Onko paikallisilla musiikkiliikkeillä tulevaisuutta?

Käytetyteikelpaa

Onko paikallisilla tavallisilla musiikkiliikkeillä tulevaisuutta vai siirtyykö kaikki kauppa nettiin? Vähän tälläiseen käsitykseen olen tullut kun olen katsonut tuttujen hankintoja. Kaikki ovat tilanneet kamansa Thomannilta ja kommentit on olleet ylistäviä hinnosta ja valikoimista. Kukaan ei tunnu pitävät perinteistä liikettä edes vaihtoehtona. Onko tämä yleinen suuntaus koko maassa?

35

706

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wrowenfonwef

Ei ole yleinen suuntaus koko maassa ja tämä mun mielipide muodostuu kokemukseen jonka pohjalla on oma sekä niin monien soittajien toiminta.

En osaa sanoa miksi sinun tuttujen kokemus on noin kuin sanoit viestissäsi mutta mulla on aivan päinvastaisia kokemuksia monien kavereiden ja tuttujen soittajien toiminnasta sekä omasta toiminnasta.

Muutama asia:

- Thomann ei ole edes lähellekään halvin paikka ostaa soitinkamaa
      - Nykyään saa niin monesta Suomen soitinliikkeistä vähintäänkin samaan hintaan ja usein miten jopa halvemmalla ja osin selvästi halvemmalla (esim. Ibanez / Levytukku).
      - Perinteinen soitinliike on varsin hyvä ja oikea vaihtoehto hankinttaan ja nyttemin on mm. Suomessakin nettimyyntiä ja mikä on kaiken kukkuraksi varsin nopeaa ja edullista eikä ole mm. toimituskuluja osalla.
      - Suomen soitinliikkeistä nyrkkisääntönä voidaan sanoa, että aina saa käteisalennukset kun rahalla maksaa ja hinnastakin voi keskustella ja usein myyjät tulevat vastaan ja hinnat ovat alle Thomannin hintoja (monessa liikkeessä he pitävät Thomannin hintoja ns. vertailupohjana ja tiputtavat hinnan sitten alle tuon, kaiken lisäksi saa itse testata sen ostettavan yksilön mikä on varsin tärkeää esim. kitaran hankinnassa.

Eli lyhyesti suuntaus ei suinkaan ole Thomannin eduksi tänä päivänä, ehkä joissain tuttu-piirissä voi tälläistä esiintyä muttei isommin, toki Thomanni myy ja siellä on ihan kattavatkin mallistot ja valikoimat, mutta samaa saa myös ihan Suomestakin vaikka ei olisi heti myymälässä niin tilaamalla saa aina kokeiluun sen mitä etsii.

Aika useasti Thomannilta pourkat ostaa mm. jotain tarvikkeita ja kieliä, mutta isommat hankinnat useat ostaa ihan Suomesta liikkeistä.

• Gudbuy T Razamanaz

Oma mielipiteeni perustuu myös kokemuksiin aika pitkältä aikajänteeltä (70-luvun alusta) musabisneksestä. Ensiksikin, läheskään kaikilla ihmisillä ei ole mitään, saati hyvin varustettua ja edullista musakauppaa järkevän matkan päässä. Sellainen on tarjolla vain suurimmssa Suomen kaupungeissa. Nettikaupat ovat sen sijaan ihan nenän edessä ja kuljetusfirmat tulevat jopa kotiovelle.

Nettikauppojen, Thomann etunenässä, tulo Suomen markkinoille oli erittäin suuri palvelus normiköyhälle nuorelle musiikin harrastajalle. Ennen sitä käytettävissä olevien resurssien piirissä oleva tarjonta rajoittui käytännössä osto- ja myyntiliikkeisiin. Soittimissa oli jäätävät katteet, kilpailusta ei tietoakaan, saati alennuksista. Nyt kotimaiset kivijalkakaupat ovat joutuneet pakon edessä tarkistamaan myyntistrategiaansa, joka on hyvä asia.

Suomalaisesta soitinliikkeistä voi saada hyviä diilejä kaupassa olevista instrumenteista ja joskus asiantuntevaa neuvoakin. Parhaiten, jos kaupassa sattuu olemaan töissä itse aktiivisesti musikkia harrastava soittaja, ehkä jopa soitinkorjaaja- tai rakentaja. Kuitenkin suomalaisessa kaupassa joudut tyytymään kokeilemaan tarjolla olevia kapineita ja jos haluat muuta, olet samassa tilanteessa kuin jos ostaisit nettikaupasta. Paitsi että suomalainen soitinliike saattaa haluta jotain etumaksua tai takuumaksua, ennen kuin tilaa soittimen ja toimitusaika voi olla hyvinkin pitkä. Tilattu kama voi tulla suomalaiselta maahantuojalta, eurooppalaiselta tukulta tai hyvin usein suoraan valmistajalta, sen sijaan, että nettikaupasta saisi suoraan sen omasta suuresta varastosta. Nettikaupan soitinta ja laitteita voit kokeilla kotona kaksi viikkoa ja palauttaa suuremmin perustelematta, jos ei tunnu hyvältä.Thomannilla on sitten vielä se ekstratakuu.

