vaikka sitä tällä palstalla väitetään olevan.
2003 muutama kansanedustaja yritti saada alinopeuskäsitteen lakiin, mutta temppu ei onnistunut ja pykälä on edelleen alkuperäisessä muodossaan.
24 §
Liikennettä estävän tai haittaavan ajon kielto
Liikennettä ei saa estää tai haitata ajamalla aiheettoman hitaasti tai tarpeettomasti äkkiä jarruttamalla.
Alinopeutta ei ole
351
4923
Vastaukset
- Nöhf-nöhf
Tavallaan termi "alinopeus" on oikeasti aivan mahdoton. Jos olisi liikennemerkein määritelty että esimerkiksi moottoritiellä ajetaan 110 - 130 km/h, olisi alle 110 km/h ajavat silloin alinopeuksisia. Mutta näinhän asia ei ole ja ja esim. peräkärryä saa henkilöautolla vetää moottoritiellä vaikkei saisi ylittää 80 km/h nopeutta. Edellä mainittu idea poistaisi moottoriteiltä myös rekat koska eivät pystyisi rajoittimensa vuoksi ajamaan riittävän kovaa. Ja yksi syy miksi moottoritiet ovat olemassa, on juuri raskas kalusto joiden ohittaminen moottoritiellä on paljon sujuvampaa kuin muualla. Samanlaisia esimerkkejä saisi aikaiseksi varmasti mm. mopoautojen avulla. Siihenhän riittäisi jo 50 km/h rajoituksen alitus.
Aika hankala olisi varmaan toteutaa tuollainen "alinopeus" rajoitus, kun ei ylinopeuttakaan ole pystytty kuriin saamaan. Vaikka asia olisi ollut, ja olisi edelleenkin, todella simppeli korjata.
Eli aivan kuten aloittaja on otsikoinutkin, "alinopeutta" ei ole olemassa, on vain olemassa ihmisiä joille muiden menovauhti ei koskaan tule riittämään.- Autoilija3
Alinopeus on silloin, kun ajaa muuta liikennettä hitaammin ja taakse muodistunee jonoa.
On teille oikein pykäläkin asetettu
19 § Hitaasti kulkevan ajoneuvon kuljettajan on kapealla tai mutkikkaalla ajoradalla tai vastaan tulevan liikenteen ollessa vilkasta ohituksen helpottamiseksi vähennettävä nopeutta ja mahdollisuuksien mukaan annettava tietä. Hän saa tällöin tilapäisesti kuljettaa ajoneuvoa pientareella, jos se voi tapahtua vaaratta ja haitatta.
Ts. myös jononvetäjillä on vastuu lain mukaan. Tuosta pykälästä ei karavaanareitten pitäisi päästä mitenkään luistamaan. - Herttileiks
Autoilija3 kirjoitti:
Alinopeus on silloin, kun ajaa muuta liikennettä hitaammin ja taakse muodistunee jonoa.
19 § Hitaasti kulkevan ajoneuvon kuljettajan on kapealla tai mutkikkaalla ajoradalla tai vastaan tulevan liikenteen ollessa vilkasta ohituksen helpottamiseksi vähennettävä nopeutta ja mahdollisuuksien mukaan annettava tietä. Hän saa tällöin tilapäisesti kuljettaa ajoneuvoa pientareella, jos se voi tapahtua vaaratta ja haitatta.
Ts. myös jononvetäjillä on vastuu lain mukaan. Tuosta pykälästä ei karavaanareitten pitäisi päästä mitenkään luistamaan."Alinopeus on silloin, kun ajaa muuta liikennettä hitaammin ja taakse muodistunee jonoa."
"19 § Hitaasti kulkevan ajoneuvon kuljettajan on..."
Pykälässä ei ole "Muuta liikennettä hitaammin kulkevan ajoneuvon kuljettajan on..." vaan "Hitaasti kulkevan ajoneuvon kuljettajan on...".
Sanomisellasi ja pykälällä ei ole väittämääsi yhteyttä. - Autoilija3
Herttileiks kirjoitti:
"Alinopeus on silloin, kun ajaa muuta liikennettä hitaammin ja taakse muodistunee jonoa."
"19 § Hitaasti kulkevan ajoneuvon kuljettajan on..."
Pykälässä ei ole "Muuta liikennettä hitaammin kulkevan ajoneuvon kuljettajan on..." vaan "Hitaasti kulkevan ajoneuvon kuljettajan on...".
Sanomisellasi ja pykälällä ei ole väittämääsi yhteyttä.Juuri tuota muita hitaammin ajoa koskee tuo 19§
- Ali Nopeus
Autoilija3 kirjoitti:
Juuri tuota muita hitaammin ajoa koskee tuo 19§
Mikä on tai miten määritellään HITAASTI ajaminen tai HITAASTI AJAVA ajoneuvo?? Siihen ei laista löydy suoraa ja selkeää vastausta. Onko se 100km/h vai 80km/h tai peräti 30km/h??Sitä ei siis voida käyttää määritteenä alinopeutta ajavaan ajoneuvoon.
- Herttileiks
Autoilija3 kirjoitti:
Juuri tuota muita hitaammin ajoa koskee tuo 19§
Ainoastaan tässä pykälässä verrataan ajoneuvon nopeutta muun liikenteen nopeuteen eli "muuta liikennettä selvästi hitaammin ajavien":
"Taajaman ulkopuolella muuta liikennettä selvästi hitaammin ajavien moottorikäyttöisten ajoneuvojen on pidettävä toisiinsa sellaiset etäisyydet, että ohittava ajoneuvo voi vaaratta ajaa niiden väliin."
Karavaanari voisi mennä tähän luokkaan satasen tiellä.
Mutta karavaanarin ajo kahdeksaakymppiä Suomen kapeilla pientareilla olisi erittäin riskialtista. Ruotsin leveillä pientareilla asia on eri.
19§ puhuu vain hitaasti ajavista eli maantiellä esim. traktorit, työkoneet, mopoautot, hinattavat laitteet.
Näiden ajo pientareilla ei ole niin riskialtista.
Alinopeudesta ei puhuta missään. - Olet hukassa
Autoilija3 kirjoitti:
Ts. myös jononvetäjillä on vastuu lain mukaan. Tuosta pykälästä ei karavaanareitten pitäisi päästä mitenkään luistamaan.19 § Hitaasti kulkevan ajoneuvon.
Mopoauto tai traktori on hitaasti kulkeva ajoneuvo, ei 10 km/h suurinta sallittua hitaammin ajava. Yritä nyt tajuta tämä ja jos ei uppoa kaaliin, siirry bussikyytiin. - Autoilija3
Ali Nopeus kirjoitti:
Mikä on tai miten määritellään HITAASTI ajaminen tai HITAASTI AJAVA ajoneuvo?? Siihen ei laista löydy suoraa ja selkeää vastausta. Onko se 100km/h vai 80km/h tai peräti 30km/h??Sitä ei siis voida käyttää määritteenä alinopeutta ajavaan ajoneuvoon.
Eikö se hitaasti ajava ole juuri se mikä kerää taakseen jonoa. Kun taakse muodostuu jonoa silloin jo pitäisi alkaa hälytyskellojen alkaa soida, HEI NYT PITÄÄ TEHDÄ JO JOTAIN. Olisiko pieni tauko esim. bussipysäkillä asiaa????
- Autoilija3
Olet hukassa kirjoitti:
19 § Hitaasti kulkevan ajoneuvon.
Mopoauto tai traktori on hitaasti kulkeva ajoneuvo, ei 10 km/h suurinta sallittua hitaammin ajava. Yritä nyt tajuta tämä ja jos ei uppoa kaaliin, siirry bussikyytiin.Näiden ajoneuvojen paikka on jo muutenkin pientareella!! Eli kyllä se 19§ tarkoittaa muuta liikennettä hitaammin ajavaa jonka taakse muodostuu jonoa.
- ~~~
Autoilija3 kirjoitti:
Eikö se hitaasti ajava ole juuri se mikä kerää taakseen jonoa. Kun taakse muodostuu jonoa silloin jo pitäisi alkaa hälytyskellojen alkaa soida, HEI NYT PITÄÄ TEHDÄ JO JOTAIN. Olisiko pieni tauko esim. bussipysäkillä asiaa????
Kun osallistuit tähän keskusteluun lain näkökulmasta, niin pysytään nyt siinä.
Tulkinnassasi on se ongelma, että jonon saa peräänsä jopa päiväsakot suuruudeltaan mahdollistavalla ylinopeudella, kunhan paikka vaan osataan valita sitä varten. Jokin tietyö, jonka alennettua rajoitusta ei ole merkitty päättyväksi.
Puhumattakaan nyt nopeusrajoituksen osoittaman nopeuden ajamisesta. Bussipysäkille väistäminen on aikamoista liioittelua siinä tilanteessa. - ~~~
Autoilija3 kirjoitti:
Näiden ajoneuvojen paikka on jo muutenkin pientareella!! Eli kyllä se 19§ tarkoittaa muuta liikennettä hitaammin ajavaa jonka taakse muodostuu jonoa.
Lain mukaan mopoauton tai traktorin paikka ei ole pientareella, vaikka kynnys oikeuteen käyttää piennarta ylittyykin niiden kohdalla helpommin.
Jotta auto voitaisiin tulkita hitaasti ajavaksi, on sen ainakin alitettava nopeusrajoitus. - Näinkö se menee??
Autoilija3 kirjoitti:
Jos jamppa ajaa todellista nopeutta 80km/h ja hänen taakseen silti muodostuu ylinopeutta ajavien jono niin ajaako jamppa silloin alinopeutta mielestäsi? Jampan pitäisi siis mennä pysäkille ja päästää ylinopeutta ajavat ohi??
- Autoilija3
~~~ kirjoitti:
Lain mukaan mopoauton tai traktorin paikka ei ole pientareella, vaikka kynnys oikeuteen käyttää piennarta ylittyykin niiden kohdalla helpommin.
Jotta auto voitaisiin tulkita hitaasti ajavaksi, on sen ainakin alitettava nopeusrajoitus.Onko kävelyvauhti sinun mielestäsi vasta se missä pitää antaa tilaa muille???
Kyllä minun mielestä on jo se mikä ajaa alle muun liikenteen ja saa taakseen muodostumaan jonoa. - Näinkö se menee??
Näinkö se menee?? kirjoitti:
Jos jamppa ajaa todellista nopeutta 80km/h ja hänen taakseen silti muodostuu ylinopeutta ajavien jono niin ajaako jamppa silloin alinopeutta mielestäsi? Jampan pitäisi siis mennä pysäkille ja päästää ylinopeutta ajavat ohi??
Autoilija3 taisi hävitä keskustelusta tai sitten ei "viitsi" vastata enää keskusteluun.
- ~~~
Autoilija3 kirjoitti:
Onko kävelyvauhti sinun mielestäsi vasta se missä pitää antaa tilaa muille???
Kyllä minun mielestä on jo se mikä ajaa alle muun liikenteen ja saa taakseen muodostumaan jonoa.Pistää epäilemään, että ymmärrätkö edes mistä tarkalleen puhutaan. No, jatketaan yrittämistä.
Onko sinulla jokin syy olettaa, että mielestäni vasta kävelyvauhti velvoittaa helpottamaan ohituksia?
Sinun mielestäsi hitaasti ajava voi olla mikä hyvänsä, mutta miksi ylinopeutta ajava luokiteltaisiin sellaiseksi lain edessä? - Mie mie
~~~ kirjoitti:
Pistää epäilemään, että ymmärrätkö edes mistä tarkalleen puhutaan. No, jatketaan yrittämistä.
Onko sinulla jokin syy olettaa, että mielestäni vasta kävelyvauhti velvoittaa helpottamaan ohituksia?
Sinun mielestäsi hitaasti ajava voi olla mikä hyvänsä, mutta miksi ylinopeutta ajava luokiteltaisiin sellaiseksi lain edessä?Hmmmm. Onko se niin perkeleen vaikeaa ajaa sitä tienopeutta ??? Haitasta muille tien käyttäjille niin alle sallitun ajajat haittaavat huomattavasti useampaa kuin pientä ylinopeutta ajaavat (n. minuutti ja ylinopeutta ajava ei edes näy enään mutta alle sallitun ajava voi olla kauan siinä edessä varsinkin jos ajaa vähän painavempaa ajoneuvo yhdistelmää
- Autoilija3
Autoilija3 taisi hävitä keskustelusta tai sitten ei "viitsi" vastata enää keskusteluun.
En malta olla pois. Onko Jamppa tarkistanut mittarin? Vaikka minä ajaisin suurinta sallittua nopeutta ja taakseni muodostuisi jonoa en minä estä heidän ohitus pyrkimyksiään vaan paremminkin autan ohitusten helpottamiseksi.
Koska minä en ole poliisi eikä minun tehtäväni ole puuttua toisten nopeuksiin ei sitä koskaan tiedä kuinka kiire sitä on ohittajalla. Kyllä ylinopeutta ajavat ennen pitkään osuvat poliisin tutkaan.
Mikä meitä suomalaisia oikein vaivaa, kun emme tahdo helpottaa ohittajan asemaa? Onko se maailman kauhein asia jos joku ohittaa???? Ainakin ulkomailla autoillessa olen havainnut, että siellä kyllä päästetään kohteliaasti ohi, vaikka ohittaja ajaisi ylinopeutta. Mutta me suomalaiset olemme maailman jääräpäisin kansa ja asenne vammaisin. - Autoilija3
~~~ kirjoitti:
Pistää epäilemään, että ymmärrätkö edes mistä tarkalleen puhutaan. No, jatketaan yrittämistä.
Sinun mielestäsi hitaasti ajava voi olla mikä hyvänsä, mutta miksi ylinopeutta ajava luokiteltaisiin sellaiseksi lain edessä?Mikä sinulle on sitten vaikeaa, jos taaksesi muodostuu jonoa, että helpottaisit ohitusta??? En käsitä tuollaista asenne vammaista, joka ei voi auttaa kanssa autoilijaa. Onko se maailman kauhein asia, jos joku ohittaa??? Tiedätkö että ohittajalla voi olla tosissaan kiire??? Oletko sinä jokin poliisi olevinasi??? Kyllä ylinopeuksista huolehtii poliisi et sinä.
Minua ei haittaa yhtään jos joku minut ohittaa tai tulee minun ja edellä olevan väliin. Minä teen päinvastoin tilaa, jotta pääsee siihen helposti, vaikka minulla on jo turvaväli edellä ajavaan. Ja minä aina hidastan vauhtia jos näen että vastaan tulee auto tai näkývyys on rajoitettu jos minut silloin joku ohittaa ja tietenkin väistän pientareelle.
Meillä suomalaisilla on tosi paha asennevamma me pidämme toista autoilijaa jonkinlaisena vihollisena emme voi millää helpottaa toisen ohitusta vaikka ajamme muuta liikennettä hitaammin. Sanotaan vaan ""Minä se määrään mitä nopeutta sinä ajat""" Tällä asenteella me olemme liikenteessä. - ....,,,,
Autoilija3 kirjoitti:
En malta olla pois. Onko Jamppa tarkistanut mittarin? Vaikka minä ajaisin suurinta sallittua nopeutta ja taakseni muodostuisi jonoa en minä estä heidän ohitus pyrkimyksiään vaan paremminkin autan ohitusten helpottamiseksi.
Koska minä en ole poliisi eikä minun tehtäväni ole puuttua toisten nopeuksiin ei sitä koskaan tiedä kuinka kiire sitä on ohittajalla. Kyllä ylinopeutta ajavat ennen pitkään osuvat poliisin tutkaan.
Mikä meitä suomalaisia oikein vaivaa, kun emme tahdo helpottaa ohittajan asemaa? Onko se maailman kauhein asia jos joku ohittaa???? Ainakin ulkomailla autoillessa olen havainnut, että siellä kyllä päästetään kohteliaasti ohi, vaikka ohittaja ajaisi ylinopeutta. Mutta me suomalaiset olemme maailman jääräpäisin kansa ja asenne vammaisin.Olen 43 vuotta ajanut autoa teillä jossa on paljon raskasta liikennettä, puutavaraa ja turvetta, enkä ole koskaan nähnyt kohteliasta kuljettajaa, joka olisi välillä poikennut linja-autopysäkille, tai levähdyspaikalle antamaan tietä kiireisille henkilö- ja linja-autoille. Pöyristyttävää itsekkyyttä. Mikähän meitä suomalaisia vaivaa, kun minun kiirettäni ei koskaan oteta huomioon? Pitäisiköhän minun katsoa peiliin, josko sieltä näkyisi tuo itsekäs MINÄ?
- Mie mie
Autoilija3 kirjoitti:
Mikä sinulle on sitten vaikeaa, jos taaksesi muodostuu jonoa, että helpottaisit ohitusta??? En käsitä tuollaista asenne vammaista, joka ei voi auttaa kanssa autoilijaa. Onko se maailman kauhein asia, jos joku ohittaa??? Tiedätkö että ohittajalla voi olla tosissaan kiire??? Oletko sinä jokin poliisi olevinasi??? Kyllä ylinopeuksista huolehtii poliisi et sinä.
Minua ei haittaa yhtään jos joku minut ohittaa tai tulee minun ja edellä olevan väliin. Minä teen päinvastoin tilaa, jotta pääsee siihen helposti, vaikka minulla on jo turvaväli edellä ajavaan. Ja minä aina hidastan vauhtia jos näen että vastaan tulee auto tai näkývyys on rajoitettu jos minut silloin joku ohittaa ja tietenkin väistän pientareelle.
Meillä suomalaisilla on tosi paha asennevamma me pidämme toista autoilijaa jonkinlaisena vihollisena emme voi millää helpottaa toisen ohitusta vaikka ajamme muuta liikennettä hitaammin. Sanotaan vaan ""Minä se määrään mitä nopeutta sinä ajat""" Tällä asenteella me olemme liikenteessä.Hmmmm. Ajan isoa autoa ja se että 100:n rajotuksella joku nysvää 70km/h edessä niin siitä ei pääse eroon mitenkää koska ohitukseen menee kilometri ja nysväri alinopeutta ajava saatta olla edessä 100 kilometrä
- ~~~
Mie mie kirjoitti:
Hmmmm. Onko se niin perkeleen vaikeaa ajaa sitä tienopeutta ??? Haitasta muille tien käyttäjille niin alle sallitun ajajat haittaavat huomattavasti useampaa kuin pientä ylinopeutta ajaavat (n. minuutti ja ylinopeutta ajava ei edes näy enään mutta alle sallitun ajava voi olla kauan siinä edessä varsinkin jos ajaa vähän painavempaa ajoneuvo yhdistelmää
Miksi minulta kysyt, että onko niin perkeleen vaikea ajaa sitä tienopeutta? Riippuu olosuhteista, tilanteesta ja siitä, mitä tarkoitetaan perkeleen vaikealla.
- ~~~
Autoilija3 kirjoitti:
Mikä sinulle on sitten vaikeaa, jos taaksesi muodostuu jonoa, että helpottaisit ohitusta??? En käsitä tuollaista asenne vammaista, joka ei voi auttaa kanssa autoilijaa. Onko se maailman kauhein asia, jos joku ohittaa??? Tiedätkö että ohittajalla voi olla tosissaan kiire??? Oletko sinä jokin poliisi olevinasi??? Kyllä ylinopeuksista huolehtii poliisi et sinä.
Meillä suomalaisilla on tosi paha asennevamma me pidämme toista autoilijaa jonkinlaisena vihollisena emme voi millää helpottaa toisen ohitusta vaikka ajamme muuta liikennettä hitaammin. Sanotaan vaan ""Minä se määrään mitä nopeutta sinä ajat""" Tällä asenteella me olemme liikenteessä.Miksi oletat että minulle olisi jotenkin vaikea helpottaa ohitusta? Paitsi jos puhutaan siitä, että minun pitäisi suurinta sallittua tai ylinopeutta ajavana pysäyttää bussipysäkille, koska takana on jonoa, niin siihen en suostu ajan- ja polttoaineensäästösyistä. En myöskään viitsi tukkia bussipysäkkiä liian vähäisestä syystä.
Tai jos puhutaan siitä, että suurinta sallittua tai ylinopeutta ajavana pitäisi pudottaa nopeutta alle auton taloudellisimman nopeuden, tarjotakseen paremman ohituspaikan. En viitsi, koska ajan- ja polttoaineensäästö.
Miten asennevammani on ilmennyt? Miksi kysyt minulta, onko maailman kauhein asia, jos joku ohittaa? Tiedän, että ohittajalla voi olla tosissaan kiire. Miksi olisin olevinani poliisi? Tiedän, että ylinopeuksista huolehtii poliisi, enkä minä.
Minuakaan ei haittaa jos minut ohitetaan, ja tullaan minun ja edellä ajavan väliin. Minäkin teen sen jälkeen tilaa seuraavalle ohittajalle. Minäkin pyrin vaarallisessa ohitustilanteessa välttämään onnettomuuden.
Minusta tuntuu, että sinä pidät minua jonkinlaisena vihollisena, koska kyseenalaistin laintulkintasi perustellusti. - Fakta on tässä
Autoilija3 kirjoitti:
Mikä meitä suomalaisia oikein vaivaa, kun emme tahdo helpottaa ohittajan asemaa? Onko se maailman kauhein asia jos joku ohittaa???? Ainakin ulkomailla autoillessa olen havainnut, että siellä kyllä päästetään kohteliaasti ohi, vaikka ohittaja ajaisi ylinopeutta. Mutta me suomalaiset olemme maailman jääräpäisin kansa ja asenne vammaisin."Onko Jamppa tarkistanut mittarin?"
Muutama km/h hiljempaa kun suurin sallittu, ei vaikuta paljoakaan.
"Koska minä en ole poliisi eikä minun tehtäväni ole puuttua toisten nopeuksiin ei sitä koskaan tiedä kuinka kiire sitä on ohittajalla."
Jos itse ajaa suurinta sallittua (mittarivirhe tiedossa), niin ei ole mitään syytä edesauttaa joitain rikkomaan lakia ja sääntöjä. Jos he haluavat ajaa yli suurimma sallitun, tehkööt he sen ihan omalla vastuullaan. Auttamaan ei erikseen voida ketään velvoittaa.
"Onko se maailman kauhein asia jos joku ohittaa????"
Ohittaminen ei ole kauhea asia. Säännöistä ja rajoituksista piittaamaton toimita sen sijaan ottaa pattiin. Kukaan ei ole lakien ja sääntöjen yläpuolella. - osaamatonkoolet?
Mie mie kirjoitti:
Hmmmm. Ajan isoa autoa ja se että 100:n rajotuksella joku nysvää 70km/h edessä niin siitä ei pääse eroon mitenkää koska ohitukseen menee kilometri ja nysväri alinopeutta ajava saatta olla edessä 100 kilometrä
Peukalo keskellä kämmentä jos et pääse ohi. Siirry bussikyytiin.
- Autoilija3
Fakta on tässä kirjoitti:
"Onko Jamppa tarkistanut mittarin?"
"Koska minä en ole poliisi eikä minun tehtäväni ole puuttua toisten nopeuksiin ei sitä koskaan tiedä kuinka kiire sitä on ohittajalla."
Jos itse ajaa suurinta sallittua (mittarivirhe tiedossa), niin ei ole mitään syytä edesauttaa joitain rikkomaan lakia ja sääntöjä. Jos he haluavat ajaa yli suurimma sallitun, tehkööt he sen ihan omalla vastuullaan. Auttamaan ei erikseen voida ketään velvoittaa.
Ohittaminen ei ole kauhea asia. Säännöistä ja rajoituksista piittaamaton toimita sen sijaan ottaa pattiin. Kukaan ei ole lakien ja sääntöjen yläpuolella.On kai suurin syy se, että rajoitukset ovat erittäin alimitoitetut. Nopeusrajoitukset pitäisi päivittää vastaamaan vuotta 2013. Emme elä 70-lukua milloin rajoitukset tuli voimaan.
Ja siksi niitä rikotaan. - Autoilija3
osaamatonkoolet? kirjoitti:
Aina ei ole mahdollisuutta ohittaa!!!!
On vastaantulevaa liikennettä ja keltaistaviivaa ym - mökkiääliööt
Ali Nopeus kirjoitti:
Silloin kun sinä tampio olet kerännyt mökkireissullasi useamman auton letkan perääsi.
- autolija
Autoilija3 kirjoitti:
Mikä meitä suomalaisia oikein vaivaa, kun emme tahdo helpottaa ohittajan asemaa? Onko se maailman kauhein asia jos joku ohittaa???? Ainakin ulkomailla autoillessa olen havainnut, että siellä kyllä päästetään kohteliaasti ohi, vaikka ohittaja ajaisi ylinopeutta. Mutta me suomalaiset olemme maailman jääräpäisin kansa ja asenne vammaisin.autoilija 3 lta,on mopo hukassa.mene hyvä reppana etsimään sitä pusikosta.tiellä ajetaan sitä nopeutta joka on jokaisen sopivaksi katsoma nopeus.jos reppanalla on kiire on myöhäis herännyt.laita kello soimaan varttia aiemmin niin saat vartin nopeudesta pois.
- autolija
Autoilija3 kirjoitti:
Näiden ajoneuvojen paikka on jo muutenkin pientareella!! Eli kyllä se 19§ tarkoittaa muuta liikennettä hitaammin ajavaa jonka taakse muodostuu jonoa.
autolija,mopoauto ajaa asfaltilla,samoin traktori.en ole koskaan ajanut pikitiellä pientareella.aina olen ajanut asfaltilla.oikeassa laidassa oleva sulkuviivaa ei saa ylittää ajaessa kuin vaaratilanteessa.onko ojalan autokoulukirja oppi mennyt kuuroille korville
- tasakaasulla
~~~ kirjoitti:
Tulkinnassasi on se ongelma, että jonon saa peräänsä jopa päiväsakot suuruudeltaan mahdollistavalla ylinopeudella, kunhan paikka vaan osataan valita sitä varten. Jokin tietyö, jonka alennettua rajoitusta ei ole merkitty päättyväksi.
Puhumattakaan nyt nopeusrajoituksen osoittaman nopeuden ajamisesta. Bussipysäkille väistäminen on aikamoista liioittelua siinä tilanteessa.Lainsäätäjä on antanut kyllä puitteet sille "alinopeudelle" ja "hitaasti kulkevalle ajoneuvolle" = rakenteellisesti hidas.
Juuri tuon vuoksi mm. moottoritielle ei päästetä traktoreita, mopoja eikä mopoautoja. Näiden nopeusero muuhun liikenteeseen olisi niin suuri että se aiheuttaisi todellista vaaraa.
Mutta satasen maantiellä saa ajaa leikkuupuimurilla ja traktorilla. Nämä ovat niitä ajoneuvoja joiden pitäisikin vaistää ajamalla pysäkille tai muulle sopivalle levikkeelle.
Sen sijaan jos ajaa 10-20 alle rajoituksen, niin ei ole mitään syytä väistellä muuta liikennettä. Kyllä keskiverto kansalainen pääsee ohi kun tulee sopiva paikka . Vaaratilanteen aiheuttaa ne hermoilijat (ADHD ? ), jotka ei kykene ajamaan toisen perässä muutamaa minuuttia vähän rauhallisemmin, kunnes avautuu turvallinen ohituspaikka. - oikeudet mullakin
....,,,, kirjoitti:
Olen 43 vuotta ajanut autoa teillä jossa on paljon raskasta liikennettä, puutavaraa ja turvetta, enkä ole koskaan nähnyt kohteliasta kuljettajaa, joka olisi välillä poikennut linja-autopysäkille, tai levähdyspaikalle antamaan tietä kiireisille henkilö- ja linja-autoille. Pöyristyttävää itsekkyyttä. Mikähän meitä suomalaisia vaivaa, kun minun kiirettäni ei koskaan oteta huomioon? Pitäisiköhän minun katsoa peiliin, josko sieltä näkyisi tuo itsekäs MINÄ?
