Muutaman vuoden helluntailaisuutta seuranneena tiedän helluntailaisuuden olleen kyyninen ja sulkeutunut liikkeenä ja sama on ollut havaittavissa jäsenistäkin.
Muutaman vuoden aikana tuo on mielestäni vain pahentunut.
Sulkeutuminen aiheutuu sulkeutumisesta.
Kun joskus ei ole avoin jostain epäkohdasta, niin jatkossa se vaan kertaantuu ja pahenee entisestään.
On paljon salattuja tapahtumia jotka pahentavat tilannetta , kuten ratkaisematon lasten hyväksikäyttö, Porin tilanne, helluntailaisuuden hajoaminen vihollisleireihin ja tuore Oulun tilannekin.
Netmissionin jo osoittaa kaiken olen vain sulkeutunut varjo entisestä.
Helluntailaisuudessa tuntuu olevan tabuja myös huumori ja aito ilo.
Sairaantuntuista iloa joskus palstalta löytyy, mutta onko aitoa iloa nähty sitten ekivaarin "kuoleman" :).
Mitä mieltä helluntailaiset itse ovat, ovatko ulkopuolisen havainnot tuttuja omakohtaisesti?
Helluntailaiset sulkeutuu kuoreensa?
48
335
Vastaukset
- nettip..
Helluntailaisten ilo on aina ollut luterilaisten haukkuminen ja varsinkin luther on saanut vääriä todistuksia tälläkin palstalla.
Ne joita on kaltoin kohdeltu he ovat nähneet helluntailaisten sisäisen mädännäisyyden, joka
näkyy päällimmäisenä heidän uskossaan. - hellari...
Olen ollut jo kauan helluntailainen. Asun pienellä paikkakunnalla ja olen sen verran mukana katutyössä ja seurakunnan toiminnassa. Tosinaan olen töissä kirpparilla: tänäänkin kun vakituinen työntekijä on viikonloppuvapaalla. Olen myös työnikin kautta tullut tutuksi. Varmaan kaikki tietävät minut täällä helluntailaiseksi. Joskus jopa on tullut kiusaus ajatella, että olenko todella kunnolla uskossa, kun saan niin ystävällistä ja positiivista kohtelua.
Kyllähän ne varmaan, jotkut takanapäin nauravat. Ja joskus ääriateistit nyrpistävät nenäänsä.
Ei me hellarit mitään harmaata massaa olla. Itsekukin tekee tilin elämästänä Herran edessä. Minä vastaan vain omastani. Minua ei edes toisen vaellus sillai kiinnosta. Miski minun piäisi pohtia toisten elämää: jos niin teen, niin jää oma elämä elämttä ja leiviskät käyttämättä.
Lienenkö oikein ymmärtänyt, mitä tarkoitat.Yksilöinä ihmisiä on erilaisia.
Ei minuakaan kiinnosta toisten asiat pätkääkään.
Saippuasarjojen katsojat on sitä ihmisryhmää jota toisten asiat kiinnostaa enemmän kuin omat.
Olenkin lähinnä kiinnostunut koko yhteisön touhusta ja siitä miten se ajaa ihmisiä tietynlaisiin käytöstapoihin.- hellari...
Pe.ku kirjoitti:
Yksilöinä ihmisiä on erilaisia.
Saippuasarjojen katsojat on sitä ihmisryhmää jota toisten asiat kiinnostaa enemmän kuin omat.
Olenkin lähinnä kiinnostunut koko yhteisön touhusta ja siitä miten se ajaa ihmisiä tietynlaisiin käytöstapoihin.Eiköhän me olla ihan samalaisia suomalaisia kuin muutkin. Tietenkin emme ole kapakoiden ja kuppoiloiden asiakkaita. Jos joku siellä näkyy niin hän on sitten langennut, luopunut tai sitten julistamassa envankeliumia. Pukeutuminenkaan ei kai poikkea valtaväestöstä. Joskus te "pilkaatte" tälläkin palstalla meitä liiankin maallisiksi tai tavallisiksi.
Saattaa olla että jos yhteisössä on joku erikoisen vahva ja erottuva peroona joko hyvässä tai pahassa niin helposti paikkakunnalla ja yhteiskunnassa mielletään kaikki helluntailaiset sen mukaan. Tämä pätee muihinkin aatteellisiin ja vakamukseen pohjautuviin yhteisöihin.
Toivon mukaan meidät helluntailaiset tunnetaan siitä että olemme Kristuksen tuoksu ja tavaallinen tuulahdus niile jotka eivät vielä tunne pelastusta.
Yleensä kun maailmassa menee hyvin ja elämä hymyilee, meitä vähätellään ja hihhulitellaan, mutta kun rajat asuvat eteen, niin seuramme alkaa kiinnostaa. Tälläkin hetkellä tästä on esimerkkiä kahden henkilön kohdalla. Itselle se riittää. Kyllä ihmiset tietävät, ketä me seuraamme, vaikka olemme vajavaisia. Pe.ku kirjoitti:
Olenkin lähinnä kiinnostunut koko yhteisön touhusta ja siitä miten se ajaa ihmisiä tietynlaisiin käytöstapoihin."Saippuasarjojen katsojat..."
Saippuasarjoista on tehty ihan tutkimus. Yle näytti dokumentin heinäkuussä miten saippuasarjoilla voidaan vaikuttaa esimerkiksi liikalapsisuuteen, väkivaltaan, naisten asemaan yms yhteiskunnallisiin epäkohtiin.
Ne tehdään vain viihteen keinoin, mutta niihin on piilotettu sanoma, niitä katsotaan paljon varsinkin köyhissä maissa.
ttp://tv1.yle.fi/juttuarkisto/dokumentit/dokumenttiprojekti-saippuasarjojen-viestit
(ei näy enää Areenassa.)pakis__ kirjoitti:
"Saippuasarjojen katsojat..."
Saippuasarjoista on tehty ihan tutkimus. Yle näytti dokumentin heinäkuussä miten saippuasarjoilla voidaan vaikuttaa esimerkiksi liikalapsisuuteen, väkivaltaan, naisten asemaan yms yhteiskunnallisiin epäkohtiin.
Ne tehdään vain viihteen keinoin, mutta niihin on piilotettu sanoma, niitä katsotaan paljon varsinkin köyhissä maissa.
ttp://tv1.yle.fi/juttuarkisto/dokumentit/dokumenttiprojekti-saippuasarjojen-viestit
(ei näy enää Areenassa.)Kun on Kauniiden ja rohkeiden tapaisia saippuasarjoja, niin onhan niistä se hyöty, että toisten yksityiselämästä kiinnostuneet voi tyydyttää uteliaisuudenhimonsa katsomalla keksittyä tarinaa toisten yksityiselämästä ja silloin naapureita ei ehdi niin paljon tirkistelemään.
Onhan se myös mahdollista, että saippuasarjoissa on myös aidosti kasvattavaa asiaa opetusmielessä ja myös päinvastoin.Pe.ku kirjoitti:
Kun on Kauniiden ja rohkeiden tapaisia saippuasarjoja, niin onhan niistä se hyöty, että toisten yksityiselämästä kiinnostuneet voi tyydyttää uteliaisuudenhimonsa katsomalla keksittyä tarinaa toisten yksityiselämästä ja silloin naapureita ei ehdi niin paljon tirkistelemään.
