

Karjalaisen mukaan kuukausilippu maksaa sen verran paljon, että pitkään työttömänä olleella ei ole välttämättä rahaa hankkia sellaista ennen ensimmäistä palkkaa.

• aöldfj

Joo, ei tuossa ole mekaanisesti toteutettuna mitään järkeä, kyllä siinä täytyy olla jokin tapauskohtainen arviointi aina mukana, joissain tapauksissa voi olla järkevää käydä jopa tampereelta helsingissä töissä, varsinkin jos siihen liittyy osittainen etätyömahdollisuus.

• mennen-tullen
        aöldfj kirjoitti:

Joo, ei tuossa ole mekaanisesti toteutettuna mitään järkeä, kyllä siinä täytyy olla jokin tapauskohtainen arviointi aina mukana, joissain tapauksissa voi olla järkevää käydä jopa tampereelta helsingissä töissä, varsinkin jos siihen liittyy osittainen etätyömahdollisuus.

Ainakin Tre-Hki välisessä junassa on paljon duunareita. Tietokoneet naputtaa ja paperiniput rapisee. Siinä ajassa saa tehtyä parisen tuntia töitä. Voi laskea viikkotuntimäärään. Opettajatkin valmistelevat junassa oppituntejaan mennen tullen.
        Tällainen työ ei tietysti koske siivous- ja rakennustöitä. Niitä ei junassa istuen voi tehdä!

• Riippuu PALKASTA!
        mennen-tullen kirjoitti:

Ainakin Tre-Hki välisessä junassa on paljon duunareita. Tietokoneet naputtaa ja paperiniput rapisee. Siinä ajassa saa tehtyä parisen tuntia töitä. Voi laskea viikkotuntimäärään. Opettajatkin valmistelevat junassa oppituntejaan mennen tullen.
        Tällainen työ ei tietysti koske siivous- ja rakennustöitä. Niitä ei junassa istuen voi tehdä!

Niin et varmaan nää paljoo osa-aika siivoojia jotka tulis Tampereelta Hesaan saadakseen 700 euron bruttokuukausipalkan josta ne maksaa sen saman 600 e työmatkakuluja?

• Keplotar

Välttämättä ei ole 500 rahaa matkalippuun ennen ensimmäistä palkkaa? Hahahaaaa... tää menee naurettavaksi oikeasti hahahahahaaa... ai että sosiaalituilla tai peruspäivärahalla elävillä olis viissatasia jossain piilossa, sillä pankkitileillä niitä ei voi olla koska se raha velottaisiin välittömästi sieltä pois. Onko kellään kattavaa tietoa tästä tukien ja kela- plus työttömyysturva paperiviidakosta, lakien toisiaan pois syövistä pykälistä yms.??? Kellään? Tämänhetkisellä hallitukseni ministereillä sitä kokonaiskuvaa ei ole.
        Aktiivisuusaika tuossa on puoli vuotta, eli puolen vuoden takia pitäisi riistää lapset juuriltaan ja mitäs sen jälkeen kun työnantaja sanoisi että kiitos riitti, seuraava sisään.
        Tää on työllistämistoimenpide missä ei ajatella työntekijää vaan valtion kirstuun kolahtavia senttejä suunnitellusti kieltäytyjiltä, ja työnantajan etua saada ilmainen orja tekemään työtä.
        Herätkää. Meikä ainakin kiskaisi vyötä soukemmalle ja pyllistäisi työkkäriin päin... keplotelkaa ihmiset, niin tekee hallituskin.

• vain35kilsaaTyömatka
        mennen-tullen kirjoitti:

> ... Tietokoneet naputtaa ja paperiniput rapisee.

Työtoveri on monet vuodet käynyt töissä n. 100 kilsan pikajunamatkan päästä.
        Kustannus sikäli nolla että omakotitalo kaukana on edullinen asua.
        Joo, on opettaja. Tekee töitä läppärillä ja nettitikulla

• Kestääkö järki?

Tapauskohtainen arviointi suomen byrokratiajärjestelmässä? Älä edes kuvittele. Päätökset tekee joku, joka ei ole edes "asiakkaan" kanssa puhunut. Voit kyllä jauhaa virkailijan kanssa kasvokkain vaikka mitä, mutta itse päätökseen se ei välttämättä vaikuta yhtään.

• kitinät pois

Tamperelaisen kandee muuttaa stadiin niin työmatkaan käytetty aika lyhenee. oimii myös toisinpäin. Meillä firmassa yksi esimies joka asuu merimaskussa eli lähes 2h per suunta. Ihan peruskauraa esim Lontoossa käyttää 1.5 työmatkaan per suunta, näin tekee miljoonat ja itsekin tehnyt kun olin siellä hommissa.

• E Floppi Kanada

"Meillä firmassa yksi esimies joka asuu merimaskussa eli lähes 2h per suunta. Ihan peruskauraa esim Lontoossa käyttää 1.5 työmatkaan per suunta".

Joo meille kaikille suomalaisille esimihille, joita me kaikki olemme sopii tämä aivan hyvin.

• aölölsf

Eli kaikkien tamperalaisten perusduunarien kannattaa muuttaa esim. Helsinkiin Ullanlinnaan tai Eiraan ullakkohuoneistoon asumaan, niin työmatka lyhenee kummasti, hyvä idea, nyt vain pankkiin hankkimaan lainaa! Kannattaa laittaa se blue collar päälle, niin se laina irtoaa varmaan helpommin.

• Muuten hyvä
        aölölsf kirjoitti:

Eli kaikkien tamperalaisten perusduunarien kannattaa muuttaa esim. Helsinkiin Ullanlinnaan tai Eiraan ullakkohuoneistoon asumaan, niin työmatka lyhenee kummasti, hyvä idea, nyt vain pankkiin hankkimaan lainaa! Kannattaa laittaa se blue collar päälle, niin se laina irtoaa varmaan helpommin.

Ei siltä herrat myy asuntoja työläisille !

• herranterttuli

Et sitten sinäkään äkännyt mistä on oikeasti kyse. Ei ole kyse työmatkoista niinkään kuin siitä että osoitetusta työpaikasta ei välttämättä tarjota vakipaikkaa vaan puolen vuoden orjatyökausi muutamlla ekellä per päivä. Itse olet luultavasti saanut ulkomailla palkan lisät, päivärahat, yötyökorvaukset, matkakulut yms. Ainakin jos olit työnantajan lähettämänä työntekijänä siellä. Eli kyse on siitä että jos työntekijä lähtee kodistaan, kiskoo lapset juuriltaan ja vaihtaa paikkakuntaan niin on oltava jotakin jonka vuoksi sen tekee. Kunnon palkka ja vakituinen työsuhde niin kyllä työtön lähteen vaikka viiden tunnin päähän.

• Kiilapoika orig.

Ei esim. siivooja pysty palkallaan asumaan stadissa. Jos palkka olisi esim. 3500 euroa kuussa, kai sitä muuttaisikin, mutta niihin hommiin löytyy kyllä työntekijät omasta kunnasta.

Tarkoitus on että hommiin mistä tienaa tyyliin tonni kuussa brutto, saadaan työntekijät Tampereelta ja Turusta. Käytännössä koko palkka menee matkakuluihin.

Mutta jos koet että se on oikein, niin toivon vilpittömästi että sattuu joskus omalle kohdallesi.

• Riippuu PALKASTA!

>> Työttömät ihmettelee uutta säädöstä jossa työssäkäyntialuetta laajennetaan nykyisestä 80 kilometristä 1.5h tuntiin julkisilla. Eihän tässä mitään ihmeellistä ole, minun töissä muutama esimies tulee töihin ajallisesti vieläkin kauempaa, yksi ajaa Merimaskusta ja toinen Turusta koska eivät halua muuttaa Hesaan vaikka työt täällä.

• höhöhööö

Kertokaas nyt, mistä mihin siivooja matkustaa työnsä takia. Ihanko tosi että siivooja matkustaa Tampereelta Helsinkiin töihin? Epäilenpä hiukan.

• KIERO JUONI!!
        höhöhööö kirjoitti:

Kertokaas nyt, mistä mihin siivooja matkustaa työnsä takia. Ihanko tosi että siivooja matkustaa Tampereelta Helsinkiin töihin? Epäilenpä hiukan.

Vitu.n pässi EI tietenkään kukaan NYT matkusta kun ei siinä olisi mitään järkeä.

Se pointti onkin että HALLITUS PAKOTTAA OTTAMAAN OSA-AIKA SIIVOUSTYÖTÄ VASTAAN YLI 3 TUNNIN TYÖMATKAN PÄÄSTÄ VAIKKEI SE TIETENKÄÄN KANNATA!!

Eihän Risikon mallissa EI ole tarkoituskaan löytää oikeita työpaikkoja työttömille vaan pakottaa niin älyttömiin työmatkoihin ettei kukaan voi ottaa niitä vastaan jolloin niille voidaan lätkästä karenssia EIKÄ TARVI MAKSAA MITÄÄN!!!!

Koita nyt käsittää!!!

• SOL siivouspalvelu
        höhöhööö kirjoitti:

Niitä siivoojia/siistijöitä tulee hyvin kaukaakin ! Pakolaiset siivoovat halvalla, eivätkä rutkuta oikeuksistaan, koska eivät edes tiedä että heillä semmoisia on.

• näin
        SOL siivouspalvelu kirjoitti:

Niitä siivoojia/siistijöitä tulee hyvin kaukaakin ! Pakolaiset siivoovat halvalla, eivätkä rutkuta oikeuksistaan, koska eivät edes tiedä että heillä semmoisia on.

"Niitä siivoojia/siistijöitä tulee hyvin kaukaakin !"

No ne ei taidakaan joka aamu matkustaa kotimaastansa Suomeen työpaikalle, eivät taida joka ilta matkustaa Suomesta takaisin kotimaahansa kotiin. Niillä lienee asunto täällä Suomessa, joka saattaa olla jopa lähellä heidän työpaikkaansa.

Erittäin huono vertaus on tuo "jotkut tulevat kaukaa jopa vieraista maista".

• Minunkimaani
        SOL siivouspalvelu kirjoitti:

Pakolaiset voivat tehdä mitä tahtovat sillä heillä on käsittääkseni tullessaan vuode tai huone jossakin pakolaiskeskuksessa ja ruoka. Jos löytävät ja saavat tehdä /työlupa töitä niin hyvä vaan. Silloin saattaa riittää yksinäiselle miehelle se viiden sadan korvaus siivoustyöstä täyspäiväisenä. Mutta Suomessa ollaan taisteltu vuoskymmeniä liittojen toimesta että saataisiin kansalaisille nämä asiat kuntoon. Missä ne liitot nyt ovat? Miten ne sallivat tälläista tapahtuvaksi. Nyt olisi suuren lakon paikko, pitäisi pistää hanttiin ja kunnolla. Mutta tämän on vain minun mielipiteeni, eivät suomalaiset edes tajua mitä on tapahtumassa.
        Se on totta, että Risikko kumppaneineen on saanut lasketuksi miten paljon iljettävien köyhien avulla tienataan kun pakotetaan nämä karenssille tai orjatyöhön. Se on minusta jutun ydin ja se kusipäisin temppu. Karensseja meinaan alkaa tippua mutta kun sitä perusturvaa ei voi enää pienentää ilman että se ei tuntuisi jossakin toisessa paikassa. Ihmiset on kuitenkin pidettävä hengissä. VAI ONKO?
        Tämän ja edellisen hallituksen aikana on tapahtunut ja tapahtuu kauheita jos annamme passiivisina vain kaiken tapahtua. Muistakaa tämä ja nämä seuraavien vaalien aikana! Meitä on nyt aika paljon, meitä suivaantuneita. Pyydän vain teitä muistamaan. Älkää nuoretkaan tottuko tälläiseen ajatteluun, työ kuuluu kaikille, ihmisarvoinen elämä kuuluu kaikille ja perusturvan ja työttömyysturvan heikentämiseen ei pitäisi suostua laisinkaan. Työssä pitää saada syödä ja nauttia kahvinsa jossain muualla kuin työtä tehden. Työyhteisö voi olla muutakin kuin väsähtäneitä osa-aikais-määräaikaisuuksia tekeviä kireitä suorittajia ja aina uusia, alati vaihtuvia työtovereita. Ei tästä niin kovin kauan ole kun kaikki oli toisin ja työt tuli hoidettua. Olisiko aika vaihtaa hallitusväriä? Kokkarit oppositioon ja katsotaan mitä esim. demarit saavat aikaiseksi, vai?

• Jossain mättää
        näin kirjoitti:

"Niitä siivoojia/siistijöitä tulee hyvin kaukaakin !"

No ne ei taidakaan joka aamu matkustaa kotimaastansa Suomeen työpaikalle, eivät taida joka ilta matkustaa Suomesta takaisin kotimaahansa kotiin. Niillä lienee asunto täällä Suomessa, joka saattaa olla jopa lähellä heidän työpaikkaansa.

Erittäin huono vertaus on tuo "jotkut tulevat kaukaa jopa vieraista maista".

Siinäpä se ja suomalaiset seisoo asuntojonoissa ilman kämppää ja työtä.

• Jos ei omaa autoa

Jos joutuu käyttämään junaa, monilla monta "mutkaa" matkalla kotoa rautatieasemalle, siitä junaan ja siitä taas ties millä sinne työpaikalle.

Itse kuljeskelin busseilla 35 km työmatkaa (jos olisi kulkenut omalla autolla), yksi vaihto mennen tullen ja pidemmän kautta ajeltiin = ainoa mahdollisuus kävelymatkat noin 1,5 km pysäkiltä kotiin ja työmaan päässä noin 1 km.

Keskimäärin liki 1,5 h meni suuntaansa aikaa.

Jos työ ja siitä saatu ansio ei korvaa työaikaa ja matkaillessa menetettyä vapaa-aikaa, ei sitä kukaan kovin pitkään jaksa. Itsellä oli se hyvä puoli, että saatoin tehdä välillä etänä hommia eikä työpäivän pituus (työmaalla olo) ollut kiveen hakattu.

• Hae saikkua ja lepää

Kaikesta paskinta on kun olet tietoinen aikataulusta ja mikään ei toimikkaa aikataulujen mukaisesti. Saakeli se stressi, mitä selitän töissä ? Ei tämä johtunut minusta, vaan yhteydet ei skulanneet niin kuin piti.

Työnantaja tokasee, niinmpä niin, totahan ne kaikki selitykseksi tarjoaa.

• 13+20

tää risikon malli on sama kuin esko ahon malli työreformin nimellä 1996... silloin ei onnistunut saas nähä kui nyt käy...ei ainakaan virallista vastustusta ole kuulunut ay-liikkeen puoleltakaan ...

• JonesHenry
      • syvähuokaus

Mennään Viroon töihin. Tuodaan ruoat (halvat suomalaisetkin ruoat) sieltä tullessamme. Ajellaan äkyluokan autoilla ja tehdään työmatkat kimppakyydissä. Nimittäin Virossa pärjää suomalaisill korvauksillakin oikein reilusti. Taisivat äkätä männä vuonna suomalaiset, että verot sentäs pitäisi maksaa Suomeen, vai tajusivatko? Virossa kämpätkin ovat aika edullisia, vois ihan urakalla muuttaakin sinne. Mutta miten sinne saataisiin suomalaisia työpaikkoja niinkuin tänne on tehty virolaisille, ne näet pitävät omiensa puolta.
        Tehdään oikein "keihäsmatkoja" sinne, ostetaan Tallinna, Saarenmaa ja Pärnu tyhjäksi. Arvatkaa nauravatko virolaiset tätä suomalaisten typeryyttä. Juu, otetaan ku halavalla saa...

• Lyhyt työmatka

Kuntauudistuksen jälkeen Hesasta ei ole Tampereelle kuin pari kilometriä.

• työmies.

Sitä muutettiin ennen työnperässä vapaaehtoisesti ja päivät oli 16 tuntisia,LUSMUT!!

• pyhpyhpyh

Eukkos oli kotona ja piti tuvan, kakarat ja lehmät ojossa sillä aikaa ko sä vetelehdit töissä.

• Ei mennyt aika palaa

Se oli kulta-aikaa, kiertelin eriasunnoissa pölynimuri kaupoilla ja emännät tarjos muutakin kuin kahvia. En tiedä montako äpärää synnyttivät.

• skuuter

Skuuterilla ajaa 200 km edestakaisin 15 eurolla. Ei ole rahasta kiinni töihin kulkeminen.

• ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Siinäpän köryytät katotaan vaikka vuoden päästä kun saat sen 9e päivässä että vieläkö "työt" maistuu.

• eionnistu1

Ja talvipakkasilla skootterilla körryytät niin ompa hyvä.

• terse!

No ei käy kateeksi ja aloituksen asiallisuuteen tai asiattomuuteen viittaamatta, kun saatan itsekin olla joskus vastaavassa tilanteessa vaikken edes asu tolla suuunnalla, koska etenkin talvikeleillä VR tunnetusti myöhästelee, eli jos vaikkapa perheenäiti laittaa ensin viideltä aamulla heräten kakrut seitsemäksi tarhaan ja säntää odottamaan puol kasin junaa pästäkseen stadiin ja työpaikalle yhdeksäksi, niin työpäivän jälkeen sama rumba vielä, että kun tarhoilla tuntitaksat ja muut, niin ihmisen työaikaan voisi mennä KUUSI TUNTIA PÄIVÄSSÄ.

Itsellä on bussilla - nyt en ole töissä enkä työtön mutta se ei liity tähän mitä olen, pelkässä omassa kaupungissa kymmenen kilometrin säteellä mennyt työmatkoihin noin kaksi tuntia työpäivästä aina: jos bussi ollut myöhässä, sitä vaan venailtu ja odoteltu ja juuri sillä alle 9:n euron tuntipalkkatyöllä: joskus puolikuolleena väsymyksestä muistan sännänneeni jonnekin v*run heseen tai jonnekin, kun ei jaksa odottaa.

Joo ihan varmasti Suomen valtion kansantaloutta nostaa se, että valtion rautateiden taloutta pitää tukea tunkemalla kaikki jopa tukityöllistetyt melkein 200:n kilometrin päähän kodista töihin,omakustannuksella. Tänä päivänä uskon, vaikka erityisen vahvasti fenimisti olenkin ja miehille alamaisuutta korostavat kotiäidit eivät koskaan, että varmasti fiksusti on tehneet kaikki nekin naiset, jotka on vaan tehneet kersaa ja ottaneet jonkun kohtuuvarmatulomiehen, koska se seikka mikä tässä äärioikeistomaassa Suomi estää ainakaan pikkulasten vanhempien äitien joutumisen kauas kotipaikkakunnistaan töihin, on tän maan äärioieikeistolaisaines. Sen sijaan jos ei lisääntymistulosta pikkunyyttien perusteella ole ja jos on vaikka nuori ja akateeminen ja lapseton, saa muuttaa vaikka Hangosta Rovaniemelle töihin, eikä kukaan ole kiinnostunut oikeuksista, kun eniten kiinnostaa, että nyt tarttettais näille lapsiperheille etuuksia ja että bai tö wei, voisko kaikki maan vanhukset olla avustamassa ilmaiseksi tässä yhteiskunnassa vapaaehtoistyössä, kun ei perhelliset ehdi ja ei oo manii palkata kouluihin ta minneen ketään.

Terveisin tässä Suomi24-keskustelufoorumia lukeva nimetön, joka en ole sosiaalisissa medioissa ja eihän tämä foorumi asiallisuuteen muutenkaan liity.

• kögkfldskglfkml

Karmeaa nettiraivoa ja pullamössöhuutamista :D T

Työmatka kestää ja maksaa, ja sen voi joutua telkemään sateessa, pakkasessa tai pimeässä. Lapsetkin pitää laittaa hoitoon työpäivän ajaksi. Bussissa ja junassa vetää, työntää, tönii ja altistuu bakteereille ja viruksille. Kotona ei jaksa eikä ehdi työpäivän jälkeen enää mitään.

Kaikki tämä on kuitenkin pullamössön mielestä ollut tähän asti ihan okei , kunhan joku muu tekee sen pullamössön puolesta.

• mihin verorahat meni

Totta kun vie lapset vielä päivähoitoon , ennenkuin itse hyppää töihin menevään bussiin.Ja taas töistä palatessa haku päivähoidosta , saattaa työmatkoissa mennä näin jopa 4tuntia päivä.Päivähoito myös maksaa. Työstä maksetaan verot vielä ym muut maksut.

• Aijaijai ja voivoi

Mä olen kyllä aina muuttanut sinne missä töitä on ja hakenut asunnon tietty siedettävän matkan päässä työpaikasta. Onneksi ei ole tarvinnut muuttaa kuin kolmen eri työpaikan takia, kun olen saanut olla pitkissä työsuhteissa.

Ihan turhaa porua työttömiltä, jos kerran töitä olisi tarjolla. Voihan sitä työmatkallakin nukkua...

• xxddff
        mihin verorahat meni kirjoitti:

Totta kun vie lapset vielä päivähoitoon , ennenkuin itse hyppää töihin menevään bussiin.Ja taas töistä palatessa haku päivähoidosta , saattaa työmatkoissa mennä näin jopa 4tuntia päivä.Päivähoito myös maksaa. Työstä maksetaan verot vielä ym muut maksut.

Uusliberalismin kiimassa on poistettu tuontitulleja ja sallittu ulkomaisten firmojen ostaa suomalaisia yrityksiä. Ne kiertävät verot täällä ja sitten lopettavat toimintansa kokonaan.
        Lisäksi yrityksille on laitettu verohelpotuksia, kuten korkeapalkkaisille työntekijöillekin.
        Tulleista muuten menee 75% EU:lle ja Suomi saa pitää niistä vain 25%.

