Kumpi on kohtuuton?

näkemystä vailla

Nykyisen avovaimon kanssa ollaan tunnettu 6 vuotta, joista oltu yhdessä viisi, ja asuttu nyt 3 yhdessä. Molemmat ollaan vähän alle kolmenkymmenen.

Minä olen meistä kahdesta enemmän se järki-ihminen, joka ottaa asiat joskus vähän liiankin vakavasti. Avokkini on vähän menevämpi luonne, jolla tuntuu olevan pakottava tarve olla koko ajan liikkeessä. Itse olen nimenomaan yrittänyt olla rajoittamatta hänen olemistaan ystävien kanssa, koska nimenomaan en halua vaikuttaa omistavalta. Meillä on kuitenkin olemassa yhteinen sopimus, jonka mukaan kumpikin ilmoittaa etukäteen, minne menee, kenen kanssa, ja milloin palaa.

Välillä kuitenkin avokkini suunnitelmat menevät mielestäni vähän yli. Olen saanut moneen kertaan syytteitä ahdasmielisyydestä, kun en ole innostunut hänen ehdotuksistaan piristää seksielämäämme parinvaihdolla, ja muulla vastaavalla. Viime kesän alussa syntyi riitaa siitä, kun hän halusi viettää koko yhteisen kesäloman reilaamassa ystävien kanssa, ja minä halusin viettää edes osan lomasta yhdessä.

Tämänhetkinen ongelmanaihe on joku avokkini eksä, jonka kanssa hän on pitänyt yhteyttä facebookin kautta. Minulta on hänen mielestään omistushaluisuutta, koska en pidä hänen aikeistaan lähteä ensi perjantai-iltana tapaamaan tätä toiselle paikkakunnalle, ja mahdollisesti yöpyä tämän luona. Ehdotin, että voisin tulla mukaan, mikä vain pahensi asiaa.

En oikeasti tiedä, mitä tehdä. Avokkini mielestä syy tuntuu olevan yksin minussa, ja pakkomielteessäni "ikiromanttisesta suhteesta". Neuvoja?

16

551

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aikansa kutakin?

      Kyllä sinä olet tarpeeksi antanut liekaa vähän vapaammallekin linnulle, sääli ettei kyseinen nainen osaa sitä tuon paremmin arvostaa. Harva on noin onnekas vaan menot on menty sillä siunaaman sekunnilla kun pariutuu. Ehkä on aika päästää tämä lintunen ihan kokonaan vapaaksi, sillä ei pitäisi olla mitään järkevää syytä kieltämällä kieltää kumppania tulemasta rientoihin mukaan varsinkaan kun ette kuulosta mitenkään jatkuvasti kylki kyljessä roikkuvan. Ei kuulosta siltä että muutenkaan ajattelisitte ihan keskeisistä asioista samalla tavalla.

    • Et ole kohtuuton!

      Älä suostu kaikkeen! Olet ollut jo tosi ymmärtäväinen. Itse olin joskus sellainen, että annoin miesten kohdella mua huonosti ja miellytin kaikessa ja en osannut pitää puoliani. Annoin mm. poikaystäväni ex:än yöpyä poikaystävälläni, kun ex tuli kaupunkiin. Menivät bailaamaan ym. Myöhemmin tajusin olleeni hölmö, enkä kyllä enää suostuisi moiseen. Ja he vielä palasivat yhteenkin eromme jälkeen...

      Avovaimosi ei ole enää mikään parikymppinen ja olette olleet yhdessä noinkin kauan, joten koko kesäloma reilaamassa kavereiden kanssa ei ole ihan tavanomaista... Eikä ihan joka parisuhteessa harrasteta parinvaihtoa! Vika ei todellakaan ole sinussa. Avaimosi voi myös kyllästyä kiltteyteesi ja siihen, että myönnyt kaikkeet.

      Ehkä olette liian erilaisia ja suhteellanne ei ole tulevaisuutta, ei ainakaan niin, että et kärsi.

    • Susanna

      Nainen tuntuu kyllästyneeltä sinuun, nimenomaan siksi että ei ollut halua viettää edes kesålomaa kanssasi. Eikä hän tunnu liiemmälti kunnioittavankaan sinua jos ei löydy ymmärrystä sille miksi vedät herneen nokkaan kun hän aikoo yöpyä eksän luona. Kaikkituo on valitettavasti läpinäkyvää :(

    • lifemocker

      ei taida olla sitoutuvaa sorttia tämä sun avokkis, joten ei oikea ihminen sinulle.

      hänellä on sellainen kutina kokea kaikkea - vieraita ihmisiä ja paikkoja, ettei siihen kutinaan seurustelu auta.

      luuletko vai että noitten ehdottelujen jälkeen hän missään kaverimielessä exänsä luokse menee??

    • nainen.

      Teillä on erilaiset arvot ja elämäntyyli. Voi olla että suhde loppuu tuohon yövierailuun exällä. Ei kukaan katso sellaista.

      Reilaus kuuluu kaksikymppisille jos heillekään, hehän säästävät rahaa sillä - mikä ei kannata turvallisuuden vuoksi. -Parinvaihtoa kun joku ehdottaisi, mulla loppuisi suhde siihen melkein.... Ihan holtitonta. Ja kyllä moni hakee vielä perinteistä, uskollista ja romanttista suhdetta.
      Tuon naisen kanssa se ei taida onnistua koskaan. Pakottava tarve olla liikkeessä ei voi toimia missään suhteessa - niitä on miehissäkin. Hän ei ole mukana 100% sun kanssa suhteessa, vaan pyrkii eroon siitä? EI ole rakastunut aidosti ja arvostava? Ahdistuu rajoituksista. Anna mennä hänen ja etsi joku toinen nainen? Älä roiku, siitä ei synny hyvää lopputulosta enää ikävä kyllä. :(

      En tiedä onko kiva ilmoittaa etukäteen että menee lenkille, mutta suunnitellut menot kyllä voi. Ja tuossa tapauksessa naiseen ei voi luottaa. -Suhde on kyllä lopussa. Anna yöpyä miehen luona ja kanna hänen tavaransa äidilleen tai jonnekin varastoon mistä hakee, vaihda lukot. Loukkaavaa sinua kohtaan. Ehkä tajuaa ettei aina mene hänen mielen mukaan, että toisia voi kohdella miten vaan. Hän voi pitää vapaan arvomaailmansa, vaikkeivat harrastaisi seksiä exän kanssa. Luotit kyllä tarpeeksi häneen. Nyt älä ole enää kynnysmattona, vaan vapaudu siitä. Olet vaan ymmärtänyt ja ymmärtänyt... Hän ei rakasta varmaan.

      Naisella on ihan omat elämänkatsomuksensa ja arvonsa. Ja sinulla erilaiset. En tiedä tukahdutitko vai etkö naista, mutta en vois ilmoittaa kenellekään meneväni exälle yökylään... huh. Parivaihto myös loukkaa, hän ei ajattele yhtään toista. Älä mene hänen exälleen koskaan, sellainen mies voi tappaa humalassa sinut. Anna olla. Toki voit puhelimella kysyä että miksi exä ottaa hänet yöksi.

      Tilanne on "pahempi" kuin olet ajatellut, mutta tosiasiat voi tunnustaa ja surra surut pois. Anna hänen mennä ja etsi uutta elämää. Pariterapia tai terapeutti jos et pääse irti. Sinä selviät ja elämää naisia on tämän jälkeen. Älä satuta häntä, irrota vain ote. Hän päättää mikä on tärkeintä hänelle. Saat sympatiaa muualta vaikket häneltä.

      • nainen.

        Olen miehissä myös nähnyt näitä. Mutta näyttää olevan naisissakin.


    • sekin että

      Kaikista menoista ei pitäisi olla suhteessa tarve ilmoittaa. Koska ollaan aikuisia. Mutta suhde on mennyt väärään pisteeseen.. ettei luottamusta enää ollut. Ja kun ei ole, siihen on hyvät syyt. Mutta ilmoittaminen minne menee, ei korjaa suhdetta. Ei ehkä mikään, koska nainen ei ole mukana.

      Ei hän automaattisesti voi olettaa, että hyväksyt kaiken mitä hän saa päähän tehdä tai ehdottaa. Teilla olisi pitänyt olla yhteistä aikaa lomilla. Mutta se siitä sitten.

    • Mieti asiaa ja tee..

      Oletteko keskustelleet näistä asioista ihan vakavasti ilman riitaa?

      Kysy avopuolisoltasi onko sinulla sama oikeus lähteä esim. entisen luokse yökylään tai sitten jonkun vastakkaisen sukupuolen edustajan luokse, siis eri, kun mitä sukupuolta sinä olet.

      Jos vastaus on ehdoton ei, niin sitten voit kertoa, että samoja ajatuksia ja tunteita se herätää myös sinussa.

      Ja jos ihan tosi alkaa liikaa olemaan luottanuspulaa kannattaa miettiä mitä sille haluaa tehdä ja haluaako tehdä mitään, eli ihan itsestäsi on kiinni...

      • näkemystä vailla

        Ei varsinaisesti olla keskusteltu ilman riitaa. Tällaiset pommit hän on pudottanut usein vaiheittain. Tästä eksänkin tapaamisesta hän antoi tiedon tällaisissa erissä:

        1. "Lähden muuten tapaamaan yhtä vanhaa ystävää"
        2: "Voin mennä myöhään, ja jään ehkä yöksi"
        3. "Mainitsinko muuten, että tämä ystävä on mies?"
        4. "Mainitsinko muuten, että tämä mies on eksäni?"

        Minä:

        1. "Mene vaan"¨
        2. Kyselin missä ystävä oikein asuu, suostuin vielä.
        3. Vaati jo jonkin verran suostuttelua ja vakuuttelua häneltä
        4. Ilmiriita

        Ja itse asiassa kysyin jo, että sallisiko hän saman minulta, ja vastaus oli ehdoton ei. Perusteluna oli että "ihan eri asia..." ja "miehet pettävät tilastollisesti enemmän..." ja muuta paskaa.

        Nyt kun olen miettinyt asioita uudestaan, ja saanut muilta mielipiteitä tilanteeseen, niin tajuan itsekin olleeni tyhmä. Jos huomenna ei kuulu hänen osaltaan reissun peruutusta, ja perusteellisen nöyrää anteeksipyyntöä, niin saa lähteä lätkimään, ja kerätä tavaransa sieltä, minne ikinä keksin ne heittää. Vuokrasopimuskin on minun nimissäni, joten sen vaikeampaa en tästä tee.


      • lifemocker
        näkemystä vailla kirjoitti:

        Ei varsinaisesti olla keskusteltu ilman riitaa. Tällaiset pommit hän on pudottanut usein vaiheittain. Tästä eksänkin tapaamisesta hän antoi tiedon tällaisissa erissä:

        1. "Lähden muuten tapaamaan yhtä vanhaa ystävää"
        2: "Voin mennä myöhään, ja jään ehkä yöksi"
        3. "Mainitsinko muuten, että tämä ystävä on mies?"
        4. "Mainitsinko muuten, että tämä mies on eksäni?"

        Minä:

        1. "Mene vaan"¨
        2. Kyselin missä ystävä oikein asuu, suostuin vielä.
        3. Vaati jo jonkin verran suostuttelua ja vakuuttelua häneltä
        4. Ilmiriita

        Ja itse asiassa kysyin jo, että sallisiko hän saman minulta, ja vastaus oli ehdoton ei. Perusteluna oli että "ihan eri asia..." ja "miehet pettävät tilastollisesti enemmän..." ja muuta paskaa.

        Nyt kun olen miettinyt asioita uudestaan, ja saanut muilta mielipiteitä tilanteeseen, niin tajuan itsekin olleeni tyhmä. Jos huomenna ei kuulu hänen osaltaan reissun peruutusta, ja perusteellisen nöyrää anteeksipyyntöä, niin saa lähteä lätkimään, ja kerätä tavaransa sieltä, minne ikinä keksin ne heittää. Vuokrasopimuskin on minun nimissäni, joten sen vaikeampaa en tästä tee.

        ilmoita vaan sitten kun on eksänsä luokse lähtenyt, että "tavarasi odottavat tuossa ulkona sitten" ja liitä viestiin kuva ;)

        ainut oikea ratkaisu tilanteeseen


      • Oikein!
        näkemystä vailla kirjoitti:

        Ei varsinaisesti olla keskusteltu ilman riitaa. Tällaiset pommit hän on pudottanut usein vaiheittain. Tästä eksänkin tapaamisesta hän antoi tiedon tällaisissa erissä:

        1. "Lähden muuten tapaamaan yhtä vanhaa ystävää"
        2: "Voin mennä myöhään, ja jään ehkä yöksi"
        3. "Mainitsinko muuten, että tämä ystävä on mies?"
        4. "Mainitsinko muuten, että tämä mies on eksäni?"

        Minä:

        1. "Mene vaan"¨
        2. Kyselin missä ystävä oikein asuu, suostuin vielä.
        3. Vaati jo jonkin verran suostuttelua ja vakuuttelua häneltä
        4. Ilmiriita

        Ja itse asiassa kysyin jo, että sallisiko hän saman minulta, ja vastaus oli ehdoton ei. Perusteluna oli että "ihan eri asia..." ja "miehet pettävät tilastollisesti enemmän..." ja muuta paskaa.

        Nyt kun olen miettinyt asioita uudestaan, ja saanut muilta mielipiteitä tilanteeseen, niin tajuan itsekin olleeni tyhmä. Jos huomenna ei kuulu hänen osaltaan reissun peruutusta, ja perusteellisen nöyrää anteeksipyyntöä, niin saa lähteä lätkimään, ja kerätä tavaransa sieltä, minne ikinä keksin ne heittää. Vuokrasopimuskin on minun nimissäni, joten sen vaikeampaa en tästä tee.

        Jos hänen mielestään asiassa oikeasti ei ole mitää väärää niin miksi hän ei heti sano, että lähden tapaamaan ex:ääni? Vaan kiertelee ja kaartelee. Ja jos ei kerat sullekaan moista salli niin...

        Hyvä, ole nyt kovana vaan, äläkä ole enää kynnysmatto!


    • neiti89.............

      Vähän kummalliselta kuulostaa, siis tuo avokkisi.

      En ymmärrä, mikset voisi mennä mukaan kun hän menee toiselle paikkakunnalle ja vielä yöksi. Vai salaako hän jotain?

      Jos poikaystäväni ehdottaisi parinvaihtoa, niin huh huh... En kyllä usko että hän koskaan ehdottaa. Mutta en kyllä suostuisi, eikä siitä kenekään pitäisi suuttua tai haukkua ahdasmieliseksi.

      Minusta tuntuu, että teillä on vähän eri odotukset parisuhteesta, tai sitten olette vain muuten liian erilaisia. Ehkä pitäisi miettiä, oletteko enää oikeita ihmisiä toisillenne.

      • lifemocker

        se saattaisi vähän haitata exän kanssa paneskelua jos on nykyinen mies mukana ;)


    • nimim. "kokemustaon"

      Jos puoliso ehdottaa parinvaihtoa, se tarkoittaa ettei pidä toosansa jakamista juuri minään. Käytännössä siis aivan varmasti pettää.

      Sitähän se vapaamielisyys tarkoittaa.


      Jos tullaan ja mennään miten halutaan ja ollaan oikeasti vapaamielisiä, niin eihän pikku panot jonkun toisen kanssa ole mitään. Sehän on vessassa käymiseen verrattavissa oleva juttu.

      Exien kanssa ei olla missään tekemisissä, eikä todellakaan mennä niiden luokse yöksi. Sua on nyt k u s a s t u linssiin tämän vapaamielisyyden kanssa, ei se nyt jumalation sitä tarkoita, että siedetään ihan mitä tahansa.

      Sulla ei nyt oikeasti ole mitään muuta mahdollisuutta kuin joko hyväksyä parinvaihdot ja paneskelut taikka sitten erota. MITÄÄN MUUTA VAIHTOEHTOA EI OLE. JOS KUMPPANI PITÄÄ PARINVAIHDOSTA, SEN MIELESTÄ PIKKU NUSAISU ON PUNAISIA PÄIN KÄVELEMISEEN VERRATTAVISSA OLEVA PIKKU RIKE. Eli se tulee tapahtumaan ennemmin tai myöhemmin

    • oppeliini1

      Avokkisi EI ole parisuhde-materiaalia lainkaan. Ainakaan sinun kanssasi.
      Miksi maailmassa edes odotat hänen luettelevansa ystävänsä ja aikansa kuluttamistapansa sinulle?
      Hän kenties jossain ailahtelevassa mielentilassaan on antanut sinulle kuvitelman että te olisitte "pari". Hän ei lainkaan elän tuon mittakaavan mukaan.

      Antaisit jo hänen mennä ja elaisit itsellesi. Jos joskus tormäät häneen, kohtelias sananvaihto on paikallaan. Mutta unohda haaveet mistään pysyvästä tuon ihmisen kanssa.

    • tertrertteretr

      Samaa mieltä allaolevien kanssa. Avovaimosi haluaa olla vapaa, joten anna hänen olla vapaa ja etsi itsellesi nainen, joka haluaa olla parisuhteessa ja on valmis siihen.

      Tuollainen nainen pettää enemmin tai myöhemmin varmasti. Tiedän tilanteen, koska olen itse ollut vastaavassa tilanteessa miehenä. Menin liian nuorena parisuhteeseen enkä ehtinyt kokea vapautta juuri lainkaan. Se alkoi ajan myötä kutkuttamaan liikaa ja aloin käymään yhä enemmän ulkona ilman avovaimoani ja lopulta piti pistää suhde poikki kun en halunnut pettää.

      Myöhemmin aloin uuteen parisuhteeseen, jossa olen vieläkin. Samoja haluja ei enää ole, koska olen saanut elää myös vapaana ja kokea villejä iltoja ja typeriä ihastumisia. Nyt arvostan paljon enemmän parisuhdetta ja avopuolisoani sekä hän arvostaa minua.

      Eihän ero koskaan ole helppoa. Varsinkin kun ensimmäinen suhde venyi niinkin pitkäksi eikä kokemusta erosta aiemmin ollut lainkaan. Kumppanista oli tullut rutiinia ja koko elämä tuntui eron jälkeen hetken aika tyhjältä, vaikka omasta päätöksestäni ero tulikin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1756
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1669
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      14
      1458
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1154
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1143
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1141
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1096
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1091
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      5
      1062
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1050
    Aihe