pärjääkö 60 ah akulla yhtä hyvin kuin 70 ah akulla talven yli diesel autolla jos molemmat akut ovat uusia ja saman merkkisiä.
eli jos minulla on uusi akku tallissa 60 ah ja dieseliini tarvitsee uuden akun ensi talveksi ja vanha akku oli 70 ah voinko laittaa sen uuden 60ah ayutoon vaiko jääkö käynnistymättä pakkasilla.
eli onko noilla käytännön merkitystä kunnossa olevalle autolle jota ei tarvii sahata käyntiin??
akku 60 vai 70 ah
10
4809
Vastaukset
- Jukkis
Pitäs uudella ja hyvällä 60ah akulla pärjätä kevyesti keskellä talvea. Mut ainahan 70ah akku on varmempi ja tehokkaampi.
- Virtanen
ehkäpä samanmerkkiset ovat jossain määrin vertailukelpoisia. Autoaukuissahan tuo Ah arvo tarkoittaa 20 h kapasiteettia eli sähkömäärää, joka akusta saadaan purkamalla sitä vakiolla virranvoimakkuudella tiettyyn loppujännitteeseen asti eli 60Ah antaa 3A/20h. Entä sitten, piruako sellaisella tiedolla tekee?
Ainoa oikea kriteeri on kylmäkäynnistyskyky, eli monenko amppeerin virta akusta saadaan 30s ajan
-18 asteessa jännitteen laskematta alle 1,4V/kenno. Jossain harvoissa akuissa ilmoitetaan esimerkiksi 12V, 70Ah, 250A missä tämä viimeinen luku on se ratkaiseva käynnistyksen kannalta, Ah kertoo lähinnä sen, kauanko parkit hehkuvat :)- DIN (SAE, EN)
on se auton käynnistysakun tärkein arvo. CCA on Cold Cranking Amps. Tuossa edellä siitä on jo puhettakin. Valitettavasti normejakin on useita. Tiukin on DIN jossa loppujännite on 7,5 V (12 V akulle). Muut normit on löysempiä (antavat n. 1,5 kertaa suurempia lukuja samalle akulle). Yleensä on leimattu useamman normin mukaiset arvot.
Itselläni on 1,8 litran bensa-autossa 60 Ah, 330 A DIN ja SAE jotain 450 A.
Uskoisin, että kysyjä pärjää uudella 60 Ah akulla yhtä hyvin, kuin vanhemmalla 70 Ah. Kylmäkäynnistysvirta on siis tärkein. Tuon esimerkin 70 Ah 250 A on kyllä tosi surkea käynnistysakuksi. Noilla Ah-lukemilla saisi olla jo lähemmäs 400 A (DIN) - salama
DIN (SAE, EN) kirjoitti:
on se auton käynnistysakun tärkein arvo. CCA on Cold Cranking Amps. Tuossa edellä siitä on jo puhettakin. Valitettavasti normejakin on useita. Tiukin on DIN jossa loppujännite on 7,5 V (12 V akulle). Muut normit on löysempiä (antavat n. 1,5 kertaa suurempia lukuja samalle akulle). Yleensä on leimattu useamman normin mukaiset arvot.
Itselläni on 1,8 litran bensa-autossa 60 Ah, 330 A DIN ja SAE jotain 450 A.
Uskoisin, että kysyjä pärjää uudella 60 Ah akulla yhtä hyvin, kuin vanhemmalla 70 Ah. Kylmäkäynnistysvirta on siis tärkein. Tuon esimerkin 70 Ah 250 A on kyllä tosi surkea käynnistysakuksi. Noilla Ah-lukemilla saisi olla jo lähemmäs 400 A (DIN)kävin kattoon akun lukuja, näytti olevan toi CCA (Cold Cranking Amps)arvo 525A
DIN arvo 250A
akun merkkiä en muista mutta jokin tuntemattomampi se on (aika edullinen se oli)
myyjä kehu että se soveltuu talvikäynnistyksiin kun siinä on 9 levyä sisällä, joissain kesävene akuissa on 7 kennoo??
laitan ton pellin alle, kyllä hävettää jos töissä ei lähe talvella käyntiin ja joutuu kysyyn työkavereilta virtaa.
- Kari
Eiköhän silläkin pärjää, kunhan pitää huolen, että kaikki 60Ah on käytettävissä. Eli hieman säästelee penkin ja takaikkunan lämmityksessä ja ajaa kohtuullisen pitkää lenkkiä.