• Ettei totuus ..
        mihin verorahat meni kirjoitti:

Niin, tähän mennessähän työttömät ovat käyttäneet ihan surutta ja näppärästi "oikeuttaan" hoidattaa kakaransa jossain muualla kuin kotona riippumatta siitä kuinka monta työtöntä aikuista siellä kotona on. Mihin ne taidot ovat tässä unohtuneet?

• Ent. poliitikko

Sitä saa mitä tilaa.
      Tyhmät vaan valittaa, ei ne edes viitsi äänestää.

• Mr.Panama

Taidan ruveta politikoksi. Eiköhän ääniryöppy tule, kun lupaan kampanjassa lintsata eduskuntaistunnoista ainakin 90% ja lahjoittaa sen 90% työttömien viinakassaan. Sitä minun ei tietty tartte kertoa, että vaivaudun paikalle ajamaan jotain asiaa jos joku tarpeeksi voitelee.

Aivan sama ketä äänestät vaaleissa, Ainoat jotka pitävät lupauksensa ovat ne eivät mitään lupaa.

Loppu sakki istuu ohjaamassa verorahojaan omalle etupiirilleen.

• waler

Tein duunipaikalla oman pienimuotoisen kyselyn,"menisitkö
      työttömäksi joutuneenaa 1,5 tunnin päähän pakotettuna halpatöihin"

terveiset Risikolle,että pidä rahas,jotakuinkin noin.

Tää ei ole ylen teettämä "uskottava" kysely,vaan minun pienimuotoinen
      sellainen.....

• esimerkkiä kehiin

Risikko voi itse rueta pendelöimään ja mennä etätöihin vaikka ugandaan.

Eiköhän se kuitenkin ole ihmisen itsensä päätettävissä, minne kulkee töihin.

Eikä ministerin, jolla on henkilökohtainen kuljettaja ja persekin varmaan pyyhitään.

Oikein hyvää esimerkkiä, saisinko minäkin henkilökohtaisen kuljettajan pitkille tuleville työmatkoilleni?

• ...

Sanon vaan lyhyesti: ihan vitun naurettavaa paskaa.
      Ja vituttaa tuo jatkuva karenssilla uhkailu. Aikooko valtio hankkiutui eroon työttömistä kenties näännyttämällä heidät nälkään? .___.

• J. Käteinen

Valtion kustannuksia on karsittava jostain. Ensin yritimme myydä teidät Kreikkaan, mutta eivät halunneet ostaa.

• hukki

Mikäs tuossa on?
      Meneehän kakaroiltakin haja-asutus alueella koulumatkoihin pahimmillaan kolme tuntia, eikä auta valittaa

• Tää on faktaa

V ittu kun niillä on kuulema jopa 6 timman koulumatkoja ja jotkut budjaa viikon sijaiperheissä kouluviikon ajan ja käy himassa viikonloppuisin.

• mek

Työssäoloalue ei kasva kun pyytää tarpeeksi korkeaa palkkaa työhaastattelussa niin e ivä t valitse töihin ja ei suostu työnantajan ehdottamaan palkaa niin ei saa töistä ja se siitä. Itsekkin lomautettujna töitä hakenut ja en koskaan joutunut palkkapyyntöä tiputtamaan kun se oli kokemuksen perusteella laitettu ja alalla jolla olen niin sitä suuruusluokkaa maksetaan ja töitä on aina löytynyt.

• 666-

maakkaa vain kotona saattehan 500päivää rahaa,mitä te nauvutte,

• En omista omaa autoa

Minulta menee välillä työmatkoihin 3tuntia päivä. Lähden kotoa 6.30 ja kotona taas 17.30.Onneksi ei joka päivä.

• olispa kiva

Työajasta päätellen työsi ei ole erityisen raskasta. Raksaduunari joutuisi lähtemään "vähän" aikaisemmin. Ja sitten hiestä märkänä 1,5 takaisin. Kipeäksihän siinä tulisi.

• hmmmmmmmmmmmmmmmmmm

pääkaupunkiseutu voitas tyhjentää opiskelijoista ja vapautuvat asunnot työssäkäyville ..opiskella voi muuallakin. työmatkat lyhenee huomattavasti.

• Vähän rajaa

Tuollaisia on helppo keksiä, kun ei itse tarvitse oikeasti tehdä mitään.
      Teepä ruumiillista työtä ja ajele 3 tuntia päivässä. Eläke kutsuu nopeasti.

• Mikä ?

eläke?Eiks nekin lakkauteta?

• Se totuus
        Mikä ? kirjoitti:

eläke?Eiks nekin lakkauteta?

Kun et jaksa tehdä työtäsi, niin kyllä työnantaja järjestää asian.
        Onhan niitäkin joita jatkuva reissaaminen ei väsytä, mutta useimpia taatusti rasittaa.
        Sairaslomia tulee paljon, kun ei jaksa lähteä töihin.
        Seuraava uudistus on varmasti 8 tuntia. On tämä sen verran hullua.

• johan on

Jospa nyt lähtisin täältä Tampereelta Hesaan töihin kello seitsemäksi,tulisi lähteä jo hyvin aikasin,noin kello 4,45 sillä en asu lähelläkään juna enkä rautatieasemaa.Kuka ottaisi lapseni päivähoitoon aamuyöllä.
      Eikös ne Herrat ja narrit eduskunnassa ajele taxilla pienemmätkin matkat,ja kansa maksaa.

• joku roti

Junamatkaan lisätään matka-ajaksi se, mitä viet lapsia hoitoon ja kuljet asemalle, joten ethän sinä voi niin kauas joutua töihin ellet halua, kun aikarajat paukkuu jo.

• hihhahahaha

Mut sähän voit viedä ne Helsingin päässä päivähoitoon :D:D:D:D

• lomautettu duunari

Kyllä tarkoituksen mukaisempaa on työllistää siitä lähempää olevat työttömät ensi ja sitten jos vieläkin on avoimia työpaikkoja jäljellä niin tarjota niitä sinne kauempana asuville...

• Pommeja postiin

Joo. Ei ongelmaa. Tuleepahan saastutettua maailmaa oikein kunnolla. Ja pomokin diggaa, jos myöhästyn siitä ekasta bussista/lentokoneesta/laivasta.

• Halpa keklu jostain

Sitten se on helpompaa mennä kelaamaan mummoja eläkepäivän jälkeen kadulle. Ja matkaankaan ei tuhraudu kuin 180 metriä ja aikaa 15 minuuttia.

• maza21

Muutettava työ perässä,se on paras ratkaisu....
      Toisaalta joka paikassa on työttömiä joten kenenkään ei tarvitse kotikuntansa ulkopuolelle lähteä.'Toivottavasti työhön ottava työnantaja tekee ratkaisun.Kun työsudetta ei synny ei tule karenssia.
      Työnantajat ovat nyt avainasemassa.
      Jos kyseessä vakinainen työpaikka olisi parasta muuttaa.
      Itse olen muuttanut kaksi kertaa työn ja opiskelun perässä.Ei se niin hirveätä ole.
      Mielestäni työmatka voi olla enintään 50 km tai vastaavasti kolme varttia.

• 60v

Älkää peljätkö,ei sitä ole töitä siellä kauempanakaan.

• suusuppuun

Kyse onkin siitä että saadaan aikaan paljon työstäkieltäytyjiä ja sen johdosta karensseja. On vaan unohtunut se, että ihmisen on elettävä karenssiaikakin ja jostain ne rahat ja ruoat revitään. Ei tää malli tule toimimaan. Eikä ylipäätään pakko. Onnelliset ihmiset tekevät työtä ja jaksavat havitella enemmänkin elämältään. Missä se kansalaispalkka on? Jos yksinäinen ihminen saa tonnin ja parisuhteessa molemmat sen tonnin niin sillä nippa nappa selviää ja se saa työhalut heräämään, se motivoisi hakeutumaan aina vaan paremmille oksille suurimapaa osaa, ja ne jotka eivät töihin kykene selviäisivät. Suut suppuun ja kateus pois.

• joku roti

Ennen kuin tuollaista voidaan vaatia, täytyy ehtona myös olla että matkakulujen JÄLKEEN.palkasta käteen jää vähintää puolitoista kertaa se, mitä ennen työpaikan vastaanottamista jäi työttömyyspäivärahoja. Veikkaampa, että pitkät työmatkat eivät tällöin tule kovin monen riesaksi.

• Kirjoittaja on poist

Kirjoittaja on poistanut tämän viestin

• J. Käteinen

Homman idea on saada rahaa valtiolle, ei sinulle.

• Tuntematontyötön

Jännä että ihmisten on pakko asua siellä missä ei töitä ole, ja ennemmin mennään hampaat irvessä 1,5 h yhteen suuntaan päivässä.

Jos minulle tarjottaisiin töitä 1,5 h matkan päässä kotoa, harkitsisisin ja enkä pelkästään harkitsisi muuttoa työn lähelle. Ei ole sen vaikeampaa. Ymmärrän toki ihmisillä, joilla on vaimot, lapset, omistusasunnot, silloin vaikeampi lähteä, mutta järjestelykysymyksiä kaikki..

• Töitä on...

Ajoin 23 vuotta Lahdesta Helsinkiin töihin ja tappelin verottajan kanssa näistä työmatkoista. Pelkkiä työmatkakilometrejä tuli vuodessa 42000 km ja siihen työt päälle. Laskin, että vietän autossani yli kuukauden vuodessa, että en pidä minään tuota 1,5 h/ julkisilla suuntaansa.

• 1,2,3, centtiä
        Töitä on... kirjoitti:

Ajoin 23 vuotta Lahdesta Helsinkiin töihin ja tappelin verottajan kanssa näistä työmatkoista. Pelkkiä työmatkakilometrejä tuli vuodessa 42000 km ja siihen työt päälle. Laskin, että vietän autossani yli kuukauden vuodessa, että en pidä minään tuota 1,5 h/ julkisilla suuntaansa.

Ne sun tömatkakulut on nykyään laskettu minimiin, joten ajappa nyt lahdesta hesaan ja tappele verottajan kanssa centeistä.

• nytnukkumaan

Kyllä jos kyseessä olisi vakituinen työpaikka ja siitä maksettava palkka olisi normaali eikä mikään puolenvuoden aktivointi ja muutama tunti, muutama euro -tyyliin. Ajattele nyt, minkä vuoksi ihmisen pitäisikään riistää lapsiltaan tuttu hoito, koululaisilta kaverit ja tuttu koulu. Ei mitään järkeä.

• Miettikää edes vähän

Joo, että myymme asuntomme, vaimo luopuu hyvästä työpaikastaan ja muutamme vuokralle espooseen että pääsen stadiin siivoamaan alle tonnilla kuussa. To-della hyvä idea.

• Työttömän elämää

Jos minut pakotettaisiin täältä Porista vaikka Tampereelle töihin, niin ei paljoa kiinnostaisi. Jos matkakuluihin menee enemmän rahaa, kuin mitä töistä saa, niin miten ihminen pysyy hengissä? Jeesustellaan, että sit olisi vaikeaa maksaa vuokra, ruoat ym.

Miksei kukaan sano ääneen, että se on MAHDOTONTA? En minä voi mennä pankistakaan hakemaan lainaa ruokaan. Ja toimeentulotuet ym on mahdottomuus, koska kävisin töissä ja saisin "hyvät tulot". Jos on enemmän menoja, kuin tuloja, niin ihminen ei voi selvitä ja kuolee ajan myötä nälkään ja masenukseen.

Jos minut johonkin siivoamaan pakotettaisiin, ni menisin sinne minkä näkösenä sattuu, koska ei mua sen työpaikan imago tai asiat kiinnostaisi sillä palkalla. Jos junat ei kulje, ni meen vaikka tunnin myöhässä - ei voi mitään. Jos sataa kurapaskaa, ni sit siivoan heidän toimistojaan märkänä ja paskaisena. No can do.

• Melkein eläkeläinen

Niin, eihän tuota kotona pitkään makoillut voi ymmärtää, mutta itse olen kulkenut jo vajaat 40 vuotta Hyvinkäältä Helsinkiin. Vielä pitäisi vähän aikaa jaksaa, kunnes täytän 63 v. Ensin aamulla ajan fillarilla juna-asemalle ja junalla Hkiin. Hgissä menen metrolla Ruoholahteen. Laskekaan huviksenne paljonko kuluu työmatkalla aikaa päivittäin... Ennen metron tuloa kävelin R-tieasemalta Ruoholahteen.

Mielelläni luovutan tyäpaikkani ja matkanteon nuoremmille. Olkaatten hyvät!

• Sekin kaatuu

Taidat olla konttorirotta Tele hallituksen palveluksessa.

• Juna vislas jo...

Täytyy kyllä nyt myöntää, että olet TYÖN SANKARIN -arvonimen ansainnut. Ihan oikeasti: Tuo on ihailtavaa. Entäs jos jäisit töihin nukkumaan? Jäisi enemmän sitä ns. oikeaa aikaa itselle.

• hihhahahaaa

omapa on valintasi.....

• No jo on aikoihin eletty.Kyllä varmaan joka paikkakunnalta löytyy joka alan osaajia,ettei niitä pidä hakea muilta paikkakunnilta.Hallituksen pitäisi kyllä ymmärtää nämä asiat,koska on ihan tyhmää laittaa työtön hesasta tampereelle ja päinvastoin.Tällähetkellä työttömiä pidetään muutenkin vankina,kun ne ei pääse lähtemään edes ulkomaille etteikö menettäisi päivärahoja siltä ajalta.Moni varmaan nyt ajattelee,että millä työttömällä on varaa matkustella mutta jokainen kuka haluaa matkustaa,niin se säästää niistä pienistäkin tuloista mitä saa.Sama koskee myös työssä käyviä,täytyyhän niidenkin säästää että pääsee matkustamaan.Ehdotan sellaista asiaa,että vaihdetaan uusi hallitus josko sieltä löytyisi ihmisiä,jotka ajattelee omaa nenää pitemmälle ja antaisi ihmisten olla saman arvoisia on töissä tai ei.

• eläkää

Kyllä työtön voi mennä ulkomaille lomalle ja mökille kalaan ilmoittamatta siitä kenellekään viranomaiselle. Senkus kääntää puhelut kännyyn ja käskee kamun käydä katsomassa postit. Älkää nyt hyvät höpelöt nuokkuko kotona mokoman vuoksi. Ennen muuten työtön velvoitettiin olemaan kotona joka päivä 8-16 ja vahtimaan puhelinta...hahahahahaa... silloin meillä maalla oli kaksi puhelinta joista mä vastasin aina toiseen. Ei se, että on joutunut työttömäksi mitään vankia kenestäkään tee. Työvoimatoimistot ovat vain työnetsijöitä. Niillä ei pitäisi olla mitään muuta tekemistä kenenkään elämässä. Pääasia on, että on suunnilleen tavoitettavissa jos itselleen sopiva työ sattuisikin löytymään (mikä oli silloin epätodennäköistä ja varmaankin vielä epätodennäköisempää tänä päivänä). Aivojaan saa käyttää vaiks olis työtön.
        Valtakunnassa on annettu ihan liikaa valtaa työvoimatoimistoille ja lääkäreille. Ne ovat vain palvelijoitamme.

• töitä 45v.tehnyt

Monet käyvät jo nyt töissä esim. juuri Treelta Hesassa. Miksi siis työttömät jotenkin "pakotettaisiin" tähän, jos muut tekevät sitä vapaaehtoisesti?
      Eikö perimmäinen tarkoitus kuitenkin ole saada ihmisille töitä? Itselläni työmatkaa tulee 80km/suunta ja siihen menee n.tunti,talvella enemmän-enkä tee sitä pakoitettuna johonkin. Aivan turhaa rutinaa taas kerran. Töihin van, jos sitä on!

• afdg<s

vapaaehtoinen saa siitä 2000-3000e/kk
        pakotettu työtön saa tuon saman 10 kuukaudessa

• Ei pelota työmatkat

Olen kanssasi samaa mieltä!
        Työ se on tärkein jos mielii murkinaa pöytäänsä:)Mitä helkkarin väliä sillä on oliko se työpaikka lähellä tai kauempana,jostakin se raha on vaan keksittävä..:)
        Jos kaikki työssäkäviät ajattelisivat työmatkojensa pituutta työttömiä olisi huomattavasti enemmän ja tuskimpa sitä murkinaa olisi edes joka päivä poskeen panna:))

• rautalangasta

Mikä olikaan palkkasi?

• fdhfdhdfhdh

Teoreettinen kysymys. Miksi ihmeessä Tampereelta tai Turusta tai ylipäätään mistään lähetettäisiin Hesaan tai muuallekaan työttömiä töihin. Jokaisella paikkaunnalla on tarpeeksi omia työttömiä työllistettävinä.

• joku hullu johtaa

Tää on täysin harkittua. Etsitään kaukaa sopiva, ettei ettei elämä ole hauskaa ja matkakulut tulee valtiolle edes osittain.

Meidät heitettiin Ohitse Lahden ja sieltä oli monta kaverii täällä rannikolla. Asuivat teltassa. Me talvea vasten vuokrattiin vanha asuntovaunun jäännös.

Olen valmis kun kapina alkaa.

• janatuinen4

Kohtuutena pitäisin enintään 50km/sivuista työmatkaa, jolloin sen vaikutus ei siihen käytettävän matka-ajan takia olisi haitallinen niin työntekijälle kuin työnantajallekaan tehtävien hoitamiseksi. (Terveys/tehokkuus).

• turisti2013

Minusta ihan ok. , sillä jokainenhan saa asua missä haluaa , mutta jos haluaa
      rahaa työttömyyskorvauksen muodossa niin minusta maksaja saa myös
      sanella järkevät ehdot !

• Näinkö ajattelit ?

Siis työmatkojen maksaja saa sanella järkevät ehdot ?

• pohdintaa555

Eikö tässä nyt olisi syytä miettiä sitä perimmäistä syytä, että miksi vitussa tässä maassa on näin paljon työttömiä.

• Niin no syyhän on se kun hilataan lisää ulkomaalaisia tekemään töitä melkein ilmaiseksi ja suomalainen ei siihen suostu kun ei täällä pysty sellaisilla rahoilla elämään. Näinhän se menee.

• Lippu ja lappu

Eihän siinä mitään, jos ei itse ole pakko panna koko tiliä matkalippuun.
      Monet käyvät junalla Helsingissä päivittäin. Kai siihen tottuu, mutta jos ei tilistä jää mitään käteen, niin ei sitä hupiajelua kauan jaksaisi.

• Pendelöijä

Kukaan tässä keskustelussa ehdotusta vastustaneista ei ole ottanut huomioon sitä, että matkakulut saa vähentää verotuksessa 7.000 euroon asti, omavastuu on 600 euroa. Kun itse muutin (vapaaehtoisesti) 45 km:n päähän työpaikastani, sain uuden verokortin, jossa työmatkakulut oli otettu huomioon ETUKÄTEEN. Ei siis tarvitse odottaa veronpalautusta korvauksen saadakseen.

Puolitoista tuntia suuntaansa ei kuulosta kohtuuttomalta, näin pääkaupunkiseudulla töissä käyvän näkökulmasta, varsinkin jos matka lasketaan ovelta ovelle. Monilla on täällä pitempikin työmatka, koska ihmiset haluavat asua väljemmin kuin mihin Helsingin kantakaupungissa on varaa.

Tosin varsinainen ongelmahan ei ole se, etteivät työttömät suostu ottamaan työtä vastaan, vaan se, ettei niitä töitä ole. Tai niihin ei huolita työttömiä, varsinkaan ikääntyneitä tai pitkään työttömänä olleita.

• teperzed

Seuraavista vaaleista on tulossa mielenkiintoiset. Ensinnäkin siksi, että nyt erityisesti Kokoomus saa kaikenlaisissa keskusteluissa rajusti lokaa niskaansa - eikä ihan syyttä. Toisaalta, eihän Kokoomus ole yksin vastuussa yhteiskunnallisesta tilanteesta. Suomalaiset ovat eläneet keskimäärin yli varojensa ja nyt sille on tulossa loppu. Riitaa käydään paljon siitä, kuka on syyllinen ja erityisesti siitä, kenen selkänahkaa suomitaan. Kaikki tuntuvat olevan uhkaamassa toistensa kääntöpuolta kepillä, porkkanaa ei tarjoa kukaan.

Helpot konstit on käytetty. Suomen talous ei palaa jaloilleen vähäosaisimpia kyykyttämällä sen enempää kuin palkitsemalla yhteiskunnan huipulla olevia entistä enemmän. Kiintoisaa muuten, että kumpaakin toimenpidettä kutsutaan kannustamiseksi. Jotta yhteiskuntarauha säilyy tulevaisuudessa, eriarvoistuminen pitää katkaista. Sen lisäksi joka ainoan pitäisi nyt tyytyä vähempään - paitsi niiden, jotka jo entuudestaan elävät suoranaisen ruoka-avun varassa. Millähän sieltä leipäjonosta ja työkkärin luukulta tosiaan lähdetään puolentoista tunnin työmatkoille, jos kuukausiansiot ovat alle kahden tonnin luokkaa? Palkkojen pitää nousta tai matkakulujen laskea selvästi. Ja mikään poliittinen toimi ei tosiaan muuta sitä, että vuorokausi on 24 tunnin mittainen ja useimmat meistä tarvitsevat noin 8 tunnin yöunet ja päivässä pitää tehdä vielä muutakin kuin syödä ja nukkua.