Onhan se myös mahdollista, että saippuasarjoissa on myös aidosti kasvattavaa asiaa opetusmielessä ja myös päinvastoin.>>Saippuaoopperat ovat suosittua viihdettä kaikkialla maailmassa, mutta ne voivat myös muuttaa maailmaa.
Kiihkeiden melodraamojen päähenkilöt ovat usein köyhistä oloista ponnistavia sankareita tai sankarittaria, joihin katsojan on helppo samastua.
Fiktiiviset hahmot ovat moraalisia roolimalleja, mutta sarjojen kautta välitetään tärkeää tietoa muun muassa HIV-tartunnoista ja perheväkivallasta.
Köyhistä oloista menestykseen
Kun Perussa esitettiin vuonna 1969 suosittu saippuasarja, jonka päähenkilö ponnisti köyhistä oloista menestykseen ompelemalla vaatteita, ompelukoneiden myynti kasvoi räjähdysmäisesti ympäri maata.
Suosittuja telenoveloita ohjannut meksikolainen Miguel Sabido haluaa käsitellä tärkeitä yhteiskunnallisia kysymyksiä viihteen keinoin.
Hänen sarjansa olivat kaupallisia menestyksiä, ja niiden seurauksena maan perhesuunnittelu kasvoi, syntyvyys väheni ja luku- ja kirjoitustaidon kursseille ilmoittautui valtavasti ihmisiä.pakis__ kirjoitti:
>>Saippuaoopperat ovat suosittua viihdettä kaikkialla maailmassa, mutta ne voivat myös muuttaa maailmaa.
Kiihkeiden melodraamojen päähenkilöt ovat usein köyhistä oloista ponnistavia sankareita tai sankarittaria, joihin katsojan on helppo samastua.
Fiktiiviset hahmot ovat moraalisia roolimalleja, mutta sarjojen kautta välitetään tärkeää tietoa muun muassa HIV-tartunnoista ja perheväkivallasta.
Köyhistä oloista menestykseen
Kun Perussa esitettiin vuonna 1969 suosittu saippuasarja, jonka päähenkilö ponnisti köyhistä oloista menestykseen ompelemalla vaatteita, ompelukoneiden myynti kasvoi räjähdysmäisesti ympäri maata.
Suosittuja telenoveloita ohjannut meksikolainen Miguel Sabido haluaa käsitellä tärkeitä yhteiskunnallisia kysymyksiä viihteen keinoin.
Hänen sarjansa olivat kaupallisia menestyksiä, ja niiden seurauksena maan perhesuunnittelu kasvoi, syntyvyys väheni ja luku- ja kirjoitustaidon kursseille ilmoittautui valtavasti ihmisiä.Millä tahansa TV-ohjelmalla voi manipuloida joidenkin ihmisten mielipiteitä.
Itse en ole koskaan katsonut saippuasarjoja ja niitä liippaavat kotimaiset sarjatkin ovat jääneet katsomatta, kuten salkkarit, metsola ja kotikatukin.
Tais olla Antti Tuuri, joka kerran sanoi että jos ei koskaan ole lukenut yhtään romaania, niin on aukko sivistyksessä.
Minä olen kyllä asiasta eri mieltä.
Ei tarvitse lukea keksittyjä tarinoita ollakseen sivistynyt.- k.kiusaantunut
hellari... kirjoitti:
Eiköhän me olla ihan samalaisia suomalaisia kuin muutkin. Tietenkin emme ole kapakoiden ja kuppoiloiden asiakkaita. Jos joku siellä näkyy niin hän on sitten langennut, luopunut tai sitten julistamassa envankeliumia. Pukeutuminenkaan ei kai poikkea valtaväestöstä. Joskus te "pilkaatte" tälläkin palstalla meitä liiankin maallisiksi tai tavallisiksi.
Saattaa olla että jos yhteisössä on joku erikoisen vahva ja erottuva peroona joko hyvässä tai pahassa niin helposti paikkakunnalla ja yhteiskunnassa mielletään kaikki helluntailaiset sen mukaan. Tämä pätee muihinkin aatteellisiin ja vakamukseen pohjautuviin yhteisöihin.
Toivon mukaan meidät helluntailaiset tunnetaan siitä että olemme Kristuksen tuoksu ja tavaallinen tuulahdus niile jotka eivät vielä tunne pelastusta.
Yleensä kun maailmassa menee hyvin ja elämä hymyilee, meitä vähätellään ja hihhulitellaan, mutta kun rajat asuvat eteen, niin seuramme alkaa kiinnostaa. Tälläkin hetkellä tästä on esimerkkiä kahden henkilön kohdalla. Itselle se riittää. Kyllä ihmiset tietävät, ketä me seuraamme, vaikka olemme vajavaisia.Niin ne on hellarit haaskalla taas. Aina kun jollain menee huonosti niin siellä ollaan evankeliumin kanssa. Heikko hetki ja ihminen tulee uskoon, mitä ei voimissaan ollessaan tee.
"Kyllä ihmiset tietävät ketä me seuraamme vaikka olemme vajavaisia."
Se vaan että eivät usko sen olevan totta jota te seuraatte. Omaa mielikuvitustanne koko Jumala. Sen huomaa..
Voi silti Jumala olla totta. Se ei ole vain se Jumala ja Jeesus jonka te uskotte olevan olemassa. Ja onhan se teille olemassa, mutta todellakin ei muille. Muutenhan kaikki olisivat uskossa.
Pekun aloituksesta sanoisin että olen huomannut saman eli että hellareilta puuttuu ilo ja huumorintaju.
Sen tilalla on tuomiomieli toisia kohtaan. - totuus on se
Pe.ku kirjoitti:
Olenkin lähinnä kiinnostunut koko yhteisön touhusta ja siitä miten se ajaa ihmisiä tietynlaisiin käytöstapoihin.Valitettavasti hellareiden asiat todellisuudessa ei ole noin. Hellarit ja muut vapaat suunnat ovat paljonkin kiinnostuneita siitä mitä toisista puhutaan tai peräti valhetta juorutaan. Hellarit nykyään kännykkä aikana viestittävät niinsanottua seurattavaa nähdessään toisilleen. Vaparit ja hellarit ovat samaa sakkia näissä kyttäys hommissaan he tekevät juuri näistä joihin ei heidän mielestään usko tartu vaikka minkälaisia paholaisen ilmentymiä. Tiedän erään henkilön joka on joutunut näiden paholaisuskovaisten uhriksi eikä siinä auta mikään näitä uskovaisvalheen henkiä vastaan. Niinkuin täällä on kirjoitettu on nämä paholaisuskovaiset pilkkaamassa kaikkialla. On todella vaikea sellaisen henkilön mennä mihinkään seurakuntaan sillä nämä luikertelijat ovat jo kylväneet pahan siemenen sinnekkin. Tällaista on todellisuus näissä uskon sisarissa ja veljissä tapahtuva uskon todellisuus. Enkä ole mitenkään ihmeissäni kun totean ettei näissä uskovaisissa itsessään ole mitään Jumalan henkeä saatikka Pyhää henkeä. Näissä oman mielensä mukaisissa vihaa lietsovissa uskovaisissa ei ole mitään pelastuksen toivoa sillä hehän ovat saman laisia kuin maailman kansalaiset paholaisen huijaamia valhe uskovaisia. Armahtakoon Jeesus ja Jumala meitä näiltä ahneilta paholaisen pintauskovaisilta.