Minähän olen maksanut veroja niinkuin muutkin. Miksi minun pitäisi väistellä muita kulkijoita niinkuin joku moppekoira.
Se ei käy kerta kaikkiaan aikuisen miehen pirtaan.l - kortti yhä taskussa
Autoilija3 kirjoitti:
Aina ei ole mahdollisuutta ohittaa!!!!
On vastaantulevaa liikennettä ja keltaistaviivaa ymMiksi pitäisi ohittaa jos on vastaantulevaa liikennettä tai keltaista viivaa. Silloinhan se nimenomaan on kiellettyä.
- 9 + 8
Autoilija3 kirjoitti:
On kai suurin syy se, että rajoitukset ovat erittäin alimitoitetut. Nopeusrajoitukset pitäisi päivittää vastaamaan vuotta 2013. Emme elä 70-lukua milloin rajoitukset tuli voimaan.
Ja siksi niitä rikotaan.tämä täysin totta, naurettavan alhaiset rajoitukset verrattuna tiestön laatuun. kaikkia taajaman ulkopuolisia rajoituksia (kesä ja talvi) voisi helposti nostaa 20km/h. ja vaikka sitten tiukempi ajo-opetus jotta osaa auton kontrollit unissaankin.
- 4+ 20
puhuttiin varmaankin rekasta. opettele tulkitsemaan lukemasi
- Mie mie
Niin mietippä jos nysväri ajaa 70-75 edessä kuinka pitkä matka tarvitaan vapaata tietä että rekalla pääsee ohi. Ja kaiken lisäksi se nysväri on jojo kuljettaja jonka npeus seilaa sen 10km edestakaisi yritä siinä pitää järkevää turvaväliä ja ajaa vakkarilla.
- 12+14
Autoilija3 kirjoitti:
Jonon kertyminen ei useinkaan ole merkki siitä, että joku ajaa hitaasti vaan useimmiten siitä, että jotkut ajavat reipasta ylinopeutta ja saavuttavat näin nopeusrajoituksia noudattavan.
Hitaasti ajamiseen edellytetään melkoista eroa muuhun liikenteeseen, esim. 80 rajoituksen alueella alle 60 ja 100 alueella alle 80. Pakut, asuntoautot ja peräkärrin vetäjät eivät voi väistellä pysäkeille perässään roikkuvia kuumakalleja, se vaarantaisi liikennettä paljon enemmän edeltävine jarrutuksineen -ei kai kukaan aja pysäkille täydessä vauhdissa- ja pysäkiltä poistuminen on toinen vaaranpaikka. Lisäksi pysäkit eivät ole tarkoitettu väistelyyn vaan pysähtymiseen henkilöiden jättämiseksi kyydistä tai ottamiseen kyytiin. Muu käyttö ei ole laissa määriteltyä.
Omantunnon kysymys niille, jotka valittavat toisten hitautta; ajatteko itse aina sallittujen nopeusrajoitusten mukaisesti? - 2+7
Autoilija3 kirjoitti:
Mikä meitä suomalaisia oikein vaivaa, kun emme tahdo helpottaa ohittajan asemaa? Onko se maailman kauhein asia jos joku ohittaa???? Ainakin ulkomailla autoillessa olen havainnut, että siellä kyllä päästetään kohteliaasti ohi, vaikka ohittaja ajaisi ylinopeutta. Mutta me suomalaiset olemme maailman jääräpäisin kansa ja asenne vammaisin.Tarkoittanet ulkomailla esim. Ruotsia, jossa on väistämisen mahdollistavat pientareet, meillä ei ole.
- 13+6
Autoilija3 kirjoitti:
Onko kävelyvauhti sinun mielestäsi vasta se missä pitää antaa tilaa muille???
Kyllä minun mielestä on jo se mikä ajaa alle muun liikenteen ja saa taakseen muodostumaan jonoa.Eikö nyt kävelyvauhtisista muutenkin pääse aika kevyesti ohi? Minä ainakin olen päässyt. Meidän teillä ei juuri ole mahdollisuuksia "antaa tilaa muille" joten silloin annetaan kaikki se tila, joka jää taakse, hah hah. Mahdollisuuksien mukaan!
Siellä sitä tilaa piisaakin niin ettei tarvitsisi työntää rumaa keulaansa ihan peräpuskuriin.
Ohittamisen estäminen kiihdyttämällä tai keskellä ajamalla taas on tuhmaa käytöstä ja kiellettyä tiellä. - 20+14
Autoilija3 kirjoitti:
Meillä suomalaisilla on tosi paha asennevamma me pidämme toista autoilijaa jonkinlaisena vihollisena emme voi millää helpottaa toisen ohitusta vaikka ajamme muuta liikennettä hitaammin. Sanotaan vaan ""Minä se määrään mitä nopeutta sinä ajat""" Tällä asenteella me olemme liikenteessä.Niinhän täällä yritetään määrätä hitaammille, mitä nopeutta heidän sopisi ajaa (suurinta sallittua))). Sillä asenteella siis olette liikenteessä. Väistäkää muut, tässä tulen minä! Minulla on kiire! Ehkä sillä hitaammin ajavallakin on, ei siinä ehdi väistelemään ja hidastamaan lisää. Sopii sopeutua, ketään ei voi määrätä ajamaan nopeammin kuiin katsoo turvalliseksi ja sopivaksi eikä edes väistämään jos ei ole siihen mahdollisuuksia tiellä. Laki kyllä vaatii sopeuttamaan vauhtinsa siihen tilanteeseen, mikä tiellä on (hitaampi edessä vaikka).
- jenkkaaar
12+14 kirjoitti:
Jonon kertyminen ei useinkaan ole merkki siitä, että joku ajaa hitaasti vaan useimmiten siitä, että jotkut ajavat reipasta ylinopeutta ja saavuttavat näin nopeusrajoituksia noudattavan.
Hitaasti ajamiseen edellytetään melkoista eroa muuhun liikenteeseen, esim. 80 rajoituksen alueella alle 60 ja 100 alueella alle 80. Pakut, asuntoautot ja peräkärrin vetäjät eivät voi väistellä pysäkeille perässään roikkuvia kuumakalleja, se vaarantaisi liikennettä paljon enemmän edeltävine jarrutuksineen -ei kai kukaan aja pysäkille täydessä vauhdissa- ja pysäkiltä poistuminen on toinen vaaranpaikka. Lisäksi pysäkit eivät ole tarkoitettu väistelyyn vaan pysähtymiseen henkilöiden jättämiseksi kyydistä tai ottamiseen kyytiin. Muu käyttö ei ole laissa määriteltyä.
Omantunnon kysymys niille, jotka valittavat toisten hitautta; ajatteko itse aina sallittujen nopeusrajoitusten mukaisesti?Useimmiten jonot kertyvät pumppaavasta ajotyylistä, esim. 79 km/h - 72 - 69 - 84 - 78 km/h. Ajat jatkuvasti alle liikennevirran vauhdin, mutta välillä kiihdytät juuri sopivasti, ettei sinusta päästä ohi. Toisin sanoen jonot kertyvät pääasiassa ajotaidottomuudesta.
- lovevooo
20+14 kirjoitti:
Niinhän täällä yritetään määrätä hitaammille, mitä nopeutta heidän sopisi ajaa (suurinta sallittua))). Sillä asenteella siis olette liikenteessä. Väistäkää muut, tässä tulen minä! Minulla on kiire! Ehkä sillä hitaammin ajavallakin on, ei siinä ehdi väistelemään ja hidastamaan lisää. Sopii sopeutua, ketään ei voi määrätä ajamaan nopeammin kuiin katsoo turvalliseksi ja sopivaksi eikä edes väistämään jos ei ole siihen mahdollisuuksia tiellä. Laki kyllä vaatii sopeuttamaan vauhtinsa siihen tilanteeseen, mikä tiellä on (hitaampi edessä vaikka).
Lain mukaan sinun on aina helpotettava ohitusta ajoi ohittaja ylinopeutta tai ei, sinun tehtäväsi ei ole valvoa toisten nopeuksia.
- vihaan rekkoja
Mie mie kirjoitti:
Niin mietippä jos nysväri ajaa 70-75 edessä kuinka pitkä matka tarvitaan vapaata tietä että rekalla pääsee ohi. Ja kaiken lisäksi se nysväri on jojo kuljettaja jonka npeus seilaa sen 10km edestakaisi yritä siinä pitää järkevää turvaväliä ja ajaa vakkarilla.
Yleensä se "nysväri" vaan on se rekka, jonka ohittaminen näillä pimeillä ja liukkailla syyskeleillä mutkikkaalla tiellä satasen alueella on mahdotonta. REKAT H*VETTIIN AJOTEILTÄ!!!
- Mie mie
vihaan rekkoja kirjoitti:
Yleensä se "nysväri" vaan on se rekka, jonka ohittaminen näillä pimeillä ja liukkailla syyskeleillä mutkikkaalla tiellä satasen alueella on mahdotonta. REKAT H*VETTIIN AJOTEILTÄ!!!
Oot ääliö 10 rekkää niin 9:llä on HA.nysväri jaloissa. Ja jollet pääse 80:n autosta ohi henkilöautolla niin vika on aivan varmasti sinun osaamattomuudessa.
- Mie mie
vihaan rekkoja kirjoitti:
Oot ääliö 10 rekkää niin 9:llä on HA.nysväri jaloissa. Ja jollet pääse 80:n autosta ohi henkilöautolla niin vika on aivan varmasti sinun osaamattomuudessa.
12+14 kirjoitti:
Omantunnon kysymys niille, jotka valittavat toisten hitautta; ajatteko itse aina sallittujen nopeusrajoitusten mukaisesti?kyllä kyllä
Ja kulloinenkin tilannenopeus täytyy sovittaa aina olosuhteita vastaavaksi.
nopeusrajoitus tarkoitta aina suurinta sallittua nopeutta parhaissa mahdollisissa olosuhteissa. jos olosuhteet ovat huonot sallittu nopeus on tietenkin suurinta sallittua nopeutta pienempi, tai jos olosuhteet ovat hyvin huonot sallittu nopeus on hyvin paljon suurinta sallittua nopeutta pienempi.
Niin että alinopeuden määrittely on käytännossä vaikeaa.
jos alinopeus halutaan määritellä pitäisi kaikilla teillä olla muuttuvat nopeusrajoitukset.- rautaisa
Autoilija3 kirjoitti:
On kai suurin syy se, että rajoitukset ovat erittäin alimitoitetut. Nopeusrajoitukset pitäisi päivittää vastaamaan vuotta 2013. Emme elä 70-lukua milloin rajoitukset tuli voimaan.
Ja siksi niitä rikotaan.Fysiikan laitkit ovat nykyään paljon lepsumpia.
- Kukkuhalooooo
Autoilija3 kirjoitti:
Hei, ei blondinaisten, insinöörien, eläkeläispappojen ja savolaisten päissä soi mitään kelloja, eikä tule soimaam. Opettakaa miehet omia siskoja, äitejä ja vaimoja ajamaan, eläkeläisiltä ajokortti pois, insinöörit ÄO testiin ja savolaiset... en edes tiedä mitä auttaisi.
- Sepe21
....,,,, kirjoitti:
Olen 43 vuotta ajanut autoa teillä jossa on paljon raskasta liikennettä, puutavaraa ja turvetta, enkä ole koskaan nähnyt kohteliasta kuljettajaa, joka olisi välillä poikennut linja-autopysäkille, tai levähdyspaikalle antamaan tietä kiireisille henkilö- ja linja-autoille. Pöyristyttävää itsekkyyttä. Mikähän meitä suomalaisia vaivaa, kun minun kiirettäni ei koskaan oteta huomioon? Pitäisiköhän minun katsoa peiliin, josko sieltä näkyisi tuo itsekäs MINÄ?
Nimimerkiklle "....,,,," , joka ei ole koko 43 vuotta kestäneen autoilu-uransa aikana NÄHNYT yhtään autoilijaa, joka olisi autollaan väistänyt bussipysäkille ja antanut tietä takana tuleville: Nyt saat KUULLA/LUKEA, että sellaisiakin on. Minä olen noin tehnyt useita kertoja! Haluan olla tuossa asiassa joustava. Minua alkaa hermostuttaa, jos esim. ajan 80 km/h:n alueella 80 km/h nopeutta ja taakseni alkaa kertyä autojonoa. Silloin muutaman kilometrin jälkeen yleensä ajan hetkeksi bussipysäkille tai P-paikalle ja päästän jonon ohitseni, minkä jälkeen voin jatkaa matkaa rauhallisesti ja hermoilematta, takana olevasta jonosta välittämättä!
Joustavuutta liikenteeseen, ystävät ! Menkääpä ottamaan mallia Ruotsista, miten siellä ollaan kohteliaita! Ajoin perheineni autolla Ruotsissa ensimmäistä kertaa kesällä 1984, Haaparannasta - Luleån - Piteån - Skellefteån - Umeån - Örnsköldsvikin - Härnösandin - Sundsvallin - Hudiksvallin - Söderhamnin - Gävlen - Uppsalan kautta Tukholmaan ja siitä edelleen Västeråsin kautta Köpingiin ja näin, miten kohteliaita ruotsalaiset autoilijat ovat. Minua aluksi aivan hämmästytti, miten hienosti ja oma-aloitteisesti siellä esim. asuntovaunua vetävät autoilijat väistyivät tienpientareelle, antaen tietä takana tuleville nopeammin kulkeville autoille! :-) Heja, Sverige ! Minun toinen kotimaani! Sillä olen asunut ja työskennellyt siellä runsaat 3,5 vuotta (32 - 35 v. sitten, plus ollut kesätyössä v. 1975)! On upeaa olla ruotsalainen, kohtelias, huomioonottava lähimmäinen. - Sepe21
Mie mie kirjoitti:
Hmmmm. Ajan isoa autoa ja se että 100:n rajotuksella joku nysvää 70km/h edessä niin siitä ei pääse eroon mitenkää koska ohitukseen menee kilometri ja nysväri alinopeutta ajava saatta olla edessä 100 kilometrä
Kirjoitat: "Ajan isoa autoa ja se että 100:n rajoituksella joku nysvää 70 km/h edessä niin siitä ei pääse eroon mitenkään koska ohitukseen menee kilometri ja nysväri alinopeutta ajava saattaa olla edessä 100 kilometriä."
Jos minun autoni perässä on peräkärry, niin suurin sallittu nopeuteni on 80 km/h, enkä tule ajamaan ylinopeutta enkä antamaan poliisille mahdollisuutta sakottaa minua ja siirtää minun vähistä rahoistani 70 tai 80 tai 100 tai 120 euron summaa valtion pohjattomaan kukkaroon, ylinopeuden takia = täysin aiheetta. Muista se. Paina se pääluuhusi. Ja sitä paitsi isoa autoa, esim. kuorma-autoa tai rekka-autoa, ei saa ajaakaan 100 km/h nopeudella. Ainoastaan joillakin busseilla on oikeus ajaa laillisesti 100 km/h nopeudella. Malttia, veliseni, liikenteeseen. - Trattoria
Alinopeutta ei voi kieltää, eikä ketään voi pakottaa ajamaan ylintä sallittua nopeutta. Joskus keliolosuhteet ovat sellaiset, että kaikkien olisi paras ajaa alinopeutta. Mutta jos joku ajaa tietoisesti huomattavasti muuta liikennettä hitaammin, mikä voi tulla eteen maantieajossa, ei niinkään taajamaliikenteessä, hänellä pitäisi olla väistämisvelvollisuus mahdollisuuksien mukaan. Esim. mopoautoilla pitäisi olla lakisääteinen väistämisvelvollisuus. Ajoimme ysitietä Urjalan tienoilla, keltaista viivaa ja mutkia oli vähän väliä ja vastaan tulevaa liikennettä niin paljon, että ohittamismahdollisuutta ei ollut. Etummaisena kulki mopoauto, joka sitten veti satasen alueella pitkää letkaa perässään 45km/h. Eikä ajatustakaan väistää esim. linja-autopysäkille, joita olisi kyllä ollut tarjolla. Tällaisen toiminnan pitäisi ehdottomasti olla sakotettavaa.
Samoin traktoreilla pitäisi olla väistämisvelvollisuus, milloin se vain on mahdollista. Traktori vain on niin suurikokoinen kulkupeli, ettei siinä aina bussipysäkki riitä. Yleensä kyllä traktorit pyrkivär antamaan tietä, milloin se vain on mahdollista. Mutta sellaiselle pienelle vehkeelle kuin mopoautolle se on mahdollista lähes aina. - joku kohtuus sentään
Autoilija3 kirjoitti:
Kyllä se muuta liikennettä haittavaa,jos moottoritiellä on rajoitus 100km/h ja joku köröttelee siellä kahdeksaakymppiä,enkä nyt tarkoita ns.uusia kuskeja,joilla on tuore kortti taskussa,heillä pitäisi olla vanhankunnon kasikympin lätkä takalasissa.
- kohtu jokuus sentään
joku kohtuus sentään kirjoitti:
Kyllä se muuta liikennettä haittavaa,jos moottoritiellä on rajoitus 100km/h ja joku köröttelee siellä kahdeksaakymppiä,enkä nyt tarkoita ns.uusia kuskeja,joilla on tuore kortti taskussa,heillä pitäisi olla vanhankunnon kasikympin lätkä takalasissa.
juu, moottoritiellä se ohittaminen vasta vaikeaa onkin.
ihan hirmu vaikeaa.
miten kukaan voi osata? - käytöstä ho-mot
poitsu63 kirjoitti:
kyllä kyllä
Ja kulloinenkin tilannenopeus täytyy sovittaa aina olosuhteita vastaavaksi.
nopeusrajoitus tarkoitta aina suurinta sallittua nopeutta parhaissa mahdollisissa olosuhteissa. jos olosuhteet ovat huonot sallittu nopeus on tietenkin suurinta sallittua nopeutta pienempi, tai jos olosuhteet ovat hyvin huonot sallittu nopeus on hyvin paljon suurinta sallittua nopeutta pienempi.
Niin että alinopeuden määrittely on käytännossä vaikeaa.
jos alinopeus halutaan määritellä pitäisi kaikilla teillä olla muuttuvat nopeusrajoitukset.MOOTTORITIELLÄ EI SAA ajaa alle 120!! VARSINKAAN NE VIT-TUILIJAT jotka jarruttaa OHITUSKAISTALLA ajavia ajamalla REILUSTI ALLE 120km/h ja 120 km/h
jatkakaa samaan tyyliin,niin kyllä KOLARIT LISÄÄNTYY...
perä-aukot! - Pummit ojoon
Miksi teidän pitää häiritä liikennettä joka paivä. Ei tuollaisten vajakkien kannata lähteä sossumatkoilleen, kun pää on niin pehmeä, ettei ajaminen suju. Pysykää siellä koloissanne pois kunniallisten ihmisten tieltä. Osalla meistä on oikeasti työ ja asioita hoidettavana, joten pummit voisi olla pois veroillamme maksetuilta teiltä. Kaikki eivät loisi sossutukien varassa.
- Jarppi
Autoilija3 kirjoitti:
Mitenkäs rekkojen laita sitten? Ne ajelee sen, minkä autoistaan pääsee, mutta eipä ne pysy aikatauluissaan, jos ne alkaa pysähtelemään bysäkeille päästelemään jonoa ohi. Niiden rajoittimet kirotuttaa teillä, jossa on 100km/h rajoitus, mutta nämäpä eivät siihen vauhtiin pääse.
Mopoaotoilla ajelun voisi huoletta kieltää kaikilla teillä, jossa muun liikenteen nopeus on yli 60km/h. Aihettavat järkkyjä jonoja taakseen ja eivät osaa pysähtyä bysäkille päästämään muita ohi, kun on keltaista nestettä nuppi pullollaan. - järkeä liikenteeseen
Ali Nopeus kirjoitti:
Moneskohan keskustelu tämä on jo samasta aiheesta?
Nimimerkki Ali Nopeus löytää poliisin vastauksen kysymykseen tästä linkistä (olen lisännyt tämän muutamaan aiempaankin "alinopeus"-keskusteluun...):
http://www.aamulehti.fi/Autot/1194737792145/artikkeli/tien tukkeet hiljaa ajavan on paastettava muu liikenne ohi.html
Hyvä ohje, eikö vain ;)
Eli rautalangasta väännettynä: jos ajat alhaisempaa nopeutta kuin muu liikenne tai nopeusrajoitus autojono perässä tai vilkas liikenne (ohittaminen vaikeaa tai mahdotonta) = muu liikenne (takana oleva autoletka) on päästettävä ohi.
Alinopeutta ei ole, hitaasti saa ajaa, MUTTA muuta liikennettä ei saa haitata hitaasti ajamalla.
Nopeusrajoitusten tärkein tavoite liikenneturvallisuuden parantamiseksi on yhtenäistää ajonopeuksia. Ikävä kyllä, näyttäisi siltä, että - .................
Fiksumpi antaa olla...
Tyhjät tynnyrit kolisee eniten. - .................
kortti yhä taskussa kirjoitti:
Miksi pitäisi ohittaa jos on vastaantulevaa liikennettä tai keltaista viivaa. Silloinhan se nimenomaan on kiellettyä.
Rautalangastako se pitää vääntää. No kerran vielä: JOS SE EDELLÄ AJAVA JURNAA PERKELE 70:IÄ SAATANA 100:EN ALUEELLA. MINKÄLAINEN SAATANAN LUOPIO YNNÄ SAIRAALAJÄTE YNNÄ ALKULIMA PITÄÄ OLLA ETTEI TUOTA KÄSITÄ.
Miten sä yleensä pärjäät elämässä?! - ......
autolija kirjoitti:
autoilija 3 lta,on mopo hukassa.mene hyvä reppana etsimään sitä pusikosta.tiellä ajetaan sitä nopeutta joka on jokaisen sopivaksi katsoma nopeus.jos reppanalla on kiire on myöhäis herännyt.laita kello soimaan varttia aiemmin niin saat vartin nopeudesta pois.
Ei EI tiellä ei tarvii surkeimman nyhvärin mukaan mennä jolle pysty henkilöautolla ajamaan tienopeutta niin kulkee julkisella.
- Autoilija3
~~~ kirjoitti:
Puhumattakaan nyt nopeusrajoituksen osoittaman nopeuden ajamisesta. Bussipysäkille väistäminen on aikamoista liioittelua siinä tilanteessa.Laki ei ole antanut mitään selvää nopeutta mikä olisi alinopeus. Mutta eiköhän tuo ole aivan päivänselvä asia, että jos ajat muuta liikennettä hitaammin ja sinun taakse muodostunee jonoa olet silloin hitaasti ajava. Ja sinulla on silloin velvolisuudet voimassa.
- enevpk
12+14 kirjoitti:
Omantunnon kysymys niille, jotka valittavat toisten hitautta; ajatteko itse aina sallittujen nopeusrajoitusten mukaisesti?Nyt en arvaa, mitä tällä retorisella kysymyksellä tarkoitit
"Omantunnon kysymys niille, jotka valittavat toisten hitautta; ajatteko itse aina sallittujen nopeusrajoitusten mukaisesti?"
Ajan aina, kun tilanne sallii n. 3 tai 4 km/h yli sallitun nopeuden, eli otan marginaalin "väärään" suuntaan siksi, että en häiritsisi muita hitaudellani. Lisäksi seuraan gps:stä jatkuvasti mittarivirhettä, joten tiedän autoni todellisen nopeuden.
Väitän, että aika moni muukin menettelee samoin. - ~~~
Autoilija3 kirjoitti:
Laki ei ole antanut mitään selvää nopeutta mikä olisi alinopeus. Mutta eiköhän tuo ole aivan päivänselvä asia, että jos ajat muuta liikennettä hitaammin ja sinun taakse muodostunee jonoa olet silloin hitaasti ajava. Ja sinulla on silloin velvolisuudet voimassa.
Laissa ei ole termiä alinopeus, mutta sillä tietysti tarkoitetaan nopeutta, joka on vähäisempi kuin rajoitusnopeus. Millä perusteella kuvaamasi olisi päivänselvä asia? Olen jo tässä ketjussa perustellut miksi sellainen tulkinta on epälooginen.
- ~~~
tasakaasulla kirjoitti:
Lainsäätäjä on antanut kyllä puitteet sille "alinopeudelle" ja "hitaasti kulkevalle ajoneuvolle" = rakenteellisesti hidas.
Juuri tuon vuoksi mm. moottoritielle ei päästetä traktoreita, mopoja eikä mopoautoja. Näiden nopeusero muuhun liikenteeseen olisi niin suuri että se aiheuttaisi todellista vaaraa.
Mutta satasen maantiellä saa ajaa leikkuupuimurilla ja traktorilla. Nämä ovat niitä ajoneuvoja joiden pitäisikin vaistää ajamalla pysäkille tai muulle sopivalle levikkeelle.
Sen sijaan jos ajaa 10-20 alle rajoituksen, niin ei ole mitään syytä väistellä muuta liikennettä. Kyllä keskiverto kansalainen pääsee ohi kun tulee sopiva paikka . Vaaratilanteen aiheuttaa ne hermoilijat (ADHD ? ), jotka ei kykene ajamaan toisen perässä muutamaa minuuttia vähän rauhallisemmin, kunnes avautuu turvallinen ohituspaikka.Kun termi laissa on "hitaasti kulkevan ajoneuvon", eikä "hitaan ajoneuvon", niin se varmasti koskee muitakin kuin työkoneita yms. Minusta jos ajaa 10-20 alle rajoituksen, on syytä tarjota ohituspaikkoja, mutta se ei tarkoita, että olisi lainmukaista velvoitetta laota pientareelle tai bussipysäkille heti, kun joku saavuttaa.
Ohituspaikkaa on helpoin tarjota jättämällä kiihdyttämättä sopivassa paikassa silloin, kun muutoin kiihdyttäisi. - ~~~
lovevooo kirjoitti:
Lain mukaan sinun on aina helpotettava ohitusta ajoi ohittaja ylinopeutta tai ei, sinun tehtäväsi ei ole valvoa toisten nopeuksia.
Edelleen, lain mukaan ei ole velvoitetta helpottaa ohituksia, jos ei voida tulkita "hitaasti kulkevaksi", mutta niitä ei saa vaikeuttaakaan.
- wsereest
Olipa keksseliä teksti.Mutta olen aikoinani saanut saakot alinopeudesta porvoonväylällä jonkun ensimmäisen matkapuhelim omistajan toimesta.johtuen ajoneuvoni suurimmasta liikennenopeudesta en voinut ajaa nopeamin varsinkaan ajoneuvoni oli väärin kuormattu wolkkari koivupöllie päällä,ja kulkunopeus kyseisellä koneella oli 23 km/ h,!kuka ilmoitti kyseisen tapauksen poliisille.?
Maksoin tuolloiset sakot 95 mk. - Tahvo123
Autoilija3 kirjoitti:
Ts. myös jononvetäjillä on vastuu lain mukaan. Tuosta pykälästä ei karavaanareitten pitäisi päästä mitenkään luistamaan.Hitaasti kulkevalla ajoneuvolla tarkoitettanee mopoautoja, traktoreita, puimureita yms. jotka todellakin ovat hitaita, kuskista riippumatta.
- ~~~
Tahvo123 kirjoitti:
Hitaasti kulkevalla ajoneuvolla tarkoitettanee mopoautoja, traktoreita, puimureita yms. jotka todellakin ovat hitaita, kuskista riippumatta.
Koskee autojakin. Termin pitäisi ainakin olla "hitaan ajoneuvon", eikä "hitaasti kulkevan ajoneuvon", jotta voisi spekuloida koskeeko se autoja.