En yleensä usko radikaaleihin konsteihin, ellei kyse ole välittömästä hengenhädästä. Maltillisten muutosten seurauksia on helpompi ennakoida ja hallita. Nyt kuitenkin selvästi ollaan tilanteessa, jossa hidas muutos ei enää auta. Kaikenlaisten nallewaalruussienkin omaisuuteen on vain käytävä käsiksi myös. Ja on todettava, että Suomi pärjää ilman palkittuja johtajiaan, koska he ovat ylipäätään erehtyneet. Suomesta ei tullut sitä hienojen ajatusten vientimaata, joka kauppaa aivojensa tuotteita kovaan hintaan köyhissä maissa toteuttaviksi. Suomesta tuli mato- ja tipupelien banaanivaltio. Tulevaisuudessa Suomi on oleva välttämättä jotakin muuta. Nykyinen tie on kuljettu loppuun ja meidän pitäisi nyt ponnistella sen puolesta, että kaikki saisivat osallistua paremman tulevaisuuden rakentamiseen ja saisivat siitä vastaavasti kohtuullisen elannon.

Asia on niin, että tämä voisi olla ihan hyvä paikka asua, jos ymmärtäisimme olevamme samassa veneessä ja tarvitsevamme toisiamme. Tällä hetkellä käytäntö on se, että kukaan ei edes saa tarvita toinen toistaan. Pitää kilpailla veren maku suussa, koska uskomme sen kannustavan huimiin tuloksiin. Todellisuudessa se johtaa väkeä sairaseläkkeelle tai ainakin ylläpitää. hermostuneisuuden ilmapiiriä. Hermostuneisuus johtaa puolestaan lyhytjänteisyyteen. Kaikki saatavissa oleva pitää saada heti, koska huomenna sitä ei ehkä olekaan.

Suoraan sanoen, me taitaisimme tarvita todellisen kriisin. Sellaisen, jota kukaan ei kuvittelisi hoidettavan jollakin talouspoliittisella vippaskonstilla. Arvelen, että sen pitäisi olla niin raju, että me todella joutuisimme auttamaan toinen toistamme, emmekä vain voisi tyytyä syyttelemään joitakin itsellemme vieraita ihmisiä tai instituutioita. Tarvitsisimme uuden alun. Valitettavasti se olisi pois monien nykyisestä vauraudesta. Toisaalta, kun katselen, mihin kaikkeaan turhaan haaskaamme aikaamme ja voimiamme, kehtaan arvella, että meillä todella olisi varaa luopumiseen.

Seuraavista vaaleista on siis tulossa kiintoisat. Vaalit itsessään voivat jo tuoda joitakin muutoksia, mutta erityisen kiintoisia ovat vaalien jälkeiseen valtion johtoon kohdistuvat odotukset. Löytyykö sieltä kanttia kaikkia koskevien uudistusten tekemiseen? Onko maamme johdolla ylipäätään käytössään mitään sellaisia keinoja, joilla tämä hullunmylly saadaan pysähtymään ja talous takaisin tolkullisille raiteilleen. Onnistuvatko nykyisetkään uudistukset tuottamaan niiltä odotettuja tuloksia? Kehtaan epäillä. Alkaako yhteiskunnan vähäosaisin porukka turhautua ja syntyykö vaalien yhteydessä tai muutoin jotakin liikehdintää? Tekisi mieleni sanoa, että aika olisi. Ei siksi, että kannattaisin mitään väkivaltaisuuksia tai ilkivaltaa, vaan siksi, että todella jokainen ymmärtäisi yhteiskuntamme tilan muutoinkin kuin Kreikan tukemisena, yhden tai kahden puolueen mollaamisena tai lukuina tilastoissa. Kaikki tällaiset päättömät työmatka-aikakeskusteut ovat todellakin vain kyvyttömyyttä ymmärtää todellisuutta. Arkadianmäeltä ja Senaatintorin laitamilta tuntuisi nykyään olevan liian helppo huudella mitä sattuu. Ja sieltä Kauppatorin laitamilta voisi kenties myös ottaa hiukan kantaa, eikä vain olla vässykkä mallinukke.

• järkipuhui

Työttömän ansiot kahden tonnin luokkaa???? Ai kenellä, pitkäaikaistyötön on peruspäivärahalla tai toimeentulotuen varassa jos on karenssia tai muuten kykenemötön aktivoitumaan kuten tänä päivänä sanotaan. Leipäjonossa jonottavien ansiot eivät todellakaan ole kahta tonnia vaan enempi siellä neljän sadan tienoilla. Asumista tosin avustetaan mutta se edellyttää että asuu kelan tarkoin määrittämissä neliöissä.
        Hei muuten tykkäsin kovasti kirjoituksestasi. Olet niin samoilla linjoilla kuin minäkin.

• Varsinainen juju

koko kuprussa on siinä, että samalla kun työttömät Tampereella velvoitetaan matkustamaan Helsinkiin.. Niin helsinkiläiset työttömät velvoitetaan puolestaan Tampereelle.

Tällä saadaan aikaan paitsi karensseja, myös sitä että yhä useampi lopettaa työn hakemisen kokonaan.

• pitkämatkalainen

Lainaus "Kohtuutena pitäisin enintään 50km/sivuista työmatkaa"

Kokemusta on: Hotellissa yöt ja aamulla 50 km työpaikalle.. Tämä on todellisuutta Suomessa. Tosin minulla ei ollut valittamista koska sain matkatunnista korvauksen :) Eli ei se matkan pituus vaan siitä saatu korvaus.

• eevak1

Lentokoneella ehtisi Tukholmaan töihin kevyesti :D

• Tätä mäkin

mietin .Taitaa siellä olla se palkka politiikkakin parempi.
        Mahtais työkkärissä leuat loksutella ku ilmoittais ettivänsä
        työtä tukholmasta.Verottajikin ihastuis ku joka päivä kävis
        ruottissa kääntymässä.

• Täysin järjetön ehdotus. Työttömiä on joka kunnassa jo aivan liikaa ja varmasti näistä löytyy kyllä avoimiin paikkoihin tekijöitä. Ei ole mitään järkeä ajeluttaa ihmisiä ympäri Suomen. Yhtään työpaikkaa ei tule lisää sillä, että ihmiset matkustavat pidempään. Suurin ongelma ns. paskaduuneissa on se, ettei niistä makseta sellaista palkkaa, jolla suomalainen tulee toimeen. Kyse ei siis ole työttömien laiskuudesta vaan yrittäjien valtion ahneudesta.

Palkanmaksu kuuluu yrityksille eikä sosiaalitoimelle.

• Ja siinähän se totuus tulikin miksi niitä työttömiä on!

Itsekin olen monesti jo työkkärissä sanonut, että kaivan vaikka paskaojaa lapiolla jos siitä joku maksaa palkan millä pystyn elämään normaalisti.

• rewfdsfsd

Ei tietenkään sellaista työntekijää oteta kauempaa, jonka saa lähempääkin, mutta harvinaisten alojen työntekijöitä voidaan ajeluttaa pidempiä matkoja. Kyllähän noitakin on nähty, että opiskelevat alan, jolla ei töitä varmasti ole ja muttavat vielä varmuuden vuoksi hevon kuuseen, jotta töitä ei varmasti ole tarjolla.

• Äiti vaan....

Siis sama aika, kuin yläkouluikäinen voi lain mukaan käyttää koulumatkoihin /odotuksiin päivässä. Eikä kukaan ole kyseen alaistanut lasten pitkiä koulumatkoja. Kyllä aikuisen pitää siis jaksaa tuo aika jos se vaaditaan lapsilta. Aina ei edes 3 tuntia riitä koulumatkoihin, kelistä ym johtuen.

• Edukunnasta esimerkk

Lähdeppäs nyt vaan Hesaan siivoamaan 4 tunniksi ja takas Tampereelle illaksi,onko HALLITUS tullut hulluksi,tai lopullisesti SEONNUT.Lähtisköhän tämän hulluuden päättäjät näyttämään esimerkkiä kuinka rattosasti se työ sujuu.

• 3+19

Siivoojia löytyy lähempääkin, ei tarvitse Tampereelta asti roudata.
        Äly hoi älä jätä!

• just näin

tai kahdeksi tunniksi, enempää ei kannata tehdä ilman että olisi orja.

• laitakaupunkilainen.

suostun heti vaikka 2h suuntaansa työmatkaan kunhan julkiset kulkee että niillä voi kulkea.

• 4+3

Johan nyt on kumma ellei Helsingistä tai lähempää löydy muita työttömiä keille voidaan paikkaa tarjota! En nyt kuitenkaan usko että tuo tulee käytännössä tapahtumaan kuin korkeintaan muutaman henkilön kohdalla.
      Onhan se silti hienon näköistä pykälissä kun valtio voi tällä tavalla aiheuttaa työttömille paniikkia.

• terzezdusa

Veljeni työmatka kestää jo nyt yli kaksi tuntia suuntaansa. Erään tuttavani työmatka samoin. Puolentoista tunnin työmatka ei ole mitenkään uutta. Toisaalta se on kovin valitettavaa, että tällaisia työmatkoja on. Olemassaolevat epäkohdat eivät saisi olla peruste niiden sallimiseen jatkossakin. Siitä, miten asiat ovat, ei tule päätellä, miten niiden tulisi olla.

Helsinki ja Tampere eivät tässä ehkä ole parhaat esimerkit. Tamperelainen tuskin vastakaan joutuu reissaamaan Seinäjoelle, paitsi jos on jonkin harvinaisen alan ammattilainen. Tilanne muuttuu, kun ollaan sielä Seinäjoella. Sieltä tämän muutoksen myötä vaikka tavallinen puuseppä voisi joutua reissaamaan Tampereelle töihin. Puusepän ansioilla vaatimus alkaa olla melko kohtuuton. Maan johto ja talousnerot näyttävät unohtaneen, että yleensä heidän työvoimakarjana kohtelemat ihmiset ovat kiintynyttä kotipaikkoihinsa. Heidän omaisensa ovat siellä ja tutussa ympäristössä on helppo elää. Vieraalle paikkakunnalle muutto tai kauas kulkeminen on rankkaa, koska se väistämättä pistää olemassaolevat ihmissuhteet tavalla tai toisella uuteen uskoon. Enää ei ole aikaa käyttää lapsia mummolassa tai poiketa naapurin kanssa lenkillä. On vain työ, bussi tai juna, hätäinen kauppareissu, pikainen ruoanlaitto ja stressin tärvelemät yöunet. No, tämä tulee yleistymään ja jatkumaan niin kauan, kunnes riittävä osa väestöstä alkaa kyseenalaistaa nykyistä elämänmenoa.

• JonesHenry

Tottakai se on, ja mikä parasta, kun käytät tuon 1.5 tuntia päästäksesi työhaastatteluun, MAMU saa kumminkin sen paikan, ja sinua uhkaa karenssi!

http://www.hs.fi/kotimaa/a1379737044368

MUAHAHAHAHAHAHAHAAAAA!!!

• mikäs siinä

kun kunta-valtio tai työnantaja järjestää kyytit ja/tai asumisen muualla ilmaiseksi,mutta nykyisillä ko. pakko-orjapalkoilla noita ei makseta.
      kenenkään ei kannata edes harkita älyttömyyksiä.
      pakko johtaa taas toiseen pakkoon,on sama mennä vaikka linnaan,siellä kai toistaiseksi on ilmainen ylläpito,vai pitääkö työttömän sekin maksaa....?

• uralla edennyt

mää olen ajanut joka päivä työajoja 2-4 tuntia riippuen työmaasta aikanaan, enkä koskaan ole ollut työttömänä sen takia, mitä helvettiä te valitatte, jos menee palkka työmatkoihin niin sitte menee mutta eipähä lorvi porukka työttömänä ja et sää omalta paikkakunnalta saa töitä jos ei ole työkokemusta. ei sitä loppuikää tarvi ajaa sitä matkaa ku ammattitaito karttuu,
      itse aloitin rakennuapumiehenä 18 vuotiaana 200 kilsan pääsä kotua ja siitä opiskelin timpurin hommat ja sen jälkeen oli helppo lähtee myymään remontteja ku ties mitä myi, nyt olen eräässä remppavirmassa aluemyyntipäällikkönä ja teen 2-3 päivää kotua töistä viikossa etänä. ilman sitä kulkemista oisin edelleen työtön. nyt on ikää 29. tekemällä oppii ja työttömät joutaa helvettiin jos ei työt kiinosta

• Tuskinpa itsekään tekisit töitä 9 €:lla päivässä ja matkustaisit tuota samaa aikaa työpaikalle. Myöskään rakennusapumieheksi ei niin vain pääse tai oteta. Sinulla on käynyt hyvä tuuri ja hienoahan se on! Kyllä itsekin olen sitä mieltä että työ on paljon muutakin kuin toimeentulo, mutta toimeentulo on välttämättömyys työssäkäynnille.

Täytyy myös muistaa ettei kaikki voi olla aluemyyntipäälliköitä. Niitä paikkoja ei vain ole tarpeeksi.

• utelias akka

Millä sitten eletään jos palkka menee työmatkoihin.?

• c".)

Muistan kun vielä 70 ja 80 luvulla soittivat monesti kotiin että tulehan töihin jos et ole jo.Työpaikkaa pystyi vaihtamaan vaikka kerran viikossa.
      Yrittäjät ei nyttemmin uskalla riskeerata ottamalla rivistä miltei sokkona mutta kyllä aika nopeasti työn oppii jos haluja piisaa.
      Nuorille olisi nyt annettava tilaa muuten se osuu omaan nilkkaan.

• ei varaa virheisiin

Annan nuorille tilaa heti, kun heillä on vanhan konkarin taidot nuoren ihmisen energian lisäksi. Firma on pulassa, jos pitää alkaa neuvomaan asioita ja selvittämään sotkuja.

• Naurettavaa! Miten tuollainen edes toimisi? Sanotaan, että työaika itsessään on 8-16 ja työ matkat on 1,5h/suunta eli töihin pitäis lähteä viimeistään 6:30 ja kotona olet vasta 17:30, niin mites sitten ne, joilla on lpasi tai lapsia, jotka pitäisi tarhaan viedä? Stadilaisena tiedän, että suurin osa Helsingin päiväkodeista on auki 6:15-17:30, mutta ei välttämättä muualla ole noin suuret ajat, niin miten joku, jolla työmatkat 1,5h ehtii viedä ja hakea lapsen/lapset tarhasta? Sen lisäksi kun vielä miettii, niin onhan tuo päivän pituus lapsellekin päiväkodissa jo ihan älyttömän pitkä! Jos nimittäin 6:15 oltava jo tarhassa, niin viimeistään 6:00 herättävä lapsenkin, jotta ehtii pukea ja vasta illalla 18 jälkeen pääsee nukkumaan kun tottakai syötävä vähintäänkin iltapala ennen nukkumaan menoa. Tuollaisella touhulla myös vanhemman ja lapsen välinen suhde kärsii kun ei jää aikaa eikä energiaa vuorovaikutukselle ja yhteiselle ajalle!

Kuka urpo näitäkin "viisauksia" oikein keksii? Tuntuu eduskunnassa olevan vain tyhjäpäitä päättäjinä! Ja ottakaa huomioon sekin vielä, että julkisilla kulkevien työmatka-aika on sitten vielä pidempi, sillä julkisilla pääsee huomattavasti hitaammin kuin omalla autolla!

• Kokoomuslaisilla on omat lastenhoitajat 24/7, joten tätä ongelmaa he eivät ymmärrä :)

• fjhghsfhgfjdsgjgdsj

"Sanotaan, että työaika itsessään on 8-16 ja työ matkat on 1,5h/suunta eli töihin pitäis lähteä viimeistään 6:30 ja kotona olet vasta 17:30.."

No mitä hittoa, niin minulla työllisellä onkin, eikä kukaan teistä lusmuista ole sitä tähän mennessä pitänyt minään.

• Huh huijaa

Niin ja se päiväkotikin voi olla parin kilsan kulkemisen takana. Joten lapsen heräämisaika voi olla vielä varhaisemmin. Äiti vie fillarilla tai julkisilla lapsen päiväkotiin, tullessaan töistä hakee pienen ja käy ruokakaupat väsyneen lapsen kanssa. Mikän onkaan korkein tuntimäärä päivähoidossa jota ei lapselle suositella? Oliko se 10 h?
        Mutta katsos, Kataisen omat tyttäret lienevät äidin siipien suojissa kasvaneet k o t o n a niin arvatenkaan miehellä ei ole oikein kuvaa siitä mitä normielämä vähävaraisten aikuisten lapsillakin on. Eikä tämä typeryys kai yhdestä miehetä voi olla lähtöisin, onhan tuo jotain hyvääkin kai saanut aikaiseksi.

• kellonympäriTyöpv
        fjhghsfhgfjdsgjgdsj kirjoitti:

"Sanotaan, että työaika itsessään on 8-16 ja työ matkat on 1,5h/suunta eli töihin pitäis lähteä viimeistään 6:30 ja kotona olet vasta 17:30.."

No mitä hittoa, niin minulla työllisellä onkin, eikä kukaan teistä lusmuista ole sitä tähän mennessä pitänyt minään.

> töihin pitäis lähteä viimeistään 6:30 ja kotona olet vasta 17:30

Tuohon aikaan lähden mutta kotona olen yleensä klo 19.
        Kyllähän tässä jaksaa, ikää vasta kuusikymmentäseitsemän

• tosi on

EI EI ainut keino vaikuttaa YLEISLAKKO kun maa pysähtyy niin kansa pääsee sanelemaan ehdot Älkääkä enää äänestäkö kokoomusta tai demareita

• Luulisi edes vasemmistoliiton ottavan kantaa tähän ehdotukseen, mutta kaikki ovat hiljaa. Ilmeisesti Kokoomus saa hääriä vapaasti samalla kun SDP keskittyy maailman parantamiseen ja pakolaisten hyysäämiseen. Ihmisten muisti on valittettavasti aika lyhyt ja taas seuraavissa vaaleissa äänestävät samoja naamoja. Surullistahan se on.

• 175

"Kansa"?

Tarkoitatko näitä töitä vieroksuvia lusmuja (jotka todellisuudessa ovat siis aivan 100% työkykyisiä), joiden mielestä _missää tilanteessa_ työnteko ei kannata. Aina on joku syy: liian pieni palkka, liian iso palkka (=menee paljon veroja), liian pitkä työmatka, liian tylsä työ...

Kuulkaas. Kulutusjuhlat on nyt juhlittu.

Mitähän tapahtuisi, jos työssäkäyvät veronmaksajat päättäisivät että nyt on elätetty tarpeeksi kauan asennevammaisia?

• Näin suomi nousuun
        mersumies_ kirjoitti:

Luulisi edes vasemmistoliiton ottavan kantaa tähän ehdotukseen, mutta kaikki ovat hiljaa. Ilmeisesti Kokoomus saa hääriä vapaasti samalla kun SDP keskittyy maailman parantamiseen ja pakolaisten hyysäämiseen. Ihmisten muisti on valittettavasti aika lyhyt ja taas seuraavissa vaaleissa äänestävät samoja naamoja. Surullistahan se on.

No otti se Konbtula jotain kantaa aamu tv:ssä, mut aihe koski lastenhoito oikeutta.

Pitäis perustaa suomeen TAVIS puolue ja valkattava muista puolueista taviksia ajamaan meidän taviksien asiaa.

• tttyyyhhhmä
        175 kirjoitti:

"Kansa"?

Tarkoitatko näitä töitä vieroksuvia lusmuja (jotka todellisuudessa ovat siis aivan 100% työkykyisiä), joiden mielestä _missää tilanteessa_ työnteko ei kannata. Aina on joku syy: liian pieni palkka, liian iso palkka (=menee paljon veroja), liian pitkä työmatka, liian tylsä työ...

Kuulkaas. Kulutusjuhlat on nyt juhlittu.

Mitähän tapahtuisi, jos työssäkäyvät veronmaksajat päättäisivät että nyt on elätetty tarpeeksi kauan asennevammaisia?

Tyhmä, tyhmempi, tyhmin. Veroja ne maksavat sun asennevammaisetkin pöljä. Mitäpä meinaat sitten tehdä asian hyväksi? Aattelitko alkaa terroristiksi ja tappaa sun asennevammaiset??? Kivaa kun kansa mies on omiensa puolta hip hurraa...

• ottopoika2

ihan oikein ,vihdoinkin lusmut saatetaan työn pariin , eikun tiukempaa linjaa ......

• 2x1,5h

Kyllä ne lapset sinne päiväkotiin saa ja matkoihin menee pääkaupunkiseudun sisälläkin helposti 1,5h ruuhka-aikana yhteen suuntaan. Lapsia tuli kuskattua aika monta vuotta ja kiire oli tietty kotiinkin, mutta silti piti ehtiä kauppaan ja ruokaakin saada..töissä on käytävä jos meinaa kunniallisesti elää eikä siipeillä tässä maailmassa

• tee, älä valita

Olen ajanut töihin jo vuosikausia 1 - 1 h 15 min suuntaansa. Auto on pakko olla vain ja ainoastaan hankalan työmatkan takia. Verotuksessa saa vähentää osan bensakuluista, mutta eihän se kaikkea kata. Julkisilla joudun joskus menemään töihin, koska auto on välillä huollossa tai rikki ja silloin aikaa menee ainakin 2 tuntia suuntaansa. Minulla ei ole etätyömahdollisuutta, joten joka jumalan päivä pitää sinne työmaalle raahautua.

En silti valita. Olen kiitollinen, että töitä on, vaikka stressiä puskee, auto uhkaa hajota alle ja rahaa menee ihan älyttömästi auton pitoon.

