En saa mistään vastausta tuohon kysymykseen. Itse olen syönyt Somacia 8 vuotta ja nyt jostain Paula Heinosen ohjelmasta kuulin katkelman missä hän piti pahana, että Somacia syödään pitkiä aikoja. Ei kuitenkaan selventänyt, että miksi. Olen yrittänyt googlettaa aihetta jne mutta mistään en löydä mitään tietoa, että mitä huonoa tuosta aiheutuisi?! Kenelläkään tietoa?
Mitä tapahtuu, jos syö Somacia 10 vuotta putkeen?
16
20117
Vastaukset
- Mahaporttihäikkää
Juu ilman taukoja se mahan luonnollinen hapokkuus vähenee ja sitte on puolestaan ongelmana vähähappoinen vatsa. Ei hyvä sekään. Ruokavaliorempalla saa yleensä jo hiukan oireita hillittyä ja lääkettä kandee otta esim. jonkun viikon ja sitte tauko. Niin itse olen aikas pahaa närästystä hoitanut.
Mulla on tähystyksessä löytynyt löysä mahaportti ja ärtyneitä limakalvoja. Mulle tähystyksen tehnyt ja lääkkeet määrännyt lääkäri sanoi, jotta ei yhtäjaksoisesti saa syödä lääkkeitä, vaan taukoa välillä. Mistäs sitä muuten tietää, vaikka olis närästys jo vähentynyt hyvän lääkityksen ansiosta. Vaikka sitte väliaikaisesti. - Mahaportti...
Sen verran jatkan, jotta luin taannoin tutkimuksesta, jossa lopputulemana pääteltiin, etteivät närästyslääkkeet itsessään aiheuta vähähappoista vatsaa. Mutta tuosta mun lääkäri kumminkin varoitteli, jotta tiedä nyt sitten kuka on oikeassa. Mutta ainakin B12-vitamiinin imeytyminen vähenee närästyslääkkeitä jatkuvasti käytettynä, jotta kait tuokin jo on yks syy pitää taukoa. Vai?
- pointti happpo
Pitkäaikainen närästys viittaa johonkin vaivaan, joka pitää hoitaa. Se voi myös olla syövän oire ja siksi pitäisi tutkia ja hoitaa eikä vain hävittää oiretta.
- vatsasyöpä jopa
8 vuotta?
Korkeintaan 2 viikkoa saa syödä.
Reseptivapaiden närästyslääkkeiden jatkuva käyttö on yleistynyt. Suolahappoa neutraloivien ja sen tuotantoa ehkäisevien lääkkeiden päivittäinen käyttö sotkee kuitenkin helposti mahalaukun luonnollisen toiminnan. Lääketilastojen mukaan vuonna 2010 mahan liikahappoisuuden hoitoon on korvattu yli puoli miljoonaa lääkitystä.
- Ei ole suotavaa käyttää närästyslääkkeitä pitkään ilman lääkärin tarkempaa tutkimusta. Erityisen tarkkana kannattaa olla reseptilääkkeiden ja käsikauppalääkkeiden yhteiskäytön kanssa, ettei tulisi turhaa päällekkäisyyttä.
- Tilapäisesti käytettynä närästyslääkkeet ovat toki melko vaarattomia, mutta pitkäaikaisessa käytössä ne voivat peittää joitakin oireita ja vakaviakin tauteja, jotka kaipaisivat lääkärihoitoa.
Närästyslääkkeiden ahkera käyttö sotkee helposti mahalaukun luonnollisen, aseptisen tehtävän.
- Lääkkeet vaikuttavat mahalaukun vastustuskykyyn bakteereja kohtaan, joita saamme ruuan mukana. Mahahappojen tehtävä olisi niiden torjuminen ja tappaminen ja kun maha tehdään hapottomaksi lääkkeillä, kasvaa suoliston tulehdusten riski ja ravintoaineiden imeytymättömyys ruuasta.
Ennen apu ruokavaliosta, nyt lääkekaapilta
Suomalaisista 10-15 % kärsii päivittäisestä närästyksestä. Useimmiten syynä ikävään vaivaan ovat väärät ruokailutottumukset, stressi, tupakointi ja runsas alkoholinkäyttö.
- Refluksitauti liittyy usein myös ylipainoon. Annoskokojen kasvaminen ja raskas ruoka ovat myös suurimpia syitä taudin taustalla. Kun aiemmin lääkkeitä ei vaivaan ollut, apu oli pakko saada ruokavalion muutoksesta.