Jotta kotimainen kauppa pärjäisi, pitää hinnat olla kilpailukykyiset, tarjonta hyvä, toimitukset nopeita jne, ja sen pitää tarjota jotain sellaista lisäarvoa, jota nettikauppa ei tee. Esimerkiksi asiantuntevaa palvelua valintatilanteessa ja hyvää jälkimarkkinointia - takuut, varaosta, lisävarusteet, korjaukset.

• Mika.....
        Gudbuy T Razamanaz kirjoitti:

Oma mielipiteeni perustuu myös kokemuksiin aika pitkältä aikajänteeltä (70-luvun alusta) musabisneksestä. Ensiksikin, läheskään kaikilla ihmisillä ei ole mitään, saati hyvin varustettua ja edullista musakauppaa järkevän matkan päässä. Sellainen on tarjolla vain suurimmssa Suomen kaupungeissa. Nettikaupat ovat sen sijaan ihan nenän edessä ja kuljetusfirmat tulevat jopa kotiovelle.

Nettikauppojen, Thomann etunenässä, tulo Suomen markkinoille oli erittäin suuri palvelus normiköyhälle nuorelle musiikin harrastajalle. Ennen sitä käytettävissä olevien resurssien piirissä oleva tarjonta rajoittui käytännössä osto- ja myyntiliikkeisiin. Soittimissa oli jäätävät katteet, kilpailusta ei tietoakaan, saati alennuksista. Nyt kotimaiset kivijalkakaupat ovat joutuneet pakon edessä tarkistamaan myyntistrategiaansa, joka on hyvä asia.

Suomalaisesta soitinliikkeistä voi saada hyviä diilejä kaupassa olevista instrumenteista ja joskus asiantuntevaa neuvoakin. Parhaiten, jos kaupassa sattuu olemaan töissä itse aktiivisesti musikkia harrastava soittaja, ehkä jopa soitinkorjaaja- tai rakentaja. Kuitenkin suomalaisessa kaupassa joudut tyytymään kokeilemaan tarjolla olevia kapineita ja jos haluat muuta, olet samassa tilanteessa kuin jos ostaisit nettikaupasta. Paitsi että suomalainen soitinliike saattaa haluta jotain etumaksua tai takuumaksua, ennen kuin tilaa soittimen ja toimitusaika voi olla hyvinkin pitkä. Tilattu kama voi tulla suomalaiselta maahantuojalta, eurooppalaiselta tukulta tai hyvin usein suoraan valmistajalta, sen sijaan, että nettikaupasta saisi suoraan sen omasta suuresta varastosta. Nettikaupan soitinta ja laitteita voit kokeilla kotona kaksi viikkoa ja palauttaa suuremmin perustelematta, jos ei tunnu hyvältä.Thomannilla on sitten vielä se ekstratakuu.

Jotta kotimainen kauppa pärjäisi, pitää hinnat olla kilpailukykyiset, tarjonta hyvä, toimitukset nopeita jne, ja sen pitää tarjota jotain sellaista lisäarvoa, jota nettikauppa ei tee. Esimerkiksi asiantuntevaa palvelua valintatilanteessa ja hyvää jälkimarkkinointia - takuut, varaosta, lisävarusteet, korjaukset.

No Helsingissä on näkynyt, että juuri palveluun on satsattu. Meiniki liikkeessä on aivan toisenlaista ja nykyisissä kaupuissa on järjestäin kaikissa äänieristetyt soittohuoneet. Ehkä vantaanportin musafasu on mennyt ihan yltiöpäisyyksiin asiassa nahkasohvineen ja lukunurkkauksineen:-). Hinnaltaan mennään thomannin alle jopa musafasulla isossa tavarassa, mutta pikkusälä tuppaa olemaan kallista ja joskus jopa huomattavsti kalliimpaa kuin thomannilla (esimerkiksi Fenderin tremolo maksoi t-kaupassa pikkuisen toista sataa ja espoon suomenojan musafasulla se maksoi kaksi ja puolisataa). Alennuksia saa kyllä helposti ja palvelu on ystävällistä ja meininki mukavaa.

Nuo soittohuoneet ja ainakin isommissa kaupuissa (musamaailma, musafasu, dlx) hyllyssä oleva tavaravalikoima on kyllä kiitettävän laajaa. Pienissä soitinkaupoissa voi vielä törmätä siihen että soittimia ei ole kovin isoa valikoimaa ja soittimiin ei saisi oikein koskea. Musiikkialan valmistajat ja maahantuojat saattavat myös pitää toisinaan niin kohtuuttomia ehtoja ettei pieniliike oikein pysty niitä ottamaan myyntiin, mikä näkyy sellaisena että jokaka kaupalla on ne omat merkkinsä.

Itse en t-kaupasta oikein hinnan takia ostaisi mitään, mutta valikoima siellä on kyllä vertaansavailla ja monesyi sieltä on houkuttanut tilata "harvnaisuuksia" joita ei suomesta tahdo löytyä.

• Markkinarako
        Mika..... kirjoitti:

No Helsingissä on näkynyt, että juuri palveluun on satsattu. Meiniki liikkeessä on aivan toisenlaista ja nykyisissä kaupuissa on järjestäin kaikissa äänieristetyt soittohuoneet. Ehkä vantaanportin musafasu on mennyt ihan yltiöpäisyyksiin asiassa nahkasohvineen ja lukunurkkauksineen:-). Hinnaltaan mennään thomannin alle jopa musafasulla isossa tavarassa, mutta pikkusälä tuppaa olemaan kallista ja joskus jopa huomattavsti kalliimpaa kuin thomannilla (esimerkiksi Fenderin tremolo maksoi t-kaupassa pikkuisen toista sataa ja espoon suomenojan musafasulla se maksoi kaksi ja puolisataa). Alennuksia saa kyllä helposti ja palvelu on ystävällistä ja meininki mukavaa.