Ihmettelen, että jos ihminen on vuosia työttömänä, niin eikö se olisi hyvä jo oman mielenterveyden takia tehdä jotain muutakin kuin olla vain kotona. Kannattaisiko miettiä sitä, että miten ammattitaitoa saa pidettyä yllä? Jos on ollut ammattitaito ja asenne kunnossa 5 vuotta sitten, niin se ei välttämättä ole sitä enää nyt. Niinhän nuoretkin opiskelevat opintolainan turvin ammatin, joten miksi ei sitten sillä 9 eurolla päivässä kohentaisi ansioluetteloaan ja osaamistaan?

• mitä seuraavaksi

Suomessa on tyhmin hallitus kautta aikojen.

• Onko tuo vain kiero tapa asuttaa Lappi?

• hah hah?

heh heh! mistähän nämä arvonsa tuntevat ministerit luulevansa keksivän töitä ihmisille koska tässä on ihmetelty jo 25 vuotta että mistä työpaikat löytyy.

• matkakulutensin

Australiaan voi mennä myös töihin, päivittäiset muutaman tuhannen euron matkakulut voi vähentää verotuksessa, ongelma on vaan se että: pitäisi saada ennakolta tuo käteinen, jotta on varaa mennä töihin.

• 20+10

Eihän nykyään edes tarjota kuin osa-aikatyötä. Piruuttani laskin, että miten omalle kohdalle kävisi tuon uudistuksen myötä. Nykyduunini on 20h/viikko sopimuksella eli saan n. 800 euroa kuukaudessa käteen. Laskin mitä menisi työmatkakuluihin jos joutuisin tästä nyt 3 tunnin työmatkoja julkisilla liikennevälineillä suorittamaan... Tulos oli, että n. 400 euroa kuukaudessa menisi työmatkoihin ja sitten saisi olla toimeentulotukea yhteiskunnalta ruinaamassa. Kuka hullu lähtee tuollaisilla ehdoilla tekemään mitään työtä? Olen kuvitellut, että töitä tehdään jotta saadaan elätettyä itsensä ja perheensä eikä sen takia että olisi varaa käydä töissä.

Ja jos on lapsiperheitä joille laitetaan tuollainen uhka päälle niin viedäänkö ne tenavat ensin hoitoon seitsemäksi aamulla ja sitten matkustetaan töihin se 1,5 tuntia, ja illalla haetaan lapset, kun ovat joutuneet sen 12 tuntia olemaan hoidossa. Kenenköhän etu tämä on??

• Työsulku. . . .

Sitten kun ei ole varaa tehdä töitä, ei tehdä töitä.
        Työssä käyminen, ruoka, matkat, vaatteet , yms kaikki maksaa.
        Ei työssä ilmaiseksi kukaan käy.

Ensimmäiseksi kun ihmiset rupee 'säästämään' lopetetaan työn teko.
        Lakkopäälle tai vastaavaa.

!!!

• hoijakkata

Ei niitä lapsia saa pitää päivähoidossa 12 tuntia, sitten tulee sossutädit ja korjaa lapsen parempaan perheeseen tai lastenkotiin.

• WhoDaresCares. . .

No karenssista huolimatta olet oikeutettu sosiaaliturvaan.
      Eli ei maailma siihen kaadu.

Ite kyllä matkustan jos joku maksaa. Ja jos työssä sitten on liian väsynyt matkojen takia, niin sitten laiskotellaan.

• Se totuus

Ei siinä jaksa enää hikoilla eikä voikaan, kun peseytymismahdollisuutta ei ole.
        Paitsi herrojen töissä joissa nauretaan niin että hiki virtaa.
        Kuinkahan monella työttömällä on edes varaa tuollaisiin matkoihin?
        Kohta on kai pakko ottaa laina työnantajalta. Intiasta vaan mallia.

• demon6666

Ei se ole oikein. mutta Kataisen hallitus on jo niin epäonnistunut että ei voi olla edes tottakaan. Ktaisen poppoo on laatinut niin älyttömiä lakeja ja sääntöjä että ei mene kauaa kun on mellakota ja kataisen pää halutaan seipääseen, joka ois kyllä ihan aiheesta.

Suomessa on jo vuosia ollut liikaa sääntöjä ja lakeja jotka riistävät kansalaisoikeuksia. toiv seuraava hallitus alkaa purkamaan Vanhasen ja Kataisen laki/sääntöviidakko heti vaalien jälkeen.

1,5h työmatkat "junalla" on jo kohtuuttomia. haha täältä ei mene yhtään matkustajajunaa minnekkään, ainut keino on linjurit. rahaa jos ei ole niin eipä saa kyytiäkään. jos ei omista autoa niin ei voi matkorvauksiakaan hakea. jos ei o pyörääkään niin no 1,5 matka ei o enään kovin kauas. kävellen aika lähellä. tuo aika pitää suhteuttaa mahdollisiin kulkuvälineisiin. Tosin ei niitä töitä ole kohta missään joten tuo sääntö on jo syntyessään kuollut.

• Kikkaillaan . ..

Kannattaa downshiftata kunnolla jos ei työ maistu.
        Tuskin ottavat töihin , jos hankit vähä lävistyksiä ja juttelet höpöjä :)
        Pikku rahalla saa kaikenlaista hauskaa koruja/kulttuuria jota pomot ei siedä ^^

• Liian pitkä matka

Minulla on työmatka neljä minuuttia kävellen. Pari päivää sitten menin suoraan töistä aamulla kokoukseen toiseen toimipisteeseen metrolla. Reissu kesti kävelyineen metromatkoineen 35 minuuttia ja oli kauhea kokemus. Kiitin taas luojaani että en tuollaiseen joudu joka aamu ja ilta.

Eli ei, en kannata 1,5 tunnin työmatkaa. 3 tuntia päivässä matkoihin vaikuttaa elämänlaatuun ratkaisevasti.

Joku 45 minuuttia per suunta voisi vielä olla hyväksyttävä jos sillä keinolla saisi työtä.

• Jees..jess. . .

1 h 30 min, siinä ajassa ottaa kunnon nokoset.
        Ei se ajasta ole kiinni, kyllä kysymys on kustannuksista.
        Kuka maksaa?

• Se totuus
        Jees..jess. . . kirjoitti:

Kuka maksaa?

Joillakin vaan jää vapaa-aika kokonaan pois, kun ei jaksa kuin levätä, eikä sitä aikaakaan ole kuin se 24h/vrk.

Onko reilua, kun toiset zumbaa ja käy kansanopistossa kun huonotuurisemmat istuvat autossa tai junassa?

Voi ottaa monia sen verran päähän, että keksitään jokin muu vaihtoehto.

• työmatkavähennys
        Jees..jess. . . kirjoitti:

Kuka maksaa?

> kysymys on kustannuksista.

Jotka voivat olla negatiiviset kun asut halvemmin ja väljemmin.
        Verotuksessa työmatkavähennys!

• säälivä

Ompa kummallista. Entä jos on pieni lapsi joka pitäisi viedä hoitoon ja hakea,eipä varmaan naurata.Onko tämä nykyinen
      politiikka tällaista. Äänestäkää vain porvaria näin se teidät
      palkitsee.

• kummastelen vaan

Tässähän on nyt laskettu juna-asemalta juna-asemalle.Ei sitä, että lähdet kotoa sinne asemalle, ja määränpäässä vielä jatkat matkaa työpaikalle.

Tässä ei myöskään lasketa lukuun sitä, että ensin viet lapsen hoitoon. Hoitopaikka voi olla missä vaan oman kunnan alueella. Ensin siis nouset ylös, viet lapset hoitoon, sielä sinne juna.-asemalle ja työpaikan paikkakunnalle ja sitten töihin.

Illalla takaisin sama rumba.
      Koululainen on koko pitkän illan kotona yksin. Tietysti tilannetta helpoittaa jos on puoliso, mutta esim. yksinhuoltajat tai jos puoliso tekee tahollaan pitkää päivää..

Kysymys kuuluu: mikä on työteho? Mikä on työn into, kun palkka menee työmatkakuluihin? Entäs ne lapset? Ovat kuin virossa, yksin viikkokausia kun vanhemmat ovat töissä toisessa maassa.
      Kun sitten lapset alkaa oireilla koulussa ja päiväkodissa ja huoltaja on niin väsynyt, ettei jaksa enää ja eikä aikaa riitä edes ruokakaupassa käyntiin, niin alkaa jo sossuilmoituksia tulla. Lapset huostaan vai? Että voidaan kansantaloutta kartuttaa?

Kenen etu tämä oikeasti on.
      Tässä ei herrat arkadianmäellä ole ollenkaan katsonut tavallisen ihmisen elämää, että mitä se käytännössä on.

• Työloordi

Niin, no toisaalta, ideana taitaa olla se että joissain tilanteissa on järkevää muuttaa työn perässä jonnekin muualle. Toki jos toinen puolisoista on toisella paikkakunnalla töissä ja toinen toisella niin voidaan tehdä kompromissi että asutaan työpaikkojen välillä tai sitten toinen hankkii työtä varten toisen asunnon (esim. yksiön tai pienen kaksion) missä on viikot tai sitten esim. tuollainen 1,5h suuntaansa ei ole vielä aivan sietämätön työmatka, kyllä moni sen verran joutuu työmatkaan käyttämään toisaalta ja voihan junassa esim. lukea tai käyttää tietokonetta / nettiä ja sopia että tekee osan töistä koneella työmatkalla tai jotain. Onhan noita vaihtoehtoja ja ei se VR:n kuukausilippu ole usein aivan mahdottoman hintainen tai muutto mahdoton ajatus.

Ei se ihan niinkään voi mennä että joku haluaa asua vaikka Savukoskella ja muuttaa sinne valmistuttuaan esim. arkkitehdiksi tai diplomi-insinööriksi ja jos sieltä ei löydy töitä tarpeeksi läheltä ja vielä sopivia töitä niin sitten on 40 vuotta sosiaaliturvan ja työttömyyskorvausten varassa.

• Pullamössöt

Kyllä tässä ihan tavalliset yksinhuoltajat jo ajelevat pitkiä matkoja töihin ja lapset ovat 9-tuntisia päiviä päiväkodissa. LUSMUT TÖIHIN!

• VAU!

Kyllä tässä ihan tavalliset yksinhuoltajat jo ajelevat pitkiä matkoja töihin ja lapset ovat 9-tuntisia päiviä päiväkodissa. LUSMUT TÖIHIN!

Ihanko yhteensä kolme tuntia päivässä ajelet työmatkoja?
        Ja lapset ovat yhdeksän tuntia hoidossa?
        Eli teet vajaita tunteja päivässä ja silti on varaa maksaa hoitomaksut, auton yllä pito,
        matkakustannukset, päivittäisen elämisen kustannukset jne.....
        Kylläpä on kannattava ja hyvä palkkainen työ ja työnantaja.
        Paljonkohan se kuukausi ansio on?
        Ja kuka mahtaa olla työnantajasi?
        Täällä työtön työnhakija.

• Olen jo töissä

8 3= 11

Sitten sitä vasta lusmuiltaisiinkin sairaslomalla.

• Nyt keksin

Lähdetään Kreikkaan,jospa sieltä löytyisi töitä ,sinnehän Suomesta annetaan rahat tukipaketteina,jospa saatais sitten avustuksia vaikkapa pitkiin työmatkoin.

• 11+6

Kohta on vaalit taas ja sitte valitaan taas uudet kansanedustajat kurjistamaan ja huonontamaan ihmisten asioita.

• Hyvä vai paha?

Jotkut kypsy tähän järjestelyyn ja tulee luonnollista poistumaa itsemurhienkin kautta. Valtio säästää rahaa monipuolisesti, mutta hiilijalanjälki kasvaa.

• yks muitten puolesta

onneks asustan kehä 3 ulkopuolella jossa ei kulje kuin 3kertaa päiväs linkkuri ja nekään ajat ei sovi työmatkaan eli enpä pääse töihin julkisilla (vaikka olis oma autokäytössä) mutt eihän kaikkea pidä kertoa työkkärin tantoille

• työssäkäyvä

Minulta menee joka päivä 3h työmatkoihin

• 14:43?

Meneekö myös tänään?

• säästöäkörisikko

Hankitaanko nyt tällä uudistuksella 500 000 työttömälle karensseja oikein luvan kanssa?

• laskuoppiaalarisikko

Voiko joku laskea miten paljon säästää valtio jos 500 000 työttömältä otetaan pois rahoista -40%?

• MITÄ????????????????

Työttömyyden vuoksi ei ole vara pitää autoa siltä varalta että työllistyisi ja vaikka työllistyisi niin palkan ja pätkätyöllisyyden vuoksi ei ole vara ylläpitää autoa.
      Toiseksi, kuka hakee lapsen päivähoidosta kun sukulaisia, ystäviä jne.. eli tukiverkostoa ei ole käytettävissä ja yhteiskunnan taholta on turha odottaa apua kun vauva aikana ei neuvolan kautta saanut hoitoapua kun sellaista tuki järjestelmää ei ole olemassa.
      Laittakaa saman tien yhteiskunnan normiston täyttämättömät yksilöt ja
      perheyksiköt junaan ja survokaa polttouuneihin niin kuin toisessa maailman sodassa niin ei tarvitse köyhän miettiä toimeen tuloa, perheen hyvinvointia ja herrojen päähän pistojen täyttämisen mahdottomuutta.
      Rahat pois köyhiltä.
      Haistakaa paska päättäjät!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• ans kattoo

90 luvun laman aikana oli 3 kertaa enemmän työttömia ja ei ollut kännyköitä ja tietokoneita helpottamassa 15 tuhannen ihmisen itsemurhaa!!!!

• WinClub

Hyvä homma. Junalla pääsee kouvolasta helsinkiin. Eikä mene kun 65 euroa matkoihin. jos tienaan 10 euroa/tunti 8 tunnin päivästä, käteen jää 15 euroa!

Se on enemmän kun sossun 13 euroa, joten voitan 2 euroa. Ja Valtio omistaa veeärrän joten valtio voittaa myös. Kaikki voittaa. Win-Win tilanne.

• 1018

Pitääkö taas esittää niin v*tun tyhmää, että luulette ketään rahdattavan 9€:n /h palkalla töihin 1,5h suuntaansa? Kyllä näitä matalapalkka-alojen tekijöitä löytyy kuulkaa lähempääkin. Harva työnantaja edes ottaa jonkun perusduunarin töihin jostain kymmenien (satojen) kilometrien päästä. Kyllä työnantajakin haluaa varmistua siitä, että työntekijä myös pääsee töihin sovitusti.

Tämmöiset päätökset on pelkkää puuhastelua, ei homma vaan käytännössä toimisi noin. Tulkaa työelämään niin näette, miten se maailma oikeasti pyörii.

• Työttömyys jatkuu

Onneksi Oulu on sen verran hevonperseessä, ettei 1,5 h:n matkan säteellä ole juurikaan enempää töitä. 15 000 työtöntä kaupungissa, joten ei pelkoa, että juuri minä joudun töihin jonnekin Pyhännälle.

• 111111111111

Kyllä kerkeä.Oulusta-Tornio..Tällä hetkellä kulkee useampia Oulusta Tornion Teräs-tehtaalle.

• vähän saat pelätä

Kyllä ne vielä keksivät, että Ruotsissa ja Norjassa on oikeita töitä tarjolla.

• 100000000000000000

Ei tule koskaan menemään läpi!

• työläismummo69

onko meillä enää yhtään viisasta päättäjissä hyvähän niiden on päättää kun itse ajellaan taksiseteleillä ja nautitaan vielä kaiken maailman kulukorvauksia järjen käyttö on sallittu

• kunhan laskeskelin

Katsoin juuri VR:n aikataulut ja menopaluu lipun hinnan välille Turku - Tampere. Menopaluu lipun hinta (kun valitsee perus EKO luokan joka on halvin) 60,27 euroa. Matkan kesto keskimäärin 1h 45 min per' suunta.
      Kuukaudessa on noin 21 työpäivää, eli kulut junamatkoille olisivat: 1265,67 euroa /kk. (Yritin etsiä VR:n sivuilta tietoa jonkinlaisista kuukausilipuista työmatkalaisille, mutta sellaisia ei ilmeisesti ole.)
      Harvempi meistä asuu tai on töissä juna-asemalla, joten aikaa menee myös kotoa asemalle ja asemalta töihin jne siirtymisiin. Itse asun 30 minuutin ajomatkan päässä juna-asemalta - jos siis kuljen omalla autolla ja maksan vielä pysäköinnit siihen päälle... Ei - kuljetaanpa bussilla. Kuukausilipun saa 50 eurolla ja bussimatkaan kävelyineen menee n. 40 minuuttia. Pihistellään vähän ja kuvitellaan, ettei minun tarvitse Tampereella käyttää julkisia ja kävelen asemalta työpaikalleni n. 20 minuuttia.
      Junamatkoihin menisi yhteensä 3,5 tuntia, muuhun paikasta toiseen siirtymiseen yhteensä 2 tuntia 8 tunnin työpäivä päälle = 13,5 tuntia työtä ja työmatkaa per' päivä. Pitäisi jossain välissä käydä kaupassakin ja missä välissä näen lapset... viikonloppuisin? Ja kuka heidät hoitaa kun olen töissä?

Tästä ilosta minulle kertyy kuluja 1315,67 euroa /kk.
      Keskivertopalkka omalla alallani on 1800 euroa /kk miinus verot = 1400 euroa netto. Näppiin jää työmatkakulujen jälkeen 84,33 euroa /kk.
      Työmatkakulut voi tietysti hakea jälkikäteen verottajalta, mutta ensin kulut on maksettava itse ja korvausta voi hakea vain edelliseltä verovuodelta - eli työnteosta tulee kannattavaa vasta reilun vuoden jälkeen.

Just, just...

• kapasiteetti 0

30 päivän lippu välille Turku-Tampere maksaa eko-luokassa 385,25 €.

Ja kyllä, löytyy ihan VR:n sivuilta.

• Pendelöijä

"ensin kulut on maksettava itse ja korvausta voi hakea vain edelliseltä verovuodelta"

Ilmeisesti minun kotikuntani on sitten ainoa Suomessa, joka antaa matkakulukorvauksen etukäteen? Ottakaa ihmiset selvää, ennen kuin rupeatte kirjoittelemaan höpöjä.

• jäitä hattuun

Ihmetteen vaan mistä nämä työttömät maksavat matkansa, työvaatteensa ja eväänsä, jos kuussa saa vaivaiset 500 euroa?

• köyhät kyykkyyn

Ministeri Risokon hymy oli mitä aurinkoisin muutama päivä sitten kun hän esitteli työttömien pakkoliikkumista , jopa kolme tuntia päivässä ja omalla kustannuksella, tosin sitten verotuksen valmistuttua voisi saada matkakuluja takaisin. Nimeltä mainitsemattomasta kunnassa pari vuotta sitten erikoistyöneuvoja laittoi reilusti yli viisikymppisen mummon kulkemaan yli kolmenkymmenenkilmetrin päähän töihin, julkista liikennettä ei ole, eikä omista myöskään autoa. Ainoa mahdollisuus olisi ollut taksi, tai sitten käveleminen. Työaika olisi ollut viisi ja puolituntia päivässä, elikkä ansiota olisi kertynyt päivässä noin kaksikymmenta- kaksi euroa ja taksi olisi maksanut yli kaksisataa euroa päivässä. Kun asiakas oli maininnut tästä, niin virkailija oli ylimalkaisesti tokaissut, eipä ole hänen murheensa millä kuljet, mutta kulkemaan on pystyttävä. Herjaten vielä, osta auto, hänelläpä on auto ja hän pystyy liikkumaan minne haluaa. Herää vain kysymys, millaista valtaa tällaiset luonnevikaiset virkailijat voivat käyttää. Avustin tosin sitten valituksen teossa eduskunnanoikeusasiamiehelle kantelussa tätä kyseistä henkilöä ja kylläpä vain huomautuksen sai kyseinen virkailija. Tosin tässä tapauksessa oli paljon muutakin koheltamista tällä vikailijalla tätä mummo ressukkaa kohtaan.

• tähti13

En minäkään usko että tämä tulee menemään läpi.Kansa tulee nousemaan kapinaan.

• ....................

En minäkään usko että tämä tulee menemään läpi.Kansa tulee nousemaan kapinaan.

Tämä kansa on liian tyhmää ja kilttiä kapinoimaan oikeuksiensa puolesta!!!!!!
        Koska täällä on kapinoitu viimeksi?
        Ja mitä se hyödyttää? työpaikat meni jo ja takaisin ei tule sano kuka mitä tahansa.

• voihan...

ja lasten hoitopäivät pitenee sillä kolmella tahi useammalla tunnilla. 11 - 12 h päiviä :(

• ei tää tule onnistum

Siin on rajoituksensa, en ole varma oliko se kymmentäkään tuntia jota ei saa ylittää tuo lapsen päiväkotipäivä. Heh, ja sitä taas ei puolestaan suositella pienelle lapselle meluissa ja usein homeisessa päiväkodissa vietettäväksi. Asiantuntijoiden mukaan pienen, alle 3 vuotiaan lapsen paikka on kotona, äidin hoivissa. Repikää siitä uraäidit ja ministerin tolvanat.

• veronmaksaja1

sama aika musta menee Lahdesta Viipuriin junalla.Viipuriin lakaseen katuja..niinkö?

• Mitä jos

Itse olen 22v työtön ja ammatissani ei ole töitä missään. Miksi sitten opiskelin tuon ammatin? Siksi, etten päässyt yhtään mihinkään muuhun kouluun enkä ole koskaan päässytkään. Tuonnekin vasta jostain vitun lisähausta.

