http://www.iltalehti.fi/autot/2013093017547870_au.shtml
Aina kun tulee joku "uudistus" luvassa on lisää maksettavaa kuluttajalle? Mikä täällä Suomessa oikein mättää. Ruotsissakin ajokortin saa tonnia halvemmalla!
Superkallis ajokortti, miksi Suomessa käy aina näin?
193
4569
Vastaukset
- Olen sekaisin...
Sen voi ajaa vaikka puolassa, 150 €uron hintaan mutta, suomessa sen saamiseksi viralliseksi siitä pitää maksaa leima ja muita veroja 2000 €:a.
Tais olla tanskan ammatikouluissa, jossa sen sai ajaa oppiaineena ilmaiseksi, ainakin muutama vuosi sitten.
Minun mielestä, pakon pitäisi aina olla vapaaehtoista ja ilmaista.
Pakollinen oppivelvollisuus 8000 euroa vuosi !
Ajokortti ei ole pakollinen, mutta välttämätön. Oppivelvollisuus on pakollinen, mutta kunhan vain olet mukana jollain tavoin tunneilla, siihen asti kun täytät 16 vuotta. Tosin nyt se taitaa nousta 17 vuoteen ja sieltä pääsetkin suoraan armeijaan. Se onkin ainut paikka, jossa ajokortin voi suorittaa ilmaiseksi, kunhan hakeuu kuljetuskomppanjiaan.....- ......
Välttämätön? Olen 55 vuotias eikä ole ajokorttia. En ole jäänyt mistään paitsi.
- Toisen siivellä
...... kirjoitti:
Joku ajokortillinen sinua paikasta toiseen on kuskannu. Hyväksikäyttäjä.
- ruikuttajako
...... kirjoitti:
Olet kehdannut olla mukavien sukulaisten ja naapurien riesana noin pitkään!Äkkiä autokouluun ja häpee...
- autoilija1
Toisen siivellä kirjoitti:
Itse olen ajanut ajokorttini 1971 eikä sitä silloinkaan saanut ajettua pienipalkkaisen kuukausi palkalla. Taisi vaatia kahden ja puolen kuukauden ansiot. Eli hinta on pysynyt suhteessa pieniin palkkoihin nähden.
- the tyyppi
...... kirjoitti:
Joka kerta kun toimitaan kansaa vastaan, asialla ovat hyvät veljet.
- hewa
Olemme Fuengirolassa Espanjassa,Tyttö menossa autokouluun ja se tulee maksamaan noin 750-800/e, jos olisi ajanut jo autolla, että alkeet osaisi niin 550-600/e. ja kortin saa vaihtaa suomessa 100/e maksulla.Tai olla vaihtamatta.
- rerewrweerwr
Kyllä pystyy hyvin elämään ilman autolla ajamista elämättä toisten siivellä. Tietenkin jos joku haluaa väkisin mennä autolla niin voin tulla kyytiin ja maksaa puolet bensoista, mutta itselle käy julkiset kulkuvälineet, pyörä ja jalat.
- hinta on syvältä
...... kirjoitti:
" Olen 55 vuotias eikä ole ajokorttia. En ole jäänyt mistään paitsi."
Olen itsekkin 50v. Ilman ajolupaa.Ja paitsi olen jäänyt PALJOSTA !
En vain pidä ajamisesta, enkä moottoriajoneuvoista ylipäänsä. Nuorena asuin seudulla josta oli pitkämatka kaupunkiin missä kortin olis voinut suorittaa.
Nyt olen asunut kym. vuosia kaupungissa missä korttia/autoa ei välttämättä tarvitse ja/tai sen pitäminen on kallista ja ikääkin on jo..
Ja nykyinen kortin hinta on niin syvältä, että kenkään ei hetkeen pitäis sitä hankkia, eiköhän hinta laskisi aika pian !
Kai niillä kortin korotusrahoilla paikkaillaan niitä Kreikkaan ym. maihin LAHJOITETTUJA euroja..
Mutta paitsi olen jäänyt, työpaikoista joihin tarvitsee ajokorttia.
Itsellisestä matkustamisesta, olen julkisten kulkuneuvojen armoilla, tuiskussa ja helteessä, odotan bussipysälkillä, josko se bussi ei tänään ois myöhässä, et töihin ehtisi ajoissa.
Teen n. 10h. päiviä,(lähden /palaan kotia ) kiitos huonojen aikataulujen. Ja vielä huonompien kuskien, jotka ei pysy aikatauluissa, aina ei ole liukas, ei bussi rikki tms. - Finski2013
rerewrweerwr kirjoitti:
Kyllä pystyy hyvin elämään ilman autolla ajamista elämättä toisten siivellä. Tietenkin jos joku haluaa väkisin mennä autolla niin voin tulla kyytiin ja maksaa puolet bensoista, mutta itselle käy julkiset kulkuvälineet, pyörä ja jalat.
Miten vastaisit tähän? Asun lähes 8 kilometrin päässä lähimmästä bussipysäkistä, jossa linja-auto pysähtyy neljästi päivässä. Lähimpään kauppaan on liki 40 kilometriä, miten luulisit selviytyväsi ilman ajokorttia minun sijassasi?
- Toisen siivellä
rerewrweerwr kirjoitti:
Julkisen kulkuvälineen kuljettaja on maksanut kortistaan. Taitaa tänäpäivänä vieläpä maksaa useita tuhansia.
- auton omistaja
rerewrweerwr kirjoitti:
Luuletko että ne auton kustannukset tulevat sillä kuitattua että maksat puolet bensoista. Auto pitää ostaa, eikä ole halpaa lystiä, pitää tehdä huoltoa, korjata, jne. On kumma että sitten auton omistajan pitäsi vielä maksaa puolet bensoista jos jotakuta kuskaa. Bensakulut pitää maksaa kyytiläisten kokonaan. Auton omistaja hoitaa muut kulut ja toimii kuskina. En minä ainakaan halua ottaa ektään väklisin kyytiin joka raskii maksaa vain puolet bensoista. Menköön muilla kyydeillä. Tai jos on niin köyhä ettei ole rahaa, niin voin kuskata ilmankin.
- vasta 40 v ajattelij
Autoilija 1 on maininnut kortin hinnasta suhteessa pienen palkan kuukausipalkkaan. Tästähän meillä suomessa on kyse, kukaan ei halua olla matalapalkka-alalla ja lakkojen uhalla palkat hilataan ylemmäs, tasolle johon ei ole varaa. Tuotantokustannukset kallistuvat, hinnat nousevat ja taas on tarve nostaa palkkoja. Kierre on loputon.
Ahneudellahan nämä Suomen hinnat nousevat. Ei ennen pienipalkkaiset vaatineet sitä omakotitaloa, farmariautoa, ulkomaanmatkoja ja hienoja harrastuksia, elettiin siten miten oli varaa elää, nyt elintasoa nostetaan keinotekoisesti ja me kaikki saamme siitä maksaa, valtiokin velkaantuu huippuvauhtia. Koskahan tämä hulluus loppuu. - sivistystäkö?
vasta 40 v ajattelij kirjoitti:
Autoilija 1 on maininnut kortin hinnasta suhteessa pienen palkan kuukausipalkkaan. Tästähän meillä suomessa on kyse, kukaan ei halua olla matalapalkka-alalla ja lakkojen uhalla palkat hilataan ylemmäs, tasolle johon ei ole varaa. Tuotantokustannukset kallistuvat, hinnat nousevat ja taas on tarve nostaa palkkoja. Kierre on loputon.
Ahneudellahan nämä Suomen hinnat nousevat. Ei ennen pienipalkkaiset vaatineet sitä omakotitaloa, farmariautoa, ulkomaanmatkoja ja hienoja harrastuksia, elettiin siten miten oli varaa elää, nyt elintasoa nostetaan keinotekoisesti ja me kaikki saamme siitä maksaa, valtiokin velkaantuu huippuvauhtia. Koskahan tämä hulluus loppuu.Niin...koskahan loppuu se hulluus, että korkeakoulutat itsesi alalle jolla piti olla töitä ja teet nyt viidettä vuotta töitä toisella alalla minimipalkalla. Niin.. kehdataankin haaveilla siitä omasta talosta ja etelän lomasta...kehdataankin!!!
- La-Mulana
Finski2013 kirjoitti:
Miten vastaisit tähän? Asun lähes 8 kilometrin päässä lähimmästä bussipysäkistä, jossa linja-auto pysähtyy neljästi päivässä. Lähimpään kauppaan on liki 40 kilometriä, miten luulisit selviytyväsi ilman ajokorttia minun sijassasi?
Pakkoko on asua jossain korvessa?
- ei autoa vieläkään
autoilija1 kirjoitti:
Itse olen ajanut ajokorttini 1971 eikä sitä silloinkaan saanut ajettua pienipalkkaisen kuukausi palkalla. Taisi vaatia kahden ja puolen kuukauden ansiot. Eli hinta on pysynyt suhteessa pieniin palkkoihin nähden.
Itse ajoin ajokortin n. vuonna 2000. Vaati silloisen DI-opiskelijan 2kk ansiot, eli talvi piti pärjätä 0.5kk ansioilla opintotuilla. Älkää enää ihmetelkö, miksi opiskelijat ei osta teiltä mitään, sillä jos ostavat, käyttävät vanhempiensa rahoja.
- järki puhuu
vasta 40 v ajattelij kirjoitti:
Ahneudellahan nämä Suomen hinnat nousevat. Ei ennen pienipalkkaiset vaatineet sitä omakotitaloa, farmariautoa, ulkomaanmatkoja ja hienoja harrastuksia, elettiin siten miten oli varaa elää, nyt elintasoa nostetaan keinotekoisesti ja me kaikki saamme siitä maksaa, valtiokin velkaantuu huippuvauhtia. Koskahan tämä hulluus loppuu.Oisko kuitenkin kyse siitä, mitä halutaan tehdä eli valinnan vapaudesta? Työn hinnan pitäisi tällaisessa tilanteessa määräytyä sellaiseksi, että se houkuttelee sitä tekemään - vaan kun ei määräydy: Työnantajapuoli on lukinnut työn hinnan tietyillä aloilla tietylle tasolle - mitä ei ylitetä, jolloin vapaaehtoisia töihin ei myöskään hevillä löydy. Mutta silloinhan voidaankin jo puhua "työvoimapulasta", vaikka porukasta 10% on työttömänä ja 20% lisäkoulutuksissa, mikä sekin on turhaa..
- ......
Jos tarvitsen kyytiä niin maksan siitä. Bussikuskit ja vastaavat saavat palkkansa työstään.En hyväksikäytä vaan työllistän ihmisiä.
- ......
ruikuttajako kirjoitti:
Olet kehdannut olla mukavien sukulaisten ja naapurien riesana noin pitkään!Äkkiä autokouluun ja häpee...
Vai naapureiden ja sukulaisten. :D En tunne naapureita ja jos sukulainen kuskaa niin tietenkin maksan siitä. Siinähän kulkee itse kuski silloin ilmaiseksi.
Kesät ajan pyörällä aina kun matka sallii ja talvella bussilla. - ......
hinta on syvältä kirjoitti:
" Olen 55 vuotias eikä ole ajokorttia. En ole jäänyt mistään paitsi."
Olen itsekkin 50v. Ilman ajolupaa.Ja paitsi olen jäänyt PALJOSTA !
En vain pidä ajamisesta, enkä moottoriajoneuvoista ylipäänsä. Nuorena asuin seudulla josta oli pitkämatka kaupunkiin missä kortin olis voinut suorittaa.
Nyt olen asunut kym. vuosia kaupungissa missä korttia/autoa ei välttämättä tarvitse ja/tai sen pitäminen on kallista ja ikääkin on jo..
Ja nykyinen kortin hinta on niin syvältä, että kenkään ei hetkeen pitäis sitä hankkia, eiköhän hinta laskisi aika pian !
Kai niillä kortin korotusrahoilla paikkaillaan niitä Kreikkaan ym. maihin LAHJOITETTUJA euroja..
Mutta paitsi olen jäänyt, työpaikoista joihin tarvitsee ajokorttia.
Itsellisestä matkustamisesta, olen julkisten kulkuneuvojen armoilla, tuiskussa ja helteessä, odotan bussipysälkillä, josko se bussi ei tänään ois myöhässä, et töihin ehtisi ajoissa.
Teen n. 10h. päiviä,(lähden /palaan kotia ) kiitos huonojen aikataulujen. Ja vielä huonompien kuskien, jotka ei pysy aikatauluissa, aina ei ole liukas, ei bussi rikki tms.Mistä tiedät ettet pidä ajamisesta jos et ole ajanut koskaan?