Nuo soittohuoneet ja ainakin isommissa kaupuissa (musamaailma, musafasu, dlx) hyllyssä oleva tavaravalikoima on kyllä kiitettävän laajaa. Pienissä soitinkaupoissa voi vielä törmätä siihen että soittimia ei ole kovin isoa valikoimaa ja soittimiin ei saisi oikein koskea. Musiikkialan valmistajat ja maahantuojat saattavat myös pitää toisinaan niin kohtuuttomia ehtoja ettei pieniliike oikein pysty niitä ottamaan myyntiin, mikä näkyy sellaisena että jokaka kaupalla on ne omat merkkinsä.

Itse en t-kaupasta oikein hinnan takia ostaisi mitään, mutta valikoima siellä on kyllä vertaansavailla ja monesyi sieltä on houkuttanut tilata "harvnaisuuksia" joita ei suomesta tahdo löytyä.

Yksi sarka, jossa kotimainen kauppa pystyy (jos haluaa) tarjoamaan sellaista, mihin nettikauppa ei taivu, on esim. vahvareiden ja efektien vertailu. Samassa istunnossa pystyisi kokeilemaan (omallakin kitaralla/bassolla), miltä mikäkin laite kuullostaa. Se vaatii tietysti kaupalta satsausta valikoimaan ja kyllähän niitä nyt ylensä muutama löytyykin.

• Kalakkuna

Thomann ei ole sen enempää nettikauppa kuin mikään muukaan soitinliike.
        Thomanniltakin voi tingata ja se muuten ei ole mikään ihan pikkuliike.

Osan romppeista minäkin haen suoraan paikallisesta liikkeestä kun myyjä antaa samaan hintaan kuin Thomann mutta suurin osa romppeista tulee tilattua Saksanmaalta.
        Kitara tosin tuli ostettua ihan verkkiksestä kun oli n.500€ halvempi kuin Thomannilla, sama laite.

• Puolijauho

Mitä nuorempi ostaja, sitä "coolimpa"a on ostaa Thomanilta. Näin ainakin sanoisin oman kokemukseni pohjalta. Sitten kun ikää kertyy alkaa arvostaa muita asioita ja kivijalkaliikkeet alkavat viemään voiton. Hitto vie, musakaupassa näkee usein tuttuja ja on pari uutta soittokaveriakin löytynyt :-)

• Cool & Gang

Nuorilla tuppaa olemaan rajallinen budjetti, jolloin katsotaan parasta ja halutuinta kapinetta, jonka sillä rahalla saa. Ehkäpä Thomannilta sitten saa coolimman sellaisen tai siellä on valikoimaa.

Mitähän ne iän mukana tulevat muut asiat mahtavat sitten olla, joiden takia raahaudutaan kivijalkaputiikkiin? Tuttujen tapaaminen ja uudet soittokaverit?

• Cool & Gang kirjoitti:

Nuorilla tuppaa olemaan rajallinen budjetti, jolloin katsotaan parasta ja halutuinta kapinetta, jonka sillä rahalla saa. Ehkäpä Thomannilta sitten saa coolimman sellaisen tai siellä on valikoimaa.

Mitähän ne iän mukana tulevat muut asiat mahtavat sitten olla, joiden takia raahaudutaan kivijalkaputiikkiin? Tuttujen tapaaminen ja uudet soittokaverit?

Raha ja takuu ovat hyvinkin tärkeitä ostopäätöksen ohjaajia. Itse olen saanut T-kaupasta rahat takaisin takuun puitteissa yli kaksivuotiaasta kitarasta, kun söittimen tallan ja kannen liitos alkoi irvistelemään. Muitakin nettikauppoja pitkillä takuilla ja palautusoikeuksilla löytyy.Esmes:

http://www.musicstore.de/fi_FI/FIM/WelcomePage;pgid=dE7KQPm8kWBSR0Ssdggq2Md60000dyAh6J5o

Itse olen tehnyt edullisimman kitaraostokseni eBaystä. Jenkkilästä tilaamani härpäke oli alveineen runsaat puolet halvempi kuin mikään eurooppalainen tarjous. Riski huonosta ostoksesta oli toki olemassa. Ei onneksi realisoitunut.
        Kivijalkaliikkeitä on moneen lähtöön. Nuorempana sai parissa paikassa mennä korvat punoittaen tupakansavun ja vanhan viinan odöörin sävyttämän äijälauman sekaan pyytämään palvelua. Toki päinvastaissiakin kokemuksia, on vaikkapa Aron soitin Helsingin Fredalla. Nuorta jannua palveltiin aina asiallisesti.
        Ostetaan, mistä tykätään...

• Puolijauno
        Cool & Gang kirjoitti:

"Mitähän ne iän mukana tulevat muut asiat mahtavat sitten olla, joiden takia raahaudutaan kivijalkaputiikkiin? "

Keppiä pitää saada kokeilla itse kädessä, miten soi, onko kaulassa kuolleita kohtia, onko omaan käyttöön just se paras. Nettiä olen käyttänyt ikäni, mutta kitaran valintaan en sitä osaa käyttää (enkä vaimon).

