tahtootietää5.9.2013 16:39
"Apostoli Paavali vietti paljon aikaa Ylösnousseen seurassa", väittää ePaimen.
Missä kohdassa Raamatussa näin lukee?
Ylönoussut ja Paavali
84
109
Vastaukset
- ePaimen
Saulus kohtasi Ylösnousseen Golanin ylängöllä tärkeällä Via maris tiellä (Meren tie). Se on ainoa maareitti Aasian ja Afrikkan välillä.
Pohjoisesta tultaessa tämä muinainen valtatie haarautuu Damaskon eteläpuolella siten, että oikeanpuoleinen tie vie Golanin kautta Kinneretin järvelle, Filistean rannikolle ja sitten Siinain yli Egyptiin. Ottomaanien Turkin aikana rakennettu Istanbul-Kapkaupunki rata noudattelee sen reittiä nykyisen Israelin ja Egyptin alueilla. (Se on nykyään tosin poikki Libanonin Israelin rajalla Rosh HaNikrassa)
Damaskon eteläpuoleisesta haarasta vasemmalle lähtee etelää kohti Raamatussa mainittu Kuninkaan valtatie, joka kulkee syyrialais-arabialaisen autiomaan äärettömän tasangon läntistä reunaa nykyisten Syyrian ja Jordanian alueilla Kuolleen Meren itäpuolitse, ohi Petran ja aina Akabaan asti.
Jeesus kohtasi Kapernaumissa tullimiehiä ja valtion palvelijoita, publikaaneja (publicus) jotka keräsivät roomalaisaikana kaupungin luona Via Mariksen kulkijoilta tieveroja.
Noustessaan Via Marista ylös Damaskoon kristittyjä siellä vangitakseen, Saulus Tarsolainen kohtasi ensimmäisen kerran Ylösnousseen. Tämä tapahtui joskus 40-luvulla eli ehkä alle kymmenen vuotta Jerusalemin suuren pääsiäisen jälkeen.- teu,
"e paimen "
Kun avaaja kirjoittaa , ylös nousseesta Paavalista , on se mainoittava
että Hänen kohdallan tapahtui toisen lainen sielun vaaellus , kuin meillä
koska hän nousi ylös , ja hänestä tehtiin BENJAMININ SUVUN VANHIN
joka sai Jumalan määräämän paikan n. 1945 vuotta sitten .
Siihen neuvostoon jossa on taivaassa 24, vanhinta. - niin siinä käypi
teu, kirjoitti:
"e paimen "
Kun avaaja kirjoittaa , ylös nousseesta Paavalista , on se mainoittava
että Hänen kohdallan tapahtui toisen lainen sielun vaaellus , kuin meillä
koska hän nousi ylös , ja hänestä tehtiin BENJAMININ SUVUN VANHIN
joka sai Jumalan määräämän paikan n. 1945 vuotta sitten .
Siihen neuvostoon jossa on taivaassa 24, vanhinta.Teu hyvä: Eihän ePaimen ylösnousseesta Paavalista mitään kirjoita,
- vaan siitä kun Paavali kohtasi YLÖSNOUSSEEN Jeesuksen Kristuksen.
Lukihäiriö tekee paljon tepposia, tekstin sisältö jää ymmärtämättä.
- ePaimen
I. Mutta Saulus puskui vielä uhkauksia ja murhaa* Herran opetuslapsia vastaan ja meni ylimmäisen papin tykö,
2. Ja anoi häneltä kirjaa Damaskuun synagogain tykö, että kutka ikänä hän sen tien miehistä eli vaimoista löytäis, ne hän olis vienyt sidottuna Jerusalemiin.
3. Mutta kuin hän matkusti, tapahtui, että hän Damaskua lähestyi, ja äkisti leimahti valkeus taivaasta ympäri häntä.
4. Ja hän lankesi maahan ja kuuli äänen hänelle sanovan: Saul, Saul, miksi vainoot minua?
5. Mutta hän sanoi: kuka sinä olet, Herra? Ja Herra sanoi: minä olen Jesus, jota sinä vainoot: työläs on sinun potkia tutkainta vastaan.
6. Niin hän vapisi, hämmästyi ja sanoi: Herra, mitäs minua tahdot tekemään? Ja Herra sanoi hänelle: nouse ja mene kaupunkiin; siellä sinulle sanotaan, mitä sinun pitää tekemän.
7. Mutta ne miehet, jotka hänen seurassansa olivat, seisoivat hämmästyksissä; he kuulivat tosin äänen, mutta ei he ketään nähneet.
8. Niin Saulus nousi maasta ja ei nähnyt ketään avoimilla silmillä; mutta he taluttivat häntä kädestä ja veivät Damaskuun.
9. Ja hän oli kolme päivää näkemättä ja ei syönyt eikä juonut.
Apostolien teot 9 - ePaimen
Sokaistunut Saulus saa hoitoa Jumalan palvelijalta Ananiaalta (Hanna), jolle Ylösnoussut antaa yksityiskohtaiset - ja aika merkilliset - ohjeet. Vaan eipä meinaa Jumalan lapsi totella, niin pelätty kristittyjen vainoaja Saulus on.
- ePaimen
10. II. Niin yksi opetuslapsi oli Damaskussa, Ananias nimeltä, jolle Herra sanoi näyssä: Ananias! Hän sanoi: Herra, tässä minä olen.
11. Herra sanoi hänelle: nouse ja mene sille kadulle, joka Oikiaksi kutsutaan, ja kysy Juudan huoneessa sitä, joka Saulus Tarsilaiseksi kutsutaan; sillä katso, hän rukoilee.
12. Ja hän näki näyssä yhden miehen, nimeltä Ananias, tulevan sisälle ja panevan kätensä hänen päällensä, että hän sais näkönsä jälleen.
13. Niin Ananias vastasi: Herra, minä olen kuullut monelta tästä miehestä, kuinka paljon pahaa hän sinun pyhilles on tehnyt Jerusalemissa.
14. Ja hänellä on nytkin valta ylimmäisiltä papeilta täällä kiinni sitoa kaikki ne, jotka sinun nimeäs rukoilevat.
Apt 9
- ePaimen
Ylösnoussut ei suutu, tietää toki miten aiheellinen opetuslapsensa pelko on.
Mutta kun Herra selittää hieman enempi, mistä on kysymys, Ananias tottelee ja ihmeellisiä asioita tapahtuu!
Ei Ananiaksen voimasta vaan hänen Lähettäjänsä voimasta.
Saulus Tarsolainen saa kasteen asunnossa, jonka osoite on
Suorakatu 16a
Damasko
Syyria
(postinumeroita ei vielä ollut käytössä)- ePaimen
15. Niin sanoi Herra hänelle: mene! sillä hän on minulle valittu ase, kantamaan minun nimeäni pakanain, ja kuningasten, ja Israelin lasten eteen.
16. Sillä minä tahdon hänelle näyttää, kuinka paljon hänen pitää kärsimän minun nimeni tähden.
17. Niin Ananias meni sinne ja tuli huoneeseen sisälle ja pani kätensä hänen päällensä, ja sanoi: rakas veljeni Saul! se Herra lähetti minun, (Jesus, joka sinulle ilmestyi tiellä, jotas vaelsit,) että sinä saisit näkös jälleen, ja Pyhällä Hengellä täytettäisiin.
18. Ja hänen silmistänsä putosivat kohta niinkuin suomukset, ja hän sai sillä hetkellä näkönsä jällensä, nousi ja kastettiin.
Apt 9
- ePaimen
Pyhä Luukas kertoo seuraavaksi, että äsken uskoontullut ja kastettu Saulus alkoi oitis saarnata evankeliumia!
Saarnatauti iski heti silleen kolmen päivän ikäiseen Jumalan lapseen.
Miehen käytös aiheutti melkoista hämminkiä suuressa Damaskon kaupungissa, jossa pakanallisen väestön keskuudessa oli vahva juutalainen synagooga ja jossa kristinusko sai näin varhain jalansijaa. Ensimmäisiä lähetyskohteita!
Muistakaamme Damaskon väkeä esirukouksin tänäänkin, sillä tilanne siellä on synkeä.
Erityisesti syyrialaisia kristittyjä, veljiämme ja sisariamme kuoleman vaarassa, pakolaisina ja nyt USAn tuhoisten ohjusten uhkaaminakin muiden joukossa.- ePaimen
19. III. Ja kuin hän otti ruokaa, niin hän vahvistui. Ja Saulus oli muutamat päivät opetuslasten kanssa, jotka olivat Damaskussa,
20. Ja saarnasi kohta synagogassa Kristuksesta, että hän on Jumalan Poika.
21. Niin kaikki, jotka sen kuulivat, hämmästyivät ja sanoivat: eikö tämä ole se, joka kaikkia niitä hävitti Jerusalemissa, jotka sitä nimeä rukoilivat*, ja tuli myös tänne sitä varten, että hän ne sidottuna veis ylimmäisille papeille?
22. Mutta Saulus tuli aina jalommaksi ja ajoi Juudalaisia takaperin, jotka Damaskussa olivat, täydellisesti vahvistain, että tämä on Kristus.
Apt 9
- ePaimen
Vainoajasta tuli käden käänteessä vainottu.
Damaskon juutalaiset tahtoivat surmata entisen kollegansa, joka nyt näytti pyhistä Kirjoituksista toteen, että Jeesus on Kristus.
Syvällisesti oli Ylösnousseen kohtaaminen muuttanut Sauluksen.
Vaan neuvokkaasti Saulus saatiin yön pimeydessä pakoon vaaralliseksi muuttuneesta kaupungista.
Vaarallinen, koska Saulus saarnasi Kristusta, että Hän on Herra, Kyrios.
Oli sävel täysin muuttunut!- ePaimen
23. Ja monen päivän perästä pitivät Juudalaiset neuvoa keskenänsä tappaaksensa häntä.
24. Mutta Saulukselle ilmoitettiin heidän väijymisensä. Ja he vartioitsivat portissa yötä ja päivää tappaaksensa häntä.
25. Niin opetuslapset ottivat hänen yöllä, päästivät alas ylitse muurin, ja laskivat korissa maahan.
Apt 9
- ePaimen
Saulus otti nyt saman Via Maris valtatien takaisin etelään, mistä oli tullut. Kulki Golanin ylätasangon halki, joka on monelle suomalaiselle rauhanturvaajalle tuttu, laskeutui alas Kinneretin järvelle, kulki ohi Kapernaumin.
Matka jatkui ilmeisesti sitten Jordanin laaksossa sen itäpuolella olevaa tietä, Jordan joen yli Jerikon luona, Jerikosta ylös Jerusalemiin.
Sama reitti, jota Josef ja raskaana oleva neitsyt Maria olivat nelisenkymmentä vuotta aikaisemmin (yksi sukupolvi) kulkeneet Nasaretista Jerusalemin eteläpuolella olevaan Betlehemiin. Parin kolmen päivän matka jalankulkijalle, apostolin kyydissä, vaikka olisi aasi matkassa juhtana.- ePaimen
26. Mutta kuin Saulus tuli Jerusalemiin*, tahtoi hän itsiänsä antaa opetuslasten sekaan, mutta he pelkäsivät kaikki häntä, eikä uskoneet häntä opetuslapseksi.
27. Vaan Barnabas otti hänen ja vei apostolien tykö, ja jutteli heille, kuinka hän tiellä Herran nähnyt oli, ja että hän oli puhunut hänen kanssansa, ja kuinka hän oli rohkiasti Damaskussa Jesuksen nimestä puhunut.
28. Ja niin hän oli heidän kanssansa Jerusalemissa, kävi sisälle ja ulos, ja saarnasi pelkäämättä Herran Jesuksen nimeen.
Apt 9
- ePaimen
Eip osannut pitää suutaan kiinni Saulus.
Pelkäämättä, rohkiasti kuin Damaskussa hän Jeesuksen nimestä puhui!
Samoin tuloksin - Jerusalemin kreikkalaiset lienevät olleet hellenistisiä juutalaisia, jotka asuivat kaupungissa. Eivät tykänneet fariseuksen jeesustelusta, nirri pois vaan.