- humahuma
Autoilija3 kirjoitti:
Ja siksi niitä rikotaan.Hei jampat
ennen ei ollut nopeusrajoituksia kuin taajamissa
kuolonuhreja yli 1200 vuodessa
ja liikenteessä huomattavasti vähemmän autoja.
nyt kuolonuhreja 200-300 ja usea on ajanut humalassa
ja tietenkin rekan keulaan myös.
eli Itsareita tehneet.
Jos humalassa ja itsensä hengiltä niin se on harkittu itsemurha. - pussilaloko
12+14 kirjoitti:
Omantunnon kysymys niille, jotka valittavat toisten hitautta; ajatteko itse aina sallittujen nopeusrajoitusten mukaisesti?bussipysäkille ei saa pysähtyä henkilöautolla eikä muullakaan kyytiläisen poisjättämistä varten,eikä myöskään ottaa ketään kyytiin.
Bussipysäkit ei ole mitään ohituspysäkkejä - pyöali
Mie mie kirjoitti:
Hmmmm. Onko se niin perkeleen vaikeaa ajaa sitä tienopeutta ??? Haitasta muille tien käyttäjille niin alle sallitun ajajat haittaavat huomattavasti useampaa kuin pientä ylinopeutta ajaavat (n. minuutti ja ylinopeutta ajava ei edes näy enään mutta alle sallitun ajava voi olla kauan siinä edessä varsinkin jos ajaa vähän painavempaa ajoneuvo yhdistelmää
kuin vaikeaa on ajaa 80 rajoituksella tasan 80
ei vaikeaa laitetaan vakkari päälle
joka on melkein jokaisessa autossa
jos ei ole niin pitää asentaa tai vaihtaa autoa tai ajaa pyörällä - kyttäjät
Autoilija3 kirjoitti:
Meillä suomalaisilla on tosi paha asennevamma me pidämme toista autoilijaa jonkinlaisena vihollisena emme voi millää helpottaa toisen ohitusta vaikka ajamme muuta liikennettä hitaammin. Sanotaan vaan ""Minä se määrään mitä nopeutta sinä ajat""" Tällä asenteella me olemme liikenteessä.Mikä sinulle on sitten vaikeaa, jos taaksesi muodostuu jonoa, että helpottaisit ohitusta??? En käsitä tuollaista asenne vammaista, joka ei voi auttaa kanssa autoilijaa. Onko se maailman kauhein asia, jos joku ohittaa??? Tiedätkö että ohittajalla voi olla tosissaan kiire??? Oletko sinä jokin poliisi olevinasi??? Kyllä ylinopeuksista huolehtii poliisi et sinä.
Meillä suomalaisilla on tosi paha asennevamma me pidämme toista autoilijaa jonkinlaisena vihollisena emme voi millää helpottaa toisen ohitusta vaikka ajamme muuta liikennettä hitaammin. Sanotaan vaan ""Minä se määrään mitä nopeutta sinä ajat""" Tällä asenteella me olemme liikenteessä.
Enkä minä taatusti väistä jos ajat ylinopeutta
olen sen verran kyttä - Anonyymi
Fakta on tässä kirjoitti:
"Onko Jamppa tarkistanut mittarin?"
Ohittaminen ei ole kauhea asia. Säännöistä ja rajoituksista piittaamaton toimita sen sijaan ottaa pattiin. Kukaan ei ole lakien ja sääntöjen yläpuolella.Mittarivirhe voi olla alunperin muutaman km alle oikean, mutta mitäs kun ja jos tietämättömälle naiskuskille pakkomyydään esim 215\40R17 matalaprofiili renkaat, kun aiemmin ollut 225\65R17 kumit.
Näin se aiemmin muutan km heitto onkin nyt uusilla matalaprofiilikumeilla 10km tai enemmän alle oikean ajonopeuden?
Luuletko että sama sinkku naiskuski tajuaa tätä, ja käy kalibroituttamassa mittarinsa tai vaihtaa eddllisenkokoisiin kumeihin? vaikka jonoa olisi takana?
Useimmat katsoo mittariin ja toteavat itselleen "ajan rajoitusten mukaan miksi ihmiset hinaavat kontissa kiinni onko kaikilla halu ajaa ylinopeutta?", tajuamatta ollenkaan syytä, ehkä ikinä.
Ei ne rengasliikkeet kerro näitä edes kysymällä. Ei miehille eikä naisille, ja vuosien saatossa tullut huomattua moisen olevan valitettavan yleistä, pääsee vanhoista varastoista eroon myymällä ne hyvään hintaan tietämättömille :) - Anonyymi
kohtu jokuus sentään kirjoitti:
juu, moottoritiellä se ohittaminen vasta vaikeaa onkin.
ihan hirmu vaikeaa.
miten kukaan voi osata?pentti ja sirkkakin käänty kotio kun oli seissy motarin liittymässä vartin ja autoja suhahteli ohi kovaa vauhtia!
- Anonyymi
Pummit ojoon kirjoitti:
Miksi teidän pitää häiritä liikennettä joka paivä. Ei tuollaisten vajakkien kannata lähteä sossumatkoilleen, kun pää on niin pehmeä, ettei ajaminen suju. Pysykää siellä koloissanne pois kunniallisten ihmisten tieltä. Osalla meistä on oikeasti työ ja asioita hoidettavana, joten pummit voisi olla pois veroillamme maksetuilta teiltä. Kaikki eivät loisi sossutukien varassa.
sossupummeillahan onkin monella varaa omaan autoon.
vai puhutkohan mustalaisista? Ainoa ryhmä joka sopii kuvaukseesi. - Anonyymi
................. kirjoitti:
Rautalangastako se pitää vääntää. No kerran vielä: JOS SE EDELLÄ AJAVA JURNAA PERKELE 70:IÄ SAATANA 100:EN ALUEELLA. MINKÄLAINEN SAATANAN LUOPIO YNNÄ SAIRAALAJÄTE YNNÄ ALKULIMA PITÄÄ OLLA ETTEI TUOTA KÄSITÄ.
Miten sä yleensä pärjäät elämässä?!:)))))
aika huonosti tuo näyttää pärjäävän kuten sinäkin kun suolessa kommenttia väännät. meitä on moneksi, itsekin sorruin xDXDxD ja vielä muutama äksdee ni tulee kunnon teinivaikutelma xD - Anonyymi
enevpk kirjoitti:
Nyt en arvaa, mitä tällä retorisella kysymyksellä tarkoitit
"Omantunnon kysymys niille, jotka valittavat toisten hitautta; ajatteko itse aina sallittujen nopeusrajoitusten mukaisesti?"
Ajan aina, kun tilanne sallii n. 3 tai 4 km/h yli sallitun nopeuden, eli otan marginaalin "väärään" suuntaan siksi, että en häiritsisi muita hitaudellani. Lisäksi seuraan gps:stä jatkuvasti mittarivirhettä, joten tiedän autoni todellisen nopeuden.
Väitän, että aika moni muukin menettelee samoin.tein sinusta juuri rikosilmoituksen, todisteena suoli!
Onnea korkeimman oikeuden käsittelyyn maanpetoksesta, perunaa ei ikinä saa laittaa mikroon, sehän lukee jo perunaan printatussa tuoteselosteessa perunan kuoressa!
Oletko muuten koittanut kuoria perunaa, syöttää sen kuorta tulostimeen ja saada tulostimen uskomaan että kyseessä on vain valokuvapaperi, aikamoista sotkua.
Vielä kettumaisempaa on saada liimattua kuori takaisin perunaan ennen sen toimitusta muiden ohella lähimarkettiisi jotta voit pottuja sieltä ostaa tänäkin päivänä!
JOTEN MUISTA TÄMÄ SEURAAVAN KERRAN KAUPASSA!
Jos perunoissa ei ole tuoteselostetta, palauta se einestehtaalle ja saat tilalle 2 maksalaatikkoa yllätyksen kera!
Seuraavassa jaksossa karuja paljastavia totuuksia kukkakaalista, ja mitä tapahtuu jos laittaa kukkakaalia korvaan, pysy siis kanavalla! - Anonyymi
wsereest kirjoitti:
Olipa keksseliä teksti.Mutta olen aikoinani saanut saakot alinopeudesta porvoonväylällä jonkun ensimmäisen matkapuhelim omistajan toimesta.johtuen ajoneuvoni suurimmasta liikennenopeudesta en voinut ajaa nopeamin varsinkaan ajoneuvoni oli väärin kuormattu wolkkari koivupöllie päällä,ja kulkunopeus kyseisellä koneella oli 23 km/ h,!kuka ilmoitti kyseisen tapauksen poliisille.?
Maksoin tuolloiset sakot 95 mk.sut vasikoi juurikin se ekan kännykän omistaja, siks se mateli ookko nää oulusta vai muuten vaan uuno?
- Anonyymi
Ali Nopeus kirjoitti:
Juupeli juu, me varovaisuutta uskollisesti noudattavat kuljettajat pidämme vauhdin aina keliin sopivana ja ei meillä ole tarvetta ohituksiin, koska tykkäämme ajella muita vähän hitaammin siitä syystä, koska silloin ei tarvitse ajella jonossa ilman turva välejä, vaan saa jättäytyä muista erilleen sinne taakse, jolloin edessä on aina tilaa ja ei ole pelkoa ketjukolariin joutumiselle. Esim juuri nyt huonojen ajokelien vallitessa on absurdia puhua alinopeuksista, koska juuri huonojen kelien aikaan on turvallisuussyitä etenkin ajettava sitä surullisen kuuluisaa alinopeutta, joka ei kuitenkaan tarkoita 30 km/h. Joskus on ollut kuitenkin sellainen peilikirkas tienpinta, että on joutunut ajamaan tuota 30 km/h ali-ali nopeutta. Jotkut kuitenkin mieltää aina sen, että liikennemerkin nopeutta pitää noudattaa tinkimättömästi ja sen alle nopeus on juuri sitä heidän vihaamaansa alinopeutta. Esim. hirvivaara merkin kohdalla ei ole nopeutta määritelty, vaan kuskin on itse tajuttava alentaa nopeuttaan sille tasolle, missä uskoo pystyvänsä väistämään hirveä.
- Anonyymi
Autoilija3 kirjoitti:
Älä unta näe, että muita hitaammin ajavat alkaisivat joka kerta väistelemään bussi pysäkeille, kun takaa tulee se vauhtihirmu. Sinulla pitää olla vaan sitä kärsivällisyyttä odotella perässä sopivaa rakoa, jolloin voit turvallisesti lähteä ohittamaan sen sua hitaammin ajavan. Itse karavaanina en aja koskaan kuin vaan sitä 80 km. tuntivauhtia, koska se on itselle juuri se sopiva vauhti. Mitä tulee jonon keräämiseen, niin sehän on vaan niitten takana tulijoitten päänsärky, ei suinkaan edellä ajavan. Koskaan ei tule sellaista harmoniaa liikenteeseen, jossa kaikki ajaisivat tismalleen samalla nopeudella, joten siksi on vaan tyydyttävä ja sopeuduttava siihen tosi asiaan, että meitä on moneksi, eli jokainen valitsee itselleen sopivaksi katsomansa vauhdin. Tuo sun naivi neuvosi pidellä taukoa bussipysäkillä ei toisi juurikin siksi, koska silloinhan joutuisi aina vähän päästä tauolle. Ei siis toimi ja miksi pitäiskään, koska onhan siinä vasemmalla vapaa kaista, että siitä vaan ohittelemaan ja kokeilemaan tuuriaan. itsekkin joutuu monesti ajelemaan letkan perässä,kun joku ajelee etumaisena muita hitaammin, mutta ei se haittaa. Siellä perässä kaukana muista on nautinnollsita ajella seuraten jarruvalojen loistetta, kun siellä edessä tungetellaan ahtaisiin väleihin ja tehdään uhkarohkeita ohituksia.
- Anonyymi
Mie mie kirjoitti:
Mutta kun jokaisella on pyhä oikeus ajaa sitä itsellensä sopivaa nopeutta 😁
- Noh-noh
Tästä muun eduskunnan vastustuksesta tuohon "alinopeuteen" esim. moottori- ja valtateillä näkyy syy miksi tämä pykälä on.
Pykälä tuli korttelin ympäri pillurallia harrastavien takia.
Ajettiin hitaasti flirttaillen jalankulkijan rinnalla ja näiden jalkakäytävällä kävelevien takia tehtiin äkkipysähdyksiä vaikka mitään liikennetilannesyytä ei ollut.
Aikaisemmin ei tällaiseen kiusantekoon ollut pykälää. - ajastin käyttöön
Minuakin harmitti tänään se että jonon nopeus oli vain 70 km/h vaikka rajoitus oli 80 km/h. Se ei kuitenkaan vaikuttanut perillepääsyyn merkittävästi, säästin kuitenkin karkeasti arvioiden 30 minuuttia verrattuna kävelyyn bussikyytiin.
"Alinopeudesta" voi tulla paha mieli, ylinopeudesta voi joku vammautua tai kuolla.- tulpilta kortti pois
nuo alinopudet aiheutavat ohituksia ja vaaratilanteita, joten on todella itsekästä toimia tien tulppana ja aiheutttaa vaaraa liikenteessä.
- P e n t t i
tulpilta kortti pois kirjoitti:
nuo alinopudet aiheutavat ohituksia ja vaaratilanteita, joten on todella itsekästä toimia tien tulppana ja aiheutttaa vaaraa liikenteessä.
Pentti komppaa 100.
- Heittämällä ohi
tulpilta kortti pois kirjoitti:
Sä et vaan osaa...
- komppaamyös
P e n t t i kirjoitti:
Pentti komppaa 100.
Lisäisin, että jos ajelee vaikkapa tuon 10km/h sallittua hitaammin, se osoittaa, ettei ole kiire mihinkään, mutta on se ihme ettei kuitenkaan ole aikaa ajaa hetkeksi jollekin levikkeelle sivuun ja päästää taakse kertyvä jono ohi??? Voisipa sanoa itsekästä käytöstä ja omaan napaan tuijottelua.
- ....
komppaamyös kirjoitti:
Lisäisin, että jos ajelee vaikkapa tuon 10km/h sallittua hitaammin, se osoittaa, ettei ole kiire mihinkään, mutta on se ihme ettei kuitenkaan ole aikaa ajaa hetkeksi jollekin levikkeelle sivuun ja päästää taakse kertyvä jono ohi??? Voisipa sanoa itsekästä käytöstä ja omaan napaan tuijottelua.
Oma aikataulu on syytä suunnitella siten ettei ole tarve hampaat irvessä ajella suurinta sallittua tai jopa yli. Jos ajo ei maistu, on syytä muuttaa lähemmäksi määränpäätä.
"if you can't stand the heat get out of the kitchen" - olet itsekäs dorka
.... kirjoitti:
Oma aikataulu on syytä suunnitella siten ettei ole tarve hampaat irvessä ajella suurinta sallittua tai jopa yli. Jos ajo ei maistu, on syytä muuttaa lähemmäksi määränpäätä.
"if you can't stand the heat get out of the kitchen"Miksi aikataulut pitäisi "suunnitella" sen mukaan, että jotkut tulppaavat ja häiritsevät normaalia liikennevirtaa??
Itsekkyytesi on uskomatonta ja itse et sitä edes ymmärrä.
Vai oletko ns. bensanpihistäjä?? silloin suosittelen laskemaan uudelleen kuinka paljon oikeasti säästät hituroinnillasi ja onko tuolla summalla vuositasolla oikeasti jotain merkitystä. - komppaamyös
.... kirjoitti:
"if you can't stand the heat get out of the kitchen"Liikenteessä näkee valitettavan paljon juuri kaltaisiasi tientuppia, jotka "kaikkitietävyydessään" yrittävät pakottaa muutkin itse määrittelemäänsä "oikeaan" nopeuteen. Toiset haluavat liikkua matkansa suurinta sallittua nopeutta, ja se ei toisille kuulu.
- Tuo kertoo
"ylinopeudesta voi joku vammautua tai kuolla."
yli nopeudesta on tolkutettu vuosikausia,mut onko tuo syypää?onnettomuudet yleensä vaan johtuvat keskittymisest liikenteeseen!onko ylinopeut se et ajaa kurvis 60 rajoituksel 120?mun mielest tuo on tyhmyyt!ja mont kertaa kokematon kuljettaja ratis,juttu taas laitetaan ylinopeuden piikkiin!vaikka aina pitäis puhua tilannenopeudest,alinopeus sit taas aiheuttaa niit turhia ohituksia mis muutamat kuoleetki,omaa syytään kyl tos muutama vuos takaperi oli käsittämättömiä rekan ohituksia,sakeaan lumipyryyn lähtivät ja tulos oli odotettava! - Tuo kertoo
.... kirjoitti:
"if you can't stand the heat get out of the kitchen"itsekkyydest minä minä minä,kun minä suunnittelin aikatauluni!ei välitetä muist?itse siis minä lähden tarpeeks ajois mut silti ajan yli,kun se ei ole onnettomuuden luoja!
- Peukalo keskellä..?
Tuo kertoo kirjoitti:
itsekkyydest minä minä minä,kun minä suunnittelin aikatauluni!ei välitetä muist?itse siis minä lähden tarpeeks ajois mut silti ajan yli,kun se ei ole onnettomuuden luoja!
Jos et kykene ohittamaan hitaampaa ja ajamaa maksimissaan suurinta sallittua, niin siirry bussikyytiin.
- .......
Peukalo keskellä..? kirjoitti:
Jos et kykene ohittamaan hitaampaa ja ajamaa maksimissaan suurinta sallittua, niin siirry bussikyytiin.
Hmmmm. Bussitkin myöhästyy nysvärien takia.
- .......
Tuo kertoo kirjoitti:
"ylinopeudesta voi joku vammautua tai kuolla."
yli nopeudesta on tolkutettu vuosikausia,mut onko tuo syypää?onnettomuudet yleensä vaan johtuvat keskittymisest liikenteeseen!onko ylinopeut se et ajaa kurvis 60 rajoituksel 120?mun mielest tuo on tyhmyyt!ja mont kertaa kokematon kuljettaja ratis,juttu taas laitetaan ylinopeuden piikkiin!vaikka aina pitäis puhua tilannenopeudest,alinopeus sit taas aiheuttaa niit turhia ohituksia mis muutamat kuoleetki,omaa syytään kyl tos muutama vuos takaperi oli käsittämättömiä rekan ohituksia,sakeaan lumipyryyn lähtivät ja tulos oli odotettava!Niin nysvärinkin takia saattaa kuolla ja vammautua kun lähtee ohittamaan tupajumia
- tere dorka
olet itsekäs dorka kirjoitti:
Miksi aikataulut pitäisi "suunnitella" sen mukaan, että jotkut tulppaavat ja häiritsevät normaalia liikennevirtaa??
Vai oletko ns. bensanpihistäjä?? silloin suosittelen laskemaan uudelleen kuinka paljon oikeasti säästät hituroinnillasi ja onko tuolla summalla vuositasolla oikeasti jotain merkitystä.nyt on sulle nevo hyvä.laitappa kello aikaan ja vaikka 5 minuttia aiemmin soimaan ripeästi aamulla toppakansan toppikset jalkaa ja menoksi.eipä ole kiire mihinkään kun on viisiminuttia aikaa enemmän ajella.jos tämä neuvo ei mene perille.vie korttisi poliisilaitokselle ja sano että sulla fiiraa päästä etkä sovellu muuhun liikenne nopeuteen ajoon........
- toyota?tientuke?
P e n t t i kirjoitti:
Pentti komppaa 100.
Pentti on varmaan myös sitä mieltä että alinopeuksien ohella rangaistavaksi tulisi toyotan omistaminen tai ainakin sillä ajaminen.
- 5+7
komppaamyös kirjoitti:
Liikenteessä näkee valitettavan paljon juuri kaltaisiasi tientuppia, jotka "kaikkitietävyydessään" yrittävät pakottaa muutkin itse määrittelemäänsä "oikeaan" nopeuteen. Toiset haluavat liikkua matkansa suurinta sallittua nopeutta, ja se ei toisille kuulu.
Jonkinlainen pakkomielle varmaan että pitää aina ajella suurinta sallittua nopeutta. Asennevika on myös se että kuvittelee muiden jotenkin tietoisesti estävän, pakottavan tai häiritsevän ajoasi eikä näe että itse yrittää juuri sitä: pakottaa toiset ajamaan kovempaa kuin tahtovat.
- Helppo nakki
....... kirjoitti:
Hmmmm. Bussitkin myöhästyy nysvärien takia.
Voit lähteä aikaisemmin, kaikkien hermot säästyy ja perillekin pääset ajoissa.
- Ei ylinopeussakkoja
olet itsekäs dorka kirjoitti:
Miksi aikataulut pitäisi "suunnitella" sen mukaan, että jotkut tulppaavat ja häiritsevät normaalia liikennevirtaa??
Vai oletko ns. bensanpihistäjä?? silloin suosittelen laskemaan uudelleen kuinka paljon oikeasti säästät hituroinnillasi ja onko tuolla summalla vuositasolla oikeasti jotain merkitystä.Ajatellanpa, että nopeusrajoitus on 100km/h, ja tiellä ajaa kahdeksankymppinen pappa vanhalla autollaan. Pappa on lääkärintarkastuksessa todettu ajokuntoiseksi, ja hänellä on siis oikeus liikkua autollaan tiellä. On varmasti parempi, että pappa köröttää 70 - 80 km/h, kuin että hän ajaisi pakon sanelemana tuota sataakilometriä tunnissa. Ohittaminen on taitolaji, ja koheltajia näkee ihan tarpeeksi. Ylinopeutta kaahaavat ovat tiellä paljon suurempi riski kuin tuo vanha pappa.
- .........33
Ei ylinopeussakkoja kirjoitti:
Ajatellanpa, että nopeusrajoitus on 100km/h, ja tiellä ajaa kahdeksankymppinen pappa vanhalla autollaan. Pappa on lääkärintarkastuksessa todettu ajokuntoiseksi, ja hänellä on siis oikeus liikkua autollaan tiellä. On varmasti parempi, että pappa köröttää 70 - 80 km/h, kuin että hän ajaisi pakon sanelemana tuota sataakilometriä tunnissa. Ohittaminen on taitolaji, ja koheltajia näkee ihan tarpeeksi. Ylinopeutta kaahaavat ovat tiellä paljon suurempi riski kuin tuo vanha pappa.
Ja kakat tulppa on se mikä on poistettava sydämmestä niin kuin tieltäkin. Jos joku ajaa 100 alueella 110 niin ei se ainakaan ole jaloissa eikä näkyvilla minuutin päästa ja siten ei ole vaaraksi ainakaan minulle mutta nysväri on jaloissa ehkä pitempäänkin ja monelle muulle myös
- Ajolupa poistettava
Alinopeutta ajavalla on jo aivovamma.
- .................
Helppo nakki kirjoitti:
Voit lähteä aikaisemmin, kaikkien hermot säästyy ja perillekin pääset ajoissa.
Jos itse ajan rajoituksen mukaan 80:piä ja edelläni ajava 70:piä, niin eikö minulla pidäkin olla lupa työntää tähän edellä ajavaan vauhtia oman autoni keulalla, niin että kulkee oikeaa nopeutta.
Kuivalla maantiellä, jossa loistava näkyvyys, eikä hänen edessään ketään. En minä jaksa ohittaa.....
- Mitä sää ny?
Aja 60 km/h pysähtymättä 2km, maanvyöryn vaara, keltaisten valojen syttyessä poistu paikalta nopeasti.
Alle 60 km/h on siis "alinopeutta" ja suomi-nysvääjä on ns. "liisterissä" kun ei saa ajaa alle 60km/h ! - On olemassa
Kyllä alinopeutta on olemassa. Se on nopeus, joka on hitaampi kuin paikallaan oleminen. Kuten hyvin moni tietäjä on kertonut, on alinopeus erittäin vaarallinen ilmiö liikenteessä. Onneksemme se on myös äärimmäisen harvinainen.
- tietäjä92
Alinopeus lakipykälänä on vaativa, sillä samat tilanteen riippuvaisuudet kuuluvat siihenkin. Esimerkiksi jos moottoriteillä olisi alin sallittu nopeus 110 km/h, jokaisen olisi esimerkiksi kovassa rankkasateessa (näkyvyyttä 5 m eteen tuulilasinpyyhkijät vimmatusti silmissä vilisten) ajettava tuota 110:iä vaikka kuinka hirvittäisi. Ei kuullosta turvalliselta touhulta sekään. Mieluummin alinopeus kuin epäturvallisuus.
- Tuo kertoo
Mihi on tultu?järki sen ku vähenee yhteiskunnas! menet autol kävelle meinaat nupata,ajat silti rajoituksien mukaan vaik olis minkälainen keli tahansa!alinopeus ei haittaa moottoriteil,niil kenel haittaa pitäis mennä akouluun uudestaa!alinopeus haittaa normaaleil teil ja varsinki hyvil keleil!
- Tilannenopeus
Itse olen joutunut ajamaan TRE-HKI moottoritiellä välillä 60 km/h kun oli niin sankka sumu. Pelkäsin kuitenkin koko ajan että joku taliaivo joka ei ymmärrä tilannenopeudesta mitään, tulee 100 km/h vauhdilla peräkonttiin.
Suurin sallittu on hyvällä kelillä ja näkyvyydellä se maksiminopeus jota saa ajaa. Kun olosuhteet muttuvat, tiputetaan vauhtia. Tähän suomen tavalliset taatelintallaajat eivät kykene. - 8+2
Ei ole mitään järkeä ruveta laatimaan tuollaisia nopeussääntöjä moottoritiellä koska siellä pääsee yleensä ohi toista kaistaa. Jono-ongelmat tulevat tavallisilla teillä, missä ei ole ohituskaistoja eikä leveitä pientareita, tie mutkailee ja näkyvyys on huono.
Oikea asenne auttaa liikenteessä.
- Stradaa pukkaa
Tällä palstalla pitäisi olla noiden plussien ja miinusten lisäksi mahdollisuus kysymysmerkkiin (?).
Vois kirjoittamatta kysäistä, että mitäköhän tarkoitat.- tietäjä92
Tuli kyllä täysin sama ajatus mieleen kun luin tuon aikaisemman vastauksen minulle.
- MUISTELKAA
Miten kävi Porvoon moottoritielä,kun ajettiin lumipyryssä sitä 100:ta
- Onhan näitä
Niin ja monessa muussakin paikassa on käynyt ketjukolareita. Ja ihme kyllä juuri moottoriteillä, tosi ihmeellistä.
http://www.stara.fi/2012/04/02/valtava-ketjukolari-tampereella/
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288446608557.html
http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194718986227/artikkeli/muistatko taman - satoja autoja kolaroi aamupyryssa paakaupunkiseudun valtavaylilla myos 2005.html
- 14+2
Miksihän lähes kaikki ajavat yleensä alipainoisella autolla?
- Kymppi
Alipainoisella?
- ....,,,,
Kymppi kirjoitti:
Alipainoisella?
Tarkoittanee, että ajetaan alle suurimman sallitun kokonaismassan, mikä on sallittuakin. Samoin voi ajaa alle suurimman sallitun nopeuden.
- Kymppi
....,,,, kirjoitti:
Tarkoittanee, että ajetaan alle suurimman sallitun kokonaismassan, mikä on sallittuakin. Samoin voi ajaa alle suurimman sallitun nopeuden.
Aivan. Sehän on aivan totta että hyvin suuri osa kilometreistä ajetaan vain yksin ilman täyttä kuormaa. Ihan hölmöähän sellainen on. Ja sitten vielä jolkotetaan alinopeutta, tuplahölmöä siis. Eli koko reservi käyttöön: Täysi kuorma päälle ja kaasu pohjaan!