• juu ja ei

Itse en kyllä mitään triangelia kummempaa soitinta ostaisi netistä, ellei sitten olisi jossain mahdollisuus kokeilla vastaavaa.
      Korkeintaan jonkun ~200€ lankun kotona/reissussa rämpyttelyyn mutta enpä juuri muuta. Tietysti kaikki "vakiotavarat" kuten piuhat ja sen sellaiset on asia erikseen.

Nykyisinhän Töhömanninkin hinnat on nousseet jo sen verran reilusti että ei nekään ole enää ihan yhtä kova kilpailuvaltti kun vaikkapa kymmenen tai jopa viisikin vuotta sitten.

• Parempi diili

Et sitten ole vielä tajunnut, että netistä ostettaessa sinulla olisi parempi palautusoikeus ja pitempi harkinta-aika.Voisit testata lankkua kotona omalla vahvarilla ja kamoilla. Postiin on lisäksi todennäköisesti lyhyempi matka kuin musakauppaan ja Thomannilta kuriiri tuo kotiovelle. Ja valikoima suurempi.

• yksi kitara tilattu

Thomannin lisäksi kannattaa tutkailla dv247:n tarjontaa suomalaisilla nettisivuille:
      http://www.dv247.fi/

• 11+8

Eipä ole paljoa kokemusta levyliikkeistä (olen ostanut suurimman osan levyistäni huuto.netistä)... Ne pari, missä olen Oulussa käynyt, olivat kyllä mukavan tunnelmallisia. Ja plussana verrattuna netissä osteluun on se, että myyjä osaa ehdottaa saman artistin muita levyjä/ muiden artistien samantyyppistä musiikkia. Ihan tähän ei mielestäni nettikauppojen "musiikkigenret" listauksilla päästä.

• tällaista ny

Tässä viestissäni tulee varmasti asioita, mitkä on moneen kertaan täällä sanottu, mutta menkööt.

Se, että sinun tuttusi tekevät kaikki hankintansa Thomannilta, ei tarkoita että se olisi koko maassa suuntaus. Tuntuu enemmänkin, että Thomannilta tilataan kimpassa pikkusälät, jotka siellä ovat huomattavasti halvempia mutta kalliimmat kokonaiset soittimet hankitaan kivijalasta.

Mielestäni Thomann on piristänyt kotimaista soitinkauppaa, koska kauppiaat ovat tosissaan joutuneet tarkastamaan hintoja ja lisäksi siirtäneet oman valikoimansa nettiin. Näin ollen, Thomann ei välttämättä ole edes se halvin ostopaikka. Toki käytännöt vaihtelevat, esim. Musamaailma ei tingi hinnoista ollenkaan poislukien pakettihinnat, Kitarapajalta saa yleensä kilpailukykyisen hinnan kun vain kysyt millä hinnalla tehdään kaupat nyt.

Koska kotimaisilla kaupoillakin on myyntiä netissä, markkina-alueena on koko Suomi. Ostajan näkökulmasta taas: se mikä ennen haettiin pitkän matkan päästä Helsingistä, voidaan tänään tilata helposti kotiovelle.

Olen siis sitä mieltä, että paikallisilla musiikkiliikkeillä on edelleen tulevaisuutta. Olennaisinta on se, kenen p-erse kestää sen ensimmäisen vuoden kun alan ostokäytännöt menevät uusiksi.

Vielä loppuun jäniskevennys (toivottavasti ymmärrätte aasinsillan)

http://farm3.staticflickr.com/2750/4329141185_5a548302e4_b.jpg

Tosin TT-Automyynnin perse kesti Saksan-tuonnit, käytetyn auton lisätyn kuluttajasuojan ja ainakin vielä on lamaa sietänyt. Siinä missä pari paljon lipevämpää kauppuria Tuusulassa on laittanut lapun luukulle.

• KöyhäRitari

Ite nuorena kloppina läheisestä soitinliikkeestä sain aina suoraan sanottuna paskaa palvelua ja jotain ostaessani, kysymykseeni tiukasta hinnasta naurettiin päin naamaa ja pyydettiin markalleen listahinta.

Vihdoin kun olin ensimmäiseen duunipaikkaani päässyt ja ESPin kitaraa teki mieli, menin sitten Hellsinkkiin sitä hakemahan.

Liikkeen nimeä en enää muista, ESPin maahantuoja oli ainakin siihen aikaan(1999), mutta nihkeää oli: mallia jonka halusin ei ollut liikeessä ja Tukholmassa kuulemma olisi viikon päästä messut josta voisi sellaisen tuoda. Halusin tehdä jo kaupat, että tulen sitten hakemaan Tukholman tuomiset viikon päästä, mutta eipä sopinut.

Viikon parin päästä taas liikkeessä rahat taskussa poltellen ja ei ole kitaraa, ei. Eikä tule, tai tulee muttei ihan tiedetä milloin. Onneksi samoihin aikoihin löysin Thomannin ja enpä odotellut kitaraa sen pidempää.

Muusikkoa minusta ei tullut, mutta edelleen harrastelen parin-kolmen tonnin edestä vuosittain ja kyllä ne rahat valuu ulkomaille. Toki muitakin kokemuksia liikkeistä on ollut ja itselleni ei ainakaan luonnostaan tule hinkua tingata, joten jos listahinnat eivät ole kilpailukykyiset, niin homma jää liikkeen osalta siihen.