Töitä olen tehnyt 15-vuotiaasta asti joka kesä ja nyt aikuisempana muinakin aikoina mutta: mainoksia jaksoin jakaa 1,5v kunnes kylmyys ja työ tappoi kropan täysin. Puhelintyötä tein kuukauden, kunnes selkä ei enää jaksanut istumista. Joka päivä särkee, särkee ja särkee. Mistä vitusta löydät ihmiselle töitä, kun on reuma, paska todistus ja itseluottamus sekä itsetunto nolla.

Nyt olen työtön ja tällä rahalla nyt tulen toimeen mitä kela antaa. Ihmiset jotka haukkuvat työttömiä laiskoiksi ja paskoiksi ihmisiksi, voisivat mennä vähän itseensä. Haluaisin nähdä kun näille 3000e/kk tienaaville hymynaamoille tungettaisiin reumaattinen sairaus tai muuta paskaa niskaan, joka tekee joka päivästä hankalan. Hakekaa siinä sitten saatana töitä ja rakastakaa yhteiskuntaa?

• veroprosentti 41

Onko sun sairautesi yhteiskunnan vika? Eikö ole hyvä, että meidän yhteiskunnassamme pidetään huolta sairaista ihmisistä niiden 3000 e/kk tienaavien tai saatikka sitten 13 000 e/kk tienaavien verorahoilla. Jossain muussa maassa tilanteesi olisi paljon huonompi. Mutta näinhän se tahtoo mennä täällä Suomessa: ne, jotka eniten käyttävät yhteiskunnan rahoja, eniten valittavat, haukkuvat ja ovat katkeria.

• mitä jos
        veroprosentti 41 kirjoitti:

Onko sun sairautesi yhteiskunnan vika? Eikö ole hyvä, että meidän yhteiskunnassamme pidetään huolta sairaista ihmisistä niiden 3000 e/kk tienaavien tai saatikka sitten 13 000 e/kk tienaavien verorahoilla. Jossain muussa maassa tilanteesi olisi paljon huonompi. Mutta näinhän se tahtoo mennä täällä Suomessa: ne, jotka eniten käyttävät yhteiskunnan rahoja, eniten valittavat, haukkuvat ja ovat katkeria.

ei musta kukaa pidä hualta

• 15+19
        mitä jos kirjoitti:

ei musta kukaa pidä hualta

Työttömyyspäiväraha/työmarkkinatuki, asumistuki, lääkkeiden kela- korvaukset, lääkärissä käynnit jne. tässä vain muutama esimerkki – nämä kaikki ovat yhteiskunnan verorahoilla tarjoamia palveluja, joilla mm. sinusta pidetään huolta! Halooooooooo!!!!

• Sillytilitantti
        veroprosentti 41 kirjoitti:

Yhteiskunta voi tasan niin hyvin kuin sen heikoimmassa asemassa oleva ihminenkin voi.

• well2

Aivan oikein,töihin lusmu perseet!!!!!

• tsut, tsut,tsut.

ja juna hiljaista miestä-naista on työtön kauas kuljettaa. Mikä on se maa mikä onpi määränpää. Mutta ihan oikeesti hei.(eikö ole ihanaa että ainakaan tästä ei voi syyttää kepua? tiedä sitten mikä on muiden puolueiden laita?)

• 2+17

”Isossa maailmassa” 1.5 tunnin työmatka suuntaansa on ihan normaalia. Miten ihmeessä ne ihmiset pärjäävät, eikä se ole edes mikään ongelma? Välillä Helsingissäkin työmatka venyy tuohon puoleentoista tuntiin, jos bussit eivät täsmää esim. lumimyräkän vuoksi. Käykää ihmiset tutustumassa vaikkapa Lontooseen, Roomaan, Berliiniin tai Pariisiin ruuhka-aikana, saatikka Aasian miljoonakaupungit.

• umggg

Ketä vittua kiinnostaa Rooma ja Pariisi, kun nyt puhutaan Suomesta ja työttömistä täällä.

• huhheijjaa12

Ei tainnu päättäjät ottaa huomioon ihmisiä joilla lapsia.. jos menen kuuteen töihin niin mikäs päiväkoti ottaa minun lapsen neljän aikaan aamuyöstä hoitoon...hmmm
      Kaiken maailman pellejä sitä istuu päättämässä meidän tavallisten tallaajien asioista!!

• oikeutta33

Niin, tähän mennessähän työttömät ovat käyttäneet ihan surutta ja näppärästi "oikeuttaan" hoidattaa kakaransa jossain muualla kuin kotona riippumatta siitä kuinka monta työtöntä aikuista siellä kotona on. Mihin ne taidot ovat tässä unohtuneet?

• pkp1

Kyllä näitä pahkapäitä riittää näitä päätöksiä tekemään T:re-H:ki menopaluu Bussilla vähintää 30e päivä.. ja Stadin sisäiset kulut päälle.. Nyt kannattaakin puhua paskaa kun firmat lomautta vimpan päälle. Mutta neuvon kuitenkin teitä politiikkoja pitämään mölyt mahassaan. Sillä vielä ne vaalitkin tulee ja kyllä kansa muistaa mistä puhuttiin. Varmaa kuitenkin on että Hallitus vaihtuu tulevalla kaudella ja silloin tehdään oikeaoppisia päätöksiä. Nämä päätökset joita on tämä hallitus tehnyt aina on maksumiehenä pienituloinen... Paljon vinkutaan arvonlisäverosta mutta senkin kokonaisuudessaan maksaa kuluttajat...Yrittäjiä arvostan todella paljon hekin kamppailevat toimeentulostaan tässä kilpailu yhteiskunnassa....

• nuku hyvin

ei sitä saa ihmisiä liikaa valvottaa! perusteluina liikenneturvallisuus. eikö se enska ole puhunu väsyneenä ajosta tarpeeksi.

• Jo nyt on44

kyl ton työmatkan vielä ehkä kestäis, mut kuka vittu sitä kestää kun matkakulut ylittää palkkatulot?

täällä nämä jo nyt hyvissä töissä olevat ihmiset huutelevat paskaa, kun eivät he ymmärrä vittuakaan. Se on helppo huudella, kun on jo sitä kunnon palkkatyötä. Koittakaapa jättää ne omat duuninne ja mennä paskatöihi tampereelta hämeenlinnaa ja ihmetellä kotimatkal et: oho, ei jäänytkään rahaa vaik tein töitä.

• ljasdf90eh9wgh

Ei tuota vielä ole päätetty ja toivotaan ettei noin surkeaa päätöstä edes tehdä mikä oikeasti taas potkii jo muutenkin vaikeassa asemassa olevia työttömiä.

Mä en ymmärrä tälläistä päähänpotkimista ja kaikki sympatia on niiden työttömien puolella, jotka eivät tahallisesti ole työttömiä ja laiskoja vaan ihan kunnon kansalaisia.

Mun mielestä vois välistä potkiä päähän niitä saatanan ökyrikkaita joiden hyvinvointi pohjautuu puhtaasti duunarin hikeen ja älyttömiin pelkiin papereihin sidoittuihi keksittyihin arvoihin.

Itellä on onnekis töitä ja leipää mutta olen joksus ollut työttömänäkin yli vuoden ja tiedän mitä paskaa sitä silmilleen saa arvostuksen myötä.

• Kokemusta on

Kannattaa kertoa rehellisesti työhaastattelussa, että miltä pitkä työnhakumatka tuntui.
      Ainakin itsestä tuollainen tuntuisi painajaiselta.
      Jo lyhyempikin työmatka saa työnantajan mietteliääksi.
      Ei mihinkään raskaaseen työhön palkata väsyneitä matkaajia ja kortistosta tuskin montaa johtajaa löytyy.

• jfakjfhaksjhfjkahfkj

Minkälaisessa todellisuudessa työttömät oikein elävät!

Oma työpaikkani on Helsingin ääripäässä, minne pelkästään jo Espoosta menee suuntaansa julkilla ( kolme kappaletta vaihtoja) tunnin verran. Aamulla pitää herätä kuudelta ja kuudelta illalla ollaan yleensä takaisin. Osa porukoista tulee vieläkin pitemmältä, esim Tampereelta junalla, tai Hyvinkäältä, tai Keravalta, ovat jo vuosikymmeniä tulleet.

• Todellisuus kutsuu

Siinä on kuule pieni ero, että kestääkö matka 2 vai 3 tuntia päivässä. 2 tuntia on vielä kohtuullinen matka. Ajelin sitä itsekin nuorempana. Nyt ei todellakaan jaksaisi.
        Tarpeeksi raskasta vaikka työ on vieressä. Että ihan turha huudella apinana.
        Ai niin, enhän minä ole edes työtön.

• hihi3

siinähä pidät hauskaa sosiaalisen elämäs kanssa

• h.v..ittu

Mieti ny vähän mitä sä kirjoitat, sun tilanne on pikkasen erillainen kuin sen työttömän, jonka talous on jo lähdössä kuralla tai pahasti miinuksella.

Et kai sä luule, että on kovinkaan kannattaavaa pakottaa työtön töihin vaikka siten, että hän lähtee aamulla bussilla metrolla bendoliinolla vaikkapa Helsingistä Tampereelle ja sitten takas ja työ on vaikka siivoojaan tai pakkaajaan etc. työtä josta palkasta sitten noi matkakulut otetaan.

Onko sulla edes tietoa kuinka paljon tuo yhdistelmä maksaisi sille työttömälle josta sitten kovin iloisesti tehtäisiin pakolla työntekijä duuniin työpaikalle, joka nostaa valtion työllistämistukea hommaan ja maksaa paska liksaa.

Sä asut Espoossa ja kaikesta päätelleen hyvin menee, joten sun mielestä pitäis laittaa jo päähänpotkittua lisää kuseen, mä luulen, että sä olet juurikin näitä kusipää porvareita tai vähintäänkin hyvän palkan työstä saavä kusipää.

Mä olen töissä mutten silti potki päähän näitä työttömiä, siinä ei ole mitään mieltä.

Kaikka tämä paska lentää vain sen takia kun Kataisen porukka kera vitun tyhmien Demareidin johdolla ajaa tämän maan kurjuuteen.

Rikkaat porskuttaa ja vie kaiken duunarin selkänahasta, tämäkin asia osoittaa sen.

• jfakjfhaksjhfjkahfk
        h.v..ittu kirjoitti:

Mieti ny vähän mitä sä kirjoitat, sun tilanne on pikkasen erillainen kuin sen työttömän, jonka talous on jo lähdössä kuralla tai pahasti miinuksella.

Et kai sä luule, että on kovinkaan kannattaavaa pakottaa työtön töihin vaikka siten, että hän lähtee aamulla bussilla metrolla bendoliinolla vaikkapa Helsingistä Tampereelle ja sitten takas ja työ on vaikka siivoojaan tai pakkaajaan etc. työtä josta palkasta sitten noi matkakulut otetaan.

Onko sulla edes tietoa kuinka paljon tuo yhdistelmä maksaisi sille työttömälle josta sitten kovin iloisesti tehtäisiin pakolla työntekijä duuniin työpaikalle, joka nostaa valtion työllistämistukea hommaan ja maksaa paska liksaa.

Sä asut Espoossa ja kaikesta päätelleen hyvin menee, joten sun mielestä pitäis laittaa jo päähänpotkittua lisää kuseen, mä luulen, että sä olet juurikin näitä kusipää porvareita tai vähintäänkin hyvän palkan työstä saavä kusipää.

Mä olen töissä mutten silti potki päähän näitä työttömiä, siinä ei ole mitään mieltä.

Kaikka tämä paska lentää vain sen takia kun Kataisen porukka kera vitun tyhmien Demareidin johdolla ajaa tämän maan kurjuuteen.

Rikkaat porskuttaa ja vie kaiken duunarin selkänahasta, tämäkin asia osoittaa sen.

Kaltaisesi pitkäaikaistyöttömän selkänahasta ei mitään revitä. kyllä se nyt vain on niin, että me työssä käyvät kustannamme koko surkean elämäsi.

• yhteispeliä kehiin
        jfakjfhaksjhfjkahfk kirjoitti:

Kaltaisesi pitkäaikaistyöttömän selkänahasta ei mitään revitä. kyllä se nyt vain on niin, että me työssä käyvät kustannamme koko surkean elämäsi.

Opettele lukemaan, justhan tuo sano että se on töissä.

Muutenkin voisi jo opettaa tuon "me työssäkäyvät kustannamme työttömien elämän" -lässytyksen, kun tilanne voi koska tahansa kääntyä toisin päin: sinä voit loukkaanuta ja menettää työkykysi vaikka heti huomenna, voit sairastua fyysisesti tai henkisesti, ja nämä työttömät voivat päästä töihin. Sitten he maksavat sinun surkean loppuelämäsi.

Ja jos sinua noin kovasti häiritsee pitkäaikaistyöttömät, niin alapa tehdä töitä auttaaksesi heitä työllistymään. Ei mikään estä. Monihan pääsee suhteilla töihin, joten ala luoda suhteita työttömiin ja hommaa heidät töihin. Jos kerran luulet, että se on niin helppoa ja aina vain työttömästä itsestään kiinni. Et koskaan näy ajattelevan, että myös työnantajilla on suuri merkitys työllsitymisen kannalta.

• et vaan ymmärrä

Olet ihan pihalla ja täys idiootti..

• jfakjfhaksjhfjkahfk
        yhteispeliä kehiin kirjoitti:

Opettele lukemaan, justhan tuo sano että se on töissä.

Muutenkin voisi jo opettaa tuon "me työssäkäyvät kustannamme työttömien elämän" -lässytyksen, kun tilanne voi koska tahansa kääntyä toisin päin: sinä voit loukkaanuta ja menettää työkykysi vaikka heti huomenna, voit sairastua fyysisesti tai henkisesti, ja nämä työttömät voivat päästä töihin. Sitten he maksavat sinun surkean loppuelämäsi.

Ja jos sinua noin kovasti häiritsee pitkäaikaistyöttömät, niin alapa tehdä töitä auttaaksesi heitä työllistymään. Ei mikään estä. Monihan pääsee suhteilla töihin, joten ala luoda suhteita työttömiin ja hommaa heidät töihin. Jos kerran luulet, että se on niin helppoa ja aina vain työttömästä itsestään kiinni. Et koskaan näy ajattelevan, että myös työnantajilla on suuri merkitys työllsitymisen kannalta.

Eivät maksa. Minulla on säästöjä, työssä käyvä puoliso, fiksut lapset ja velaton iso omakotitalo tontteineen. Eläkkeeseenkään ei ole enää kovin montaa vuotta. Sitäpaitsi olen jo kerran kokenut työttömyyden ja noussut siitä koulutuksen kautta takaisin työelämään.

Ihan turha kuvitella että kaikki täällä elävät kädestä suuhun.

• h.v..ittu-sama

Mä kirjoitin ylempänä lainausmerkeissä olevan tiedon itsestäni

"Mä olen töissä mutten silti potki päähän näitä työttömiä, siinä ei ole mitään mieltä"

Mitä kohtaa et ymmärtänyt, eli minä käyn kyllä työssä ja palkkani on varmaan sinun palkkaasi helvetisti isompi ja voin hyvin perheeni kanssa.

Et ymmärtäny koko kirjoitukseni pointtia mikä oli puolustaa niitä keitä jatkuvasti potkitaan päähän ja oikeasti ne keillä menee hyvin ei ole oikeutta jatkuvasti syyllistää ja haukkua työttömiä luusereiksi, laiskoiksi ja työtävieroksuviksi koska totuus on hyvinkin sellainen että suurin osa haluaisi tehdä töitä muttei niitä saa monestakaan eri syystä ja ei voi olla oikein, että mm. työtön pakotetaan jonnekin hevon kuuseen työhön yritykseen mikä saa valtion tukea työllistämiseen muttei maksa edes siitä kunnon palkkaa.

Sun helvetin kusipäinen ajattelutapasi ei ole oikein.

Sitä paitsi mä olen 53 vuotias sälli, teen hyvä palkkaista työtä, kolme lasta ja vaimo ja todennäköisesti mä kustannan sun juttujas enempi verojen muodossa kuin sinä minun joten pistä jo se helvtin leipäläpi umpeen kun et asioista tiedä.

Lopettakaa jo se helvtin työttömien päähänpotkiminen.

• kahjot kateelliset

Tuskinpa kyse on niinkään työmatkoista paitsi perheissä joissa on pieniä lapsia. On kyse siitä miten selviää taloudellisesti pitkistä matkoista enkä usko että yksikään työnantaja jättää käyttämättä tilaisuutta hyväkseen teettää orjatyötä työvoimatoimiston kautta tulevalta ressukalta. Eli alta kuuden sadan korvauksella ei pidä tehdä työtä enempää kuin mihin se riittää, usein yhteen tai kahteen tuntiin per päivä. Laskehan. Sen lisäksi tuolla korvauksella pitäisi maksaa matkat, syödä, työttömilläkin on asumiskulut, laskut ja velvoitteensa.
        Tähän tulotasoon kuuluu asumistuki. Monet perheet elävät lapsilisillään. Sitäkö todellisuutta et ymmärrä. Työstä on saatava korvaus, ainakin sama korvaus kuin jo sitä tekevällä. On lähes kriminaalia kyykyttää työtöntä jo olemassa olevan ahdistuksen myötä. Suurin osa etsii ja on etsinyt kädet verillä töitä. Tänäpäivänä sen löytyminen on lottovoitto enkä voi käsittää miten sitä löytyisi nytkään. Ehkä työvoimatoimistot tekevät sopimuksia työnantajien kanssa olemattomista työpaikoista jotka ovat niin kaukana että kieltäytyminen ja sen seurauksena karenssi on varma. Karenssiajalta ei makseta korvauksia joten sosiaalipuoli joutuu ratkaisemaan tämän ongelman sillä ehkä Suomessa ei tarvitse nälkään kuolla?
        Miksi kukaan ei laske sitä mikä hyöty on siinä kun äidit tekevät osa-aikaista ja hoitavat pääosin omat lapsensa. Tai ovat ne vuodet kotona kun lapset eivät vielä selviä kotona yksin. Miten kateellisia kehtaatte olla te, joilla on vielä vakinainen työsuhde ja kohtuullinen tai jopa hyvä palkka. Eikö palkan pidä olla sellainen että sillä on mahdollista elää edes jollakin tavalla?

• 25 tuntia...

Jos pitää mennä 1,5 tunnin päähän suorittamaan viiden tunnin työpäivää. Viikossa olisi 25 tuntia eli kuukaudessa palkkaa saisi noin 700 euroa, joten matkakustannusten jälkeen ei mitään käteen sitten jääkkään. Eihän tuommoisessa ole mitään järkeä!! 1,5 tunnin työmatkan jotenkuten ymmärtäisi, jos palkka olisi yli 2000 euroa / kk.

• Nääsnääsnääs

Saahan niistä työmatkoista verohelpotukset, niin me muutkin Tampereelta käsin Helsingissä työskentelevät saamme.

• Mä kelpais tarjous

Sais nukkua junassa/bussissa.

• junapuuhat

> Sais nukkua junassa/bussissa.

Tai lukea. Tai kuunnella radiota. Tai musiikkia. Tai katsoa kännystä tv:tä

• tunti per suunta pk-

Mulla menee nykyiseen työmatkaani julkisilla Läntisestä Espoosta Helsingin keskustan tienoille 1 tunti per suunta ovelta ovelle (sisältää bussi metro kävelyt ). Puolen tunnin lisäyksellä voisin ehtiä töihin parhaimmillaan jonnekin Keravalle, mutta jos sielläkin pitäisi turvautua bussiin/apostolin kyytiin, niin tiukaa tekisi. Unohtakaa siis ne tampereet ja turut niiltä pk-laisilta, jotka eivät asu juna-aseman vieressä.

• pöliää

1,5h ei tarvi ees muuttaa pk-seuduta pois.joudut käyttää poikittais liikennettä ja passaa vaihto yhteyksiä.matkat ei pitkiä,mutta aikaa palaa. jos normaalista poikkeavat työajat,niin oma auto välttämätön.vähän sama tilanne kuin maaseudulla,ei oikein pääse mihinkään jos ei ole autoa.lisäksi uusi auto\tievero ehdotus on .........

• vitut nimimerkistä

Tuollaisten päätösten tekijät sekä esittelijät pitäisi nostaa riipuksiin sukuelimistään ja riiputtaa vähintäinkin se 1,5h aamuin ja illoin. helppohan se paskasakin on tehdä päätöksiä isojen pöytiensä äärestä kun ei ole vuosiin josko koskaan ollut kosketuspintaa oikeaan elämään. Monet ovat joutuneet työttömäksi ilman omaa syytään kun työpaikat menee alta joko nurin tai kaapataan ulkomaille kuten Mokialle kävi. Siltikin yhteiskunnan taholta syyllistetään ja rankaistaan juurikin työtöntä, joka muutenkin jo kärsii tilanteesta eniten. kokoomus pellet ovat niin kauan kuin minä muistan ajaneet ammattiliittoja ja työttömyysturvaa alas. heille sopisi vanha "patruunavalta" jossa työläiset jonottavat aamuisin firmojen portilla ja patruuna tulee ja valitsee mieluisimman orjatyövoiman jokaiselle päivälle erikseen. Loput jäävät ilman töitä ja näkevät nälkää mutta paskopojat lihovat ja nauravat maitopartaansa kun taas ovat onnistuneet kansaa kyykyttämään

• hirveä ehdotus

Ihan typerä ajatus, toivottavasti se haudataan mahdollisimman pian eikä kaiveta enää ikinä ylös! Ei työttömällä ole varaa julkisella tai millään muullakaan mennä joka päiv noin pitkiä matkoja, ellei työnantaja maksa, ja tuskin maksaa kun ei niitä nykyään huvita maksaa työttömälle palkaakaan. Valtiolta otetaan rahat ja maksestaan työttömälle, ja sitten nalkutetaan, että turhista töistä kieltäytyjät elelevät valtion rahoilla. Yrityksethän ne teettävät töitä ja kasvattavat tulostaan valtion rahoilla! Palkkatuen kuuluisi olla vain osa palkasta, mutta työnantajat sumplivat aina niin, että työntekijän koko palkka voidaan kattaa valtion tuella. Tällainen pitäisi tehdä laittomaksi ja työstä maksaa oikea palkka!