- Näinsemenee690cc
Ostakaa moottoripyörä niin ei vituta kun ihmiset ajaa 50 alueella 40km/h ei ku vaan sata lasissa keskikaistaa ohi
- Kyllä muuten..
mutta kun motskarilla ajaminen on melko viileätä talvikuukausina, eikä se oikein huvita muutenkaan räntä- ja lumisateessa etenkään tuulisella säällä.
- resfdsfsdfsd
Sitten pelkääjän paikalla oleva teini päättääkin aukaista oven oksentaakseen niin siinä ollaankin ihmeissään kun herätään sairaalasta parin päivän päästä ilman toista jalkaa.
- Kymppi
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013093017550732_uu.shtml
Ehkä alinopeutta ei ole, mutta törkeä ylinopeus on täysin olemassa oleva. Oliko tosiaan noin kova kiire monttuun asti? No sinnehän pääsi. Mitäköhän mömmöjä lienee vedellyt? - Todellakinonalinopeu
Minusta laissa pitäisi olla myös törkeä alinopeus on ärsyttävää kun jotkut ajaa 40km/h alueella tasan neljääkymppiä auton mittariin joka huijaa 5km
- rairairairairairai
Tämmöisten seikkojen takia on hyväkin, kun ajokorttien hinnat nousi. Saa tuota huonompaa ainesta karsittua joukkoliikenteen käyttäjiksi :)
Leipä on taattu itsellekin sen myötä.
-ABECEDE- Fundeeraaja...
"rairairairairairai", aivan totta.
Pitääkö jokaisen ajaa? Onko se todellakin välttämätöntä? - Reputtajat?
Fundeeraaja... kirjoitti:
"rairairairairairai", aivan totta.
Pitääkö jokaisen ajaa? Onko se todellakin välttämätöntä?Ketkä eivät läpäise autokoulua? Mielestäni kaikki hörötkin saavat ajokortin ja sitten itkevät tällä palstalla etteivät pääse ajamaa "ylinopeutta vaan laillista nopeutta ajavat ovat koko ajan tiellä.
- oikea nopeus
Reputtajat? kirjoitti:
Ketkä eivät läpäise autokoulua? Mielestäni kaikki hörötkin saavat ajokortin ja sitten itkevät tällä palstalla etteivät pääse ajamaa "ylinopeutta vaan laillista nopeutta ajavat ovat koko ajan tiellä.
kyllä veit sanat suustani.itse olen ajellut 1969 alkaen,nyt on 4000000km täynnä.olen ajanut hiljaa sopivasti ja kovaa,kolmekertaa metsään liian kovaa ajon seurauksena.nyt ajellut 1985 jälkeen sopivasti eikä ole metsään ajoja ollut 3000000km kohdalla.ei ole olemassa alinopeutta vain sopiva nopeus joka on turvallinen kulkea.itse ajan tarvittaessa vaikka kolmeakymppiä jos on tarve.varsinkin kova lumpsade normaali ajoaika 4 tuntia,ja lumipyry 6 tuntia.laskekaapa nopeus mikä siitä tulee itse en viitsi laskea.mutta aina on perille keretty,en ole jäänyt kylille.jos olisin jäänyt kylille en kirjoittaisi tätä kotona.
- Voihan rähmä,
kun tuolla kaivurilla ei pääse sen kovempaa vain 40km/h.
- lujempaa
Lavetilla vietävä, ei alle 90kmh tosin.
- woe lavetti
lujempaa kirjoitti:
Lavetilla vietävä, ei alle 90kmh tosin.
enpä ole nähnyt yhtään lavettia joka kuljettaa esimerkiksi kaivuria tai jotain muutakaan.lavetti on sellanen puupinon alunen jossa puut seisoo pihalla ennen polttanista.
- woe woe
woe lavetti kirjoitti:
enpä ole nähnyt yhtään lavettia joka kuljettaa esimerkiksi kaivuria tai jotain muutakaan.lavetti on sellanen puupinon alunen jossa puut seisoo pihalla ennen polttanista.
- Öllöläntaukki
Kaiken voi kieltää ja kaiken voi myöntää.Taitaa olla samanlaista keskustelua tälläkin sektorilla kuin urheilijoitten dopingasioissa.Puhumattakan joidenkin heittäjien tarinoista ja niin edelleen.Ylipainoiset huononäköiset kalkkarotkin voidaan poistaa liikenteestä.Kaikkihan on inhimillistäSiteeraus erään virkamiehen itsensä hölmöilystä.Hän hölmöili niin se oli vain inhimillinen erehdys!
- Tervaukko519
19 §
Ohittajan ja ohitettavan keskinäiset velvollisuudet
Ohittajan on pidettävä turvallinen väli ohitettavan ajoneuvoon.
Ohitettavan on, havaittuaan ohituksen vasemmalta, pysyteltävä niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista, eikä hän saa lisätä nopeutta.
Hitaasti kulkevan ajoneuvon kuljettajan on kapealla tai mutkikkaalla ajoradalla tai vastaan tulevan liikenteen ollessa vilkasta ohituksen helpottamiseksi vähennettävä nopeutta ja mahdollisuuksien mukaan annettava tietä. Hän saa tällöin tilapäisesti kuljettaa ajoneuvoa pientareella, jos se voi tapahtua vaaratta ja haitatta.
Tämä pykälä on Suomentieliikennelaista. joten tulee noudattaa. Eli katsokaa taustapeileihin. - järkevämpää näin
Jos nyt karsittaisiin ensin ne ylinopeudet, niin sitten ns. alinopeutta ajavia olisi merkittävästi vähemmän. Ei muuta kuin rajoittimet ja ajopiirturit jokaiseen autoon.
- Mikä haittaa
On tuo 24 § melko arvoituksellinen. Ihan tulkinnasta kiinni mitä tarkoitetaan "liikenteen haittaamisella ajamalla aiheettoman hitaasti".
Onko siinä jo nykyisellään vaatimus suunnilleen rajoituksen mukaiseen nopeuteen jos ajoneuvo sen verran kulkee eikä kelin tai muun syyn johdosta ole mitään aihetta ajaa hitaammin ?
Mikä on liikenteen haittaamista ? Tiukan tulkinnan mukaan jo motarilla 80 km/h tavallisella henkilöautolla olisi haittaamista koska monet joutuvat vaihtamaan kaistaa. Siitä puhumattakaan että maantiellä satasen rajoituksella ajaisi saman 80, silloinhan muille tulisi oikein huomattavaa haittaa kun joutuisivat ohittamaan vastaantulevan kaistaa käyttäen. Ihan tätä ei varmaan kuitenkaan ole tarkoitettu.- 17+11
Jos kaistan vaihtaminen sinua haittaa, et oikein sovi liikenteeseen. Siellähän joutuu yhtenään vaihtamaan kaistaa. Kukaan ei muuten "joudu ohittamaan" vaan tekee tuon päätöksen aivat omin päin.
- kaipaustoisenluo68
Tulkaa poriin täällä on ajokulttuuri ihan pe....stä..Olen asunut 30 vuotta hesassa.ajanut lahdessa ja turussa siellä ajamnen on paljon sujuvampaa...Täällä toisten huomioiminen on täysin vieras käsite.Eikö hitaampaa nopeutta ajava...voisi huomioida muuta liikennettä...Traktori menee 30-40 kilometriä tunnissa vetää perässä 100 metrin pituista letkaa...jossa on raskasta liikennettä ja busseja...heillä on aikataulut ,joista pitää pitää kiinni..Itse ajaessani aikoinani pyöräalustaista kaivinkonetta...tarkkailin peilejä...pysähdyin ja päästin autot ohi sopivissa kohdissa,eikä jonoja päässyt muodustumaan..Eikös ihmisillä ole myös oikeus ajaa lain sallimaa suurinta nopeutta...vaiks ei kiire mihinkään oliskaan.
- hmmmmm3
Juu, sain kyllä painaa jarrut pohjaan kirskuen, kun yllättäen levikkeeltä ajoi eteen hitaampi lava-auto/traktori ja ei tainnu käydä mielessä että maantiellä ajetaan aika lujaa ja väistösäännöt oli varmaan hakusessa. Ei ollu Porissa kylläkään, mutta kyllä sitä täällä muuallakin Suomessa osataan uunoilla, että ei välttämättä mikään porilaisten ominaisuus.
- poliisipysäy
hmmmmm3 kirjoitti:
Juu, sain kyllä painaa jarrut pohjaan kirskuen, kun yllättäen levikkeeltä ajoi eteen hitaampi lava-auto/traktori ja ei tainnu käydä mielessä että maantiellä ajetaan aika lujaa ja väistösäännöt oli varmaan hakusessa. Ei ollu Porissa kylläkään, mutta kyllä sitä täällä muuallakin Suomessa osataan uunoilla, että ei välttämättä mikään porilaisten ominaisuus.
Kun auto ajoi piikkimattoon, se suistui tieltä ja pyörähti katon kautta ympäri. Kuljettaja kuoli tapahtumapaikalle.
Ajoi ylinopeutta
- hmmmmm3
Mielestäni alinopeus ei sinällään ole ongelma, jos kulkuneuvon voi turvallisesti ohittaa. Ei siinä muuta ole.
Toisaalta itseäni ärsyttää liikenteessä "minä minä minä" asenne. Joillakin oikeasti on ennakointi ihan alkeellisella tasolla, katsotaan vain parimetriä eteenpäin, ehkä parin sekunnin säteellä ja heti kun eteen tulee joku, pitää siitä myös päästä edelle. Polttoaine ei heille ole vielä liian kallista, kun kannattaa ihan pienillä tieosuuksilla, jopa taajamassa ohittaa - tai pumpata kaasua, jotta voisi taas jarruttaa seuraavaan risteykseen. Aivan naurettavaa ajotyyliä.
Alinopeus ei ole ongelma, mennäänpä siihen tosiasiaan, ettei monelle pikkuautolla ole mukava ajaa yli 100 km/t. Mutta se ylinopeus ja puskurissa roikkuminen on todella ongelma.
Taajamassa monasti ajan hiljempaa, kun edessä on risteys tms. Aika moni alkaa hermoilla, että eikö pääse ajoissa polkemaan jarrua punaisiin valoihin... kun ne valot ehtii vaihtua jos vaikka ajelis hiljempaa... :-D Joillekin on ihan kierroslukumittarin hyödyntäminen ajossa ihan tuntematon käsite... :-)- Oyutta
"Polttoaine ei heille ole vielä liian kallista, kun kannattaa ihan pienillä tieosuuksilla, jopa taajamassa ohittaa - tai pumpata kaasua, jotta voisi taas jarruttaa seuraavaan risteykseen. Aivan naurettavaa ajotyyliä. "
Voi miten idealistista =) Luuletko tosiaan, että nuo minä-ihmiset ovat ymmärtäneet, että kulutuksella ja ajotyylillä voi olla vaikutusta toisiinsa...:> Ja jos olisivatkin, niin ottaisivatko sen jotenkin huomioon? Tuskin =) - hmmmmmm
Oyutta kirjoitti:
"Polttoaine ei heille ole vielä liian kallista, kun kannattaa ihan pienillä tieosuuksilla, jopa taajamassa ohittaa - tai pumpata kaasua, jotta voisi taas jarruttaa seuraavaan risteykseen. Aivan naurettavaa ajotyyliä. "
Voi miten idealistista =) Luuletko tosiaan, että nuo minä-ihmiset ovat ymmärtäneet, että kulutuksella ja ajotyylillä voi olla vaikutusta toisiinsa...:> Ja jos olisivatkin, niin ottaisivatko sen jotenkin huomioon? Tuskin =)No niimpä. Asennevamma on paha juttu. Parin minsan tai hauskimmillaan sekuntien mitätön etumatka on varmaan ylinopeutta ajaville aivan mahdoton laskutoimituksen paikka. Pidemmällä matkalla toki joutuu perille vain vähän aiemmin kun ne kaikki muut. Joko seuraavassa risteyksessä tai liikenneasemalla tavataan.:)
Ihan hymyilyttää joidenkin tollojen, joka paikkaan kiire kiire on meininki ja sit tehdään ennen punaisia äkkijarrutus. :-) - rfdsfdsfds
hmmmmmm kirjoitti:
No niimpä. Asennevamma on paha juttu. Parin minsan tai hauskimmillaan sekuntien mitätön etumatka on varmaan ylinopeutta ajaville aivan mahdoton laskutoimituksen paikka. Pidemmällä matkalla toki joutuu perille vain vähän aiemmin kun ne kaikki muut. Joko seuraavassa risteyksessä tai liikenneasemalla tavataan.:)
Ihan hymyilyttää joidenkin tollojen, joka paikkaan kiire kiire on meininki ja sit tehdään ennen punaisia äkkijarrutus. :-)Pitkät matkat ovat useimmille kuitenkin lomamatkoja eikä työmatkoja, jolloin ei luulisi olevan kiire. Itse tykkään ajella vähän hiljempaa ja katsella maisemia ja pysähtyä välillä johonkin mukavaan paikkaan. Ajomatka lomanviettopaikkaan kun on osalle myös osa lomaa eikä vain se pakollinen tuntien tuska kun pitää verisuoni otsassa sykkien hakea ohituspaikkaa.
Mielestäni kaikki ajokortilliset pitäisi laittaa kurssille, jossa kerrattaisiin kuinka paljon aikaa milläkin matkalla säästää kun ajaa tiettyä nopeutta. Myös fysiikan lait olisi hyvä kerrata, koska jarrutusmatkat ovat pahasti hakusessa monella kun uskaltavat ajaa umpisumussa 120km/h. Pahimmat kaaharit voisivat aloittaa opiskelunsa ajattelun perusteista. - pippelipää
rfdsfdsfds kirjoitti:
Pitkät matkat ovat useimmille kuitenkin lomamatkoja eikä työmatkoja, jolloin ei luulisi olevan kiire. Itse tykkään ajella vähän hiljempaa ja katsella maisemia ja pysähtyä välillä johonkin mukavaan paikkaan. Ajomatka lomanviettopaikkaan kun on osalle myös osa lomaa eikä vain se pakollinen tuntien tuska kun pitää verisuoni otsassa sykkien hakea ohituspaikkaa.
Mielestäni kaikki ajokortilliset pitäisi laittaa kurssille, jossa kerrattaisiin kuinka paljon aikaa milläkin matkalla säästää kun ajaa tiettyä nopeutta. Myös fysiikan lait olisi hyvä kerrata, koska jarrutusmatkat ovat pahasti hakusessa monella kun uskaltavat ajaa umpisumussa 120km/h. Pahimmat kaaharit voisivat aloittaa opiskelunsa ajattelun perusteista.Sinut voisi myös laittaa sinne kurssille opettelemaan sujuvaa liikennekäyttäytymistä. Vaikka sinulla ei ole kiire minnekään, ei se oikeuta tukkimaan liikennettä.
- Ajajajaja
Kyllä termi alinopeus on joskus ihan oikea. Terveisiä vaan sillekin mammalle, joka viikko sitten kuuttakymppiä ajellessaan ja sai aikaan kilometrien jonot Lahden moottoritiellä. Jos hyvällä ajosäällä ei uskalla ajaa muun liikennevirran mukana, niin olisi syytä jäädä kotiin.
Alinopeutta ajavat lansäädännöllisestä syystä myös mopoautot. Jos niiden sallittu nopeus nostettaisiin edes kuuteenkymppiin, niin sekin olisi huikea parannus.
Ja kun sitä kevytperäkärryäkin voi aivan hyvin vetää satasta, niin miksi ihmeessä rajoitus on 80? Turhia ohituksia siitäkin vaan seuraa..- vältä vaaraa
MIten motarille saa aikaan ruuhkan, kun ohituskaistaa voi käyttää miltei vapaasti. Oliko ohittajat tunareita ? Eikö heillä ollut liikennesilmää ? Alkoivatko hekin ajamaan alinopeutta ?
Mökkimuulilahko on kyllä hupaisaa väkeä. Muulin päällä on saunan kiuas kiinni parilla narunpätkällä ja pressu lepattaa kolme metriä muulin perässä. Olen noita ohitellut asuntovaunu perässäkin. Ei siksi, että olisi kiire, vaan ihan turvallisuussyistä. - 6+15
Nyt on kyllä ihan pakko kysyä, mikä esti sitä kilometrien jonoa ohittamassa moottoritiellä hitaammin ajavaa?
- alkhemi
vältä vaaraa kirjoitti:
MIten motarille saa aikaan ruuhkan, kun ohituskaistaa voi käyttää miltei vapaasti. Oliko ohittajat tunareita ? Eikö heillä ollut liikennesilmää ? Alkoivatko hekin ajamaan alinopeutta ?
Mökkimuulilahko on kyllä hupaisaa väkeä. Muulin päällä on saunan kiuas kiinni parilla narunpätkällä ja pressu lepattaa kolme metriä muulin perässä. Olen noita ohitellut asuntovaunu perässäkin. Ei siksi, että olisi kiire, vaan ihan turvallisuussyistä.Sinne motarin ohituskaistalle jäädään asumaan kilometritolkulla 96 km/h todellista nopeutta.
- ...................
Puhut niin asiaa.
Tässä vähän aikaa sittenhän mopoauto ja rekka kolaroivat.
Itse en esimerliksi päästäisi lastani millään "saippuakuplalla" ts. mopoautolla raskaan liikenteen sekaan.
Olosuhteiden takia saa ajaa hiljempaa, mutta kyllä muuten täytyy ajaa nopeusrajoituksien mukaan, eli ei yli, eikä alinopeutta.
Toisen ohittamista ei kannata yrittää vaikeuttaa. Jos ette muuta syytä keksi miksi antaisitte tilaa, niin tässä yksi syy: Hankaloittaessasi ohitustilannetta, voit joutua itsekin suureen vaaraan kolaroida. Eikö teillä todellisuudentaju pelaa. Ei nuo ole mitn linnanmäen törmäysautoja, joissa ei käy kuinkaan. HALOO!!!
- Oyutta
Äkkijarruttelukin onnistuu vallan mainioisti eikä siinä edes rikota mitään lakia, pikemminkin päin vastoin =)
Kun nopeusrajoitus laskee, sopeutan oman nopeuteni välittömästi merkin kohdalla uuteen alempaan nopeuteen tekemällä voimakkaan jarrutuksen. Namuisia tilanteita, jos takana tullut lippalakkiuupelo ei ole pitänyt riittävää turvaetäisyyttä =)
Jos tulee peräkosketus, niin takana ajanut on aina syypää. Muutoinhan se sallisi ylinopeuden ajon ja sehän tietysti rikkoo lakia =).
Ja se takana ajanut pitää muuten sen turvavälin jatkossa, todettu on =)- rajoituksianoudattav
Äkkijarruttelu on laissa kielletty ilman hyvää syytä, takana tulevan kiusaaminen ei todellakaan ole sitä! Päinvastoin sakot rapsahtaisivat ensisijassa sinulle liikenteen vaarantamisesta.
- Oyutta
rajoituksianoudattav kirjoitti:
Äkkijarruttelu on laissa kielletty ilman hyvää syytä, takana tulevan kiusaaminen ei todellakaan ole sitä! Päinvastoin sakot rapsahtaisivat ensisijassa sinulle liikenteen vaarantamisesta.
Älä puhu soopaa =)
Nopeusrajoitusten noudattaminen, jos mikä on hyvä syy jarruttaa =) En haluu sakkoi.
Jos sinua minun jarruttaminen haittaa, ja varsinkin, jos se on äkkinäistä, niin olet ajanut liian lähellä. Jos on etäisyydet kunnossa, jarruttelusta ei oo mitään haittaa =) - Ole varovainen
Oyutta kirjoitti:
Älä puhu soopaa =)
Nopeusrajoitusten noudattaminen, jos mikä on hyvä syy jarruttaa =) En haluu sakkoi.
Jos sinua minun jarruttaminen haittaa, ja varsinkin, jos se on äkkinäistä, niin olet ajanut liian lähellä. Jos on etäisyydet kunnossa, jarruttelusta ei oo mitään haittaa =)Voi tulla nenä kipeäksi kaltaisellesi homppelille.
- Oyutta
Ole varovainen kirjoitti:
Voi tulla nenä kipeäksi kaltaisellesi homppelille.
Kuka se homppeli tässä on? Perässäroikkuja, jos kuka. Sehän on peräsmies =)
- Lappilainen vanhus
Tarkoitetaanko "äkkijarrutuksen kiellolla" sitä että? Jos hirvi on tiellä ja on tekemässä "äkkijarrutusta" estääkseen kolarin!, niin ymmärtääkseni hirven kanssa kolari pitää ajaa ettei takanatulijat ajaisi perääni ja päälle?? Toiseksi väitän että: Vanhuksilta otettaisiin kortti pois kun vanhukset ajavat hitaasti liikenteessä autolla, tätäkö ajetaan asialla takaa?
- TOSIrealisti Kokkola
Hah! Esitin kyseisen hidastelun sisällytettäväksi tieliikennelakiin jo lähes 20 vuotta sitten, kun jouduin ajamaan päivittäin töihin Vaasaan. Näin sen kamalan ajotyylin varsinkin ruotsinkielisellä Pohjanmaalla. Satasen alueella köröteltiin 50-80 km/h ja keskellä tietä. Eli tein aloitteen jo paljon ennen kansanedustajia, jotka ovat myöhemminkin yrittäneet "varastaa" ideoitani ja esitksiäni. Jopa eräs naisliikenneministeri oli varastamassa esittämääni turvavyölukkoa pakolliseksi jokaiseen autoon. Esitykseni ovat luettavissa lehdistön sivuilla, paikallisradion arkistossa ja tällä keskustelupalstalla - Suomi24/Kokkola.
- resdfdsfsfds
TOSIrealisti Kokkola kirjoitti:
Hah! Esitin kyseisen hidastelun sisällytettäväksi tieliikennelakiin jo lähes 20 vuotta sitten, kun jouduin ajamaan päivittäin töihin Vaasaan. Näin sen kamalan ajotyylin varsinkin ruotsinkielisellä Pohjanmaalla. Satasen alueella köröteltiin 50-80 km/h ja keskellä tietä. Eli tein aloitteen jo paljon ennen kansanedustajia, jotka ovat myöhemminkin yrittäneet "varastaa" ideoitani ja esitksiäni. Jopa eräs naisliikenneministeri oli varastamassa esittämääni turvavyölukkoa pakolliseksi jokaiseen autoon. Esitykseni ovat luettavissa lehdistön sivuilla, paikallisradion arkistossa ja tällä keskustelupalstalla - Suomi24/Kokkola.
Ihmisen on helppo unohtaa mistä on tiedon joskus saanut ja saattavat kuvitella aidosti sen olevan oma idea. Haluaisitko todella, että julkisesti mainittaisiin mistä ovat tietonsa saaneet? Mielestäni on tärkeintä, että oma idea etenee, vaikka siinä ei omaa nimeäni olisikaan. Yhteiseksi hyväksihän ne on luotu eikä niillä ideoilla ole mitään rahallista arvoa.
Kyllähän poikkeuksellisen hidasta ajovauhtia ajaminen on jo nykyisellään laitonta, koska se on liikenteenvaarantamista. 80km/h satasen alueella ei todellakaan ole vaarallisen hidasta ajamista. Kyseinen väli on myös niin tasainen, että 50km/h ei ole myöskään vaarallinen nopeus ja aika helppo ohittaa kyseisellä pätkällä.
Itse olen nähnyt tuolla välillä paljon enemmän järjettömiä ohituksia kuin hiljaa körötteleviä.
Ajelin kesällä Kreetalla vuokraamallamme tila-autolla.
Liikenne vaikutti kaoottiselta, mutta yllätti positiivisesti.
Kreetalalla ohitettava vetää oikeaan reunaan ja hiljentää vauhtia, ohittajan annettua merkin ohitusaikeista. Toimii oikein loistavasti.
Oli melko ankeaa palata Suomeen reviiritaisteluun maantielle.
Oleellista ei ole laki, lain tulkinnat, vaan ihmisten asenne.
Ei tämä kansa saa ikinä liikenneraivoa loppumaan.- resdffsdfds
Siitä nyt ei vain yksinkertaisesti tulisi mitään jos kokoajan pitäisi olla hidastamassa ja ajamassa sivuun, että joku pääsee ohitse. Valtaosa ajaa ylinopeutta. Toisekseen talvella tien sivuun ajaminen on vaarallista.
- 3,0tdi mies
Kyllä hitaasti ajavat ovat itse niitä ajattelemattomia. Keräävät ruuhkaa ja siitä syntyy ohituksia, joka voi johtaa onnettomuuksiin. Hitaasti ajavat suoraan sanottuna vaarantavat liikenneturvallisuutta!!! Jos ei ajotaito riitä ajamaan sallittua normaaleissa olosuhteissa niin jäisivät kotia. Eli syksyllä vesisade on normaali olosuhde ja talvella lumi ja jää ovat myös normaalia.
Jos uusi kuski kyseessä, niin toki silloin ymmärtää sen, että hieman jännittää nopeudet ja uudet sääolosuhteet ja myös ajotaidossa kokemuksen puute. Edellinen olosuhde kommentti ei siis kosketa heitä.
Joissain paremmissa nykyautoisa on valvontalaitteet. Varoittavat tientukosta edessä tai ohituskaistalla, jarruttavat ja jopa ohjaavat kuskin puolesta väistöliikkeen. Tällöin ei haittaa mitkään huonot näkyvyydet tai liukkaat kelit.
Sama käytäntö kuin Saksassa, muutama kaista lisää niin hitaat vaarantajat saavat körötellä sitten oikeassa reunassa, silmät pyöreänä ihmetellen maailman menoa.- oma napa tärkein
Onko aadimiehellä käynyt mielessä että ehkä eivät uskalla ajaa nopeammin, Mitä luulet että liikenteessä kävisi, jos nämä tupeksijat alkaisivat kaasuttaa vain että jono kulkee. Mietihän vähän laajemmin kuin itseesi....
- redffsdfsfsdfsd
Ajavat hitaasti, koska tietävät, että kohta tulee kuitenkin joku urpo tekemään taas uhkarohkean ohituksen ja parempi, että on oma nopeus pienempi jos joutuu ajamaan metsään estääkseen törmäyksen toisen auton kanssa.
Se on ihan yhdentekevää ajaako rajoituksen mukaan vai 10km/h alle. Samat urpot menevät kuitenkin ohitse kun ei aja sitä 3km/h kovempaa, joka tulee jonkun auton mittarivirheestä.
Jos elämä olisi optimaalista niin ajettaisiin rajoitusten mukaan kun siihen on mahdollisuus, pidettäisiin riittävän pitkät turvavälit eikä kukaan ajaisi ylinopeutta kuin korkeintaan ohituskaistoilla. Jos joku ajaa merkittävää alinopeutta niin tämä siirtyisi säännöllisin väliajoin tien sivuun, jotta ei keräisi turhan pitkää jonoa peräänsä eikä kenenkään tarvisi tehdä vaarallisia ohituksia. Ajo olisi ennenkaikkea turvallista, mutta ei kuitenkaan mahdottomasti aikaavievää. Ajamisessa ei tarvisi stressata tulevista ohituspaikoista kun ohituksia ei tarvisi juurikaan tehdä.
Kuka kuski poikkeaa eniten tästä optimaalisesta kuljettajasta? Väittäisin sen olevan kaahari. oma napa tärkein kirjoitti:
Onko aadimiehellä käynyt mielessä että ehkä eivät uskalla ajaa nopeammin, Mitä luulet että liikenteessä kävisi, jos nämä tupeksijat alkaisivat kaasuttaa vain että jono kulkee. Mietihän vähän laajemmin kuin itseesi....
Just tota tarkoitin....
Täällä Suomessa hitaammin ajava vetäytyy vielä varmuuden vuoksi lähelle keskiviivaa ja kiihdyttää ohituspaikan ilmaannuttua.- onko taitolaji
riku_vm.-66 kirjoitti:
Just tota tarkoitin....