Itsellä jäi nuorena kortti hankkimatta ja viime vuosina mietin hankinko vielä. Tulin siihen tulokseen että jos kortin hankkii niin autokin on hankittava jonka ylläpito on yksinelävällä todella kallista lystiä.
Olen aina asunut suht. lähellä työpaikkaa. Nyt matkaa n. 1,5km. Asuinkaupunkini keskustaan n. 2,5km.
Kauemmas kyläilemään pääsee bussilla ja junalla halutessaan. Vr:llä on nykyään todella haljoja matkoja. - Keskusta1
Finski2013 kirjoitti:
Muuttaisin
- ......
Julkisen kulkuvälineen kuljettaja on maksanut kortistaan. Taitaa tänäpäivänä vieläpä maksaa useita tuhansia.
Parempi sitten jättäytyä kuljettajien työttömäksi niin ei kukaan käytä hyväksi. Toisaalta jos me siivelläeläjät hylätään bussikyyditkin niin äkkiä kuskit on työttömiä.
- ......
auton omistaja kirjoitti:
Luuletko että ne auton kustannukset tulevat sillä kuitattua että maksat puolet bensoista. Auto pitää ostaa, eikä ole halpaa lystiä, pitää tehdä huoltoa, korjata, jne. On kumma että sitten auton omistajan pitäsi vielä maksaa puolet bensoista jos jotakuta kuskaa. Bensakulut pitää maksaa kyytiläisten kokonaan. Auton omistaja hoitaa muut kulut ja toimii kuskina. En minä ainakaan halua ottaa ektään väklisin kyytiin joka raskii maksaa vain puolet bensoista. Menköön muilla kyydeillä. Tai jos on niin köyhä ettei ole rahaa, niin voin kuskata ilmankin.
Käytän tyttäreni antamaa kyytiä ehkä kerran kahdessa kuukaudessa. Maksan samalla myös hänen ostoksensa esim. ruokakaupassa. Matkaa tulee edestakaisin kahdeksan kilometriä. Ei mennä koskaan vaan minun takia minnekään vaan samalla myös hänen asialleen. Maksoin muutama vuosi sitten kokonaan hänen autokoulunsa.
Olisin voinut itse hankkia hänen sijastaan kortin itselleni mutta hänelle siitä on enemmän hyötyä. Työmatkaa edestakaisin 40 kilometriä jne. - ♥♥♥♥♥♥
...... kirjoitti:
Mistä tiedät ettet pidä ajamisesta jos et ole ajanut koskaan?
Itsellä jäi nuorena kortti hankkimatta ja viime vuosina mietin hankinko vielä. Tulin siihen tulokseen että jos kortin hankkii niin autokin on hankittava jonka ylläpito on yksinelävällä todella kallista lystiä.
Olen aina asunut suht. lähellä työpaikkaa. Nyt matkaa n. 1,5km. Asuinkaupunkini keskustaan n. 2,5km.
Kauemmas kyläilemään pääsee bussilla ja junalla halutessaan. Vr:llä on nykyään todella haljoja matkoja.Ois upeeta omistaaa ajokortti?. Mut ostaa sita ennen asunt
- ......
♥♥♥♥♥♥ kirjoitti:
Ois upeeta omistaaa ajokortti?. Mut ostaa sita ennen asunt
Tee niin. Osta ensin asunto.
- joenei
" Se onkin ainut paikka, jossa ajokortin voi suorittaa ilmaiseksi, kunhan hakeuu kuljetuskomppanjiaan....."
sen saa kanssa amiksessa ilmaiseksi logistiikka puolelta ainakin kouvolassa - jhaweskfda,
Finski2013 kirjoitti:
suunnittelisin kaupassakäyntini paremmin. eikä 8km pyörällä ole matka, eikä mikään pyörällä (tietty talvet poikkeus). sijottaisin hyvään pyörän sivuvaunuun, tai sitten kantaisin ruokakassit bussilla kotiin. Isoon rinkkaan ja kunnon kankaisiin kauppakasseihin mahtuu todella hyvin viikon ostokset.
tiedän tämän, sillä kokemusta on. - ......
jhaweskfda, kirjoitti:
suunnittelisin kaupassakäyntini paremmin. eikä 8km pyörällä ole matka, eikä mikään pyörällä (tietty talvet poikkeus). sijottaisin hyvään pyörän sivuvaunuun, tai sitten kantaisin ruokakassit bussilla kotiin. Isoon rinkkaan ja kunnon kankaisiin kauppakasseihin mahtuu todella hyvin viikon ostokset.
tiedän tämän, sillä kokemusta on.Ei ole matka eikä mikään. Käyn 99,5% kauppamatkoista pyörällä. Kokemusta on monelta vuosikymmeneltä.
Ei ruokakassien kuljetuksessa ole ollut ongelmia. - Siipiveikkovvv
...... kirjoitti:
Jos tarvitsen kyytiä niin maksan siitä. Bussikuskit ja vastaavat saavat palkkansa työstään.En hyväksikäytä vaan työllistän ihmisiä.
Vittusä mitään maksat. Julkinen liikenne pyörii autoilijoiden maksamilla verotukiaisilla. Jokainen asfalttineliö on suomalaisen autoilijan kustantama. Itseasiassa moni muukin julkinen toiminta saadaan kustannettua autoilijoilta perityillä veroilla. Siivellähän sä meet.
- Törkymaa
Täällä rahanhankintaa joillekkin tukee lainsäätäjä!
- Ei ajokorttia
...... kirjoitti:
http://minimalistisuus.blogspot.com/2011/03/tarvitsetko-uuden-auton.html
ja ajokortin on usein kysymys, jota ei tehdä. Ihmiset vain olettaa "minä tarvitsen oman auton. Sen on oltava uudempi ja hienompi kuin naapureilla, jotta kaikki katsoat minua ihaillen tai kateellisina.". Mitä kalliimpia autot ovat ja mitä kalliimpi ajokortti on sen järkevämmäksi ihminen näkee jukisen liikenteen käytön tai terveyttä edistävän kävelyn ja pyöräilyn. - eri maailmat
La-Mulana kirjoitti:
Pakkoko on asua jossain korvessa?
Ei se korvessa asu vaan kotonaan. Ei täällä maakunnissa enää mitään julkista liikennettä ole, sitä ei vaan siellä kehäteiden sisäpuolella tajuta.
Jotkut hesalaiset muutti Mäntsälään ja ihmettelivät: miksi bussit ei tule vartin välein ??? Miks kukaan ei haravoi mun pihaa tai auraa mun pihalta lunta pois. - olet naurettava :D
Siipiveikkovvv kirjoitti:
Vittusä mitään maksat. Julkinen liikenne pyörii autoilijoiden maksamilla verotukiaisilla. Jokainen asfalttineliö on suomalaisen autoilijan kustantama. Itseasiassa moni muukin julkinen toiminta saadaan kustannettua autoilijoilta perityillä veroilla. Siivellähän sä meet.
No voi voi. Miksi ostat auton jos pidät sillä yllä siipeilijöidenkin kulkureitit?? Auton ja ajokortin hankinta on kuitenkin vielä vapaaehtoista.
Jättäkää hankkimatta molemmat niin ei tarvitse valittaa. Ei tarvita asfaltteja eikä muuta autoiluun liittyvää. Ei tule liikennen kuolemia.
Vai johtuuko auton pito kuitenkin siitä että se on kivaa? Naapureille näyttää aina uudempaa autoa? Jotenkinhan se pitää perustella ainakin täällä... vaikkapa verojen maksuilla. Toisen siivellä kirjoitti:
Miten niin hyväksikäyttäjä? Tyyppi on kulkenut paikasta toiseen ilmeisesti fillarilla ja julkisilla ja maksanut kyytinsä. Ei ole osallistunut planeetanlämmitystalkoisiin. Ja seuraavaksi tietysti sanot, että ilmastonmuutos on pelkkää pötypuhetta?
- mek
...... kirjoitti:
Milläs kuljet mökille ja vaikka lskettelmään niin siitä ei ilman autoa tule mitään. Omassa autossa on se hyvä puoli että saa emnnä oman aikaitailun mukaan eikä julkisen liinkenteen aikataulun mukaan.
- ......
mek kirjoitti:
Milläs kuljet mökille ja vaikka lskettelmään niin siitä ei ilman autoa tule mitään. Omassa autossa on se hyvä puoli että saa emnnä oman aikaitailun mukaan eikä julkisen liinkenteen aikataulun mukaan.
Kaikkihan lähtee siitä mitä haluaa.
Kaikille ei autottomuus käy. - 8+13
ruikuttajako kirjoitti:
Eiku kansanedustajiksi. Eikö niillä oo firman auto ja autonkuljettaja vai.
Riittävän iso tappi, niin ei tartte korttia. - Karhu.
kakskytyks kirjoitti:
Miten niin hyväksikäyttäjä? Tyyppi on kulkenut paikasta toiseen ilmeisesti fillarilla ja julkisilla ja maksanut kyytinsä. Ei ole osallistunut planeetanlämmitystalkoisiin. Ja seuraavaksi tietysti sanot, että ilmastonmuutos on pelkkää pötypuhetta?
Ilmastonmuutos on pelkkää pötypuhetta. Sitä ei oo millään tavoin ikinä pystytty todistaa. Se on viherpiiperoitten keksimää propagandaa. Toki nyt jonkinlaista ilmastonmuutosta on tziljardien vuosien saatossa tapahtunut halki maapallon kehittymisen, mutta että näin ihmisten ajassa. Kyllä se kuulkaat on pysynyt aikamoisen vakiona ja ilmasto muuttuu sikamaisen hitaasti. Ihminen ei sen suuntaa paljon pysty muuttaa.
Ei sillä, etteikö luontoa yms. kannattais suojella. Totta hitossa kannattaa, ettei se saastu, mutta ilmaston lämpeneminen on pötypuhetta! - tropik
Karhu. kirjoitti:
Ilmastonmuutos on pelkkää pötypuhetta. Sitä ei oo millään tavoin ikinä pystytty todistaa. Se on viherpiiperoitten keksimää propagandaa. Toki nyt jonkinlaista ilmastonmuutosta on tziljardien vuosien saatossa tapahtunut halki maapallon kehittymisen, mutta että näin ihmisten ajassa. Kyllä se kuulkaat on pysynyt aikamoisen vakiona ja ilmasto muuttuu sikamaisen hitaasti. Ihminen ei sen suuntaa paljon pysty muuttaa.
Ei sillä, etteikö luontoa yms. kannattais suojella. Totta hitossa kannattaa, ettei se saastu, mutta ilmaston lämpeneminen on pötypuhetta!Ilmasto on muuttumassa mutta se että onko se ihmisen aikaansaannosta on ehkä kiistanalainen juttu.
On ollut jääkautta jne ja ne ei ole tulleet ihmisen vaikutuksesta.
Maapallolta nousee kyllä tätänykyä niin paljon saastetta ilmakehään että olisi ihme jos se ei vaikuta mitenkään. - Taxi seisoo pihass'
Paikasta toiseen kuskaajia kutsutaan takseiksi eivätkä ne kuljeta ketään ilmaiseksi, joten mikä "hyväksikäyttäjä"? Ja omaisenkin bensakuluihin viisas ja fiksu osallistuu, jos on tarvis. Eikä siipeily haittaa yhtään sen enempää kuin tyhmäilykään, kuten kommenttisi.
- Ei viherpipertäjä.
Finski2013 kirjoitti:
Oma työmatka aikani väheni 40min suuntaansa kun hommasin kortin
ja auton -90 luvun alussa. Matka oli H:ki - Vantaa, bussilla piti mennä
aivan toiseen suuntaan ja sitten moottoritietä sama takaisinpäin.
No, tulipahan arkisin käytyä kaupungilla aina aamukahvilla. - sitroen.
autoilija1 kirjoitti:
Minä ajoin 1961-1962. Kuorma-auton ammattiajokortin erivapaudella, mikä erivapaus tuplasi hinnan. Kenenkähän taskuun sekin raha meni?
Wanhukset maksoi. Muistaakseni ei riittänyt yhden kuukauden maitotili...
Kertaakaan en ole kuormurin korttia tarvinnut. Yhden kerran kokeilin puoliperävaunullista pientä autoa ajaa. Kiersin kasarmin intin Vanajalla joka oli sama kuin Ford Trader. Hyvähän sillä oli ajaa. - sitroen.
rerewrweerwr kirjoitti:
"Kyllä pystyy hyvin elämään ilman autolla ajamista elämättä toisten siivellä. Tietenkin jos joku haluaa väkisin mennä autolla niin voin tulla kyytiin ja maksaa puolet bensoista, mutta itselle käy julkiset kulkuvälineet, pyörä ja jalat."