- piste .
Olen sitä mieltä että mene peku risusavottaan ja pysy siellä melko pitkään !
Sinulla ei ole tänne mitään hyvää annettavaa.
ymmärrätkö olet vihollisen palveluksessa aamusta iltaan ja illasta aamuun.Pe.ku kirjoitti:
Tuo vastaus on juuri osoitus ongelmasta, josta avauksen tein.
Olet sulkeutunut.Vastaus nimimerkille piste.
osoittaa erinomaista tilannekomiikan tajua, helpotti kummasti vatsalihaksia...
:D:D:Dpakis__ kirjoitti:
Vastaus nimimerkille piste.
osoittaa erinomaista tilannekomiikan tajua, helpotti kummasti vatsalihaksia...
:D:D:D"helpotti kummasti vatsalihaksia"
Minä olen paljon ollutkin risusavotassa hankkiakseni vatsalihaksia, mutta aina illan tullen olen kompensoinut asian saunaoluella.
Potaskavaaran eukon kanssa olen kyynisyydestä keskustellut aiemminkin, vaan missä lienee matolakkeja pakastimeen haalimassa.
Ikävä on kyllä häntä, paitsi niitä yhden merkin viestejä.Pe.ku kirjoitti:
"helpotti kummasti vatsalihaksia"
Minä olen paljon ollutkin risusavotassa hankkiakseni vatsalihaksia, mutta aina illan tullen olen kompensoinut asian saunaoluella.
Potaskavaaran eukon kanssa olen kyynisyydestä keskustellut aiemminkin, vaan missä lienee matolakkeja pakastimeen haalimassa.
Ikävä on kyllä häntä, paitsi niitä yhden merkin viestejä."paitsi niitä yhden merkin viestejä."
Teillä on jotain mystisiä viestejä keskenänne, kun en ole tuota yhden merkin viestiä hoksannut.
Potaskavaara on kummallisesti hiljentynyt. Epäilen että on matolakkeja metsästäessän itsekin hukkunut jonnekin potaskalampeen. Voisihan hän täällä välillä ilmoittaua ettemme luule hänen kuolleen myssymyrkytykseen.
"ovatko ulkopuolisen havainnot tuttuja omakohtaisesti? "
näin sisä- ja ulkpuolisena voin todeta, että helluntailaiset ovat yksilöinä aivan tavallaisia ihmisiä: iloineen, suruineen, maailmatuskineen, ahdistuksineen ja ovat vielä huumorintajuisiakin.
Eiköhän näissä uskonollisissa yksilöissä ole kaikkein ratkaisevinta se miten he ratkaisevat omat mahdolliset ristiriitansa.
Seurakunnallinen elämä voi ulkopuolisen silmin vaikuttaa sulkeutuneelta.En tarkoittanut perheelämää.
Seurakunnallinen elämä on varmaan eri seurakunnissa erilaista, joten yksi ihminen ei pysty sitä täydentävästi sanomaan.
Kyynisyys- ja sulkeutumisongelma helluntaiyhteisöissä on kuitenkin täysin todellinen ja se näkyy myös selkeästi helluntailaisten kirjoituksissa tällä palstalla ja jopa tässä ketjussakin.Pe.ku kirjoitti:
En tarkoittanut perheelämää.
Seurakunnallinen elämä on varmaan eri seurakunnissa erilaista, joten yksi ihminen ei pysty sitä täydentävästi sanomaan.
Kyynisyys- ja sulkeutumisongelma helluntaiyhteisöissä on kuitenkin täysin todellinen ja se näkyy myös selkeästi helluntailaisten kirjoituksissa tällä palstalla ja jopa tässä ketjussakin."Kyynisyys- ja sulkeutumisongelma"
Tämä palsta ei anna oikeaa kuvaa helluntailaisuudesta. Täällä ei tavalliset normihelluntailaiset kirjoittele, he pysyvät kaukana täältä. Senpä takia tällä palstalla onkin rapauttava vaikutus helluntailaisuuteen.
Usko ei muuta ihmisen perusluonnetta. Se muuttaa vain pintakäyttäytymistä. Änkyrä /pakko uskovassa kodissa kasvaa samankaltaisesti käyttäytyvää jälkikasvua. Sitten on nämä äkkiheränneet, jotka tulevat uskoon aikuisiällä, ja joillakin heillä menee aluksi usko yli äyräiden ja se näkyy ja kuuluu.
Jos on änkyrä ja vaikealuontoisena syntynyt, niin uskokin on sen mukaista.
Se kyllä pitää paikkaansa, että yleisesti ottaen ei uskonyhteisöt myöskin helluntailaisuus ei huutele omia sotkujaan ulkopuoliseille eikä osalle edes seurakuntaa. Eli osaksi voi kyllä sanoa, että helluntailaisuus on sulkeutunut yhteisö.
Kun kokouksissa saarnataan Jumalan hyvyyttä, ja kuitenkin seurakunnassa tapahtuu juuri päin vastaisia asioita, niin ne yritetään pitää seurakunnan sisällä ja vanhimmiston tiedossa.
Uskon yhteisöissä myöskin harjoitetaan nepotismia. Esim jos betanian katto vuotaa, niin se korjataan omin voimin vaikka ammattikorjaajia olisi saatavilla. Jos ammattikorjaajia ei käytetä, niin katto vuotaa edelleenkin.
- 3 + 8
Itselleni Kristus tuoksui kaikkein eniten luterilaisissa uskovissa, jotka jaksoivat kärsivällisesti kestää minua vaikeimpina aikoina.
Sanon siis, että luterilaiset uskovat ovat Suomessa Kristuksen tuoksuna maailmalle.- eeevluti lutiiiiii !
Tosi on. Luterikoista löytyy niin järkevyyttä kuin ymmärrystä, itsensähillitsevyyttä joita on saanut hakemalla hakea esim täältä.
eeevluti lutiiiiii ! kirjoitti:
Tosi on. Luterikoista löytyy niin järkevyyttä kuin ymmärrystä, itsensähillitsevyyttä joita on saanut hakemalla hakea esim täältä.
Tuo vaan ei pidä ollenkaan paikkaansa.
Myös luterilaisilla on erittäin rajuja riitoja keskenään monistakin eri asioista ja kirkon johto tekee kaikkensa salatakseen ne.
Merkittävimmillä kirkon herätysliikkeilläkin on täysin eri opit kuin kirkon virallinen oppi.