Epäilemättä Saulus olisi pian seurannut Stefanusta taivaaseen, ensimmäistä Jeesuksen veritodistajaa, mutta kaverit estivät sen ja laittoivat kovin puheliaan Sauluksen turvaan kotikaupunkiinsa Tarsokseen (nykyisen Turkin ja Syyrian rajalla Välimeren rannalla.)- ePaimen
28. Ja niin hän oli heidän kanssansa Jerusalemissa, kävi sisälle ja ulos, ja saarnasi pelkäämättä Herran Jesuksen nimeen.
29. Hän puhui myös ja kamppaili Grekiläisiä vastaan; mutta ne pyysivät häntä tappaa.
30. Kuin veljet sen ymmärsivät, niin he veivät hänen Kesareaan ja lähettivät Tarsiin.
31. Ja niin seurakunnilla oli rauha kaikessa Juudeassa, ja Galileassa, ja Samariassa, ja enenivät vaeltain Herran pelvossa, ja täytettiin Pyhän Hengen lohdutuksella.
Apt 9 - teu.
ePaimen kirjoitti:
28. Ja niin hän oli heidän kanssansa Jerusalemissa, kävi sisälle ja ulos, ja saarnasi pelkäämättä Herran Jesuksen nimeen.
29. Hän puhui myös ja kamppaili Grekiläisiä vastaan; mutta ne pyysivät häntä tappaa.
30. Kuin veljet sen ymmärsivät, niin he veivät hänen Kesareaan ja lähettivät Tarsiin.
31. Ja niin seurakunnilla oli rauha kaikessa Juudeassa, ja Galileassa, ja Samariassa, ja enenivät vaeltain Herran pelvossa, ja täytettiin Pyhän Hengen lohdutuksella.
Apt 9" e Paimen "
Minulla on sata varma tieto Ajasta jolloin Paavali /Sauluksen kääntymys
Damaskoksen seudulla . Siitä on Apt. 9:3- 18. ;Apt. ,22:3-16. , ja 26:9-18.
SE Tapahtui oo32,jKr. . joka on kirjoitettu selitys Raamattuun ..
Sitten on kerrottu , hänen julistuksestaan Damaskossa , se ei menestynyt
koska hänet tiedettiin ((taustoiltaan pahaksi )) hän matkusti Antokiaan , ja
sieltä Syyriän osia ja jordaniaa ,myös ARABIAA. Kun hän oli Toiminut niin
Huomasi että kaikki ei ollut hyvin . oo35 saapui JERUSALEMIIN Etsi siellä
kasiinsä seurakunta johtajan (( joka oli JAAKOB )) Sepeteuksen poika ja
Johanneksen veli ,,kirjoitettiin 35jKr. tasta.. Apt. 9:26-30 ; Gal.1:18-19.
Paavalin seuraava virailu Jerusalöemiin oli n. 49 . kun oli Apostolien ja vanhimpien KOKOUS Siitä kertoo Apt. 15:2-29.
Hänestä on paljon asiatietoa ylhäällä , voidaan täsmentää paljonkin .
- teu.
Olen tutkonut samoja asioita , ja saanut sen ymmärryksen ,
Että siihenkului vain 2-3 vuotta ,tuosta pääsiäisestä ..
Damaskon tie tapaukset saattoi jo tapahtua oo32 jKr. Siihen näkyyn.
joka käännytti Sauluksen , ja Raamatuttu kertoo ,sen lisäksi Jeesus
näyttäytyi jo 2-3 kertaa ASIAN tiimoilta .
Samoin Opeutus lapsi ANANIAALLE ,Jeesus näyttäytyi 2-3 kertaa
ennen kuin alkoi tapahtua , Sen jälkeen Aninias ryhtyi kuuliaiseksi
ja meni Suoralle kadulle ,jossa oli Juudaan talo ,jossa Saulus oli
ja Asetti kätensä hänen pään päälle ,ja sanoi Jeesuksen Kristuksen
kautta saa näkösi jälleen , Ja kuin suomukset putosi silömistä
ja hän näki ensin Ananiaan , ja se oli saman näköinen kuin hän oli
saanut näyssä NÄHDÄ , sokeana ollellessa , MUTTA
Saul sai myös PYHÄN HENKEN , HÄNET TÄYTTTIIN sillä .
Raamatussa on MONTA NÄKYÄ ,JONKA JEESUS tekee Paavalin
elinaikana kaikkiaan n.7. KYLLÄ Paavali vietti paljon aikaa HÄNEN
OPISSA, ja varsinkin silloin kun kun oli hanklaa kehittää asioita ,,
ja jotka ei meinannut sujua Taivaallisesti ,ja ,maallisesti , niin APU
oli kyllä tarpeen ..Jo se ensimmäinen Näky siellä porteilla Damas -
kon oli Huomattavasti pidempi kuin siitä on annettu ymmärtää..
Tämä matkaseurue , on jonkun tutkian tullut siihen , noin 9 hetkellä
Ja kun Sauluksen saattajat ovat saaneet ,hänen taloon on jo ollut
pimea , joka siellä tuleen 12 hetken aikaan . kaiken muun ymmärrän
hyvin mutta tuo ,että sokea mies saa näkynsä ei ole mennyt perille
VAIKKA tiedän ja uskon , että mikään ei ole Jumalalle mahdatonta .
Eikä tässäkään asiassa .. - ePaimen
Koko Raamatussa esiintyy ainoastaan yhden kerran tuo hyvin kaunis ilmaus "Jeesuksen Henki"
Ja tultuaan Mysian kohdalle he yrittivät lähteä Bityniaan, mutta Jeesuksen Henki ei sallinut heidän sitä tehdä. Apt 16:7
Apostolien teot kertoo paljon siitä, mitä Pyhä Henki teki tuohon aikaan. Mutta syvällinen yhteys on Ylösnousseen ja Pyhän Hengen välillä, kuten ilmaus "Jeesuksen Henki" kertoo.
---
Vielä väkevämpi on aivan Apostolien tekojen ensimmäisessä jakeessa oleva kuin ohimennen sanottu valtaisa asia (olkaamme tarkkaavaisia Sanan kuulijoita, tai emme ehkä huomaa!)
Ennen olen minä tosin, oi Teophilus, puhunut kaikista niistä, mitä Jesus rupesi sekä tekemään että opettamaan Apt 1:1 KR 1776
Tässä Biblian käännöksessä se ei näy niin hyvin kuin Mannisen komitean käännöksessä Talvisodan ajalta 1938
Edellisessä kertomuksessani kirjoitin, oi Teofilus, kaikesta, mitä Jeesus alkoi tehdä ja opettaa, Apt 1:1 KR 1938
... ALKOI tehdä ja opettaa
jatkoi sitten!
ja jatkaa yhä tänään maailmanlaajassa kirkossaan, Jumalan valtakunnassa
Halleluja!- teu,
" e paimen ."
Kuka oli tämä Teofilus :
Hän oli Antiokialainen , korkeasti oppinut Hengellien mies , joka varmaankin opli tutustunut Paavaliin ,,ja Luukkaaseen , sillä nämä kirjat jotka ATP. ja LUUK: aan
Oma epistola (evankelium , niissä kummassa kin on teofiluksen maininta .
kun tulemme siihen aikaan jolloin Paavali oli ensimäsen kerran vankina , ROOMASSA , Tulee tämä Teofiilus esiin ja saa vapautuksen aikaseksi
vangeus oli 60 -62 niin asettunut että siittä tuli n.2 vuotta ,,kärsimystä ei
mistään.
Tätä samaa koetettiin ,toisen vankeuden aikana , mutta se hullu NERO
oli tietoinen kaikesta , ja oli valppaana Antoikian suuntaan, kuin Vankin
vapautukseen ei kä antanut Teofilukselle , tietoja jotka silloin olisi pitänyt
YLIviisaille antaa , osa meni ohi sen takia että hän vahti vankilan liepeillä
Kun Paavali vapautui n.keväällä 68. Nero Mestautti hänet hänet kohta..
Kun tieto tuli Senattiin se kutsui senaattorit käsittelemään , 8, 6 -68
Tuomio oli ensin menettää Keisariuutensa , sitten vankilaan. ainaiseksi.
Nedro tuomittiin vankilaan , jossa hän otti myrkkyä ja kuoli 9. 6 -68.
- ePaimen
Pyhä Luukas jättää nyt Apostolien tekojen kertomuksessa Sauluksen matkalleen Kesarean rantakaupunkiin ja sieltä laivalla Tarsikseen.
Kertomus jatkuu Pietarin ja Jerusalemin tapahtumilla.
Vasta myöhemmin tämä Saulus Tarsolainen tulee uudelleen esiin Apostolien tekojen 13 luvussa, joka kertoo Syyrian Antiokian kaupungin tapahtumista.
Tämä yhä merkittävä Syyrian kaupunki, nyt sisällissodan riepottelema, nousi myöhemmin kristillisen kirkon tärkeimpien kaupunkien joukkoon - Jerusalem, Egyptin Aleksandria ja Syyrian Antiokia.
Siellä Pyhä Henki, Jeesuksen Henki, järjesteli asioita, ja Ylösnousseen valittu ase, Saulus Tarsolainen, lähetetään varsinaiseen työhönsä meidän pakanoiden apostoliksi.
Ilman tätä ratkaisua sinä ja minä olisimme varmaan edelleen Ukon ja Akan ja metsän haltijoiden palvojia Mikael Agricolan kuvaamalla tavalla.- ePaimen
I. Mutta Antiokian seurakunnassa oli muutamia prophetaita ja opettajia, Barnabas ja Simeon, joka Nigeriksi kutsuttiin, ja Lukius Kyreniläinen, ja Manahen, joka Herodes tetrarkan kanssa kasvatettu oli, ja Saulus.
2. Kuin siis nämät Herraa palvelivat ja paastosivat, sanoi Pyhä Henki: eroittakaat minulle Barnabas ja Saulus* siihen työhön, johon minä heidät olen kutsunut .
3. Ja kuin he olivat paastonneet ja rukoilleet, ja kätensä heidän päällensä panneet*, päästivät he heidät menemään.
4. Ja kuin he Pyhältä Hengeltä lähetetyt olivat, menivät he Seleukiaan ja purjehtivat sieltä Kypriin.
Apt 13 - teu.
ePaimen kirjoitti:
I. Mutta Antiokian seurakunnassa oli muutamia prophetaita ja opettajia, Barnabas ja Simeon, joka Nigeriksi kutsuttiin, ja Lukius Kyreniläinen, ja Manahen, joka Herodes tetrarkan kanssa kasvatettu oli, ja Saulus.
2. Kuin siis nämät Herraa palvelivat ja paastosivat, sanoi Pyhä Henki: eroittakaat minulle Barnabas ja Saulus* siihen työhön, johon minä heidät olen kutsunut .
3. Ja kuin he olivat paastonneet ja rukoilleet, ja kätensä heidän päällensä panneet*, päästivät he heidät menemään.
4. Ja kuin he Pyhältä Hengeltä lähetetyt olivat, menivät he Seleukiaan ja purjehtivat sieltä Kypriin.
Apt 13" ePaimen !
Mitä sanot Tästä Kun Paavali oli kastettu , Anian käskystä , Hän otti sen , samalla nän vahvistutti itseääm muutaman päivän ,skä alkoi saarnata , ehkä noin 2-3, kuukautta ja kun siitä ei tullut sen valmiinpaa , eli seurakuntalaiset oli vastahangaisia
Muutamat veljet oli lupautuneet , tuomaan hänet Tarsoon jonne hän jäi .
sietä hän kävi jonkun kerran Antiokiassa , jossa tutustui uusiin henkilöihin , ja teki Arabian matkan. sekä Syyrian matrkan , Jordanian metkan , kun kaikki ei mennyt putkeen , Hän läöhti tapamaan jaakoppia ja ;Pietaria . 35JKr.