Oikeinko puolet bensoista maksaisit?
Miksi et maksa koko bensoja ja kulje sillä niin ei tarvi muitten kyyteihin tuppautua?
Sama periaate asumisessasi:
Ethän sitten ole ostanut asuntoasikaan vaan maksat siitä pelkän vesilaskun?
Niinhän? - sitroen.
Siipiveikkovvv kirjoitti:
Näin on tosi kuin Siipiveikkovvv kirjoittaa. Henkilöautoilijat maksavat Suomessa tieliikenteen maksut noin seitsenkertaisesti.
Revi siitä. - ......
sitroen. kirjoitti:
Näin on tosi kuin Siipiveikkovvv kirjoittaa. Henkilöautoilijat maksavat Suomessa tieliikenteen maksut noin seitsenkertaisesti.
Revi siitä.Älkää olko henkilöautoilijoita. Ei ole pakko. Ei tarvitse alentua marttyyriksi.
Revi siitä. - ......
sitroen. kirjoitti:
Revi siitä.Henkilöautoilijalla on myös teiden käyttö autolla ajaen varmaan sen seitsemän kertaa runsaampaa kun autottomalla.
Älkää hankkiko autoa jos marttyyriksi pitää alentua.
- muahahahahaaaaaaaaaa
"HS: Suomalainen ajokortti on Euroopan kalleimpia
Maanantai 30.9.2013 klo 07.23
B-ajokortin hankkiminen maksaa paikoin jopa yli 3 000 euroa, kertoo Helsingin Sanomat."
Ihan kohta Suomi on konkurssissa....heh heh heee...ihan kohta....eikä yhtään harmita....kaikki halpenee....jo nyt saa parilla tonnilla omakotitaloja muuttotappiokunnista....kohta myös Helsingin slummeista....ihan kohta...pari vuotta vielä menee......muuta ei jää jäljelle kun eliitin suojatyöpaikat ja kaikenkarvaiset pikkuvirkamiehet ja hyysärilortot virastoihin kököttämään hiljaisuuteen..- Ei Hautala
Kerro mulle, miksi kokoomus syö omaa kivijalkaansa ? Siksikö että kohta kaikki voidaan yksityistää ? Jos kansalaisilla ei ole enään nappuloita taskussaan, mistä kenellekin maksaa ?? Tuo suomen loppu on tosi lähellä.
- käteinen
Ei Hautala kirjoitti:
Kerro mulle, miksi kokoomus syö omaa kivijalkaansa ? Siksikö että kohta kaikki voidaan yksityistää ? Jos kansalaisilla ei ole enään nappuloita taskussaan, mistä kenellekin maksaa ?? Tuo suomen loppu on tosi lähellä.
Kyllä ihmeellistä on . Siitä huolimatta käteiselle petataan paikkaa EU:ssa pääsee vielä suuremmat asiat sotkremaan. Täällä palkitaan tuhoojia - nämä kusp...eivät olis kahta vko. pitempään normaalissa yritystoiminnassa. Eivät ymmärrä talouden päälle mitään, vain vaanitaan kuin sudet mistä revitään lisää. Todellisiin asioihin ei puututa , ministeri sai vapaasti harjoittaa harmaataloutta, toinen ministeri tullirikoksen--ei mitään. Miljar5dit ovat veroparatiiseissa--miksi niihin ei puututa , paljonko on eläkekassojen varoja niissä. Kreikan maksamat velkalyhennykset on sijoitettu näille keplottelijoille. Millä nämä kokkarit jotka asioita jaa --oikein palkitaan, saavatko puoluetukea vai mi9ksi kansaa kusettaan jatkuvasti. ERo a hallitus . Katainen menttänyt kaiken kansanluottamuksen---vain hyvät veöjet suojelee taustalla
- opserver
EPÅONNISTUNUT LIIKENNE- JA VEROPOLITIIKKA ???
- resuperse
opserver kirjoitti:
EPÅONNISTUNUT LIIKENNE- JA VEROPOLITIIKKA ???
ON LOTTOVOITTO KUN ON SYNTYNYT SUOMEEN?????
- käsittämätöntä.
resuperse kirjoitti:
No joissakin asioissa on.Lottovoitto syntyä suomeen, Eipä tänne moni mamu tulisi, ellei näin olisi, rahan perässä he vain juoksee.
On lapsilisät, mikäs on lapsia tehtailla (mamut ) saa hyvät ansiot, senkun vetää lonkkaa kotona. Ja Suomi senkun maksaa.
Minusta valtioilla pitäisi olla muista maista muuttaneille, vain perustulo. Ja vain tietyn ajan. Sinä aikana pitäisi oppia maan kieli/tavat. Ja alkaa elättämään itse itseään.
Tai maasta pois. Tai peritään jks. maahanmuuttajaan annettu euro, siltä valtiolta mistä maahanmuuttajat ovat tulleet.
Jopa tähän Suomella oli varaa ..
http://www.tv7.fi/vod/player/?program=32782
" Suomi sen sijaan rahoittaa miljoonilla euroilla palestiinalaislasten leirejä, joilla heitä valmistetaan valtaamaan Israel." - Tuvaton
Paatko paikkakuntia esille joista saa parilla tonnilla omakotitaloja. Kiinostaisi!
- suomalainenn
käsittämätöntä. kirjoitti:
No joissakin asioissa on.Lottovoitto syntyä suomeen, Eipä tänne moni mamu tulisi, ellei näin olisi, rahan perässä he vain juoksee.
On lapsilisät, mikäs on lapsia tehtailla (mamut ) saa hyvät ansiot, senkun vetää lonkkaa kotona. Ja Suomi senkun maksaa.
Minusta valtioilla pitäisi olla muista maista muuttaneille, vain perustulo. Ja vain tietyn ajan. Sinä aikana pitäisi oppia maan kieli/tavat. Ja alkaa elättämään itse itseään.
Tai maasta pois. Tai peritään jks. maahanmuuttajaan annettu euro, siltä valtiolta mistä maahanmuuttajat ovat tulleet.
Jopa tähän Suomella oli varaa ..
http://www.tv7.fi/vod/player/?program=32782
" Suomi sen sijaan rahoittaa miljoonilla euroilla palestiinalaislasten leirejä, joilla heitä valmistetaan valtaamaan Israel."Kiva olisi pelkkien lapsilisien takia tehdäkin lapsia jos ei niitä tarvitsisi hoitaa ja kasvattaa. Mieluummin ilman lapsilisiä kun kasvatusurakkaan ryhtymään.
- kallis persläpi
resuperse kirjoitti:
lottovoitto on kun PÄÄSEE TÄÄLTÄ POIS!
- Epävakaata
resuperse kirjoitti:
Niin nyt me olemmekin kaikki herrojen laivassa ja kynnämme vapaasti keikkuen Eu:n suurta merta vailla navigointia,vailla päämäärää.
- Yhtä juhlaa
resuperse kirjoitti:
Ei vaan, on lottovoitto syntyä Somaliassa ja asua Suomessa
- pian halpenee
Sitten kun muutaman vuoden päästä Maailman pankki ottaa määräysvallan Suomessa, niin kartellit ja monopolit puretaan ja yleinen hintataso lasketaan Eurooppalaiselle tasolle.
- Risukko kokoomus
Jep ja kaikki suomalaiset on saatu 9€:n päiväpalkalla täystyöllistetyiksi.
Valtio vie siitä vielä 20% veroa, sen jälkeen ei autokouluja tarvita. - vanha5
Risukko kokoomus kirjoitti:
Jep ja kaikki suomalaiset on saatu 9€:n päiväpalkalla täystyöllistetyiksi.
Valtio vie siitä vielä 20% veroa, sen jälkeen ei autokouluja tarvita.kyllä se on hintansa väärtti
mulla maksoi peräti 450 markkaa 60-luvulla
oli kallis jo silloin - Arvo nousee !
vanha5 kirjoitti:
kyllä se on hintansa väärtti
oli kallis jo silloinPaljonko nyt pyydä ajokortistasi ? Vai voitko myydä sen eteenpäin pörsissä ?
- KALLE KORKKI
vanha5 kirjoitti:
kyllä se on hintansa väärtti
oli kallis jo silloinPuutinin pojat sekä saksalaiset firmat ajaa jo nyt paljon suomen teillä, suomi poika tipuu pakolla kelkast tuolla menolla(joka päivä konkaan menee kyljetus yrityksiä . Kyllä kun joku maa pyytää miljardeja , kantojäärä ja urpilainen heti asiassa mukana ja rahaa jakamassa.. Suomen luottoluokitus tipuu ennen joulua ja olaa roskapankki maa.. rosvot tässä maassa rikastuu .. Tämä ollila pelaa Outokummun omaan pusiin ja nyydää venäläisille ja taas rikastuu tietty rosvoporukka suomessa..
- Kallein EU:ssa
Suomi on susi suomalaiselle. Kaikki tarpeellinen on kallista verrattuna tuloihin. Ruoka, asuminen ja ajokortti. Ajokorttikin on tarpeellinen ja monen työn saannin ehto.
- kortittomat finskit
Ja vielä paljon kalliimpaa kuorma-autokorttia ei aja enää juuri kukaan, korkeintaan joku kuljetusyrittäjän lapsi. Kuka niitä kuorma-autoja jatkossa oikein ajaa?
Pitääköhän paikkaansa, että maahanmuuttajille tai jollekin heistä ajokortin maksaa sossu, vai onko tämä vain urbaanilegendaa?- 3+9
Epäilen kyllä kovasti, että yksikään maahanmuuttaja omakustanteisesti sitä ajokorttia noilla hinnoilla saa. Eli todennäköisesti sosiaalivirasto maksaa heille kortin ja perustelut on varmaan ne, että ei osaa Suomea mutta autolla voi kuskata perhettä.
Kuorma-autoa ei kohta aja kukaan...Sitten raavitaan päitä, että miksi logistiikka pettää koko maassa...On muuten hämmentävää, että samat säännöt koko Euroopalla mutta meillä se kortti on kaikkein kallein ja ihan järkyttävällä marginaalilla. - 413413314314
3+9 kirjoitti:
Epäilen kyllä kovasti, että yksikään maahanmuuttaja omakustanteisesti sitä ajokorttia noilla hinnoilla saa. Eli todennäköisesti sosiaalivirasto maksaa heille kortin ja perustelut on varmaan ne, että ei osaa Suomea mutta autolla voi kuskata perhettä.
Kuorma-autoa ei kohta aja kukaan...Sitten raavitaan päitä, että miksi logistiikka pettää koko maassa...On muuten hämmentävää, että samat säännöt koko Euroopalla mutta meillä se kortti on kaikkein kallein ja ihan järkyttävällä marginaalilla.Kyllä vain. Sosialitoimisto maksaa niiden autokoulun ja tuntuu siltä, että "soppala" ainakin avustaa myös auton hankinnassa huomattavilla summilla. Miten muuten muka voi olla mahdollista, että suuri osa "mamuista" ajelee kalliilla autolla? Esimerkiksi eilen näin taas yhden ollessani kävelylenkillä. Katselin jo kauempaa, että sieltä tulee taas kymppitonnien Bemari ja ratissa oli tummaihoinen mieshenkilö, olipa "yllätys".
Ei ole urbaanilegendaa, ainakin uudellamaalla valtio maksaa maahanmuuttajanuorille ajokortin. Näin luki muistaaksni hesarissa.
on se kumma juttu kun noi saatanan maahanmuuttajat saa sossun kautta kaiken ilmatteeks ja kun suomalainen menee sossuun niin saa hädin tuskin 100 egee ruokarahaa, tuossa juuri joku jossakin kirjoitteli, et kun hän oli kierrellly ympäri uuttamaata niin kaikilla maahanmuuttajilla oli uudet hyvännäköiset merkkivaatteet päällä ja olivat hyvinsyöneen näköisiä, lisäksi tuoksuivat kalliille hajuvesille, eli pistää miettimään et mihin helvettiin tää suomi on oikein menossa. =)- autolla pääsee
413413314314 kirjoitti:
Kyllä vain. Sosialitoimisto maksaa niiden autokoulun ja tuntuu siltä, että "soppala" ainakin avustaa myös auton hankinnassa huomattavilla summilla. Miten muuten muka voi olla mahdollista, että suuri osa "mamuista" ajelee kalliilla autolla? Esimerkiksi eilen näin taas yhden ollessani kävelylenkillä. Katselin jo kauempaa, että sieltä tulee taas kymppitonnien Bemari ja ratissa oli tummaihoinen mieshenkilö, olipa "yllätys".