Itse viimeksi bensakoneelle akkua vaihtaessani tein juuri päinvastoin. Valitsin dieselin akun normaalin sijaan. Hintaero oli mahtavat 2 euroa, ja akun kiinnikkeet oli valmiiksi oikean kokoiset hieman pidemmällekin akulle.- ei juuri
tarvitse sähkölaitteiden käyttöä säästellä. Laturit on luokkaa 90 A ja yli jo ihan tavallisissakin autoissa, japanilaiset taitaa olla ainoita kun pihistelee tuossakin.
Tuollainen 90 A laturi antaa jo tyhjäkäyntikierroksilla riittävästi virtaa kaikkien järkevien sähkölaitteiden syöttöön. Todellinen ongelma on saada se kylmä akku ottamaan virtaa vastaan. Ei nimittäin tahdo mennä kuin 1-2 A vaikka latausjännite olisi se n. 14 V. - salama
ei juuri kirjoitti:
tarvitse sähkölaitteiden käyttöä säästellä. Laturit on luokkaa 90 A ja yli jo ihan tavallisissakin autoissa, japanilaiset taitaa olla ainoita kun pihistelee tuossakin.
Tuollainen 90 A laturi antaa jo tyhjäkäyntikierroksilla riittävästi virtaa kaikkien järkevien sähkölaitteiden syöttöön. Todellinen ongelma on saada se kylmä akku ottamaan virtaa vastaan. Ei nimittäin tahdo mennä kuin 1-2 A vaikka latausjännite olisi se n. 14 V.mahtavia vastauksia ...
siis vanha 70 ah akku on kypsä pakko vaihtaa, mutta minulla on uusi 60 ah akku tallissa ja mietin laitanko sen vai ostanko uuden vielä 70-80 ah.
autoni laturi on 100a (vectra tdi)
täytyy stekata olisiko merkitty noita kylmäkäynnistys ampeereja akkuun, muistaakseni ei kyllä ollu. - voit, jos ...
salama kirjoitti:
mahtavia vastauksia ...
siis vanha 70 ah akku on kypsä pakko vaihtaa, mutta minulla on uusi 60 ah akku tallissa ja mietin laitanko sen vai ostanko uuden vielä 70-80 ah.
autoni laturi on 100a (vectra tdi)
täytyy stekata olisiko merkitty noita kylmäkäynnistys ampeereja akkuun, muistaakseni ei kyllä ollu.Mikäli akun kiinnikekorvat (siis mekaanisesti) ovat autoosi sopivat, navat (ilmeisesi yleisimmät kartionavat) ja napajärjestys ovat autoosi oikeat ja tietysti fyysisesti sopii paikalleen (ei saa olla liian korkea, ettei ota navat konepeltiin ! ), niin siitä vaan.
Jos edellä olevat seikat on kunnossa, laita se 60 Ah akku autoon, ei se nimittäin siellä tallin nurkassakaan parane vaan vanhenee ehkä nopeamminkin kuin käytössä, jos sitä ei aika ajoin ladata. Teoriassa pienempi akku tulee finaaliin hieman isompaa aiemmin, mutta akkumerkkien ja yksilöiden erot on suuremmat, ettei sitä varmaan käytännössä huomaa.
Ja tuolla 100 A auton laturilla kyllä akkusi saa ihan tarpeeksi virtaa lataukseen, tuo aiemmin mainitsemani kylmän akun huono virran vastaanottokyky huomioiden tietysti.
Omassa autossani on Varta-Bosch akku nyt menossa kahdeksanteen talveen, saas nähdä näkeekö kevättä.
- Ins
Kunnossa olevalla 60 Ah akulla pärjää vallan mainiosti jos hiukan ymmärtää kokonaisuudesta.
Kuitenkin, jos itse joudun uusimaan akun autoon ostan aina suurimman joka tilaan sopii esim. 100 Ah. Sitten ei tarvitse aina valoja sammutella tai voi pitää auton lisälämmittimellä lämpimänä vaikka pidenpäänkin.- ei taida ihan
joka autoon sopia. Bensa volkkarien 60 Ah:n voi käsittääkseni kyllä korvata dieselien isommalla akulla, ainakin tilaa näkyisi olevan.
Tuo akun kovin reilu ylimitoittaminen ei nykypäivinä ole enää niin tarpeellista kun voiteluöljyt on kehittyneet tuolta -70 luvulta paljon liukkaammiksi kylmäkäynnistyksissä, valomuistit estää valoilla purkamisen vahingossa ja laturit on tehokkaita.
Ainoa syy tosiaan taitaa olla tuo runsas "Webaston" käyttö johon ylisuuri akku antaa enemmän aikaa .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442490Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2001181Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131091Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298911- 66868
- 91867
- 53851
- 46839
- 56803