Hiusvärien ikäraja?

15v ihmettelee

Kampaajallahan ei värjätä alle 16-vuotiaiden hiuksia. Onko hiusvärien ostamisessakin nyt joku raja?

24

4805

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lötkö

      Kyllä on suositus 16.v, kaupat saavat itse päättää myyvätkö..ihan niinkuin energiajuomat jne.

      • TiedänEnergiajuomienVaar

        Oon 12 täytän 13 ja ostin tänään 2 ES.


    • moi...

      Jep, niin se vaan on...

    • pihla29

      Kannattaa miettiä vaihtoehtoisesti ekokampaamoita :) He värjäävät luonnollisin menetelmin (kasviväreillä ym.), ja väri pysyy yhtä hyvin hiuksissa. Se on paljon turvallisempaa ja terveellisempää päänahalle ja hiuksille, kuin vahvemmilla synteettisillä kemikaaleilla värjätä hiuksia ;) Ja eiköhän 15-vuotiaskin ole oikeutettu värjäämään hiuksensa ekokampaamoissa.

    • rastatbestchoiceever

      Kyllä täälläpäi ainaki itelle värjättiin 13v kampaajalla kokopää saattaa ihan olla kampaamosta kiinni. Tästä on kyllä pari vuotta vierähtäny niin en tiedä onko samanlailla enään kun en hiuksia värjää kun komeet rastat pääs :)

    • ...

      Aloitin hiusten värjäämisen 12-vuotiaana ja herkistyin väreille. Ei olisi kannattanut aloittaa värjäämään niin nuorena. :/

    • 11v:nä_värjännyt

      Naurettava koko hiusvärien ikäraja, sillä en tiedä kovinkaan montaa yläasteikäistä tyttöä, joka ei olisi ainakin joskus värjännyt hiuksiaan. Eikä sitä mielestäni teineiltä pitäisi kieltää, eriasia jos ikärajaksi olisi tullut 12v, niin se olisi ollut ymmärrettävämpi. Itseltäni on värjätty hiuksia 11v asti, eikä siitä ole mitään haittaa ollut, on värjätty nuoresta asti kaupan väreillä ja vasta vanhempana olen käynyt kampaamossa välillä värjäyttämässä. Itse en kyllä kieltäisi ja en usko, että kaupassa niin tarkasti välttämättä katsotaan kuka niitä hiusvärejä ostaa, ainakaan isommissa marketeissa yms.

      Ja jos ei muuta, niin pyydä äitiä, siskoa tai kaveria ostamaan haluamasi hiusväri itsellesi (:

    • Oikeasti!

      Hiusväriä ei kannata käyttää ennenkun on 16-v! Siitä voi päänahka kärsiä, silmät mennä umpeen, ja siinä on käytetty niin paljon kemiallisia aineita että Huhuu!

      16- vuotiaana päänahkan kehittyminen loppuu, ja se ei reaktioi allergisuuteen, joten 16 vuotiaana on vähän eri asia kuin 9 v lissu...

    • tallapohjaa

      myykö kauat 13vuotiaalle hiusvärei?

      • nomoro

        myy, ostin ite ja olen kans 13


    • 123nuoritty

      ite oon ostanu prismasta värejä kyllä ne myy alle 16v oon 13

    • allergiariski
    • kapa25

      Huom: Kyseessä on suositus, ei laki. Kampaajakin saa värjätä alle 16v. hiuksia, mutta asia on oman harkinnan varassa. Vastuu jää aina kampaajalle, vaikka vanhempien kanssa olisi asia keskusteltu ja lupa saatu.

    • heppahullu14

      kaupan väriaineet on ikarajaltaan 16 vuotiaille muttta mun yks tuttu on kyllä värjännyt kaupan tuotteil vaikka se ei ole 16 vuotias vaan 13-v

    • Värjäyskierteessä

      Minusta näyttää hölmöltä kun lapsilla on värjätty tukka. Ei kannata värjätä hiuksia! Välttäkää viimeiseen asti ;)

    • Tarpeeksiso

      Oon 11 ja haluisin viometit hiukset. Tiän et joku aattelee että oonpa mä nuori, mut voinko mä siis ostaa hiusväriä kaupasta? Vastauksii pls..

