Kannattaako käyttää ruuan laittoon ja leivän päällä aina voita vai esim. flooraa?
Voita vai margariinia
20
1660
Vastaukset
- Pipa
Voi, kookosöljy tai oliiviöljy paistamiseen, muut rasvat kylminä. Margariinit ja muut ns. light-rasvat kokonaan pois.
- iitu
Olen täysin samaa mieltä. Eikö tieto transrasvojen haitallisista vaikutuksista vielä ole kulkeutunut kaikkien tietoon?! Eihän luonto sellaisia rasvoja tunne, miksi siis ihmiselimistökään...
- Ilmari
Margariini paistamiseen, leivän päälle.. kaikkeen.
Voi kokonaan pois.
Voi on myös hankala, koska on kova kun otetaan jääkaapista.- minä
..ja oliiviöljy käy, koska on terveellistä. Mutta kohtuudella, koska on 100% rasvaa.
Ei niitä eläinrasvoja... - Marshmallow
minä kirjoitti:
..ja oliiviöljy käy, koska on terveellistä. Mutta kohtuudella, koska on 100% rasvaa.
Ei niitä eläinrasvoja......käytän paistamiseen öljyä. Itse en juurikaan paistettuja asioita syö vaan mieluummin uunissa haudutettuja tai keitettyjä. Ja jos taas esim. lapsille lettuja paistan, niin oikeaa voita mieluiten koska maistuu niin parhaalta (ja heidän painoaan ei ole mitään syytä tarkkailla, hoikkia kun ovat). Leivälle laitan MiniLättaa (290kcal/100g) entisen Voimariinin (720kcal/100g) sijaan. Maku ei ole erikseen hulppea, mutta kaikkeen tottuu... Eli omassa syömisessä vahdin pääasiassa energiamääriä en niinkän rasvojen ainesosien laatua.
- Pipa
Marshmallow kirjoitti:
...käytän paistamiseen öljyä. Itse en juurikaan paistettuja asioita syö vaan mieluummin uunissa haudutettuja tai keitettyjä. Ja jos taas esim. lapsille lettuja paistan, niin oikeaa voita mieluiten koska maistuu niin parhaalta (ja heidän painoaan ei ole mitään syytä tarkkailla, hoikkia kun ovat). Leivälle laitan MiniLättaa (290kcal/100g) entisen Voimariinin (720kcal/100g) sijaan. Maku ei ole erikseen hulppea, mutta kaikkeen tottuu... Eli omassa syömisessä vahdin pääasiassa energiamääriä en niinkän rasvojen ainesosien laatua.
Tuo on sit se huonoin mahdollinen vaihtoehto.
Älä käytä kasviöljyjä paistamiseen, ne eivät kestä lämmitystä oliiviöljyä lukuunottamatta.
Lisäksi kasviöljy on 100% rasvaa, voissa rasvaa on 80%.
Ja elimistö tarvitsee rasvaa, pelkkien kalorien kyttääminen on turhaa. Lisäksi elimistö käyttää polttoaineita samassa suhteessa kuin niitä on veressä saatavilla. Eli jos et syö rasvaa, rasva ei myöskään pala niin hyvin kuin jos söisit.
Ja mitään light-tuotteita ei kannata käyttää, niihin se vähäkin maku ja väri tulee kyseenalaisin keinoin. - Ilmari
Pipa kirjoitti:
Älä käytä kasviöljyjä paistamiseen, ne eivät kestä lämmitystä oliiviöljyä lukuunottamatta.
Ja elimistö tarvitsee rasvaa, pelkkien kalorien kyttääminen on turhaa. Lisäksi elimistö käyttää polttoaineita samassa suhteessa kuin niitä on veressä saatavilla. Eli jos et syö rasvaa, rasva ei myöskään pala niin hyvin kuin jos söisit.
Ja mitään light-tuotteita ei kannata käyttää, niihin se vähäkin maku ja väri tulee kyseenalaisin keinoin.Elimistö tarvitsee rasvaa, mutta ei sitä näkyvää rasvaa.