Onhan sanottu että matkailu avartaa ,,(kuitenkin tässä tapauksessa kysymys .
Oli tietämyksen hankkimisasta. Sekä Sanat ja joita hän ehkö ei ollut kaikkia vielä tavoittanut , Hän tapasi seurakunnan johtajan joka oli Jaakob Johanneksen veli
Pietarin (vielä ei ollut Luukas Tullut) Hän tuli vasta .49 Paavalin kanssa , jolloin
Sai Hyväksynnään Tulla ulkopuolisena apostoliksi eikä vähiten Paavalin suosiolla
Joa sallitaan , kirjoitan¨molammista vielä lisää.. - teu.
teu. kirjoitti:
" ePaimen !
Mitä sanot Tästä Kun Paavali oli kastettu , Anian käskystä , Hän otti sen , samalla nän vahvistutti itseääm muutaman päivän ,skä alkoi saarnata , ehkä noin 2-3, kuukautta ja kun siitä ei tullut sen valmiinpaa , eli seurakuntalaiset oli vastahangaisia
Muutamat veljet oli lupautuneet , tuomaan hänet Tarsoon jonne hän jäi .
sietä hän kävi jonkun kerran Antiokiassa , jossa tutustui uusiin henkilöihin , ja teki Arabian matkan. sekä Syyrian matrkan , Jordanian metkan , kun kaikki ei mennyt putkeen , Hän läöhti tapamaan jaakoppia ja ;Pietaria . 35JKr.
Onhan sanottu että matkailu avartaa ,,(kuitenkin tässä tapauksessa kysymys .
Oli tietämyksen hankkimisasta. Sekä Sanat ja joita hän ehkö ei ollut kaikkia vielä tavoittanut , Hän tapasi seurakunnan johtajan joka oli Jaakob Johanneksen veli
Pietarin (vielä ei ollut Luukas Tullut) Hän tuli vasta .49 Paavalin kanssa , jolloin
Sai Hyväksynnään Tulla ulkopuolisena apostoliksi eikä vähiten Paavalin suosiolla
Joa sallitaan , kirjoitan¨molammista vielä lisää.."" teu ""
Jatkoja edelliseen , Paavaliei Damaskoksen kokemustaan Hänelle yleisten hurmostilojen joukkoon . 1 Kor. 12:1-2., Vaan piti sitä eskatgolokisena lopun-
ajan tapahtumana , joka oli täysin rinnastettavissa ylösnousseen Jeesuksen ilmestryksiin opepetuslapsille, 1 Kor .15;3-8. Paavali on kaikkien aikojen suurin
Lähetyssaarnaaja Heti kääntymisensä jälkeen ((hän toimi Arabiassa ) Gal. 1:17.
so. Petrassta Damaskokseen ulottuvassa ,.
Nabatealaisvaltakunnassa , tosin tulokesttomasti , Damaskoksesta paettuaan , hän kävi JERUSALEMISSA; Jopssa hän tapasi (( 2-3 vuoden kääntymisensä jälkeeen . Lähimmäisiä Apostoli PIETARIN , Ja Jeesuksen Veljen Jaakobin ..
Ja ANTREAAN, Ja vielä jonkin joka saattoi olla kaupungissa .Gal. 1:21.
Vastakun hän tapasi RARNABAAN : ja merkittäväksi hänetn työnsä tuli vasta
Ensimmäinen huomattava pakanakristillinen ,seurakunnan työntekijäksi nimitys
Apt. 11:25-26 . ; 13:1-3. Antiookian seurakunnan vakuuttamina , Paavali ja Barnabas tekivät Lähetys matkan KYBROKSEEN. Ja vähä aasianetläisiin maakuntiin ( Apt. 13-14. )
Ensimmäinen Evankelium syntyi Markukselta -45jKr.
Paavalintoinen käynti Jerusalemissa , hätääkärsiville oli kerätty
avustusta ja ne piti toimittaa perille . -46. Apt. 11;25 -30. ;12:25. ; Gal. 2;1-10
Galattalais kirje valmistui -49,jKr. Paavali
Sinä vuonna tuli Lukas Jerusalemiin .
Koska Paavali ja Barabas ei vaatineet Ympärileikkausta , ja toiset oli
vaatimassa , päättivät pitää Apostolien kokouksen -48-49 kohdilla .
Koska hajaannus oli lähellä senkin takia tarvittiin suurten linjojen miehiä
ja kokus päättyikin siihen Paavalin ehdotukseen , että jos kristitty nyt vielä
vaatii ympärileikkausta , tulos olisi piloille leikkaus , koska se oli Jeesuksen vaatimus ,,Ympäri leikkaus ei sovi enää Kasteen /Uuteen Liittoon ..
Erilaisiin aikoihin on päädytty . Täällä ei puhuta kuolleista,joka on noussut
ja opastanut paavalia oikeaan tai väärään . Olen saanut tiedokseni lähes.
kaikkia tarvittavia tietoja Ainoa muuttunut olisi että Sauluksen tulo Damskoksen
saattoi olla jo -31jKr. mutta - ajatus viiva ja 32jKr. olen valinnut jälkimmäisen .
Selvä tehtävä jako oli tässä -49 kokouksessa , Pietari vastaa Juutaliskristityistä
niin Israelin valtiossa kuin Syyriassa , ja Paavali vastaa kaikista pakana seurakunnista jotka liittyvät kristillisyyteen , sitä mukaan kun Paavali omien
miesten kanssa ((SilasTiitusTimoteus)) , HE PERUSTIVAT SEURAKUNTIA
idästä -länteen Palestiinasta ROOMAAN , siis muuhun maailmaan ..
Paavali on kirjoittanut kirjeen Galattalaisille Antiokiasta -49 eli kun hän on
Kokouksen jälkeen asettunut paikalleen ( varsinkin szen tähden jos kokous
olikin jo -48. aluksi kai kerroin että Paavali oli saatettu Tarsoon sanotaan 2-3kk
siitä kun hän sai Näyn ja kasteen Toden näköisesti -32 jKr nyt tulee tieto että
hänet muuterttiin Antokiaan -45 siitä on vain yksi jae ,Apt. 11:25. hän sai
uusia ystäviä kenties juuri Teofiluksen ,,ja Luukas.. Koska hän taksi
Luukkaan Pietarille..
,
- ePaimen
Kertomuksessa on siis katkos.
Apt 9 kertoo, kuinka Saulus Tarsolainen kohtasi Ylösnousseen ja miten Jeesuksen omien vainoajasta tuli hetkessä mies, joka hyvin tuntemistaan Raamatun teksteistä osoitti juutalaisille, että Jeesus on Messias, Voideltu - kreikaksi Kristus (Khristos).
Sitten on musta aukko tiedoissamme Sauluksen vaiheista.
Apt 13 kertoo, kuinka Saulus tovereineen Pyhän Hengen johdatuksella asetettiin lähetystyöhön ja rukouksin ja siunauksin lähetettiin työhön pakanoiden pariin.
Miten pitkä aika on näiden Apostolien tekojen lukujen välissä, sitä pyhä Luukas ei kerro.
Mutta emme jää aivan pimentoon, sillä Saulus itse kertoo asiasta!- ePaimen
Paavali, apostoli, virkansa saanut, ei ihmisiltä eikä ihmisen kautta, vaan Jeesuksen Kristuksen kautta ja Isän Jumalan, joka on hänet kuolleista herättänyt, ja kaikki veljet, jotka ovat minun kanssani, Galatian seurakunnille.
Armo teille ja rauha Jumalalta, meidän Isältämme, ja Herralta Jeesukselta Kristukselta, joka antoi itsensä alttiiksi meidän syntiemme tähden, pelastaaksensa meidät nykyisestä pahasta maailmanajasta meidän Jumalamme ja Isämme tahdon mukaan!
Hänen olkoon kunnia aina ja iankaikkisesti! Amen.
Gal 1:1-4
---
Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmisten mukaista; enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut.
Olettehan kuulleet minun entisestä vaelluksestani juutalaisuudessa, että minä ylenmäärin vainosin Jumalan seurakuntaa ja sitä hävitin ja että edistyin juutalaisuudessa pitemmälle kuin monet samanikäiset heimossani ja ylen innokkaasti kiivailin isieni perinnäissääntöjen puolesta.
Mutta kun hän, joka äitini kohdusta saakka on minut erottanut ja kutsunut armonsa kautta, näki hyväksi ilmaista minussa Poikansa, että minä julistaisin evankeliumia hänestä pakanain seassa, niin minä heti alunpitäenkään en kysynyt neuvoa lihalta ja vereltä, enkä lähtenyt ylös Jerusalemiin niiden luo, jotka ennen minua olivat apostoleja, vaan menin pois Arabiaan ja palasin taas takaisin Damaskoon.
Sitten, kolmen vuoden kuluttua, minä menin ylös Jerusalemiin tutustuakseni Keefaaseen ja jäin hänen tykönsä viideksitoista päiväksi. Mutta muita apostoleja minä en nähnyt; näin ainoastaan Jaakobin, Herran veljen.
Ja mitä kirjoitan teille, katso, Jumalan kasvojen edessä minä sanon, etten valhettele.
Sitten menin Syyrian ja Kilikian paikkakuntiin.
Mutta olin kasvoiltani tuntematon Juudean seurakunnille, jotka ovat Kristuksessa. Heidän kuuloonsa oli vain tullut: "Meidän entinen vainoojamme julistaa nyt sitä uskoa, jota hän ennen hävitti"; ja he ylistivät Jumalaa minun tähteni.
Gal 1:11.24 - teu.
" e Paimen "
Katkosa oli kun Luuks sai tehtyä Stefanuksen marttyyriuden ylös.
Silloin avautui tilaisuus Omaan evankeliumin aineiston keräämiseen
Nyt on ajoitus kohdistettava , Kosaka hän oli tullut , Jerusalemiin ,
Noin 48-49 v v. Nyt löytyi myöhäisempään . -56 valmistuneet Luuk.
Evankelium , koskas näyttää että Luukas keräsi tiretoja vielä 57-58.
jolloin Kirjoitus saattaa olla valmistunut vasta --59. jKr.
Kuitenkin Apt.7-8. luvuissa on nähtävissä Stefanuksen , kohdistuvat
Jumalaan suora usko , Ja juutalaisten halu surmata hänet , sekä
sellainen tieto , että hän antaa anteeksi pahantekijöille ja sen että
Hän pyytää samoin sanoin kuin Vapahtaja ,,Älä tuomitse heitä
vaan anna heille anteeksi , sillä he ei tiedä mitä tekevät , tähänkin
oli Saulus yksi syyllinen , vaikka hän Rapiksi opiskelleena ei tehnyt
juuri sitä , Ruumiillisesti mitä teki henkisesti .
Saulus ei tiennyt senenenpää kuin minkä Gamaeliltä voinut imeä
Ja kun tässä vaiheessa ei tunne Saul eikä Gamael oikeaa laitaa
Vasta kun Damaskonmatka oli avautunut saulus saattoi aavistaa
mutta varmuudella vasta aivan Damaskonporteilla hä'n sai kokea
Kirkksuden Ja Jeesuiksen näyt, Mistäpä kukaan tietää aikaa ja hetkeä
jonka Tämä kirkkaus vei , siinä on selitetty oleelliset , jossakin kohtaa
olen lukenut 2-3 tuntia ,
- su***
epaimen. Asuuko Joulupukki vielä korvatunturilla?
- teu,
"su"
kyllä asuu , mutta se on toinen asia.
- ePaimen
Huomaamme, että Paavalin ja Luukkaan kertomukset poikkeavat toisistaan. Luukas kirjoittaa Apostolien teoissa, että Ylösnousseen kohtaamisensa jälkeen Saulus meni Jerusalemiin.
Paavali kiistää tämän kirjeessään Galatalaisille ja sanoo painokkaasti, en mennyt Jerusalemiin eikä seurakunta siellä tuntenut minua näöltä, oli kuullut vain.
Tämä on Paavalille tärkeä, sillä hän perustelee Galatalaisille evankeliuminsa perustaa.
