Kuinka pitkä välimatka on liikaa?

ihastunut mutta...

Olen tavannut miehen toiselta puolelta Suomea. Kummankin puolelta on ihastusta ja ollaan kirjoiteltu ja juteltu puhelimessa paljon. Kuitenkin itseäni vaivaa tosi paljon tuo etäisyys. Välimatka tarkoittaa 4-5 tunnin junamatkaa, joka maksaa 70-80 euroa suuntaansa.

Kummallakin meillä on omat syymme pysyä kotipaikkakunnillamme (minua täällä sitoo lasten koulut ja ikääntyvät vanhempani, miestä taas unelmien työ).

Lasteni vuoksi en ole ajatellutkaan mitään saman katon alla asumista, mutta tuntuu siltä, että tämä etäsuhde on liian haastava. Voisin kuitenkin tehdä junassa töitä ja käydä miehen luona periaatteessa joka toinen viikko, kun lapset ovat isänsä luona.

Millaisia kokemuksia teillä on? Kannattaako katkaista suhde ja käyttää aika realistisen suhteen etsimiseen, jolla on paremmat tulevaisuudennäkymät?

13

4737

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ps12

      Minun mieheni asuu toisella puolella yli 12000kilometrin päässä joten ei toi nyt niin kovin pitkä välimatka ole... Riippuu tietenkin että onko rakkaus aitoa.. Jos on aitoa niin sillon välimatkalla ei oo mitään väliä ;)

      • kxcjvhxkcjhvxkjcvhxk

        Näinpä. Tyttöystäväni asuu toisella mantereella. Lennot reilun tonnin ja se on pelkkä menomatka. Mutta rakkaus ylittää kaikki rajat!


    • uoops

      Jos riittää se, että näkee vaikka vain kerran kuukaudessa ja lomilla, niin sitten se on OK. Jos kuitenkin jompi kumpi kaipaa enemmän, niin lopettaisin suhteen. Jos haluaa lapsia, muutto lähemmäs olis pakollista. Jos taas lapsiluku täynnä, niin ehkä mahdollista.

      • Annespallo

        Vaikka rakkaus olis aitoa ja vahvaa,ei tule toimimaan kaukosuhde.
        Alussa jaksetaan mennä edes takas toisten luo mutta sitten se hyytyy. Ja kun ei näe toista,aika tekee tehtävänsä.
        Kerron tämän kokemuksesta.


      • Just me
        Annespallo kirjoitti:

        Vaikka rakkaus olis aitoa ja vahvaa,ei tule toimimaan kaukosuhde.
        Alussa jaksetaan mennä edes takas toisten luo mutta sitten se hyytyy. Ja kun ei näe toista,aika tekee tehtävänsä.
        Kerron tämän kokemuksesta.

        Kyllä varmaan hyytyykin jos ei ole minkäännäköistä mahdollisuutta kaukosuhteelle muuttua lähisuhteeksi, jossain vaiheessa tulevaisuutta. Ei sitä ikuisesti jaksa.

        Kuitenkin mietin mitä 'alussa' tarkoittaa. Itse olen yli kaksi vuotta ollut kaukosuhteessa poikaystäväni kanssa joka asuu toisessa maassa. 1500km välimatkaa. (Ei ihan yhtä paljon kuin 12000km mutta onpahan kuitenkin)

        Se tarkoittaa muutaman tunnin lentomatkaa ja parin tunnin junamatkaa siihen päälle jotta pääsee näkemään toisen. Ei suhde ole vieläkään hyytynyt, eikä hyytymisen merkkejä ole näkyvissä. Innoissani olen joka kerta kun pääsen näkemään vaikka välissä kuukausia ja lentoliput maksaa. Ja aina kaipaan takaisin kun en siellä ole.

        Että näin. Mikään välimatka ei ole liian pitkä jos rakastaa ja tahtoo tosissaan olla toisen kanssa. Yhdessä olemiseen löytyy aina keinot. Kaukosuhteella on ihan yhtä realistiset mahdollisuudet onnistua kuin normaallilla suhteella. :)


    • Lost in east

      Samaa mieltä. Pari vuotta sitten eksyin venäläisten "kanarian saarille" ja siellä tapasin naisen jonka kans on tullu kirjoteltua tähän päivään asti. Kahdesti reissun uusinu, viikon lomat kahestaan vietetty ja hauskaa ollu. Kolmatta odotellessa tuntuu jo pikkuhiljaa siltä, että oisko aika jomman kumman muuttaa, kun kaikki tuntuu loksahtavan yhteen. Sanonta:"matkailu avartaa" pitää siinä mielessä paikkansa että tuolla on maailma täynnä ihmisiä, jotkut oikeita aarteita, jopa pitempää suhdetta ajatellessa, vaikkei sitä edes etsisi.
      Ihmisiä riittää joka lähtöön, mutta jos kauemmin ootte tuntenu ja kaikki tuntuu oikealta niin anna mennä!

