Miten narsisti pääsee luikertelemaan ns. normin elämään?

Siinäpä kysymys.

Siinäpä kysymys. Aloitan kuitenkin kirjoittamisen siitä, kun olimme jo seurustelleet tovin. Hälytysmerkkejä oli vilahdellut jo siellä täällä. Kaikkein selvin signaali oli se, kun huomasin, että narsisti kadehti minua.

Silloin, kun miesystävä ilmaisee kateutensa minua kohtaan, en voi olla ajattelematta, että hän asettaa itsensä minun rinnalle tavalla, joka ei ole kypsän ihmisen ajattelua. Hän ei ole onnellinen siitä hyvästä, mitä minulla on, vaan kadehtii sitä. Jokin siinä tilanteessa kavaltaa kadehtijan.

Viesti on selvä: en aio jatkaa elämääni sinun kanssasi, vertailen vain meitä ja näen, että sinulla on epäoikeudenmukaisesti enemmän hyvää kuin itselläni. En tule koskaan nauttimaan sinun kanssasi siitä hyvästä, mitä sinulla on. Loukkaan sinua tässä ja nyt ilmoittamalla sen ääneen. Tunteeni on negatiivinen, enkä välitä siitä, miltä sinusta tuntuu...

Tämä tuntui pahalta, mutta jos nyt kerron totuuden, olen ennenkin joutunut miesystävieni kadehtimaksi, ja silloinkin olen ymmärtänyt, että mies, joka kadehtii naista, ei rakasta häntä... Lopputulokset eivät kuitenkaan aiemmin ole olleet niin katastrofaalisia, kuin nyt narsistin kanssa. Päin vastoin, aiempien kadehtijoiden kanssa alkoi menemään paremmin, mutta eri syistä en heidän kanssaan enää ole...

11

280

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ECHOechoecho...

Jos näkyy sinne ylös asti, niin HUIPULLA TUULEE ja saattaa vähän yksinäistäkin olla..

• : D : D : D. Niink.

: D : D : D. Niinkuin what?

• -14;8@):

Ei se tarkoita, että henkilö olisi mielestään huipulla. Vaan, että joidenkin silmissä kaikki ovat liian korkealla, koska he ovat narsistinkuopassaan, josta kadehtivat kaikkea ja haluavat ampua kaikkia alas. Kadehditut asiat puetaan mitätöivään valoon, mitätöivin ilmauksin. Silti se on aina kateutta - muiden perusturvallisuudentunne, itsetunto ja hyvät eväät elämään, sosiaaliset taidot, menestys, onnellisuus, lahjakkuus... mitä he eivät kadehdi.

• Iina0307

Narsisti kadehtii kaikkea. Minä koin saman aikoinani. Hän oli riidoissa niin lastensa kuin sukulaistensakin kanssa ja ystäviä hänellä ei ollutkaan. Ensin olin hänen puolestaan surullinen näistä asioista kunnes ymmärsin yskän. Tavattuaan läheiseni sekä ystävänä hän alkoi järjestelmällisesti etsimään heistä kaikenlaisia vikoja. Kun en luopunut lapsistani tai lapsuudenystävistäni hänen edukseen, niin hän kertoi, että ihminen, jolla on aikuisiällä tallella lapsuudenystävänsä on läpeensä kieroutunut. Hänestä äiti ja lapsisuhteet olivat vinoutuneet, kun olimme tekemisissä viikottain. Hänelle avoin pääsyn meidän perheeseen, jotta hänelläkin olisi sellainen ollut. Onneksi hän ei pystynyt läheisiäni tai ystäviäni karkoittamaan vaan he ymmärsivät hänen sairautensa. Narsisti ei ole parisuhdeihminen, mutta kahdetii toisten pitkää parisuhdetta.

• kaunishantainenorava

Ei mitään huipulla tuulee juttua. Totta tuo on.
      Samantyyppisiä kokemuksia.

Kun sain palkankorotuksen tai pomoltani lahjan, narsisti oli vain lähinnä ivallinen.
      Vihjaili että minkälaisilla ansioillani olin ne saanut... Enhän toki aiheellisesti työstäni.
      Ei osannut olla iloinen puolestani, vaan oli vain kateellinen.

• "Vihjaili että minkälaisilla ansioillani olin ne saanut... Enhän toki aiheellisesti "

Niin ilmeisesti narsisti sitten oikeasti kadehtii kaikkea...
        jopa saamani äitienpäiväkorttikin piti mitätöidä tyyliin, tyttäres on varmaan ollu lujaa juovuksissa tuota tehdessään...

Ihan silloin en ymmärtänyt että taustalla on kateus, kun en vielä narsisteista tiennyt vaan ajattelin, että hän vain halusi tarkoituksellisesti loukata/mitätöidä minua/äityittäni jopa ns. tyttären kautta...

Mutta tosiaan motiivia en ymmärtänyt vielä silloin...ja tuntuuhan se vieläkin kummaltakin tuo narsistin ristiriitaisuus...

käsittääkseni hän kokee olevansa ylivertainen ihminen suhteessa toisiin...mutta ilmeisesti tuo uskomus ei olekkaan aukoton...

kun tuntuu että narsisti kadehtii lähestulkoon kaikkea...siitäkin huolimatta vaikka hänellä ainakin ns. ulkoisesti menisi paremmin kuin kateuden kohteella olevalla henkilöllä...

• yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

"Vihjaili että minkälaisilla ansioillani olin ne saanut... Enhän toki aiheellisesti "

Niin ilmeisesti narsisti sitten oikeasti kadehtii kaikkea...
        jopa saamani äitienpäiväkorttikin piti mitätöidä tyyliin, tyttäres on varmaan ollu lujaa juovuksissa tuota tehdessään...

Ihan silloin en ymmärtänyt että taustalla on kateus, kun en vielä narsisteista tiennyt vaan ajattelin, että hän vain halusi tarkoituksellisesti loukata/mitätöidä minua/äityittäni jopa ns. tyttären kautta...

Mutta tosiaan motiivia en ymmärtänyt vielä silloin...ja tuntuuhan se vieläkin kummaltakin tuo narsistin ristiriitaisuus...

käsittääkseni hän kokee olevansa ylivertainen ihminen suhteessa toisiin...mutta ilmeisesti tuo uskomus ei olekkaan aukoton...

kun tuntuu että narsisti kadehtii lähestulkoon kaikkea...siitäkin huolimatta vaikka hänellä ainakin ns. ulkoisesti menisi paremmin kuin kateuden kohteella olevalla henkilöllä...

"kun tuntuu että narsisti kadehtii lähestulkoon kaikkea...siitäkin huolimatta vaikka hänellä ainakin ns. ulkoisesti menisi paremmin kuin kateuden kohteella olevalla henkilöllä..."

Kannattaa toki aina muistaa sekin, että narsisti projisoi kaikki negatiiviset tunteensa toiseen...kuten kateutensakin...

Mutta en tiedä uskooko hän aivan oikeasti kaikkien kadehtivan häntä vai tietääkö kuitenkin sisimässään ettei kukaan järkevä ihminen kadehtisi häntä...ja siitä syystä kokee valtavaa tarvetta mitätöidä, halventaa, vähätellä toista...syystä että tietää kuitenkin sisimässään ettei illuusio itsestään täydellisenä ihmisenä/kateuden kohteena ole totta vaan pelkkä illuusio...

• gkvchkkhfgkkxf

Ottamatta kantaa aloittajan hiukan outoon kertomukseen.
      Narsistin tunnemaailman yksi dominoiva tunne on kateus.

Oli kyse sitten vaikka "ystävästä", puolisosta taikka omasta lapsesta niin narsisti on heille kateellinen...eikä pysty peittämään sitä. Jos saat ylennyksen, niin narsistin on pakko lytätä se, sillä se aiheuttaa särön hänen täydellisyys fantasiaansa.
      - jos sinä saat ansioillasi jotain, niin se on narsistin mielestä tuuria ja jos hän saa tuurilla jotain, niin se on ansion mukaan saamista.

• kaunishantainenorava

Totta.
        Mutta mystistä on, että miksi sitten kuitenkin hakeutuvat, tai haluavat kumppanikseen sellaisia ihmisiä joilla on jotain "statusta"?? Eihän se voi toimia, kun eivät kestä että se toinen on millään tavalla heitä ylempänä.

Niinpä lyttäys ja devalvointi alkaa...

• gjkhghkkgcgh

Narsisti nainen menee muitta mutkitta juttelemaan miljonäärimiehen kanssa kuin tuntisi tämän entuudestaan. Hän pitää itseään täydellisenä, joten totta kai hänelle kuulu statusarvoltaan hyvä puoliso. Miehen ansiot muuttuu suitsait sukkelaan naisen ansioiksi.

Ongelmat tulee kun ollaan jo yhdessä ja se menestyminen ei riipukkaan narsistista...eli hän ei saa olla keskiössä.

• Ninun n/p kärsi ilm.

"Ongelmat tulee kun ollaan jo yhdessä ja se menestyminen ei riipukkaan narsistista...eli hän ei saa olla keskiössä. "

Minun n/p kärsi ilmeisesti, kun hänen tuttunsa olivat kiinnostuneita minusta. Sanoi sen suoraankin jossain vaiheessa. En kuitenkaan tiennyt narsismista mitään, ja se, että hän suoraan ilmaisi kärsimystään saamastani huomiosta ainoastaan lisäsi luottamustani häneen. Ajattelin vain, että hän on rehellinen...

Ilmeisesti hän peitti tunteensa (kateutensa) kuitenkin melkein täysin, ja näin vain ohi menevän vilahduksen hänen todellisista tunteistaan.

Emme kuitenkaan sovi skaalaan menestynyt-luuseri... En nyt kauhean menestynyt ole, mutta enemmän kuitenkin vähän kaikkea kuin narsistilla. Ja ovathan ihmiset ihan muutenkin kiinnostuneita, kun tulee uusi ihminen kuvioihin. Ihan luonnollistahan se on.

Narsisti varmaan koki oman pohjakosketuksensa kautta itseensä kohdistuvaa hylkäämistä ja huomion puutetta, kun minusta oltiin kiinnostuneita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tykkään sinusta ikuisesti

Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      17
      4586
    2. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      184
      2519
    3. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      73
      1657
    4. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      29
      1525
    5. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1207
    6. Minä häviän tämän taistelun

Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      21
      1199
    7. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      22
      1165
    8. Mikä älykkäissä naisissa pelottaa?

Miksei heitä uskalla lähestyä?
      Ikävä
      119
      985
    9. Toivoisin etten jännittäisi

niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti
      Ikävä
      42
      942
    10. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      924
    Aihe