Esim. Kansanlähetys ja Sley on naispappeudesta, aborteista, seksuaalivähemmistöihin suhtautumisesta ym. täysin eri mieltä kirkon kanssa ja VL-liikkkeen mukaan kaikki muut kuin he palavat helvetin tulessa.
- Mazdels (ei kirj.)
Helluntailaisuus on jollakin tavalla sulkeutunut uskonliike. Ulkonaisesti liike antaa avoimen kuvan. Seurakunnan jumalanpalveluksista ilmoitellaan ja niihin on helppo mennä.
Sulkeutuneisuus koskeekin sitten seurakunnan sisäisiä asioita. Seurakunnan jäsenten tekemät kolttoset vaietaan. Kun liikkeen ulkopuolinen tekee samoja syntejä, silloin helluntailaiset ovat kuten tavalliset syntisetkin ja juoruavat synnintekijästä ja tuomitsevat tekijän. Sulkeutuneisuuteen tavallaan kuuluu myös väärän tiedon antaminen ikävien asioiden kohdalla.
Kuitenkin ainakin pienillä paikkakunnilla tiedetään aina jotakin helluntailaisten kolttosista ja helluntailaisille saatetaan naureskella "jaha taas oli helluntailainen tekijänä". Iltapäivälööppien takia on helluntaiherätys joutunut ottamaan kantaa joihinkin tapauksiin.
Ristin Voitto on joissain kirjoituksissa avautunut ja siellä on myönnetty väärinkäytöksiä salatun. Toisaalta luin jostakin helluntaiherätyksen helluntaimedialle antamat ohjeet tiedottamisesta ja siinä kehotettiin kyllä enemmän sulkeutuneisuuteen kuin avoimuuteen helluntaiherätyksen sisällä tapahtuneista ikävistä asioista tiedottamiseen.Itse en ole koskaan havainnut minkään yhteisön keskuudessa niin rajuja keskinäisiä riitoja, kuin helluntailaisilla.
Helluntailaiset yhteisönä kiistävät riidat, mutta se näkyy tällä palstalla ja joissain muissakin medioissa.
Silloin kun osalla yhteisössä ei ole oikeutta laittaa edes asuntoilmoitusta omaan lehteensä, niin on kyse todella rajusta riidasta ja salauksesta, kun sitä ei sitten oikeasti myönnetä.
Edes yhteisön johtaja ei saanut laittaa viestiä kyseiseen lehteen, mutta johtajan kuollessa häntä kyllä lehdessä vuolaasti ylistettiin (voiko olla mitään valheellisempaa).- Knuutti exm
Ne on muuten eraiden helluntailaisten itse iltapaivalehdille syottamia juttuja. Se on ollut tunnetusti eraita viimeisia keinoja saada kuriin tiettyja henkiloita.
Tosi iso ongelma on se, etta RV:ssa ei kukaan uskalla kayda vastustamaan naita harhaopin levittajia, joita on kahta lajia: tunnekarismaattisen uskonnollisuuden levittajat ja toisaalta nama Raamatun mitatoijat, joita aika ajoin on myos Ison Kirjan opettajina.
Helluntaikansa puolestaan on sokaissut silmansa eraiden valtapyrkimyksilta, jotka sittemmin vain puettiin 'paremman' hengellisyyden kaapuun. Pe.ku kirjoitti:
Itse en ole koskaan havainnut minkään yhteisön keskuudessa niin rajuja keskinäisiä riitoja, kuin helluntailaisilla.
Helluntailaiset yhteisönä kiistävät riidat, mutta se näkyy tällä palstalla ja joissain muissakin medioissa.
Silloin kun osalla yhteisössä ei ole oikeutta laittaa edes asuntoilmoitusta omaan lehteensä, niin on kyse todella rajusta riidasta ja salauksesta, kun sitä ei sitten oikeasti myönnetä.
Edes yhteisön johtaja ei saanut laittaa viestiä kyseiseen lehteen, mutta johtajan kuollessa häntä kyllä lehdessä vuolaasti ylistettiin (voiko olla mitään valheellisempaa)."edes asuntoilmoitusta omaan lehteensä,"
Onhan se outoa toimintaa. Helluntailaisuudessa taitaa jyllätä maallinen ja eripuraa aiheuttaa ihmisten väliset kemiat. Minä tiedän hlökohtaisesti tapauksen, jossa kaksi saman seurakunnan veli-ihmistä;) ei voi olla samassa tilassa, niin on kova sotku heidän välillään. Molemmat varmaan rukoilevat Herralta voimaa, mutta "vanha-väärä-jalka! ottaa tanaan eikä siinä näytä rukouksestaan auttavan.
Tämän rikkinäisen kentän ilmiöt näkyvät siten, että osa heistä perustavat oman yhteisön. Olen kysynyt tätä seikkaa eräältä uskovalta, ja hän totesi että 'he vain haluavat perustaa oman seurakunnan kai ollakseen oma herransa ja lauman johataja.- Knuutti exm
Pe.ku kirjoitti:
Itse en ole koskaan havainnut minkään yhteisön keskuudessa niin rajuja keskinäisiä riitoja, kuin helluntailaisilla.
Edes yhteisön johtaja ei saanut laittaa viestiä kyseiseen lehteen, mutta johtajan kuollessa häntä kyllä lehdessä vuolaasti ylistettiin (voiko olla mitään valheellisempaa).Mielenkiintoista nahda miten RV kirjoittaa, kun helluntaikansan johtajat lahtevat autuaammille maille. Yhteista historiaa on kuitenkin vuosikymmenia.
- Mennäänpä asiaan
pakis__ kirjoitti:
"edes asuntoilmoitusta omaan lehteensä,"
Onhan se outoa toimintaa. Helluntailaisuudessa taitaa jyllätä maallinen ja eripuraa aiheuttaa ihmisten väliset kemiat. Minä tiedän hlökohtaisesti tapauksen, jossa kaksi saman seurakunnan veli-ihmistä;) ei voi olla samassa tilassa, niin on kova sotku heidän välillään. Molemmat varmaan rukoilevat Herralta voimaa, mutta "vanha-väärä-jalka! ottaa tanaan eikä siinä näytä rukouksestaan auttavan.
Tämän rikkinäisen kentän ilmiöt näkyvät siten, että osa heistä perustavat oman yhteisön. Olen kysynyt tätä seikkaa eräältä uskovalta, ja hän totesi että 'he vain haluavat perustaa oman seurakunnan kai ollakseen oma herransa ja lauman johataja.Ihmettelen erittäin paljon kommenttejanne. RV-lehti julkaisee asuntoilmotuksia, joita on ihan jokaisessa numerossa. Minun ammattiliiton lehdessäni ei ole koskaan asuntoilmoitusta, pitäisikö asiasta alkaa valittamaan suureen ääneen?
Helluntaikenttä on vähemmän rikkinäinen kuin esim. Evlut-kirkko, joka on jakautunut ties moneen osaan ja näkyy jakautuvan yhä vaan lisäten riitaisuuksia. Ortodoksit ovat aina olleet erittäin riitaista porukkaa, tosin aika lailla piilossa niitä kahakoita pidetään.
