Olen 48 v. aikuisopiskelija ja 3 viikkoa ollut amk:ssa ja pää hajoaa jo nyt (saakeli).
Viimeksi olen ollut koulunpenkillä 33 v. sitten eli kaikki opiskelutekniikasta lähtien hakusessa. Olen monimuoto opiskelija ja lähijaksot on ok, mutta se varsinainen taakka/ opiskelu kaatuukin sitten niinäpäivinä päälle, kun ei lähiopetusta ja päivätyöt siihen päälle. Fysiikasta en ole tajunnut oikeastaan pätkääkään koko kurssin ajalta, joten tehtävät on siis edelleen tekemättä, kun kirjatkaan ei avaa täysin päätäni. Siitäkin eka tentti jo tuloillaan, jonka lisäksi muut deadlinet taustalla. Jasus sanon minä! Päänsäryn kyllä ainakin tästä saa, että pääseekö kursseista läpi vai ei. Töitä olen kyllä tehnyt kokoajan, mutta riittääkö se, niin jää nähtäväksi. No siinäpä alustusta ;)
Vaan...kun minulla tämä opiskelutekniikka tai rytmitys hakusessa, niin miten itse opiskelette omalla ajallanne? Useita aineita samalle päivälle vai aine/ päivä/ päivä? Olisi mukava kuulla tai jos vinkkejä tehokkaalle opiskelulle, niin antakaapa ihmeessä, että saisin nopeasti tästä vauhdista kiinni!! Kiitän jo etukäteen viitseliäitä.
Oikea opiskelutekniikka aikuisopiskelijana amk:ssa??
22
651
Vastaukset
- aikuisopiskelija1
Eikö siis ole kenelläkään kehittynyt mitään rutiininomaista opiskelutekniikkaa????
Vinkkejä otetaan vastaan, että miten organisoida tuo kaikki työmäärä lukemiset siihen päälle omalla ajalla?? - kovan työn takana
Olin säästänyt lomapäiviä ja käytin niitä lähipäiviin vuoden aikana. Lisäksi kaikki illat ja viikonloput menee opiskeluun, mutta ei käytännössä paljon kukaan tee tehtäviä pelkästään omalla ajalla, koska omaa aikaa ei jää niin paljoa jos käy töissä. Monet tekee harjoitukset töissä. Jos on lepsumpi homma esim virastossa niin onnistuu helposti. Kannattaa yrittää hankkia sellainen homma vähäksi aikaa jossa voi lusmuilla.
Itse tulin 1-1,5 tuntia aikaisemmin aamulla jos halusi saada jotain harjoitustöitä tehtyä. Työaikana kannattaa tehdä jotain omaan työhön liittyviä harjoituksia, niitä ainakin meillä oli aika paljon.Työhön liittyviä siksi että jos joku tulee katsomaan niin et jää kiinni opiskelusta työaikana. Osan loppupuolen harjoituksista pystyi tehdä töissä ihan virallisestikin pomon kanssa sopimalla, jos suoraan liittyvät töihin. Sitten kun tulee tunnit täyteen niin saldovapaata voi käyttää opiskeluun.
Mutta hei, aika paha juttu jos fysiikat on levällään. Sinuna yrittäisin saada pari lomapäivää heti ja käyttäisin ne fysiikkaan. Plus lisäksi raivaa viikonloput kalenterista vapaiksi niin että ei mitään muita menoja pariin vuoteen. Aikuisopiskeluun menee ihan sama aika kuin nuoriso-opiskeluunkin, jota saa ihan virallisesti tehdä päätoimisesti 8 tuntia päivässä. - aikuisopiskelija1
Eipä pysty töissä tekemään koulutehtäviä, kun ollaan valvovan silmän alla kaikissa vuoroissa se on jo turvallisuusriski ellei seuraa tuotantolinjaa ja irti ei näin pienellä paikkakunnalla kantsi perheellisen itseään sanoa, jos työt muutenkin kivenallla. Eipä ole viikonlopuksi tähänkään asti ollut muuta kuin kouluhommia, mutta fysiikka ei vaan mene omaan ymmärrykseeni kuin se perus F=ma ja kemia on myös oma työsarkansa. Kun saisi jonkun järjestlmäälisyyden tälle hommalle, niin ehkäpä se olisi hyvä alku..
- Ota nyt vakavasti
Ei tietenkään kannata irtisanoa työpaikasta. Mutta ota niitä lomapäiviä, opintovapaita tai mitä nyt Pekkasia pystyt ottamaan, ja käytä ne fysiikan opiskeluun ennen kuin tiput kokonaan kelkasta.
