Bensat sekaisin

Juppi

Eli olis tämmönen tilanne, että tekis miel pistää kärryyn 98 bensaa. Kuulemma antaa vähän lisää potkua ja muutenkin kuluttaa vähemmän sitä kuin 95:sta.

Mutta tilanne on se, että olenpa jatkuvasti tankkaillut kärryyni 95:sta. Autoon käy kumpikin menovesi ihan yhtä hyvin. Pohdinpa vaan, että kuinkahan paljon se haittaa, jos tankkiin jää jonkin verran alle ysivitosta ja sit lataa ysikasia päälle?
Meinaan auton ohjekirjassa luki, että moottori (tai sen ohjausjärjestelmä) tunnistaa mitä litkua siellä tankissa on, ja sitten säätää sitä sun tätä ties miten, että saa koneen toiminnan optimaaliseks yms.

Mut ni kuitenki, sekookohan se järjestelmä ihan täysin jos on kahta bensaa sekaisin?
Pitääkö ihan suosiolla yrittää hinkata tankki liki tyhjäks ja sit mennä pistää ysikasia?

Niin ja sit sekin vielä, että onko jollain omakohtaisia kokemuksia sellasesta, että on auto pysynyt samana mutta bensan vaihtanut 95:stä 98:iin? Jos olet näin tehnyt, niin kerro kokemuksista.
Ite kuulin Esson baarin pikkulinnuilta, että pidemmän päälle 98 on halvempaa, koska sitä ei tarvii niin paljoa.. Onkohan siinä mitään perää?

14

2749

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tököttiä

Oikeassa olet, yleensä puhutaan 12.7% kulutuksen pienenemisestä siirryttäessä 98:iin.

• Oktaani

Jos autosi ei vaadi 98-oktaanista, et saavuta sillä mitään etuja. Litkujen energiasisältö on prikulleen sama. Oktaaneissa on kysymys puristuskestävyydestä. Jos auto on suunniteltu korkeaoktaaniselle bensalle, matalaoktaaninen aiheuttaa itsesytytystä (detonaatio), jota myös nakutukseksi kutsutaan ellei moottorinohjaus kompensoi oktaanien puutetta myöhäistämällä sytytystä. Jos moottori osaa sopeutua matalaoktaaniseen, teho putoaa jonkinverran ja kulutus lisääntyy.
      Bensojen sekoittumisesta ei ole mitään haittaa.

• Pekka

..näin on.

• BORA
        Pekka kirjoitti:

..näin on.

"Jos autosi ei vaadi 98-oktaanista, et saavuta sillä mitään etuja. Litkujen energiasisältö on prikulleen sama."98 bensa tiheys on~750kg/1000 litraa,95 on~745kg/1000 litraa,eli 98:ssa on enemmän enrgiaa /litra.

• Oktaani
        BORA kirjoitti:

"Jos autosi ei vaadi 98-oktaanista, et saavuta sillä mitään etuja. Litkujen energiasisältö on prikulleen sama."98 bensa tiheys on~750kg/1000 litraa,95 on~745kg/1000 litraa,eli 98:ssa on enemmän enrgiaa /litra.

Se ominaispainoero tulee erosta lisäaineistuksissa. Ja vaikka energiasisältö olisi suorassa suhteessa ominaispainoon, ei tuolla erolla (n. 0,5%) olisi mitään merkitystä.
        Turha maksaa tarpeettomista oktaaneista.

• Tietomies

Oktaanin ylittäminen tuo lisää tehoa, koska korkeaoktaaninen bensiini palaa paremmin (lue: puhtaammin) varsinkin vanhemman auton koneessa. On todistettu (mm. Auto Motor und Sport) useasti, että yhden lisäoktaanin myötä moottorin teho nousee n. 1,7% joten kolmen oktaanin korotuksella tehonlisäys on jo viitisen prosenttia. Autourheilussa käytetään varsinkin Historic-luokassa lisäksi korkeaoktaanisen bensiinin lisänä kerosiinia. Tätä ei kuitenkaan ole normaalin autoilijan saatavilla kovinkaan helposti, joten jos edelleen haetaan lisää tehoja "kotikonstein", on hyvä vanha keino lisätä bensiinin sekaan desi tärpättiä ja puoli desiä tervaa per kymmenen litraa ysikasia. Näin vanha, väljä kone käy "tiiviimmin" ja tehonlisäys voi olla jopa luokkaa 10%.

• Tiedoton

...ja joulupukki lentää Petteri Punakuonolla!

• niii

ei haittaa jos sekoittaa.
      -haittaa on vain siinä tapauksessa jos auto käy 98(säädetty) ja aletaankin käyttää 95.Tämän jälkeen auto ei kiihdy juuri lainkaan ja tulpat nokeentuu aivan älyttömästi,kokeiltu on.

• Kari

Jos nyt olet ajellut 95:lla ja vaihdat 98:iin, niin se ei ole vaarallista moottorille. Itse olen käytänyt 98:sta silloin kun sen hinta ei ole paria senttiä kalliimpi litralta. Sitä kuluu käytännössä saman verran, mutta matalilla kierroksilla tuntuu olevan hieman enempi vääntöä. Huipputehoon vaikutus on niin pieni, ettei sitä ainakaan mittaamatta huomaa.

• Tauno

bensa pysynyt samana eli mä otin ne bensat sieltä vanhasta autosta tähän uuteen mutta mä olenkin vähän tyhmä.

Esson baarissa sanoivat että päivää mutta mä en sanonut mitään kun mä olenkin tyhmä.

• Neste
      • Kari

Ainoa ero syntyy, kuns koneen tietokone säätää sytytyksen aikaisemmalle polttoaineen puristuskestävyyden parantuesssa. Helppo kokeilla jos kiinnostaa. Ero on pieni, jos sitäkään.
        ps. Jotkut moottorit vaativat tietokoneen uudelleen boottauksen (Akun kenkä irti käyttöohjeessa mainituksi ajaksi) ennenkuin oppivat uudelle polttoaineelle.

• Faktaa

En jaksa lukea edellisiä vastauksia, joten tää voi olla kertausta...

Voit täysin huoletta tankata eri oktaaneja sekaisin missä suhteessa tahansa, kunhan moottorisi oktaanivaatimustaso ylittyy. "Turhan" suurioktaanisesta bensasta on niin vähän ylimääräistä hyötyä, ettei se korvaa sitä pientäkään hintaeroa, joka on 95:n ja 98:n välillä.

• Juppi

Kiitoksia kaikille vastaajille. Paljon hyvää tietoa. Etenkin hatunnosto tuolle kaverille kuka anto tuon bensaoppaan linkin.

Ehkäpä minä pysyttelen tuossa 95:ssa jos ei siitä ysikasista nyt ole mainittavaa iloa.
      Mut sehän selviää ens kerralla kun menee tankille ;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      30
      5822
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4374
    3. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3247
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      52
      2961
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      339
      1559
    6. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1338
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      66
      1301
    8. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      232
      1206
    9. Miellytänkö sinun silmää?

Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1169
    10. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      401
      1161
    Aihe