Siksi mieluummin margasiinia kuin voita.
Tarvittava rasva tulee, kun syö kerran kunnolla.
Light-tuotteet on sokeritautisille.
Ainoa "Light-tuote", jota käytän on vesi. - Marshmallow
Pipa kirjoitti:
Ja mitään light-tuotteita ei kannata käyttää, niihin se vähäkin maku ja väri tulee kyseenalaisin keinoin....oli kova tuomio ;-). Kertoisitko millä tapaa huonoin vaihtoehto? Painon pudotuksen kannalta ei voi olla, koska kiloja olen karistanut jo melko paljon (alkukesästä -18kg ja kaikkiaan -36kg). Ja eikös olla laihdutus-palstalla eli juuri painonhallinasta ja pudotuksesta keskustellaan. Ja miksei muilla kuin oliiviöljyllä voisi paistaa (en oikeasti tiedä ja siksi kysyn)? Kiitos kuitenkin kommenteistasi, omissa tiedoissani on tässä asiassa varmasti korjaamisen varaa.
- Ilmari
Marshmallow kirjoitti:
...oli kova tuomio ;-). Kertoisitko millä tapaa huonoin vaihtoehto? Painon pudotuksen kannalta ei voi olla, koska kiloja olen karistanut jo melko paljon (alkukesästä -18kg ja kaikkiaan -36kg). Ja eikös olla laihdutus-palstalla eli juuri painonhallinasta ja pudotuksesta keskustellaan. Ja miksei muilla kuin oliiviöljyllä voisi paistaa (en oikeasti tiedä ja siksi kysyn)? Kiitos kuitenkin kommenteistasi, omissa tiedoissani on tässä asiassa varmasti korjaamisen varaa.
Hieno homma -36Kg.
Onneksi olkoon.
Itsellä vasta alussa -4Kg. - Pipa
Marshmallow kirjoitti:
...oli kova tuomio ;-). Kertoisitko millä tapaa huonoin vaihtoehto? Painon pudotuksen kannalta ei voi olla, koska kiloja olen karistanut jo melko paljon (alkukesästä -18kg ja kaikkiaan -36kg). Ja eikös olla laihdutus-palstalla eli juuri painonhallinasta ja pudotuksesta keskustellaan. Ja miksei muilla kuin oliiviöljyllä voisi paistaa (en oikeasti tiedä ja siksi kysyn)? Kiitos kuitenkin kommenteistasi, omissa tiedoissani on tässä asiassa varmasti korjaamisen varaa.
Nii, mä aina unohdan välillä että täällä "paras" tarkoittaa usein "nopeiten laihduttava". Ihan terveellisyysmielessä nuo mun kommenttini oli.
Hieno laihdutustulos sulla. Itse en laihduttanut aikoinaan kuin 7 kiloa, sen enempää ei ylimääräistä ollut.
Monityydyttymättömät rasvat tykkäävät hapettua helposti ja muodostaa vapaita radikaaleja. Elimistössä ne sitten tekevät kaikenlaista vahinkoa. Siksi kun paistetaan kannattaa valita monotyydyttymättömiä tai vielä mieluummin tyydyttyneitä rasvoja.
Ihan jo tuossa nykyisessä suosituksessakin on, että rasvoja pitäisi saada 30% energiasta. Eli siis niistä ei kannata vähentää liikaa, muuten tulee iho- ym oireita ja laihtumistuloskin on huonompi - Marshmallow
Ilmari kirjoitti:
Hieno homma -36Kg.
Onneksi olkoon.
Itsellä vasta alussa -4Kg....ja onnittelut itsellesi hyvästä alusta! Siitä se lähtee!!
- Marshmallow
Pipa kirjoitti:
Nii, mä aina unohdan välillä että täällä "paras" tarkoittaa usein "nopeiten laihduttava". Ihan terveellisyysmielessä nuo mun kommenttini oli.
Hieno laihdutustulos sulla. Itse en laihduttanut aikoinaan kuin 7 kiloa, sen enempää ei ylimääräistä ollut.