      • hetuliinikk

        Mä haluisin Rainbown tukan ja oon 11v


    • PotterFann

      Oon 10v ja mult on värjätty monta kertaa hiukset.

      • Viisivuotia

        Oon 6v ja värjätty viisi kertaa


    • Eikannata

      Älkää ainakaan noita kasvivärejä käyttäkö ainakaan kotona, omat hiukset värin osalta pilalla.

      • pfftisyoustupid

        no ehkä ois kannatanut käyttää miten ohjeessa sanotaan nimittäin jos normaalia kasvipohjaista väriä käytät etkä ole sille allerginen niin ei siitä tule mitään ahem


    • luonnollisuudenkannalla

      Nuorella ihmisellä kemikaalit imeytyvät kehoon enemmän kuin vanhemmalla. Siinä yksi syy, että nuoren pitäisi välttää haitallisimpia kemikaaleja. Allerginen reaktio ei ole ainoa riski. Et voi tietää, mitkä myrkyt esim. altistavat syövälle. Syövän kehittyminen voi kestää vuosikymmeniä, joten tulevaisuudessa et voi tarkkaan tietää, mistä syystä syövän sait. Mikä merkitys oli esim. hiusväreillä. Monet kemikaalit myös kertyvät elimistöön. Miehen elimistöstä ne eivät poistu ikinä. Naisesta ne vähenevät raskauden ja imetyksen aikana lapseen. Onko oikein siirtää myrkkykuormansa pieneen haavoittuvaiseen vauvaan?

      Itse kokeilin luonnon hennaa eka kerran teini-iässä. Itselleni se soveltui. Alun perin lapsena olinkin punahiuksinen, mutta hiukset muuttuivat ruskeiksi jo ennen kouluikää. Hiusten kasvivärjäyksestä on olemassa kirjojakin saatavilla. Oikeasti värjääviä aineita ovat lähinnä henna ja indigo. Eli värivaihtoehtoja ovat vain värisävyt punaisesta ruskeaan ja mustaan. Hiusten pohjaväristä riippuen sininenkin voi indigolla onnistua. Kovin vaaleat voi värjätä keltaiseksi (en muista kasvin väriä), mutta se on mielestäni karsea väri. Kasvivärin kanssa kannattaa olla tarkka, että on aitoa kasviväriä, eikä väärennös, joka sisältää samoja kemikaaleja kuin muutkin. Ohjeita aitouksen testaukseen löytyy.

      Itselläni nyt keski-iässä hennan käytössä suurin ongelma on juurikasvu. Hiukseni ohuet ja sen verran haalistuneet/harmaantuneet, että juurikasvu näyttää melkein kaljulta, kun henna itselläni sekä tummentaa että sävyttää hiuksia. Eli värjäämisestä tulee riippuvaiseksi. Vaikka sanotaan, että hennalla tyvikasvu ei olisi niin jyrkkä kuin synteettisillä väreillä.

      Turvallisia vaihtoehtoja voi olla myös värikkäät hiuslisäkkeet, joilla saa väriraitoja tai hiusliidut. Todennäköisesti muutaman pesun verran kestävät värit ovat turvallisempia kuin kestovärit. Hiusliiduilla on enemmän leikittelemisen varaa kuin värjätä hiukset suoraan kestoväreillä. Ei toivottu lopputuloskaan ei silloin harmita, ja vanhemmat eivät naputa, että tytär arvokkaissa perhejuhlissa näyttää kanarialinnulta.

    • Spac

      Oon ite 11 ja kampaaja on värjännyt mun hiuksia tosi monesti ja se sano että se ikäraja vaihtelee mut yleisin on 14-15v ketkä sais värjätä kampaajalla. Itellä on lilan punaset

    • Anonyymi

      Miksi alle 16 vuotiaat ei saa väriä
      Hiuksiin siinä ei ole mitään järkeä
      koska nuorten unelmat pitää TOTEUTTAA!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      147
      10722
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3043
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2859
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2137
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1888
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1709
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1656
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1597
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1543
    10. 83
      1496
    Aihe