Täällä Suomessa hitaammin ajava vetäytyy vielä varmuuden vuoksi lähelle keskiviivaa ja kiihdyttää ohituspaikan ilmaannuttua.JOllakin on 3,0 tdi eikä kykene ohittamaan ? Kyllä täytyy olla korvien välisessä prosessoinnissa melko vakavia ongelmia.
Vanhalla sataheppaisella ohitus onnistuu ihan hyvin heti kun sopiva paikka vaan löytyy. Ohituskaistojakin on jo tuhkatiheään. - 9+15
Pitäisi varmaan tehdä käytännön koe sen osoittamiseksi, ketkä ovat vaaraksi liikenteessä. Laitetaan yhtenä päivänä vain hitaat liikenteeseen keskenään ja lasketaan onnettomuudet. Toisena päivänä päästetään irti liikenteeseen wannabeformulakuskit keskenään ja taas rysäykset lasketaan. Kumpana päivänä mahtaisi teillä olla turvallisempaa?
- autoilijatar
Mihin ihmisillä on niin hirveä kiire että ollaan valmiita uhraamaan ihmishenkiä? Seuraaviin punaisiin valoihin? Katsomaan kauniita ja rohkeita? Jos on niin hirveä kiire että pitää liikenteessä kiusata ja järjestää vaaratilanteita niin pitäisikö elämässä hiukan pysähtyä ja miettiä mikä on tärkeintä. Onko omassa mielentilassa jotain vikaa jos pitää aggressioita purkaa muihin autoilijoihin jotka ajavat liikennesääntöjen mukaan?
Itselläni on pari kertaa ollut oikeasti kiire. Se oli silloin kun äiti oli syöpäleikkauksessa 600 km päässä ja silloin kun lemmikkieläin on pitänyt viedä kiireelliseen hoitoon.
Ajan rajoitusten mukaan, mittarini näyttää liian vähän joten ajan oman mittarini mukaan ylinopeutta. Silti joudun melkein joka arkipäivä aggressiivisen 30 cm perässä ajelun ja vaarallisten ohitusten kohteeksi. Minä kyllä väistän tällaisia hulluja bussipysäkille ihan mielelläni. Minut on oikeasti kerran yritetty tappaa ja silloin jouduin ajamaan kehätieltä puskaan. Ohikin päästän mielelläni. Mutta silti näytetään keskisormea.
Minulle tärkeintä on autoilussa oman ja muiden hengensäilyminen. Ihmiset luulevat olevansa kaikkivoipia, että onnettomuudet eivät koskaan osu heidän kohdalleen, siksi liikenteessäkin ajellaan uhkarohkeasti. Etenkin 50-miehille tärkeintä autoilussa on näyttää omaa "hienoa"(ketä muita kuin juntteja oikeasti kiinnostaa) autoa ja omia "hienoja" ajotaitoja. Luulen tämä on heikkenevästä mieskunnosta johtuvaa itsetunnon kohotusta. mitä tykkäätte 80km nopeusrajoitetulla mutkaisella mäkisellä tiellä 40km/h ajavista?
perässä köröttelijä- muista tilannenopeus
Mutkaisella ja mäkisellä tiellä en uskaltaisi ajaa 80 km/h.
- hölmölästä taas
No, siitäpä hauskaa tulee kun tuoreet kuskit kaasuttaa ilman taitoja tuota alinopeusrajaa yli, tai vanhukset ajaa kovempaa kuin mitä pystyy hallitsemaan.
Juu, ei ihme ettei mennyt kansasnedustajien ehdotus käsittelyyn. - polkupyöräilijä
Minne laitatte säästöön sen säästetyn ajan jonka saa ajamalla kovaa nopeutta verrattuna vähäisempään nopeuteen? Tyynyn alle, vai onko parempia kohteita?
- rsfdfsdvcxvcx
Verenpainelääkkeiden jonottamiseen apteekista kun suoni sykkii otsassa raivokkaan ajamisen jäljiltä.
- Heijakka
Ajan alinopeutta HETI jos takana puskee auto peräluukkuuni kiinni. Kyllä sen verran oma henkikulta kiinnostaa.
Eilen tiputin nopeuden kasikympistä 5-kymppiin kun takana ajava ei suostunut ohittamaan ja laahasi vaan perässä. Siinä sitten köröteltiin 10 kilsaa näin. Taustapeilistä huomasin kuinka nyrkki pui ja rouvakin vieressä sai osansa. Ohi ei silti menty. Onni vaan ettei ollut muita perässä sijaiskärsijöinä.
Kyllä suurimmat vaaratilanteet aiheuttaa nää perässä roikkujat.- fdsfcxvfdsfdsfsd
Samaa mieltä. En ymmärrä mikä fysiikan laeissa ja todennäköisyyksissä on niin vaikeaa ymmärtää. Lähes jokainen pitää sellaista turvaväliä, että ei siinä kukaan ehdi pysähtyä jos edessä oleva tekee lukkojarrutuksen. Toisaalta ei ole myöskään kovin epätodennäköistä, että joku tekee liikenteessä lukkojarrutuksen, koska niitä tapahtuu joka päivä liikenteessä useita.
- akka ratissa
Pyrin sopeuttamaan nopeuteni muiden nopeuteen eli jos jono ajaa ylinopeutta, ajan samassa letkassa. Jos jono etenee hitaammin kuin sallittua enimmäisnopeutta, en lähde väkisin ohittamaan vaan sopeudun tilanteeseen. Jos ajan syystä tai toisesta hiljaa (esim huonosti nukutun yön jälkeen), pyrin tekemään takana tulijalle ohittamisen helpoksi.
Minua eivät häiritse kaaharit sen enempää kuin hissuttelijat. Jokainen taaplaa tyylillään.- raw
Itse ajan liki aina 10 yli rajoituksen. PAITSI 40 tai alle alueilla! Siellä kun eteen tulijalla ei yleensä ole peltiä ympärillä. Muutenkin raivostuttavaa kun monet ajavat 100 alueella 90 ja 80 alueella 70, mutta kun ollaan 40 alueella ajetaankin 50 tai 60?!?!
- Joosua1
raw kirjoitti:
Itse ajan liki aina 10 yli rajoituksen. PAITSI 40 tai alle alueilla! Siellä kun eteen tulijalla ei yleensä ole peltiä ympärillä. Muutenkin raivostuttavaa kun monet ajavat 100 alueella 90 ja 80 alueella 70, mutta kun ollaan 40 alueella ajetaankin 50 tai 60?!?!
Niin on minä ajankin 20 km/h alempaa nopeutta kuin suurin sallittu ennättävät kiireiset ennen hautuumaalle. Niitä näkee vuosittan monia joilla sinne on kiire.
- tilaa on
Ei hitaammin ajamisesta siitä pitäisi sakottaa. Sen sijaan siitä pitäisi, että ajaa muita hitaammin mutta ei anna nopeammille tietä. Ei kenelläkään ole oikeutta määrätä muiden nopeutta. Sama koskee niitä jotka hiostavat toisten takapuskurissa.
- jbbhbjhbjhbjhbj
Taas on törppöjä liikenteessä
- yksi kuski vaan
No, on alinopeutta joka osoittaa vain, että autoilu kannattaisi jättää ja on alinopeutta joka on sitten taas jo vaarallista kaikille.
Jos nyt vertaa, että joku ajaa moottoritiellä kesäkelillä 80km/h niin kaikkihan olettavat siellä jokaisen ajavan liikennevirran mukana. Luulo ei ole tiedon väärti siinä kohdin, eli jos siellä sitten joku olettaa että joku ajaa kaukana ihan normi sataakahtakymppiä ja tuolla ajatuksella jysäyttääkin kahdeksaakymppiä ajavan kontista sisään, saavat jokainen osapuoli katsoa peiliin, sanoi laki mitä vain. (tai no, kaikki eivät luultavasti tuollaisessa katso enää ikinä..).
Mutta jos taas on sumuinen tie, näkyvyys muutama metri ja ajat itse kaikkien maalaisjärkiajatustenkin mukaisesti, ja silti siellä on silti sumun keskellä joku joka ajaa motarilla sen kahdeksankymppiä lasissa ja sumussa suhteuttaen samalla tavoin nopeutensa sitä alentaen.. Niin vaikka tietenkin kaikkeen pitää varautua ja lähteä siitä, että tielle voi tulla vaikka hirvi tai siellä konttaa joku, siellä sumussakin.. Niin kuitenkin hieman tietoisempana ja tahallisempana vaarantamisena näen niin "törkeän" alinopeuden, että kukaan ei sinua ehdi väistää kun käytännössä seisot kaistalla. Yhden tutun olen muuten tuosta syystä haudannutkin... eikä kyllä tuolle alinopeuden hissuttelijallekaan hyvin käynyt. Muotoillaan näin, että ei hänkään kyllä sen jälkeen autoa aja enää ikinä..- fsdffsfsdrew
Sumuisella kelillä tulee ajaa niin hiljaa, että ehtii pysähtyä näkyvyyden rajoissa. Käytännössä tämä tarkoittaa pahimmillaan max 40km/h. Jos kaikki ihmiset osaisivat ajatella niin tiellä olisi turvallista ajaa, mutta kun eivät osaa niin ei tuollaista vauhtia uskalla lähteä sumuisella kelillä ajamaan, joten jää silloin menemättä autolla ja turvaudun junaan. On täysin järjetöntä ja vastuutonta ajaa kovassa sumussa yhtään kovempaa kuin 60 km/h.
Hyvällä kelillä toki motarilla tulisi ajaa vähintään sitä 100 km/h, mutta ei luulisi olevan maailmanloppu jos joku siellä hiljempaa ajaa. Miksi ihmisillä on aina niin kiire? Jos toisen perään ajat kun toinen ajaa hiljaa niin se on lain mukaan ja järjellä ajateltuna ainoastaan sinun vikasi, joka perään ajat kun et havainnoi liikennettä lainkaan etkä ota huomioon, että toisen nopeus ei ole välttämättä sama kuin omasi. Poikkeustapaus tietenkin jos toinen "ajaa" heti mäen huipun tai mutkan takana 0-20 km/h ja on näin ollen melkein täysi seinä edessä. - yksi kuski vaan
fsdffsfsdrew kirjoitti:
Sumuisella kelillä tulee ajaa niin hiljaa, että ehtii pysähtyä näkyvyyden rajoissa. Käytännössä tämä tarkoittaa pahimmillaan max 40km/h. Jos kaikki ihmiset osaisivat ajatella niin tiellä olisi turvallista ajaa, mutta kun eivät osaa niin ei tuollaista vauhtia uskalla lähteä sumuisella kelillä ajamaan, joten jää silloin menemättä autolla ja turvaudun junaan. On täysin järjetöntä ja vastuutonta ajaa kovassa sumussa yhtään kovempaa kuin 60 km/h.
Hyvällä kelillä toki motarilla tulisi ajaa vähintään sitä 100 km/h, mutta ei luulisi olevan maailmanloppu jos joku siellä hiljempaa ajaa. Miksi ihmisillä on aina niin kiire? Jos toisen perään ajat kun toinen ajaa hiljaa niin se on lain mukaan ja järjellä ajateltuna ainoastaan sinun vikasi, joka perään ajat kun et havainnoi liikennettä lainkaan etkä ota huomioon, että toisen nopeus ei ole välttämättä sama kuin omasi. Poikkeustapaus tietenkin jos toinen "ajaa" heti mäen huipun tai mutkan takana 0-20 km/h ja on näin ollen melkein täysi seinä edessä.No lähinnä pointti nyt oli vain se, ettei täysin ilman mitään järjellistä syytä aja kymmeniä kilometrejä alinopeutta olosuhteissa joissa kenenkään täyspäisen ei odoteta tekevään niin, se on se ainut pointti. Eli juuri se, että oli nyt kiire tai ei, niin moottoritiellä ei ole kauhean suotavaa ajaa ainakaan selkeästi alle sataa, sitä varten voi sitten ajaa teillä joilla on se satasen rajoitus.
Mutta toisaalta jos hissuttaa moottoritiellä tai muutoin sellaisissa olosuhteissa, että se nyt on vain yleisen liikennekäyttäytymisen mukaan aika järjenvastaista, niin asian hyvä puoli on luonnollisesti se että voi olla ensimmäinen ja jo todella hyvä mittari esim. ikäheikkouden puoleen ja jos pysäytellään ja kysellään niin auto voikin jäädä siihen.. Eli on signaali sille, että ei ole enää ajokortin vaatimassa kunnossa. Aina parempi, että tällaiset asiat tulevat esiin jotenkin epätavallisella käytöksellä.
Niin... mutta se 60km/h:kin voi olla jollekin jo ylivoimainen vauhti, sumu oli vain esimerkki siitä, että aina se oma ajokin pitää suhteuttaa siihen "onko tää turvallista kokonaisuutena, kuinka äkkiä mä tulen eteen jollekin joka tulee tuolta perästä... (riippumatta siitä miettiikö sitä ajaako se konttiin tuleva ylinopeutta ja kuinka piittaamattomasti, sitä enemmänhän se itse pitäisi niin ajatella että mitä kovempaa sieltä joku painaa lasista sisään, sitä kipeämpää se tekee itsellekin). - tilannenopeus
yksi kuski vaan kirjoitti:
No lähinnä pointti nyt oli vain se, ettei täysin ilman mitään järjellistä syytä aja kymmeniä kilometrejä alinopeutta olosuhteissa joissa kenenkään täyspäisen ei odoteta tekevään niin, se on se ainut pointti. Eli juuri se, että oli nyt kiire tai ei, niin moottoritiellä ei ole kauhean suotavaa ajaa ainakaan selkeästi alle sataa, sitä varten voi sitten ajaa teillä joilla on se satasen rajoitus.
Mutta toisaalta jos hissuttaa moottoritiellä tai muutoin sellaisissa olosuhteissa, että se nyt on vain yleisen liikennekäyttäytymisen mukaan aika järjenvastaista, niin asian hyvä puoli on luonnollisesti se että voi olla ensimmäinen ja jo todella hyvä mittari esim. ikäheikkouden puoleen ja jos pysäytellään ja kysellään niin auto voikin jäädä siihen.. Eli on signaali sille, että ei ole enää ajokortin vaatimassa kunnossa. Aina parempi, että tällaiset asiat tulevat esiin jotenkin epätavallisella käytöksellä.
Niin... mutta se 60km/h:kin voi olla jollekin jo ylivoimainen vauhti, sumu oli vain esimerkki siitä, että aina se oma ajokin pitää suhteuttaa siihen "onko tää turvallista kokonaisuutena, kuinka äkkiä mä tulen eteen jollekin joka tulee tuolta perästä... (riippumatta siitä miettiikö sitä ajaako se konttiin tuleva ylinopeutta ja kuinka piittaamattomasti, sitä enemmänhän se itse pitäisi niin ajatella että mitä kovempaa sieltä joku painaa lasista sisään, sitä kipeämpää se tekee itsellekin).Eli mielestäsi maksiminopeutta tulee ajaa vaikka sokkona?
- yksi kuski vaan
tilannenopeus kirjoitti:
Eli mielestäsi maksiminopeutta tulee ajaa vaikka sokkona?
No ei maksiminopeutta, mutta otetaan esimerkki:
Tiellä on satasen rajoitus, kiitettävä sumu.
99 muun autoilijan mielestä ja ihan oikein arvioituna olosuhteet, on sellainen 70km/h ihan asiallinen vauhti. Sitten on se 1 joka tietää itsekin, että ei välttämättä kannattaisi itsekään olla tien päällä, mutta hissuttaa siellä sumun seassa 30km/h ja huomaa itsekin että näkyvyys on aika huono..
On fiksua tilannearviota ja on muiden vaarantamista omalla väärällä käytöksellään. Ja no joo, jokainen niistä 99:stä toki on velvoitettu varautumaan kaikkeen nopeutta sovittaessaan, mutta jälleen ollaan sitten siinä kohdassa että mikä on sen vastuu jonka kukaan muu ei voisi järkevästi ajatellen olevan tietoisesti siellä keskellä tietä. Kummiskin äkillisesti eteen tuleva hirvi tai joku itsemurhakandidaatti on eri asia kuin tietoisen valinnan tehnyt joka siellä hissuttaa niin kovaa alinopeutta, ettei se ole enää kenenkään odotusten mukaista siellä sumussa sellaisen otuksen olevan. - 9+3
fsdffsfsdrew kirjoitti:
Hyvällä kelillä toki motarilla tulisi ajaa vähintään sitä 100 km/h, mutta ei luulisi olevan maailmanloppu jos joku siellä hiljempaa ajaa. Miksi ihmisillä on aina niin kiire? Jos toisen perään ajat kun toinen ajaa hiljaa niin se on lain mukaan ja järjellä ajateltuna ainoastaan sinun vikasi, joka perään ajat kun et havainnoi liikennettä lainkaan etkä ota huomioon, että toisen nopeus ei ole välttämättä sama kuin omasi. Poikkeustapaus tietenkin jos toinen "ajaa" heti mäen huipun tai mutkan takana 0-20 km/h ja on näin ollen melkein täysi seinä edessä.Ja miksi ei sitten jarruteta mäessä ja mutkassa kun näkyvyys on rajoitettu? Autohan pitää pysäyttää tien estettömällä osuudella törmäämättä muihin. Mutkan takana voi olla mökkitien haara , mihin edelläajava hidastaa... Ajatusta, ajatusta peliin.
- hmmmmmm
"Yksi kuski vaan" taitaa ajaa sokkona, jos jää huomaamatta edellä ajavan nopeus. Senhän huomaa heti, jos tavoittaa toista. Ei se voi tulla yllätyksenä, ellei sitten aja sokkona ja syytä toista siitä, jos itse posauttaa toisen takakontista sisään.
Aina joka hetki pitää olla ajossa järki mukana. Ei pidä olettaa liikaa, että ihmiset tekevät niin tai näin. Ihmiset tekevät aina virheitä liikenteessä, olipa miten hyvä kuski tahansa ja ikinä ei olla yksin liikenteessä. Siellä ollaan jatkuvasti vuorovaikutuksessa muihin.
Kannattaa vähä tarkistaa noita asenteita, eikä kierrellä ja kaarrella kuin kissa vadillansa ja peitellä omia p**k*jaan.
Oikeasti sumussa ei ajeta nopeusrajoitusten mukaan vaan sen mukaan mitä eteen näkyy eli hiljempaa ja jopa paljonkin hiljempaa eli aina tilanteen mukaan. Ei pidä yrittää kirjoittaa liikennesääntöjä uudelleen oman mielen mukaan. Jos kaikilla olisi asenne kunnossa, niin saattaisi liikenteessäkin tapahtua vähemmän onnettomuuksia.
Ja ihan oikeasti, jos siellä on pakettiautoa, rekkaa, vedetään perävaunua tms. niin siellä ei edetä sen liikennemerkissä olevan nopeusrajoituksen mukaan. Sekin taitaa jotakuta ärsyttää. Myöskin pikkuautolla saattaa olla mukavinta ajaa maks. 100 km/t ja siinä ei ole mitään väärää.
- TODELLAKIN HAITTAA
Siitä syystä vapaat nopeudet.Se kuka aiheuttaa kolarin, maksaa.
- muuta saksaan
Vapailla nopeuksilla maksu tapahtuu yleensä ns. luonnossa (lue hengellä).
- Mopoautot kiellettäv
Joo rakenneytaan ensin huipputiet ja sitten mopoautoja joka paikkaan...eli voidaankin sitten ajaa aas kansatalous muutamien rikkaiden perheiden saadessa toteutta itseään. Ylikuormatussa autossa. Talvikeleillä.
- BMW-jumala
Ainoa oikea tapa ajaa autoa:
a) kesällä 40 km/h yli nopeusrajoituksen, muuten kyseessä alinopeus
b) talvella 30 km/h yli nopeusrajoituksen, muuten alinopeus. Erittäin huonossa ajokelissä 20 km/h yli nopeusrajoituksen on vielä sallituissa rajoissa (ei alinopeutta) - Joukahainen_Härmä
Tämä toistuva keskustelu on ihan aiheellinen.
Oma lääkkeeni tähän olisi ylinopeusrajan ja mittarivirheiden selkeyttäminen.
Nythän autojen mittarit eivät saa valehdella kuin toiseen suuntaan. Osa autoilijoista eivät huomioi tätä ja ajavat alle salitun nopeuden. Mikäli tuo mittarivirhe pienennettäisiin ja painotettaisiin sitä, että on edelleenkin kuljettajan vastuulla mitä nopeutta hän ajaa (rengasvalinta huomioiden), nopeuksien erot pienenisivät.
Vielä isompi asiaan vaikuttava asia on suhtautuminen ylinopeuteen. Nopeusrajoitus, peltipoliisien toleranssit, poliisin puuttumiskynnys, varoitusraja, rikesakkoraja ja päiväsakkoraja aiheuttavat todella isoja eroavaisuuksia ajonopeudessa. Hitaimpia ovat ne, jotka eivät missään nimessä halua ylittää nopeusrajoitusta, joten ajavat 5-10 km/h mittarin näyttämää hitaammin ja mittarivirhe huomioiden siis huomattavan hitaasti liikennevirrassa. Nopeimpia ovat sitten ne, jotka laskeskelevat mittarivirheen ja alla olevat sakot mielessään ja valitsevat maksiminopeuden sellaiseksi, että poliisi ei kerää korttia talteen. Välillä onkin sitten iso joukko kombinaatioita näistä muista rajoista ja mittarivirheiden huomioinneista.
Laitetaan mittarit näyttämään oikein (kenties säädettäväksi huoltoliikkeissä), nostetaan nopeusrajoituksia ja lasketaan puuttumiskynnys nollaan. Pysäytys olisi siis vähintään kirjallinen varoitus, kolmesta vähintään rikesakko jne.
Ihmettelen, jos valtion keräämät sakkotulot eivät kustantaisi muutamaa sataa liikennepoliisia...- rsfdfdsfsvcxvx
Eikö olisi helpompi yksinkertaisesti ajaa niin, että auton nopeusviisari on siinä sallitun nopeuden kohdalla kun alkaa arpomaan missä kohtaa se oikea maksiminopeus on? Ei se matka-aika paljon muutu tässä tapauksessa. Jos joku ajaa 10 km/h hitaampaa niin siinä takana voi ihan hyvin ajella seuraavaan ohituskaistaan tai hyvään ohituspaikkaan asti. Ei tarvi olla niin kiire, että pitää turvallisuus vaarantaa.
- Joukahainen_Härmä
rsfdfdsfsvcxvx kirjoitti:
Eikö olisi helpompi yksinkertaisesti ajaa niin, että auton nopeusviisari on siinä sallitun nopeuden kohdalla kun alkaa arpomaan missä kohtaa se oikea maksiminopeus on? Ei se matka-aika paljon muutu tässä tapauksessa. Jos joku ajaa 10 km/h hitaampaa niin siinä takana voi ihan hyvin ajella seuraavaan ohituskaistaan tai hyvään ohituspaikkaan asti. Ei tarvi olla niin kiire, että pitää turvallisuus vaarantaa.
Et ota tässä huomioon sitä, että suuren osan ajasta olosuhteet sallisivat suuremman ajonopeuden. Toinen merkittävä asia on matka-ajan aiheuttamat vaikutukset kansantaloudelle. Jokainen tomaatti kuljetetaan kauppaan ja niissä maksetaan myös sen kuljettajan palkat.
Ennen muinoin Esko Riihelä sanoi, että "varatkaa riittävästi aikaa". Tuo hokema varmaan aloitti hiustenlähtöni. Mikä on "riittävästi"? Pitääkö kaikki vaihtoehdot ottaa huomioon? Tietyöt, rengasrikot, onnettomuudet, kelin muuttuminen, eksyminen, väsyminen jne. Jos kaiken huomioisi siten että olisi vaan mukava körötellä kaikessa rauhassa niin kohta ei kenenkään kannattaisi edes lähteä liikkeelle kun aika ei yksinkertaisesti riittäisi matkantekoon.
Joka ikinen hitaammin ajettu kilometeri maksaa. - ei se ole vaikeaa
Joukahainen_Härmä kirjoitti:
Et ota tässä huomioon sitä, että suuren osan ajasta olosuhteet sallisivat suuremman ajonopeuden. Toinen merkittävä asia on matka-ajan aiheuttamat vaikutukset kansantaloudelle. Jokainen tomaatti kuljetetaan kauppaan ja niissä maksetaan myös sen kuljettajan palkat.
Ennen muinoin Esko Riihelä sanoi, että "varatkaa riittävästi aikaa". Tuo hokema varmaan aloitti hiustenlähtöni. Mikä on "riittävästi"? Pitääkö kaikki vaihtoehdot ottaa huomioon? Tietyöt, rengasrikot, onnettomuudet, kelin muuttuminen, eksyminen, väsyminen jne. Jos kaiken huomioisi siten että olisi vaan mukava körötellä kaikessa rauhassa niin kohta ei kenenkään kannattaisi edes lähteä liikkeelle kun aika ei yksinkertaisesti riittäisi matkantekoon.
Joka ikinen hitaammin ajettu kilometeri maksaa.Joo pitää ottaa kaikki vaihtoehdot huomioon. Mitä sitten oikein kuvittelit? Lentäväsi onnettomuuspaikan ja tietyön yli koska maata pitkin ei pääse? Siirtyväsi ajatuksen voimalla takaisin kartalle jos olet eksynyt ja normaaliin hortoiluun ei riitäkään aika? Ajat täysillä vaikka otsa kopsahtelee rattiin ja normaali ihminen tajuaisi siirtyä nokosille tai kahville? Sään muuttumisesta en viitsi edes sanoa. Jos sulla on jotain muita vaihtoehtoja kuin esteen sattuessa odotella tai ratkaista kyseinen ongelma käyttäen enemmän aikaa kuin oli tarkoitus niin kerro nyt ihmeessä muillekin? Kyllä ajanhallintaan muutkin pystyy joten varmaan sinäkin?
Todennäköisesti kaikki mahdolliset vastukset ei iske samalla reissulla joten ei sinun tarvitse kahta tuntia ylimääräistä varata johonkin työmatkaan. Lomille taas ei kannata minuuttiaikataululla edes lähteä, kotona lepäilee silloin paremmin. Jos kaikki vaikeudet iskee samaan aikaan niin sitten on kyseessä ns. force majeure jota ei pelasta mikään kaahailu joten voit yhtä hyvin ajella rauhassa ja myöhästyä vähän enemmän. On ihan yleisesti tiedossa että välivuodenaikoina keli voi olla vaihtelevaa ja päävuodenaikoinakin huonon kelin sattuessa moni ajaa hiljempaa. Vallitsevan kelin ja ennusteet voi tarkistaa ikkunasta ja säätiedotuksesta. Oman koslansa ja renkaansa voi pitää siinä kunnossa että sillä voi ainakin ajaa jotenkuten sateellakin vaikka toiset joutuisivatkin menemään vielä hitaammin. Rengasrikkoa varten voi pitää täyttöpulloa mukana jos katsoo ettei ole aikaa vaihdella vararengasta. Jos et tiedä mihin olet menossa niin tottakai lähdet aikaisemmin että ehdit vaikka eksyä ja löytää vielä laillisen parkinkin. Tietöitä on kesällä aina ja niidenkin sijainnin voi katsoa etukäteen. Ruuhka-ajat ja -paikat pitäisi olla tiedossa tutulla reitillä eivätkä ne ajat varmaan muidenkaan kaupunkien läheisyydessä muunlaiset ole. Kesällä ja suurempina pyhinä on lomalaiset liikenteessä. Lähdet vartin aiemmin ja jos säästyy aikaa niin juot vaikka kahvit ja luet lehden määränpäässä, tai siirrät vaikka koko aamiaisen työpaikkasi sosiaalitiloihin. Tai sitten otat sen riskin että myöhästyt ellei autosi tosiaan osaa lentää tukkokohtien yli. Tai sitten otat sen riskin itsesi ja kaikkien muidenkin puolesta että jotain sattuu ja vaikka ei mitään pahempaa niin sitten myöhästyy moni muukin kun romua on tiellä tai edes ojassa ja koko liikenne jumissa kun sitä jäädään ihmettelemään. - Joukahainen_Härmä
ei se ole vaikeaa kirjoitti:
Joo pitää ottaa kaikki vaihtoehdot huomioon. Mitä sitten oikein kuvittelit? Lentäväsi onnettomuuspaikan ja tietyön yli koska maata pitkin ei pääse? Siirtyväsi ajatuksen voimalla takaisin kartalle jos olet eksynyt ja normaaliin hortoiluun ei riitäkään aika? Ajat täysillä vaikka otsa kopsahtelee rattiin ja normaali ihminen tajuaisi siirtyä nokosille tai kahville? Sään muuttumisesta en viitsi edes sanoa. Jos sulla on jotain muita vaihtoehtoja kuin esteen sattuessa odotella tai ratkaista kyseinen ongelma käyttäen enemmän aikaa kuin oli tarkoitus niin kerro nyt ihmeessä muillekin? Kyllä ajanhallintaan muutkin pystyy joten varmaan sinäkin?