Tämä on meille kaikille tärkeää, sillä Galatalaiskirje on luterilaisen - ja pitäisi olla myös lestadiolaisen - evankeliumin opin kannalta ratkaiseva kirjoitus.- ePaimen
Sitten, neljäntoista vuoden kuluttua, minä taas menin ylös Jerusalemiin Barnabaan kanssa ja otin Tiituksenkin mukaani.
Mutta minä menin sinne ilmestyksen johdosta ja esitin heille sen evankeliumin, jota julistan pakanain keskuudessa; esitin sen yksityisesti arvokkaimmille heistä, etten ehkä juoksisi tai olisi juossut turhaan.
Mutta ei edes seuralaistani Tiitusta, joka oli kreikkalainen, pakotettu ympärileikkauttamaan itseänsä.
Gal 2:1-3
(huomaatko muuten, että Paavalin työtoveri Tiitus ei ole juutalainen, hän on ympärileikkaamaton. Enpä ole itse tuota ennen hoksannut. Paavalin kirje Tiitukselle on säilynyt Uuden testamentin kaanonissa) - teu.
ePaimen kirjoitti:
Sitten, neljäntoista vuoden kuluttua, minä taas menin ylös Jerusalemiin Barnabaan kanssa ja otin Tiituksenkin mukaani.
Mutta minä menin sinne ilmestyksen johdosta ja esitin heille sen evankeliumin, jota julistan pakanain keskuudessa; esitin sen yksityisesti arvokkaimmille heistä, etten ehkä juoksisi tai olisi juossut turhaan.
Mutta ei edes seuralaistani Tiitusta, joka oli kreikkalainen, pakotettu ympärileikkauttamaan itseänsä.
Gal 2:1-3
(huomaatko muuten, että Paavalin työtoveri Tiitus ei ole juutalainen, hän on ympärileikkaamaton. Enpä ole itse tuota ennen hoksannut. Paavalin kirje Tiitukselle on säilynyt Uuden testamentin kaanonissa)" e Paimen "
täällä sanot .: Mutta minä menin sinne ILMESTYKSEN JOHDOSTA.
Näitä Jeesuksen lmestyksiä oli Paavallilla paljon ..
Ei kai minun tarvitse erikseen alkaa todistaa sinulle kirjanoppineelle .. - teu.
ePaimen kirjoitti:
Sitten, neljäntoista vuoden kuluttua, minä taas menin ylös Jerusalemiin Barnabaan kanssa ja otin Tiituksenkin mukaani.
Mutta minä menin sinne ilmestyksen johdosta ja esitin heille sen evankeliumin, jota julistan pakanain keskuudessa; esitin sen yksityisesti arvokkaimmille heistä, etten ehkä juoksisi tai olisi juossut turhaan.
Mutta ei edes seuralaistani Tiitusta, joka oli kreikkalainen, pakotettu ympärileikkauttamaan itseänsä.
Gal 2:1-3
(huomaatko muuten, että Paavalin työtoveri Tiitus ei ole juutalainen, hän on ympärileikkaamaton. Enpä ole itse tuota ennen hoksannut. Paavalin kirje Tiitukselle on säilynyt Uuden testamentin kaanonissa)"EpAIMEN "
oLIN TUOSTA LUKENUT AIKASEMMINKIN ..koska Paavali sonoo , kuinka
Juutalaiset siellä vaativat yhtäkaikki kristrityltäkin ympärileikkausta ja että
Apostilit tunnustivat sen evankeliumin , jota hän (paavali ) pakanoille julisti .
Gal. 2:1-10.
Näitä aasioita hän on puhunut sillä avustustksen- vienti Jerusalemiin n.-46v. jKr.
ks. Apt. 11:28, jolloin hän tapasi . Pietarin ,Jaakobin Jeesuksen velipuolen , Johanneksen .
Että ympärileikkaukset ja Mooseksen Lain säädökset , Ruuista , Juhlista , ym. eivät ole voimassa , UUDESSA LIITOSSA . GAL:3:19 .
PAAVALI OSOITTAA , ETTÄ JUMALAN SUUNNITELMAN MUKAAN ,MOOSEKSEN LAKI OLI ANNETRTU OLEMAAN VAIN VOIMASSA VAIN KRISTUKSEEN JA UUTEEN LIITTOON ASTI ,. KOL. 2:14,-17.
sIITÄ että Paavali ympärileikkasi puoli -juutalaisen Timoteuksen , muttei Kreikkalaista Tiitusta . Apt. 16:1-3. - teu,
"ePaimen "
ei ole iso ero , jos katsotaan Damaskon tapaus olikin jo 31. jKr. Jolloin
hänen alku tiensä oli Jerusalmiin 34 , se tekisi 14 vuoden päästä 48 ja
sen kertomukset antaa perään.
Kun siitä damaskon saarnasta muutaman kuukauden jälkeen ei tullut
sen parempaa , muutamat seurakunnan miehet toivat hänet TARSOON
josta teki matkoja ,,Antiokiaan . JA SIELTÄ ARABIAAN ..
NÄITÄ EI TARVITSE KIISTÄÄ , KOSKA HISTORIA KULKEE SAMOJA
latuja , kuin olen teille ennenkin kirjoitytanut . TODELLISESTI Paavali
on kiistänyt vain , niitä puheita joissa olisi kohta Kasteen jälkeen tehnyt
Jerusalemin matkan ,, se olisi ollut väärää tietoa..
- ePaimen
Näin pääsemme pienen johdannon jälkeen nimimerkki tahtootietää kysymykseen.
Vastaus kysymykseen Jeesuksen ja Ylösnousseen suhteesta löytyy apostoli Paavalin sanomattoman arvokkaasta ja kriittisimmänkin tieteellisen tutkimuksen mukaan hänen itse kirjoittamastaan kirjeestä galatalaisille.
"...enkä lähtenyt ylös Jerusalemiin niiden luo, jotka ennen minua olivat apostoleja, vaan menin pois Arabiaan ja palasin taas takaisin Damaskoon. Sitten, kolmen vuoden kuluttua, minä menin ylös Jerusalemiin tutustuakseni Keefaaseen ja jäin hänen tykönsä viideksitoista päiväksi. "
Gal 1:17-19- ePaimen
Paavali puolustaa julistamaansa puhdasta evankeliumia galatalaisten pariin luikerrelleiden valheopettajien opetusta vastaan.
Miten hän sen teke?
Paavali vetoaa siihen, että hän ei ole oppinut julistamaansa evankeliumia lihalta ja vereltä, ei ihmisiltä, ei Pietarilta ja muilta Jeesuksen seurassa Galileassa ja Jerusalemissa kulkeneilta, joita Jeesus noin kolmen vuoden ajan opetti.
Paavali sai kolmen vuoden yksityisopetuksen Ylösnousseelta syyrialais-arabialaisen autiomaan keskellä nykyisen Syyrian ja pohjois-Jordanian alueella. - ePaimen
ePaimen kirjoitti:
Paavali puolustaa julistamaansa puhdasta evankeliumia galatalaisten pariin luikerrelleiden valheopettajien opetusta vastaan.
Miten hän sen teke?
Paavali vetoaa siihen, että hän ei ole oppinut julistamaansa evankeliumia lihalta ja vereltä, ei ihmisiltä, ei Pietarilta ja muilta Jeesuksen seurassa Galileassa ja Jerusalemissa kulkeneilta, joita Jeesus noin kolmen vuoden ajan opetti.
Paavali sai kolmen vuoden yksityisopetuksen Ylösnousseelta syyrialais-arabialaisen autiomaan keskellä nykyisen Syyrian ja pohjois-Jordanian alueella.Näetkö miten sanomattoman aarteen Jeesuksen Henki, Pyhä Henki, on Kristuksen seurakunnalle antanut apostoli Paavalin kirjeissä?
Se evankeliumi, jota esikoisten seuroissa lauantaisin uskollisesti saarnataan, puhdas Jumalan lain ja armon julistus Raamatun sanan mukaan, on esitettynä apostoli Paavalin kirjeissä suoraan Ylösnousseen opettamana.
Sen lähemmäksi et voi päästä Ylösnoussutta Herraa Jeesusta Kristusta kuin viipymällä pyhän Raamatun ja erityisesti apostoli Paavalin kirjeiden parissa. - teu.
ePaimen kirjoitti:
Paavali puolustaa julistamaansa puhdasta evankeliumia galatalaisten pariin luikerrelleiden valheopettajien opetusta vastaan.
Miten hän sen teke?
Paavali vetoaa siihen, että hän ei ole oppinut julistamaansa evankeliumia lihalta ja vereltä, ei ihmisiltä, ei Pietarilta ja muilta Jeesuksen seurassa Galileassa ja Jerusalemissa kulkeneilta, joita Jeesus noin kolmen vuoden ajan opetti.
Paavali sai kolmen vuoden yksityisopetuksen Ylösnousseelta syyrialais-arabialaisen autiomaan keskellä nykyisen Syyrian ja pohjois-Jordanian alueella.Aika paksu juttu !. En usko että siitä on Raamatussa mitään.
Nimittäin tuo Loppu kaneettis . Mutta jos tämä oli JHumalan tahto
niin se voi tapahtua , ilman vaiheita.
Sitä vastoin Gal. tieto on varmasti oikein .
- ePaimen
Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmisten mukaista; enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut.
Ja mitä kirjoitan teille, katso, Jumalan kasvojen edessä minä sanon, etten valhettele.
Gal 1:11.12, 20
apostoli Paavali itse henkilökohtaisesti kaikkien aidoksi tunnustamassa Galatalaiskirjeessä 50 luvulta jKr.
Jumalan Sana jyllää, eikö totta!
Otetaan siitä ukki ja vaari, viihdytään sen äärellä, keskustellaan siitä, rukoillaan sen äärellä, vaaditaan, että saarnaajat siitä puhuvat eivätkä omiaan höpötä kuten suomi24 forumilla on tapana.- maan matkamies
Hyvä avaus. Itse aikoinaan tutkin juuri Paavalin evankeliumin oppimista, kun minua kiinnosti esikoisten viestikapula oppi, jonka mukaan usko pomppaa aina ihmisestä toiseen.
Niin ja tulin myös siihen tulokseen, oikeammin Raamattu sen kertoi, että Paavali oli 3 vuotta Jeesuksen henkilökohtaisessa opissa, eikä ole oppinut ihmisiltä sitä, mitä hän saarnasi. Mielenkiintoinen sivujuonne tuo Luukkaan kertomus verraten Paavalin omaan todistukseen, olen pannut sen merkille ennenkin, mutten ole sitä tarkemmin pohtinut.
Niin, olin sanomassa, että esikoisten viestikapulan katsotaan lähteneen liikkeelle, kun opetuslapset saivat Pyhän Hengen. Paavali oli siis silloin vielä vainooja Saulus. Nyt kun luemme Paavalin kertomuksen, huomaamme, ettei häntä kukaan vanhin tmv. kouluttanut tehtäväänsä. Eikä kukaan hänelle mitään opettanut. Näin ollen esikoisten man to man jatkumo katkeaa ainakin Paavalin kohdalla.
Voitaisiinko sanoa, että esikoisopin mukaan Paavali ei ollut saanut syntejä anteeksi ollenkaan..?
Tähän esikoisoppi tarjoaa Ananiasta, että hän saarnasi Saulukselle synnit anteeksi. Niin ei Raamatun mukaan ole.
Paavali olisi siis näin johdatellen esikoisopin mukaan "koira ja velho" (termit paradoksaalisesti lainattu Paavalin kirjeestä fil.)
Kuitenkin essuissa pidetään kiinni molemmista. Paavalista ja man to man perinneopista. Eipä ihme jos on välistä saarnasmiehillä hankaluuksia pitää "lauma koossa".
Pari havaintoa.
Kun Jeesus antoi Lähetyskäskyn, se sisälsi ajatuksen ihmiseltä ihmiselle julistuksesta.