• KyttälänClapton

Palvelussa voi tosiaan liikkeissä olla joskus toivomisen varaa. Kerran olin katsomassa uutta keppiä Tampereella Ahosen musiikissa ja olisi halunnut kokeilla erästä kitaraa. Myyjä ei antanut kitaraa minulle vaikka yritin. Soitteli vaan sitä siinä itse ja kehui "aijai, kun on hyvä kaula, kyllä irtoo juoksutuksen kevyesti. Vitsi kun on makeet saundit..." Vähän aikaa ihmettelin huuli pyöreänä touhua ja poistuin liikkeestä. Enkä ole enää takaisin mennyt. Silloin olin sentään yli 20v ja ihan siisti normaali nuori aikuinen. Onneksi Tampereelta löytyi toinen liike, jossa oli likimain päinvastainen kokemus. Vakioasiakkaan saivat ja uskoisin että olen vuosien varrella liikkeeseen vienyt likimain kymppitonnin edestä rahaa.

• SkittamiesHappy

On paikallisilla musiikkiliikkeillä tulevaisuutta.
      Molempia vaihtoehtoja tarvitaan varmaankin kun on ostajatkin erillaisia ja varsinkin asumispaikan mukaan, kaikki ei asu hyvien yhteyksien päässä musiikkiliikkeissä.

Vaikka netistä ostettaessa on se palautusoikeus mm. Thomannilla niin pitäisi aina kuitenkin muistaa, että ns. se ei ole mikään ilmainen juttu vaikka niin kovin monet luulee, ne palautuksista koituvat kustannukset liike laittaa kyllä aivan varmasti kuluihin, jotka sitten katetaan sillä mitä myynneistä saadaan ja tämä on ihan fakta sekä bisness-juttu, josta tuskin kukaan lienee eri mieltä, eli se ns. "ilmainen testaus tietyn ajan sisällä täydellä palautusoikeudella" ei siis ole mitenkään ilmainen :D

No se tuosta palautusoikeudesta.

On kaksi asiaa mitä en netistä osta a) kitarat b) vaimo
      Kumpaakin haluan itse testata ennen kuin teen päätöksen ja kun testaa heti alkuun itse niin ei tarvi vaihdella ja lähetellä takas liikkeisiin :D

• Edelleen hyvä diili

Tietysti kannattavassa liikeyrityksessä pyritään kattamaan toiminnan menot ja saamaan vähän voittoakin. Yksittäisen ostajan ei kuitenkaan tarvitse siitä murehtia sen enempää, koska hän maksaa hinnan, joka laskussa on. Jos se on kaikista palautusoikeuksista ja takuista huolimatta edullisempi kuin jonkun muun ja tuote tai palvelu on muuten vastaava kuin kilpailijan, on kyseessä silti parempi kauppa. Ainoa, mikä jää ihmetyttämään pientä ostajaa on se, miksi se toinen on kalliimpi huolimatta huonommista ehdoista...

• jjjjjjjjuuuuuuuuuuuu
        Edelleen hyvä diili kirjoitti:

Tietysti kannattavassa liikeyrityksessä pyritään kattamaan toiminnan menot ja saamaan vähän voittoakin. Yksittäisen ostajan ei kuitenkaan tarvitse siitä murehtia sen enempää, koska hän maksaa hinnan, joka laskussa on. Jos se on kaikista palautusoikeuksista ja takuista huolimatta edullisempi kuin jonkun muun ja tuote tai palvelu on muuten vastaava kuin kilpailijan, on kyseessä silti parempi kauppa. Ainoa, mikä jää ihmetyttämään pientä ostajaa on se, miksi se toinen on kalliimpi huolimatta huonommista ehdoista...

En tiedä tarkoitatko nyt Thomannia mutta mitä tulee kitaroihin niin se ei suinkaan ole lähestulkoonkaan halvimmasta päästä.

Itse olen aina saanut kitarat halvemmalla hinnalla kivijalkaliikkeistä täällä Suomessa kuin Thomannilta, toki Thomann ei ole ainoa nettiliike.

Olisi myös hyvä huomoida esim. se, että esim. Levytukku Oy:sta lähtee toimitus kotiin ja ilman toimituskuluja eli ne ei maksa mitään (toki yrittäjä laittaa kulut aina niihin hintoihin) ja Ibanezit ovat aina olleet täällä halvempia kuin Thomannilla ja joissain muissakin nettikaupoissa.

Kivijalkaliikkeet oikeasti ovat alkaneet noudattaa sellaista hinnoittelua, että Thomannin hinnat ovat kalliimmat, tämä vaan ei taida olla kaikilla tiedoissa kun siellä kivijalkaliikkeissä ei käydä vaan ostetaan netistä.

Mutta me ostajat ollaan erillaisia ja myös käsitykset asiasta erillaisia. Minä olen muodostanut hyvät suhteen useampaan Suomessa olevaan myyjäliikkeeseen ja hyvin homma toimii, lisäksi ei tarvi ikinä arpoa varsinkaan kitaroissa mikä se yksilö on kun sen itse siellä testaa ja samalla voi säädätyttää sen soittimien haluamakseen ellei itse sitä tee.

Mun mielestä on paljon helpompaa saada ekalla kerralla käsiin kitara jota ei tarvi postissa tai kuriirilla lähettää takas ja odotella mitä sitten käy, onko uusi tilalle tuleva millaine jne..