Omien seurakuntien perustamisessa on aina kyse siitä, ettei kyetä yhteistyöhön. Tässä tapauksessa vanhoilliset näkemykset ovat esteenä normaaleissa kanssakäymisissä. Oikeasoppisuus on myös yksi tekijä, Helluntaikansa on ortodoksien tapaan erittäin oikeaoppista väkeä.
Helluntailaiset eivät sulkeudu kuoreensa, vaan ovat koko ajan tulleet enemmän ja enemmän esille, myös hankalissa asioissa. Sehän Pekua ja kumppaneita harmittaa, ja siksi näitä ketjuja tehtailevat. - Kiitos RV!
Knuutti exm kirjoitti:
Ne on muuten eraiden helluntailaisten itse iltapaivalehdille syottamia juttuja. Se on ollut tunnetusti eraita viimeisia keinoja saada kuriin tiettyja henkiloita.
Tosi iso ongelma on se, etta RV:ssa ei kukaan uskalla kayda vastustamaan naita harhaopin levittajia, joita on kahta lajia: tunnekarismaattisen uskonnollisuuden levittajat ja toisaalta nama Raamatun mitatoijat, joita aika ajoin on myos Ison Kirjan opettajina.
Helluntaikansa puolestaan on sokaissut silmansa eraiden valtapyrkimyksilta, jotka sittemmin vain puettiin 'paremman' hengellisyyden kaapuun.RV on viime aikoina antanut kiitettävästi palstatilaa "harhaopin" vastustajille, on lähtenyt rohkeammin antamaan tilaa lukijoiden mileipiteille monesta ennen vaietusta asiasta. Et ilmeisesti ole lukenut lehteä tai et ole ymmärtänyt lukemaasi.
- hyvä vitsi
Mennäänpä asiaan kirjoitti:
Ihmettelen erittäin paljon kommenttejanne. RV-lehti julkaisee asuntoilmotuksia, joita on ihan jokaisessa numerossa. Minun ammattiliiton lehdessäni ei ole koskaan asuntoilmoitusta, pitäisikö asiasta alkaa valittamaan suureen ääneen?
Helluntaikenttä on vähemmän rikkinäinen kuin esim. Evlut-kirkko, joka on jakautunut ties moneen osaan ja näkyy jakautuvan yhä vaan lisäten riitaisuuksia. Ortodoksit ovat aina olleet erittäin riitaista porukkaa, tosin aika lailla piilossa niitä kahakoita pidetään.
Omien seurakuntien perustamisessa on aina kyse siitä, ettei kyetä yhteistyöhön. Tässä tapauksessa vanhoilliset näkemykset ovat esteenä normaaleissa kanssakäymisissä. Oikeasoppisuus on myös yksi tekijä, Helluntaikansa on ortodoksien tapaan erittäin oikeaoppista väkeä.
Helluntailaiset eivät sulkeudu kuoreensa, vaan ovat koko ajan tulleet enemmän ja enemmän esille, myös hankalissa asioissa. Sehän Pekua ja kumppaneita harmittaa, ja siksi näitä ketjuja tehtailevat.Mitä. Uskovainen ja ammattiliitossa? Et kai tosissasi kirjoita... et tietenkään. Tuo oli hyvä kevennys.
- tode*
hyvä vitsi kirjoitti:
Mitä. Uskovainen ja ammattiliitossa? Et kai tosissasi kirjoita... et tietenkään. Tuo oli hyvä kevennys.
mihinkäs viestini on kadonnut? Tässä kyselin, että tarkoittiko nimimerkki "hyvä vitsi" viestinsä kevennykseksi. Ammattiliitto kun on tarkoitettu myös uskovaiselle, eikä helluntailaiselle ole olemassa erillistä liittoa.
- Lanttu-Leena ek
Mm. Ristin Voitto-lehti on osoittanut, että suomalainen Helluntailiike on menossa avoimempia linjauksia kohti. Käytännössä asia etenee niin, että seurakuntien vanhimmistojen nuortuessa avoimuus on itsestäänselvyys. Seurakuntien ilmapiireille on itseasiassa tehnyt hyvää, että matonallelakaisijat ovat poistuneet omiin yhdistyksiinsä.
Tämä kaikki harmittaa Pekua suuresti, onhan hän tietoinen helluntailaisuuden tästäkin puolesta. Niinpä tässäkin totuus on käännettävä päinvastaiseksi:
""Muutaman vuoden helluntailaisuutta seuranneena tiedän helluntailaisuuden olleen kyyninen ja sulkeutunut liikkeenä ja sama on ollut havaittavissa jäsenistäkin.
Muutaman vuoden aikana tuo on mielestäni vain pahentunut.
Sulkeutuminen aiheutuu sulkeutumisesta.""
Omakohtaisesti iloitsen Helluntailiikkeen avoimesta linjasta, joka on tätä päivää. Kiitos RV:lle sen rohkeudesta olla ääneni kannattaja minun suullani!Tuokin viestisi on todisteena siitä mitä avauksessa kyselin.
Olet valmis valehtelemaan, jotta yhteisösi näyttäisi kullalta koriteltuna, mutta sillä on vain päinvastainen vaikutus pitkällä tähtäimellä.
Kultakoristeiden rakentelu tekee yhteisöstä norsunluutornin, joka voi romahtaa pienestä henkäyksestä.- Lanttu-Leena ek
Pe.ku kirjoitti:
Tuokin viestisi on todisteena siitä mitä avauksessa kyselin.
Olet valmis valehtelemaan, jotta yhteisösi näyttäisi kullalta koriteltuna, mutta sillä on vain päinvastainen vaikutus pitkällä tähtäimellä.
Kultakoristeiden rakentelu tekee yhteisöstä norsunluutornin, joka voi romahtaa pienestä henkäyksestä.Helluntaiyhteisö ei ole kultakoristeinen norsunluutorni, vaan meistä (myös sinunlaisista) tavallisista ihmisistä koostuva yhteisö, joka on viime aikoina päättänyt tulla kuorestaan, ei menossa kuoreen.
Mitä olen valehdellut? Se ei ainakaaan ole valhe, että sinua harmittaa Helluntakirkon avoin rooli. Olet niiden puolella, jotka ovat harrastaneet mattojen alle lakaisua. Olet niiden puolella, jotka eivät hyväksy naisten johtajuutta, pastorien mahdollisimman laajoja opintoja ja monia muita itsestäänselvyyksiä.
Mistä valehtelen, yksilöi valheeni? Lanttu-Leena ek kirjoitti:
Helluntaiyhteisö ei ole kultakoristeinen norsunluutorni, vaan meistä (myös sinunlaisista) tavallisista ihmisistä koostuva yhteisö, joka on viime aikoina päättänyt tulla kuorestaan, ei menossa kuoreen.
Mitä olen valehdellut? Se ei ainakaaan ole valhe, että sinua harmittaa Helluntakirkon avoin rooli. Olet niiden puolella, jotka ovat harrastaneet mattojen alle lakaisua. Olet niiden puolella, jotka eivät hyväksy naisten johtajuutta, pastorien mahdollisimman laajoja opintoja ja monia muita itsestäänselvyyksiä.