Monityydyttymättömät rasvat tykkäävät hapettua helposti ja muodostaa vapaita radikaaleja. Elimistössä ne sitten tekevät kaikenlaista vahinkoa. Siksi kun paistetaan kannattaa valita monotyydyttymättömiä tai vielä mieluummin tyydyttyneitä rasvoja.
Ihan jo tuossa nykyisessä suosituksessakin on, että rasvoja pitäisi saada 30% energiasta. Eli siis niistä ei kannata vähentää liikaa, muuten tulee iho- ym oireita ja laihtumistuloskin on huonompi...hyviä linkkejä joillekin sivuille, missä voisi tähän rasva-asiaan perehtyä paremmin? Rupes nääs asia kiinnostamaan...
Mielestäni "paras" laihdutustapa ei tarkoita samaa kuin nopein laihdutustapa. Mutta myöntää täytyy et oon hiukka hätähousu ja toisaalta mulla on niin paljon pudotettavaa et täs menis loppuelämä, jos ei vetäis aika tiukkaa linjaa ;-). Mutta kuten jo sanoin, projektia on vielä jäljellä eli asioiden terveellisyydellä on tosiasiallista väliä ettei tulis ongelmia.
Kiitos sinulle asiallisista tiedoista! - Pipa
Marshmallow kirjoitti:
...hyviä linkkejä joillekin sivuille, missä voisi tähän rasva-asiaan perehtyä paremmin? Rupes nääs asia kiinnostamaan...
Mielestäni "paras" laihdutustapa ei tarkoita samaa kuin nopein laihdutustapa. Mutta myöntää täytyy et oon hiukka hätähousu ja toisaalta mulla on niin paljon pudotettavaa et täs menis loppuelämä, jos ei vetäis aika tiukkaa linjaa ;-). Mutta kuten jo sanoin, projektia on vielä jäljellä eli asioiden terveellisyydellä on tosiasiallista väliä ettei tulis ongelmia.
Kiitos sinulle asiallisista tiedoista!Rasva-asioista on juteltu ainakin alakarppikeskusteluissa. Myös Heikkilä ja Mary Enig ovat aiheesta kirjoittaneet. Jos kolesteroliasiat kiinnostavat, niin Uffe Ravnskovilta löytyy hyvä kirja siihen.
- Marshmallow
Pipa kirjoitti:
Rasva-asioista on juteltu ainakin alakarppikeskusteluissa. Myös Heikkilä ja Mary Enig ovat aiheesta kirjoittaneet. Jos kolesteroliasiat kiinnostavat, niin Uffe Ravnskovilta löytyy hyvä kirja siihen.
...minäpä etsiskelen noita seuraavaksi. Kiitosta vain!
- onnistunut
käyttämällä oikeata voita saat kaikkein vähiten lisäaineita. Voi on luonnon tuote joten elimistön tunnus mekanismi myös osaa käyttää sen parhaiten, ja toisaalta voissa on makuakin enemmän joten sitä tulee loppujen lopuksi käytettyä vähemmän. Paistamiseen käytät voita. Älä leivitä lihaa ja muita paistiksia jolloin ne ei ime itseensä rasvaa. Jos valitset rasvoja niin tee pesu testi jos rasva liukenee ilman pesuainetta ihonlämpöisessä 37 asteisessa vedessä se on kehollekkin paras.Mitä kevyempi tuote sitä enemmän sitä on käsitelty ja niissä on E-merkkisiä aineita
- Hmm...
En käytä eläinrasvoja ruoanlaitossa ollenkaan,vaan paistamisessa oliiviöljyä ja leivän yleensä ilman levitteitä tai joskus kevyttä kasvirasvaseosta..
- heidi
ei tarvitse laittaa kumpaakaan. vähärasvainen juustosiivu päälle; tomaattia, kurkkua jne. riittävät. Aluksi saattaa tuntua vähän oudolta, kun rasvaa ei ole, mutta siihen tottuu nopeasti.