Todennäköisesti kaikki mahdolliset vastukset ei iske samalla reissulla joten ei sinun tarvitse kahta tuntia ylimääräistä varata johonkin työmatkaan. Lomille taas ei kannata minuuttiaikataululla edes lähteä, kotona lepäilee silloin paremmin. Jos kaikki vaikeudet iskee samaan aikaan niin sitten on kyseessä ns. force majeure jota ei pelasta mikään kaahailu joten voit yhtä hyvin ajella rauhassa ja myöhästyä vähän enemmän. On ihan yleisesti tiedossa että välivuodenaikoina keli voi olla vaihtelevaa ja päävuodenaikoinakin huonon kelin sattuessa moni ajaa hiljempaa. Vallitsevan kelin ja ennusteet voi tarkistaa ikkunasta ja säätiedotuksesta. Oman koslansa ja renkaansa voi pitää siinä kunnossa että sillä voi ainakin ajaa jotenkuten sateellakin vaikka toiset joutuisivatkin menemään vielä hitaammin. Rengasrikkoa varten voi pitää täyttöpulloa mukana jos katsoo ettei ole aikaa vaihdella vararengasta. Jos et tiedä mihin olet menossa niin tottakai lähdet aikaisemmin että ehdit vaikka eksyä ja löytää vielä laillisen parkinkin. Tietöitä on kesällä aina ja niidenkin sijainnin voi katsoa etukäteen. Ruuhka-ajat ja -paikat pitäisi olla tiedossa tutulla reitillä eivätkä ne ajat varmaan muidenkaan kaupunkien läheisyydessä muunlaiset ole. Kesällä ja suurempina pyhinä on lomalaiset liikenteessä. Lähdet vartin aiemmin ja jos säästyy aikaa niin juot vaikka kahvit ja luet lehden määränpäässä, tai siirrät vaikka koko aamiaisen työpaikkasi sosiaalitiloihin. Tai sitten otat sen riskin että myöhästyt ellei autosi tosiaan osaa lentää tukkokohtien yli. Tai sitten otat sen riskin itsesi ja kaikkien muidenkin puolesta että jotain sattuu ja vaikka ei mitään pahempaa niin sitten myöhästyy moni muukin kun romua on tiellä tai edes ojassa ja koko liikenne jumissa kun sitä jäädään ihmettelemään.Pitkä kommentti sinulla. Nopeasti vastaten:
No minä kyllä pystyn aikataulujeni pitämiseen, mutta kyse on siis kansantaloudellisessa mittakaavassa hirvittävästä taloudellisesta menetyksestä. Se vaikuttaa välillisesti myös yritysten kilpailukykyyn ja sitä kautta kuka ties miten paljon meidän jokaisten kukkaroon. Montako aikataulutettua ajomatkaa Suomessa tehdään päivässä? Montako henkilöä istuu kyydissä noiden ajojen aikana? Suuruusluokka on ainakin sadoissa miljoonissa. 5 minuuttia jokaiseen lisää niin kyse on tuhansista henkilötyövuosista VÄLITTÖMIÄ kustannuksia (laskettu vain sadalla miljoonalla matkalla). Välilliset sitten päälle...
Koska näitä force majeureja tulee niin miksi sitten pitää vielä lisätä sitä matka-aikaa TARPEETTOMAN hitaalla ajonopeudella?
Jos joku menee pieleen ja selityksenä on jokin odottamaton tekijä niin miksi hitossa siitä sitten naristaan että "olisi pitänyt varata riittävästi aikaa". Se Riihelän narina oli tosiaankin jotain infernaalista. - Joukahainen_härmä
rsfdfdsfsvcxvx kirjoitti:
Olisihan se aika yksinkertaista.
Eikö samalla voisi laatia lakia, joka kieltää lain rikkomisen...
Tuo vastaus kuullostaa sellaiselta, että et aja maakunnissa juuri ollenkaan. Suurin osa tiekilometreistä on sellaisia, joiden nopeusrajoitusta voitaisiin nostaa vaarantamatta mitään tai ketään.
Millainen on hyvä ohituspaikka, jos pitää ohittaa 10 km/h hitaampi ajoneuvo rikkomatta itse nopeusrajoitusta? Tiedätkö paljonko niitä on? Jos ohituskaista tulee kohdalle niin ohitettavan nopeuskin nousee yllättäen. - ei se ole vaikeaa
Joukahainen_Härmä kirjoitti:
Pitkä kommentti sinulla. Nopeasti vastaten:
No minä kyllä pystyn aikataulujeni pitämiseen, mutta kyse on siis kansantaloudellisessa mittakaavassa hirvittävästä taloudellisesta menetyksestä. Se vaikuttaa välillisesti myös yritysten kilpailukykyyn ja sitä kautta kuka ties miten paljon meidän jokaisten kukkaroon. Montako aikataulutettua ajomatkaa Suomessa tehdään päivässä? Montako henkilöä istuu kyydissä noiden ajojen aikana? Suuruusluokka on ainakin sadoissa miljoonissa. 5 minuuttia jokaiseen lisää niin kyse on tuhansista henkilötyövuosista VÄLITTÖMIÄ kustannuksia (laskettu vain sadalla miljoonalla matkalla). Välilliset sitten päälle...
Koska näitä force majeureja tulee niin miksi sitten pitää vielä lisätä sitä matka-aikaa TARPEETTOMAN hitaalla ajonopeudella?
Jos joku menee pieleen ja selityksenä on jokin odottamaton tekijä niin miksi hitossa siitä sitten naristaan että "olisi pitänyt varata riittävästi aikaa". Se Riihelän narina oli tosiaankin jotain infernaalista.Ne oikeasti aikataulutetut raskaammat kuljetukset eivät muutenkaan usein pysty ajelemaan suurinta sallittua ihan vaan rajoittimen vuoksi. Henkilökohtaisien aikataulujen pitkittäminen vartilla ei tuota kenellekään yhtään mitään koska ei sillä säästyneellä vartilla kumminkaan kukaan yksilö mitään järkevää tee. Jos kulutusta saa pienennettyä vaikka litrallakin niin senkin säästyneen rahan voi käyttää vaikka suomalaisiin, ehkäpä pienempien yritysten tuotteisiin ja palveluihin, auttaisi paljon enemmän. Tuskinpa se korttiautomaatilla tankkaaminen vastaavasti työpaikkoja luo tai säilyttää.
Mistä tulikin mieleeni että mikä sitten on tarpeetonta hidastelua. Kiitos kohonneiden elinkustannusten hidastelu alkaa olla kohta monelle hyvinkin tarpeellista ja säästyneille satasille ovat päättäjät keksineet käyttöä ihan jo valmiiksi, ei tarvitse sitäkään enää monien miettiä. - Joukahainen_härmä
Ne oikeasti aikataulutetut raskaammat kuljetukset eivät muutenkaan usein pysty ajelemaan suurinta sallittua ihan vaan rajoittimen vuoksi. Henkilökohtaisien aikataulujen pitkittäminen vartilla ei tuota kenellekään yhtään mitään koska ei sillä säästyneellä vartilla kumminkaan kukaan yksilö mitään järkevää tee. Jos kulutusta saa pienennettyä vaikka litrallakin niin senkin säästyneen rahan voi käyttää vaikka suomalaisiin, ehkäpä pienempien yritysten tuotteisiin ja palveluihin, auttaisi paljon enemmän. Tuskinpa se korttiautomaatilla tankkaaminen vastaavasti työpaikkoja luo tai säilyttää.
Mistä tulikin mieleeni että mikä sitten on tarpeetonta hidastelua. Kiitos kohonneiden elinkustannusten hidastelu alkaa olla kohta monelle hyvinkin tarpeellista ja säästyneille satasille ovat päättäjät keksineet käyttöä ihan jo valmiiksi, ei tarvitse sitäkään enää monien miettiä.Ai että eihän sitä kenenkään kannata kiirehtiä, kun ei siitä kuitenkaan ole mitään hyötyä...? Kuullostaa ihan joltain parodiaa hyväksikäyttävältä tv-mainokselta.
Jos me emme kehitä tehokkuutta ja teemme sen sijaan kehitämme PELKKÄÄ turvallisuutta jopa liioitelluilla tavoilla niin annamme kilpailuvalttia yhä enemmän kaukomaiden haltuun.
Tuon peräänkuuluttamasi ääliömäisen asenteen vuoksi tässä maassa ei kannata valmistaa juuri mitään. Kaikki maksaa liikaa kun ihmiset ajattelevat, että "ei kai sitä nyt rahaa tarvitse, tulee vaan sen tuhlaaminen liian hankalaksi". - ei se ole vaikeaa
Joukahainen_härmä kirjoitti:
Ai että eihän sitä kenenkään kannata kiirehtiä, kun ei siitä kuitenkaan ole mitään hyötyä...? Kuullostaa ihan joltain parodiaa hyväksikäyttävältä tv-mainokselta.
Jos me emme kehitä tehokkuutta ja teemme sen sijaan kehitämme PELKKÄÄ turvallisuutta jopa liioitelluilla tavoilla niin annamme kilpailuvalttia yhä enemmän kaukomaiden haltuun.
Tuon peräänkuuluttamasi ääliömäisen asenteen vuoksi tässä maassa ei kannata valmistaa juuri mitään. Kaikki maksaa liikaa kun ihmiset ajattelevat, että "ei kai sitä nyt rahaa tarvitse, tulee vaan sen tuhlaaminen liian hankalaksi".Voitko päänaukomisen sijaan kertoa mitä tehokasta olet töistä tultuasi saanut kotona aikaiseksi vartissa ja ennenkaikkea miten se on vaikuttanut valtion kilpailukykyyn. Kiitos. Veikkaan että pläräät postia, ahdat suuhusi välipalaa ja kaivelet nenää. Tai sitten sinulla on höpöhöpöduuni lähinnä lepäilyä joten saatat ollakin intoa ja energiaa täynnä heti loikoilemasta päästyäsi, mutta siinä tapauksessa kilpailukyky kärsii siitä sinun nk. työstäsi eikä vapaa-aikasi ylimääräisestä vartista. Vaikka ajat motarilla sataakuuttakymppiä niin se rekka menee edelleen vain sitä kahdeksaayhdeksää.
- Joukahainen_härmä
Voitko päänaukomisen sijaan kertoa mitä tehokasta olet töistä tultuasi saanut kotona aikaiseksi vartissa ja ennenkaikkea miten se on vaikuttanut valtion kilpailukykyyn. Kiitos. Veikkaan että pläräät postia, ahdat suuhusi välipalaa ja kaivelet nenää. Tai sitten sinulla on höpöhöpöduuni lähinnä lepäilyä joten saatat ollakin intoa ja energiaa täynnä heti loikoilemasta päästyäsi, mutta siinä tapauksessa kilpailukyky kärsii siitä sinun nk. työstäsi eikä vapaa-aikasi ylimääräisestä vartista. Vaikka ajat motarilla sataakuuttakymppiä niin se rekka menee edelleen vain sitä kahdeksaayhdeksää.
Minulla on neljä alaikäistä lasta huutamassa ruokaa. Tämän lisäksi omakotitalo, joka vaatii oman osansa. Perhe- ja muut sosiaaliset suhteet vievät aikansa. Varttitunti lisää lasten kanssa tekee hirvittävän ison lisän.
Duunista en pysty tinkimään. Yrittäjänä olen joutunut tekemään aavistuksen pitempää päivää kuin normi työntekijä. Vaimolla on pitempi työmatka, joten hän ei pysty jeesaamaan muuta kuin satunnaisesti aamulla.
Tiedän yrittäjänä kilpailusta aika paljon. Pitkien välimatkojen maassa kumipyöräkuljetusten hinnat ja aikataulut hakkaavat koko ajan ylärajalla.
- Leikkuupuimuri?
Yli 70 vuotiaat kuskit ovat yleisin ryhmä, jotka ajavat selvää alinopeutta ja samalla varsin lähellä tien keskiviivaa, jotta eivät vain putoaisi ojaaan. Tälle ryhmälle olisikin paikallaan vuosittain ajokoe, minkä perusteella ajo-oikeutta voitaisiin päivittää.
Kaikenkaikkiaan alinopeuskuskeja pitäisi ymmärtää. Esim. leikkuupuimurin kuljattajanhan pitää päästä peltotilkulta toiselle muutama kilsa, jotta kansa saa taas leipää suuhunsa. Kiireiset tuittupäät tätä vain ei aina ymmärrä.
Loppukaneettina se vielä, että jos kaikilla tielläliikkujilla olisi turvallinen tilannenopeus jo selkäytimessä, niin kaikki nopeusrajoitusmerkit voitaisiin poistaa.- huoltosuhde nurin
Niitä yli 70vee autoilijoita on ehkä kohta miljoona, mutta 15 vuoden kuluttua niitä on jo 2 miljoonaa. Miettikääs sitä.
Ja ne kaikki ajelee kykyjensä sallimissa rajoissa eli mahdollisesti jopa alinopeutta. Mitäs sitten tehdään, kun jonon vetäjiä on tiet vallan tursollaan eikä raivokkaasta ohittamisesta ole mitään hyötyä, kun seuraava jono on jo edessä. - 5+5
huoltosuhde nurin kirjoitti:
Niitä yli 70vee autoilijoita on ehkä kohta miljoona, mutta 15 vuoden kuluttua niitä on jo 2 miljoonaa. Miettikääs sitä.
Ja ne kaikki ajelee kykyjensä sallimissa rajoissa eli mahdollisesti jopa alinopeutta. Mitäs sitten tehdään, kun jonon vetäjiä on tiet vallan tursollaan eikä raivokkaasta ohittamisesta ole mitään hyötyä, kun seuraava jono on jo edessä.Toivottavasti tämä korjaa vähän nykyistä kaahauskäytäntöä jos sekaan tulee iso joukko rauhallisesti ajavia. Ja ajatelkaas, mikä kokemus ajokilometreinä tuolla joukolla on!
- jämpti kun Stefa lai
Liikennemerkissä lukee SUURIN SALLITTU nopeus.
Tätä on niin HEL-VETIN vaikea premium-kuskin tajuta. Tottakai kun KU-SI-PÄÄ ajaa itse sitä 6km/h nopeutta niin muuta ajavat ALINOPEUTTA kun vika on omassa ylinopeudessa.
Jos on jonkun pakko ajaa oikeast reilua ylinopeutta niin sellainen kuljettaja ohittaa sitten ihan samantien edessä ajavan sallittuanopeutta ajavan eikä junnaa takakontissa kiinni.
Ajan sen verran paljon että Skoda/Wv/Audi-tauti on laajalle levinnyt, liekkö pienimunaisuus takana kun pitää pirkka-autolla koettaa päteä.- jokin aina pielessä
Ikuinen ja turha vääntö tämä "alinopeus" mutta itseäni ihmetyttää se että jos edellä menevä ajaa vähän alle rajoitetun niin miksei siinä voi ajaa perässä sitä samaa nopeutta?
Kyse onkin siis siitä että kaikki haluavat ajaa sitä "omaa nopeutta" ja jos sitä ei pääse ajamaan alkaa itku ja valitus.
Mutta kysyn että saako elämässä aina haluamaansa muissakaan asioissa? Eipä saa, ei likimainkaan. - 7yg7yg7yg
Ei se kuski ole premium vaikka auto olisikin. Yleensä päinvastoin.
- Rajoituksia noudatta
Eniten sapettaa nämä, ketkä lähtevät moottoritellä ohituskaistalle 90 km/h, kun nopeusrajoitus on 120km/h. Näiden kuskien kannattaisi mennä vanhoille pääväylille, missä eivät aiheuttaisi vaaratilanteita muulle liikenteelle. Tai sitten katsoa siihen peiliin, onko takana tulijoita, ettei ole haitaksi.
- Qary
hi,
jopas on keskustelua!!!!!!!
Laskepaaka hyvät ihmiset mitä sillä kiirellä voitat, ei muutaman kymmenen km/t tilanne nopeus nosto sinulle anna lisäaikaa tässä elämässä kuin muutaman minuutin lyhyillä matkaoilla.(jos pääset ajamaan sitä ajonopeutta etkä joudu höyläämään nopettasi). Käytät saamasi ajan loikoiluun minkä stressin tasaaminen vaatii vaikeista ajotilanteista ja muille aiheutetuista vaaratilanteista. - AmmattinaAjattelu
Ne on PASKA::::KUSKEJA jotka ajella liruuttelee liian hiljaa maanteillä että niiden taakse syntyy jonoja. Eivät edes älyä antaa vilkulla merkkiä jos olisi helppo ohituspaikka saatikka siirtyä esim. bussipysäkille siksi aikaa että jono menee ohitte. Kortti pois sellaisilta kuskeilta pitäisi ottaa. Satasen rajoituksellaki ajelevat 70 km tunnissa ja ylämäkiin vielä hiljentävät kuspäät. Poliisin pitäisi ahkerasti sakottaa näitä liian hiljaa ajelevia samalla lailla kuin ylinopeuksiakin ajelevia sakotetaan. Lisäksi sellainen kuski joka tavataan useammin ajelemasta liian hiljaa pitää laittaa uudelleen ajokokeeseen ja lääkärin tutkia onko hänestä enää edes kuljettamaan kyseisiä kulkuneuvoja turvallisesti. Onhan selvää, että nämä liian hiljaa ajelevat kuskit aiheuttavat tieliikenteessä suurimman osan vaaratilanteista ja läheltäpiti tilanteista kun heidän vuokseen syntyy enemmän ohitustilanteita ja pitkiä jonoja.
- aklsioqwensgmk
Kaikki ruuhkat moottoriteilleähän johtuvat siitä, etteivetä kuskit jotka liittyvät näille teille, kiihdytä nopeusrajoituksen nopeuteen. Tottakai jos joku ajaa 100km/h alueella 100km/h:ta ja siihen liittyy hänen eteensä kuljetta 85:llä, niin hän joutuu hidastamaan. Tämä aiheuttaa sen, että myös muut takana olevat joutuvat hidastamaan. Eli ratkaisu on; ajetaan rajoitusten sallimaa maximi vauhtia.
- MKO0
Maksimi nopeus rajoitus riittää. Minimi nopeus rajoitusta ei tarvita.
- minä
Olen samaa mieltä: on niin monia syitä, miksi tilannenopeus vaihtelee. Minulle sattui lapsena tilanne : olimme pohjoisessa kesälomamatkalla ja isä ajoi hyvää kyytiä sujuvaa maantieliikennettä. Autoja oli, mutta kaikki ajoivat kohtuullisen lujaa. Takaamme lähti sitten joku, jolla oli vielä kiiruumpi kuin muilla; ohitteli auton kerrallaan ja hävisi tietä eteenpäin. Meni jokusia kilometrejä: sitten olikin auto "karannut" omia menojaan, pyörinyt ja kyljellään ojassa. "pelastushommia " aloittanut viittilöi vaan jatkamaan matkaa- eli apuja siihen ei enää tarvittu.. Liikenteessä pitäisi kulkea niin, että kaikkien on turvallista siellä mennä. Ja jos verenpaine nousee mopoauton, traktorin tai jonkun "ylivarovaisen" kuskin takia: kannattaisi miettiä, mitä mukavaa elämässä muuten on ja haluaako ottaa turhan riskin, että sen menettää nyt juuri tänään.
- Mitäs me pässit
Auto on kuollut! Eläköön Automobiili!
- hui kun peloittaa!
Sitä mä vaan en ymmärrä, että miks ihmeessä näiden alinopeutta köröttelevien idioottien pitää ängetä MOOTTORITEILLE?! On aikas typerää mennä sinne nutaamaan seittemääkymppiä, kun kyseessä todellakin on MOOTTORITIE! Toinen vaihtoehto on jäädä roikkumaan rekan perään. Siinä on sitten "hyvä"tekosyy ajella 80-90km/h. Ja jos vauhti siitä yhtään nousee, johan on tortut housussa.
- Uffattaa
Siellä motarilla kun on Elmeri ne kaksi kaistaa, sellainen viivoitus siinä keskellä. Mieti jos tuo mummo olisi siellä maantiellä???
Voi pahvit teidän kanssa. Yrittäkää nyt nähdä sinne leukaluutanne pidemmälle rakkaat bemari, auri ja volvo-kuskit!!! - 8+6
Hitasko aiheuttaa kaksikaistaisella tiellä paljon enemmän haittaa kuin nelikaistaisella moottoritiellä. Mitä se sinua haittaa? Pääsethän helpommin ohi.
- Erik II
Eiköhän se ole parasta ajaa kelin mukaan? Nopeusrajoitusmerkki viitteellisenä ohjeena nopeuteen: Hyvällä kelillä voidaan ajaa lain sallimat 10km/h ja huonolla vastaavasti sopivasti alle.
Mutta ei tämä onnistu tyypilliseltä vatipääkuskilta, ei sitten millään. Hyvällä kelillä nysvätään alle rajoituksen ja huonolla ajetaan rajoituksen mukaan. Sitten ihmetellään ojassa."En minä ajanut ylinopeutta ajoin täsmälleen rajoituksen mukaan." Voi pyhä isä tätä Suomalaisten tyhmyyttä. Laissa on olemassa ihan järkevä termi: tilannenopeus. Ruuhka-aikana saattaa koko motari ajaa alinopeutta. Kaikkkiko muka rikkovat lakia? Myös kamalan huonolla kelillä alinopeus on perusteltua. Kuskin ajotaidollakin on paljon merkitystä ajamisen kannalta. Tilannenopeusvauhti ei tunne mitään alinopeutta.
- babyyoucandrivemycar
Kyllä sen huomaa ,missä alinopeutta mennään. On jono , autoletka , kun joku ajelee 80-90 km/h ,100 km/h alueella. Jos vois tutkia ,niin uskoisin ,että nämä alinopeutta ajavat aiheuttavat eniten kolareita maantiellä.
- Pois perseestäni!
Todennäköisimmin sen onnettomuuden kyllä aiheuttaa se kaahari siellä takana.
P.S. Normaalisti peräänajaja on syyllinen. Mieti sitä, ennen kuin seuraavan kerran tulet nuolemaan takapuskuriani. - Erik II
Pois perseestäni! kirjoitti:
Todennäköisimmin sen onnettomuuden kyllä aiheuttaa se kaahari siellä takana.
P.S. Normaalisti peräänajaja on syyllinen. Mieti sitä, ennen kuin seuraavan kerran tulet nuolemaan takapuskuriani.EIPÄ ole siinä tapauksessa että ilman syytä teet äkkijarrutuksen. Toki varmaankin tulee sakot kumallekkin sekä sinulle että perääsi törmänneelle...
- humppaluikka
Erik II kirjoitti:
EIPÄ ole siinä tapauksessa että ilman syytä teet äkkijarrutuksen. Toki varmaankin tulee sakot kumallekkin sekä sinulle että perääsi törmänneelle...
Viimeksi olin ajaa siilin päältä, äkkijarrutus ja papparainen perässä kun nuoli takalistoani jo viimeiset 5 kilsaa. Sakot ja vakuutusmaksut hoiti ihan peräänajaja. Häntä nolotti kun ei ollut tajunut ajaneensa niin lähellä. Ai.
Lisää metsän pikkueläimiä ja peränuolijoita odotellessa :)
- wqstykke
Kännykkä käytössä ajon aikana on useinmmin syynä sähläykseen ja hitaasti ajeluun.
- Törkeä alinopeus
En maksa muiden kiireestä.
Minulla on köyhyys ja vaarallinen auto, sekä olen vanhus. Mutta ajan.
Säteilen ympärilleni sitä vointia mitä olen saanut.
Liikkumisvapauttani ei laki rajoita.
Sikäli olen rikas, että minulla on aikaa.
Olen kova tyyppi, koska pinnani ei kiristy.
Tähän eivät kaikki pysty. - momo2
Liian hitaasti ajavat tumpelot aiheuttavat vaaratilanteita,kun saavat sapen kiehumaan ja verenpaineen kiehumaan.
- Törkeä alinopeus
Viitaten yläpuolellasi olevaan komenttiin,
teiltä puuttuu elämisen kokemus.
Sääli. - turvasäilöön !
Tieraivon vallassa ylinopeutta ajavat pölhöt pitäisi viedä kylmän suihkun alle niin lakkaisi sappi kiuhumasta. Tekisi hyvää olla poissa liikenteestä vaaratilanteita aihauttamasta.
- Keltaisella ohittaja
Se sallittua pienempi nopeus korostuu arkojen kohdalla, koska he ajavat kaukana reunasta, mutkaisella tiellä nopeus hiljenee entisestään jolloin se köröttely kestää kauan keltaistenviivojen kohdalla,, suorilla nopeus nousee ja ohitus vaikeutuu etenkin raskaalla kalustolla ja rekka ajeleisi samaa nopeutta ne mutkatkin mutta taas tää arka pudottaa nopeutta tuntuvasti jo keltaisen viivan alkaessa..
Onneksi arka voi ajaa jopa lähelle suurinta sallittua ohituskaistan kohdalla kun siinä on tilaa. Kunhan muista hidastaa juuri ennen kaistan loppumista ettei vaan se rekka jää liian kauaksi taakse. - Idäntietäjä92
Alinopeutta ajavat ovat syynä aina ruuhkiin. Jos kaikki ajaisivat rajoitusten mukaisesti niin ruuhkiakaan ei syntyisi ainakaan niin paljoa...
- Ei onnistu ikinä
Ei sellainen rajoitusten mukainen ajo koskaan toteudu. Vaikka "alinopeuden" ajajat nostaisivat vauhtinsa suurimpaan sallittuun, niin aina on tyyppejä, jotka haluavat ajaa kovempaa kuin rajoitus. Siispä jos vaaditaan alinopeuden ajajia lisäämään vauhtia, niin myös ylinopeuden ajajien pitäisi vähentää nopeutensa siihen suurimpaan sallittuun. Muuten ei mikään merkittävästi muutu. Silloinkin olisi aina liikenteessä rekkoja ja asuntovaunuja ym. hidasteita, joten ei ajonopeuksissa koskaan päästä täydellisen tasaiseen menoon.
- 8+9
Mahtaakohan näin olla? Kyllä ainakin alle kattonopeuden ajavat ajavat rajoitusten mukaan)). Ruuhkat johtuvat eniten siitä, ettei teitä ole suunniteltu kunnolla (pientareet huonot) tai että on paljon porukkaa liikkeellä yhtaikaa kuten Lahden tiellä kesäviikonloppuna. Ei niitä ruuhlia synnytä hitaasti ajavat.