Mistä valehtelen, yksilöi valheeni?Lanttu-Leenalle
"joka on viime aikoina päättänyt tulla kuorestaan"
siis myönnät, että helluntailiike on ollut kuoressa ja sulkeutunut.- Lanttu-Leena ek
pakis__ kirjoitti:
Lanttu-Leenalle
"joka on viime aikoina päättänyt tulla kuorestaan"
siis myönnät, että helluntailiike on ollut kuoressa ja sulkeutunut.On se ollut tietyllä tavalla sulkeutunut kuoreensa. Lahkolaisen leima otsassa on vaikea tulla ulos maan pinnalle.
Nykyään ilmapiiri eri uskontokuntien (kristillisten) välillä on parantunut huomattavasti, ja niinpä helluntailaiset muiden lahkolaisiksi haukuttujen mukana ovat alkaneet saada arvostusta kristittyinä. Tämä kaikki on avartanut helluntaiuskovia huomaamaan, ettei se päivänvalo ollutkaan paholaisesta.
* Eipäs, kun me sulkeudumme Herran huomaan, emmekä täällä niin kovin tuntojamme jaa, Herra pitää omistaan huolen, oli sitten rikkautta tai puutetta, terve tai sairas, kaikki me muutumme ja pääsemme Herran luo Hänen ilmestyessään !
- Mazdels (ei kirj.)
"Mohikaan"
Et edes halunnut ymmärtää, mitä avauksessa tarkoitetaan "sulkeutuneella helluntailaisuudella"
Sinä sulkeudut "Herran huomaan" ja suljet silmäsi ja korvasi kaikelta helluntailiikkeessä tapahtuvilta ikäviltä asioilta. Ja sitten kun et mistään mitään tiedä, syytät valehtelijaksi sellaista joka paljastaa nämä tapahtuneet ikävät asiat.
- klsplkfsdåföd¨gf¨båä
Itse sanoisin, että ymmärtäväsiä uskovia on joka seurakunnassa ja sitten on sitä "sorinaa" ja muuta . Itsekkin olen saanut evlut seurakunnasta apua, mutta aivan varmasti sielläkin on ihmisiä jotka kohtelevat toisia huonosti.
Mutta surullisimmalta on tuntunut, että aina kun olen yrittänyt uskovien yhteyteen olen törmännyt seurakunnasta riippumatta todella töykeisiin ihmisiin ja pahan puhumiseen ja suorastaan kiusaamisen elkeitäkin on. Elikkä meneekö se niin, että sama meno on kuin maailamassakin elikkä ollaan niin epävarmoja,¨että nokitaan toisia. On siellä niitä ystävällsiäkin, mutta moenesti ne ilkeät vie tilan.
Tuntuu, että seurakuntaan meneminen on suurin uhka uskolle, alkaa epäillä koko uskoa kun tapaa uskovia jotka ovat ilkeitä taikka käyttävät jotenkin suotusempaa asemaansa hyväkseen.
Jos siis on heikoilla ei uskalla.mennä seuraan jossa yritetään murskata - Uskomatonta ja totta
"Tuntuu, että seurakuntaan meneminen on suurin uhka uskolle, alkaa epäillä koko uskoa kun tapaa uskovia jotka ovat ilkeitä taikka käyttävät jotenkin suotusempaa asemaansa hyväkseen."
Ylläoleva kommentti kuullostaa aivan mahdottomalta - ellen olisi itse sitä kokenut ja kuullut monen samanlaisista kokemuksista. Tapasin muutama kuukausi sitten eräässä kristilisessä yheisössä työssä olleen henkilön. Hän kertoi, että hän teki suuren virheen jäätyään järjestöön niin pitkäksi aikaa töihin. Hän sanoi, että hän menetti siellä uskonsa sekä uskoviin, että seurakuntaan. Nykyään hän on mieluummin yksin kuin kaiken kokemansa jälkeen missään seurakunnassa. Kyseisessä kristillisessä järjestössä räikeä syntielämä talousasioissa ja moraalissa oli salattu aihe: epäkohdista ei saanut puhua, kun kaikkien piti olla positiivisia ja toimia johtoa mielistellen. Ajatelkaa, että seurakuntaan meneminen voi olla uhka uskolle - kuten klsplkfsdåföd¨gf¨båä totesi!
Mainitsemani henkilö oli järjestöön mennessään hyvin herkkä uskova ja halusi auttaa syrjäytyneitä - muutos oli vusien varrella näkyvä. Kyllä siinä herkkyys menee, jos uskovien yhteyteen on mahdotonta mennä, koska on kokenut uskovat niin pahoiksi ja vääryyttä tekeviksi.- klsplkfsdåföd¨gf¨båä
"Uskomatonta ja totta" kiitos viestistäsi. Tämä on valitettavasti totta. Eikös ollut joku tutkimuskin, että ev.lut seurakunnassa töissä olevat kokivat kiusaamista todella paljon. Voin uskoa, että kiusaamista on paljon muissakin hengellisissa yhteisöissä.
- ei hellari
Täytyy sanoa, että olet todella väärässä peku taas tässäkin asiassa. Itse olen tekemisissä helluntailaisten kanssa melko paljon ja ei ole ketäänkuoreensa sulkeutunuta, vaan meillä juttua riittää ja nauramme makeasti kun jokin hauska tapaus sattuu. Sinulla peku on vaan kovin nurja asenne uudestisyntyneitä uskovia kohtaan! Ihmettelenkin sitä, että sinä, joka sanot olet atesisti sanojesi mukaan viihdyt niin hyvin helluntailaisuuspalstalla, vaikka teillä on oma ateistien palsta olemassa. Menepäs sinne jutustelemaan ja jätä jo tämä palsta rauhaan! Kiitos!!! En sitten ole helluntailainen!
- Mazdels (ei kirj.)
"ei hellari"
Normaalissa kanssakäymisessä helluntailaiset ovat kuten muutkin ihmiset. Osa iloisia ja avoimia ja osa hiljaisia ja omiin oloihinsa vetäytyneitä. Kun keskustelet tavallisista asioista, et huomaa eroa.
Eron huomaat, jos otat keskusteluaiheeksi jotain helluntaiseurakunnassa tapahtuneita kielteisiä asioita. Tällöin helluntailaiset pyrkivät pitämään seurakuntansa "puhtautta" yllä, eivätkä ota kantaa asiaan. Yleensä ikävät asiat ovat tiedossa seurakunnan sisällä, mutta helluntailainen voi ilmoittaa ettei hän tiedä asiasta tai saattaa suorastaan valehdella, saaden asian näyttämään toisenlaiselta.
Helluntailaisia opetetaan peittämään seurakunnissa esiintulleet ikävät asiat. Niistä ei ole toivottavaa keskustella eikä levittää tietoa ulkopuoliselle. Monesti vedotaan käskyihin esim. "Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi", johon helluntaiopin mukaan kuuluu myös se, että totuutta ei saa kertoa, jos se on haitallista helluntaiseurakunnalle.