Samalla tuen Suomen talousaluetta ja työllisyyttä ja se ei suinkaa ole edes kalliimpaa.

• Soittimet kotiin
        jjjjjjjjuuuuuuuuuuuu kirjoitti:

En tiedä tarkoitatko nyt Thomannia mutta mitä tulee kitaroihin niin se ei suinkaan ole lähestulkoonkaan halvimmasta päästä.

Itse olen aina saanut kitarat halvemmalla hinnalla kivijalkaliikkeistä täällä Suomessa kuin Thomannilta, toki Thomann ei ole ainoa nettiliike.

Olisi myös hyvä huomoida esim. se, että esim. Levytukku Oy:sta lähtee toimitus kotiin ja ilman toimituskuluja eli ne ei maksa mitään (toki yrittäjä laittaa kulut aina niihin hintoihin) ja Ibanezit ovat aina olleet täällä halvempia kuin Thomannilla ja joissain muissakin nettikaupoissa.

Kivijalkaliikkeet oikeasti ovat alkaneet noudattaa sellaista hinnoittelua, että Thomannin hinnat ovat kalliimmat, tämä vaan ei taida olla kaikilla tiedoissa kun siellä kivijalkaliikkeissä ei käydä vaan ostetaan netistä.

Mutta me ostajat ollaan erillaisia ja myös käsitykset asiasta erillaisia. Minä olen muodostanut hyvät suhteen useampaan Suomessa olevaan myyjäliikkeeseen ja hyvin homma toimii, lisäksi ei tarvi ikinä arpoa varsinkaan kitaroissa mikä se yksilö on kun sen itse siellä testaa ja samalla voi säädätyttää sen soittimien haluamakseen ellei itse sitä tee.

Mun mielestä on paljon helpompaa saada ekalla kerralla käsiin kitara jota ei tarvi postissa tai kuriirilla lähettää takas ja odotella mitä sitten käy, onko uusi tilalle tuleva millaine jne..

Samalla tuen Suomen talousaluetta ja työllisyyttä ja se ei suinkaa ole edes kalliimpaa.

On hienoa, jos lähellä on musakauppa, joka on yhtä edullinen tai edullisempi kuin nettikauppa. Jos sieltä saa vielä palvelua, niin sitä parempi. On hyvä idea erottua porukasta sisällyttämällä toimituskulut hintaan, os hinta on edelleen kilpailukykyinen. mainiota, että porukka pystyy saamaan hyvät suhteet kotomaan kivijalkakauppiaisiin. On erinomaista, jos kivijalkaliikkeestä löytää itselleen sopivan soittimen suoraan mukaan heti eka kerralla ja saa jopa sen säätöihinkin jos ei itse osaa.

Valitettavasti omat kokemukset eivät ole olleet läheskään näin positiivisia, mutta toivottavasti suunta on koko ajan parempaan.

• kokeiluj

Kitaraa pitää kokeilla ennen ostoa. Liikkeiden määrä voi vähentyä, mutta ei häviä kokonaan.

• Ihmettelee hän

Miksi kitara pitäisi kokeilla jossakin liikkeessä tunnin-parin ajan, kun sen voisi tehdä kotonakin jopa kakai viikkoa ilman lisäkustannuksia?

• Faktata
        Ihmettelee hän kirjoitti:

Miksi kitara pitäisi kokeilla jossakin liikkeessä tunnin-parin ajan, kun sen voisi tehdä kotonakin jopa kakai viikkoa ilman lisäkustannuksia?

Ja oikeesti kukaan sitä kitaraa jaksa lähetellä takaisin johonkin Saksaan. Postimyynnistä ei osta kuin ne, jotka ei ymmärrä kitaroista (vielä) mitään, ihan sama vaikka olisi 2 vuotta testauksessa. Oikeat soittajat ostaa kivijalkaupasta.

• Yksi ilmoittautuu
        Faktata kirjoitti:

Ja oikeesti kukaan sitä kitaraa jaksa lähetellä takaisin johonkin Saksaan. Postimyynnistä ei osta kuin ne, jotka ei ymmärrä kitaroista (vielä) mitään, ihan sama vaikka olisi 2 vuotta testauksessa. Oikeat soittajat ostaa kivijalkaupasta.

Se jaksaa, joka on yrittänyt löytää kotikaupungin soitinliikkeestä soivaa peliä. Tuloksetta. Ongelmana oli, että minulla oli vaatimuksia kitaran merkin ja mallin lisäksi myös ulkonäöstä ja kyse oli hintaluokan 2000 euroa soittimesta. Soitinlikkeessä ei ollut, olisivat kyllä tilanneet, mutta odotusaika oli vähintään kuukausi ja olisi pitänyt maksaa etumaksua huomattava summa. Nettikaupasta sai alle kahdessa viikossa skitan käteen eikä siinä ollut mitään valittamista, joten jäi kotiin. Takaisin lähettämisen vaiva olisi ollut yksinkertaisesti soitto kuriiripalveluun, joka olisi hakenut paketin kotoa. Vähän eri, kuin matkustella ympäri Etelä-Suomea sopivan perässä.