Kyllä Paavalikin liittyi siihen Jeesuksen seuraajien joukkoon syntymällä uudesti ylhäältä. On kokonaan eri asia se, että Pyhä Henki opettaa tarpeen mukaan jokaiselle julistajalle evankeliumin salaisuuksia.
Otetaan vielä kolmas. Jokaisen julistajan pitäisi tehdä työtään Jumalan kirkkaitten kasvojen edessä, koska se koskee ihmisten pelastusta. Kukaan ei voi pelastaa toista ihmistä, mutta matkaa voi mutkistaa evankeliumin kiristämisellä tai löysentämisellä ja molemmat ovat raskaita syntejä.- maan m..
Kyllä vain vihne. Evankeliumi leviää ihmiseltä ihmiselle tänäänkin, myöskin apostolien välityksellä edelleenkin, kun Raamattua luetaan. Mutta ei se sillä tavoin tapahdu, että Pyhä Henki siirtyy ihmisestä ihmiseen.
maan m.. kirjoitti:
Kyllä vain vihne. Evankeliumi leviää ihmiseltä ihmiselle tänäänkin, myöskin apostolien välityksellä edelleenkin, kun Raamattua luetaan. Mutta ei se sillä tavoin tapahdu, että Pyhä Henki siirtyy ihmisestä ihmiseen.
Pyhän Hengen toiminta on suurelta osin mysteeri, Tuuli puhaltaa missä tahtoo..
Olen kuitenkin nähnyt miten yksinkertaisessa rukouksessa Pyhä Henki on koskettanut ihmistä. Hän on suvereeni toimija, mutta on myös todistanut valmiutensa ilmestyä, jos joku sitä halajaa ja lähimmäiset rukouksin ovat mukana.
Jos Paavalia tai muita apostoleita muistamme, niin heidän kättenpäällepanemisellaan monet täyttyivät Pyhällä Hengellä eli heidät kastettiin Hengessä. Nämäkin asiat löytyvät raamatusta, jos viitsii lukea. Samariassa ja Efesoksessa.- teu.
maan m.. kirjoitti:
Kyllä vain vihne. Evankeliumi leviää ihmiseltä ihmiselle tänäänkin, myöskin apostolien välityksellä edelleenkin, kun Raamattua luetaan. Mutta ei se sillä tavoin tapahdu, että Pyhä Henki siirtyy ihmisestä ihmiseen.
" maan matkamies "
Kyllä olen sen saanut tuntea Lutherin tekstistä
Kuin mys Paavalin tekstistä, että se on mahdol-
lista , jopa varmaakin . - muuttis
maan m.. kirjoitti:
Kyllä vain vihne. Evankeliumi leviää ihmiseltä ihmiselle tänäänkin, myöskin apostolien välityksellä edelleenkin, kun Raamattua luetaan. Mutta ei se sillä tavoin tapahdu, että Pyhä Henki siirtyy ihmisestä ihmiseen.
Ei niin mm, vaan Jumala Henkensä kautta antaa uskon kenelle tahtoo.
Sähkömiehen vertaus oli mainio :-)
- ääni jään alta
Jumalan lähettiläs on vähän kuin sähkömies,joka menee pimeään taloon ja kääntää pääkytkimen päälle koska tuntee asioiden lainalaisuudet.
Ei hän muuta tee.
Ja kas, sähköpäs virtaakin omasta sähkölähteestään taloon johon tulee sen myötä valo ja lämpökin. - muuttis
Raamatussa kyllä lukee Paavalin syntien anteeksi saamisesta näin:
"Älä vitkastele. Huuda avuksi Hänen nimeään, nouse ja anna kastaa itsesi, anna pestä syntisi pois" Apostolien teot 22: 16 - näin käy kaikille
Vihneelle sen verran tietoa, että Uuden Testamentin kirjoitukset olivat vielä kirjoittamatta siinä vaiheessa kun Jeesus antoi tuon lähetyskäskynsä.
Toisin sanoen Uutta testamenttia ei ollet tuolloin (kun Jeesus nousi ylös kuolleista) kirjallisessa muodossa ollenkaan. Suusta korvaan ja korvan kautta sydämeen jos Jumala sen soi, oli siis ainut tie tuolloin.
____________
Sitten muutama kiitoksen sana tästä avauksesta
Ei voi kuin ihmetellä tuota perusteellisuutta ja pikkutarkkuutta jolla enhanced P. kokosi tämän osion.
Tuossa tuli jälleen hyvin ihanalla ja rohkaisevalla tavalla esiin tämä lestadiolaisten levittämä valhe, jonka mukaan Paavali olisi saanut synninpäästön Ananiaalta.
Ei saanut, vaan Ananias kehoitti Sauluksen mahdollisimman pian Kasteelle, että hänen syntinsä pyyhitään pois. Näin ihana on Jeesuksen asettaman Kasteen lahja.
Myös tämä totuus tuli kerrattua, ettei Saulus saanut uskoaan eikä tehtäväänsä suinkaan ihmisiltä, - vaan Kristukselta Jeesukselta.
Henkilöt joille Jeesus ei ole vielä ilmestynyt henkilökohtaisesti elävänä, eivät he voi tietenkään tällaista käsittää. He ovat vain sen varassa, että he sydämessään uskovat sen mitä he Raamatusta lukevat ja heille Jeesuksen nähneiltä henkilöiltä kerrotaan tänäänkin.
Jeesus elää ja toimii tänäänkin keskuudessamme. Epäusko on sellainen rautaovi, että se estää totaalisti kohtaamasta mitään taivaallisia ja hengellisiä.
Epäuskoisella on vastausko, joka aktiivisesti kiroten ja vannoen kieltää Kristuksen.
Totisesti, Jeesus ei tuppaa sinne missä hänestä ei tykätä, sitä ei tarvitse kenenkään pelätä.
Monille epäuskoisille Jeesus ilmestyykin vasta lähdön hetkellä aurinkoa kirkkaampana valo-olentona. Henkilö jolla on lähdön hetkellä epäusko sydämessään putoaa polvilleen Jeesuksen eteen ja tunnustaa,- Jeesus on Herra. Sen jälkeen alkaa ikuinen vaiva ja katumus, voi miksi en uskonut niitä silminnäkijöitä jotka tämän minulle kertoivat jo eläessäni.
Suomalaiset sotilaat piirittivät venäläistä desanttia sodan aikana, oli sitkeä sissi.
Vihdoin hän sai kuolettavan osuman. Kuolinhetkellään hän huusi PYHÄ JUMALA!!! Ruumiin taskuta löytyi ateistin paperit, joissa henkilö vannoi ettei Jumalaa ole. Mies joutui huuten todistamaan suomalaisille sotilaille, että Jumala on ja että hän on Pyhä.- muuttis
Ei voi kuin ihmetellä tuota perusteellisuutta ja pikkutarkkuutta jolla enhanced P. kokosi tämän osion.
Tuossa tuli jälleen hyvin ihanalla ja rohkaisevalla tavalla esiin tämä lestadiolaisten levittämä valhe, jonka mukaan Paavali olisi saanut synninpäästön Ananiaalta.
Ei saanut, vaan Ananias kehoitti Sauluksen mahdollisimman pian Kasteelle, että hänen syntinsä pyyhitään pois. Näin ihana on Jeesuksen asettaman Kasteen lahja.
Myös tämä totuus tuli kerrattua, ettei Saulus saanut uskoaan eikä tehtäväänsä suinkaan ihmisiltä, - vaan Kristukselta Jeesukselta.
-lainaus-
Aamen.
Pieni sivuhuomautus :-)
En usko että esikoiset valehtelevat vaan ovat väärässä ymmärryksessä, joka sopii "korvasyyhyyn". - Kristus vai omavanh.
muuttis kirjoitti:
Ei voi kuin ihmetellä tuota perusteellisuutta ja pikkutarkkuutta jolla enhanced P. kokosi tämän osion.
Tuossa tuli jälleen hyvin ihanalla ja rohkaisevalla tavalla esiin tämä lestadiolaisten levittämä valhe, jonka mukaan Paavali olisi saanut synninpäästön Ananiaalta.
Ei saanut, vaan Ananias kehoitti Sauluksen mahdollisimman pian Kasteelle, että hänen syntinsä pyyhitään pois. Näin ihana on Jeesuksen asettaman Kasteen lahja.
Myös tämä totuus tuli kerrattua, ettei Saulus saanut uskoaan eikä tehtäväänsä suinkaan ihmisiltä, - vaan Kristukselta Jeesukselta.
-lainaus-
Aamen.
Pieni sivuhuomautus :-)
En usko että esikoiset valehtelevat vaan ovat väärässä ymmärryksessä, joka sopii "korvasyyhyyn".muuttis 6.9.2013 12:20
Anteeksi ilmaus "valehtelevat". Toki tiedän ja tunnen lliikkeen opin ja opetukset sydänjuuriani myöten, - samoin kun sinäkin.
Mutta ... Vaikka kuinka opetetaan vilpittömästi, tarkoittamatta valehdella, ei väärin opetettu muutu silti oikein optetetuksi. Ilmaisu "opetetaan korvasyyhyyn sopivasti" on oikea, mutta se lieventää ilmaisua valehtelevat.
En kirjoittaisi tästä noin voimakkain ilmaisuin, mutta yli 40 vuotta omanvanhurskauden orjana eläneenä helvetin ja kuoleman pelossa, niin en salli leikittävän lieventäviä sanaleikkejä tälläkään Jumalan sanan paikalla.
*) Kuinka moni esikoislestadiolainen kiipeää itkien itsesäälistä pelosta ja häpeästä saarnatuoliin, pyytämään sitä anteeksi, että minä olen tällainen.
Jos hän tietäisi ja uskoisi Jumalan sanan että hänet on uskon kautta puettu Pyhässä kasteessa Kristuksen vanhurskaudella, hän iloitsisi ja hyppisi metrin korkeuteen, porun ja valituksen asemesta.
Ero on kuin yöllä ja päivällä,
- oletko Kristuksen täydelliseen vanhurskauteen puettu, vanhurskas, pyhä ja puhdas.
- vai rämmitkö vuodesta toiseen omanvanhurskauden vankina, helvetin pelossa ja taivaan toivossa, syvän häpeän ja sairaan syyllisyyden painion alla. Teet itkien "parannusta", huomataksesi maanataina että sama paino kun edellisenä perjantainakin, on edelleen harteillasi, sama pelko syyllisyys ja häpeä varjostavat sinua. - muuttis
Kristus vai omavanh. kirjoitti:
muuttis 6.9.2013 12:20
Anteeksi ilmaus "valehtelevat". Toki tiedän ja tunnen lliikkeen opin ja opetukset sydänjuuriani myöten, - samoin kun sinäkin.
Mutta ... Vaikka kuinka opetetaan vilpittömästi, tarkoittamatta valehdella, ei väärin opetettu muutu silti oikein optetetuksi. Ilmaisu "opetetaan korvasyyhyyn sopivasti" on oikea, mutta se lieventää ilmaisua valehtelevat.
En kirjoittaisi tästä noin voimakkain ilmaisuin, mutta yli 40 vuotta omanvanhurskauden orjana eläneenä helvetin ja kuoleman pelossa, niin en salli leikittävän lieventäviä sanaleikkejä tälläkään Jumalan sanan paikalla.
*) Kuinka moni esikoislestadiolainen kiipeää itkien itsesäälistä pelosta ja häpeästä saarnatuoliin, pyytämään sitä anteeksi, että minä olen tällainen.
Jos hän tietäisi ja uskoisi Jumalan sanan että hänet on uskon kautta puettu Pyhässä kasteessa Kristuksen vanhurskaudella, hän iloitsisi ja hyppisi metrin korkeuteen, porun ja valituksen asemesta.
Ero on kuin yöllä ja päivällä,
- oletko Kristuksen täydelliseen vanhurskauteen puettu, vanhurskas, pyhä ja puhdas.