Jos paljastaa jonkun väärinkäytöksen seurakunnassa, paljastajasta voidaan käyttää ilmaisuja; "hänessä on parjaajan / vaheen henki" tai henkilö on "kylmentynyt uskossaan" ym vaikka paljastaja puhuu totta.
"Ei hellari" on ilmeisesti helluntailaisten kanssa tekemisissä muulla tavoin kuin hengellisesti. Jos "ei hellari" ei tunne helluntaiseurakuntien toimintaa seurakunnan sisäpuolella, hän ei voi tietää asioista. - Totuutta, ei juoruja
Mazdels (ei kirj.) kirjoitti:
"ei hellari"
Normaalissa kanssakäymisessä helluntailaiset ovat kuten muutkin ihmiset. Osa iloisia ja avoimia ja osa hiljaisia ja omiin oloihinsa vetäytyneitä. Kun keskustelet tavallisista asioista, et huomaa eroa.
Eron huomaat, jos otat keskusteluaiheeksi jotain helluntaiseurakunnassa tapahtuneita kielteisiä asioita. Tällöin helluntailaiset pyrkivät pitämään seurakuntansa "puhtautta" yllä, eivätkä ota kantaa asiaan. Yleensä ikävät asiat ovat tiedossa seurakunnan sisällä, mutta helluntailainen voi ilmoittaa ettei hän tiedä asiasta tai saattaa suorastaan valehdella, saaden asian näyttämään toisenlaiselta.
Helluntailaisia opetetaan peittämään seurakunnissa esiintulleet ikävät asiat. Niistä ei ole toivottavaa keskustella eikä levittää tietoa ulkopuoliselle. Monesti vedotaan käskyihin esim. "Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi", johon helluntaiopin mukaan kuuluu myös se, että totuutta ei saa kertoa, jos se on haitallista helluntaiseurakunnalle.
Jos paljastaa jonkun väärinkäytöksen seurakunnassa, paljastajasta voidaan käyttää ilmaisuja; "hänessä on parjaajan / vaheen henki" tai henkilö on "kylmentynyt uskossaan" ym vaikka paljastaja puhuu totta.
"Ei hellari" on ilmeisesti helluntailaisten kanssa tekemisissä muulla tavoin kuin hengellisesti. Jos "ei hellari" ei tunne helluntaiseurakuntien toimintaa seurakunnan sisäpuolella, hän ei voi tietää asioista.Jos joku on ikäänkuin antautunut kielteisen palutteen ja ikävien asioiden kaiveluun, eikä pysty ilmaisemaan mitään positiivista, häneen on hyvin vaikea suhtautua muutoin kuin parjaajana.
Tämän palstan muutama "parjaaja" ei halua tai pysty tuomaan asioita esille muutoin, kuin negaation kautta. Motiivit moiselle käytökselle lienevät omissa kokemuksissa, jotka nousevat esille, kun nimettömänä saa ryöpsäyttää ulos kaiken mahdollisen.
Helluntailaisen palstalla viihtyminen on hyvin vaikeaa. Päivästä toiseen kun joutuu vastaamaan syytöksiin, aamusta seuraavaan aamuun jaksatte tuoda esille negatiivista palautetta, usein yhtä ja samaa aihetta jauhaen.
Onko tämä palsta tarkoitettu ainoastaan negatiivisen palautteen kaatopaikaksi?
Syytät palstan helluntailaisia siitä, että negatiiviset asiat opetetaan peittämään! Missä sellaista opetetaan? - Mazdels (ei kirj.)
Totuutta, ei juoruja kirjoitti:
Jos joku on ikäänkuin antautunut kielteisen palutteen ja ikävien asioiden kaiveluun, eikä pysty ilmaisemaan mitään positiivista, häneen on hyvin vaikea suhtautua muutoin kuin parjaajana.
Tämän palstan muutama "parjaaja" ei halua tai pysty tuomaan asioita esille muutoin, kuin negaation kautta. Motiivit moiselle käytökselle lienevät omissa kokemuksissa, jotka nousevat esille, kun nimettömänä saa ryöpsäyttää ulos kaiken mahdollisen.
Helluntailaisen palstalla viihtyminen on hyvin vaikeaa. Päivästä toiseen kun joutuu vastaamaan syytöksiin, aamusta seuraavaan aamuun jaksatte tuoda esille negatiivista palautetta, usein yhtä ja samaa aihetta jauhaen.
Onko tämä palsta tarkoitettu ainoastaan negatiivisen palautteen kaatopaikaksi?
Syytät palstan helluntailaisia siitä, että negatiiviset asiat opetetaan peittämään! Missä sellaista opetetaan?"totuutta ei juoruja"
Kyllä käsittääkseni seurakunnissa annetaan hyvin selvästi ymmärtää, että negatiivisia asioita ei tule kertoa seurakunnan ulkopuolelle. Helluntaiherätyksen ainoa keskustelufoorumi, Netmission -keskustelupalsta, on eräs esimerkki, jossa ohjetta noudatetaan.
Tiedän asioista, kun olen seurannut helluntailiikettä aktiivisesti ja elänyt liikkeen vaikutuspiirissä. En ole saanut vastauksia kysymyksiini helluntailaisilta heidän tietyistä menettelytavoistaan esim omalla kohdallani.
Aika monet muutkin ovat kanssani samaa mieltä. Jos kaikki liikkeen sisällä tapahtuneet kerrottaisiin rehellisesti ja avoimesti, tuomittaisiin asiat ja teot, kun siihen aihetta on, asioiden puiminen olisi varmasti helpompaa ja vähäisempääkin keskustelufoorumeilla. Kaikki kielletty ja salainen perinteisesti kiehtoo ihmisiä.
Tällä palstalla on paljon muutakin kuin negatiivista palautetta. Luepa keskusteluketjuja laajemmin. Osa antaa täällä helluntaiherätyksen mukaista opetusta niinkuin se on itse kullekin kirkastunut raamatusta. Toki uskovat, jopa helluntailaiset itsekin tappelevat oikeasta opista keskenään. Itse olen jättänyt teologiset keskustelut pääosin kommentoimatta - päkä pää
Mazdels (ei kirj.) kirjoitti:
"totuutta ei juoruja"
Kyllä käsittääkseni seurakunnissa annetaan hyvin selvästi ymmärtää, että negatiivisia asioita ei tule kertoa seurakunnan ulkopuolelle. Helluntaiherätyksen ainoa keskustelufoorumi, Netmission -keskustelupalsta, on eräs esimerkki, jossa ohjetta noudatetaan.
Tiedän asioista, kun olen seurannut helluntailiikettä aktiivisesti ja elänyt liikkeen vaikutuspiirissä. En ole saanut vastauksia kysymyksiini helluntailaisilta heidän tietyistä menettelytavoistaan esim omalla kohdallani.
Aika monet muutkin ovat kanssani samaa mieltä. Jos kaikki liikkeen sisällä tapahtuneet kerrottaisiin rehellisesti ja avoimesti, tuomittaisiin asiat ja teot, kun siihen aihetta on, asioiden puiminen olisi varmasti helpompaa ja vähäisempääkin keskustelufoorumeilla. Kaikki kielletty ja salainen perinteisesti kiehtoo ihmisiä.
