Uusi esimies kiusaajana

kiusatuksi joutunutko

Kaikki oli hyvin niin kauan, kunnes esimiehemme vaihtui. Edellisen esimiehen kanssa ei ollut mitään ongelmia, sain hyvää palautetta työstäni ja kaikki oli hyvin. Silloin minulla oli vielä ilo tulla töihin ja tykkäsin työstäni.

Painajainen alkoi noin puolivuotta sitten, kun nykyinen esimieheni yleni korkeampaan virkaan ja hänen tilalleen otettiin sisäisellä haulla joukostamme uusi esimies.

Heti tämän jälkeen loppui itsenäinen työnteko, kaikesta tuli tarkasti valvottua ja kontrolloitua. Työrauha oli mennyttä. Alkoi tulla käskytystä miten mikäkin työ pitäisi tehdä. Kaikki asiat täytyi tehdä juuri niin kuin hän halusi. Eikä mitään vastaväitteitä. Oma luovuus kiellettiin sekä vapaus tehdä päätökset itse.

Mukaanlukien minä sekä muutkin työntekijät ovat antaneet hänestä palautetta, mutta se ei ole auttanut. Sen sijaan minusta on tullut hänen silmätikku. Olen ollut paikassa töissä 3,5 vuotta ja uusi esimies 1,5 vuotta. Viimevuonna minä itse ja työkaverini koulutettiin hänet sekä moni muu uusi työntekijä taloon. Tämän jälkeen sain ylennyksen palveluvastaavaksi ja olin hänen yläpuolellaan.

Vuoden sisällä hän kuitenkin itse yleni toiseksi palveluvastaavaksi ja toimi tässä virassa noin 6kk ja siitä hän yleni 2013 keväällä esimieheksi. Tiesin tässä vaiheessa jo että tästä ei hyvä seuraa.

Nykyinen tilanne on nyt se, että hän kirjoittaa ja puhuu minulle alentavaan sävyyn. Etsii suurennuslasin kanssa kaikki pienemmätkin epäkohdat ja virheet työstäni. Sain huonomman työpisteen muutettuamme uuteen toimistoon, vaikka pohjapiirustukseen paikkani oli nimetty. Sen sijaan yksi hänen suosikki työntekijä pääsi sille paikalle. Hänen oletuksen mukaan en myöskään olisi tarvinnut tavarahyllyä työpisteeni lähelle, oli vain sanonut toiselle työntekijälle että en minä tarvitse, vaikka en ollut edes paikan päällä. Bonus sähköpostiviestissä ei lopussa lukenut "kiitos hyvästä työstä", työkavereiden bonus viestissä taas luki.

En ymmärrä mitä hänellä on minua vastaan, olen yrittänyt tehdä työt niin kuin hän on sanonut, vaikka tykkäisin tehdä työni itsenäisesti ilman kyttäystä.

Tämän puolenvuoden suurennuslasin alla olemisen aikana, hän on nyt kerännyt ja raportoinut kaikki tekemiseni ylemmille pomoille ja asettanut minut huonoon valoon. Viime viikolla minut pyydettiinkin sitten keskustelemaan hänen ylempien pomojensa kanssa. He ovat nyt sitä mieltä että, minun vahvuuteni ei ole toimia tässä nykyisessä tehtävässäni ja minun tilalleni otetaan yksi esimiehen suosikeista. Minulta vuorostaan vähennetään vastuuta, olen siis nyt normaali rivityöntekijä. Palkkaani ei kuitenkaan lasketa. Yritin puolustaa itseäni keskustelussa, mutta heillä oli valmiina vastaväitteet.

Olen lukenut Internetistä paljon aiheista kontrollifriikki esimies ja narsisti esimies ja minun mielestäni tuntomerkit täsmäävät hyvin tähän ihmiseen. Nykyisin kukaan ei työpaikalla uskalla enää avata suutaan, ettei kävisi huonosti. Minä tein sen virheen ja hän näkee minut ilmeisesti uhkana.

Työilmapiiri on ollut koko tämän ajan pakkasen puolella. Työmotivaationi ja iloisuuteni on poissa. Olen apaattinen ja itken vain. Yöuneni on lähes mennyt tai jos saan vähänkin nukutuksi, näen painajaisia.

Mitä mieltä olette tapauksestani, mitä voisin tehdä? Yritän etsiä jo toista työpaikkaa, mutta työtilanne on surkea. En vain jaksaisi enää, ja töihin meno huomenna kuvottaa ja on vastenmielistä.