Entäs jos se tummaihoinen bemarikuski oli vaikak yliopiston opettaja tai tutkija. varmaan on palkaa sen verran että riittää autokouluun ja autoon. Suomessa on paljon tummaihoisia ihmisiä, jotak ihan oikeasti käyvät töissä.
Laiskoja luusereita en minäkään haluaisi elättää, mutta omassakin tuttavapiirissä on (valkoihoisia) ihmisiä jotka ovat työttömyyspäivärahalla ja sanovat etteivät haluakkaan töihin, kun pitäsi aamulla nousta niin aikaisin... - jlk. rahaa on
" Pitääköhän paikkaansa, että maahanmuuttajille tai jollekin heistä ajokortin maksaa sossu "
Kyllä pitää ! En tiedä maksaako valtio sen kaikille, mutta yksi poika kertoi vasta keväällä jsk. lehdessä oliko Kodinkuvalehti, että hänelle maksettiin ajokortti ja jtlk. harrastuksiakin.En löytänyt linkkiä siihen juttuun, kun en muista sen otsikkoa.
Tuo allaoleva on toinen kertomus, mutta kuvaa hyvin sitä mistä oloista maahanmuuttajat tulevat. Köyhillä tänne ei ole varaa tulla.
" Kurdi vai suomalainen? Ääh! Husein Muhammed on kuullut kysymyksen monesti, mutta ei hänellä ole vastausta.
– Miksi pitää valita, kun saa olla kaikkea? On julmaa, jos pitää kieltää jokin puoli itsestään, ennen kuin voi olla jotain muuta, Husein sanoo suomen kielellä, josta korva ei erota korostusta...
Myös turvapaikanhakijoilla on luuloja. Ihmissalakuljettajat syöttävät heille ruusuisia tarinoita Euroopasta, vaikka lähtijöillä ei olisi toivoakaan saada oleskelulupaa. Pelkkä köyhyys, sairaus tai syrjintä ei riitä. Turvapaikan edellytyksenä on aina hengenvaara tai vakava uhka terveydelle.
Lähteminen ei edes onnistu kaikkein köyhimmiltä, sillä salakuljettajat vaativat matkasta tuhansia euroja. Usein matkarahojen keräämiseen tarvitaan koko suku.
– Siitä seuraa vähintään harras toive, että rahansa saisi joskus takaisin. Täällä puhutaan elintasopakolaisista, mutta ei niitä velkoja pysty toimeentulotuella maksamaan.
Hetkinen! Jos tulijat siis ovat ihan vauraita ihmisiä, miksi meidän heitä pitäisi auttaa?
– Poliittisesti ja yhteiskunnallisesti aktiiviset eivät yleensä ole kaikkein köyhimpiä. He kuitenkin ovat niitä, joita vainotaan, Husein kuittaa."
http://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/ilmiot/hyvin_suomettunut_kurdi - Max Martin
jlk. rahaa on kirjoitti:
" Pitääköhän paikkaansa, että maahanmuuttajille tai jollekin heistä ajokortin maksaa sossu "
Kyllä pitää ! En tiedä maksaako valtio sen kaikille, mutta yksi poika kertoi vasta keväällä jsk. lehdessä oliko Kodinkuvalehti, että hänelle maksettiin ajokortti ja jtlk. harrastuksiakin.En löytänyt linkkiä siihen juttuun, kun en muista sen otsikkoa.
Tuo allaoleva on toinen kertomus, mutta kuvaa hyvin sitä mistä oloista maahanmuuttajat tulevat. Köyhillä tänne ei ole varaa tulla.
" Kurdi vai suomalainen? Ääh! Husein Muhammed on kuullut kysymyksen monesti, mutta ei hänellä ole vastausta.
– Miksi pitää valita, kun saa olla kaikkea? On julmaa, jos pitää kieltää jokin puoli itsestään, ennen kuin voi olla jotain muuta, Husein sanoo suomen kielellä, josta korva ei erota korostusta...
Myös turvapaikanhakijoilla on luuloja. Ihmissalakuljettajat syöttävät heille ruusuisia tarinoita Euroopasta, vaikka lähtijöillä ei olisi toivoakaan saada oleskelulupaa. Pelkkä köyhyys, sairaus tai syrjintä ei riitä. Turvapaikan edellytyksenä on aina hengenvaara tai vakava uhka terveydelle.
Lähteminen ei edes onnistu kaikkein köyhimmiltä, sillä salakuljettajat vaativat matkasta tuhansia euroja. Usein matkarahojen keräämiseen tarvitaan koko suku.
– Siitä seuraa vähintään harras toive, että rahansa saisi joskus takaisin. Täällä puhutaan elintasopakolaisista, mutta ei niitä velkoja pysty toimeentulotuella maksamaan.
Hetkinen! Jos tulijat siis ovat ihan vauraita ihmisiä, miksi meidän heitä pitäisi auttaa?
– Poliittisesti ja yhteiskunnallisesti aktiiviset eivät yleensä ole kaikkein köyhimpiä. He kuitenkin ovat niitä, joita vainotaan, Husein kuittaa."
http://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/ilmiot/hyvin_suomettunut_kurdiEi sossu mitään kortteja maksa kenellekkään, eikä kukaan ole niin köyhä kuin Suomen valtion kasvattama vihreä. Se on sitä sosialismiin liittyvää propagandaa, että rikkaiden luksustalot ja autot ovat valtion lahjoittamia tukia, ettei köyhä kansa erota miljonäärejä köyhistä ja alkaisi kirkumaan innosta. Tietäisittepä vaan, miten valtio huijaa tyhmiä vihreitä, eihän ne tiedä elämästä sen ulkopuolella yhtään mitään. Tämä maakin on oikeasti maailman rikkain maa EU...
Tämä on niin tuttua suomalaiselle, kun aikoinaan jo 80-luvulla Amerikka ilmoitti muuttaneensa koko Suomen omaksi kommuunikseen ydinpommeilla ja yksityisomaisuudet esiteltiin Amerikan lahjoina, niin sitten vaan sodassa käytiin putsaamassa rikkaiden kodit. On taas niin Koiviston aikaiset jutut, että rikkaat olisi sitten ennemmin valtion elättejä kuin mitenkään muuten sosialisteille olemassakaan. Se on Amerikan silmänkääntötemppu, kun kaikki rikkaat maat esitetään sosialisteille hyvinvointivaltioina, niin tavallinen kansa näkee yläluokan alaluokkana. Että sossusta tulee kaikki rahat ja tiedemiehet on se virallinen yläluokka. Ja kauppojen omistajat sitten puuttuvat. Kaiken lisäksi EU:ssa maahanmuuttajat toimivat hyvin näkyvästi ravintola-alan yrittäjinä, että siitäkin sen jo pitäisi tajuta, että onhan kebabmiljonääreillä aina autotkin tietenkin. - jaskan kaveri
autolla pääsee kirjoitti:
Entäs jos se tummaihoinen bemarikuski oli vaikak yliopiston opettaja tai tutkija. varmaan on palkaa sen verran että riittää autokouluun ja autoon. Suomessa on paljon tummaihoisia ihmisiä, jotak ihan oikeasti käyvät töissä.
Laiskoja luusereita en minäkään haluaisi elättää, mutta omassakin tuttavapiirissä on (valkoihoisia) ihmisiä jotka ovat työttömyyspäivärahalla ja sanovat etteivät haluakkaan töihin, kun pitäsi aamulla nousta niin aikaisin..."Laiskoja luusereita en minäkään haluaisi elättää, mutta omassakin tuttavapiirissä on (valkoihoisia) ihmisiä jotka ovat työttömyyspäivärahalla ja sanovat etteivät haluakkaan töihin, kun pitäsi aamulla nousta niin aikaisin... "
Otan osaa. Töitä ei riitä kaikille. Ota nyt jo ne aurinkolasit pois päästäsi.. - Ajan syke
413413314314 kirjoitti:
Kyllä vain. Sosialitoimisto maksaa niiden autokoulun ja tuntuu siltä, että "soppala" ainakin avustaa myös auton hankinnassa huomattavilla summilla. Miten muuten muka voi olla mahdollista, että suuri osa "mamuista" ajelee kalliilla autolla? Esimerkiksi eilen näin taas yhden ollessani kävelylenkillä. Katselin jo kauempaa, että sieltä tulee taas kymppitonnien Bemari ja ratissa oli tummaihoinen mieshenkilö, olipa "yllätys".
Oi mikä onni onkaan langennut osaksi sossun ottolasten.
autolla pääsee kirjoitti:
Laiskoja luusereita en minäkään haluaisi elättää, mutta omassakin tuttavapiirissä on (valkoihoisia) ihmisiä jotka ovat työttömyyspäivärahalla ja sanovat etteivät haluakkaan töihin, kun pitäsi aamulla nousta niin aikaisin...ajaako (valkoihoinen) kaverisi kymppitonnin bemarilla ?
- suom. laitoshuoltaja
jaskan kaveri kirjoitti:
"Laiskoja luusereita en minäkään haluaisi elättää, mutta omassakin tuttavapiirissä on (valkoihoisia) ihmisiä jotka ovat työttömyyspäivärahalla ja sanovat etteivät haluakkaan töihin, kun pitäsi aamulla nousta niin aikaisin... "
Otan osaa. Töitä ei riitä kaikille. Ota nyt jo ne aurinkolasit pois päästäsi..Kyllä suomalaisissa silti riittää työtä vieroksuvia. Harva haluaa pienipalkkaiseen työhön jos saa tukina melkein saman.
- rellupösösitukka
joo niin on by the way, mitähän das tarkoittaa kun sitä näkee mm vw ja dacian mainoksissa
eihän ne ole samankonssrnin autoja - syrjäytyvä
Raskaan kaluston kuljettajat ovat kohta kaikki ulkomaalaisia. Käsittämätöntä politiikkaa meidän omilta päättäjiltä! Turha inistä mistään EU-direktiiveistä tässä kohtaa.
ps. Espanjassa ajokortti maksaa kalleimillaan 600€...ja samassa EU:ssa ollaan. - köyhä mies.
Tällänen köyhä työtön ei voi koskaan ajaa ajokorttia kun pitäis säästää 3 vuotta ainakin et sais rahat kasaan. Ja työttömälle on säästäminen kielletty joten menettää toimeentulotuen jos alkaa sästämään. Työtä saadakseen pitää melkein olla ajokortti joten työttömälle työn saanti on tehty vaikeeksi.
- katkerinkaveri
Köyhien kuulukin pysyä köyhinä, 9€ yhdyskuntapalvelijana. Kun sut on lypsetty ihan rutikuivaks käppyräks ja masennut niin sulle syötetään neuroleptejä ja laitetaan pajalle sorvaan keinuhevosen persereikiä. Lääkäripalveluja et tarvi kun kaikki vaivat on sun itse kuvittelemia, nostetaan vaan neuroleptien määrää..
- Saa jos osaa
Jos on uusavuton, eihän silloin onnistu mikään tai peruslaiska.Kyllä voit säästää rahaa,älä pitä rahaa pankissa säilytä rahat kotonasi.Mene sinne työkkäriin sano että haluat taksikuskiksi sieltä on ennen ainakin osan kortista maksettu.Miten tää voi olla niin vaikeeta??? Sossustakin saa melkein mitä tahaansa kun osaa asiansa hyvät pertustelut haluja mennä töihin ym..Huom: Omista kokemuksistä kerron,muuten en ole ulkkis vaan kantasuomalainen.
- Palkkatyöläinen
Tuotanoin. Oletko kauankin suunnitellu pysyväsi työttömänä/köyhänä. Palkkatyössä saa säästää.
- onnetonpummi
Saa jos osaa kirjoitti:
Jos on uusavuton, eihän silloin onnistu mikään tai peruslaiska.Kyllä voit säästää rahaa,älä pitä rahaa pankissa säilytä rahat kotonasi.Mene sinne työkkäriin sano että haluat taksikuskiksi sieltä on ennen ainakin osan kortista maksettu.Miten tää voi olla niin vaikeeta??? Sossustakin saa melkein mitä tahaansa kun osaa asiansa hyvät pertustelut haluja mennä töihin ym..Huom: Omista kokemuksistä kerron,muuten en ole ulkkis vaan kantasuomalainen.
Sää oletkin ammattisossupummi. Saako sossusta rahaa jos sanoo että pitäis saada säästettyä ajokorttia varten?