Jos työ on sellainen, että siellä ei voi opiskella yhtään, niin tee lukkari, johon varaat 40 tuntia viikossa opiskeluihin. Tarkoittaa käytännössä että muuta elämää ei sitten ole kuin työ, opiskelu ja nukkuminen. Alkuun voisit yrittää tosiaan saada jotain vapaata ja varata vähän enemmänkin kuin sen 40 tuntia viikossa opiskeluun, koska nyt kun olet jo vähän jäljessä niin joudut paikkaamaan sitäkin.
- aikuisopiskelija1
Mä olen ottanut jo nyt lähiopetuspäiville opintovapaata ja opiskelen myös ennen / tai koulun jälkeen (riippuen luentoajoista). Enempää ei kärsi ottaa opintovapaata, jos meinaa säilyttää katon päänsä päällä. Ongelma on lähinnä, että miten organisoida etäpäivinä ne useat eri aineopinnot se kaikki raporttien teko mallin mukaan, että ne kerkeävät deadlineen mennessä lukea kokeisiin/ sisäistää tärkeimmät pointit niistä. No saahan niitä tenttejä tietty uusia, mutta mieluiten ykkösellä läpi, niin homma silloin aina tehty.
- Satsaa enemmän
Vuosilomaa kertyy 2 päivää/kk. Käytä niitä etäpäivien aikana opiskeluun. Ei kukaan pysty opiskelemaan jos tekee täyttä työpäivää ja yrittää hoitaa perhettäkin. Yksinkertaisesti siinä ei jää aikaa tarpeeksi että voisi organisoida ne kaikki aineopinnot ja tehdä kaikki raportit ja lukea kokeisiin.
Jos viime kesän lomat on jo kaikki pidetty niin ei hätää, sillä vuosilomapäiviä voi käyttää sitä mukaa kun kertyy. Äläkä vaan seuraavaksi valita että ei sitten ole kesälomaa, koska ei keneläkään opiskelijalla ole kesälomaa vaan kaikki me ollaan kesät töissä. Ne jotka ei saa kesäksi töitä, opiskelee kesäläkin että saisi edes opintotuen.
Aika kornia muuten sinulta valittaa tuostakin, että muuten ei voi muka säilyttää kattoa päänsä päällä kuin tekemällä melkein täysipäiväistä työtä. Pidätkö tosiaan vain lähipäivinä opintovapaata? Kyllä meidän muiden vaan pitää maksaa kämpät lainarahoilla, ja sinäkin varmaan olisi oikeutettu opintotukeen, jos et olisi töissä.
- Valmistunut 2013
Itse aloitin ammattikorkeassa insinööriopinnot 53-vuotiaana ja valmistuin 3,5 vuodessa, muutama viikko vajaa 58-vuotiaana. Joitakin itse koettuja asioita: pitäisi olla itsekuria viedä kaikkia aineita systemaattisesti koko jakson ajan, mutta todellisuus omalla kohdallani oli, että kunnollinen lukeminen ja opiskelu jäi aina sille viimeiselle viikolle ennen tenttiä, aine kerrallaan. Vertaistuki on tärkeää, eli hanki ainakin yksi (mieluummin useampi) kaveri luokasta, jonka kanssa voit harjoitella/tehdä tehtäviä. Vaikka kuinka lukisit, et kostu siitä mitään, ellet sovella lukemaasi käytäntöön, eli tehtäviä, tehtäviä, tehtäviä. Niiden kautta ja vain niiden kautta syntyvät ne oivallukset. Se on muuten tosi palkitsevaa, aikuisiällä varsinkin ! Fysiikasta saa kehitettyä itselleen oikean mörön, jos siitä ei vain päätä ottaa kunnon otetta (moni nakkasi repun selkäänsä meilläkinja on sillä tiellään), eli sillä asenteella pitää mennä, että oppii tämän ihminen, kun sen ihminen on keksinytkin ! Tsemppiä ja voimia opiskeluun, se vaatii paljon, mutta antaakin kyllä paljon.