Luulen tunnistavani tästä omasta tarinastani kiusaamisen tunnusmerkit, haluisin kuulla myös muiden kokemuksia ja mielipiteitä.

7

904

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jaakko jahnukainen

Jokunen tässä mättää...
      Kentie syy on sinussa...
      Ota loparit!!!

• Saman läpikäynyt

Mene hyvä ihminen ihan ensimmäiseksi työterveyslääkärille, kerro unettomuudesta ja sen seurauksista, kun jaksat ota yhteyttä luottamusmieheen ja miettikää mitä voisi tehdä, kenties keskustella ao henkilön kansa, jos on narsisti, niin ei tietenkään näe syytä itsessään ja puhuu itsensä uhriksi. Seuraavaksi kyselkää työsuojelusta Jos kuulut liittoon niin sieltä saa hyviä neuvoja, ainakin hyvästä liitosta. Ja vielä on aluehallintovirasto, kun kertoo kaikille avoimesti asiansa niin kyllä se apu jostakin tulee, vaikkakin voi kestää kuukausia. Ja yksi tärkeimmistä, kirjaa muistiin, mitä tapahtunut, eli päivämäärä, mitä sanonut ja oliko muita kuulemassa, vältä tilannetta olla kahdestaan tämän kiusaajan kanssa, ota aina kaikkiin keskusteluihin todistaja mukaan, siihen sinulla on täysi oikeus. Mutta hae nyt sitä sairauslomaa ensin, että jaksat taistella.

• Myös kiusattu...

Tarinasi tuntuu niin tutulta.
      Omalla kohdallani pomon vaihtuminen laukaisi myös tapahtumat , jotka kaikista ponnisteluistani huolimatta johtivat sairaslomaani , kun mikään ei riitä... Sen jälkeen olenkin ollut "mustalla listalla" . Muutokset seuraavat toistaan ihan älyttömällä vauhdilla ja volyymilla. Pitkällä työkokemuksella ei ole mitään merkitystä, ei- kaikki on tehtävä jotenkin eri tavalla ( pomon tavalla )kaikki sanellaan ylhäätä. Hän tietää aina kaiken paremmin, vaikka ei ole työpaikallani kuin aniharvoin ! mitään selityksiä tai varsinkaan vastaväitteitä ei sallita /siedetä.Asioista ei puhuta suoraan ja rehellisesti. Mun asiat puhutaan selän takana toisten kanssa, vähätellään, mistään en suoriudu hyvin, työntekijoitä vertaillaan kaikkien kuullen.
      Suoraan puhuminen olikin varmaan oma suurin erheeni.Nyt pomo kohtelee mua kuin olisi joku tosi sairas tai vajaakykyinen..se tuntuu ilmapiirissä, näkyy työtehtävissä mitä saan.
      .Ilo on kadonnut tekemisestä.
      Vaihtaisin myös mielelläni johonkin muuhun työhön , muuta ne mahdollisuudet ovat vähissä.Tuntuu tosi karmealta, että vielä kymmenen vuotta olisi jaksettava puskea.

• Myös kiusattu

...pomo kohtelee siis mua kuin sairasta tai jotenkin vajaata...

• kiusatuksi joutunut

Varasin maanantaiksi lääkäri ajan ja nyt loppuviikon olen sairaslomalla.

Juttelin 2,5 tuntia suoraan kiusaajani esimiehen kanssa kiusaajani käytöksestä minua kohtaan. Tuntuu että kaikki antamani palaute on turhaa, mitään toimenpiteitä ei asialle tehdä. Pahentaa tilannetta varmaan entisestään. En kylläkään suoranaisesti maninnut sanaa työpaikkakiusaaminen. Lääkärille sekä työterveyshoitajalle aion kyllä sanoa, vaikka eivät pysty asiaan vaikuttamaan.

Kerroin kiusaajani esimiehelle miten hän:
        - Ohi puhuu minulle (vaikka asia koskisi minua sekä työkaveriani, hän katsoo vain työkaverini suuntaan puhuessaan)
        - Katseet, puhe ja eleet ovat alentavia
        - En saa kiitosta työstäni (muut saavat)
        - Valitin myös työtehtäväni alentamisesta ja yksinkertaistamisesta.
        (tähän kommentoi että ehkä se on vain parempi sinulle, etten joudu olemaan enää niin paljon tekemisissä esimiehesi kanssa tässä toisessa työtehtävässä)

Työ jota tein on kaikenlisäksi loppumassa kokonaan työpaikaltamme vuoden loppuun mennessä, ellei kelkka käänny (täysin mahdollista). Haluaisin kuitenkin tehdä sitä, niin kauan kun sitä vielä on, mutta en voi kun minut alennettiin nyt sellaiseen työhän josta en tykkää yhtään (puhelin asiakaspalvelu), sanoin että en voi tehdä kyseistä työtä koska se aiheuttaa minulle paniikkikohtauksia.