- vai rämmitkö vuodesta toiseen omanvanhurskauden vankina, helvetin pelossa ja taivaan toivossa, syvän häpeän ja sairaan syyllisyyden painion alla. Teet itkien "parannusta", huomataksesi maanataina että sama paino kun edellisenä perjantainakin, on edelleen harteillasi, sama pelko syyllisyys ja häpeä varjostavat sinua."Kristus vai omavanhurskaus", tottahan on tuo mitä kirjoitit. Väärä opetus on väärä opetus! Ja vakava asia ehdottomasti. Siitä ei tule meille erimielisyyttä.
He kuitenkin uskovat sen, mitä opettavat, koska eivät ilmeisesti tutki raamattua ja anna sen Sanan valaista ilman esiymmärrystään.
Se esiymmärrys, mistä se on tullut? Onko se sitä, että uskotaan jonkin ihmisen/ihmisryhmän ymmärrykseen enemmän tai ohi sen mitä Sana sanoo? Täytyy itsekin olla avoimena saman asian suhteen, että Sana saisi olla ainoa ojennusnuora.
- ääni jään alta
Mistään koholle nouseesta KASTEEN lahjasta ei voi puhua Paavalin asian yhteydessä !
Sellainen on humpuukia ja asiaa vääristelevää sepustusta, jolla on vain yks tarkoitus, eli tukea ennalta ratkaistua opillista vääristymää.
Kaste on edelleen sama kuin alussa, eli prosessin osa, joka ei anna mitään aihetta puhua mistään Kasteen lahjasta isolla kirjaimella. En ymmärrä mitä kirjoitukset vaikuttavat jälkeenpäin kirjattuina? Jeesus teki mitä teki ja puhui mitä puhui. Meillä on silminnäkijä todistukset teoista ja korvinkuulijan todistukset puheista.
Minusta on kummallista se, että pitää yleensä kiistellä mitä Paavalille tapahtui. Sen me tiedämme, että hän sokeutui, hän paastosi ja rukoili. Häntä kohtasi opetuslapsi nimeltä Ananias Herran käskystä. Meidän ei pitäisi todistella minkään oikutusta tai paikkansapitämättömyyttä, se on vain järkeilyä, josta ei ole kenellekkään hyötyä.
Jokainen tietää sisimmässään onko saanut syntinsä anteeksi vai ei. Muuten Paavali olisi vääräopettaja. Henki todistaa hennkemme kanssa...
Jos tuomitset jonkin asian niin, että tuossa ei ainakaan saa syntejään anteeksi eikä Pyhä Henki tule ainakaan tuolla tavalla, niin sinulle tapahtuu uskosi mukaan.- muuttis
Aamen vihne!
- muuttis
muuttis kirjoitti:
Aamen vihne!
Totta totisesti tiedämme sen, että Paavali sai syntinsä anteeksi!
Voisi olla ollut piikkinä hänen lihassaan kaikki se vaino kristityille, mitä hän teki ennen Vapahtajansa kohtaamista.
Omasta kokemuksesta tiedän, että vihollinen tuo mieleen anteeksi saatuja syntejä horjuttaakseen uskoa ja matkan tekoa.
- 4+17
Opetus, jonka mukaan Ananias saarnasi synnit anteeksi Paavalille, ei ole ainoastaan esikoisten opettama.
Se on ilmeisesti vanhempaa perua - ainakin vanhoillislestadiolaisuudessa on aivan sanmanlainen opetus!
Olisi muutenkin mielenkiintoista tietää, kuinka paljon näitä yhteisiä opetuksia eri lestadiolaissuunnilla on. Ne ovat kai sitten peräisin siltä ajalta, kun porukka oli vielä yhtenäinen.
Tämä ei kuulu nyt asiaan, mutta mm. kertomus äidistä, jonka kuolinvuoteen ympärillä liihottelivat syntymättömät lapset vaatien ruumiita itselleen (ehkäistyt lapset siis), on myös kuultu esikoisuudessa. Olen lukenut saman vl-palstalta; kummasta lie lähtöisin?- vähän tiatuakii
Vanhoillislestadiolaisuus on 60 vuotta nuorempi herätysliike kuin esikoislestadiolaiset, se perustettiin 1902 Ouluun.
Kuolinvuoteen ympärillä liihottelevat syntymättömät lapset eivät kuulu lainkaan esikoislestadiolaiseen opetukseen.
"Jeesuksen nimessä ja veressä" otettiin Johan Raattamaan toimesta käyttöön käyttöön vasta v.v. 1853-54. Lestadiolaisuus alkoi jo 1844. - herätyliikkeit poiki
vähän tiatuakii kirjoitti:
Vanhoillislestadiolaisuus on 60 vuotta nuorempi herätysliike kuin esikoislestadiolaiset, se perustettiin 1902 Ouluun.
Kuolinvuoteen ympärillä liihottelevat syntymättömät lapset eivät kuulu lainkaan esikoislestadiolaiseen opetukseen.
"Jeesuksen nimessä ja veressä" otettiin Johan Raattamaan toimesta käyttöön käyttöön vasta v.v. 1853-54. Lestadiolaisuus alkoi jo 1844.Lestadiolaisuus on pietistis/herrnhutilainen liike. Lestadiuksen äiti oli uuslukijaisia.
Lukijaisuus eli lukijat, ruotsiksi läsare on Ruotsin Norrlandissa noin 1740 alkunsa saanut kirkon sisällä toiminut herätysliike. Liike sulautui 1800-luvulla osin lestadiolaisuuteen. Myös roseniolaisuus on peräisin lukijaisuudesta. Liikkeen juuret ovat Saksasta tulleessa pietismissä ja herrnhutilaisuudessa. Lukijaisuus vaikutti Ruotsissa 1750-1900. 1850-luvulla lukijaisuus oli yleinen nimitys kaikille kansanherätyksille.
Lestadiolaisuus ei ole siis mikään ilmasta lappiin tippunut, eikä mikään "ensisyntynyt", kuten meille aina valehdellaan. - muuttis
vähän tiatuakii kirjoitti:
Vanhoillislestadiolaisuus on 60 vuotta nuorempi herätysliike kuin esikoislestadiolaiset, se perustettiin 1902 Ouluun.
Kuolinvuoteen ympärillä liihottelevat syntymättömät lapset eivät kuulu lainkaan esikoislestadiolaiseen opetukseen.
"Jeesuksen nimessä ja veressä" otettiin Johan Raattamaan toimesta käyttöön käyttöön vasta v.v. 1853-54. Lestadiolaisuus alkoi jo 1844.Minä olen nuorena kuullut esikoisuudessa tuollaista opetusta syntymättömistä lapsista, tosin ilman "liihottelua". Sillä varoitettiin laskelmoimasta ajatuksena estää lapsiluvun kasvaminen.
Tosin siitä on jo kymmeniä vuosia. :) - 4+17
muuttis kirjoitti:
Minä olen nuorena kuullut esikoisuudessa tuollaista opetusta syntymättömistä lapsista, tosin ilman "liihottelua". Sillä varoitettiin laskelmoimasta ajatuksena estää lapsiluvun kasvaminen.
Tosin siitä on jo kymmeniä vuosia. :)Muuttis klo 15:18
Tosiaankin siitä on kauan, kun minäkin olen sen kuullut, tulipahan vain mieleeni, kun välillä lueskelen vl-palstaa ja siellä törmäsin siihen. Olen omin korvin kuullut sen essujen rukoushuoneella: puhuja ei kertonut (tai en ymmärtänyt niin tarkkaan kuunnella), mistä se tarina/tapaus oli peräisin.
Mutta opetus Paavalin kääntymyksestä ja parannuksenteosta on ollut samanlainen sekä vl- että essuseurakunnassa - kukaties vieläkin, en tiedä, kun en ole kaikkea mahdollista kuullut.
Joku on sanonut, että "rauha teille" juuri merkitsee "synnit ovat anteeksiannetut (Jeesuksen nimessä ja veressä?)". - muuttis
4+17 kirjoitti:
Muuttis klo 15:18
Tosiaankin siitä on kauan, kun minäkin olen sen kuullut, tulipahan vain mieleeni, kun välillä lueskelen vl-palstaa ja siellä törmäsin siihen. Olen omin korvin kuullut sen essujen rukoushuoneella: puhuja ei kertonut (tai en ymmärtänyt niin tarkkaan kuunnella), mistä se tarina/tapaus oli peräisin.
Mutta opetus Paavalin kääntymyksestä ja parannuksenteosta on ollut samanlainen sekä vl- että essuseurakunnassa - kukaties vieläkin, en tiedä, kun en ole kaikkea mahdollista kuullut.
Joku on sanonut, että "rauha teille" juuri merkitsee "synnit ovat anteeksiannetut (Jeesuksen nimessä ja veressä?)".Joku on sanonut, että "rauha teille" juuri merkitsee "synnit ovat anteeksiannetut (Jeesuksen nimessä ja veressä?)". - 4 17 -
Totta. Näin olen myös kuullut ja uskon sen tuota merkitsevän.
Muistaakseni syntymättömien lasten henget huutavat alttarin alta taivaassa ja onhan raamatussa sellainen kohta, jossa ruumiittomat henget odottavat ja huutavat, vaan mitä se tarkoittaa? - 4+17
muuttis kirjoitti:
Joku on sanonut, että "rauha teille" juuri merkitsee "synnit ovat anteeksiannetut (Jeesuksen nimessä ja veressä?)". - 4 17 -
Totta. Näin olen myös kuullut ja uskon sen tuota merkitsevän.
Muistaakseni syntymättömien lasten henget huutavat alttarin alta taivaassa ja onhan raamatussa sellainen kohta, jossa ruumiittomat henget odottavat ja huutavat, vaan mitä se tarkoittaa?En todellakaan tiedä, mitä tuo kaikki puhe syntymättömistä lapsista merkitsee. Abortoituja lapsia?
Ymmärrän kyllä hyvin, mitä nämä Saarnaajan kirjan sanat merkitsevät:
"2. Ja minä ylistin vainajia, jotka ovat jo kuolleet, onnellisemmiksi kuin eläviä, jotka vielä ovat elossa,
3. ja onnellisemmaksi kuin nämä kumpikaan sitä, joka ei vielä ole olemassa eikä ole nähnyt sitä pahaa, mikä tapahtuu auringon alla."
Mutta uskallan kuitenkin kapinoida viestissäsi ensin mainittua asiaa vastaan: en ymmärrä, miksi sanat "rauha teille" ei voisi merkitä vain "rauha teille".
Miksi sanoja ylipäätään käytetään, jos ne aina merkitsevät jotain muuta kuin mitä ne merkitsevät? Eikö tässä ole tilaa vaikka minkälaisille tulkinnoille? Minusta on hirveän epämiellyttävää olla sellaisessa ympäristössä, missä en milloinkaan voi tietää mitä mikäkin "oikeasti" merkitsee. - muuttis
4+17 kirjoitti:
En todellakaan tiedä, mitä tuo kaikki puhe syntymättömistä lapsista merkitsee. Abortoituja lapsia?
Ymmärrän kyllä hyvin, mitä nämä Saarnaajan kirjan sanat merkitsevät:
"2. Ja minä ylistin vainajia, jotka ovat jo kuolleet, onnellisemmiksi kuin eläviä, jotka vielä ovat elossa,
3. ja onnellisemmaksi kuin nämä kumpikaan sitä, joka ei vielä ole olemassa eikä ole nähnyt sitä pahaa, mikä tapahtuu auringon alla."
Mutta uskallan kuitenkin kapinoida viestissäsi ensin mainittua asiaa vastaan: en ymmärrä, miksi sanat "rauha teille" ei voisi merkitä vain "rauha teille".
Miksi sanoja ylipäätään käytetään, jos ne aina merkitsevät jotain muuta kuin mitä ne merkitsevät? Eikö tässä ole tilaa vaikka minkälaisille tulkinnoille? Minusta on hirveän epämiellyttävää olla sellaisessa ympäristössä, missä en milloinkaan voi tietää mitä mikäkin "oikeasti" merkitsee.Ajattelen sen olevan juuri sitä rauhaa, jonka vain Jeesus voi antaa ja sehän on syntien anteeksiantamus Hänen nimessään. Hän on rauhan Antaja ja Hänessä meillä on rauha. Hän ei anna niinkuin maailma antaa.