- Noooh
Jos minä haluan ajaa satasen alueella sataa ? Mikä oikeus on 90 km/h ajavalla estää minun oikeuteni 100:sen nopeuteen? Tietääkseni meillä molemmilla on oikeus satasen nopeuteen !
- ABC for dummies
Aja vain. Voit ohittaa.
Tietenkin vain tilanteen sen salliessa.
Jos ei salli, et ohita. Muu liikenne tulee ottaa huomioon. Mikä tässä on vaikea ymmärtää?
Voisithan väittää myös, että vastaantulijat estävät sinun oikeuttasi ajaa pysyvästi vasenta kaistaa?
Ihmettelen vaan onko suurella osalla ihmisistä TODELLA noin kiire ettei voi ajella liikennevirran mukana ilman STRESSIÄ? Suomessa se on nähty että täällä kun ajaa liikennevirrassa mukana ja pitää sopivan turvavälin edellä ajavaan niin siihen turvaväliin tunkee yleensä AINA BMW,MERSU,AUDI tai joku muu ökyauto kun näiden parempiosaisten on aina omassa MAHTAVUUDESSAAN JA ERINOMAISUUDESSAAN oltava kiireesti seuraavassa paikassa ettei vaan elämässä mene sekuntiakaan hukkaan...kyllä teidänkin menohalut vielä se pimeässä näkymätön HIRVI TAI LIUKAS KELI TMS ONNETTOMUUS tulee pysäyttämään ja kaahauksenne on loppu! Älkää siis vaarantako tyhmillä ohituksillanne ja muulla liikenneöykkäröinnillä tavallisia liikenteessä olevia kansalaisia joilla on vielä järki päässä! PER.....IDIOOTIT TUNARIT!
- Höpsistä
Noh, itse ajan 8 vuotta vanhalla Toyotalla ja alle rajoituksen hidastelijat sapettavat minua pitkillä matkoilla aivan yhtä lailla kuin BMW, Audi ja Mersukuskejakin. Vaarallisia läheltä piti -ohituksia en harrasta, mutta ohitan kyllä todennäköisesti jossakin vaiheessa, jos joku ajaa edelläni selvästi minua hitaammin. Kodin ja työpaikan väliä sahatessa en juurikaan ohittele (matka noin 15 km), mutta jos ajan pitkää matkaa (100 km ja yli), niin varmasti ohitan hidastelijat. 100 km/h keskinopeudella olen jo 100 km:n matkalla 25 minuuttia nopeammin perillä kuin 70 km/h -kuhnurit. 500 km:n matkalla se on jo 2 tuntia 5 min. Minulle se on ihan riittävä perustelu tehdä muutama ohitus.
Mikä ihmeen ongelma se on, jos ajat kunnon turvavälillä toisen takana ja siihen väliin tulee ohittaja, joka kohta lähtee taas ohittamaan? Et taida oikeasti pitää riittävää turvaväliä. Itse olen toisinaan (joskin hyvin harvoin) jättäytynyt suosiolla ajamaan jonossa, jos autoja näyttää olevan edessä silmänkantamattomiin ja jättänyt reilun turvavälin. Ei minua haittaa yhtään, jos siihen väliin tulee joku kiireisempi, joka kuitenkin jatkaa ohitteluaan hetken päästä. Pidä vaan se väli oikeasti riittävän pitkänä, niin ei tule mitään ongelmaa ohittajista. - BMW kusipää
Niiin, se miksi minä ohitan/monet ohittavat on likipitäen aina syynä edellä ajavan ottama tasalukema nopeuskyltistä.Sitten keräävät taaksensa ja pian onkin kunnon karavaanari letka perässä.
Ja jooo, onhan se myönnettävä että jos pellin alla voimaa millä hilpasta ohitse niin houkutteleehan se polkasta ohitse ja ajaa sitä 15-20km/h ylinopeutta isoillateillä. Itse en kuitenkaan koe että olisin vaaraksi muille, koska aina huomioin kelin ja renkaat.Jos tuntuma ja ajatus että on märkää,liukasta mietin kaksi kertaa.Pimeässä lähden ohitse hyvin harkitsen, liukkaalla samoin.
En tiedä miksi nostit jutussasi nimenomaan nämä "klassikko kaahailijat" pintaan.Monet muutkin merkit ohittavat ja se on sitten jotenkin sallitumpaa.Kertoo mielestäni sinun todella heikosta itsetunnosta, jos sen pystyy lyttämään ohittava bemari,mersu tai audi...
- Autoilija-Antti
Minun puolestani saisi vain laittaa ko. pykälän lakiin!
Ärsyttää suunnattomasti ne herttaiset ruovas-kuskit jotka eivät tajua että moottoritien kiihdytyskaistan tarkoitus on kiihdyttää auto SAMAAN nopeuteen kuin muu liikenne moottoritiellä!
Ettekö te oikeeasti ymmärrä että liittyminen moottoritien liikenteen sekaan nopeudella 50km/h vaarantaa enemmän liikenneturvallisuutta kuin liittyminen liikenteeseen pienllä ylinopeudella!- Uffattaa
Siellä motarilla on kaksi kaistaa. Ja onko siellä isossa egossa käynyt mielessä mitä sitten sattuu kun se mamma ajaa vasten taitojaan ja rohkeuttaan sitä täyttä nopeutta?
Ajan itse melko reilua ylinopeutta, siinä sakkorajalla kuitenni. Mutta silti tajuan, että kaikki ei suhtaudu ajamiseen samalla tavoin, ja että liikenteessä on erilaisia ja eri-ikäisiä!!! kuskeja.
Älkää olko ihmiset typeriä... - Erik II
Uffattaa kirjoitti:
Siellä motarilla on kaksi kaistaa. Ja onko siellä isossa egossa käynyt mielessä mitä sitten sattuu kun se mamma ajaa vasten taitojaan ja rohkeuttaan sitä täyttä nopeutta?
Ajan itse melko reilua ylinopeutta, siinä sakkorajalla kuitenni. Mutta silti tajuan, että kaikki ei suhtaudu ajamiseen samalla tavoin, ja että liikenteessä on erilaisia ja eri-ikäisiä!!! kuskeja.
Älkää olko ihmiset typeriä...Satutko tietämään että se ohituskaistalle väistö on ANKARASTI kielletty lain mukaan...
- .........
Erik II kirjoitti:
Satutko tietämään että se ohituskaistalle väistö on ANKARASTI kielletty lain mukaan...
Motarilla ei ole mitään ohituskaistaa hyvä kuninkaallinen perätys. Siellä on kaksi kaistaa. Ja tasan väistän vasemmalle jos näen mummon köröttelevän micralla haluten liittyä sekaan. Ihan sama mitä laki sanoo..
- Erik II
......... kirjoitti:
Motarilla ei ole mitään ohituskaistaa hyvä kuninkaallinen perätys. Siellä on kaksi kaistaa. Ja tasan väistän vasemmalle jos näen mummon köröttelevän micralla haluten liittyä sekaan. Ihan sama mitä laki sanoo..
Lueppas lakikirjaa älyn kanssa... Se vasen ON tarkoitettu ohittamiseen paitsi ruuhka-aikana ja opasteiden määrätessä toisin.
Tosin eihän poliisi juuri valvo asiaa, paitsi jos takanasi tulevat ja väistät mummoa vasemalle saattavat pysäyttää ja kirjoittaa sakon mikäli ei kiireellisempää tekemistä tai kahville menoa.
Ja ihan turha saivarella selvällä, normaaliälyiselle, asialla
- Automaatti.
Taas tämä ketju tästä,monesko kerta ? taas yksi tunari alamäessä polki jarrua ettei nopeus noussut yli 70 km/h,rajoitus kahdeksankymppiä,ja autossa kaksi nais henkilöä kuudenkympin haitarissa,veti letkaa parikymenttä kilometriä,alamäessä en jarrua polje menee liike energia hukkaan,nouskoon nopeus mihin lystää.
- Vain ylinopeus
Alinopeutta ei ole. Vain ylinopeutta.
- Ei eläkkeellä
Juu.Lakataan hoppuilemasta ja jäädään työttömiksi kaikki niin on aikaa körötellä 75 kmh satasen alueella MUTTA TOTTA JA VARMASTI LIIKENTEEN PITÄÄ SUJUA JOS TÄMÄ MAA VIELÄ JALOILLEEN NOSTETAAN
- apina-aivojako?
Ei eläkkeellä kirjoitti:
Juu.Lakataan hoppuilemasta ja jäädään työttömiksi kaikki niin on aikaa körötellä 75 kmh satasen alueella MUTTA TOTTA JA VARMASTI LIIKENTEEN PITÄÄ SUJUA JOS TÄMÄ MAA VIELÄ JALOILLEEN NOSTETAAN
Kyllä mulla vaan on aikaa ajaa nopeusrajoitusten mukaan, vaikka töissä käynkin.
Olipa typerä heitto sulta! - ........
IHAN VARMASTI ON ALINOPEUS OLEMASSA ESIM. 100RAJOITUS NIIN HENKILÖAUTOLLE 80KM/H ON SELKEÄ ALINOPEUTTA JOKA HAITTAA JO YOISIA TIRNKÄYTTÄJIÄ.
Ei tee mieli itekään ajaa sataa, vaikka bussillani saisinkin niin tehdä. 80 km tunnissa vie huomattavasti vähemmän naftaa. Nämä "alinopeuksista" marisijat voisivat tarkistaa omaa asennettaan ja yrittää helittää omaa stressiään. Samoilla tyypeillä on elämäntehtävänä ohittaa edellinen ajoneuvo, jos nopeuseroa on yksikin tuntikilsa. Huomauttaisin vain, että se edelläajava on paljon helpompi ohittaakin, mitä hitaammin se liikkuu.
Veikkaanpa, että nämä alinopeuksien itkijät ovat samoja, jotka pysäköivät kapeilla kaduilla risteykset tukkoon niin, etteivät esim jäteautot ja pahimmassa tapauksessa pelastuskalusto pääse ohi. Sellainen pitäisi kieltää nyt ihan ensiksi.- abcd20
Körötteliöitä tulee joka päivä lisää ainakin pääkaupunki seudulle.Ei pystytä edes 40 alueella ajamaan sallittua nopeutta.
- abcd20
Körötteliöitä tulee joka päivä lisää ainakin pääkaupunki seudulle.Ei pystytä edes 40 alueella ajamaan sallittua nopeutta.
- abcd20
- abcd20
- abcd20
- abcd20
- abcd20
- pellit kolisee pian
abcd20 kirjoitti:
Kyllä ne hesan lähistön pääväylillä ainakin vetää kun viimistä päivää. Ensi lumilla tulee taas se massiivinen ketjukolari !
- Säätöä kiireessä
Herääkin ? Mitä nopeutta jononviimeinen takana ajaa jos etummainen noudattaa nopeusrajoitusta ja ajaa omanmittarinsa mukaan alinopeutta?
Saako ohittaessa käyttää rajua ylinopeutta? Ehkä se on turvallisinta silloin kun on pakko? Miten sellaiseen pakkotilanteeseen voi joutua?
Onko järki keksitty ennen lakia vai kumpi on tärkeempi? Laki vai elämä?
Voiko liikenteessä ajatella omilla tunteilla?
Tai huomijoida muut tielläliikkujat? - Turvallista matkaa
Alinopeus käsite on aika suhteellinen, liikenteessä tullut tavattua näitä tyyppejä, jotka painavat 100 alueella vähintään 120 ohi, kun kuulee kiihdytysäänen niin peiliin vilkaistaessa auto ajaakin jo edelläsi ja jotkut mulkaisevat viellä sen näköisenä, että sinä muka ajaisit alinopeutta, mutta eivät tule katsoneeksi omaan mittariinsa. Muistakaahan ihmiset, että lain mukaan ohitusta tehdessä ei saa ajaa ylinopeutta, eikä missään auton nopeusmittarissa ole 20km/h heittoa.
Jos haluaa ajaa suurinta sallittua nopeutta, niin kannattaa näissä ottaa mittarivirhe huomioon, eli 80 alueella ajaa about 85, niin oikea vauhti on aika 80 paikkeilla. Niin ja muuten tuli tässä mietittyä, että jos alinopeus käsite olisi oikeasti käytössä, niin miten kävisikään näiden keltanokka autokoululaisten kanssa? sakkoa taitaisi tulla aika tiuhaan tahtiin heille, kun ei kukaan ensimmäistä kertaa ajava varmana tule ajamaan edes 40km/h kaupungissa, saati sitten että laitetaan maanteille ajamaan 80/100, riippuen vuodenajasta. - Ford Focus
Aijaa. Sinä taidat olla niitä, joille 99 km/h satasen alueella on alinopeutta.
- mplappi
Mä ajan aika useesti 85km/h ja kuluttaa vähemmän, jopa autoa ja renkaita. Silti monet samoissa valoissa, jotka menneet ohi.mihin kiire?
- Non myöhäs
Omista hautajaisista.
- tilaa Porshelle
nopeusrajoituksen ylitys tai alitus 10% ei rangaistusta mutta jos ei pätevää syytä miksi aja hitaammin niin sakotus käytäntö että saman taulukon mukaan sakot kuin ylinopeudesta ja yli 30 alinopeudesta ajokortti hyllylle, niin eiköhän alkaisi hävitä tientukot teiltä ja valtion kassavarat petraantuisi kenties, ellei niitä lähetetttäissin kreikkaan.
- mul on aikaa
Just ton vuoksi ajankin aina motarilla sen 91 km/h.
Oikein mukava ja leppoisa matkavauhti. - 12+13
Aina on pätevä syy se, ettei halua ajaa nopeammin ja että siinä säästää polttoainetta, saastuttaa vähemmän luontoa päästöillään, ei kuluta niin paljon renkaita ja katua ; ekologiaa sekin. On niin paljon päteviä syitä että oikeastaan voisikin kieltää ajamasta yli 70km/h. On sitä siinäkin tarpeeksi vauhtia))).
- Citroën 2CV
Moottoritiellä pitää ajaa alinopeutta kun auto ei jaksa kuin 105 km/h :/
- 4+1=5
Perjantaista alkaen sitä mennään kevääseen asti 84 km/h speed limiterin voimin.
Voi sitä otsasuonten pullistelua taustapeilissä. - yksjukkis
Suomessa on tilastojen mukaan turvallisin nopeus yli 300km/t ei yhtään onnettomuutta:D
- Ei toimi
Eli on mentävä satasta tai ei mitään?
Jäisellä tielläkin on paahdettava nasta laudassa?
Aika mustavalkoista meinikiä, elämälle vierasta ajattelua.
Sitten suojateitäkään ei saisi enää rakentaa, koska joku raketti saattaa tulla ihan kohta. Miksi autossa on sitten ohjauslaitteet? - bjsdbkjnsdk
Taas yksi tyhmä kysymys, jota ei tule koskaan ymmärtämään. Erillinen kielto tuosta paskasta ei tule edes kysymykseen! Mietippä aloittaja tätä: Kumpi on pahempi, alinopeus vai ylinopeus? Aika helppo arvaus, eikös olekin?
- .................
Molemmat yhtä vaarallisia.
- järjellä liikenteesä
Tilannenopeushan on se ratkasevin tekijä, mitäs väliä sillä on paahtaa suoralla aukealla motarin pätkällä vaikka 200km/h jos ketään ei ole näkyvissäkään edessä tai sivusta tulevista rampeista jne. Italiassa termi tunnetaan ilmeisesti "hyvin" kun siellä kaikki kaahaili lomareissun aikana 50km/h:n alueella 110-120km/h vaikka tiet olivat kapeita ja mutkikkaita sekä näköesteitä sivussa. Roomassa kun pyöri siinä liikennesekamelskeen keskellä niin yllättävän hyvin siellä ihmiset pärjää sellaisessa liikennekaaoksessa kun osaa käyttää järkeään (vaikka nyt jokaisessa autossa oli nyt ainakin jokin kolhu jossain puskurissa tai kyljessä)
- järjellä liikenteesä
tietysti nuo nopeudet tulevat kuivalla asvaltilla kesäkelillä, talvellahan ei kannata suoralla tuollaista nopeutta mennä
- nop1
Itse kun sain kortin niin ajoin moottoritiellä satasta.Satasen nopeusrajoitusten teillä 80 ja 80 kympin teillä 60-70 ja hyvin ehdin .Saatoi siellä joku rekka roikkea takapuskurissa, mutta ohi ne pääsi kuitenkin hyvin,tosin sadekelillä sitten sain kurasuihkua.
- se on säästöä
Hyvä on ajella motarillakin rekan imussa sitä 88 nopeutta, varsinkin jos sattuu olemaan vastatuuli
- Valitsen itse
Se on sallittu maksiminopeus, ei mikään pakonomainen tavoitenopeus. Tuolla Tampere-Lahtitiellä eli Valtatie 12 nopeudet vaihtelevat sään mukaan ja ennen Tamperetta hirvet ja kauriit liikkuvat poikittan juuri metsästyskauden alettua ja muutenkin ympäri vuoden kahden vierekkäisen tien poikki isoille peltoaukeille ja suojaan metsiin.
Itse ajan paljon keski- ja aamuyöstä, joten minkä halvatun tähden pitäisi paahtaa pimessä, sateessa, sumussa, pakkasessa hirvien ja peurojen ja ties minkä rattijuoppojen, narkkareiden ja autovarkaiden seassa satasta, kun näkyvyys voi olla kymmen metriä tai jarrutusmatka ties mitä ja koko ajan tie kaartaa, joten turvallisia ohituspaikkoja saa todella hakea. Muutenkiin todella kuluttavaa ajaa eri rytmissä kuin muu liikenne jatkuvasti sovittaen ja kytäten oihituspaikkoja. Ei tarvitse kauaa hakea Aamulehdestä, kun löytyy kuolonkolareita juuri ohitustilanteissa Tampere-Lahtitiellä.
Tuolla näkee aivan järjetöntä kyytiä olemattomassa näkyvyydessä varsinkin märällä ja liukkaalla, luotetaan vaan sokeasti renkaisiin, tuplaXenoneihin ja auton tekniikoihin.
Harva tulee edes ajatelleeksi, miten valtvasti eroavat tilanteiden yllättävyydet, jarrutusmatkat ja kolareiden uhrit ja loukkaantumiset, kun nopeus nousee 80-100-120. 80:ssa harvemmin tulee kuolonkolareita uudemmilla autoilla, jollei nyt ihan nokkakolari tms. 120:ssä alkaa olla aika sama, onko kojelaudassa tuplabagit ja sivuttaistörmäystyynyt, kun ihmisen sisuskalut eivät kestä sellaisia voimia, mitä auto. Ei tarvita kuin murtunut kylkiluu puhkaisemaan keuhkon tms. kyseessä on ilmarinta ja erittäin vakava asia. Aniharva tällaisia edes miettii varsinkaan tien päällä koheltaessa, vaikka kyse on ihmisten turvallisuudesta eikä siitä, oletko sinä aikaasi hallitsematon itsekäs paskiainen mulkero 5-10min aiemmin perillä kuolemia uhmaten. Voitetut ajat ovat uskomattoman minimaalisia verrattuna, mitä kaikkea tulee hinnaksi tuolle sekoilulle.- etana 127
Heh! ei ole mitään mukavampaa kuin tieraivo näytellä keskisormea ja puida nyrkkiä vilautella valoja ja melskata ratin takana hauskaksi sen tekee se kun omalla kikottimella pääse korkeintaan 100 km tunnissa ja kiihtyvyys on todella hurja eli tilanteita tulee todella paljon.Liikennevaloissa vielä hauskempaa kun saa veivata ikkunan auki ja huuta niin sun maan perskuleesti hitaan äijän tieraivo on se vaan niin mukavaa.
- Kaahaa jos haluat...
Ajatelkaas asiaa näin:
Nopeusrajoitus 100 km/h. Edessä oleva auto ajaa n. 90 km/h. Ohitat auton ja jatkat nopeudella 100 km/h. Kuinka paljon aikaa säästyy 20 kilometrin matkalla?
Kokonaiset 1 minuutti ja 19,8 sekuntia! Eli saa aika saatananmoinen kiirus olla että tuolla minuutilla olisi niin suuri merkitys! Toki, tuntuuhan se ärsyttävältä ajella jonkun tämänlaisen perässä, kun lujempaakin saisi ajaa. Mutta silti...- mietipäsitä
Entäpä jos tiputtaisit siitä 90 km/h vielä vaikkapa 70 km/h? Menetetty aika todella minimaalinen, ja lisäksi sinut olisi huomattavasti helpompi ohittaa.
- ......
Eikä se ajan säästö ole se asia no.1 vaan ajamisen mielekkyys ... ...ajaminen ei ole mielekästä jos kokoajan jarrutellaan. Ja se miksi moni aja alle sallitun johtuu ainoastaa halusta hallita( dominoida hitaudella)
- 4+13
...... kirjoitti:
Eikä se ajan säästö ole se asia no.1 vaan ajamisen mielekkyys ... ...ajaminen ei ole mielekästä jos kokoajan jarrutellaan. Ja se miksi moni aja alle sallitun johtuu ainoastaa halusta hallita( dominoida hitaudella)
Totta kai omaa vauhtia ajaminen johtuu halusta hallita; ei kuitenkaan muita vaan omaa ajamistaan. Ihan samoin kuin kaahaaja tahtoo itse määrätä vauhtinsa niin se tahtoo hitaampikin.
- menkäätöihinapinat
se on kuule tärkeä aika mikä siinä voitetaan.. ehditään paiskia enemmän töitä joilla maksetaan teidän työttömien luusereiden elämä
- veltost velttoon
Mihin käytät se kolme sekuntia. Taidan arvata.
- viisas autoilija
Minä tykkään ajaa muita hitaammin, koska siitä on monenlaista hyötyä. Muita hitaammin ajamisesta on kyllä itsellekkin harmia, koska ojhittelijat kostaa tormaamalla heti eteen, jotta kaikki rapa ja kura lentäisi kostoksi lasiini ja pahimmassa tapauksessa siitä keskiviivan tärinäurilta lähtee kivisiruja kimmokkeena tuulilasiini.
En todellakaan tykkää ajaa jonossa, niinkuin kaikki muut tekevät. On stressaavaa, kun ajetaan peräpuskurissa kiinni tai itse ajetaan edessä olevan puskurissa. Heti kun tulee yllättävä tilanne, niin tapahtuu se kuuluisa ketjukolari. Tähän ei kyllä koskaan tulla oppimaan, on tämä kansa niin uppiniskaista.
On se mukavaa siellä perässä kaukana muista ajella kaikessa rauhassa. Kun muut ajaa satasta ja minä kaheksaa kymppiä, niin johan se jono pian häipyy, eikä sateella jatkuvsti lennä roiskeet takana tulijan lasiin.
Milloinkaanhan ei tapahdu sitä ihmettä, että maltettaisiin ajaa keli ja sääolosuhteiden mukaan, vaan aina pitää orjallisesti pösöttää sitä liikennemerkin osoittamaa nopeutta.
Pysytään vaan tiukasti ylinopeuskäsitteessä ja unohdetaan ikuisiksi ajoiksi alinopeus käsite, koska on tuhat ja yksi syytä ajaa muita hitammin, mutta on vain vähän syitä ajaa ylinopeuksia.- ................
Miksi pitäisi ajaa kumpaakaan, vaan oikeaa tilannenopeutta.
- .........
................ kirjoitti:
Miksi pitäisi ajaa kumpaakaan, vaan oikeaa tilannenopeutta.
Hmmmm. Kerropa mikä on oikea tilannenppeus ???? Ainakaan näillä nysväreillä ja jojokuskeilla se tilannenopeus ei ole hallussa niinkuin moni muukaan väistämiseen liittyvä sääntö.
- Muistaako kukaan
vielä,kun ajeltiin Porvoon moottoritellä lumipyryssä 100km/h nopeurajoituksen mukaan, mitä sitten tapahtuikaan ???????????????????????
- ...................
Järjenkäyttö sallittua.
Ihan perus maalaisjärjelläkin köröttelee jo pitkälle...
Et kai sinä aja jyrkkään mutkaankaan 100 lasissa.... - ...................
Järjenkäyttö sallittua.
Et kai sinä aja jyrkkään mutkaankaan 100 lasissa.... - ...................
Järjenkäyttö sallittua.
Et kai sinä aja jyrkkään mutkaankaan 100 lasissa....
- Lippis
Emmä nopeuksista tiedä, muta mua ainakin haittaa se, että ajetaan liian suurin etäisyyksin.
Jos edessä ajaa jono autoja ja joku pitää siihen yli sadan (100) metrin väliä, niin se jos mikä vituttaa meitä sen hidastelijan takana tulijoita. Kannattais ajaa se edessä menevän jonon häntä kiinni ja äkkiä, niin tuntuis, että joskus päästäisiin perilleki.- 7+18
Liikennenturvan kanta on vallan toinen. Maanteillä suositellaan vähintään auton nopeutta vastaavaa metrimäärää etäisyydeksi, jos on hyvä keli, normaalit reaktiot ja valpas kuski. Kun näin ei aina ole, ei satasen alueella 100 m ole riittävä väli eikä pidemmästä välistä ole haittaa. Vaikea ymmärtää miten edellä ajavan pitämä pidempi turvaväli voisi fysiikan lakien mukaan hidastaa takaa tulevaa.
- Lippis
7+18 kirjoitti:
Liikennenturvan kanta on vallan toinen. Maanteillä suositellaan vähintään auton nopeutta vastaavaa metrimäärää etäisyydeksi, jos on hyvä keli, normaalit reaktiot ja valpas kuski. Kun näin ei aina ole, ei satasen alueella 100 m ole riittävä väli eikä pidemmästä välistä ole haittaa. Vaikea ymmärtää miten edellä ajavan pitämä pidempi turvaväli voisi fysiikan lakien mukaan hidastaa takaa tulevaa.
Noista vysiikoista en tiedä, mut liika gäppi aiheuttaa sen, että se gäpin pitäjä ei hahmota niiden yli 100m päässä edessä ajavien autojen nopeuksia, jolloin gäppi voi vaan kasvaa. Se ei todellakaan ole hyvä juttu, jos perille pitää päästä ajoissa!!!!! Ajamalla aivan perä toisissaan kiinni näkee heti, jos edessä olevat kiihdyttää ja voi sillon kiihdyttää itsekin ...
- Suurin sallitu siis
"Alinopeudella" on laissa määritelty termi. Se on nopeusrajoituksen noudattaminen. Miksi siis käytetään harhaanjohtavaa ilamusta.
- Noudatan rajoitusta
"nopeusrajoituksen noudattaminen."
Nopeusrajoituksen noudattaminen on sitä että ajetaan mitä tahansa nopeutta joka ei ylitä suurimman sallitun, mutta tämänhän jo kaikki tietävät.
- iIIuminatus
mopoautoillehan on oikein pakollinen alinopeus 45 kmh...
- Tielläliikkuja
Usein on joku määrätty aika jolloin on tarkoitus olla perillä. Ollaan menossa työhön joka alkaa määrättyyn aikaan, johonkin tilisuuteen johon on kutsuttu tai se alkaa määrättyyn aikaan. Harvemmin koitetaan olla perillä mahdollisimman pian.
Matkalle on varattava ylimääräistä aikaa jos matkanteko hidastuu tai tulee pieni keskeytys kuten liikenne ruuhka, ratsia, eksyminen, tietyö, ajoneuvon korjaus tai huoltotoimenpide, matkustajien virkistystauko yms.
Loppumatkasta yleensä vähennetään nopeutta kun johonkin ylimääräinen aika pitää hukata. Jo pysäköinti kustannukset ovat joissaiki kohteissa aika korkeat ja polttoainetta säästyy jos ajaa hiljempaa.