      • lvbknjvlkbnjvlbknjvl

        Pieni kysymys: mikä paikka venäläisten "kanarian saaret" on? Jos vaikka kävisi lomalla joskus... :)


    • Ihastunut mutta

      Kiitos kommenteista. Viikonloppu vietetty yhdessä ja ikävä jäi hänen lähtiessä. Tuntuu, että tunteet kasvavat jokaisesta tapaamisesta kuten myös ikävä. Vaikea analysoida, että onko tunteet niin voimakkaat vain siksi, että koemme yhdessä vain pelkkää kahden kesken tapahtuvaa juhlaa ilman arkea.

      Olen kertonut miehelle pelkoni, että suhde ei kestä, vaan kaatuu. En ole ihan nuori nainen enää, mutta tuntuisi surulliselta heittää pois elämäni suhde. Otamme päivän kerrallaan.

      • 10+15

        2,5vuotta kaukosuhteessa, välimatkaa noin 8000km. Nähtiin noin 3kk:n välein lomilla, 2-4viikkoa kerrallaan. Nyt pari kuukautta asuttu saman katon alla ja hyvin pyyhkii. Minä muutin, koska miehellä lapsia ja jätin unelmatyöni, se on kuitenkin vain työtä. Kyllä kaukosuhde voi toimia, kun molemmat sitoutuvat. Toki haastavaa on, jos ei näkyvissä ole mahdollisuutta yhteiseen elämään.


      • 10+15 kirjoitti:

        2,5vuotta kaukosuhteessa, välimatkaa noin 8000km. Nähtiin noin 3kk:n välein lomilla, 2-4viikkoa kerrallaan. Nyt pari kuukautta asuttu saman katon alla ja hyvin pyyhkii. Minä muutin, koska miehellä lapsia ja jätin unelmatyöni, se on kuitenkin vain työtä. Kyllä kaukosuhde voi toimia, kun molemmat sitoutuvat. Toki haastavaa on, jos ei näkyvissä ole mahdollisuutta yhteiseen elämään.

        Kuusi vuotta takana kahdessa taloudessa elämistä, etäsuhde, vaikka matkaa onkin vain satakunta km. Saman katon alla menee vapaa-ajat. Meillä molemmilla takana tahollamme vuosikymmenet elettyä elämää, aikuiset lapset. Puhe asua samassa osoitteessa, kun rouva saa tyttärensä maailmalle, kun hänen kaverisuhteitaan ei voi kuulemma rikkoa. Itse olen mm yrittäjä ja kokolaill kiinni tässä omassa kuviossani.

        Olkoonkin, jotta kai tämmösessäkin on puolensa, mutta siinä kohtaa, kun vielä kerran saa tilaisuuden, meillä on yhteinen poika 1,5v ja toinen lyö jarrut päälle. Ei siellä ole töitä, ei jätä omia kavereita. Siinä on kipupiste, joka alkaa syödä, kun näet pienen ihmisen ensi askeleista vain pätkiä.( Niinkuin varsinaiset vkl-isät konsanaan)


    • Arki_koittaa

      Kokemuksesta sanoisin, että unohda koko juttu. Suhteen hoitaminen käy todella raskaaksi. Alkuhuumassa välimatkalla ei tunnu olevan mitään merkitystä, mutta ajan myötä mieli muuttuu. Miehiä löytyy pilvin pimein läheltäkin.

    • DistanceLove

      Raskastahan se totta toki on, mutta tähän päivään asti kyllä itse ainakin olen jaksanut tätä suhdetta. Nimittäin 4 vuotta yhdessä tulee täyteen nyt kolmen päivän sisällä ja välimatkaa n. 1800 km. Suunnitellaan muuttoa yhteen ja tulee tapahtumaan tod.näköisesti ensvuoden alussa.

      Joten positiivisia ollaan, kyllä mun mielestä tän näköisetkin suhteet saadaan toimimaan.

    • Anonyymi

      No ei nyt sen takia kannatta katkasta parisuhetta kun rakastatte toisia minä oon samassa tilanessa että rakkama kanssa etäisyys on pitkä omalle autolla 6,5h ajamista

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      3184
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2131
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2054
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1905
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe