Kantapääkipu, plantaarifaskiitti

harmittaa.

Nyt on jo vuoden oikea kantapää ollut kipeenä.

Kortisoonipiikki laitettu - ei auttanut
Uudet kalliit pohjalliset fysiolta - aluksi auttoi, vei sen kovimman kivun pois ja pystyi kävelemään, mutta taas kipu on palannut.
Venytyshoitoa öisin

Harmittaa, kun tuossa oli kahden viikon jakso jolloin ei ollut ollenkaan kipua ja olinkin jo varma, että nyt se on viimein ohi. Mutta taas kipu palasi ja nyt on taas vain pahentunut ja haittaa kävelyä.

En ole vuoteen voinut käydä edes juoksemassa.

Olisiko kellään uusia vinkkejä tämän ikävän vaivan parannukseen?

23

2257

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Salazopyrin

No onko sulle kerrottu, miksi juuri sulla toi vaiva on noin pitkäikäinen? Mulla kun on reaktiivinen artriitti, niin kerrottiin että tuollainen sitkeä tulehdus johtuu mun perussairaudestani.

Jos mulla tuo vitsaus kestää kauan, olen saanut kortisonikuurin sisäisesti ja parissa viikossa mennyt ohi. Joku sulla pitää tuota tulehdusta kehossa yllä.. Onko sulle kokeiltu jossain fysikaalisessa hoitolassa vaikkapa kylmähoitoa, ultraääntä tai laseria? Ei niistäkään pitkäaikaista apua toisaalta ole. Onko sulle jo ehdotettu leikkausta vai mitä jatkohoitoa on suunnitteilla?

• Homesairas 4

Minä sairastin n. 2vuotta samaa, mutta nyt kun en enää tee töitä liikehuoneistossa, jossa on hometta, vaivani on mennyt ohi. Siis varmista ettei asunnossasi tai työmaallasi ole hometta. Kun käyn Allergialiiton kokouksissa niin monella homeista sairastuneilla on sama vaiva ollut ja parantunut, kun esim. asunto on vaihtunut.

• harmittaa.

Eli mulla on joku sairaus, nyt alko pelottaa....

En ole käynyt lääkärillä sen kesäkuisen kortisoonipiikin jälkeen.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveysportti/tk.koti?p_artikkeli=dlk01098

Plantaarifaskiitti on usein hoidosta huolimattakin pitkäaikainen vaiva, mutta vuoden sisällä oireettomaksi paranee noin 80–90 %.

Eli kai pitäisi sitten vielä odotella,kun suurinosa kai parantuu vuoden sisällä ja jatkaa pohkeen venytyksiä joita fysio opasti.

Krooninen kipu kuulostaa pahalta.... koko loppuelämä... on pari viikkoa oireeton ja taas oireilee....

• Salazo...

En osannut ilmaista itseäni oikein. En tarkoita, että sulla olis joku perussairaus siellä taustalla, mutta kysyin, jotta onko. Kun mulla tuo plantaarifaskiitti tulee, tarkistetaan veriarvot laajemmin ja tarkkaillaan, enteileekö tuo yhden paikan tulehdus taudin pahenemisvaihetta. Että siis perussairautta hoitamalla saadaan nämä pienet lieveilmiöt aisoihin.

Mutta jos kesäkuussa kävit piikillä, niin kyllä ne aika pian auttaa jos ovat auttaakseen. Niitähän voidaan laittaa toinen ja kolmaskin. Mulla jos on sitkeä tulehdus esim. rystysissä, käyn pistoksella pari joskus kolmekin kertaa. Silleen tiiviisti, ettei pääse tulehdus pahenemaan välillä. Miten sun jatko nyt, haetko lisää piikkejä vai mitä? Ja siis onko sulla jo kokonainen vuosi tuota kipua takana?

• harmittaa.

Kipu alkoi noin kuukautta vaille vuosi sitten. Olin sellaisessa työssä jossa joutui kävelemään joka päivä paljon ja sitten kipu alkoi. Työ loppui joulukuussa. Koko kevät meni kova kipu kantapäässä, ei pystynyt astumaan kantapäällä.

Yhden kortisonipiikin sain toukokuussa, eikä ollut mitään apua siitä. Lääkäri sanoi, että jos ei ole mitään apua niin ei kannata ottaa toista ja eikä kortisonia kuulemma edes suositella kantapäähän?

Kävin kevään aikana terveyskeskuksen fysiolla muutaman kerran. Fysio hieroi pohjetta ja sanoi, että jäykältä tuntuu. Neuvoi kaksi venytysliikettä jotka venyttävät pohjetta. En oikein ymmärtänyt, että miten tämä liittyy pohkeeseen ??? Olen kuitenkin tehnyt noita venytyksiä.

Tilasin netistä tuollaisen keväällä: http://www.gofitness.fi/THERMOSKIN_Plantaarifaskiitti_yotuki

En usko tuon tehoon, ei venytä kunnolla. Olen kuitenkin käyttänyt.

Sitten olen käynyt yksityisellä fysiolla joka tutki jalat ja teki sen mukaan pohjalliset. Kävely oli tuskaa tässä vaiheessa, mutta nämä pohjalliset toivat helpotuksen. Pystyin kävelemään pohjallisten avulla ilman kipua ja kantapää alkoi paranemaan. Kesä meni ilman suurempia kipuja, joskus oli ilman kenkiä vähän kivun tunnetta, mutta ei mitään suurempaa. Oli jopa kahden viikon jakso jolloin jo luulin, että nyt kipu ei tule enään takaisin.

Mutta oireilu palasi taas. Ja tänään jopa kengillä jossa on nuo pohjalliset niin kipeältä tuntui kävely. Tuntuu niin oudolle, että miksi se kipu on taas palannut noin kovana takaisin, vaikka makasin koko viime viikon sängyssä flunssassa, eli eihän se ole edes rasittunut kävelyssä.

Pidin noita pohjallisia loistavina, kun ne vei kivun pois. Mutta että kipu palaa takaisin, niin täh? vaikka olen samoilla pohjallisilla kävellyt koko ajan ja myös samoilla kengillä.

Voisiko tämä sitten johtua jostain sairaudesta tai tulehduksesta elimistössä josta en tiedä mitään?

Vaikea uskoa, että kantapään kivulla olisi yhteyttä esim. akneen päänahassa josta kärsin. Minulla on myös sukupuolitauti herpes, mutta ei kai näillä voi olla yhteyttä kantapäähän?!???

• Salazo...

No ei tosiaankaan. Meinasin vain, kun mulla oli aikoinaan jotain vähäistä polvisärkyä ja lääkäri lähetti labraan. Oli tulehdusarvot koholla ja siitä lähdettiin selvittelemään, jotta miksi. Olen kyllä ihmeissäni, jotta noin kauan sulla paraneminen kestää.

Mutta edelleenkin, mitä lääkäri aikoinaan sanoi, mitä kuuluu tehdä ellei jalka parane? Eiköhän sun pitäs mennä takaisin lääkärille, kun olet sä jo hirmu kauan potenut tuota vaivaa. Ei tollasta pitäs kenenkään joutua kärsimään, kyllä noita hoidetaan leikkauksellakin.

• harmittaa.

Terveyskeskuksen lääkäri ei sanonut mitään jatkosta. Kyllähän nämä helsingin kaupungin lääkärit tiedetään, tämäkin oli joku virolainen hölmö...

Olen 25v mies ja nyt pitänyt lopettaa kaikki harrastukset tämän takia.

Vaikea uskoa, että laittaisivat leikkaukseen.

• Salaz...

Sinnikkäästi sitte uutta aikaa varaamaan. Jos ei terveyskeskuslääkäri tiedä mitä tehdä, laittakoon lähetteen sille kun tietää. Ei kannata jäädä kitumaan ja lannistua, sulla on oikeus saada hoitoa, mutta sitä pitää itse vaatia.

• sitä se alkaa

Kestää vuoden jopa parantua.

Ja sen jälkeenkin varovasti liikkeelle.

Jumppaa jalkaasi.

Kaikille ei seisomatyö tai juoksu sovi.

Jalkapohjan kalvojänne on tulehtunut eli kyseessä on ns. plantaarifaskiitti. Ensin kannattaa kokeilla kotikonsteja:

Laita kantapään alle 3–4 kertaa päivässä kylmää, esim. jääpussi. Pidä 10–15 minuuttia kerralla.

Venytä 2–3 kertaa päivässä akillesjännettä, esim. porrasaskelmaan jalkaterällä nojaten, ja jalkapohjan kalvojännettä, vaikka pulloa päkiän ja varpaiden alla rullaten.

Laita kantapään alle pehmennykseksi geelipohjallinen.
      Karta kävelyä ja seisomista ohutpohjaisilla jalkineilla ja kovalla alustalla.

Hanki jalkojasi tukevat ja iskua vaimentavat kengät, joihin kantapääpohjalliset mahtuvat.

Käytä kuurimaisesti 7–10 päivää tulehduskipulääkettä.

Lääkäri hoitaa plantaarifaskiittia kortisonipiikeillä, jotka rauhoittavat jalassa olevaa tulehdusta. Vaiva voi olla sitkeä, joten kivun vuoksi liikuntaa ei kannata jättää mutta lajia on hyvä vaihtaa: kaikenlainen vesiliikunta tai pyöräily onnistuu arallakin tassulla.

Venytä myös etuvarpaita. Eli kövele vaikka varpaillasi ja istuessa taita jalat niin että kantapää on ylhäällä ja varpaat lattiassa.

• Mitään uutta

Kysyjän kirjoitukset lukemalla olisit huomannut, että jumpattu on fysioterapeutin ohjeiden mukaan, kortisonia pistetty ja pohjalliset hankittu. Ylivoimainen luku-urakka?

• Åke

Siis puhutte täällä tulehduksesta?

Ei mikään tulehdus kestä vuotta, ei edes puolta vuotta!

Herätys!

• Salaz...

Riippuu tulehduksesta. Mulla kun on reuma, niin kyllä tulehdus voi kestää jossainpäin kehoa vuosiakin. Vaihtaa vaan paikkaa välillä.

• elintasosairaus

Ja sinä se jaksat tuota elintasosairauttasi (reumaa) mainostaa joka palstalla.

Hoitaisit itsesi ravinnolla, niin pääsisit lääkityksestä tai voisit ainakin vähentää ja pysysisit terveenä.

• Helppo korjata
    • harmittaa.

Olen käynyt fysiolla joka tutki jalan ja analysoi kävelyni. Fysio teki tämän mukaan pohjalliset jotka maksoivat yli 100 euroa. Pohjalliset veivät silloin kivun pois, mutta nyt se on taas palannut.

• sitä se alkaa

Mullakin oli joskus kalliit pohjalliset.

Sitten kävi ilmi, että rankani tarvii manipulaatiota.

Nyt on terveet jalat.

• harmittaa.

Mitä tarkoitat tuolla? En ole kuullutkaan.

• pohjalliset

Itse hankin sellasen geelistä tehtyn pohjallisen suutarilta, kun oli plantaarifaskiitti. Söin Buranaa päälle kuurina niin lähti sillä. Pohjalliset on tosi hyvät, kun voi vaihtaa kengästä toiseen. Ei oo tullu takasin sen jälkeen, kun pohjallisia alko käyttää. Ennen pohjalisii sain useamman kortisonipiikin, mutta ne autto vaan hetkeks.

• kohtalotoveri

Miten mahtaa ketjun aloittajalla mennä nykyisin? Joko on helpottanut?

"Olen käynyt fysiolla joka tutki jalan ja analysoi kävelyni. Fysio teki tämän mukaan pohjalliset jotka maksoivat yli 100 euroa. Pohjalliset veivät silloin kivun pois, mutta nyt se on taas palannut. "

Tuo kuulosti muuten tutulta, mutta ennen kunnon pohjallisten teettämistä kävin itse aika monta kertaa kiropraktikkolla. Mulla täytyi saada lantiota ensin suorempaan/toimimaan normaalisti, kun kävelin alkuun ihan vinossa. Jos pohjalliset oltais teetetty ennen "oikomistoimenpiteitä", oltais jalkapohjat saatu pysymään tod. näk. hetken kivuttomana, mutta askellus pysymään edelleen vinossa.

Ja kyllä, paraneminen voi viedä pitkälti yli vuoden.

• "Isovarvas"

Aika vanhoja kirjoituksia täällä. Minulla ulkomaanmatkalla juhannuksen jälkeen kipeytyi ja turposi oikea jalka. Tuli kierrettyä museoita ja muutenkin käveltyä paljon. Kaksi lääkäriä diagnosoi sen Plantaarifaskiittiksi. Kumpaisellekin lääkärille valitin isovarvastani ja päkiää. Sain Arcoxia ja Orudisgeelin. Helteellä pidin paksuja froteesukkia ja krokseja. Utuinen auringonpaistekaan ei hyväksi sen geelin kanssa. Ei oikein ollut apua.
        Kolmannelle lääkärille mennessäni seisoin kantapäillä ja sanoin varpaat olevan kipeät, eikä kantapäät. Kortisonipiikistä mainitsi, muttei tiennyt mihin kohtaan olisi pistänyt. Edelleen kipeä tuo oikea isovarvas ja päkiäkipu lisääntynyt.
        Lokakuun alussa olisi uusi aika, ei oikein jaksaisi tämän kivun kanssa. Ehkä jotkut pohjalliset auttaisi. Kävin hermoratahierojallakin, mutta se ei auttanut. Moneen vaivaan kyllä auttanut.

• Pienivarvas

Eipä ole kukaan kirjoittanut, oisko joku lukenutkaan. Laitan vähän tietoa kuinka minun jalkani jo paremmat. On kuitenkin isovarpaan kohta toisinaan kipeä. Tai on jotenkin oudon tuntuinen, silloin kun se oireilee. Tavallisia kenkiä olen pystynyt käyttämään.
      Tämä kirjoitus vaan "testinä", kun muutamat sivut LOPETETTU!

• 12345678j

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1548
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      24
      1060
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1036
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      87
      965
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      896
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      835
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 70
      779
    Aihe