Tuntuu siltä että avaajan omassa matkansuunnittelussa on jotain pielessä jos
normali etenemisvauhti ei riitä. On olemassa kulkuneuvoja joilla pääsee lujaa
esim. juna kulkee 160 km/h ja lentokone tyypillisesti 900km/ h. Näillä kannattaa
kulkea jos on kiire. - Meinaat että
Pyhämaan Ketteliin, Ilomatsin Möhköön tai Joensuu Hoilolaa pääsee junalla tai lentokoneella,kun ei pääse etes julkisilla kulkuneuvollakaan.
- g power
siinä saksan mallia vapaalla nopeudella. eikä urpot säntäile eteen siinä lähtee kortti tai jopa henki..
http://www.youtube.com/watch?v=fJ2YkbXyRgM - Viisastuiko joku?
Huomasitteko tuossa mitään eroa Suomeen muuta kuin Autobahn nopeudet? Siellä annetaan sovinnolla tilaa ja ei aleta kohdalla kiihdyttämään tai viivailemaan kaikki autostaan repien. Tuollakin oli ohittamassa turistibussi ja ihan perus Opel Astra, eikä sieltä kummastakaan tuskin keskaria esitelty tai nyrkkiä puitu, kun baanalla koko ajan joku menee vielä kovempaa ohi, ihan sama oletko prätkällä, urheiluautolla tai ihan vaan perheautolla. Totuttele siihen, äläkä itke.
Mitä ihailemista tuossa nyt sitten on, kyllähän se kovaa kulkee, mutta kun edellä ajavat muuttuvat vastaantulijoiksi? Jos itsellä on tuollainen 300-350 km/h lasissa ja toinen edellä lähtee ohittamaan rekkaa tuollaisesta 120-160km/h , siinä menee jonkin aikaa ja jollet ole hereillä, erotusta jää edelleen melkein kahtasataa seinään käytännössä. Aika harva kokeilisi vapaaehtoisesti.
Tuolla koneella ja kulutuksella kannattaa olla hyvin tiedossa huoltoasemat, tyhjäkäynnilläkin imee kuin kannusta kaatamalla, mutta rahaa on...
Kyllähän tuollainen iso ja tehokas auto on hiukan eri ajettava matalla alustalla ja isoilla, leveillä ja matalilla renkaill jne. , mutta kokeilepa vaihteeksi ihan tavallista perheautoa tehdasasetusrenkailla ja vanteilla ihan vaan 160-170km/h, kun kone huutaa hoosiannaa, joka paikka nitisee ja natisee, et kuule omaa ääntäsi ja pienikin kallistus meinaa heittää kajakkisi jorpakkoon, tuossa vauhdissa et uskalla edes ajatella, miten auto käyttäytyisi rengasrikossa. Lisämausteeksi tuohon laitetaan kuskiksi perisuomalaiseen tyyliin ihan vaan parit kaljat ottanut Arska eli 2,5% puhaltaen tai auton varastanut kunnon piripää. Vieläkö tekee mieli kaahata ja haukkua köyhiä tai muuten vaan tahtomattaan työttömiä? Toivottavasti sulta menee joskus työt alta, niin näet mitä on hyvä v:tutus.- tunarit
Kannattaisi käydä joskus kokeilemassa niitä ajotaitoja esimerkiksi moottoriradalla. Yllättyisit miten nykyaikainen perheautokin kulkee ihan kivasti 200 km/h. samalla voisit testata pystytkö hallitsemaan autoasi edes vähän vaatimattomimmissa nopeuksissa.
- luu kurkkuun
Kaahari runkkareille laitetaan tänään luu kurkkuun.
Talvinopeusrajoitus tulee voimaan tänään.- köröttelijähautaan
Paitsi että ajan maasturillani ylitsesi :D
- Tää on mannaa
Kaahareille puoli vuotta yhtä kyykytystä. Poksahtaako suonet ?
- Välkyvillet
peräkärriä vetävä h-auto ei saa ajaa kovempaa kun 80 km/h vaikka olisi mootoritie tai satasenalue.
- matkalla pohjoiseen
Kun rekat vetää koko ajan 90:nen pintaan, niin kai matkailuvaunu perässä saa varmaan ajaa saman verran. Tutkitusti on turvallisinta kuin kaikki ajaa samaa alinopeutta. Navin mukaan mulla on mittarivirhettä on n. 6-7 km/h, joten rekan perässä pitää ajaa n. 95 ettei välimatka kasvaisi.
- TUOMIOT HETI!
Liian hitaasti ajavat ehdottomasti tuomiolle. Ei ole mitään rasittavampaa kun joku ääliö liikenteessä, esimerkiksi taajamassa, ajaa hissun kissun ja pää vain kääntyilee kaikkiin muihin suuntiin paitsi sinne minne ajetaan.
Useinmiten nämä ovat niitä vanhuksia jotka pelokkaina ja hauraina eivät uskalla ajaa. Kortti pois tuommoisilta välittömästi. Ajaessa pitäisi keskittyä siihen ajamiseen.
Kolme kertaa olen seurannut autoa samaan osoitteeseen minne on mennyt ja pitänyt turpajuhlat. Toivottavasti he osaavat nykyisin ajaa paremmin tai eivät aja lainkaan.- TUOMIOT HETI!
Ja lisätään vielä että mamut ovat useinmiten myös näitä ketkä eivät saisi olla liikenteessä lainkaan. Eilen hämeenlinnan moottoritiellä liettualainen ajoi n. 190km/h.
- .......
TUOMIOT HETI! kirjoitti:
Ja lisätään vielä että mamut ovat useinmiten myös näitä ketkä eivät saisi olla liikenteessä lainkaan. Eilen hämeenlinnan moottoritiellä liettualainen ajoi n. 190km/h.
Älyttömät nopeudet on selvästi rangaistava niin yli kuin alinopeudet ... ...samalla asteikolla /-30% kortti pois.
- joskus ajanut
jos alinopeus säädettäisiin, poliisin kannattaisi asettua suurin joukoin teiden varsille juhlapyhien ja lomakausien alla, silloin voisi kirjoittaa satojatuhansia alinopeussakkoja.
- Lady102013
Olettepa te miehet tyhmiä. Kinaatte täällä kuin 8-vuotiaat pojat, kenellä on isompi.. Ei ole ihme, että on niin paljon sinkkumiehiä, jotka eivät kelpaa kellekään. Tuntuu, etta osa olisi tällä palstalla.
- ...
Ehkä moottoritiellä, mutta jos joku ei uskalla esim taajamassa tai maantiellä ajaa kovaa, ei se ole rikos. Ohi pääsee kyllä. Eihän traktorilla ajaminenkaan ole laitonta. Enemmän ärsyttää kaahailijat, kuin etanat.
- köröttelijät pois
Kyllä! Vähentäisi ohittamis tilanteita. Ja niistä usein johtuvia onnettomuuksia
- urts
Voishan se olla ihan jees ainakin silloin kun liikennesuoritteita on paljon. Amerikoissa joissain osavaltioissa poliisit liputtaa ulos tieltä hidastelijoita. Keli kanssa otettava huomioon ja siitä suomi on erilaisten haasteiden edessä kun ns. kesämaat.
Mikä teitä nykyautoilijoita vaivaa kun joku ajaa ns. alinopeutta, ohi ei päästä millään vaan tehdään siihen hirvee jono ja valitetaan, että hidas ajoneuvo aiheuttaa jonoa. ei tosiaan aiheuta ei yhdestä ajoneuvosta saa millään jonoa, vaan se seuraava kuski aiheuttaa jononmuodostuksen njansitä seuraava, yleensä on niin, että vasta kuudentena jonossaajava autoilija lähtee ohittamaan koko jonoa ja siinä voi piillä se vaara, mutta ajatelkaapa jos se heti ensimmäisen ajoneuvon kuljettaja joka jää siihen hitaan ajoneuvon perseeseen roikkumaan, niin jos se lähtisi heti tilaisuuden tullenohittamaan hidasta ajoneuvoa eipä tulisi minkäänlaista jonoa. Sitten sellainen yleinen tapa on kyllä olemassa jos esim. ajat 80km rajoitusalueella ajat vaikkapa 85km niin jopa päästään ohi ja vauhdilla, mikä siinä hitaassa ajoneuvossa kiinnostaa, niin paljon että pitää jäädä ihan läheltä sitä ihailemaan. Asiaan, eli ajakaa ohi siitä hitaasta ajoneuvosta ja heti niin liikenne sujuu taas hienosti ja yhdestä hitaasti ajavasta ajoneuvosta pääsee jokainen ohi !!!!!!!!!!!!!
- sponhapohnwaprohnawp
Kuulin yheltä luokkalaiselta et sen joku sukulainen oli saanu alinopeudesta sakon kun se oli ajanu moottoritiellä liian hiljaa.
- maaseudun motarit
Meno teillä on tosi kirjavaa. Tahallinen toisen ajon häiritseminen eräs yleinen ilmiö. Tulevat kamerat autoissa varmaan alkavat hillitä sitä aikaa myöten. Kaikkea on nähty, esimerkiksi kun itse jostain syystä alentaa nopeutta moottoritiellä niin on saanutkin pian sinne perässäroikkujan. Kun motarilla ei osaa ohittaa vapaalla ohituskaistalla niin kehnosti on asiat.
- Ratti Mään
Börje ajaa aina niin hitaasti, että takse jääneitä ottaa Pattiin.
Se ajaa kaupunkialueella niin hitaasti, että jalankulkijat menee ohi ja maantiellä se ajaa niin hiljaa, että traktorit menee ohi.
En mene enää sen kyytiin koska hävettää ihmiset tuijottaa. Nii, että vie jo se ajokorttisi poliisille ja myy autosi.
Taksilla ajaminen tulee sinulle paljon halvemmaksi, koska omalla autollasi ns. matkatessa auton pitää olla käynnissä 20 h päästäksessi 20 km matkan, siitäkin matkasta 90 % kytkimellä liiruuttamalla nopeutta pienentäen, koska muuten menisi tyhjäkäynnilläkin liian lujaa.
Kysymys kuuluu kuka pystyy ajamaan yhtä hitaasti, kuin Börje? - yiutkdghkhg
Suomeen olisi pitänyt rakentaa aikoja sitten kolmikaistaiset valtatiet niin mitään ongelmia ei olisi. Kun viiden kilometrin välein on ohituskaista niin kenenkään ei tarvitse kärsiä "matelijoista", ohitusriskit minimoituvat sekä liikennealan kilpailukyky paranee.
- Nähty on
Miten niin? Satasen alueella nopeutta 70–80 km/h ajavat löytävät jostakin syystä kaasupolkimensa ohituskaistan kohdalla, eikä heistä varmastikaan pääse ohi laillista nopeutta käyttämällä. Ohituskaistan päätyttyä nopeus jälleen putoaa tuohon kaistaa edeltävään.
Mulle sanottiin autokoulussa,että seuraa muutakin liikennettä,myös takaa tulevaa.
Niinpä niin,se oli hyvä neuvo,peilithän on keksitty.On erittäin itsekästä luulla,että
liikenteessä ei ole muita ja tie on vain minua varten.Kaikenlaisia pässejä sinne
mahtuukin.Pahimpia on ne,joille isukki on ostanut kalliin auton,mutta ei ole kertonut miten sillä ajetaan.Ja samanlaisia on nämä keski ikäiset miehet,joilla
flaksi naismaailmassa on pelkkä muisto ja joille riittää jo pelkkä kuvien katselu.
Katkeroittaahan se mielen.Kun tavallisessa autossa napa on ratissa kiinni ja
ahteri ei mahdu penkkiin,niin sitten ostetaan iso maasturi,siellä sitä kelpaa
rapakuntoisen ja ylensyöneen häiriköidä muita,koska siellä voi vielä päteä.
Kaahataan ylinopeutta ja kirotaan muiden tyhmyyttä.Lippalakki pidetään
visusti päässä,ettei kalju häikäise vastaantulijoita
Toki näitä hidastelijoita on,pahimpia on karavaanarit,jotka ajaa kuuttakymppiä
keskiviivaa pitkin,eikä anna tietä ja sitten ne muut tientukot,joille pitäisi tehdä
"mummokaista"myös moottoritielle.- Bambiina
Jep. n. reilu 60v. äijäkkeet hienoilla sen jatke/korvike-autoillaan iskee keulansa autoni persausta snuffaamaan harva se päivä. Ajelen reippaasti, yleensä kuitenkin rajoitusten mukaan ja se on niin vaikea näitten vanhojen käpyjen kyetä sietämään. Väkisin kangetaan ohi ja luullaan, että jään kuolaamaan vaikuttuneena, kun herra x häipyy peltilehmineen auringonlaskua kohden... Mä totean kyllä vaan, että voi kilin kellit, että osaakin olla etova näky.
- änkyräx
Alinopeutta on se jos ajaa vain 5 km yli nopeus rajoituksen. Silloin alkaa kerätä jonoja peräänsä ja alkaa vaarantaa muiden hengen.
- änkyräx
Alinopeutta on se jos ajaa vain 5 km yli nopeus rajoituksen. Silloin alkaa kerätä jonoja peräänsä ja alkaa vaarantaa muiden hengen.
- änkyräx
- älä ole egopelle
Bambiina kirjoitti:
Jep. n. reilu 60v. äijäkkeet hienoilla sen jatke/korvike-autoillaan iskee keulansa autoni persausta snuffaamaan harva se päivä. Ajelen reippaasti, yleensä kuitenkin rajoitusten mukaan ja se on niin vaikea näitten vanhojen käpyjen kyetä sietämään. Väkisin kangetaan ohi ja luullaan, että jään kuolaamaan vaikuttuneena, kun herra x häipyy peltilehmineen auringonlaskua kohden... Mä totean kyllä vaan, että voi kilin kellit, että osaakin olla etova näky.
Öö, luuletko että yhtäkään ohittajaa kiinnostaa paskan vertaa mitä ajattelet sen kotterosta? Kuulostat aika itsekeskeiseltä mielipiteinesi :D Ehkä äijät haluavat sun ohi koska ajelet rajoitusten mukaan ja yli 90% miehistä kuitenkin ajaa jatkuvasti pientä ylinopeutta!
- Pellehermanni jaaa
Ite en ole autoillut kuin n10v ja huomanut kui provosointi liikenteessä on kasvanut. Jos ajat 80 aluueella 80-85/h ni takaa tulia ajaa yleensä 5m päähä puskurista ja sitä tehää kilometri jos toinen.Sitte lähetää ohi vaikka olisi risteys alue ja sulkuviivat. Euroopassa ajellessa kaikkein parhaimmin liikenne suju omasta mielestä,Ruotsissa,Tanskassa,Saksassa,Ranskassa ja Englannissa. Jopa Raskaan liikenteen ammattilaiset osasi ajaa etäisyyksiä noudattaen ja tarkasti 80km/h. Karu totuus että Suomessa on todella paha asenne vamma liikenteessä,mutta onneksi meitä on näinki isossa maassa VÄHÄN autoja ja ajajia :) Rangaistuksien koventaminen voisi säästää turhia kuolemia liikenteessä.ku porukka ei uskaltaisi enää ottaa riskiä,koska kyseessä on raha,ei niinkää terveys ja elämä. Ollaa me prkl juntteja :) Joka väittää että liikenne sujuu liikenteeseen nähen hyvin,on vaa laput silmillä kulkeva. Jotain pitäs tehä ja nopiasti,ku se liikenne tuppaa kasvamaa ja sitä kautta onnettomuudet :(
- dcgergergeg
Joo kieltämällähän asiat selviää. Annetaan Räsäsen kieltömyllyn jyllää eteenpäin. Onneksi loppui tuo ylinopeuden säännöllinen ajaminen kun se kiellettiin. Onneksi fasististis-hyysäysyhteiskunnasta ei ole kuin hyvää.
Verisuoni puhkeaa teidän idioottien kanssa.
Nyt nukkumaan ennenkuin lyön nyrkin läpi seinästä.- Terve menoa
Muuta Venäjälle. Siellä autoilu on niin mukavaa....
- itrdhkigergbl
Terve menoa kirjoitti:
Muuta Venäjälle. Siellä autoilu on niin mukavaa....
Venäjällä useat asiat ovatkin paremmin. Esimerkiksi kaltaiseksi ihmiset haudataan maakuoppaan ja päälle kaadetaan kaksi metriä hiekkaa. Loppuu piipitys.
- Hidasta peesaajalle
Tätä perässäroikkumista harrastavat ihan ammattikuljettajat paskat muista asenteellaan, joka ikinen kerta 80km/h alueellakin taakse änkeää puoliperävaunu tai eurorekka, pakko ajaa kahden metrin päässä puskurista talla pohjassa rajoitinta vastaan ja joka alamäessä meinaa rynniä päälle. On se vaan niin ihanaa noudattaa liikennesääntöjä, kun sieltä tulee tällainen kusipää niskaan tuollaisella 20-30 tonnin massalla. Mahtaa olla perheellisillä kylmä hiki otsalla, kun takana pienet lapset istuimissa ja takana sekopää eurorekka ja tietenkin Xenonit ja sumuvalot aina kirkkaallakin ilmalla päällä ja suorastaan sokaisten edellä ajavan. Rekkakuskia kusipäisempää ammattilaista ei löydä kuin ravintolan ovelta tai pääkaupunkiseudun takseista, millä on melkein järjestään tatti otsassa. Käykää vaikka kokeilememassa joku viikonlopun aamuyö, niin kärkikolmiokaan ei merkitse mitään saati nopeusrajoitukset tai turvavälit.
Taidan ottaa itsekin käyttöön tuon nopeuden pudottamisen, että jollei 80-100km/h alueella osaa mennä turvallisessa paikassa ohi, vaikka tekee tilaa ja näyttää vilkulla, että nyt olisi vatipäällä paikka mennä ohi, kun ei itse hahmota läheskään aina. Mennään sitten 60 tai vaikka 30-40km/h ja katsotaan, milloin otsasuoni räjähtää ja keskarit pystyssä ym. yhtä fiksua.- Anonyymi
Täytyy muistaa, että liikenteessä on aina ollut ja tulee olemaan asennevammaisia, humalaisia, kaahareita, varomattomia, yltiöpäisiä ja ihan hullujakin kuljettajia
- suurin ongelma..
Nopeuksissa suurin ongelma on se että jatkuvaa ylinopeutta ajavat luulevat että rajoituksien mukaan ajavien pitäisi olla heitä väistelemässä vaikka bussipysäkeille mahdollistaakseen ylinopeutta ajamisen jatkamisen. Miksi rajoituksen mukaan ajavan tai muutaman km rajoituksen yli ajavan pitäisi olla pokkuroimassa jatkuvasti kaahareita ja poukkoilemassa ties minne kytäten taustapeiliä millon sieltä taas tullaan..? Mielestäni suurinta sallittua nopeutta ajavan ei tarvitse väistellä muita takaa tulevia kuin hälytys-ajoneuvoja.
- Nöhf-nöhf
"suurin ongelma.." osuu jo lähelle sitä oikeaa suurinta ongelmaa eli tehtyä "kiirettä". Tämä ongelma on se joka ajaa vauhdit joka paikassa hiukan liian suureksi jatkuvasti. Samasta syystä on muodostunut tämä ihmeellinen ilmiö roikkua hanurissa kiinni kyttäämässä jotakin mitä lie.
- Kun tuolla
traktorilla ei pääse kovempaa, kun 40km/h niin eihänse mitään a21linopeutta silloinn ole.
- autoilija44
Tämä asia on kuitenkin marginaalissa, jos joku haluu ajaa 60 km/h 100km/h : rajoituksella niin siitä vaan. Itse olen päässyt hyvin ohi, ja esim mopoauto eihän se edes rakenteellisen nopeuden takia mene kun 45km/h.
Motareilla 80 km/h on varmaan se raja jonka alle mennessä poliisit reagoi . Pitää olla joku syy tai ainakin se kysytään ja ohjataan rinnakkaistielle hyvällä kesäsäällä.
Lainsäädäntä ei anna tarkkaa määritelmään "alinopeuteen" joten aina tapauskohtaista.
Esim Saksassa 61 km/h raja hyvässä ajokelissä.
Veikkaan että Suomessa 60-80 km/h 120km/h rajoituksella tullaan pysäyttää ja jututtaa ja alle 60 km/h napsahtaa sakko...- Noh-noh
Saksa on arveluttava vertailukohta ( 61 km/h ), kun nopeudet yli 200 km/h eivät ole mitenkään harvinaisia.
Tämä suomalainen "keskustelu" on naurettavan lapsellista, kun puhutaan alinopeudesta 75 km/h 80:n alueella. - hgsk90
Moottoritiell 80km/h on usean ajoneuvon max. sallittu nopeus, joten 50km/h voisi olla huomautuksen arvoinen mutta ei sakoitettava. Traktorit eivät saa ajaa moottoritiellä, onko niiden max. nopeus 40km/h.
- amerikan serkku
USA ssa saat sakot jos ajat alinopeutta tietyillä Interstate moottoriteillä (esim. I-90). Siellä on sekä ylimmän että alimman nopeuden rajoitus.
- Anonyymi
Miten siellä USA..sa sitten menetellään kun tulee oikein kova lumipyry, jotta eikö sittenkään saisi ajaa sitä kelin vaatimaa "alinopeutta"?
- Me kun ei olla
Usassa vaan SUOMESSA
- amerikan serkku
Ja Suomessa on Ultimate totuus siitä miten asiat pitäisi olla. Ja mitään olemassa olevaa ei saa kyseenalaistaa. Huoh..
- amerikan serkku
Ja Suomessa on Ultimate totuus siitä miten asiat pitäisi olla. Ja mitään olemassa olevaa ei saa kyseenalaistaa. Huoh..
- ei sitä ole
"Alinopeutta ei ole"
Ei niin, ei ole. Häiritsevän alhainen nopeus on toki olemassa mutta siihen tarvitaan mututuntumalla tilantesta riippuen vähintään 30 % alempi nopeus kuin suurin sallittu nopeus. Mitään prosenttirajaa kun ei ole säädetty tai olemassa. - amerikan serkku
"mututuntumalla tilantesta riippuen vähintään 30 % alempi nopeus"
Ja amerikan serkku voi tähän kertoa, että kun maksiminopeus on 70 mph ja rekoilla 65 mph niin I-90llä on minimi 45 mph. Eli juuri tuo noin 30%...
Suomessa tietysti vähän hassu tilanne, kun motarilla on 120 km/h ja peräkärryn kanssa saa ajaa max. 80 km/h.. - ylinopeus homot
Kaikille gps autoon ja sakot heti tietojen perusteella, niin loppuu alinopeuksista itkemiset.
- Anonyymi
Ei saa haitata äkkipikaisella jarruttamisella ? Syitä äkkipikaiseen jarruttamiseen toki löytyy, eli jokin este on tiellä. Senpä takia jatkuvasti muistutetaan turvavälin merkityksestä, joka taas kerran lahdentien ketjukolarissa unohtui muutamilta touhoilta, ja saivat täten ikimuistoisen joululahjan. Keli on nyt ollut huono, niin kyllähän järki-ihmisen pitäisi tajuta, miten huonossa kelissä ajetaan niin, ettei törmäile muihin. Pitkät turvavälit ja keliin sopeutettu vauhti takaavat sen, että joulumatka onnistuu ilman keskeytyksiä. Vauhtia pitää siis uskaltaa reilusti pudottaa, vaikka muut eivät pudota. Mitä taas tulee alinopeuteen, niin sellaistahan ei tosiaan ole, vaan käsite tulee niiden suista, joille liikenteessä vain yksi pointti merkitsee jotain ja se on kova vauhti, eli aina pitää kelistä riippumatta ajaa orjallisesti sitä liikennemerkin osoittamaa vauhtia ja mieluiten vähän sen ylikin, jottei olisi näitten vauhtia rakastavien harmina. Näissä liikennelaeissa on kyllä korjaamisen varaa sen suhteen, että niitten rikkojia pitää tuntuvaasti enemmän rangaista onnettomuuksien aiheuttamisista, jotka johtuvat vain siitä, ettei noudatettu kultaisia varovaisuus määräyksiä tai ei otettu keliä huomioon.
- Anonyymi
"Liikennettä ei saa estää tai haitata ajamalla aiheettoman hitaasti tai tarpeettomasti äkkiä jarruttamalla."
Ei se äkkijarrutus ole tarpeeton jos jarruttaa tiellä olevan esteen tms. syyn takia. Eikä hidastaminen esim. huonon kelin takia ole aiheetonta.
Laki on ihan hyvä. Melko tollo pitää olla jos ei tuota sääntöä ymmärrä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Liikennettä ei saa estää tai haitata ajamalla aiheettoman hitaasti tai tarpeettomasti äkkiä jarruttamalla."
Ei se äkkijarrutus ole tarpeeton jos jarruttaa tiellä olevan esteen tms. syyn takia. Eikä hidastaminen esim. huonon kelin takia ole aiheetonta.
Laki on ihan hyvä. Melko tollo pitää olla jos ei tuota sääntöä ymmärrä.Minä ajelen 80-alueella nopeutta vaihdellen 50-75kmh.
Kameroiden kohdalla polkaisen aina jarrua.
Välillä teen sitä vasemmanpuoleisimmalla kaistalla rinnakkain muiden kanssa. - Anonyymi
" Vauhtia pitää siis uskaltaa reilusti pudottaa, vaikka muut eivät pudota. "
Jos ja kun se vauhti on keliin sopiva ja turvallinen kaikille muille, niin minkä ihmeen takia sitä pitää kuitenkin jonkun "uskaltaa" reilusti pudottaa?
Tuollahan aiheuttaa vaan sekaannusta ja häiriötä liikenteeseen. - AnonyymiUUSI
Erittäin mielenkiintoinen sanonta tuo "äkkipikainen jarrutus"!
Kirjoitus on kuitenkin niin oikeaan osunut sen suhteen, että jonkun osan autoilijoista mielestä pitää aina ajaa vähintään suurinta sallittua nopeutta, muuten ajaa "alinopeutta"!
Paljonko voittaa ajassa, jos ajaa 50 km matkan n. 80 km/t sen sijaan, että ajaisi n. 100 km/t?
7-8 minuuttia, se on joillekin paljon, ehtii siiä kananmunat keittää, vaikka kovaksikeitetyistäkin pitää.
- Anonyymi
Jos ei tajua hidastavansa liikennettä toistuvasti ilman mitään pätevää syytä, niin kannattaa harkita ajokortista luopumisesta.
- AnonyymiUUSI
Onko joku tehnyt niin, että ei ole tajunnut hidastavansa toistuvasti liikennettä ilman pätevää syytä? Jos on, niin miten hän voisi olla tietoinen asiasta ja ryhtyä harkitsemaan ajokortista luopumista?
Hieman ajatusta nyt peliin siellä! Eihän kirjoituksessa ollut päätä eikä häntää?
- Anonyymi
Sakkoa on kirjoitettu alinopeudesta että se siitä.
- AnonyymiUUSI
Missä ja koska, kerro nyt jotakin? Vai luuletko vaan?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Missä ja koska, kerro nyt jotakin? Vai luuletko vaan?
Köröttely voi olla vaarallista:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/huomattava-alinopeus-kiinnitti-poliisi-huomion-lahdenvaylalla-epavarmalle-kuskille-latkaistiin-valiaikainen-ajokielto/8816398
https://tekniikanmaailma.fi/poliisi-julkaisi-videon-tallaisesta-alinopeudella-ajamisesta-napsahti-sakot-moottoritiella/
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/3f1411d9-2ed3-4e94-987e-abca33849fe5
Ketjusta on poistettu 64 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 4711079
- 827489
- 755499
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon445464Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella764768Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme334153- 483016
- 362915
Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per412475- 402430