• Fiksutpärjää
        Yksi ilmoittautuu kirjoitti:

Se jaksaa, joka on yrittänyt löytää kotikaupungin soitinliikkeestä soivaa peliä. Tuloksetta. Ongelmana oli, että minulla oli vaatimuksia kitaran merkin ja mallin lisäksi myös ulkonäöstä ja kyse oli hintaluokan 2000 euroa soittimesta. Soitinlikkeessä ei ollut, olisivat kyllä tilanneet, mutta odotusaika oli vähintään kuukausi ja olisi pitänyt maksaa etumaksua huomattava summa. Nettikaupasta sai alle kahdessa viikossa skitan käteen eikä siinä ollut mitään valittamista, joten jäi kotiin. Takaisin lähettämisen vaiva olisi ollut yksinkertaisesti soitto kuriiripalveluun, joka olisi hakenut paketin kotoa. Vähän eri, kuin matkustella ympäri Etelä-Suomea sopivan perässä.

Jos tuossa hintaluokassa liikutaan niin kannattaa jo teettää yksilöllinen kitara soitinrakentajalla ala Ruokangas. Se on just eikä melkein, eikä tarvitse tyytyä muiden valitsemiin kompromisseihin.

• laki sen sanoo
        Ihmettelee hän kirjoitti:

Kivijalkakaupassa saat ihan samat palautusoikeudet.

• G-mies
        Fiksutpärjää kirjoitti:

Jos tuossa hintaluokassa liikutaan niin kannattaa jo teettää yksilöllinen kitara soitinrakentajalla ala Ruokangas. Se on just eikä melkein, eikä tarvitse tyytyä muiden valitsemiin kompromisseihin.

Menee selvästi yli kahden tonnin, jos Ruokankaalta lähtee hakemaan yksilöllistä kitaraa.

• G-mies
        laki sen sanoo kirjoitti:

Kivijalkakaupassa saat ihan samat palautusoikeudet.

Nenät vastakkain kaupassa palautusoikeus ilman tuotevirhettä loppuu siihen, kun tavara on vaihtanut omistajaa. Kaupat voivat tarjota markkinointimielessä erilaisia palautusoikeuksia, mutta lakisääteinen pakko se ei ole, toisin kuin etämyynnissä, jossa se on siis vähintään kaksi viikkoa, vaikka tuotetta on kokeiltu.

• Eri asia
        Fiksutpärjää kirjoitti:

Teetetyt kitarat ovat vähän eri asia kuin laaja valikoima valmiista kitaroista. Hankintapäätös tehdään siinä vaiheessa, kun tilaus sovitaan. Vielä silloin ei ole valmista tuotetta hipelöitävänä. En yhtään epäile, etteikö Ruokangas osaisi tehdä minullekin kelpaavaa soitinta, mutta se argumentti, että haluaa kokeilla, miltä kitara tuntuu omissa käsissä ennen kuin kitaran ostaa, ei toimi tällaisessa tapauksessa. Et selviä maksamatta ilman erittäin pätevää syytä, jos kitaran valmistuttua kokeilet soittaa sitä ja toteat, että ei miellytä, en ota tätä.

• LEFTY-69

Onhan se helppoa saada haluamansa kitara jos on oikeakätinen.
      Entäs jos olet vasuri, niin sinulle tajotaan joko täysin heavyyn kel-
      paamattomia typerän näköisiä leluja tai sitten EI OOTA. Onneksi
      on olemassa XLGUITARS joka pitää meidän vasureiden puolia.
      Valitettavasti vasuri joutuu tilaamaan kitaransa rapakon takaa.
      Jotkut suomalaiset firmat ei edes vastaa sähköposti viestiin,ei ai-
      nakaan kokkolan suunnalta. Pitäis varmaan kirjoittaa ruotsiksi että
      saa vastauksen.

• Hoochycoohcy

Sanotaan nyt näin että en osta kitaraa ilman että voin käydä sitä ensin paikan päällä kokeilemassa. Ja haluan nimen omaan kokeilla sitä yksilöä jota olen ostamassa, en siten että käyn liikkeessä kokeilemassa n merkkistä keppiä ja tilaan sitten saksasta samanlaisen. Ei ei ei.
      Koeajo ja jos on hyvä niin juuri se yksilö jota koeajoi!

Ainoat mitä netistä voin tilata on piuhat, plektrat, vahvarit yms. Mutta itse soitin aina liikkeestä, hinnasta viis.

• Kaikki käy?

Miksi sen kokeilupaikan pitää olla musaliike kodin sijaan? Ymmärrän tuon, jos kitaralle ei ole mitään erityisiä ennakkotoiveita, eli kaikki käy, jos hyvältä tuntuu. Mutta jos toiveena olisi juuri joku tietty tyyppi, tietyllä värillä, eikä musaliikkeessä sitä ole, niin sittenkö skeba jää haaveeksi? Kivijalkaliikkeet tuppaavat hankkimaan niitä malleja, mitä muutenkin eniten kysytään, joukkoon joku yksittäinen "erikoisuus". Ja sitten valmistajan dumppaamia poistoeriä uudempien tieltä, kun halvalla saa.

• Kitaristipam
        Kaikki käy? kirjoitti:

Miksi sen kokeilupaikan pitää olla musaliike kodin sijaan? Ymmärrän tuon, jos kitaralle ei ole mitään erityisiä ennakkotoiveita, eli kaikki käy, jos hyvältä tuntuu. Mutta jos toiveena olisi juuri joku tietty tyyppi, tietyllä värillä, eikä musaliikkeessä sitä ole, niin sittenkö skeba jää haaveeksi? Kivijalkaliikkeet tuppaavat hankkimaan niitä malleja, mitä muutenkin eniten kysytään, joukkoon joku yksittäinen "erikoisuus". Ja sitten valmistajan dumppaamia poistoeriä uudempien tieltä, kun halvalla saa.