- Ennen mahavaivoja koitettiin selättää löytämällä parempi ruokavalio, mikä on paljon terveellisempi tapa. Nyt otetaan vaan lääkettä, mikä on helpompaa. Ei tarvitse luopua kahvista, runsaasta viljan ja sokerin syömisestä, prosessoiduista maitotuotteista tai runsaasta kasvisrasvapohjaisesta ruuasta.
- Parempi olisikin keventää syömistä ja välttää ruoka-ainetta, jonka epäilee närästystä aiheuttavan.
http://pullapoliisi.blogspot.fi/2013/06/narastaako.html
Paras ja halvin närästyslääke on vanha kunnon ruokasooda veden kera.
Viisi minuuttia närästyslääkkeiden mahdollisista riskeistä
http://sundqvist.blogspot.fi/2011/08/viisi-minuuttia-narastyslaakkeiden.html
Edellä on käsitelty ongelmaa liikahappoisuutena. Todellisuus on kuitenkin toisenlainen. Lähes poikkeuksetta mahan "liihappoisuus" on seurausta siitä, että hapon tuotto on liian niukkaa silloin, kun sitä tarvittaisiin eli ruokaillessa ja ruokailun jälkeen. Lue lisää: Luontaisterveys-lehti nro 4/2013 sivu 78 (löytyy kirjastosta)
Linkissä ohjeita vatsahappojen toimintahäiriöihin.
http://www.terveydentukipilarit.fi/terveysinfo/terveyden_avaimet/kysymykset_ja_paulan_vastaukset/73/ - Mahaportti...
2 viikkoa? Niin, ellei sitte ole käynyt lääkärissä ja saanut reseptiä ja toisenlaisia ohjeita. Ihmiset kuule syö närästyslääkkeitä vuosikaupalla käymättä edes lääkärissä, mutta aloittaja kaiketi on saanut reseptin, jos noinkin pitkään on Somacia syönyt. Harvapa noita närästyslääkkeitä ilman reseptiä raskii vuodesta toiseen ostella.
Ja jos on vaikea mahaporttivika, ei mikään ruokavaliomuutos tai muu temppu toimi. Kyllä sitte on lähes pakko ottaa lääkkeitä. Mutta ei mielestäni missään nimessä joka päivä vuodesta toiseen.- lääkebisnes.
Oikea refluksitauti on täysin eri asia, mutta sitäkin ensisijaisesti hoidetaan ravinnolla.
Lääkärit ei saisi määrätä lääkkeitä vuosikausia tutkimatta potilaita, mutta näin se vaan menee.
Porukat syö nukahtamislääkkeitäkin ihan lääkärin reseptillä vuosia, vaikka maksimiaika on 2 viikkoa.
Tähän on tultu.
- Jokueräs
Somacia määrätään myös muuhun tarkoituksen kuin refluksitaudin hoitoon. Esimerkiksi tulehduskipulääkkeiden käytön yhteydessä suojaamaan vatsaa haavoilta. Ihannetilanteessa tulehduskipulääkkeitä ei koskaan tarvitsisi syödä pidempään kuin korkeintaan muutama päivä eikä niiden haittoja tarvitsisi hoitaa tai ehkäistä esimerkiksi propionipumpunestäjillä.
Valitettavasti asiat eivät vaan aina mene kuten ihannemaailmassa ja ainakin minä tarvitsen säännöllisesti Somacia vatsani suojaamiseen. Hyvä lääkitys on olemassa, mutta silläkin on rajoitteensa, joten toisinaan joudun ottamaan myös tulehduskipulääkettä, jos haluan pysyä toimintakykyisenä. Tällöin taas joudun ehdottomasti ottamaan myös riittävän annoksen vatsasuojalääkettä.
Oma lääkärini muistuttaa minua aina, etten saa ottaa turhaan tulehduskipulääkettä enkä vatsasuojaa ja usein tarkastaakin, paljonko olen lääkkeitä hakenut. On kuitenkin todennut, että parempi syödä näitä, jos tarve on. Kivusta kyllä pääsee eroon vahvoilla kipulääkkeilläkin, mutta niitä joutuu ottamaan melko isoja annoksia.
Onkohan olemassa mitään lääkettä, jota kaikki voivat syödä ongelmitta vuosikausia? Ei taida olla. - Mahaportti...