- aikuisopiskelija 1
[Valmistunut 2013
22.9.2013 17:09
Itse aloitin ammattikorkeassa insinööriopinnot 53-vuotiaana ja valmistuin 3,5 vuodessa, muutama viikko vajaa 58-vuotiaana. Joitakin itse koettuja asioita: pitäisi olla itsekuria viedä kaikkia aineita systemaattisesti koko jakson ajan, mutta todellisuus omalla kohdallani oli, että kunnollinen lukeminen ja opiskelu jäi aina sille viimeiselle viikolle ennen tenttiä, aine kerrallaan. Vertaistuki on tärkeää, eli hanki ainakin yksi (mieluummin useampi) kaveri luokasta, jonka kanssa voit harjoitella/tehdä tehtäviä. Vaikka kuinka lukisit, et kostu siitä mitään, ellet sovella lukemaasi käytäntöön, eli tehtäviä, tehtäviä, tehtäviä. Niiden kautta ja vain niiden kautta syntyvät ne oivallukset. Se on muuten tosi palkitsevaa, aikuisiällä varsinkin ! Fysiikasta saa kehitettyä itselleen oikean mörön, jos siitä ei vain päätä ottaa kunnon otetta (moni nakkasi repun selkäänsä meilläkinja on sillä tiellään), eli sillä asenteella pitää mennä, että oppii tämän ihminen, kun sen ihminen on keksinytkin ! Tsemppiä ja voimia opiskeluun, se vaatii paljon, mutta antaakin kyllä paljon.]
KIITOKSIA sinulle! Kiitoksia tietysti muillekkin, mutta tässä on on eniten pointtia minulle.
Se on vaan tuo töissä käynti tehtävä ja sillä sipuli (paitsi lähiopetuspäivinä). Lainaa ei nimittäin minulle myönnetä, kun ei ole luottotiedot reilassa muutamaan vuoteen ikävä kyllä. - mieisse1
40v toisen vuoden insinööriopiskelija täällä. Pakettini koostuu kokopäivätyöstä, iltaopiskelusta, perheen huollosta ja luottamustehtävistä.
Opiskelen ruokatunnilla, vapaailtoina(eli yksi..arki-ilta) ja viikonloppuisin.
Ennen hankalampaa tenttiä otan päivän palkatonta vapaata.
Kyllä tämä onnistuu kun ei aseta rimaa liian korkealle. Tee tänään se minkä voiist tehdä huomenna. Ei saa jättää tehtäviä makaamaan, koska äkkiä ne kasaantuvat.
Monessa aineessa netti on oivallinen apu. Jos luntomateriaali ei tunnu ymmärrettävältä, kannattaa googlata ja katsoa miten muualla asia on selitetty.
Fysiikkaa oppii vain laskemalla, ehdottomasti täytyy pitää korvat auki ja seurata opetusta. Netistä löytyy myös moneen lähtöön esimerkkiratkaisuja joita voi käyttää apuna.
Yhdelle matikan kurssille ostin muutaman yksityistunnin opiskelijapojalta,, jotta sain pari totaalisolmun avattua.
Lukuaineen kohdalla kannattaa tehdä ensimmäisellä lukukerralla lista pääkohdista ja alkaa siten opettelemaan ulkoa niihin liittyviä asioista vähän niinkuin mindmap. Omalla kohdalla tämä toimii ..ja mitä oudommat muistisäännöt
Käytännössä mies hoitaa lasten koulujutut ja harrastukset, olen ummistanut silmäni ja antanut kodin räjähtää ympärilläni...siivoan sitten parin vuoden päästä.
Kyllä s siitä, päätät vain etukäteen aikataulun etkä lipsu. - Aikuisopiskelijja 1
Kiitosta!
En ole lipsunut aikatauluista (tosin siitäkin saa kuulla, että minä se vaan opiskelen, kun toinen...hmm tekee kotihommia). Tosin jossakin aineessa/ tehtävissä saattaa vierähtää parikin päivää, kun pahoja solmuja niiden ymmärtämisessä ja moodlestakaan ei löydy suoraa esimerkkiä ongelmaan. No nettiä itsekkin olen silloin apuna toisinaan käyttänyt, mutta eivät ne vastaukset aina sieltäkään suoraan löydy.
Nyt olen tehnyt aina viikko aikataulun kullekkin viikolle, että kiireimmät deadline tehtävät ensin pois ja sitten muut järjestyksessä. Aine/ päivä ja lisäpäivä aineelle, jollei 1 päivä riitä. Vapaapäiviä en ole siis pitänyt opiskelusta, kun se on lähes mahdotonta tai muuten jokin myöhästyy sovitusta.
Enpä tiedä...ainahan jotain voi tehdä paremmin, mutta työtapani on nyt tämä ennenkuin opin ehkäpä ekonomisemman opiskelutekniikan. Ajattelin vielä tänäänkin alku yöstä lukea yhden tekstin, joka pitää huomenna siirtää raportoitavaksi, jotta kerkeää määräaikaan.
Lisää vaan vinkkejä, jos jotain tulee mieleen! Otan niitä kiitollisuudella vastaan : - aikuisopiskelija1
Kiitosta!