- leipoja
Oliiviöljyn markkinointi on nykyään hyvin voimaperäistä. Syynä on se että siitä on EU:n eteläisissä osissa valtavasti ylituotantoa, ja siksi sen mainonta ja markkinointi saa EU-tukea. Siksi myös suomalaisissa lehdissä on oliiviöljymainoksia.
Terveydellisesti parempia ovat muut kasviöljyt, itse käytän rypsiöljyä. Sen tyydyttyneiden ja tyydyttämättömien suhde on terveydellisesti paljon parempi.
Käytän paistamiseen rypsiöljyä. Koska käytän teflonpannua, sitä ei voi kuumentaa muutenkaan kovin kuumaksi, joten rypsiöljy käy hyvin paistamiseen. Tosin paistan pannulla hyvin harvoin, koska muut valmistustavat ovat terveellisempiä ja sopivat laihduttajalle paremmin.
Syön joka aamu kalaöljyn lisäksi teelusikallisen rypsiöljyä (kotimaista luomuöljyä) että saan tarpeeksi rasvahappoja.- leipoja
tarkistin asian ja näyttääkin siltä että tällä kertaa en ollutkaan ostanut luomuöljyä. Joka tapauksessa paikallsiesta elintarvikeliikkeestä ostan kotimaista kylmäpuristetua rypsiöljyä, neitsytöljyä. Hinta on tavallista, ehkä ulkomaista öljyä kalliimpi, mutta laatu on huippua. Maku on hieno, mantelimainen.
Kylmäpuristetussa öljyssä säilyvät paremmin hyödylliset ainekset, ja neitsytöljy on ensimmäisessä puristuksessa saatu paraslaatuinen öljy.
Ulkomaiset ruokaöljyt voivat olla liuottimilla liuotettuja "jäteöljyjä". - Rita
leipoja kirjoitti:
tarkistin asian ja näyttääkin siltä että tällä kertaa en ollutkaan ostanut luomuöljyä. Joka tapauksessa paikallsiesta elintarvikeliikkeestä ostan kotimaista kylmäpuristetua rypsiöljyä, neitsytöljyä. Hinta on tavallista, ehkä ulkomaista öljyä kalliimpi, mutta laatu on huippua. Maku on hieno, mantelimainen.
Kylmäpuristetussa öljyssä säilyvät paremmin hyödylliset ainekset, ja neitsytöljy on ensimmäisessä puristuksessa saatu paraslaatuinen öljy.
Ulkomaiset ruokaöljyt voivat olla liuottimilla liuotettuja "jäteöljyjä".tiedät kuitenkin.mutta sen nyt tässä sanon, eikä ole ihan mielipidetasolla kommenttini kuitenkaan.oliiviöljyssä on E-vitamiinia, joka on mitä loistavinta leivontaan, tulee kuohkeeta eikä tarvi laittaa niin paljon kuin esim.voita, vaikka se parempi vaihtoehto kuin margarini onkin. oliiviöljystä ei tule myöskään "ällörasvasta" tuntumaa.kun ostaa hyvälaatuista, vihreää kreikkalaista tai saman alueen öljyä, sen miedosta mausta tulee jopa hyvät makeat kakut.te rypsiöljyn kannattajat, miksi se virginonne on parempaa kuin oliiviöljy? enemmän siinä on helposti hapettuvia pitkäketjuisia, jotka hapettuu entistä enemmän paistaessa.hapettumisen voitte havaita aistinvaraisesti vaikka näin:öljy rupeaa lemppaamaan vähän kuin pikaruokapaikoissa työskennelleen vaatteet.eltaantuneelle, vetyperoksidille. sitä syntyy kuin esim.frittiöljy(rypsiöljy) hapettuu.eläinrasva ei hapetu yhtä helposti.
margariinin mupeltajat, käykää tekin lukemassa alakarppi-palstalta keskustelua trans-rasvoista ja margariinin tervellisyydestä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen
Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja1552513Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?
En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b1462352Kirje, PellePelottomalle.
Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot981020- 64881
- 61774
Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa
Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka273701Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?
Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a18697Voi teitä naisia
Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies85680Martinan hevoset.
Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait202658Hyvä meininki
TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap22648