työtodistus

ihmettelijä

Mitä mieltä liitoissa ollaan siitä kun työdistuksessa on merkitty kaikki sairauslomatkin.Kiva mennä näyttämään uudelle työnantajalle sellaista todistusta.

9

7121

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • totta

No on se sit törkeetä!!!Onko se edes laillista??Ite ollut nyt monta kk sairaslomalla sairauden takia,tarkoituksena vaihtaa työpaikkaa heti kun toivun.Mut enpä paljoo ilkeis työtodistusta näyttää...kaikkee sitä tapahtuu.

• ddddddddd

Työtodistukseen ei saa kirjoittaa mitään negatiiviseen viittaavaa. Pyydä työnantajaltasi uusi työtodistus. Jos ei onnistu ilmoita rupeavasi jatkotoimenpiteisiin niin eiköhän se todistus sieltä tule.

• asiamies

Saamasi työtodistus on laiton. Perustodistus sisältää 2 asiaa:

1. Työsuhteen kesto
      2. Työtehtävät.

Pyytämällä voi saada todistuksen joka sisältää työsuhteen päättymisen syyn ja arvion työtaidosta ja käytöksestä.

Pyytämällä voi saada myös sairasloman merkittyä todistukseen ja vaikka jätskin sopimuksen sinetiksi, mutta perustodistukseen sisältyy vain kohdat 1 ja 2, eikä työnantaja voi siihen vastoin työtekijän tahtoa mitään lisätä.

Ota yhteys liittoosi mikäli työnantaja ei pyyntöösi suostu.

• Anne

Olen usein nähnyt julkisen sektorin työtodistuksia, joissa näkyy luvalliset, luvattomat ja sairauspoissaoloajat. Olettaisin, että työtodistuksen saa myös ilman näitä mainintoja.

Ajattele asiaa kuitenkin myös seuraavan työnantajan kannalta. Kuinka valmis hän on palkkaamaan ihmisen, jolla on/on ollut vaikea sairaus ja paljon sairauspoissaoloja? Miltä sinusta tuntuisi, jos päättäisit vaihtaa työpaikkaa ja työnantaja olisi pimittänyt sinulta jotain työsuhteeseen/työpaikkaan liittyviä huonoja puolia? Ne selviäisivät sinulle vasta, kun olisit irtisanoutunut vanhasta työpaikastasi.

Kannattaa muistaa, että työhaastattelussa pitää rehellisesti kertoa terveydentilastaan. Tällaisten tietojen salailu voi jatkossa olla vaikka työsuhteen purkamisen peruste. Eli työnhakijan on kerrottava kaikki työn tekemiseen olennaisesti liittyvät esteet ja hidasteet haastattelussa. Muuten voidaan jopa katsoa, että hän on tahallisesti harhauttanut työnantajaa.

• hansu

Nimimerkki asiamies kertoo kaiken mikä liittyy työtodistukseen.Työhaastattalut/työnhaku ovat asia erikseen.

• kokemuksen mukaan

Ajattele työnantajan kannalta.
        Kokemukseni mukaan työnantajat valehtelevat aina työpaikkahaastattelussa. Työnantaja kehuu uutta työpaikkaa ja jättää usein kertomatta oleellisia asioita jotka myös vaikuttaisivat siihen kannattaako hakijan yleensä ottaa työ vastaan.
        Tämän tietysti ymmärtää hyvin koska moneen tehtävään ei saisi ketään palkattua jos työnantaja kertoisi rehellisesti minkälainen työ todella on, kuinka huono ilmapiiri työpaikalla on tai kuinka huonosti firmalla todella menee. Tämän kaiken uusi työntekijä huomaa vasta sitten kun on myöhäistä eli aloitettuaan uudessa työpaikassa.

• Jopas jotakin

ainakaan työnantajan puolella mitään.
        AJATTELEPA ASIAA TYÖNHAKIJAN KANNALTA:
        olen sivusta seurannut todella monesti, kuinka rekrytoinnissa sumutetaan rankemman kanssa työnhakijaa. Sitten, kun on jo nimet työsopimuksessa niin totuus alkaan pikku hiljaa paljastua. Haastatteluissa ei ollakaan kerrottu kuin jäävuorenhuippu asioista ja vain parhaimmat firman kannalta. Monta pettynyttä työntekijää olen tavannut tämän takia. Joten työtodituksiin ei missään nimessä mitään muuta kuin kesto ja tehtävät, jos ei muuta sovita. Ja sitä paitsi työnantajathan soittelee edellisille työnantajille, joten sitä kautta ne monet asiat tulee selville kuitenkin, jos halutaan. Mistäs työnhakija saa tietoa työnantajasta, ei mistään!