Silti uhkaavat, jos en suostu niin YT-kortti vedetään esille, koska ei ole tarjota muuta työtä. Edellisessä työssäni voisin kuitenkin käsitellä tilauksia vuoden loppuun asti vaikka en saisikaan palveluvastaavan asemaani takaisin. Muille työntekijöille annettiin kuitenkin mahdollisuus työtuntien vähentämiseen jos ei suostu asiakaspalvelu työhön. Minulla pitäisi olla sama vaihtoehto, vaikka olenkin kuukausi palkkalainen ja muut tunti palkkalaisia.

Ohessa vielä Internetistä poimittua tekstiä, jota minä olen tarkalleen ottaen kokenut viimeisen 6kk aikana:

- jatkuva työtehtävien arvostelu, virheiden etsintä, työsuorituksen vähättely, ammatillisen pätevyyden kyseenalaistaminen.

- Kun esimies kiusaa alaista, se ilmenee usein työtehtäviin kohdistuvana kiusana. Esimies saattaa mitätöidä alaisensa tekemisiä ja aliarvioida työn tulosta. Esimiehillä on asemansa puolesta usein mahdollisuus vaikuttaa alaisensa kehitys- ja uramahdollisuuksiin kielteisesti. Esimiehen harjoittamassa henkisessä väkivallassa on aina kyse vallasta ja samalla oman aseman väärinkäytöstä.

- epätasa-arvoisena pitämistä
        - osoittamalla halveksuntaa ilmeillä tai eleillä.
        - ohi puhuminen

• saatana ylöjää

Ja jos olet vaikka kunnallisessa toimessa tai virassa vaikka päiväkodissa saat kyllä johtajasi vaihtoon pelkällä epäillyllä ja kiusaamissairauslomillasi, sinussahan ei vikaa ole?
      On se kumma jos ei se esimies ole esimies ja arvio joka hetki tekemistä ja sen tasoa ilman syytettä kiusaamisesta että aika pienistä lillukanvarsista porua kun nyt yt neuvotteluissa työurat katkeaa kuin kananlento.

• A mokka

Mitä työtä ensinnäkin teet? Ymmärsinkö oikein että teet toimistotyötä?

Ensinnäkään en ymmärrä ajatusmaailmaasi. Palkkasi on sama, eli se puoli on ok. Sitten toimistosi on joku eri koppi mitä piti, onko se nyt niin kauheaa? Sinut alennetaan rivityöntekijäksi mutta palkka pysyy samana. Mitä tarkoitat rivityöntekijällä? Pyöritätkö erinäköisiä papereita vai mitä? Mitä väliä mitä teet jos saat saman palkan kuitenkin?

Sitten se esimiehen käskytys yms. Oletko selvillä mitä työtehtäviisi kuuluu? Ei sinun tarvitse totella käskytystä, vaan teet vain sen mikä sen hetkisiin työtehtäviin kuuluu. Annat mennä toisesta korvasta pihalle, mitä väliä. Saat kuitenkin saman palkan.

Sanoit että sinulta vähennetään vastuuta mutta palkka pysyy samana. Mikäs sen parempi, saat vähemmällä vastuulla saman palkan. Mikä tässä on huonoa? Jos esimies tulee patistamaan, niin voit hymyssä suin sanoa että minulla on nyt vähemmän vastuuta, joten ei kuulu minulle, ja jatkat sitä lyijykynien teroittamista kaikessa rauhassa, ja toteat että kohta on muuten kahvitauko. Minä olisin ainakin oikein tyytyväinen tuollaiseen tilanteeseen, ja ottaisin hommasta kaiken ilon irti. Eli tekee vain juurikin sen mikä pieneen vastuuseen kuuluu, hidastellen, kunnolla, mutta ei yhtään enempää, silloin ei voi saada potkujakaan. Ja ne lätinät vain toisesta korvasta pihalle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      42
      7095
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3978
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      51
      3422
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      41
      2978
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2746
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2248
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2206
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2173
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2147
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      42
      2102
    Aihe