Palatakseni tähän työmatka-asiaan, niin ovatko päättäjät yhtään ajatelleet, etteivät kaikki työttömät asu kaupungeissa, joista bussia ja junaa menee mont kertaa tunnissa? Entä pienillä paikkakunnilla asuvat, joilla menee mahdolliselle työpaikalle ehkä yksi bussi päivässä, ja sekin puolenpäivän aikaan, ja ainoa bussi takaisin menee vaikka viidelta iltapäivällä tai keskellä yötä? Onko työnantaja muka valmis joustamaan työajoissa niin, että työntekijä tulee paikalle sitten kun julkisella pääsee? Tuskin. Ei tämä isompi työssäkäyntialue toimi kuin Etelä-Suomen isompien paikkakuntien välillä, jossain Perä-Pohjolassa ei ilman omaa autoa pääse minnekään, eikä työttömällä ole sielläkään varaa pitää autoa, jos rahat todella vähissä. Päättäjät voisivat oikeasti miettiä asioita myös ihmisen näkökulmasta ja ennen kaikkea muistaa, ettei kaikkialla Suomessa ole samanlaista kuin Helsingissä.

Ja niille, jotka täällä nalkuttavat siitä miten työttömät leveilevät tuillaan, niin en tiedä millaisia ihmisiä tunnette, mutta minun tuntemani työttömät eivät kyllä iloitse siitä, että saavat aina tapella Kelan ja sossun kanssa pienistä tuistaan ja elää jatkuvasti pelossa, että jos tulee karenssia ja rahat loppuvat niin missä ensi kuussa asutaan ja mitä syödään. Olen elänyt työttömän arjessa mukana koko ikäni, eikä se saatana ole mitään leppoisaa ilmaiseksi elelyä. Ehkä kaverinne ovat jotain sossun suosikkeja, mutta kaikille ei sitä tukea jaellakaan niim avokätisesti, vaikka lain mukaan perusteet tuille on. Sossussa ja kelassa käytetään mielivaltaa aivan sairaasti köyhän kiduttamiseen ja juoksuttamiseen.

Työttömyyttä voisi parantaa jo sillä, että työnantajat muuttaisivat asenteitaan. Työttömät eivät ole mitään ruttotautisia, jotka ovat automaattisesti enemmän tai vähemmän hyödytön taakka jota ei kannata palkata koskaan, vaan moni olisi valmis oppimaan vaikka mitä ja yrittämään kaikkensa. Mutta ei kelpaa, kun on liian ruma, liian vanha (yli 40), ei ole kokemusta, pälä pälä pälä... Ei siis vain haluta työllistää, ja sitten työtöntä rankaistaan tästä työnantajien vääristyneestä ajatusmaailmasta. Koko tilanne on aivan perseestä, mutta kukaan ei halua puuttua oikeisiin ongelmiin, jankutetaan vain siitä, miten työttömät eivät muka halua tehdä työtä ( vaikka vain pieni prosentti on työnvieroksujia) ja miten pitäisi pakottaa.... Ei hyvät ihmiset näin....

• Tosi on

Kaavailijat tulee kaivaa maahan. Nyt heti!

• kyykytys stop

Ei ole mitään järkeä, kuten ei aiemmassakaan ehdotuksessa. Liekö kok. taas asialla? Nyt saisi muut puolueet puuttua asiaan. Moni ei kertakaikkiaan pysty sellaisiin suorituksiin mitä vaaditaan. Eivät kaikki voi myöskään asua pääkaupunkiseudulla, ja siellä on kalliimpaa asua. Ehkä osa muuttaa, mutta kaikki eivät voi.

• perse ylös tuolista

Miksei nuoret kapinoi kunnolla niinkuin me vanhemmat esim.60 luvulla?
      netissä siitä on turha ruikuttaa ja ei ole paljoakaan apua.
      Teille ei jää kuin luu käteen tuolla tyylillä.

• dfsdmnf,msdnf,ms

Kuinkahan moni täälläkin kurkku suorana huutavista ja tekosyitä keksivistä huutaa hädissäänn ainoastaan sen takia, että on jo työpaikka - harmaa tai pimeä ;P ?

• waler

Rakastakaa työtöntä maahanmuuttajaa,niissä on suomen
      tulevaisuus

• waler

Työtön insinööri ei voi vastaanottaa esim vastikkeellista siivoustyötä.
      ja kerron syyn.

Sillä ei ole siihen vaadittavaa koulutusta,jota meiltä suomalaisilta
      (ei muilta) vaaditaan.

Eka hänelle pitää järjestää koulutus kyseiseen ammattiin,ennenkuin
      lähetetään1,5 tunnin päähän töihin,tai järjestää koulutusta vastaavaa
      "halpatyötä"

Muuten se on rasismia

• v.1970

kysyisin ihan mielen kiinnosta.matka kestää minulta 30min turkuun,olen työtön metalli mies ,jos teen 3-vuoroa miten yöllä junat esim.kulkee hesaan siinä tulee enenmän matka tunteja mitä risikko ehdotti.

• Ple!

Ihan pelkässä v*ttuiluhengessä tehty laki!

• hgfdd

Kiusaamista. Vapaa-aikaa jää liian vähän.

• Taistoon toverit

Nyt alkaa kyllä menemään asiat niin pahasti päin persettä, että olen valmis nousemaan barrikadeille! Järjestetään mielenosoitus! Ihan sama auttaako se mitään, mutta ainakin herrat näkisivät, että nyt täyttyi kansan paskan nielemisen mitta.

• krehkfjdhjkhk

"Kansan" .. ette te äänekkäimmät mölyapinat mitään kansaa edsuta onneksi. Koirat haukkuu ja karavaani kulkee ..

• gg bb

En ainakaan jaksaisi, enkä haluaisi käyttää 3h työmatkoihin päivässä. Muuttaisin heti, kun mahdollista työpaikkakunnalle, vaikka vituttaisikin suuresti moinen tempoilu. Tähän sitä varmaan yritetäänkin ajaa, että muutetaan työn perässä?

• vvvcvv

Töitä ei ole paljoa nykyään vaikea päästä mihinkään. Koko ajan irtisanotaan.Katsokaa uutisia. Joten työttömien haukkujat voivat kohta olla itse työttömiä. Älkää sitten käyttäkö muiden veronmaksamien maksamia työttömyystukia itsekään muistakaa se. Menkää kadulle ja kuolkaa nälkään niin olette itsekin kehottaneet toisia työttömiä.

• Vaimolla ja minulla on työt eri paikkakunnilla ja kaksi vuotta olen pääkaupunkiseudulta töitä etsinyt, ei ole löytynyt. Palkastani menee yli puolet työmatkoihin ja tässä on kaikki keinot käytetty. 800 euroa jää elämiseen, siis asuntolainaan ja ihan kaikkeen. No ei tässä mitään järkeä ole, tämänkö takia täällä eletään. Sitä vaan tässä, että saa olla onnellinen jos on työ lähellä kotia. Me jouduimme muuttamaan kun juna oli kahden vuoden aikana jatkuvasti niin paljon myöhässä , että vaimo ei voinut käyttää sitä enää työmatkoihin. Kyllä on mukava lukea tällaisia uutisia.

• *tun viisas

Jotenkin niin s'aatanan palkitsevaa huudattaa näitä typeryksiä jotka kuvittelevat joutavia :DDDD

• Kyllästynyt nurinaan

Mitä ihmeen ruikutusta!! Itse asun Espoossa ja käyn töissä Helsingissä. Työmatkaan kuluu joka päivä 1,5 tuntia yhteen suuntaan eli kolme tuntia joka päivä (julkisilla). Että näin täällä Uudellamaalla! Työkavereita tulee Hämeenlinnasta, Tampereelta ja Turusta paljon nopeammin (osa omalla autolla, osa julkisilla), kummallista! Eivätkä he valita yhtään, oisko asenteissa jotain?!

• EI saa 5000e/kk?!

Joo ja paljos se sun PALKKAS olikaan?

Tuleeko ne muka Turusta ja Tampereelta töihin Hesaan 700 euron kuukausipalkan takia?!

Itsekkin kävin aikanaan Tampereelta Hesassa töissä junalla, mutta työnantaja maksoi työmatkat päivärahat sekä palkka oli sen mukainen että se kannatti!

Kyllä varmasti ne pitkäaikaistyöttömätkin 5000 e/kk kulkis vaikka millä sinne.

• waler

Joo,mutta saat siitä palkkaa,että kuljet tuon 1,5 tuntia hesan ja espoon
        välillä

Jos olisit työtön pakkotyöllistetty riistorahalla töihinpakotettu et tuskin ajattelisi
        noin,

Tässä ei puhuta palkkatyöstä,vaan pakkotyöstä pienellä korvauksella.

Mikäköhän sinun työmotiivisi olisi tuossa tilanteessa?

• Wiiwaus

Millainen sinun työaika on? Monelta joudut viemään lapset hoitoon?

• K1986

Tuo on niin vitun perseestä!!
      Olemme 27.-vuotiaita Yki:stä. Monta vuotta työttömänä molemmat kun Ouluunkin on ainakin 40km.matkaa ja hankala kulkea. Joskus välillä jotain pätkätöitä. Meille sopivaa&viihtyisää vuokrakämppää olemme etsineet sieltä lähistöltä töiden perässä mutta niitäkään ei ole löytynyt, näillä työmarkkinatueilla. Puolisoni haki muualle opiskelemaan ja todnäk.itsekin lyhytkoulutus. Huonommas tapaukses joutuu muuttaan muualle kuin sinne minne alunperin suunniteltiin.=/
      Meillä molemmilla on ammattikoulu käytynä.
      Kaikkia töitä ei voi tehdä jos on huono ilmapiiri, niin rupeaa myös ahdistamaan!

Tiedän kyllä mitä tuo painostus on kun tuntitolkulla joutuu matkustamaan töihin!

• jep jep

kyllä sitä tästä lamasta noustaan tuore arvio ois vuonna2080.

• mies työssä

Ensin työkkäri pakotti mut 60 kilsan päähän töihin vaikka olen yksinhuoltaja. Mulla on 12 v tyttö lapsi. Sitten sosku otti lapseni huostaan koska se olisi ollut pitkiä aikoja yksin kotona koulun jälkeen.Tulen vasta 18.00 aikaan töistä illalla kotiin. On tää hieno maa tää suomi, en ole lastani nähnyt yli puoleen vuoteen koska muka jätin sen heitteille niin en saa edes tavata sitä. No ainakin mulla on töitä ja työkkärin on tyytyväinen.

• Femland

Miehille yksinhuoltajuus on muutenkin käytännössä kiellettyä.
        Sossufemakot kyttäävät miesyksinhuoltajia, kunnes löytävät/keksivät jonkun pienenkin epäkohdan ja sitten voitkin hyvästellä lapsesi.

• dfhfghgjd
        Femland kirjoitti:

Miehille yksinhuoltajuus on muutenkin käytännössä kiellettyä.
        Sossufemakot kyttäävät miesyksinhuoltajia, kunnes löytävät/keksivät jonkun pienenkin epäkohdan ja sitten voitkin hyvästellä lapsesi.

Britanniassa otettiin vastasyntynyt lapsi pois vanhemmiltaan, jotka olivat käyttäneet yli 20 000 puntaa hedelmällisyyshoitoihin, eli halusivat lasta hartaasti. Sosiaalimuija tuli vierailemaan synnytyksen jälkeen. Äiti pilaili, että synnytys on pilannut hänen vartalonsa. Lapsi otettiin häneltä pois! Sesteemi on sielläkin sellainen, että jos suostut tuohon lapsenryöstöön, saatat ehkä tavata lastasi joskus. Jos alat hakea oikeutta, menetät lapsesi täysin. Miksi näin tehdään? Lapsethan jo nyt aivopestään esikoulusta yliopistoon, mutta se ei valtiaille riitä. He haluavat ottaa lapset kokonaan pois vanhemmiltaan, jotta voivat päättää ihmisten elämästä jo lastesta asti. Rokotteilla immuniteetti sököksi vauvasta asti. Koulutuksella doktriinit lujasti hypnotisoituun mieleen istutettua, kaikki säänneltyä, päämääränä maailman väkiluvun rajoittaminen murto-osaansa nykyisestä. Tämä ei ole pilaa. Te, jotka haluatte ajatella omilla aivoillanne, kuunnelkaa David Ickeä: http://www.youtube.com/watch?v=GtM2sqpYU9U

• Toinen näkökulma

Aloittaja kirjoittaa, että työttömän on mentävä hänelle osoitettuun työpaikkaan, vaikka se on kaukana. No, eikö työnantajalla ole mitään sanottavaa asiaan? Jos Tampereella asuvan täytyy vastaanottaa työ Hesassa niin voihan työhön valittu heittäytyä aivan omituiseksi niin silloin ei työnantaja ota häntä töihin ja näin tuen saanti jatkuu. Voi esim. kysellä haastattelutilanteessa työnantajalta kaikkia etuisuuksia, lomia ja taukojen pituuksia jne. Vähän sitten vielä myöhästelee, käy jatkuvasti vessassa ja puhuu kännykkään, nykii päätään jne. Onhan se nyt aivan järjetöntä tarjota noin kaukaa töitä, joten kyllä työnhakijakin voi olla yhtä järjetön. Täytyyhän se jokin tolkku olla asioissa.

Kyllä työkkäri jossain vaiheessa tarjoaa työtä lähempää. Silloin kannattaa esiintyä hyvin ja jos työn saa niin töitä tulee tehdä ahkerasti ja hyvin. Jotkut työnantajat arvostavat vain niitä työntekijöitä, jotka hakevat töitä itsenäisesti eikä niitä lainkaan, jotka käyttävät työvoimatoimistoa. Näin oli ainakin silloin kun minä nuorempana hain töitä.

Itse tosin olen aina muuttanut asumaan työpaikan viereen, koska pitkissä työmatkoissa ei ole mitään järkeä. Nyt pääsin ansaitusti eläkkeelle 45-työvuoden jälkeen.

• Tulee karenssia!

Jos käyttäytyy omituisesti, työnantaja ilmoittaa työkkäriin ettet halunnut vastaanottaa työtä, temppuilit ym ja saat karenssia, jollon et saa enää mitään tukia.

Joskus jopa se että kertoo työhaastattelussa rehellisesti kärsivänsä vaikkapa migreenistä, on tulkittu työtävieroksuvaksi ja karenssia on tullut.

Työkkärin mukaan pitäisi muka valehdella työhaastattelussa eikä saa kertoa sairauksistaan?!

• Ei toimi enää

"Jotkut työnantajat arvostavat vain niitä työntekijöitä, jotka hakevat töitä itsenäisesti eikä niitä lainkaan, jotka käyttävät työvoimatoimistoa."

Näistä työnantajista olisi hyvä olla joku lista vaikka netissä... Nimittäin nykyään kun menee töitä kyselemään suoraan, on kohtelu tylyä ja ylimielistä. Vastauksena tulee että 'kyllä me sitten netissä ilmoitetaan jos sellaisia paikkoja tavautuu' tms.

• riittää jo

Koskee varmaan hyvin monia työttömiä. Työnantajathan tulevat suorastaan kilpailemaan kuka saa palkata näitä pitkämatkaisia huippuosaajia. Varsinkin pitkään työkuntoaan hioneet yli 5-kymppiset huippuammattilaiset tulevat olemaan kysyttyjä.

• Onko järkee?

Niin sillä osa-aika siivousalalla, josta ne saa max. 700 e bruttokuukausipalkan ja maksavat junalipuista 600 euroa.

• 57v.

Huomenta, huomenta! Kello on 5.30 ja olen reippaana herännyt valmistuakseni tulevaan työpäivään.

Tällaista se työllisen arki on, vaan mitäpä te työstä vieraantuneet siitä mitään tietäisitte kuten tämä ja moni muu ketju on antanut ymmärtää ..

• waler

Huomenta,minäkin olen herännyt alkavaan työpäivään,sillä
      Kriisimaat tarvitsevat veroeurojani.

Onneksi työmatkaa on vain puoli tuntia

• hyvin pyyhkii.

Huomenta kaikille täältä junasta, heräsin 4:50 ja työpaikalle ehdin 7:15. Illalla sitte sama homma kotia kohti. Tätä on jatkunut jo vuosia ja toivottavasti jatkuu vastakin.

• Onko järkee vai ei?
        hyvin pyyhkii. kirjoitti:

Huomenta kaikille täältä junasta, heräsin 4:50 ja työpaikalle ehdin 7:15. Illalla sitte sama homma kotia kohti. Tätä on jatkunut jo vuosia ja toivottavasti jatkuu vastakin.

Jaa 700 euron bruttokuukausipalkalla?

Niin että maksat itse siitä 600 euron junaliput?

Milläs sää vuokras maksat?

Vai meinasitko matkustaa 24/7 sillä junalla kun ei oo varaa maksaa omaa kämppää?

• waler

Teetkö sitä nälkäpalkalla?(hyvin pyyhkii)

Vähän vaan korjaan,että ymmärtäisit mistä on kyse.

No,läpimennessään tämä tuottaa yrityspomoille suuria säästöjä,koska
      se voi alkaa irtisanoa ja ottaa tilalle halpaa suomalaista työvoimaa
      työkkäristä pakotettuna.

näinhän tässä loppujen lopuksi tulee käymään,kun porvarit
      päättää

• 3+10

Porvarit? Miten kävi paperiteollisuuden, kun AY- liike oli vallassa? Ahneella on aina p…: nen loppu, olipa kyse porvarista tai duunarista.

• Kapinaan

Hei. Katsopas kun Tampereen työvoimatoimiston työntekijät tietävät, että Helsingissä ei ole yhtään työtöntä hakemassa töitä. Ja Helsingin työvoimatoimiston työntekijät tietävät, että Tampereella ei ole yhtään työtöntä hakemassa töitä. Niin laittavat työhaastatteluun toiseen kaupunkiin. Itse asiassa se on kyllä työnantaja, joka työntekijänsä valitsee. Tässä on taas keksitty hyvä tapa laittaa työttömiä karenssiin. Sitähän voi käydä siellä työhaastattelussa tai soittaa vain työnantajalle ja asiallisesti selittää tilanteen. Täällä Meri-Lapissa yritetään lähettää töihin toiselle paikkakunnalle. Esim. Keminmaasta ja Torniosta on sitten työttömät työnhakijat jo päässeet loppumaan? Minä olen nyt jo aikuinen nainen, joka on kuunnellut tarpeeksi tuota karenssilla uhkailua. Uskallan sanoa suoraan ja suomeksi. Työvoimatoimistojen työntekijät tekevät työnsä vain heidän oman henkilökohtaisen palkanlisänsä hyödyttämiseksi. Kun laittaa työttömän karenssin, niin saa tosi paljon tehopisteitä. Huomatkaa tämä. Aivan laitonta uhkailua ja sairasta touhua.

• Työmatkailija2

Tämäkin keskustelu heijastelee sitä, että Suomessa asiat ovat olleet liian pitkään liian hyvin. On totuttu siihen, että on jokin mystinen yhteiskunta, jolla on pohjaton rahasäkki, josta jakaa rahaa, työpaikkoja ja kaikkea mahdollista, ilman, että itse tarvitsee juuri ponnisteluja tehdä.

Kautta aikojen ja globaalisti ihmiset ovat joutuneet muuttamaan ja matkustamaan työn perässä, jopa oman kotimaan rajojen ulkopuolelle. Mikä ihmisen oma vastuu nykyisin on asioistaan ja toimeentulostaan? Elämässä tehdään valintoja, joista normaalisti ihmisen itsensä tulee kantaa vastuu. Tällaisia valintoja ovat esim. koulutus, lastenhankinta, asuinpaikan valinta jne. Jos ei ole valmis muuttamaan / matkustamaan työn vuoksi, niin sitten valitsee köyhyyden tai heikon toimeentulon. Omat vanhempani ovat muuttaneet työnperässä 80-luvlla useaan otteeseen ympäri maata, eikä siinä ollut siihen maailmanaikaan mitään ihmeellistä, että 7 henkinen perhe muuttaa työnperässä. Väillä isä asui viikot työn vuoksi toisella paikkakunnalla.

Työmatkakustannuksista saa verovähennyksiä tässä maassa. Itse olen viimeiset kaksi vuotta matkustanut työn vuoksi päivittäin 400 km, talvella olen asunut työpaikkakunnalla 3-4 päivää viikossa. Teen tunnit sisään ja/tai loppuviikon etätöitä, joten työpäivä toisella paikkakunnalla on se 3-4 päivää/vko. Vuokra-asumisesta ja matkoista johtuen veroprosenttini on hyvin pieni. Joo, olen kahden (kohta kolmannen) lapsen äiti, mutta asiat ovat järjestelykysymyksiä. Työni ei ole hyvin palkattu, mutta todella spesiaalia, jota en missään muualla vois tällä hetkellä Suomessa tehdä ja saamani työkokemus on minulle tulevaisuuden kannalta todella arvokasta.

Ihmettelen sitä, että täällä valitetaan, ettei työttömällä ole varaa työmatkoihin. Jos on työpaikka, jonne työmatka tehdään, niin eihän silloin enää ole työtön.
      Mollin sivuilla on tällä hetkellä yli 11 600 avointa työpaikkaa, joten kyllä ihmetyttää sekin, miksi työpaikat ja työntekijät eivät löydä toisiaan. Joku mättää!