• Anne
        Jopas jotakin kirjoitti:

ainakaan työnantajan puolella mitään.
        AJATTELEPA ASIAA TYÖNHAKIJAN KANNALTA:
        olen sivusta seurannut todella monesti, kuinka rekrytoinnissa sumutetaan rankemman kanssa työnhakijaa. Sitten, kun on jo nimet työsopimuksessa niin totuus alkaan pikku hiljaa paljastua. Haastatteluissa ei ollakaan kerrottu kuin jäävuorenhuippu asioista ja vain parhaimmat firman kannalta. Monta pettynyttä työntekijää olen tavannut tämän takia. Joten työtodituksiin ei missään nimessä mitään muuta kuin kesto ja tehtävät, jos ei muuta sovita. Ja sitä paitsi työnantajathan soittelee edellisille työnantajille, joten sitä kautta ne monet asiat tulee selville kuitenkin, jos halutaan. Mistäs työnhakija saa tietoa työnantajasta, ei mistään!

Kyllähän työnantajista saa paljonkin tietoa, luepa vaan kirjoituksia näiltäkin sivuilta; on kerrottu työntekijäin mielipiteitä nimiltä mainiten ainakin liike- ja siivousalan yrityksiä...

Työnantajilla ei (ainakaan vielä) ole käytössä tällaista forumia, jossa he voisivat vertailla työntekijöitä ja -hakijoita nimeltä mainiten.

Itse olen työpaikkaa vaihtaessani halunnut ja saanut keskustella talossa samaa työtä tekevän työntekijän kanssa työn hyvistä ja huonoista puolista. Haastattelutilanteessa myös työnantajan edustaja on minulle rehellisesti kertonut myös työn varjopuolista. Tuleehan virherekrytointi myös heille kalliiksi, eli jos työntekijä vasta parin kuukauden päästä - työn opittuaan - huomaakin, ettei se olekaan häntä varten.

Eri asia sitten on huonot työilmapiirit ym, joille työnantaja voi olla sokea. Monissa työpaikoissa olleena olen vain pannut merkille, että huono työilmapiiri on yleensä ihmisen sisäisen asia. Se yleensä seuraa mukana seuraavaan työpaikkaan ja muut työntekijät saattavat olla siitä aivan tietämättömiä...

• Toisenlaisia kokemuksia
        Anne kirjoitti:

Kyllähän työnantajista saa paljonkin tietoa, luepa vaan kirjoituksia näiltäkin sivuilta; on kerrottu työntekijäin mielipiteitä nimiltä mainiten ainakin liike- ja siivousalan yrityksiä...

Työnantajilla ei (ainakaan vielä) ole käytössä tällaista forumia, jossa he voisivat vertailla työntekijöitä ja -hakijoita nimeltä mainiten.

Itse olen työpaikkaa vaihtaessani halunnut ja saanut keskustella talossa samaa työtä tekevän työntekijän kanssa työn hyvistä ja huonoista puolista. Haastattelutilanteessa myös työnantajan edustaja on minulle rehellisesti kertonut myös työn varjopuolista. Tuleehan virherekrytointi myös heille kalliiksi, eli jos työntekijä vasta parin kuukauden päästä - työn opittuaan - huomaakin, ettei se olekaan häntä varten.

Eri asia sitten on huonot työilmapiirit ym, joille työnantaja voi olla sokea. Monissa työpaikoissa olleena olen vain pannut merkille, että huono työilmapiiri on yleensä ihmisen sisäisen asia. Se yleensä seuraa mukana seuraavaan työpaikkaan ja muut työntekijät saattavat olla siitä aivan tietämättömiä...

"Eri asia sitten on huonot työilmapiirit ym, joille työnantaja voi olla sokea. Monissa työpaikoissa olleena olen vain pannut merkille, että huono työilmapiiri on yleensä ihmisen sisäisen asia. Se yleensä seuraa mukana seuraavaan työpaikkaan ja muut työntekijät saattavat olla siitä aivan tietämättömiä..."

No sinulla on sitten ollut hyvää onnea työpaikkojesi suhteen, kun olet päässyt ihan tutustumaan hakemaasi työhön. Itse tiedän juuri päinvastaisia tapauksia ihan liian monta.
        Syynä on ollut todellakin työnantajan pimittämä tieto tarjotusta työstä.

Tähän huonoon ilmapiiriin lisään, että minun kokemukseni tästä asiasta on johtunut yksinomaa työnantajasta. Liian paljon työtä, liian vähän henkilöstöä työn suorittamiseen, ainainen kiire, huonot esimiestaidot jne. (mm. työnantajalla aivan vääristynyt kuva henkilöstön jaksamisesta sekä vajavainen informointi asioista jotka vaikuttavat suorittavan portaan työhön). Listasta tulisi loputon... Nämä asiat eivät todellakaan ole olleet mitään "ihmisen sisäisiä" asioita.
        Kaiken huipuksi on tehty vielä useita tutkimuksia työilmapiiristä ja kaikki tulokset ovat viime vuosina olleet hälyttäviä, mutta asialle ei ole tehty yhtään mitään. Tutkimuksen mukaan suorittavan tason henkilöstön keskinäiset välit ovat olleet erinomaiset, mutta kaikessa muussa sitten mättääkin. Näin eräässä suuressa kaupanalan yksikössä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2733
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2664
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1627
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1550
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1480
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1392
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      46
      1234
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1197
    Aihe