- väinöä ei viedä
Saa jos osaa kirjoitti:
Ihmisillä on pääsääntöisesti hyvä koulutus tässä maassa. Joten enää emme alistu kyykytykseen. On vaan osattava tarjota työtä, jota osaamme tehdä. Muuten menemme metsään, näinhän suomessa aina on tehty(konkreettisesti ja ideologisesti). Tiesittekö muuten, että korkeasti koulutettuja suomessa on kaksinkertainen määrä EU-keskiarvoon verrattuna, tai hiukan ylikin? Herättää lähinnä kysymyksen, että kuka yrittää jarruttaa ja miksi? Olisiko tämä jarru ehkä syytä jo irtisanoa tässä tal.tilassa? Toisaalta, ehkä suomella ei vielä mene tarpeeksi huonosti, että kaikki ymmärtäisivät yksinkertaisen totuuden..
- julkinen rosvous
Tämä hallitus mättää asiat eivät ole kenenkään käsissä. Virkamihet johtaa ja hyvä veli järjestelmät pyörii. Vuoron perään annetaan rahaa lähellä ,oleville ja vaaliavustuksia jakaneille yhtiöille. Valtion katsastus lopettiin myytiin pilkka hinnalla ja ostaja kääri kymmenien miljoonien voitot. Myytiin Votka merlkki menetettiin yli sadan miljoonan tulot.. Terveyden huolto ---rahat menee pois maasta, monet muut yritykset joissa kärsitään halvalla myydään ja kalliilla ostetaan. Pekkaroija osteli ilmaa sadoilla miljoonilla--vieläkäänei ole EU:n sopimusta päästöistä, mentiin etuajassa 10 vuotta ja maksettiin kallisti. Kukaan ei valvo Tekesin toimintaa --rahaa jaetaan mielivaltgaisesti , samoin Finevera---vastuuta ei kellään. Kansalla maksatetaan --tavalla tai toisella kallishinta, aina kun hintoja nostetaan valtiolaskee saavansa alv...oman osuutensa. Ei kukaan ajattele Suomen kansaa. Ensin Somali --Hurrit--muut pakaolaiset ja viimeisenä omat kansalaiset--maksamassa näitteen kusp...toilailut. Kuka nuori pystyy ajamaan ajokortin 3000 e, nuoriso syrjääntyy ja rikollisuus kasvaa. Rahan ahneus vallalla- silmät kiiluen tukitaan mistä vedetään lisää. Kymmenet miljoonat ei merkitse mitään, miljoona näille ryöstäjille kuin kansalaisen 10 e--siitäkin pitäisi käteisen saada vielä puolet pois
- Kansalaistottelematt
Tuttavani menetti ajokortin puutteellisen näkökyvyn takia yli kymmenen vuotta sitten. Olisi ehkä saanut pitää b-kortin, muttei suostunut luopumaan muista kirjaimista, niin näin sitten kävi.
Hän ajaa autoa päivittäin. Ei siihen korttia tarvitse.- Rikollista ajoa
Jos näkö on niin huono ettei lääkärintodista ajokorttia varten saa, on vastuuntunnotonta ajaa mitään moottoriajoneuvoa liikentessä muiden joukossa.
- Kansalaistottelematt
Rikollista ajoa kirjoitti:
Jos näkö on niin huono ettei lääkärintodista ajokorttia varten saa, on vastuuntunnotonta ajaa mitään moottoriajoneuvoa liikentessä muiden joukossa.
Olet kyllä oikeassa. Pointtini lähinnä oli, että kuinka paljon kortin hinta saa vielä nousta, kun porukat alkaa pitää moraalisesti oikein ajaa autoa ilman ryöstökallista ajolupaa.
Kiinnijäämisriski on todella pieni, kunhan ajaa vain lakeja noudattaen. Ja sanktiot on pieniä kortin hintaan verrattuna. - Rikollista ajoa
Kansalaistottelematt kirjoitti:
Olet kyllä oikeassa. Pointtini lähinnä oli, että kuinka paljon kortin hinta saa vielä nousta, kun porukat alkaa pitää moraalisesti oikein ajaa autoa ilman ryöstökallista ajolupaa.
Kiinnijäämisriski on todella pieni, kunhan ajaa vain lakeja noudattaen. Ja sanktiot on pieniä kortin hintaan verrattuna.Kiinnijäämisriski on pieni, mutta jos jotain sattuu voi tulla kalliiksi. Vakuutus maksaa vahingot ja perii sitten aiheuttajalta. Aiheuttaja on aina se joka ajaa ilman ajokorttia koska se on kiellettyä. Poissuljettuna rattijuopot.
- Joku järki tähän
Kiinnijäämisriski on pieni, mutta jos jotain sattuu voi tulla kalliiksi. Vakuutus maksaa vahingot ja perii sitten aiheuttajalta. Aiheuttaja on aina se joka ajaa ilman ajokorttia koska se on kiellettyä. Poissuljettuna rattijuopot.
Niin on myös ylinopeuden ajamine ja silti moni niin tekee.
En nyt puolustele tietenkään kortitta ajoa. Mutta varmuudella sitä tapahtuu sitä enemmän, mitä kauemmas korttien hinnat karkaa ihmisten ulottuvilta.
Eihän 3k€ hinta ole kyllä ajamisen vaativuuteen nähden missään suhteessa enään.
Onhan se vaarallista, kun sitten tyypit lähtee ajeleen ilman että ymmärtävät liikennesäännöistä hölkkäsenpölähtävää. - Kunnioittamaton
Saamistasi miikoista päätellen niitä vastuuntunnottomia on enemmän kuin laki sallii. Mutta nyt selvisi, miksi siellä liikenteessä joutuu niin hirrrveän usein ihmettelemään muitten tienkäyttäjien ajo- ym. tapoja.
Laeissa on paljon mätää, joten kansalaistottelematon saa ja voi olla, taidan olla itsekin, mutta silloin pitää oman järkikullan toimia niin, että se näkyy sekä liikenteessä että muuallakin yhteiskunnassa vastuullisuutena, osaamisena ja oikeudenmukaisuutena. Niitä ei voi tulkita väärin, kuten kieroja lakeja voi.
- hurjaa touhua taas
Suomessa ajokorttiahan uudistettiin sen takia, että nuoret ovat osallisina ihan liian usein liikenneonnettomuuksissa ja pahimmassa tapauksessa kuolemaan johtavissa onnettomuuksissa. Sen vuoksi onkin hyvä, että nykyään on pakollisena esim. pimeän ja liukkaan kelin ajot.
Tässä uudistuksessa mentiin kuitenkin mönkään siinä, että rahastetaan ihan hirveästi näillä ajokorteilla. Itse aikoinaan kun sain ajokortin yli 20-v sitten, niin kortti on voimassa näillä näkymin yli eläkeiän. Toista on nykyään.
Nykyisin nuori saattaa ajaa mopokortin, kevytmoottoripyöräkortin ja sen jälkeen auton ajokortin. Jos haluaa isommalle moottoripyörälle kortin, niin sen voi suorittaa muistaakseni vasta 20-v ikäisenä. Ajokortit ovat myös voimassa vain määräajan. Jos perheessä on parikin lasta ja esimerkiksi pitkien koulumatkojen ja julkisen liikenteen puuttumisen takia pitää nuorten ajaa kaikki kortit moposta lähtien, niin siinä ei äkkiä kymppitonni enää riitä. Joka vaiheessa nimittäin myös maksetaan toimisto- ja käsittelykuluja esim. kirjallisista kokeista, valokuvista, lääkärintodistuksista ja ajokortin käsittelystä.
Uskoakseni tässä siirrytään siihen, että kotimaiset ammattikuljettajat katoavat kokonaan Suomesta ja työvoima ostetaan ulkomailta, jossa ajokortti on suoritettu jossakin Uralin takamailla. Tällaisilla kuskeilla ei välttämättä ole mitään liukkaan kelin ajoharjoituksia takana. Todistuksiahan on väärennelty tuolla itärajan takana, jolloin "koulutustodistus" voi olla pelkkä rahalla ostettu todistus ilman ainoatakaan ajotuntia.
Jos ajattelee, että jatkossa kun nuoret alkavat maksaa pois opintolainaansa, yrittävät saada asuntolainaa ja tekevät pätkätyötä, niin kuinkakohan monia satoja tai tuhansia jättää sen ajokortin uusimatta. Ajokortithan ovat voimassa vain 2-15 vuotta.- Tai sitten sillä
Uralin takaa tulleella kuskilla on sellainen kokemus talviajosta äärimmäisissä olosuhteissa ettei Suomessa kellään. Korjaa autonsakin 30 asteen pakkasessa tuosta vaan melkein ilman työkaluja. Eikä valita turhasta.
- EI KORTTIA KAIKILLE
KUN SE ASENNEVAMMA JOKA AIKEUTTAA SUURIMMAN OSAN ONNETTUMUUKSISTA EI HÄVIÄ VAIKKA AUTOKOULU KESTÄISI 6VUOTTA!
- Twelve points
EI KORTTIA KAIKILLE kirjoitti:
KUN SE ASENNEVAMMA JOKA AIKEUTTAA SUURIMMAN OSAN ONNETTUMUUKSISTA EI HÄVIÄ VAIKKA AUTOKOULU KESTÄISI 6VUOTTA!
Olemme muuten harvinaisen samaa mielipuolta asiasta.
- munauksien munaus
Sitten ihmetellään kun nuoret ovat työttömiä. Tänä päivänä jos meinaa työllistyä niin kylläpä se ajokortti on oltava taskussa. Se on monella alalla välttämättömyys, esim. usein jo siivoustyössäkin, koska työkohteet voivat olla etäällä toisistaan.
- Joskus isäntä
Vuonna 1996, kun ajoin kortin, ABC-kortin I-vaihe maksoi 6900 markkaa kaikkinensa eli vajaan 1160 euroa. Ihan riittävää oli opetus silloinkin. Henkilöautolla ajoa olisi toisaalta saanut olla enemmän, kun kuorma-autolla on helpompaa paremman näkyvyyden takia. Liikenne ei ole muuttunut 20 vuodessa niin paljoa, että reaalisestikin lähes tuplahinta olisi perusteltu.
- Autokoulujen lobbaus
Autokoulujen lobbauksen takia saatu aivan älykääpiö ajokorttilainsäädäntö tänne.
3000 € maksavassa kortissa ei ole enää mitään mieltä. Vähän aikaa sitten uutisoitiin, että selvästi pienempi osa ikäluokasta ajaa ajokortin, varsinkin kaupungissa.
No mikäs ihme se on, kun ei ole varaa ajaa korttia! Itse kun kävin kortin, niin se maksoi 1300 €, BC kortti, ja sekin tuntui silloin paljolta.
Joku järki pitäis saada tähän hommaan.- Moskwitch 1500 M
Minä ajoin korttini vuonna 1974 helmikuussa ja silloin se maksoi 850 markkaa eli noin 122 euroa, että sillai !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- Ja minä
Moskwitch 1500 M kirjoitti:
Minä ajoin korttini vuonna 1974 helmikuussa ja silloin se maksoi 850 markkaa eli noin 122 euroa, että sillai !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
joulukuussa -75. ABC-kortti maksoi silloin tonnin ja sain vähän hyvitystä KT-kortista. Oli se huimaa hypätä kevarin sarvista ysikawan kuskiksi mutta tässä vielä ollaan hengissä ja ehjänäkin.
- Joskus isäntä
Järjen kanssa ei valtion toimilla ole juurikaan tekemistä. Kaikesta välttämättömyydestä tehdään kallista, koska siitä kilahtaa veroeuroja valtion pohjattomaan kuiluun arvonlisäverojen muodossa.
- sitroen.
Ja minä kirjoitti:
joulukuussa -75. ABC-kortti maksoi silloin tonnin ja sain vähän hyvitystä KT-kortista. Oli se huimaa hypätä kevarin sarvista ysikawan kuskiksi mutta tässä vielä ollaan hengissä ja ehjänäkin.
Ja minä 1962 maksoin kuorma-auton ammattiajokortista (nyk. ABCE) 360 mk josta puolet oli lahjuksia erivapautta varten, kun ei ikä riittänyt. Siitä laskekaa mitä on nykyrahassa.
- KALLE KORKKI
Kyllä tämä suomi Oy on kehtiysmaaksi menossa kaikilta osin.. miten se jos Tanskassa ajaa kortin suomessa varmaa on pykälä että ei käy.. ( vuotta olen ajanut ilman korttia ja hyvin selvinyt.. Kyllä 2.5 miljoonaa ainakin ajanut ja 73 vuonna kortti oli noin 400 mk ja 1984 lisäsin kuorma-autokortiksi hintaa tuli noin 420 mk...