En ole lipsunut aikatauluista (tosin siitäkin saa kuulla, että minä se vaan opiskelen, kun toinen...hmm tekee kotihommia). Tosin jossakin aineessa/ tehtävissä saattaa vierähtää parikin päivää, kun pahoja solmuja niiden ymmärtämisessä ja moodlestakaan ei löydy suoraa esimerkkiä ongelmaan. No nettiä itsekkin olen silloin apuna toisinaan käyttänyt, mutta eivät ne vastaukset aina sieltäkään suoraan löydy.
Nyt olen tehnyt aina viikko aikataulun kullekkin viikolle, että kiireimmät deadline tehtävät ensin pois ja sitten muut järjestyksessä. Aine/ päivä ja lisäpäivä aineelle, jollei 1 päivä riitä. Vapaapäiviä en ole siis pitänyt opiskelusta, kun se on lähes mahdotonta tai muuten jokin myöhästyy sovitusta.
Enpä tiedä...ainahan jotain voi tehdä paremmin, mutta työtapani on nyt tämä ennenkuin opin ehkäpä ekonomisemman opiskelutekniikan. Ajattelin vielä tänäänkin alku yöstä lukea yhden tekstin, joka pitää huomenna siirtää raportoitavaksi, jotta kerkeää määräaikaan.
Lisää vaan vinkkejä, jos jotain tulee mieleen! Otan niitä kiitollisuudella vastaan : - LuontaisestiLahjaton
Suosittelen keventämään opiskelun aikatauluja, jos töistä ei ole mahdollisuutta joustaa. Aikuiset saa melko helposti harkinnanvaraista lisäaikaa opintoihin. Itseään ei kannata kiduttaa, menee vielä terveys ja mielenterveys.
Mulla ei ole miestä, lapsia tai lemmikkejä ja olen työtön. Normiajassa eteneminen AMK:ssa vie ainakin mulla n. 40h itsenäistä opiskelua viikossa, koska kurssit on mulle vaikeita. En vois kuvitellakaan tekeväni töitä samalla, saati hoitaa perhettä... Mahtavaa kyllä, että jotkut jaksavat sitäkin :)- aikuisopiskelija1
No..meidän kurssilla on pääsääntöisesti suurinosa työssä käyviä ihmisiä koulun ohella ja suurin osa tulee vielä min. 100 km säteeltä 2-3 päiväksi, kun lähiopetusta on eli heille minäkin nostan hattua. Kyllähän se välillä hermoja kiristää, se on kyllä myönnettävä.
Onneksi on kuitenkin tuo jatkoaika kuin, että kursseja saa uusia. No katsotaan miten ensimmäisrt tentit menevät. No, nyt on jatkettava opiskelua...
- 2. aikuisopiskelija
Suosittelen pyytämään opettajilta / tuutoreilta lisäaikaa tehtävien palauttamiseen. Nukutko tarpeeksi, liikutko ja millaiset ovat ruokailutottumukset? Perheellisen aikuisopiskelijan on turha vaatia itseltään samaa panostusta opintoihin kuin 20-vuotiaan, lukiosta tulleen ylioppilaan. Tärkeintä on pitää huolta itsestään ja perheestään, niin opinnotkin sujuvat!
- aikuisopiskelija1
Liikunta melko minimaalista, johtuen tästä hulluudesta ja univelkaakin hieman pakko myöntää. Vähän kuin muuta elämmä ei olisikaan kuin tämä opiskelu työ ja ohimennen (sekin tällä syklillä) oma harrastustoiminta.
- aikuisopiskelija1
Nyt treenaan fysiikan tehtäviä kirjasta annettujen tehtävien perusteella. Taktiikkani on se, että kirjoitan kysymyksestä kaiken oleellisen ylös vastauspaperilleni suuretunnuksineen ja tarvittavine yksikköineen (että automatisoituu kaikki mahdolliset lyhenteet päähäni) ja yritän pähkäillä/ kaavojen avulla selvittää asian. Sitten tietysti tulee tilanteita, joissa tulee "seinä vastaan", niin silloin joudun tietty lunttaamaan vastaukset vastauskaavakkeesta, mutta kirjoitan sitten sen 1:1:een ylös ja käyn läpi mitä siinä todellisuudessa tapahtuu. Kuullostaako fiksulta tekniikalta täm tekniikka???. Parempi tosiaankin varmaan tämä tehtävien tekeminen kuin muistiin tankkaaminen kaavoja? Kertaan sitten lopuksi kysymykset kuin vastaukset. Seuraavana päivänä aloitan koko homman taas alusta samoine kysymyksineen ja tyhjältä paperilta ja tsekkaan vieläkö pystyn suoriutumaan samoista tehtävistä vai pääsenkö jo pidemmälle. Kommentteja?