Hän on Rauhanruhtinas. Tätä rauhaa toivomme ja toivotamme.
Kyllä ne sanat merkitsevät juuri sitä mitä sanovatkin vastaanottajalle. Voihan ne tarkoittaa maallistakin rauhaa. En osaa sen kummemmin selittää, jos joku osaa, hyvä. Tai sitten olen väärässä.
Kapinoida saa :-) - mahdollista on
muuttis kirjoitti:
Minä olen nuorena kuullut esikoisuudessa tuollaista opetusta syntymättömistä lapsista, tosin ilman "liihottelua". Sillä varoitettiin laskelmoimasta ajatuksena estää lapsiluvun kasvaminen.
Tosin siitä on jo kymmeniä vuosia. :)muuttis 6.9.2013 klo 15:18
Joillakin paikkakunnilla on varmaan sellaistakin opetettu. Näitä putkahtelee milloin minkäkinlaisia ihmisoppeja mitä lestadiolaisuudessa on menneisyydessä opetettu.
Minä pidän sielunhoidollista keskustelua, siinä annettua rippiä joltain osin ja synninpäästön julistaminen siinä tilanteessa. Pidän sitä varsin hyvänä ja raamatullisena pelastuskokemuksena.
Siinä ihminen tunnustaa olevansa syyllinen johonkin ja tarvitsevansa pelastusta Jeesukselta.
Uskova ihminen voi rohkaista raamatullisilla armolupauksilla ja julistaa synninpäästön Jeesuksen nimessä ja veressä. Raamatusta ei löydy sanaparia nimessä ja veressä, mutta molemmat löytyvät yhteyksistä m issä puhutaan pelastuksesta ja syntien sovituksesta.
Minä rohkenen lisäksi olla sitä mieltä, että tätä vastaan kamppailevalla voi olla epävarmuutta omasta pesänselvityksestään.
On kokonaan eri asia laittaa tästä lakia ja vaatimusta. Me emme voi muuta kuin kylvää sanaa emmekä voi pakottaa ketään pelastukseen.- muuttis
Saako ihminen uskon ennen synnintunnustusta vai toisin päin?
Ilman Sanan kylvämistä ei tapahdu mitään?
Muokkaako Jumala sydämen maan ennen kylvöä vastaanottavaksi? - eipä viäristellä
Kukaan lestadiolainen ei täällä pidä sielunhoidollisia keskusteluja vääränä, päinvastoin.
On kokonaan toinen asia asettaa ihmistekoja edellytkseksi syntien anteeksiannolle, tällainen opetus on ihmisoppia. YKSIN USKO KRISTUKSEEN tekee ihmisen vanhurskaaksi pyhäksi ja puhtaaksi.
Armovälineet joihin rippikin kuuluu, ovat nimenomaan heikolle uskolle vahvistukseksi annettuja Jumalan lahjoja. - TEUTA
muuttis kirjoitti:
Saako ihminen uskon ennen synnintunnustusta vai toisin päin?
Ilman Sanan kylvämistä ei tapahdu mitään?
Muokkaako Jumala sydämen maan ennen kylvöä vastaanottavaksi?"muuttis "
Jumala antaa meille uskon , ja hän antaa se silloin kuin HÄN antaa
Siksi usko alkaa siitä hetkest'ä , olet sinä tunnistanut ,tai muuta ja
Koska se on HÄNEN Lahja , ei ihmisen . Ihminen on saaja .
"vihne sanoi oikein " KUKAAN EI TULE MINUN TYKÖNI , ELLEI ISÄNI VEDÄ HÄNTÄ. JA TIE KULKEE JEESUKSEN KAUTTA.
Minun mielestäni nyt ollaan hakoteillä tai taistellaan sellasta vastaan, mitä ei ole.
Ihmistekona tehdyt teot eivät anna rauhaa, ne voi siis hylätä.
Jeesus sanoi kaksi asiaa: 1. Kukaan ei tule minun tyköni ellei Isä, joka minut lähetti, vedä häntä. 2. Tie Isän luo kulkee Minun kauttani.
Nyt siis emme tiedä mikä siemen, missä kyölvetty ja milloin kylvetty alkaa itää. Vain tiedämme sen, että Jumala rakkaudessaan ottaa ihmiseen yhteyttä herättämällä omantunnon. Hän haluaa kuitenkin, että uusi lapsi syntyisi äidin helmaan, niin Jumala usein käyttää välikappaleena uskovaa ihmistä.
Siis uskosta uskoon, merkitsee sitä: Että helvetin olemassaoloon uskova saa Jeesukseen uskovalta kuulla, ettei Jumala tarkoita katuvaa syntistä sinne kärsimään, vaan tahtoo pelastaa ja antaa synnit anteeksi. Kun ihminen kuulee tästä ihmeellisestä pelastuksesta, niin hän tarttuu lupaukseen Jeesuksen lahjoittamalla uskolla.- muuttis
Jo vain, vihne!
Olen kuullut tuosta uskosta uskoon tälläisenkin selityksen:
Sillä tarkoitetaan VT:n uskovien uskon jatkumoa uuden testamentin uskoon, eli Herraan Jeesukseen. VT:n uskovat uskoivat tulevaan Lunastajaan Messiaaseen ja UT:n uskovat olevaan ja ylösnousseeseen Herraan Jeesukseen Kristukseen. - yksinkertainen sana
muuttis kirjoitti:
Jo vain, vihne!
Olen kuullut tuosta uskosta uskoon tälläisenkin selityksen:
Sillä tarkoitetaan VT:n uskovien uskon jatkumoa uuden testamentin uskoon, eli Herraan Jeesukseen. VT:n uskovat uskoivat tulevaan Lunastajaan Messiaaseen ja UT:n uskovat olevaan ja ylösnousseeseen Herraan Jeesukseen Kristukseen.muuttis 6.9.2013 16:48
Eikä sitä tarvbitse edes mitenkään selitellä koska se mitä tarkoittaa "uskosta uskoon" lukee suoraan edeltävässä jakeessa:
Room. 1:16 Sillä minä en häpeä evankeliumia; sillä se on Jumalan voima, itsekullekin uskovalle pelastukseksi,
1. juutalaiselle ensin, ->
2. -> sitten myös kreikkalaiselle.
(kreikkalaiset = tuon ajankohdan yhteinen nimitys kaikille pakanakansoille.)
-> Room. 1:17 Sillä siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy
1. uskosta
2. uskoon,
***) niinkuin kirjoitettu on: "Vanhurskas on elävä uskosta."
Juutalaiset saivat Jumalan ilmoituksen pelastuksesta Mooseksen kautta jo 1000 vuotta ennen meitä pakanakansoja.
Sen vaikeammasta asiasta ei ole siis kysymys, vain lukutaito tarvitaan ja lahja ymmärtää luettua tekstiä - muuttis
yksinkertainen sana kirjoitti:
muuttis 6.9.2013 16:48
Eikä sitä tarvbitse edes mitenkään selitellä koska se mitä tarkoittaa "uskosta uskoon" lukee suoraan edeltävässä jakeessa:
Room. 1:16 Sillä minä en häpeä evankeliumia; sillä se on Jumalan voima, itsekullekin uskovalle pelastukseksi,
1. juutalaiselle ensin, ->
2. -> sitten myös kreikkalaiselle.
(kreikkalaiset = tuon ajankohdan yhteinen nimitys kaikille pakanakansoille.)
-> Room. 1:17 Sillä siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy
1. uskosta
2. uskoon,
***) niinkuin kirjoitettu on: "Vanhurskas on elävä uskosta."
Juutalaiset saivat Jumalan ilmoituksen pelastuksesta Mooseksen kautta jo 1000 vuotta ennen meitä pakanakansoja.
Sen vaikeammasta asiasta ei ole siis kysymys, vain lukutaito tarvitaan ja lahja ymmärtää luettua tekstiäKiitos selvennyksestä (-yksinkertainen sana-)
Just näin. Minä muistelin jotenkin sinnepäin, on ihana asia että oikaisit. - teu.
yksinkertainen sana kirjoitti:
muuttis 6.9.2013 16:48
Eikä sitä tarvbitse edes mitenkään selitellä koska se mitä tarkoittaa "uskosta uskoon" lukee suoraan edeltävässä jakeessa:
Room. 1:16 Sillä minä en häpeä evankeliumia; sillä se on Jumalan voima, itsekullekin uskovalle pelastukseksi,
1. juutalaiselle ensin, ->
2. -> sitten myös kreikkalaiselle.
(kreikkalaiset = tuon ajankohdan yhteinen nimitys kaikille pakanakansoille.)
-> Room. 1:17 Sillä siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy
1. uskosta
2. uskoon,
***) niinkuin kirjoitettu on: "Vanhurskas on elävä uskosta."
Juutalaiset saivat Jumalan ilmoituksen pelastuksesta Mooseksen kautta jo 1000 vuotta ennen meitä pakanakansoja.
Sen vaikeammasta asiasta ei ole siis kysymys, vain lukutaito tarvitaan ja lahja ymmärtää luettua tekstiä" yksinkertainen sana "
Oikeastaan Juutalaiset saivat ilmoituksen Pelastuksesta mooseksen kautta
1447. vuotta eKr. ja oikeestaan Jeesuksen virallinen aika alkoi 26. jKr eli
yhteensä . n. 1473 vuotta ennen meitä .
Kyllä tuen Muuttista VT:n sta UT:n
Ja muutenkin . koska Room. 1:17 Sillä siinä JUMALAN Vanhurskaus ilmestyy
Uskosta uskoon , niin kuin kirjoitettu on; "vanhurskas on elävä uskosta ".
sel. Room. 1:17, tEKSTI ON SAE JOTA LUTHER luki ja rukoili tornikoke-muksessa, n.1516. Jumala AQvasi häånelle sydämmen käsittämään , että edvankeliumissa ilmoitettu JUMALAN VANHURSKAUS EI OLE HÄNEN
RANKAISEVAA JA PASLKITSEVAA OIKEUDEN MUKAISUUTTA .
VAAN SYNNIN SYNNINSÝYLLISYYDESTÄ VAPAUTTAVAA JA JUMALAN
LAPSEN ASEMAAN OTTAMISTA. KRISTUKSEN KUULIAISUUDEN JA
VERI LUNASTUKSEN TÄHDEN . kATUVA JA ARMOA ETSIVÄ IHMINEN OTTAA SEN USKOSSA VASTAAN VAPAANA LAHJANA EVANKELIUMIN LUPAUK-SESTA , KUN PYHÄ HENKI VAIKUTTAA TÄMÄN TÄMÄN USKON HÄNEN SYDÄMESSÄÄN . TÄMÄ ARMON TUMTEMINEN JA OMISTAMINEN SIIRTYY
"USKOSTA USKOON ", SE ON , HENKILÖSTÄ HENKILÖÖN USKOVIEN TODISTUKSEEN / JULISTUKSEN KAUTTA , vERT. 1 kOR. 4:15. MINÄ
TEIDÄT SYNNYTIN EVANKELIUMIN KAUTTA KRISTUKSESSA". -.-. ELÄVÄ USKOSTA . KS. mARK. 5:34. , GAL. 2:20.
Room .10:17. Usko tulee Kuulemiseta , mutta KUULEMINEN KRISTUKSEN
SANAN KAUTTA,
Room. 6:17. mUTTA KIITOS jumalalle , ETTÄ TE, JOTKA ENNEN OLITTE SYNNIN PALVELIJOITA , NYTOLETTETULLEESYDÄMESTÄNNE ,KUULIAISIKSI SILLE OPIN MUODOLLE , jONKA JOHTOON TE oLETTE ANNETUT ... 2 TIM 1:13. - pysytään asiassa
teu. kirjoitti:
" yksinkertainen sana "
Oikeastaan Juutalaiset saivat ilmoituksen Pelastuksesta mooseksen kautta
1447. vuotta eKr. ja oikeestaan Jeesuksen virallinen aika alkoi 26. jKr eli
yhteensä . n. 1473 vuotta ennen meitä .