- Korkin vaimo!
Mä kans sain ennen kananmunat mummolt ilmasi,
nyt maksaa 1.50 ecua 10/kpl
- Fillarilla pääsee
Ei kai sua mikään estä menemästä ajamaan ajokorttia Ruotsiin jos noin suoraviivaisesti ajattelet asioista. Lillukanvarsista puhuminen kiinnostaa joitakin...
- Juuparijuu ilmoja pi
No. On siinä pari mutkaa. Jos ei satu olemaan asuntoa siellä ruotsissa ja varsinkin jos opiskelee/on töissä täällä suomessa, niin käytännön järjestelyissä tulee kyllä lievästi sanoen ongelmia.
Tämä on tyypillistä teiltä vihreiltä. Ensin pyritte vaikeuttamaan tavallisen pulliaisen elämää ja kun joku sitten valittaa, niin tarjoatte ratkaisuiksi tällaisia tyhmiä neuvoja.
- lwjrl3r
Suomi on ärsyttävä maa hintoineen!!!!!!!!! Niiden ajo-opettajien ei pitäs tehdä sitä vakituisena työnä, vaan sivutienestinä, niin joko hinta laskisi?
Ajokortti on aina hyödyllinen vaikkei autoa hommais. Tarpeen tullen voi lainata tutulta tai vuokraamosta.- Auton öljy
Mut kyllä sitä autoa tarvis lainata tai vuokrata senverran usein, ettei ajotaito ruostu.
Ainakin siinä vaiheessa, kun ajokortin on just saanu, niin tarvii sitä autolla ajoa, että kertyy kokemusta ja taitoa.
Muuten voi käydä niin, että ajokortin saatuaan jos ajaa vähän tai ei ollenkaan, niin se ajotaito unohtuukin ja joutuu itsekseen ajamalla palauttamaan, mikä kylläkin onnistuu ja ajaminen taas luonnistuu.
Kyllä se auton hallinta ja taito kertyy vain autolla ajettaessa, eikä autoa millään kortilla ajeta. - 7+3
Auton öljy kirjoitti:
Mut kyllä sitä autoa tarvis lainata tai vuokrata senverran usein, ettei ajotaito ruostu.
Ainakin siinä vaiheessa, kun ajokortin on just saanu, niin tarvii sitä autolla ajoa, että kertyy kokemusta ja taitoa.
Muuten voi käydä niin, että ajokortin saatuaan jos ajaa vähän tai ei ollenkaan, niin se ajotaito unohtuukin ja joutuu itsekseen ajamalla palauttamaan, mikä kylläkin onnistuu ja ajaminen taas luonnistuu.
Kyllä se auton hallinta ja taito kertyy vain autolla ajettaessa, eikä autoa millään kortilla ajeta.Eikö se ole vähän kuin uinti tai pyöräily? Se taito ei koskaan tyystin katoa? Toki pelkästään eri autot vaatii harjottelua. Auton ja ajamisen tuntuman oppii kuitenkin käden käänteessä. Tälläkin hetkellä on kortillisia jotka ei ole ajaneet vuosiin. Osaavat silti ajaa.
Vain tyhmät arkailee ajamista. - Miljoona km pikkuaut
7+3 kirjoitti:
Eikö se ole vähän kuin uinti tai pyöräily? Se taito ei koskaan tyystin katoa? Toki pelkästään eri autot vaatii harjottelua. Auton ja ajamisen tuntuman oppii kuitenkin käden käänteessä. Tälläkin hetkellä on kortillisia jotka ei ole ajaneet vuosiin. Osaavat silti ajaa.
Vain tyhmät arkailee ajamista.Kyllähän sitä voi AJAA, mutta muun liikenteen seuraaminen, liikennesilmä, ja esimerkiksi talviajo vaatii suurinpiirtein jatkuvaa ajoa ettei unohdu.
- Palveluliikkuvuus?
MIssä nyt on se EU:n sisältämä "ihmisten, tavaroiden ja palvelujen vapaa liikkuvuus", jolla EU-jäsenyys meille myytiin?
Autonsa voi käydä korjauttamassa Virossa, mutta milloin voi suomalainen myös autokoulunsa suorittaa siellä?
Nykytilanteessa ei vapaasta kilpailusta ole tietoakaan! - yliammuttu hinta
Kolme tonnia, eiköhän nyt hinta ole jo niin paljon yli järkevän kohtuuden rajan että olisi sama laittaa hinnaksi jo vaikka 10.000e tai 100.000e, ei tuollaisia hintoja ole enää mitään järkeä maksaa moisen asian takia!
Ihmetellä saa minkä takia Suomi on mennyt tällaiseksi että joka asiassa nyljetään pöyristyttävän korkeita hintoja, onko tavoitteena tehdä Suomesta maailman kallein maa? Siinä ollaan jo hyvin lähellä. Valitettavasti vain palkkojen ostovoima on EU:n alhaisin ja verotuskin kireimmästä päästä, mitä tällaisella toiminnalla halutaan sanoa??!! Halutaanko köyhät ajaa pois tästä maasta?
Miten ihmeessä muut maat tulevat toimeen paljon järkevämmällä kustannustasolla? - Boxer zordan
Siis ajokortin hintahan on aivan järkyttävän kallis, pelkkä B lupa.
Ajoin ajokortin vuonna 1989 ja juuri silloin, kun oli autokoulussa oli ajokortti tarjous kampanja ja ajokortti maksoi muistaakseni n.2000 markkaa eli n.340 euroa.
Siihen aikaan ajokorttiin myönnettiin AB luvat eli myös moottoripyörän ajamiseen oikeuttava luokka, vaikka autokoulussa ei moottoripyörää edes käsitelty.
Jos moottoripyörän hankkisi, niin kyllä sillä joutuisi ensin pienemmällä pyörällä harjoitella jossain syrjäisellä paikalla, että oppii sen hallitsemaan ennekuin lähtee liikenteen joukkoon. - kardaanivetoinen
Ajoin BC-kortin vuonna 2002 ja hintaa tuli noin 950euroa. Kyllä tämä autoilla ajelu on meidän vanhempien nuorten harvinaisempaa herkkua.
Tulevaisuudessa nuorilla ei autoja ja kortteja enää nää. Onneksi sain syntyä vuonna -84, kerkesin päästä mopollakin ajamaan ilman pakollista ajokorttia. Suzuki Pv:llä 80cc sylinteri paikoillaan ja pilottitakki päällä :)- 5+3
Tuo on ikäsortoa että toiset saa ajaa kortitta mopoa!!!!!
Siis oikeesti vois alkaa tukkanuottasille näiden lakien säätäjien kanssa!
Pian rikkailla on vain auto. No sietääkin ajaa tai lentää toiselle puolelle maapalloa töihin!
- 1426
Elämä kallis, DNA halpa
- SkyBuck
Tarjoaiskohan DNA mokkulaliittymän kylkiäiäsiksi ajokortin?
- SkyBuck
Itseäni ketuttaa tällä hetkellä ankarasti. Olen lievässä oravanpyörässä, josta poistuminen on onnenkantamoisten ja ahkeruuden summa.
Pätkätöitä olen tehnyt ja haluttaisi ryhtyä harjoittamaan niin sanottua miehistä ammattia. Sähkömieheksi pääsyä haaveilisin. Mutta ei ole ajokorttia. Tän hetkisillä tuloilla en korttia saa ja kunnon hommiin päästäkseni tarvisin ajokortin. Hmm.. Kuinkakohan monelle työnantajalle pystyisin vakuuttamaan olevani hyvä työmies ja säännöllisten tulojen alkaessa matkaisin suoraan autokouluun.- Poitti on että
pystyt vakuuttamaan työnantajan siitä että olet hyvä ammattimies. Sen jälkeen ei autokoulun käyminen liene mikään ongelma vaikka työnantajalta lainatulla rahalla. Näitä juttuja pitäisi miettiä jo etukäteen eikä vasta silloin kun hyvät tilaisuudet karkaavat käsistä jonkin pikkuseikan takia. Se olisi sitä elämänhallintaa mikä tuntuu nykynuorilta usein puuttuvan.
- Herää kysymys...
Onko autokoulut kartellissa? Luulisi että autokoulujen välillä olisi kilpailua, jolloin ajokortin voisi saada kohtuulliseen hintaan,esim,600-700 euroa.
- Tämä hallitus alas
1, Suomessa on helvetimoinen ahneus,
2 Lobbarit autokoulualalla painostaa monsteriä, yms vaikuttajia, --ovat edunsaajia.--
3 Kaikki autoihin liittyvä on ekosyntiä--
4, Vasemmisto haluaa että matkustetaan linja-autolla. yhteyksiä ei ole.
5, Nuoren/ uusi autovakuutus -20% bonus 1300eur
5, Kyllönen tulee kalliiksi, isot rekat, sillat uusiksi ja kohta tieverkko. - fdsvcxvcx
Käytöstä kyllä mieluummin tulisi maksaa kuin hankinnasta. Ajokortti on hyvä olla takataskussa, vaikka sitä ei tarvisi koskaan elämässään.
- pppayy
Autokoulun pitäjät nauravat koko matkan pankkiin. Suomi on kallis maa kaikessa, ruoan hinta euroopan kärkitasoa etc.
- 666-
eivoi olla kallis,koska jotkujuovat senpois,liikenteessä
- näin se menee
Kilpailun puute nostaa kaikki hinnat Suomessa kattoon. Eduskunta tekee rahoittajilleen sopivia päätöksiä, siis firmoille ja isoille yhtiöille. Näin ollen hintataso pysyy korkeana.
- veronmaksaja duunari
Huomaa että rahoittajia olemme me veronmaksajat, ei yritykset. Yrityksethän tekevät kaikkensa vältelläkseen verojen maksamista. Siten firmojen ei kuulu voida määrätäkään mistään, maksajahan määrää yleensä normaalissa yhteiskunnassa.
- Ajo kampi
Kaupungeissa asuvat nuoret menevät yleensä ajamaan mopokorttia tai autokorttia ilman mitään ajokokemusta kummastakaan ajoneuvosta, koska suomen laki on sellainen, ettei ilman korttia ole laillista ajaa mitään, mikä vaatii ajokortin.
Kaupungissa ei ole edes mahdollisuuksia harjoitella mopolla ajamista tai autolla ajamista, koska ei ole sellaisia alueita.
Autokouluun mennään siis ilman mitään ajokokemusta moottoriajoneuvolla ja siinä menee useampi kallis tunti sen ajokokemuksen saamiseen.
Eipä ajotunnilla kauaa opeteltu auton hallintaa, kun jo lähdettiin kaupungin keskustaan, kun oli juuri ja juuri opittu saamaan se auto liikkumaan.
Siksipä nämä autokoulun autokin ajavat niin varoen tuolla liikenteessä, kun ajokokemusta ei juurikaan ole.
Toista se on maaseudulla.
Naapurin poika ei tainnu olla edes 10 vuotta, kun aloitti mopolla ajamisen pellolla.
Keväällä sai laillisen mopokortin, että pääsee laillisesti kylän keskustaan mopoilemaan.
Näille maaseudulla asuville ja mopoilua pelloilla harrastaville mopon ajokoe on leikkiä, koska heillä on jo vuosien ajokokemusta mopolla pelloilla ja syrjäisillä metsäteillä.
Samoin nämä nuoret, jotka ajelevat peltoautoillaan.
Kun he menevät autokouluun, niin heillä on jo auton käsittelykokemusta 100-0 autokouluun tulevaa kaupunkilaista vastaan, joka ei ole autoa edes startannut koskaan käyntiin. - poissa sieltä
Oma maa olisi niin ihana.
Valitettavasti mut heitettiin ulos sieltä jo alkuun.
Koulussa kiusattiin, kaverit katosi.
En jaksanut enää opiskella, en saanut ammattia enkä töitä.
Yhteiskunnan varoilla eläminen oli noloa ja koska elämä oli kallista se oli myös niukkaa.
Kurjia kelejäkin olisin kestänyt, mutta en jaksanut enää kuunnella joka paikassa ulisevaa mollivoittoista musiikin mörinää, ihmisiä jotka ryyppäävät eivätkä edes tervehdi.
Muutin toiseen maahan, kaikki korjautui kerralla ja pienellä vaivalla.