Tällä palstalla on paljon muutakin kuin negatiivista palautetta. Luepa keskusteluketjuja laajemmin. Osa antaa täällä helluntaiherätyksen mukaista opetusta niinkuin se on itse kullekin kirkastunut raamatusta. Toki uskovat, jopa helluntailaiset itsekin tappelevat oikeasta opista keskenään. Itse olen jättänyt teologiset keskustelut pääosin kommentoimattaMinkä palkan meinaat saada tuosta kaikesta vääristelyistä ?
lampaan vaiko pässin tili, oletkos mahtanut sitä koskaanmiettiä.
- Entinen Maara
Helluntaiherätyksen kasvojenkohotusleikkaus on pyyhkäissyt maton alle kymmenien tuhansien uskovien mielipiteen vain sitä varten,että pääsisimme lahkolaisen leimasta. Nyt on stigma otsassa sellainen,että ellet ole samaa mieltä kirkollisten helluntailaisten kanssa,et edusta helluntaiherätystä missään. Sinut vaietaan kuoliaaksi. Tämä ei ole avoimuutta,vaan todellista uskon vainoa. RV saa murheellisemmaksi kuin Iltasanomat. Sanokaa mitä sanotte:40vuoden kokemuksella ja syvällä rintaäänellä sanon: helluntaiherätys tukehtuu omaan ympyräänsä. Hengessä alkanut ja Helsingissä lopetettu! Sulkeuduttu on. Ei tämä sulkeutuneisuus ole vain helluntaikirkon ongelma -muut vaikenevat pelosta. Olen katsellut asioita kammarin puolelta,joten tiedän,mitä puhun. Voi meitä reppanoita! Tähän ei Jeesus metä pelastanut. Iloitaan Hänestä!
Tuo oli avoimesti kerrottu.
Justiinsa noin minäkin näen asian ulkopuolisena ja siitä avauksen teinkin.
Tässäkin ketjussa näkee selkeästi sulkeutumisen monen helluntailaisen taholta ja asian sijaan hyökätään kysyvää henkilöä vastustamaan asiattomilla tavoilla.
- Anonyymi
Itse olen ex luterilainen ja ex Helluntailainen. Molemmissa seurakunnissa oli ihan tavallisia ihmisiä, virheineen ja hyvine puolineen... Joka kerta, kun tekee mieli alkaa arvostelemaan lähimmäisiäni, menen "peilin" eteen ja sieltä minua katselee, hyvin syyllisen oloinen kaveri, jolla sojottaa, se kuuluisa "parru" silmässään ja kivet tippuu, kourasta... Voi veljet, ette ole ennen nähneet, niin huonoa ihmistä, kuin minä, jos minut tapaisitte. Olette jokainen varmasti upeita, Jumalalle rakkaita, ihmisiä, väitän minä. Tulin vain murheelliseksi, kun luin näitä kommentteja. Te upeat, Jumalan luodut, lyötte toisianne, kovilla sanoilla täällä, kasvottomina. Jumalan edessä, eräänä päivänä, joudumme tekemään tilin, jokaisesta "turhasta" sanasta, sanoo Raamattu... Täällä on monet uskovaisia, ovat ottaneet Herrakseen, Jeesuksen ja saaneet anteeksi synnit ja rikoksensa, joista joutuisivat muuten tuomittaviksi, kun elämä päättyy. Kuvitelkaa nyt, kun olemme aikanaan, Herramme Jeesuksen ja Jumalamme edessä, joko valkeisiin puettuina, armahdettuina, tai tuomittavien joukossa... Kuka meistä voi olla niin varma, pelastumisestaan, että on varaa arvostella, tai peräti haukkua, toisiamme. Kuka voi olla niin varma, ettei koko Jumalaa edes ole olemassakaan, että on varaa töniä ja ivata lähimmäistään ja pilkata uskoa ja peräti Jumalaa - entäs, jos oletkin väärässä ja joudut tuomiolle, ivaamisesta ja kaikista, sovittamattomista synneistäsi - ilman Jeesusta, näin käy... Minkä vuoksi emme ylipäätään, osaa käyttäytyä ja sanoa sanottavamme asiallisesti, vaikkei olisikaan "Jumalan pelkoa". Yritetään oppia, kunnioittamaan toisiamme, myös kasvottomina. Voihan olla, että olemme, kasvojemme kanssa, arkielämässä, hyviä ystäviä ja täällä taas muksimme, toisiamme, kuin viholliset, kun emme tunne toisiamme ja kuvittelemme, ettemme joudu koskaan vastuuseen, loukkauksistamme. En paljoa tiedä, mutta sen tiedän, että nukun yöni paremmin, kun olen saanut olla lähimmäiselleni iloksi ja tueksi, mikäli olen siihen kelvannut. Tiedän myös sen, että eräänä päivänä, Herran Jeesuksen edessä, seisoo kaksi, suurta ihmisryhmää - pelastuneet (armahdetut, syntiset, ne jotka tunnustivat syntinsä ja valkaisivat vaatteensa, Karitsan veressä ja rakastivat lähimmäistään!) ja pelastumattomat (ne, joille ei pelastus kelvannut, tai se kelpasi, mutta jatkoivat lähimmäisensä lyömistä ja oman etunsa tavoittelemista, ilman parannuksen tekemistä!)... Tiedän, että tahdon tehdä kaikkeni, että saisin seistä, tuossa, valkopukuisten, armosta pelastettujen joukossa, yhdessä siskojeni ja veljieni kanssa, jotka myös kilvoittelivat, saadakseen palkinnoksi, Iankaikkisen Elämän, Herran Taivaassa. Kaikki me teemme virheitä ja arvostelemme toisiamme, panettelemme lähimmäistämme, jopa lyömme, suuttuessamme. Se ei kuitenkaan saa jäädä siihen, ettemme tee parannusta ja pyydä anteeksi, lähimmäiseltämme ja Herraltamme, joka odottaa, että näin tekisimme. Meidän on myös opittava, ettemme saa jatkaa samanlaista, toistemme lyömistä, vaikka se naama ei aina miellyttäisikään. Jos kylvämme vihaa, saamme myös niittää sitä, emmekä voi pian olla enää varmoja pelastumisestamme, kun emme erottaudu ns. maailman ihmisestä, millään tavoin. Asiansa voi ja pitää pystyä sanomaan, asiallisesti, ilman, että pyrkii loukkaamaan ketään. Jos oman pahoinvointinsa purkaa, lähimmäisiinsä, on jotain pahasti vialla, silloin on asialle tehtävä jotakin. Uskovaiselle on kunnia, saada olla ystävällinen, jopa silloinkin, kun erimielisyyden pilvi leijuu pään päällä. Siunaan, Teitä Jokaista - antakaa elämänne Jeesukselle, niin saamme olla kerran kaikki yhdessä, Herran luona, Taivaankodissa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad901466- 541023
Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että382857- 155843
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän124727- 55719
- 51668
Naiselle Kuuleppa Tämä
Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä38635- 57631
- 76622