• hgghghghmn

No näkee ettei sulla ole kokemusta koko asiasta. Ei kai kukaan ensitöikseen mene kottia pyytämään ekana päivänä päästäkseen seuraavana päivänä paikalle? Palkka maksetaan yleensä jälkikäteen, vaikkapa kuukauden päästä. Jos osa-aikainen pesti niin saat vaan hiluja mutta siinä vaiheessa menee vielä toinen mokoma ennenkuin liitto/kela saa päätettyä paljonko tarttisit lisää, soviteltua kun saa sitten kun on se palkkakuitti hyppysissä. Se aika pitää jotenkin ylipäänsä elää, mutta satasien matkakustannukset siihen päälle, ihan aikuisten oikeasti siinä on kusessa. Ollut ainakin, en tiedä miten helpottaa jos työtön saa nykyään tienata jonkun verran ilman että vaikuttaa tukiin. Ei huoltamot anna ilmaiseksi tankata koska saat verohelpotuksia vuoden päästä? Jos säästöjä ikinä olikaan niin ne on jo menneet. Useimmilla ei edes ole koska kaikki on niin kallista ja palkka menee suoraan elämiseen. Epäilenpä että spesiaali ja etänä tehtävä työsi on mitenkään huonostikaan palkattua....? Miten ollaan kipsantäti etänä?

Ja niitä valintoja on myöhäistä surra kun pskat on housussa. Omistusasuminen esimerkiksi on monen valinta koska se on ainoa tapa köyhälle saada kerättyä latiakaan vanhuudenturvaa. Jos pitää olla valmis muuttamaan osa- ja määräaikaisuuksien, vuokrafirmojen ja pätkätöiden perässä koko elämä ympäri maata niin ei voi omistaa mitään.

• 16+2
        hgghghghmn kirjoitti:

No näkee ettei sulla ole kokemusta koko asiasta. Ei kai kukaan ensitöikseen mene kottia pyytämään ekana päivänä päästäkseen seuraavana päivänä paikalle? Palkka maksetaan yleensä jälkikäteen, vaikkapa kuukauden päästä. Jos osa-aikainen pesti niin saat vaan hiluja mutta siinä vaiheessa menee vielä toinen mokoma ennenkuin liitto/kela saa päätettyä paljonko tarttisit lisää, soviteltua kun saa sitten kun on se palkkakuitti hyppysissä. Se aika pitää jotenkin ylipäänsä elää, mutta satasien matkakustannukset siihen päälle, ihan aikuisten oikeasti siinä on kusessa. Ollut ainakin, en tiedä miten helpottaa jos työtön saa nykyään tienata jonkun verran ilman että vaikuttaa tukiin. Ei huoltamot anna ilmaiseksi tankata koska saat verohelpotuksia vuoden päästä? Jos säästöjä ikinä olikaan niin ne on jo menneet. Useimmilla ei edes ole koska kaikki on niin kallista ja palkka menee suoraan elämiseen. Epäilenpä että spesiaali ja etänä tehtävä työsi on mitenkään huonostikaan palkattua....? Miten ollaan kipsantäti etänä?

Ja niitä valintoja on myöhäistä surra kun pskat on housussa. Omistusasuminen esimerkiksi on monen valinta koska se on ainoa tapa köyhälle saada kerättyä latiakaan vanhuudenturvaa. Jos pitää olla valmis muuttamaan osa- ja määräaikaisuuksien, vuokrafirmojen ja pätkätöiden perässä koko elämä ympäri maata niin ei voi omistaa mitään.

Olisit hankkinut paremman ammatin. Oma valinta, turhaan siinä muille kiukuttelet, jotka ovat osanneet tehdä fiksuja valintoja elämässään.

• No just joo
        hgghghghmn kirjoitti:

No jo on aikoihin eletty!!! Miten asunnon omistaminen voi olla syy siihen, että ei tarvitse muuttaa työn perässä. Menee jokseenkin härskiksi, jos verorahoilla kustannetaan kipsantädin omistusasunto vanhuudenturvaksi. Eikö olisi sitten oikeudenmukaista kustantaa asunto kaikille suomalaisille? Aivan varmasti sossu / työkkäri auttaa ensimmäisen kuukauden työmatkakorvauksissa, jos ne muka ovat niin huikeat, että niihin ei ole varaa. Itse olen saanut sossusta lainaa valmistumiseni jälkeen ensimmäisen kuukauden vuokraan, kun ei tullut enää opintotukea ja seuraava palkka tuli kuukauden päästä. Eikä todellakaan ollut mikään ongelma! Vakituisia siivoojan töitä löytyy vaikka kuinka paljon, joten ei tarvitse kipsantädinkään pätkätöiden perässä juosta.

• hgghghghmn
        No just joo kirjoitti:

No jo on aikoihin eletty!!! Miten asunnon omistaminen voi olla syy siihen, että ei tarvitse muuttaa työn perässä. Menee jokseenkin härskiksi, jos verorahoilla kustannetaan kipsantädin omistusasunto vanhuudenturvaksi. Eikö olisi sitten oikeudenmukaista kustantaa asunto kaikille suomalaisille? Aivan varmasti sossu / työkkäri auttaa ensimmäisen kuukauden työmatkakorvauksissa, jos ne muka ovat niin huikeat, että niihin ei ole varaa. Itse olen saanut sossusta lainaa valmistumiseni jälkeen ensimmäisen kuukauden vuokraan, kun ei tullut enää opintotukea ja seuraava palkka tuli kuukauden päästä. Eikä todellakaan ollut mikään ongelma! Vakituisia siivoojan töitä löytyy vaikka kuinka paljon, joten ei tarvitse kipsantädinkään pätkätöiden perässä juosta.

Siis pitääkö vääntää rautalangasta tosiaan ihan kaikki? Käyttäkää nyt järkeä ja mielikuvitusta. Paljonko menee veroja, palkkioita ja maksuja jos otat ja myyt asunnon vuoden välein jos saat edes myytyä? Mitä sanot niille jolla on kattoa myöten velallinen asunto paikkakunnalla jossa seudun ainoa työllistäjä katosi kartalta, sinne ei halua kukaan eikä asuntoa osta kukaan. Saat olla ihan varma muuten että velallinen reissaa jo nyt minkä ehtii mielummin kuin on työttömänä, oletko todellakin aivan typerä? Mutta joku roti ja raja siinäkin ja sen kestävyydessä on, ja näiden rajojen venyttäminen tarkoittaa sitä että kun käsketään niin on lähdettävä vaikka kuinka kestämättömien matkojen taakse ja tilanteeseen vaikka parin kuukauden kuluessa olisi saattanut löytyä lähempääkin. Ja missä hlvetin välissä etit lähempää jos olet kokoajan töissä tai matkalla? Kysymys oli siitä että mitään pysyvää ei voine enää kuvitellakaan rakentavansa, mutta se tässä kai oli tarkoituskin? Myöskään ei tule olemaan terveydenhuoltoa, ei eläkkeitä eikä sitten sitää omaa omaisuuttakaan vanhana johon turvautua, joten onnea vaan teillekin pissipäille. Järjestäkää sitten yhteiskuntaa miten tykkäätte, näinköhän alaluokka on ikuisesti rauhallinen. Ja ne varmat ja paremmat ammatit voi olla seuraavana päivänä historiaa joten vellokaa siinä varmuudessanne ihan kaikessa rauhassa ja muka fiksuissa valinnoissa. Hyvähän se on jälkikäteen leuhkia että valinnat meni nappiin.

• :-D
        No just joo kirjoitti:

http://www.palkkavertailu.com/palkka/siivooja

"Jos ne matkakustannukset on muka niin huikeat ettei niihin ole varaa..."

Suojatyöpaikkalaiset neuvoo, jippii!

• 15+2

Sama ilmiö jälleen, mikä on havaittavissa muuallakin samaan kontekstiin liittyvissä keskusteluissa ja ihan käytännön elämässä. Korkeasti kouluttautunet ihmiset ovat valmiita näkemään vaivaa työpaikkansa eteen esim. käyttämällä vaikka 3 tuntia päivässä työmatkoihin (korkea koulutus ei välttämättä tarkoita korkeaa palkkaa). Vähemmän kouluttautunut on mieluummin työttömänä ja elää yhteiskunnan tuilla. Tätä voisi selittää sillä, että korkeasti koulutettu väestö on jo kouluja käydessään tottunut siihen, että asioiden eteen ja menestymiseen pitää nähdä vaivaa, tehdä ponnisteluja ja jopa uhrauksiakin. Asiat ovat hyvin pitkälle itsestään kiinni ja jokainen on loppu peleissä oman onnensa seppä. Tällaiset ihmiset luonnollisesti menestyvät työelämässä, säilyttävät työpaikkansa tai saavat helposti uuden, jos entinen menee alta. Vastaavasti vähän kouluja käynyt tai täysin kouluttamaton porukka on ajatusmaailmaltaan aivan päinvastaista, mikä on luettavissa tälläkin palstalla. Ja sitten näitä ”herroja”, jotka ovat omalla ahkeruudellaan ja asenteellaan työpaikkansa hankkinut ja säilyttänyt, on oikein kiva haukkua. Tämä on toki karrikoitua ja kärjistettyä tekstiä, mutta uskoisin, että jokin totuuden siemen tässä piilee.

Em. pohjalta on turha ihmetellä, miksi tuloerot kasvat ja kansa jakautuu yhä enenevissä määrin menestyjiin ja syrjäytyneisiin, mutta siitä ei voi syyttää niitä jotka pärjäävät. Sen sijaan syrjäytyneillä tai siihen tilaan ajautumassa olevilla voisi olla hieman itsetutkistelun paikka; voisiko ihan itse tehdä omille asioilleen jotain?

Ja meillä Suomessa on syytä korostaa, että kaikilla on samat mahdollisuudet kouluttautumiseen ilmaisen (tai paremminkin verorahoilla kustannetun) koulutuksen ansioista. Ei edes korkeakouluissa ole lukukausimaksuja.

• yhteensä 30

Ei koulun käyminen ole mikään hyvyyden mittari. Jotkut viihtyvät koulussa ja jotkut eivät, kunnioittakaamme ihmisiä sellaisina kuin he ovat. Kaikki eivät voi olla sinun tai minua kaltaisia.

Aivan absurdi ajatus, että kouluja käynyt on hyvä ihminen ja vähemmän kouluja käynyt huono ihminen.

• 10+2
        yhteensä 30 kirjoitti:

Ei koulun käyminen ole mikään hyvyyden mittari. Jotkut viihtyvät koulussa ja jotkut eivät, kunnioittakaamme ihmisiä sellaisina kuin he ovat. Kaikki eivät voi olla sinun tai minua kaltaisia.

Aivan absurdi ajatus, että kouluja käynyt on hyvä ihminen ja vähemmän kouluja käynyt huono ihminen.

Eihän tuo 15 2 mistään ihmisten hyvyydestä kirjoittanutkaan, vaan siitä, kuinka tämä yhteiskunta näyttää pyörivän. Olen jokseenkin samaa mieltä, etenkin kun tätä palstaa lukee.

• jooooooooo

Minusta tässä on havaittavissa toinenkin ilmiö: Korkeammin koulutettujen täydellinen kyvyttömyys edes kuvitella muiden elämää. Ensinäkin käsite "korkea palkka" riippuu ihan katsojan vinkkelistä. Ihan oikeisiin matalapalkka-aloihin ei tuntuisi olevan muuta kosketuspintaa kuin niiden vetäminen esiin potentiaalisina työpaikkoina kaikille jotka tuskailee työttömyyden kanssa. Parempi sekin kuin ei mitään mutta elätte ihan harhoissa sen koko todellisuuden suhteen, kaikilla palstoilla. Matalan palkan kanssa päivittäisen selviytymisen lisäksi työt voi olla raskaita, vuorot ja vapaat miten sattuu, kiire ja taukoja ei ehdi pitää, ei varmuutta jatkosta joten sitä paikkaa pitää lunastaa päivittäin ettei sekin lopu. Minkä ihmeen takia koko uudistusta edes ajetaan kun korkeastikoulutetut kerran haluavat matkustella ja muutella ihan vapaaehtoisestikin, arvaapa huviksesi? Jos olet joskus nuorena tehnyt hanttihommia ja jaksanut hyvin ja saanut niistä kivaa ekstraa ja ostellut jotain vaikka pientäkin ihan omaksi iloksesi niin se ei todellakaan vastaa minkään nelikymppisen perheellisen todellisuutta siinä samaisessa ammatissa. Joo en väitä että työssäkäyvillä opiskelijoilla oisi helppoa mutta sitä on kuitenkin nuori ja jaksaa, sen tietää olevan väliaikaista, ja palkka tulee kokonaisuudessaan omaan käyttöön. Voi valita ostaako lempibändinsä uuden levyn ja jättää pari päivää pelkän paaston varaan vai ei, huolet on pienemmät kun velvollisuuksia on vähemmän.

Ammatikseen näitä töitä tekevällä hajoaa paikat, syö miten sattuu, vuorokausirytmi on vuosikaudet sekaisin kuin seinäkello. Sen jälkeen, puoli vuorokautta poissa oltuasi, pitäisi vielä sillä surkealla palkalla suunnitella budjettielämää, terveellistä mutta halpaa ruokaa, habitus myös kuntoon koska miehiä maailman vanhimman ammatin harjoittajan suosiollisella johdatuksella harmittaa kulahtanut naisimmeinen kauppareissulla, siis meikit, kampaajat, vaatteet, ja painu nyt punttikselle vielä riehuttuasi päivän epämääräisillä verensokereilla ja unilla, jne. Ja kai ne muutkin kotityöt pitää hoitaa ja lapset. 8 tunnin yöunet on tärkeitä. Älä nyt herrajumala rasita noilla elämäntavoillasi julkista terveydenhuoltoa. Ja tästä elämästä saa kiitokseksi parempiosaisten haukut joka asiassa ja utopistiset neuvot sekä palkan jolla hädin tuskin tulee toimeen. Eikä se nyt ihan niin mene kuin tuolla alempana joku kehui että pitkäkin työmatka on osittain työaikaa koska kirjoittelee ja soittelee siinä samalla työasioita. Vaikka siitä korkeasti koulutetusta ammatista tulisikin se tonni käteen niin muut olot tuskin vastaa matalapalkka-aloja joten selviytyminen sillä tonnilla on huomattavasti leppoisampaa puuhaa kuin edelläkuvattu.

• jooooooooo jatkaa
        jooooooooo kirjoitti:

Minusta tässä on havaittavissa toinenkin ilmiö: Korkeammin koulutettujen täydellinen kyvyttömyys edes kuvitella muiden elämää. Ensinäkin käsite "korkea palkka" riippuu ihan katsojan vinkkelistä. Ihan oikeisiin matalapalkka-aloihin ei tuntuisi olevan muuta kosketuspintaa kuin niiden vetäminen esiin potentiaalisina työpaikkoina kaikille jotka tuskailee työttömyyden kanssa. Parempi sekin kuin ei mitään mutta elätte ihan harhoissa sen koko todellisuuden suhteen, kaikilla palstoilla. Matalan palkan kanssa päivittäisen selviytymisen lisäksi työt voi olla raskaita, vuorot ja vapaat miten sattuu, kiire ja taukoja ei ehdi pitää, ei varmuutta jatkosta joten sitä paikkaa pitää lunastaa päivittäin ettei sekin lopu. Minkä ihmeen takia koko uudistusta edes ajetaan kun korkeastikoulutetut kerran haluavat matkustella ja muutella ihan vapaaehtoisestikin, arvaapa huviksesi? Jos olet joskus nuorena tehnyt hanttihommia ja jaksanut hyvin ja saanut niistä kivaa ekstraa ja ostellut jotain vaikka pientäkin ihan omaksi iloksesi niin se ei todellakaan vastaa minkään nelikymppisen perheellisen todellisuutta siinä samaisessa ammatissa. Joo en väitä että työssäkäyvillä opiskelijoilla oisi helppoa mutta sitä on kuitenkin nuori ja jaksaa, sen tietää olevan väliaikaista, ja palkka tulee kokonaisuudessaan omaan käyttöön. Voi valita ostaako lempibändinsä uuden levyn ja jättää pari päivää pelkän paaston varaan vai ei, huolet on pienemmät kun velvollisuuksia on vähemmän.

Ammatikseen näitä töitä tekevällä hajoaa paikat, syö miten sattuu, vuorokausirytmi on vuosikaudet sekaisin kuin seinäkello. Sen jälkeen, puoli vuorokautta poissa oltuasi, pitäisi vielä sillä surkealla palkalla suunnitella budjettielämää, terveellistä mutta halpaa ruokaa, habitus myös kuntoon koska miehiä maailman vanhimman ammatin harjoittajan suosiollisella johdatuksella harmittaa kulahtanut naisimmeinen kauppareissulla, siis meikit, kampaajat, vaatteet, ja painu nyt punttikselle vielä riehuttuasi päivän epämääräisillä verensokereilla ja unilla, jne. Ja kai ne muutkin kotityöt pitää hoitaa ja lapset. 8 tunnin yöunet on tärkeitä. Älä nyt herrajumala rasita noilla elämäntavoillasi julkista terveydenhuoltoa. Ja tästä elämästä saa kiitokseksi parempiosaisten haukut joka asiassa ja utopistiset neuvot sekä palkan jolla hädin tuskin tulee toimeen. Eikä se nyt ihan niin mene kuin tuolla alempana joku kehui että pitkäkin työmatka on osittain työaikaa koska kirjoittelee ja soittelee siinä samalla työasioita. Vaikka siitä korkeasti koulutetusta ammatista tulisikin se tonni käteen niin muut olot tuskin vastaa matalapalkka-aloja joten selviytyminen sillä tonnilla on huomattavasti leppoisampaa puuhaa kuin edelläkuvattu.

Oli todella kauniisti sanottu että korkeammin koulutetut osaavat nähdä vaivaa, ponnistella ja vähän uhrautuakin ja nimenomaan TOISIN KUIN VÄHEMMÄN KOULUTETUT. Sinähän sen tiedät? Sinullahan ei ole mitään käsitystä kuinka pitkää siivua siinä jo vedetään per päivä tai per viikot kun tulet hyvin levänneenä ja syöneenä nillittämään jostain oikeasti mitättömästä asiasta. Vaikka kassan hymyttömyydestä tms. Se on muuten flunssakausi taas...

Kouluttautumiseen on paremmat mahdollisuudet kuin muualla, mutta on valhe väittää että mahdollisuudet olisi kaikille samat. Ymmärtänet että kaikista ei voi tulla pikajuoksijaa, missiä tai oopperalaulajaa vaikka kuinka kova tahto löytyisikin? Ja vaikka voisikin, niin hallitsevaa miss Suomea on kerrallaan peräti yksi kappale. Kaikki muut joutuvat sen ajan tekemään jotain muuta jokatapauksessa. Joku tekee ne paskaduunit vaikka olisi lääkärin paperit koko maailman kansalaisilla, tajuatko?

Menestyjiä ei siis voi syyttää, vaikka menestyjäthän ne tahdin määrää ja ilman käsitystä toisten arjesta. Ehkäpä köyhien pitäisi öisin perehtyä politiikan ja talouden kiemuroihin jotta osaisi seuraavalla kerralla äänestää viisaasti, tai vaikka alkaa itse yhteiskunnalliseksi vaikuttajaksi edes ruohonjuuritasolla kun on jatkuvasti tuota luppoaikaa? Ja perehtymisellä tarkoitan muutakin kuin jokaisen kansanryhmän jatkuvaa vaatimusta pelkkään hyvään vain itselleen, vaan että oikeasti tulisi tähän joku kokonaisvaltainen järki. Tällaiset ajatuksethan eivät sinua, oman onnesi seppää taida pahemmin vaivata kun käsket vain muita peiliin katselemaan. Asiat on hyvin kun itsellä on hyvin, sama kuinka paljon muiden ryhmien elämää vaikeutetaan sillä hehän voisivat hyvin omilla ponnistuksillaan vaihtaa ryhmäänsä ja unohtaa samantien nekin jotka sinne jälkeen jää. Aina siellä alempana nimittäin joku joutuu olemaan.

Jos tulet omillasi toimeen niin ei muuta kuin kaikki yhteiskunnan palvelut hylkyyn. Lapsilisistä voi kieltäytyä tai lahjoittaa pois, terveydenhuolto yksityisille, unohdat kirjastot ja ostat ja tilaat kaikki kirjat ja lehdet itse ym. Pelkkä omillaan toimeentulemisen ylpeyshän pitää riittää köyhemmillekin vaikka elämä menisi aivan mahdottomaksi ja käytettävissäolevat tulot peräti pienenisi kun lähtee töihin tuntien matkan päähän karenssin uhalla. Siis todellakin pelkkä oma ylpeys, palkan lisäksi kiitos ja arvostus loistaa poissaolollaan meidän elämässä jotka eivät ponnistele eivätkä uhraudu.

Ihmisiä on toki hyvin sekä huonosti koulutettuja, laiskoja ja ahkeria, hitaita, nopeita ja lusmuja ja kaikkia näiltä väleiltäkin vielä, mutta osaatteko itse katsoa peiliin jos teitä vähän arvostellaan vai muissako se vika aina on? Ei mitenkään mahdollista että tässä olisi pienintäkään totuuden siementä?

• ruuhkasuomen ongelma

Tuolla säännöllä ei ole mitään tekemistä suuressa osassa Suomea. Nopeasti ulkomuistista tulee mieleen Oulu, Kajaani, Rovaniemi, Kuusamo ja on varmaan muitakin joista ei puolessatoista tunnissa pääse julkisilla juuri minnekään.

