Kaikista köyhyyttä ylläpitävistä myyteistä eräs ilkeimmistä, sitkeimmistä ja vaikeimmin purettavista on ideologinen prinsiippi, jonka mukaan ihmiset ovat jollakin tavalla ansainneet osansa.
Tämän prinsiipin mukaan hyvätuloiset eivät ole hyvätuloisia vain siksi, että heillä on hyvät tulot, vaan koska he ovat jollakin tavalla muita parempia.
Heillä on paremmat geenit, parempi terveys, parempi älykkyys ja parempi ulkonäkö. Siksi he menestyvät. Köyhät sen sijaan ovat jääneet köyhiksi, koska heissä oli alun alkaenkin jokin valuvika, ja sen vuoksi he eivät kyenneet parempaan.
Prinsiippi on säilynyt ihmisten mielissä vahvana mahdollisesti siksi, että arkikokemus näyttää vahvistavan sitä.
Rikkaiden kaupunginosassa meno on kuin myyttisellä Lake Wobegonilla, jossa ihmiset ovat kauniita, fiksuja, viehättäviä, ja keskiarvon yläpuolella monissa muissakin positiivisissa määreissä. Köyhien kaupunginosassa taas näemme ihmisiä, jotka ovat tyylittömiä ja karkeita, eivätkä he kykene hillitsemään impulssejaan.
Köyhien jättömailla hoiperrellaan humalassa ja syödään nopeita höttökaloreita, jotka eivät ravitse, mutta lihottavat. Elämää ohjaavana periaatteena näyttää olevan pikemminkin välittömien tarpeiden pikatyydytys kuin pitkäjänteinen työskentely itsensä kehittämiseksi ja oman aseman parantamiseksi.
Niinpä köyhät nostavat pikavippejä, vievät arvotavaransa kaniin, velkaantuvat, eivät maksa laskujaan ajoissa, eivät huolehdi terveydestään eivätkä noudata lääkärin ohjeita.
Ei tarvita Saul Schubakia puhumaan heikommasta aineksesta ymmärtääkseen, ettei tällä menolla nousta rikkauksiin, tuskin edes keskiluokkaan. Eivätkö köyhät siis saakin sitä mitä tilaavat?...
Lue koko juttu:
Lähde: http://www.hs.fi/tiede/Köyhyys on aivoja syövä loinen/a1379382081489
Kolumni Köyhyys on aivoja syövä loinen
8
126
Vastaukset
- jjk.kj
Vai n iiin.
- Tämä ei ole totta!!!
Minulla on monta kaveria, koulutukseltaan diplomi-insinöörejä, jotka eivät halua tehdä töitä lainkaan, vaan nostavat mieluummin yhteiskunnan tukia, ja sitten istuvat päivät pitkät kotona koodaillen tietokoneilla tietokoneohjelmia ja rakentaen kaikenlaisia elektronisia vimpaimia.
Jokainen näistä jannuista tienaisi helposti 5.000€/kk, jos haluaisivat, mutta kun eivät halua tehdä töitä. Haluavat vain puuhastella kotona kaikkea omaa kivaa.- inssi.
En usko.
- Et varmasti usko
inssi. kirjoitti:
En usko.
koska olet vain keskinkertainen tyhmä inssi.
- inssi.
Et varmasti usko kirjoitti:
koska olet vain keskinkertainen tyhmä inssi.
Niin "tyhmä", että olen ollut putkeen työelämässä hyvällä palkalla vaativissa tehtävissä 30 vuotta :D Spämmää sinä vaan täällä ihan rauhassa päivästä toiseen, ja pelaa sillä pleikkarilla :)
- voihan se olla
inssi. kirjoitti:
En usko.
No miksei nuoren polven dippainsseissä voisi ollakin tällaisia kotona viihtyviä pelinörttejä? Maailma on muuttunut radikaalisti 80-luvun jälkeen.
- äitinuorehko
Just...Entä Minna Canth,Elias Lönrooth jne?Eli ei voi yleistää.Siskoni esim lähtöisin köyhästä perheestä,jossa kukaan ei ollut käynyt ees lukiota,paitsi isän kaksi sisarusta.Sisko kävi yliopiston ja saa nyt hyvää palkkaa,siis pääsi heti valmistuttuaan hyviin töihin.Itse olen köyhä koska sairastuin,en ole ruma tyhmä enkä lihava.Mulla on ammatti luettuna mullakin.Nyt odotan eläkepäätöstä,väliaikaista vain,kunnes toivottavasti paranen,kyse ei siis mistään pääsairaudesta tms vaan sairauskohtauksesta joka meinasi viedä hengen,syytä siihen ei löydetty koskaan yhdestäkään testistä,geeneistä eikä ns elämäntavoista.
Kuka tahansa voi olla köyhä.Itse en syö ns höttökaloreita,sillä uskon vakaasti että ihminen on sitä mitä syö.Mitään teollista skeidaa ei perheemme syö,jonka vuoksi joudun näkemään vaivaa hyvän ja ravitsevan ruuan takaamiseksi.Mm keräämällä ja kasvattamalla paljon itse
Lapseni ei myöskään ole rumia eikä tyhmiä ja ovat terveitä.
Köyhyys kasvattaa paljon,empatiakykyä,selvitymistaitoja,innovaatioita,se on miten itse suhtautuu kokemukseen.Itse otan tämän haasteena- suksi kuuseen
Olet siis ylivertainen.
10 pisteen yksilö.
Mitä teet täällä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053181Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391610Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951472- 921379
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461334Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561246Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803