Ainoat mitä sieltä kaipaan, on puhdas ja kaunis luonto, sekä pieni mamumäärä. Älkää tuhotko niitäkin, ehkä joskus palaan. - sairas maa
todella sairasta ryöstämistä,jota oikein lakien avulla suositaan ja nostetaan.
kyllä ku..sitolpat ovat ääliömäisiä kaikessa tekemässään. aivan utopia porukkaa.
miten suomen kansa voi noin kahelia remmiä sietää ?
ahneudella ei ole mitään rajoja enää missään asiassa.
miten hel..vetissä näin johdettu maa voi enää ikinä nousta ?
nousta ei enää voi,vain per..semäkeä
mennään alas,että nahkakin kuoruituu persuuksista pois.
mädätään ja mamutetaan ja varmaa on vain tuho. oksettavaa touhua. - kusetusta2
Aina ihmetellyt suomen ajokortin hintaa, että miten se voi olla mahdollista sellasta hintaa pyytää..En ole itsekkään korttiani suomessa hankkinut
Asun Canadassa, nuorinpoikani ajoi äskettäin kortin ( itse opetin, omalla-autolla) ei tarvita mitään lisävarusteita, eikä polkimia. Testi maksoi $30 (22 eu) ajo opetusaika 4-6 viikkoon minimi..Inssiajo omalla autolla $ 30 (22 eu) Kortti maksaa $75( 54 eu). Se uusittava 5-vuodenvälein.
KOKO AJOKORTIN HINNAKSI TULEE 98 EUROA..- tankerofinland
>Aina ihmetellyt suomen ajokortin hintaa, että miten se voi olla mahdollista sellasta hintaa pyytää.
Sanos muuta. Suomi on EU:ssa jonka pitäisi tarkoittaa sitä, että hinnoittelussa on vähemmän eroja eri maiden välillä, näin sen pitäisi mennä ainakin pidemmällä aikavälillä ja onhan siellä mukana oltu jo vuodesta -95, siis jo 18 vuotta.
Silti Suomelta onnistuu edelleen tuollaisenkin kärkipaikan hankkiminen 26 Euroopan maan joukosta. Suomi ei ole tässä suhteessa eurooppalaistunut.
- 200%
1978 maksoi AB-kortti 1000 mk. 1980 sain hanttihommista 6000 mk kk. Muistaaksen rakennuksilla mestareiden palkat hipovat 15 000 markkaa.
Kenellä nuorella on varaa maksaa ajokortista 3000 euroa? AIVAN SAIRASTA!
Vaikka hintaa vertailisi miltä kantilta tahansa, niin totuus on se.....mitä kalliimaksi kortin hinta on noussut, niin se ei korreloi mitenkään liikenneonnettomuuksien laskuun. - 200%
1978 maksoi AB-kortti 1000 mk. 1980 sain hanttihommista 6000 mk kk. Muistaaksen rakennuksilla mestareiden palkat hipovat 15 000 markkaa.
Kenellä nuorella on varaa maksaa ajokortista 3000 euroa? AIVAN SAIRASTA!
Vaikka hintaa vertailisi miltä kantilta tahansa, niin totuus on se.....mitä kalliimaksi kortin hinta on noussut, niin se ei korreloi mitenkään liikenneonnettomuuksien laskuun. - Kansalais-autokoulu
Nyt lampaat tehdään sillain että, Nuorehko tms. Eläkeläinen/halukas. Perustetaan Kansalais-autokoulu.. Opetetaan ilmaiseksi !!!!
Varmasti löytyisi halukkaita kouluttamaan. Vaikka pienellä korvauksella kulujen peittämiseksi./pieniä tuloja eläkkeen lisäksi tms. Hommataan porukalla autokouluauto ja opettamaan.!!!
Lyödään kapuloita rattaisiin ahneille autokouluille !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! - KALLE KORKKI
Kyllä kun eu määrää lyömää suomalaiselle kansan edustajalle , kaupungin virk (miten hesas pieni mielen osoitusamiehelle sekä kunna 3 tuman naula perseeseen lyö varmast itselle 4 tuuman ja alaisileen 5-6 tuuma JOT varmasti kyykyssä pysyy ja pelkää.. Pelottelamalla tätä maata hallittu ja hallitaan viel 2013 ja eteenpäinkin.. Suomessa jos kansa suuremassa mittakaavas osoittais mieltä ,oteet olisivat erittäin kovat .. Näyttöä muuan vuos sitten hesas.. ja vuonna 56 aseet lauloi.. pori Outokumpu on venäläisillä, ei vedet enää saastu. Talvivaara kenellä se on lopuu vesien saastuminen...
- en jaksa vitu
Jatkuvat veronkorotukset kaikissa mahdollisissa ja mahdottomissa asioissa nostavat kaiken mahdollisen ja mahdottoman hintoja. Pitäähän suomen kriisivaltiot ja omat pomot jotenki elättää!
Tähän paskaan ollaan ajauduttu kun on hyväuskoinen kansa äänestäny eduskuntaan ex-alakoulunopettajia, tv-juontajia, missejä ja pelkkiä paperiviisaita kokemattomia elämää näkemättömiä nättejä poikia. Ja kaikki näistä ovat vielä ahneita kermaperseitä.- KALLE KORKKI
Olen samaa mieltä.. Nämä samat saatanan konglaavi Paavot ja paavit sekä kiinankeisarin juttu jätkät (ei enää) kaiken maailman höpö ukot ja hyväveli systeemit terva munat sinne äänestetty iät ajat.. Samat ukot ja akat , ei älytä poistua aikoinaan (omat edut vaatii ja niitä järjestelää veronmaksajien rahoilla Paavo V 1 esm )Sekä monia muita.. Panaan toimivia yrityksi konkaan ja sitten nämä konglaavin tyypit alkaa touhuta eri nimellä..
- kortiton1
Minä tiedän kolme tuttua jotka ajavat ilman korttia. Siis jo monta vuotta. Tästä hinnoittelusta johtuen eivät ole pystyneet ajamaan korttia vaikka sen saisivatkin.
- KALLE KORKKI
Norjalle tai Ruotsi Venäjä, Talvivaaran ostaa pilkka hinalla , ei vedet saastu..Toi korttia ajo 8 vuotta jatkunut ja jatkuu .Se totta minkä nuorena opii sen vanhane taitaa .. (2.5 miljoonaa km , ei kokemuksen puute eikä yhtää kolaria ). sakotettu 2 kertaa.. 1 kun liikuu kanataa yleisillä liikkua.. se selvää mut 2ja useampi silloin keksittävä joku muu juttu..,
- Fin Boy
Suomi on vaan niin vitun kallis maa!!!!!
- MIETI TARKKAAN
JOS OISIN NUORI NIIN MIELUMMIN OSTAISIN 3000e AUTON kun lähtisin ajokorttia hankkimaan.voipi sitten sanoa isille,äidilleja mummoille että ei voi teitä minneen viedä kun ei oo tota korttiakaan! niin jää paljon enemmän vapaa-aikaakin!
- KETÄ AUTAT
siksi sun kortissasi on niin paljon veroja yms. maksuja että noille vanhuksille saadaan maksaa YLISUURIA eläkkeitä SINUN KUSTANNUKSELLASI. VALTION VELATKIN JÄÄVÄT NUORILLE VIELÄ. ET SILLEEN HÄRMÄSSÄ...
- metka homma
Suomalaisnuorella menee näin, että 3000 korttiin ja 500 autoon.
- Ajotaito
Autokoulut opettavat paljolti tien tukkeeksi tulevia tielläliikkujia. Joustavan liikennöinnin ja turvallisen tilannenopeuden merkitys on jätetty vailla riittävää huomiota. Lisäksi kyseenalaisesta ajokortista/ajoluvasta/ajokyvystä saa maksaa vielä kohtuuttoman paljon elikkä jopa 3000 e. Autokoulu hinnasto pitäisi perustua ja porrastaa selvemmin oppilaan ajotaitoon. Esim. jos olisi sellainen alkukoe auton käsittelystä. Toista pitää tuhat kertaa opettaa liikkeelle lähtöä, kun toisella auto lähtee jouhevasti liikkeelle ilman mitään neuvoja niin siitä voisi jo antaa yhden tuhat lappusen alennusta kokonaiskustannuksiin.
- Sateenkari
Ajokorttikoulutukseen pitäisi lisäksi saada reipas annos elämänhallinta- ja ympäristönsuojelukoulutusta. Erikseen tentittävinä ainenina tietenkin. Hyvän asian puolesta pitää olla valmis uhrautumaan ja päästöjä on pakko saada alemmas, muutoin jätämme lapsenlapsillemme pelkän kuivan erämaan. Onneksi liikenneministeri on ymmärtänyt että autoilu on pakko saada kuriin, ilmatieteenlaitoksen johtajakin on sanonut että tämän vuosisadan loppuun mennessä lämpötilat nousevat 5 astetta ja napajäätiköt sulavat ellemme nyt toimi. Suomen pitää toimia tässä mallimaana ja rajoittaa autoilu minimiin, ajokortin hinta on hyvä keino motivoida nuoria terveellisen pyöräilyn ja julkisten kulkuneuvojen pariin.
Rahastusta ja kusetusta nykypäivän kohellus. Ei siä mitää opi. Koneitten käsittely opetellaan 10-15 vuotiaana... Seuraamalla vanhempien esimerkkiä liikenteessä..
- mina ei puhu arabi
Meillä tuli täällä semmoinen ongelma että olisi saatava virallinen käännös Arabiankielisestä ajokortista koska kaverilla kotimaastaan kymmenien vuosien ajokokemus niin ei tarvitsisi koko autokoulua kalliin tulkin kanssa läpikäydä. Todella vaikeaa löytää täältä meidän kotimaasta ammattitaitoista virallista kääntäjää joka ei veloittaisi kahtasataa euroa yhdeltä Aaneloselta.. Hemmetti mitä kiskureita.. ja rahastusta koko lupabyrokratia!
laittakaa please linkkiä jos tunnette edullista kääntäjää!
Kiitos- Sine olla koyha?
Eikö se 200 egee ole kuitenkin suolarahoja sen rinnalla, että se hammuraabisi joutuisi meikäläiseen ajokouluun ja ajamaan korttinsa "suomeksi"?
- Piili1
Ruotsin puolella homma toimii sillä tavalla,että joku tuttava opettaa ajoa,
elikkä ÖVNINGKÖR tarra laitetaan biiliin ja 16v täytettyäsi voit ruveta treenaan
ajoa. Mitä vähemmän ostat tunteja autokoulusta,niin sitä edullisemmaksi
ajokortti tulee. Eräskin henkilö osti vain 1 oppitunnin koulusta.
Teoriatehtävät saa Suomeksi tietenkin, 15 autokoulutunnin ostolla hinta on
n.1200 ekeä. - Busines
Tuossa olisi kyllä jokin busineksen paikka. Mitäs jos joku järjestäisi johonkin huokeampaan maahan ajokortinhankitaryhmämatkoja. Tehokkaasti järjestettynä kortin ajannee opiskeluineen parissa viikossa jos sitä opiskelisi tuon ajan täysipäiväisesti. Huokeaan majoitukseen tiukasti neuvoteltu ryhmähinta.
Esim. Jonkun espanjalaisen autokoulun kanssa neuvoteltu tiukka hinta opetuspaketille vois olla luokkaa 300€ ajotunteineen/oppilas. Majoitus parilta viikolta jotain 200€/oppilas. Lennot jotain 300€/ oppilas. Luvat, lääkärin tarkastukset ja muut paperityöt jotain 400€?/oppilas. Eli kortin kustannukset 1200€? Ja siihen järjestäjälle palkkio vaikka 250€/opiilas.
20 oppilaan ryhmästä tulisi tollaset 5000€ voittoa ja kortin saaneille 1500€säästöä.
Olisiko järkeä? - KALLE KELLO
Kusipäät kokoomuslaiset ja demarit. Ne pikkupissis naisministerit jotka kuvittelevat olevansa jumalia.. Koko kusipääsakki, minkä kansa on äänestänyt kun uskoo kokoomuksen valheita.
- SIKAKALLIS!
Kaikki mille saadaan lain suoja saa maassamme maksaa mitä vaan. Autokoululiiton päällikkö oli kovin pahoillaan kun juuri uudistettu laki ajo-opetusluvallisesta ajokortin hankkimisesta pistettiinkin jäihin. Menihän siinä satoja euroja "ilmaista" rahaa autokouluilta sivu suun. Ajo-opetuksen hinnan kolminkertaistavaa kokeilua olisi kuulemma ollut syytä jatkaa, jotta tuloksia olisi nähty. Niin, autokoulujen pankkitilit eivät ilmeisesti ehtineet turvota lain suomin rosvousedellytyksin herran mielestä vielä riittävästi.