Kyllä kivijalkaliikkeisiin saa niitä kitaroita kokeiluun mitä siellä ei entuudestaan ole.
        Olen 2 - 3 Suomen liikkeessä puutänyt jotain hieman erikoisempaa skittaa sinne kokeiluun ja aina on onnistunut.

Ei ole vaikea pyytää mutta näköjään on vaikea tätä porukan muistaa.

Kun olen pyytänyt kokeiluun niin se ei todellakaan ole edes tarkoittanut, että tarvitsisi ostaa, toki noi kauppiaat tietää, että olen hyvä asiakas ja mahdollisesti ostan.

Noista tapauksista mitä olen saanut kokeiluun kitaroita kauppiaan tilaamana niin n. vajaa puolessa olen sitten ostanut ja lopuissa en, eikä kauppias ole mulle siitä mitän edes pottuilut.

Homma toimii kun sen vaan osaa, toki nettikaupat on ihan jeesh mutta mä haluan ite kokeilla sen kepin monesti useammasta eri vaihtoehdoista enkä mä nyt tahdo uskoa että esim. Thomannilta voi ekaksi tilata yhden, palauttaa sen, toinen tilalle ja sitten vielä pyytää toista merkki ja mallia kokeiluun, se nyt ei vaan pelaa kuin kivijalkaliikkeissä jonne saa siis kokeiluun tilattua milte vois sanoa mitä tahansa.

• Joo, joo, niin aina
        Kitaristipam kirjoitti:

Kyllä kivijalkaliikkeisiin saa niitä kitaroita kokeiluun mitä siellä ei entuudestaan ole.
        Olen 2 - 3 Suomen liikkeessä puutänyt jotain hieman erikoisempaa skittaa sinne kokeiluun ja aina on onnistunut.

Ei ole vaikea pyytää mutta näköjään on vaikea tätä porukan muistaa.

Kun olen pyytänyt kokeiluun niin se ei todellakaan ole edes tarkoittanut, että tarvitsisi ostaa, toki noi kauppiaat tietää, että olen hyvä asiakas ja mahdollisesti ostan.

Noista tapauksista mitä olen saanut kokeiluun kitaroita kauppiaan tilaamana niin n. vajaa puolessa olen sitten ostanut ja lopuissa en, eikä kauppias ole mulle siitä mitän edes pottuilut.

Homma toimii kun sen vaan osaa, toki nettikaupat on ihan jeesh mutta mä haluan ite kokeilla sen kepin monesti useammasta eri vaihtoehdoista enkä mä nyt tahdo uskoa että esim. Thomannilta voi ekaksi tilata yhden, palauttaa sen, toinen tilalle ja sitten vielä pyytää toista merkki ja mallia kokeiluun, se nyt ei vaan pelaa kuin kivijalkaliikkeissä jonne saa siis kokeiluun tilattua milte vois sanoa mitä tahansa.

Missä on tuollaisia kauppoja? Joku suurempi Hesan liike? Omat kokemukset ovat olleet sellaiset, että olisi maksettava jotain varaus- tai etumaksua, ennen kuin tilataan kauppaan.

Käytännössä sarjavalmisteiset skitat ovat laadullisesti hyvin tasaisia, ainakin näillä suurvalmistajilla. Eroja voi olla säädöissä, mutta niiden vaikutuksen arvioiminen ja parempien säätöjen tekeiminen kuuluu kitaristin perustaitoihin. Tietysti voi olla joku kolhimalla pilattu versio, mutta eipä ole tullut kohdalle sellaista soitinta, joka ei olisi kelvannut trimmauksen jälkeen, jos oli muuten tehtaan spekseissä. Väitän että nämä "Nothing elese mattersia" veivaavat wannabekitarahemmot, jotka väittävät tietävänsä, mitä haluavat kitaralta, eivät erottaisi sokkotesteissä samalla tavalla säädettyä Bentonia lespasta.

• Hoochycoochy

Henkilökohtaisesti minulle kitaran värillä ei ole niin väliä. Ihan sama onko se musta, punainen vai kirkuvan neon pinkki, ei sitä värillä soiteta.

Ja tosiaan ei kaikki käy. Verkkokaupassa on kokeilu melko haastavaa koska niitä joutuu palauttelemaan sitten niin kaupan kunnes se sopiva löytyy.
      Monet jotka tilaavat verkkokaupasta kitaran tyytyvät nopeasti siihen mitä sieltä tulee koska palautus härdelli alkaa pian tökkimään psyykettä. Näin ainakin lähipiirissä.

Toki sen verkkokaupan kepin voi viedä sitten liikkeeseen kustomoitavaksi jos tuntuu että se ei olekkaan ihan sitä mitä odotti ja ei jaksa enää kymmenenttä kertaa palauttaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      73
      4486
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      33
      2541
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      40
      2374
    4. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      21
      1835
    5. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      1722
    6. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      82
      1573
    7. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      25
      1572
    8. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      151
      1397
    9. Mietin tässä T....

Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      23
      1267
    10. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      90
      1155
    Aihe