Kyllä tuen Muuttista VT:n sta UT:n
Ja muutenkin . koska Room. 1:17 Sillä siinä JUMALAN Vanhurskaus ilmestyy
Uskosta uskoon , niin kuin kirjoitettu on; "vanhurskas on elävä uskosta ".
sel. Room. 1:17, tEKSTI ON SAE JOTA LUTHER luki ja rukoili tornikoke-muksessa, n.1516. Jumala AQvasi häånelle sydämmen käsittämään , että edvankeliumissa ilmoitettu JUMALAN VANHURSKAUS EI OLE HÄNEN
RANKAISEVAA JA PASLKITSEVAA OIKEUDEN MUKAISUUTTA .
VAAN SYNNIN SYNNINSÝYLLISYYDESTÄ VAPAUTTAVAA JA JUMALAN
LAPSEN ASEMAAN OTTAMISTA. KRISTUKSEN KUULIAISUUDEN JA
VERI LUNASTUKSEN TÄHDEN . kATUVA JA ARMOA ETSIVÄ IHMINEN OTTAA SEN USKOSSA VASTAAN VAPAANA LAHJANA EVANKELIUMIN LUPAUK-SESTA , KUN PYHÄ HENKI VAIKUTTAA TÄMÄN TÄMÄN USKON HÄNEN SYDÄMESSÄÄN . TÄMÄ ARMON TUMTEMINEN JA OMISTAMINEN SIIRTYY
"USKOSTA USKOON ", SE ON , HENKILÖSTÄ HENKILÖÖN USKOVIEN TODISTUKSEEN / JULISTUKSEN KAUTTA , vERT. 1 kOR. 4:15. MINÄ
TEIDÄT SYNNYTIN EVANKELIUMIN KAUTTA KRISTUKSESSA". -.-. ELÄVÄ USKOSTA . KS. mARK. 5:34. , GAL. 2:20.
Room .10:17. Usko tulee Kuulemiseta , mutta KUULEMINEN KRISTUKSEN
SANAN KAUTTA,
Room. 6:17. mUTTA KIITOS jumalalle , ETTÄ TE, JOTKA ENNEN OLITTE SYNNIN PALVELIJOITA , NYTOLETTETULLEESYDÄMESTÄNNE ,KUULIAISIKSI SILLE OPIN MUODOLLE , jONKA JOHTOON TE oLETTE ANNETUT ... 2 TIM 1:13.Uskosta uskoon, siitähän oli puhe, ei mistään vuosiluvuista. Et sinäkään noista vuosista tiedä kuin suunnilleen. - Kuten me muutkin.
Juutalaiset saivat siis uskon, joka oli uskoa LUPAUKSEEN tulevasta Messiaasta Jeesuksesta Kristuksesta. Lupaukseen uskomisesta siirryttiin nykyiseen Kristus uskoon lunastustyön tultua kokonaan suoritetuksi. - teu.
pysytään asiassa kirjoitti:
Uskosta uskoon, siitähän oli puhe, ei mistään vuosiluvuista. Et sinäkään noista vuosista tiedä kuin suunnilleen. - Kuten me muutkin.
Juutalaiset saivat siis uskon, joka oli uskoa LUPAUKSEEN tulevasta Messiaasta Jeesuksesta Kristuksesta. Lupaukseen uskomisesta siirryttiin nykyiseen Kristus uskoon lunastustyön tultua kokonaan suoritetuksi."pysytään asiassa "
Se onkin valtavan hyvä , nimenomaan asiassa , eikö tullut Tarpeeksi jo
esille , muutakin asiaa kuin vuosia ,
Minä en kerro sen tähden että olisin jotakin kaunistelemassa , vaan sen
että toinen kirjoittaa 1000 ,niin se on vähän alle ,
Kuten muutkin ? Olen seurannut ajoituksia tarkemmin kymmen vuotta
jopa yli suurin osa on takaraivossa ,ja tulee esiin , kuin tarvettä ilmaantuu
Se n.1000 vuotta ilmineeraa Daavidin aikaa eneen Kristusta , vaikka sekin
menee jonnekin. Saulin kuninkuus ajan puliväliin hänestä tuli kuningas 1050 eKr
Samuel voiteli molemmat Milloin Daavidin = on ainakin yksi tieto , Samuel kuoli
1015, eKr. mutta se on jo liian myöhään , Koska Samuel oli viedlä hyvässä kunnosa ja etsi Daavidia. vuorilla , toiseksi Daavid oli vielä nuori , n.15- 17. vuotias , ja selvästi Hän oli Jumalan lapsi .
Samuel oli s. n.1090. ja kuoli 1015. eKr. 1 Samuel 16 :sanoo edttä Daavid oli
n. 17 , kun sai voitelun ja kun oli oltava 30 , ennenkuin saattoi ryhtyä Kuingaaksi
1010 eKr. Daavid on kuninkas , Samuel on kuollut n.5 ennen. Uusi Profeetta on
NAATTAN. Joka . Joka oli uusi Jumalan mies . Ja Daavid halusi ottaa selvää oliko
vielä Vanhan Kuninkaan Saulin sukua elossa , Löytyi Palvelija , jolla oli tieto yksi
Poika on ja se on Jonahtanin , ja hänellä on halvaus ollut molemmissa jaloissa,
Mutta ontuen käy ,ja hänen nimi , Mefibosetille . ja hänellä on pieni poika .
Miika joka oli , ja koko Siiban talon väki Mehviboosetin palvelijoita,
Hän .sai syödä Kunninkaan pöydässä , ja siksi hän asui Jerusalemissa , että
pääsi joka päivä kuninkaan pöytään..
Kiitos ePaimenelle vastauksesta - minä olin tuo "tahtootietää" joka kysäisin perusteluita.
Olen kuullut tuon saman selityksen Paavalin kolmen vuoden opetusajasta - löytyypä se Pieperin missourilaisesta dogmatiikastakin.
Aika pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Menevät uskon puolelle, koska Raamatussa ei suoraan sanota, että Paavali olisi kolme vuotta ollut ylösnousseen Kristuksen seurassa. Ilmestyksestä puhutaan mutta harvoin ne kolmea vuotta kestävät.
Hieno avaus ja hieno keskustelu.
Päästiin myös erittäin oleelliseen asiaan. Paavali sai kasteessa synnit anteeksi ja man2man -oppi lytättiin.- muuttis
Kiitosta myös tyhmelinille, sinun kysymyksesi saattoi meidät muutkin osallisiksi tähän antoisaan keskusteluun.
Yhdyn ePaimenelle osoitettuun kiitokseen myös.
- maan matkamies
Tyhmeliini, oikein hyvä muistutus, että ketju sisältää myös arveluita tuosta 3 vuoden ajasta, josta Raamattu ei sen enempää kerro. En tiedä oliko ePaimenen ajatuksena esittää, että Paavali oli 3 vuotta fyysisesti Jeesuksen kanssa. Itse en tarkoittanut sellaista seurustelua, jossa Jeesus olisi karttakepin ja liitutaulun kanssa opastanut Paavalia kristillisyyden asiassa jossain piilossa.
"Mutta teissä pysyy se voitelu, jonka olette häneltä saaneet, ja te ette ole kenenkään opetuksen tarpeessa; vaan niinkuin hänen voitelunsa opettaa teitä kaikessa, niin se opetus on myös totta eikä ole valhetta; ja niinkuin se on opettanut teitä, niin pysykää hänessä." (1.Joh. 2:27)
Niin ja kiitoksia. Harvoin pysyy ketju järkevänä näin kauan. - hoh hoijaa
,..Paavali sai kasteessa synnit anteeksi...voi herraisä mitä tuubaa taas palanen !!
Kyllä se kuulkaa Paavalin syntilista pyyhittiin jo paljon ennen kuin hän edes tiesi mistään kasteesta.
mikä teitä vaivaa sen Pyhän Kasteenne kanssa, josta Raamattu ei tiedä mitään ?
Tiesittekö että talossa asutaan melkein aina ennen kuin se on ulkoapäin maalattu.- tuliko tämä selväksi
Kuules nyt tuuban lykkääjä:
Ennen kun tulet neuvomaan meitä sanallakaan niin sinun on luettava Raamattua 30 vuoden ajan joka päivä.
Ap. t. 22:16 Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.'
- pyhä Lauantai
Olen lukenut pian viiskymmentä vuotta joka päivä ja tiedän kyllä mitä kirjoitan.
...Taunooo....otappas tämä raha, aja pyörällä kauppaan ja sieltä pari maitoa leipää javoita, niin saat taas illallista piakkoin..
minkä noista te nostaisitten esiin olisko se pyhä Voi, vaiko pyhä Pyörä, vai pyhä Lompuuki, jolla se illallinen valmistui ? Olisiko vielä muu vaihtoehto.
saa miettiäkin ennenkuin kiirehtii antamaan uuden prenikan.- muuttis
Ymmärrän hyvin, miksi et halua nähdä ja ymmärtää tätä: "Ap. t. 22:16 Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.'
Mutta älä kuitenkaan valehtele, itsellesikään, ettei raamatussa noin lue! - pro sessi se on
muuttis kirjoitti:
Ymmärrän hyvin, miksi et halua nähdä ja ymmärtää tätä: "Ap. t. 22:16 Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.'
Mutta älä kuitenkaan valehtele, itsellesikään, ettei raamatussa noin lue!Juu siinä lukee juuri noin, eli...
mitä viivyttelet... kohta 1
nouse, eli toimi,ihan kuin silloin kun Jeesus huusi mm, joka janoaa, tulkoon ja juokoon...jano ei tullut toivottuun tulokseen ellei "tultu ja juotu " eli kohta 2
huuda avuksesi... esm, jokainen, joka huuta avuksi Herran Nimeä, pelastuu.. eli kohta 3
ja lopussa... anna kastaa itsesi kohta 4.
kyse on aivan samasta asiasta kun laitan likaiset työhaalarini pesukoneeseen, siinäkään ei ole mitään syytä sanoa, että nyt mulla on päällä puhdas haalari, kun laitoin lokerron 2 pesupulveria ! pyhä Pesupulveriko siis ?
Ei prosessin osista saa tehdä oppia, oppi rakentuu koko prosessista. - Harvat ovat valitut
Pian 50 vuotta mies lukenut Raamattua, eikä edes kristinuskon perusteet ole avautuneet sivnulle. Tuollaista se ateismin ja omanvahurskauden piru ihmisellä teettää.
Ei ole ainut Paavali, jolle tuo kehoitus Kastaa syntien poispesemiseksi on annettu.
Käsky Kastaa on annettu koko kristikunnalle. Ja Kasteen lupaukset meille kirkastaa Jeesuksen lisäksi Pietari ja Paavali.Vain hrva ihminen on saanut niin paljon valeutta Kristukselta kun Martti Luther joka tämänkin paikan on oikein ymmärtänyt ja meille autkottomasti selittänyt kirjoitusten mukaisesti.
Hurmahenget kieltävät Jumalan olevan kaikkivaltias, ja hänen lupauksensa olevan pettämättömät ja varmat, siksi he ovat lähteneet pettäjän tielle, vanhurskauttamaan itse itseään omien tekojensa avulla ja harhakuvitelmiensa avulla. He kyllä sanovat uskovansa, mutta heitä hallitsee epäusko. JUmalan sanaan he eivät usko.
Ap. t. 2:37-39
Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?"
Niin Pietari sanoi heille:
1. "Tehkää parannus
2. ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen
syntienne anteeksisaamiseksi,
3. niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu
ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Simula, rakkaus, Aittakumpu
Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww1272790Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html2442455Pormestari käräjille?
Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j641658Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html1891538- 591482
Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle
Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa751163Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon
meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä751138- 391119
Voisimmeko seuraavan kerran kun
Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi391002Purra esiintyi epäasiallisesti
Eduskunnassa keskustellaan vaihtoehtobudjeteista. Niistä voi olla monta mieltä ja myönnän niiden olevan osin heikkoja. M288970