- 2. aikuisopiskelija
Olen opiskellut fysiikkaa vain pakolliset kurssit peruskoulussa, joten en ole asiantuntija :))
Voisitko kysyä neuvoja opiskelukavereiltasi ja opettajiltasi? Monet ammattikorkeakoulut ja yliopistot järjestävät ilmaisia kursseja, joissa opetetaan tehokkaampaa ajakäyttöä, luku- ja opiskelutekniikkaa. Kysy omasta koulustasi, olisiko teillä opiskelutekniikan kursseja? Aikuisopiskelijat etenkin tarvitsevat opiskelutekniikan ohjausta, jos on käynyt lukion 10-20 vuotta sitten.
Yritä nukkua kunnon yöunet. Heivaa televisio, tietokone, PlayStation ja matkapuhelin pois makuuhuoneesta. Tuuleta makuuhuone ennen nukkumaanmenoa ja tarkista patjan ja vuodevaatteiden kunto. Univelka on pahasta, koska ihmisen aivot eivät toimi väsyneenä.
Ulkoilu ja liikunta piristävät mieltä ja parantavat fyysistä kuntoa. Syö lähiopetuspäivnä lounas koululla ja ota kotoa evästä mukaan. Mieti, ovatko kaikki harrastuksesi pakollisia opiskeluaikana? Ihminen tarvitsee myös rauhoittumista ja lepoa. - aikuisopiskelija1
Tuo luku ja opiskelutekniikan kurssi olisi kyllä melko hyvästä meikäläiselle, että löytää ne tehokkaimmat työvälineet itselleen asioiden omaksumiseen. Ulkoilu on tosiaan jäänyt minimiin, kun tänäänkin on mennyt n. 6 h töiden jälkeen etäopiskelhjen parissa (ja aamulla vielä pakko jatkaa).
Televisiota (tai pelej) en ole vilkaissut eli se ei sinänsä ole ongelma. Harrastustoiminta on yhä se 3 h viikossa (viikonloppuna), kun enempään ei pysty sen kanssa tällä hetkellä.
Pitää satsata tuohon uneen nyt enempi eli kiitosta vain neuvoista, kun itse ei väsyneenä ole tajunnut tuotakaan pointtia. - aikuisopiskelija1
Tässäkin 1 asia johtaa toiseen. Ongelmanydin lienee se, että miten laadun saisi korvaamaan määrän opiskelussa (= parasta mahd. laadukasta opiskelua). On tilanteita, että luet paljon, mutta jääkö niistä se olennainen tarpeeksi mieleen? Tähän pitäisi kiinnittää huomiota itseni, että miten tämän osa-alueen saisi toimimaan tehokkaammin.
- katsellaan jälleen
Painin samassa ongelmassa. (ikä 49). Perusmatematiikka hukassa ja amispohjalla.
Käytän illassa 3 -4 tuntia eikä mahdu kalloon. Meinasin jo heittää pyhkeen kehään mutta huomasin juuri että ne mitä parilla ekalla viikolla oli on lähtenyt kertaamalla aina uudestaan jäämään päähän.
Viikonloput yritän pitää vapaata mutta syysloman vietän kirjojen parissa.
Netti on mulle se paras apuväline ja sieltä opetusvideot.
Se tässä ongelma on että yrittää ymmärtää mitä tekee, nuijapoikana ei ollut väliä kunhan sai tuloksen. - aikuisopiskelija1
Minulla on myös sellainen ongelma myös, että en ymmärrä / hahmota luettua tekstiä. Se ongelma on kyllä ollut vuosia, että sekin vaikeuttaa asioita entisestään. Nyt oli fysiikan tentit ja enpä oikein ymmärtänyt mitään niistä, vaikka 1 kk luettu säntillisesti ko aihetta päivittäin. veikkaan, että pisteytys 0-2 ell sillä ei kurssia pääse läpi, kun minimi pisteet muistaakseni 10 p. Jotain on tehtävä, että saisin sisäistettyä oikeat asiat kalloni. Pyyhe kehään olisi liian helppo ratkaisu, kun pitää näyttää jotenkin itselle, että pystyy tähän.
- öö4
Ei ole olemassa oikeaa opiskelutekniikkaa. Kaikki aika opiskelutekniikan murehtimisessa on pois lukemisesta ja laskemisesta (ja esmes koodaamisesta).
Älä lusmuile!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2042945Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391560Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921412- 881322
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e401246Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1481176Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121148Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze119969Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89892Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44773