No mulle on määrätty reumakipuihin täysin hyödytöntä Vivomo-nimistä kipulääkettä, jossa on mukana mahansuojalääke. Jos otan karkkia tai Vimovon, vaikutus kipuun on yhtä tehokas. Ei niillä tee yhtikäs mitään, tiedä sitten josko se mahansuojalääke estää kipulääkettä imeytymästä tehokkaasti vai mistä tehottomuus johtuu. En siis niitä käytäkään, ettei jää väärää mielikuvaa.
Mulla on myös mahaporttiongelmaa ja se yhdistettynä kipulääkkeisiin pakottaa ottamaan Somacia lyhyinä kuureina, ettei tule taas mahakatarria. Jos kaikki olisi kuten toivon, en sairastaisi reumaa ja mahaporttini olisi kunnossa, mutta kun ei elämä aina mene suunnitelmien mukaan... - Hapotonmaha
Sain refluxin oireet syötyäni "tolkuttomasti" lääkärin määräämiä tulehduskipulääkkeitä. Oireet olivat todella vaaralliset; ruokatorvi kuroutui niin ahtaaksi, etti pilleritkään oikein mahtuneet menemään eikä henki kulkenut jne. ja yleiskunto romahti niin, että luulin lopun koittaneen. Sain hapon eritystä ehkäisevän lääkityksen ja söin sitä niin kauan, että ruokatorvi parani, kadonnut puhekyky palasi ja palasin muutenkin elävien kirjoihin. Se jäi, että refluxi tuhosi melkein ehyet hammasrivistöt lyhyessä ajassa ( nyt näyttää jo paljon paremmalta)
Kun sain nämä ensiapuhommat hoidettua lääkkeen avulla, olikin mietittävä sitä refluxia. Olen päätynyt ihan 100% varmuudella pahimpaan närästyksen aiheuttajaan: hiilihydraatit ja varsinkin viljatuotteet. Kun ne jättää pois, ei vaivoja ole. Lääkkeitä ei tarvitse syödä, vaikka lääkäri uhkasi, että joudun syömään niitä lopun ikääni. Yksi pullanpala päivässä ei vielä aiheuta mitään, mutta paljon enempää ei pitäisi syödä. - Anonyymi
Minun pitäisi syödä somaccia loppuikäni sanoi lääkäri.olen käyttänyt sitä jo lähes 20 vuotta.enolleni lääkäri sanoi että lääkettä ei pidä ikäihmisen käyttää.olen kohta 80 v.ja lopetin somalin käytön.Ei närästä ja jos närästää niin otan jotain käsikupan lääkettä.Ja katon mitä syön.olen jopa nukkunut nyt paremmin.kertaakaan ei näiden vuosien aikana ole otettu maksakoetta...taitaapa olla syy hiustenlähtöönkiin.
- Anonyymi
Somac 40 gm estää noin 60% lääkkeen imeytymistä.
Antibioottikuurin ajaksi Somac tai vastaavat pitäisi lopettaa. - Anonyymi
Kun söin Somacia minulle tuli ähky syömisen jälkeen.
Ruoka ei oikein sulanut, koska Somac estää ruansulatusentsyymien
erittymisen. Lopetin asteittain koko Somacin ja voin paremmin.
Itse asiassa en tiedä miksi lääkäri sitä oikeastaan kirjoitti minulle.
Menin suolistovaivoista terveyskeskuksen yleislääkärille.
Hän väitti, että minulla on ärtyneen suolen ongelma.
Sitä ja Vi-Sibliniä tarjotaan aina, ettei tarvitse lähetettä tutkimuksiin laittaa.
Kun menin omalla rahalla tähystykseen ei mitään ärtynyttä suolta ollut
eikä syytä Somaciinkaan, tähystytin myös mahalaukun.
Vi-Siblin vain tukki mahaa, vaikka join sen kanssa paljon nestettä.
Ei mitään hyötyä siitä. - Anonyymi
Jos tutkitte netistä siellä kerrotaan, että happosalpaajissa (Somac ym) on
hitunen alumiinia tai vastaavaa, jonka epäillään voivan aiheuttaa syöpää. - Anonyymi
närästyslääkkeiden pitäaikainen käyttö aiheuttaa hapotonta vatsaa (googlaa).
- Anonyymi
ruuansulatus ei toimi normaalisti koska on hapoton vatsa. B12-vitamiini, rauta, magnesium, kalsium, ym. eivät imeydy normaalisti joten voi olla puutosta.
- Anonyymi
ja Samarin on lievempi lääke joten kokeile sitä jos se vaikka auttaisi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 966366
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303803törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283180Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3701726- 331398
- 271330
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46959Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11956Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11880- 42859