• ei pääse ei

Ja sitten on myös pääkaupunkiseutu jossa voi 20 minuutin matkaan mennä 2 tuntia. Eikä se näy siinä suunnittelupöydällä, periaatteessa pitäisi ehtiä mutta kun ei ehdi, ruuhkat, keli, kolarit, aikataulujen kusemiset... Sitä vaan lähdetään tolkuttoman paljon aikaisemmin koska ei kait se työnantajan ongelma ole miten se ihminen itsensä töihin järkkää kunhan on ajallaan.

• Peräkylän insinööri

Koulutetut joutuvat muuttamaan paineen alla sillä jos läheltä ei löydy nopeasti koulutusta vastaavaa työtä koska työttömyys demonisoi cv:n. Sitten kun on iso ok maksettavana, pari vekseli vetoista saksalaista autoa ja muijan duuni ja lapset niin siitäpä sopii ehdottaa muuttamista työn perään.

Sehän on loisto tilanne jos voi odottaa työttömänä ansiosidonnaisen loppuun iisisti tai kouluttautua aikuiskoulutuksella paremmin työllistävälle allalle.

Tässä mentiin perä edellä puuhun. Kotikunnissakin on yllin kyllin työttömiä joille ei löydy työtä. Oikea keino olisi nostaa aikuiskoulutuksen määrärahaa jotta enemmän väkeä saisi uuden työn. Kaikki 9 euron työelämä kokeilut/valmennukset/harjoittelut tulisi lailla kieltää. Harjoittelu voi toki kuulua koulutukseen lyhyenä oppijaksona muttei koskaan työttömän kokopäiväisenä juttuna.

Tässä nyt on pelko kerroin kohdallaan että ole nopea, varmista omilla peli liikkeilläsi työtön se ettet ole listalla josta tulee työhön osoitus pitkämatkalaiseksi.

Tässä moni demonisoi työttömät pummeiksi kun kyse on matematiikasta: mitä jää työstä käteen. Työssä minä ainakin käyn sen takia että saa tarpeeksi käteen rahaa eli palkkaa. Mitä työtä on se josta ei jää palkkaa käteen? Orjatyötä?

EIKÖ siten työttömän aktivointi työtä löydy kuntien puolesta, ei varmaan rahat riitä, sitten työttömät piilotetaan näpertelemään "SÄÄTIÖIDEN" ja muiden listoille että kelan tuki edes saadaan palkaksi.

Minusta työttömän raha voisi olla korvaus joka on lähtöisin omista veromarkoista kuten veroprosentti, vaikkapa ensimmäisen työttömyys vuoden korvaus 700 euroa kuussa, toisen vuoden puolet siitä ja kolmannen jälkeen olisi pakko kouluttautua uuteen ammattiin. Ongelmahan on se väki jolla on joku vanhan ajan ammatti mutta ei nykyaikaista osaamista työllistyä nykyisille työmarkkinoille. Kuin se täysin peruskoulu porukka joka on hyvin vaikea nykyvaatimuksin saada duuniin.

• ankkurityötön

Nykyinen työllisyyspolitiikka on täysin ristiriidassa noiden työvoiman liikkumistavoitteiden kanssa.

Keihäänkärkenä Paltamon kokeilu jossa taattiin työtä omalla paikkakunnalla kaikille kunnan työttömille. Vastaavaa tomintaa on pienempimuotoisena ympäri Suomen ja varsinkin siellä missä työttömyyttä on paljon. Eli työttömät sidotaan tukitoimin omille paikkakunnilleen ja nyt heitä vaaditaan lähtemään työn perään muualle.

Faktaa on se, että noissa kolmannen sektorin yhdistysten tukityöpaikoissa pyörii samaa jengiä vuodesta toiseen, eivät he ole sieltä monnekään muuttamassa niin kauan kuin yhteiskunta järjestää tekemistä kotiseudulla. Ja tämä on yksi keskeinen tekijä siinä miksi työvoiman liikkumishalu on vähentynyt verrrattuna esim 80-luvun tilanteseen.

• 100% LEIKKAUS

Hallitushan ensin POISTAA subjektiivisen päivähoito-oikeuden samaan aikaan kun PAKOTTAA kulkemaan joka päivä pariksi tunniksi pyyhkimään jonkun pöytää.

Ovelinta tässä on se ettei todellakaan tarkoituksena ole luoda pysyviä työpaikkoja, vaan nimenomaan luoda tilanne sellaiseksi että vain harvat pystyvät vastaanottamaan pakkotyön, jolloin lopuille EI TARVITSE MAKSAA työttömyysturvaa lainkaan.

Nykyään jo yhdestä kieltätymisestä leikataan työkkärirahoja 100%, eikä vain 10-30%, kun määrätään monen kuukauden karenssille!

• Palkanmaksuongelma

>> Tässä moni demonisoi työttömät pummeiksi kun kyse on matematiikasta: mitä jää työstä käteen.

• työs käyvä

Enpä ole ajatellutkaan, että 1,5 h yhteen suuntaan töihin olisi jotenkin poikkeuksellisen paljon. Itselläni on koko työuran ajan (kohta 15v) mennyt kutakuinkin tuo aika, junalla kun kuljen hesaan. Itse pystyn esim. s-posteja lukemaan ja lähettämään junassa, joten osittain se on työaikaa. Ei paha ollenkaan! Tai voi vaikka nukkua. Jos menen joskus autolla, soittelen kavereille tai teen työpuheluita.

Toki olis kiva kun vois kävellen mennä 15 min töihin, mutta ei se 1,5h ole ollenkaan niin paha kuin mitä ensin kuvittelee. Kaikkeen tottuu!

• tunnusta fakta

Riippuu tuloista. On aivan eria asia reissasta 3h päivässä omin kustannuksin jos palkka on 1500e/kk kuin, että jos se on 3500e/kk.

• vaalit ja heti

Hallitus on tehnyt valtavasti virheitä ja pakottaa työttömät, työssäkäyvät, eläkeläiset ja muut maksamaat nämä virheet.

Kunpa seuraavat vaalit tulisivat madollisimman pian niin saisin käydä vaaliuurnilla potkimassa pois tämän "häviäjien hallituksen".

• Maksunainen

Kuule kyllä ne työttömät ja muut tulonsiirtojen varassa elävät ovat ihan kaikkea muuta kuin maksumiehiä.

• yök...
        Maksunainen kirjoitti:

Kuule kyllä ne työttömät ja muut tulonsiirtojen varassa elävät ovat ihan kaikkea muuta kuin maksumiehiä.

Niinkö ihan tosissaan kuvittelet????

• 123-123-123

Helposti menee tuo 1,5 h jo Helsingin alueella bussimatkaan per suunta.
      Ja toisaalta, ilman työkkärin asettamia "pakkojakin" , ihan vapaavalintaisestikin ihmiset ajavat tuollaisia työmatkoja. Ja hakevat työpaikkoja pitemmänkin matkan takaa.
      Ja saahan kilometrit toki vähentää edelleenkinverotuksessa, jos käy toisella paikkakunnalla töissä.

Ihan turhaa napinaa taas!

• srtu

joo mut matkat ei maksa paikallisliikenteessä sählätessä niin paljo kuin kaukoliikenteessä

• maailmamuuttuu

Juu :O Jännä homma.
      Eli tämähän tarkoittaa sitten sitä että jos olet perheellinen tai yksinhuoltaja, myös lapsesi hoitoaika pitenee. Jos työmatka on yhteensuuntaan 1-2 tuntia, työpäivä 7,5-8 tuntia, lapsesi hoitoaika on pisimmillään jopa 12 tuntia. Hmm..ainakaan tässä nykyisessä vuoropäiväkodissa lapsen pisin hoitoaika saa olla vain lakisääteiset 10 tuntia.
      Karenssia ei kukaan pysty ottamaan. Mielenkiintoinen tilanne. Eli hoitoajat lapsille siis myös pidentyvät aikalailla :(

• lyökää lyötyä

Kyllä pitää 'ihme' homma olla, jos lähempää Tamperetta ei Hesaan löydy osaavaa tekijää! Etteikö Tampere-Hesa välillä ole kuin yksi työtön, joka hommaan pystyisi!

Tämä on silkkaa kyykytystä ja lyödyn lyömistä!

• sdfgfgh

Ei se avuttomuus ole pelkästään Helsingin ongelma. On tunnettu tosiasia, että Ruotsissa alkuperäisväestöä ei saa hanttihommiin sitten millään.

• Käytä järkeä.

Käyttäkää nyt hyvät ihmiset järkeänne. Kuka on PAKOTETTU töihin puolentoista tunnin matkan päähän? Esim. tuo Tampere-Helsinki juttu on täyttä p....

Kuka on pakotettu edes tyäpaikkahaastatteluun noin pitkän matkan päähän? Ei ne työkkärin virkailijatkaan ihan tyhmiä ole. Ei ne lähetä ketään edes haastateltavaksi satojen kilometrien päähän, kun tänä päivänä löytyy rutkasti työnhakijoita lähempääkin.
      Kuka työnantaja ottaa töihin hakijan, joka jo puhelimitse tai haastattelussa antaa ymmärtää, että työmatka tuottaa ongelmia?

Kai se työnantaja valitsee sellaisen henkilön palvelukseensa, jolla on motivaatio ja mahdollisuus se työ kunnolla hoitaa.

Näinkö tämä kauheskenaario etenee:. Työvoimatoimiston virkailija antaa muka tamperelaiselle työhönosoituksen Helsinkiin. Työtön menee haastatteluun, kertoo työnantajalle tilanteensa, että asuu Tampereella. Lisäksi hän mainitsee vaikeasta ja pitkästä työmatkasta. Kyseiseen työpaikkaan on noin sata pätevää hakijaa, mutta työnhantaja ihan vängällä haluaa palkata tämän vastahakoisen tamperelaisen???

• kierootouhua

Paitsi jos työnantajalla on soppari sossun kanssa ihmisten työllistämisestä niin työnantaja saa sen vakiosumman vaikkei sua näykkään paikalla ja sä saat jossain vaiheessa kyllä karenssit mut maksut jatkuu työnantajalle sossulta.. näin.

Kusetussysteemit on niin monimutkasia että jos kansa tietäs niin ties mitä tapahtus..

• Mr40v

Muutin vuosi sitten uuden työpaikan vuoksi 600 kilometrin päähän vanhasta kotikaupungistani, aivan toisella puolella Suomea olevaan pikkukaupunkiin. Yli 20 vuotta sitten, 18-vuotiaanaa työllistin itseni yrittäjänä. Tuolloin ajoin 70 minuuttia pitkää työmatkaa aamuin illoin (yhteensä siis ajoin työmatkoja tuolloin 140 min päivässä). Työn perässä pitää olla valmis liikkumaan, jos työtä mielii saada.

• Riippuu palkasta

Paljos tienasit? 700 e/kk?

• 800km koulurääkätty

Tykköskö kakaratkin?

• 15min 1220km/h

Kaikkee ne keksii että Tamperelais työttömät saataisiin pikapikaa Hesaan matalapalkkatöihin?

Helsinki, Turku ja Tampere yhdistettäisiin teräsputkityhjiössä liikennöivällä Hyperloop-junaradalla, jossa ilmatyynyn päällä liikennöivät junat liikkuvat jopa 1220 kilometrin tuntivauhdilla.

Hyperloop-radan kustannuksiksi on arvioitu 5–10 miljoonaa euroa per kilometri. Helsinki–Turku–Tampere-välisen osuuden kustannukset olisivat arviolta noin 2–4 miljardia euroa.

Matka-aika esimerkiksi Helsingin ja Turun tai Tampereen välillä olisi arviolta 15 minuuttia.

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194841319169/artikkeli/hurja ehdotus junalla tampereelta helsinkiin 15 minuutissa.html

• Hesa > Rovaniemi

"Suomen työttömät ja eläkeläiset voisivat kaivaa sen tunnelin saman tien vaikka Ugandaan asti. Matka sinne tulee kestämään sen puolitoista tuntia, mikä on hyväksyttävä työmatka."

Niinpä, tästä seuraa että työmatkat senkun pitenee kun vauhti nopenee ;D

• Käytä järkeä

Nimimerkille kieroo touhua.
      "Paitsi jos työnantajalla on soppari sossun kanssa ihmisten työllistämisestä niin työnantaja saa sen vakiosumman...."

Ei työnantajilla ole sellaisia sopimuksia. Joka hakee työntekijää, se haluaa tosiaan ihmisen töihin.

Ei ole olemassa sossulla mitääm salaista eikä julkista tiliä, josta maksettaisi yritykselle ihmisten työllistämisestä.

Työvoimahallinto voi makss työllistämistukea, mutta se kyllä edellyttää, että firman asiat ovat kunnossa ja aidosti työllistää ja maksaa palkan sotut.

Sitäpaitsi sossulla ei ole mitään sanomista työttömyyspäivärahaan. Työtön hakee ensin työttömyyskorvausta. Jos (ja kun) sillä ei tule toimeen, haetaan lisäksi toimeentulotukea sossusta.. Eihän sossu anna mitään tukea, ennen kun on selvittänyt hakijan oikeuden muihin tukiin (asumistuki,lapsilisät, elatusapu...). Se on se viimeisin täydentävä tukimuoto.

PS. Kyllä vakituisen työn perässä voi muuttaa. Itse muutin perheeni (vaimo. yksi lapsi silloin 5- vuotias) kanssa Oulusta Helsinkiin työn perässä 23v. sitten.

• waler

Missä kokoomusidea,sielä välitön kaaos.

Risikon oma aikataulu kun ilmestyy,vähän niinkuin kataisen himanen,
      tulette kerkeemään hesasta lappiin ja vielä takaisin 1,5 tunnissa ja
      tekemään kuuden ihmisen työt tunnissa.

Aina vaan jaksaa idioottiehdotukset ihmetyttää,meinaan ,mistä Risikollekkin
      maksetaan.
      Se summa on kaukana työttömän päivärahasta eikä vastikkeellista
      nimeksikään

• Koululaisen äiti

Lainattu:

"Siis tämähän on sama aika jonka yläkouluikäinen voi lain mukaan käyttää koulumatkoihin /odotuksiin päivässä. Eikä kukaan ole kyseenalaistanut lasten pitkiä koulumatkoja. Kyllä aikuisen pitää siis jaksaa tuo aika jos se vaaditaan lapsilta. Aina ei edes 3 tuntia riitä koulumatkoihin, kelistä ym johtuen."

• Reissaaminen ok

Ei kai lapsia velvoiteta Suomessa käyttämään kolmea tuntia koulumatkaan? Vai onko lapsillekin perustettu jo oma kilometritehdas? Kaikkea se Kokoomus keksii?

• Koululaisen äiti
        Reissaaminen ok kirjoitti:

Ei kai lapsia velvoiteta Suomessa käyttämään kolmea tuntia koulumatkaan? Vai onko lapsillekin perustettu jo oma kilometritehdas? Kaikkea se Kokoomus keksii?

Kyllä velvoitetaan:

Koulumatkan rasittavuus voi perustua myös siihen, kuinka pitkä aika oppilaalta koulumatkaan odotuksineen kuluu.

Perusopetuslain 32 §:n 1 momentin mukaan oppilaan päivittäinen koulumatka
        odotuksineen saa kestää enintään kaksi ja puoli tuntia.

Jos oppilas lukuvuoden alkaessa on täyttänyt 13 vuotta tai jos oppilas saa perusopetuslain 17 §:n 2 momentissa tarkoitettua erityisopetusta,saa koulumatka kestää enintään 3 tuntia.

• GPS seuranta

vaikeutuu jos ihmiset käyttää julkisia, siihenhän tämä nykyinen
      politiikka tähtää että nykyinen suomalaisia sorsiva politiikka
      muuttuu koska aika korkealta on sanottu
      "aika mennyt ei koskaan enää palaa" ei ainakaan
      tämä hallituspohjan aikana.
      Nyt on viimeinen hetki ajatella omaa äänestämis käyttäytymistä.

• kiilapoika-orig

Mikäli haluatte oikeasti tehdä asialle jotain, ei täällä suomi24:ssä jupiseminen auta mitään. Laittakaa viestiä päättäjille ja sanokaa naseva mielipiteenne.

Sähköpostiosoitteet tuolta:

http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/hex3000.sh

Asiaa valmistelevat mm. sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko ja Rauman sosiaali- ja terveysjohtaja Antti Parpo:

[email protected]

[email protected]

Muita asian kanssa tekemisissä olevia päättäjiä:

[email protected]

[email protected]

[email protected]

[email protected]

[email protected]

[email protected]

Virkamiehiä:

[email protected]

[email protected]

[email protected]

[email protected]

[email protected]

[email protected]

[email protected]

Jos jokainen 300 000-500 000 tuhannesta työttömästä laittaisi postia, saattaisi jotain tapahtuakin. Aikoinaan kun olin teurastamolla kesätöissä, huomasin että teurastajien oli huomattavasti rankempaa tappaa sikoja jotka pitivät epäinhimillistä meteliä, kuin lampaita jotka vienosti kuiskasivat bäää-äää-ää. Jos ymmärrätte vertauksen.

• eljii

Kiivailussa tässä ketjussa on tosiasioitakin esitetty mutta paljon unohdettukin
      - verovähennys keventää matkakustannuksia
      - kauempana usein parempi ja halvempi asuminen
      - työmatkalipuilla voi liikkua vapaa-aikanakin
      - työmatka-aikaa voi käyttää ERITTÄIN monenlaiseen
      - hosuisen työpäivän jälkeen työmatka on rauhoittavaa "omaa aikaa"

Toivottavasti puolentoistatunnin PAKKOA ei tule. Vapaaehtoisena ok.

• NIH ettäs tiiätte

eihän työmatkalippu yleensä ole voimassa kuin arkena ja sitä ei kannata käyttää muuhun kuin työmatkaan koska yleensä laskettu tarkkaan matkojen määrät ettei käytetä ylimääräistä....

• JonesHenry
    • Kuka helvetin pelle

näitä keksii? Mistä matkahat vai pummillako pitäisi yrittää kulkea? Kamapäissäänkö näitä päätöksiä tehdään?

• ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Mitä jos vit-tuillaan takaisin ja kirjaimellisesti! Täällä pohjoisessa on monissa paikoissa puutteelliset bussilinja liikenneyhteydet ja sen lisäksi voi vedota siihen että ei ole eikä vara laittaa omaa autoa! Sen jälkeen voi kysyä maksaako työkkäri tai työnantaja taksimatkat? Toinen vaihtoehto on että lähdet sen 1,5tunnin mukaan polkupyörällä töihin ja et kerkeä myöhästyt mutta sinua ei voi syyttää koska lain mukaan matka on mitoitettu 1,5tunnin mukaan ja sen ajan puitteissa lähdet hiljoskellen ajamaan pyörällä! Voit aina sanoa että kunto ei kestä nopeampaa ajamista kun myöhästyt jne. Työnantaja joutuu hankalaan välikäteen ja joutuu sut irtisanomaan! Koska sinä et irtisanoutunut vaan sinut irtisanottiin niin et ole tehnyt mitään väärää ja et menetä päivärahojasi.

Niin kauan kun hallitus ja ylempi porras pelaa törkysäännöillä ja haluaa kyykyttää ja alistaa köyhiä ja työttömiä niin voimme pelata samoilla säännöillä myös! Kyllä nuita porsaanreikiä löytyy mitä voi hyödyntää jos oikein kunnolla meille ruvetaan vit-tuileen.

• eräskin tuumailija

Olen itse joskus käynyt joka päivä toisella paikkakunnalla töissä. Työmatkoihin meni omalla autolla noin 2 tuntia päivässä julkisilla noin 3.5 tuntia kun laski matkan kotoa asemalle ja taas asemalta töihin ja päinvastoin.
      Nopeasti tuohon tottui, senkin jälkeen kun jouduin alkamaan julkisia käyttämään. (vaimo kolaroi auton lunastukseen ja ei ollut varaa ostaa uutta)
      Matkat jouduin maksamaan itse ja sain takaisin muutaman euron verottajalta matkakorvauksena. Julksilla maksoin noin 300€/kk matkoista.
      Sain takasin veronpalautuksena noin 700€ vuoden matkoista.

Lopulta kuitenkin muutin sitten työpaikkakunnalle, eipä tuossa jokapäiväisessä
      reissurituaalissa ollut järkeä.

Mutta en olisi tätäkään matkustelua tehnyt jos en olisi saanut kunnollista palkkaa, siis sellaista jolla elää ja maksaa myös nuo matkat.

Jotain 9€ päivä työharjoittelua jos joutuu tekemään tampereella vaikka asuu helsingissa niin sossu ne matkat lopulta maksaa eli plusmiinusnolla jälleen kerran, paitsi maksaa enemmän yhteiskunnalle tuokin.

Jos tuo muutos koskee vain niitä ihan oikeita palkkatöitä joista saa oikeaa palkkaa niin sitten ihan hyväksyttävää.

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      18
      4041
    2. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      489
      2283
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      135
      1784
    4. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      76
      1464
    5. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      157
      1443
    6. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      9
      1114
    7. Olisitko maailmani?

Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik
      Ikävä
      34
      714
    8. Mies miten tämä

Tilanne ratkaistaan?
      Ikävä
      27
      701
    9. Lähdetkö nainen joku päivä mun kanssa Anttilaan?

Katsomaan sisustustarvikkeita ja sit mentäisiin matkatoimistoon katsomaan matkoja?
      Ikävä
      25
      671
    10. Nainen, vaikka olen ja asun yksin

Saan silti seksiä aina kun tahdon. :/
      Ikävä
      96
      671
    Aihe