- Saaran Jaava
Tuo on erikoinen asia kun 1985 ajoin ABC kortin ,hinta muistaakseni 4500 mk,sillä saa ajaa esim.1000cc moottoripyörää vaikka ei olisi ennen ajanut..? aika kyytiä voisi olla..
- ekalla läpi -86
Mulla on myös ABC pikku e:llä. Ja kyllä se hyvinkin maksoi enempi kuin kuukauden palkka siihen aikaan. Ja ekalla meni läpi.
Että ihan turhaa parkumista täällä.
- autokouluope3
Suomessa kun nähdään mahdollisuus tehdä jostakin business, niin kääritään hihat ylös, jotta saadaan rahastusautomaatti tehtyä. Siinä ei kokonaishyöty paina mitään, kun se tehdään etujärjestöjen voimin. Kallis ajokortti on poissa sitten jostain muualta kokonaiskysynnästä, kuten vähentyneenä autoiluna ja tulovirroista sen ympärillä.
Mutta mitäs tästä, kun autokoulusta tuli hyvä business. - 7788
Ois upeeta omistaa 24 autoa ja 176 eri merkkista autoa ja ajaaa kortti mahd halvalla ja ajaa kortti kolmessa osassa
- Heja Finland
Arvatkaapas mitä jonkinsortin ammattiajokortti voi oikein maksaa Suomessa nykyjään kaikkine
lisä kursseineen moisineen?
10 000E ei ehkä lopulta riitä kattamaan kuluja.
Kannattaa ajaa kortti armeijassa tai ainakin osa siitä.
Suomi on rahastajien, kusettajien, laskuttajien ja välistävetäjien maa. Etenkin hinta konsultoinnissa.- naiset naiset
Siis kaikki armeijaan naisia myöden ja autokompanjaan!
- -kele ja -tana
MIKSI??
Miksi tätäkin kulua on todella suolaisesti nostettu?
Sama syy kuin kaikkeen muuhun huononnukseen:
**Kataisen/Urpilaisen tekemät virheet talouspolitiikassa.**
Tarkemmin: Kreikka, Portugali, Kypros, Irlanti, Espanja,.. jne
Sinne on Suomen rahat menneet ja työpaikat menee muualle etelään (saksaan, Ranskaan, Intiaan, Espanjaan, Portugaliin, ..
KOSKA LUOVUMME TÄSTÄ MÄTÄMUNA EURO-KONKURSSIN MAKSAJAN ROOLISTA???- Tosi on
-kele ja -tana, uskoakseni Kataisen/Urpilaisen tekemiset eivät ole virheitä, vaan tarkoin harkittua kyykytystä. Koska kyykytämme kyykyttäjät?
- Vähäeleinen
Ehkäpä herrojen ylikansoitus.
- eimitääntapahdujos..
''Mikä täällä Suomessa oikein mättää.'' Hohhoijaa? Toivottavasti te loput 1494 lukijaa ette ole näin tyhmien kysymyksien kanssa liikenteessä.
Mikä täällä MÄTTÄÄÄ!
PÄÄTTÄJÄT, PÄÄTTÄJÄT, PÄÄTTÄJÄT -> HALLITUS!!
Kai te nyt jumalauta sen ymmärrätte että nykyinen hallitus on kaiken paskan takana, vain muutamat yrittävät saada jotain järkeäkin aikaan siellä. Koko Kataisen klaani ja Urpilainen ovat yhtä suurta mafiaa. JOTEN MIKSI KUKAAN EI TEE MITÄÄN? MILLOIN VIIMEKSI ON OLLUT MIELENOSOITUS JOTA VOI MIELENOSOITUKSEKSI SANOA VAIKKA EDUSKUNTATALON EDESSÄ? MISSÄ NE POLTTOPULLOT JA KÄTTÄPIDEMMÄT ? Ei mitään tapahdu jos ei saada kunnon ihmismassaa liikkeelle ympäri Helsingin katuja, oikeana mielenosoitus ryhmänä. Ei minään paskoina kylttihermanneina jotka seisovat ja huutavat ehkä pari kertaa... ei ketään kiinnosta. PITÄÄ SAADA HUOMIO ja ikävä kyllä se on pakko saada jollain ikävällä keinolla jotta joku oikeasti YRITTÄISI tehdä jotain tuolla kansanpetturuuslaitoksessa (*tunnetaanmyösnim.: eduskuntatalossa)- tosikapinallinen
kyllä minä, mutta kun ei oikein uskalla. tuli otettua amiskassa opintolainaa ja pikavippejä, nyt olen luottolaitosten orjana en uskalla pullikoida.
- 3 oikein 2 lisänroa
Meillä kaikki on kalliimpaa, koska on lottovoitto syntyä Suomeen. Me menemme munalla töihin ja maksamme munistamme kaksi kertaa sen, mitä engelsmanni munistamme. Tämä selittyy pitkillä välimatkoilla Suomen sisällä - ei Suomen ja englannin välillä.
Ilmamme on myös puhtaampaa kuin muualla, ja ruoka maukkaampaa ja terveellisempää kuin muualla tuotettu. Siksi siitä kannattaa jo vähän maksaakin.
Ja tämä kaikki luonnollisesti heijastuu myös autokouluhintoihin, joihin meillä muita maita korkeamman hintatasomme vuoksi on paremmin varaa. - Talouskatastrofi
Suomen poliitinen johto ei tajua, että autottomuus heikentää kilpailukykyä harvaan asutetussa maassa!
Suomen virkamiehet ja muut vastuulliset ovat joko korruptoituneita tai tyhmiä. Mitään muuta syytä ei ole sille miksi rahaa ryöstetään perustelemattomasti aina vain lisää. Oikeita kestäviä perusteluita ei ole ollut 25 vuoteen ajo-opetuksen muutoksille.
On positiivinen sensaatio että ministeri Kyllönen poistaa vuosi sitten rosvojen loppaaman uuden turhan lisärahastuslain.- Tosi on
Suomessahan on aina kyykytetty heikoimmassa asemassa olevia, se kertoo Suomalaisesta sivistystasosta.
- Titteli tämäkin
Suomessa on siis Euroopan kallein ajokortti, saavutus se on sekin!
Ja tämän on aikaansaanut nykyinen istuva hallitus. - järkeä jo
Ahneus se nostaa kaiken hintoja sillä mikään ei enään riitä. Espanjassa 700e ja täällä jopa 3000e. Kyllä sitä ollaan, niin samaa EU:ta, että kipeetä tekee
- hynnynen
tämä on sitä eu.ta eu on syyllinen muuten
rekkakuskeista tulee puute - mek
Ei se kallis ole jos heti lapsen syntymästä saakka säästää lapsilisät niin on silloin mistä ottaa kun lapsi rupeaa kuluttamaan kaikkein eniten. Vaikka 5 vuoden lapsilisät niin on helppo maksella lapsen autokoulut.
- demokratia ei toimi
Autokoulut veloittavat opetuksesta liikaa, eli ovat vaan nostaneet taksoja vaikka opetus on todellisten kulujen mukaan halpaa, teoria ja ajotunnit.
Lisäksi ministeriä on omilla toimilla huonontanut eli lisännyt tunteja vaikka niitä pitäisi vähentää. Lisäksi muut toimet joille.
Joku 1000euroa autokoulun kautta voisi olla kohtuullinen kaikkine kuluineen.
koska autokoulu ei saa olla rahastamista ilman perusteita kuin se on nyt.
Ruotsissa kun tehdään lakeja niin siellä katsotaan ensin Kansavallan etu eli mikä on parempi ihmisille maassa. - ihmettelijä-
Minne on kadonnut mopoilevat papat ilman kypärää ja ulkoilevat,nauravat lapset?
Tarviiko näihin suorittaa jonkinlainen kortti - Kortiton kuski.
Olen ajellut kortitta 15 vuotta, enkä kertaakaan oo jäänyt kiinni.
Kaverini opetti minulle auton ajamisen taidon, joita harjoittelin pelloilla ja yksityisteillä. Liikennesäännöt opin aikoinaan ajokorttikoulu-rompulta. Olen sitten hyödyntänyt niitä tosielämässä. Ensin ajelin kaupungin laitamilla. Myöhemmin uskaltauduin kuntakeskuksiinkin ja nyt minulla on kokemusta jo Helsingin keskustassa ajamisestakin. Poliiseja olen kyllä nähnyt liikenteessä, mutta kertaakaan minua ei olla pysäytetty, enkä ole joutunut edes ratsiaan.
Osaan ajaa keskimääräistä autosuharia paremmin; taskuperuutukset, vaunulla peruuttamiset jne onnistuvat. Olen jopa ajanut kuorma-autolla. autokoulu ja kortin ajaminen on turhan päiväisiä. täytyisi tilalle asettaa ajotestit, ja jos sen läpäisee, sais ajoluvan. Itse läpäisisin sen ihan tuosta vain! - hohhoijjakkaa
turha itkeä, voisi sen sijaan miettiä onko jokaisella pakko olla ajokortti? miksi kaupungissa täytyy omistaa auto ja kortti? miksi nykyajan laiskat **** kulkevat lähes 100m matkan kotoa kauppaan autolla? miksi?
itse maksoin jokunen vuosi sitten kortistani 1600e, kyllä se vähän kirpaisi tietenkin mutta minä ihan todella sen tarvitsen, minulla lähikauppaan on sentäs 50 KILOmetriä!
mutta elämä maksaa. - Ei ainut tapa kiskoa
Aivan totta. Ajokortti on joillekin välttämätön 'paha', kuten esim. maalla asuville. Jos julkista liikennettä on, se kulkee kaukaa ja harvoin, illalla ja aamulla.
Onneksi siellä herrankekkuloiden ja narrinnappuloiden mäellä (Arkadian-) on edes yksi rohkea ministeri-ihminen, joka uskaltaa panna hanttiin näille nykyajan kiskureille. Eikä ole mikään ylläri, että hän on naispuolinen eikä oletettavasti verkostoitunut mihinkään 'hyvä sisko' -järjestöön vain omia etujaan ajamaan.- Kortti, kortti.....
Jokaiseen "ruuvinvääntämiseen" täytyy nykyisin suorittaa joku "kortti",
taitaa olla vain samanlaista rahastusta myös ajokortin kanssa.
Onhan sillä työllistävä vaikutus näille kouluttajille. - Osaa ja tiedä
Kortti, kortti..... kirjoitti:
Jokaiseen "ruuvinvääntämiseen" täytyy nykyisin suorittaa joku "kortti",
taitaa olla vain samanlaista rahastusta myös ajokortin kanssa.
Onhan sillä työllistävä vaikutus näille kouluttajille.Koulutus ei ole koskaan pahasta. Mutta miten tämä kuuluu edelliseen?
- halpa se on
Ei ajokortti tänäpäivänä mikään kallis ole, kun suhteutetaan ansioihini.
Kortin saa hyvinkin alle kuukauden keskipalkalla.
Oma korttini maksoi aikoinaan yli kolmen kuukauden vastaavan palkan. Ja ekalla inssillä meni läpi.
Jos ei ole varaa korttiin, ei ole varaa kunnon autoonkaan, joten korttia ei edes tarvitse. - uudelleen inssiin
Sen sortin itseoppineita mopoautoilijoita ja kotiopetettuja kuskeja alkaa olla jo liikenteessä niin paljon, että pikaisesti on tehtävä iso kurinpalautus liikenteessä ja korttien jakojärjestelmässä.
Uudelleen kirjallisiin ja inssiin on määrättävä nämä kotiopetetut viiden vuoden välein.
Ja ehdottomasti yhtenäinen teoria opetus kaikille.
Oikeasti pitäisi kokonaan lopettaa oikeus autokoulujen ulkopuoliseen ajo-opetukseen. - alvis_1
etkö sinä hokase,ruotsi ei kuulu eu:hun,heillä menee hyvin.oma valuutta ja päättävät itse omista asioista.laatu tuotteet,kauppa käy ulkomaille.suomalaiset ovat työssään tänäpäivävänä yhdenvertaisia,ellei parempia.raha ei kokonaan jää suomeen,vaan menee osittain eu:n maksuihin.päätöksissä oman valtion asioissa pitää aina ottaa huomioon eu:n kriteerit.eu ajatuksena on ihan hyvä,mutta se ei toimi käytännössä.on jo alkanut suomessa hirvittävät kiristykset joka alalla.me ollaan niin pieni maa,on niitä muitakin,kiltisti tavalliset maan tallaajat maksetaan.ei eduskunta,hallitus voi tehdä nopeita ratkaisu maamme hyväksi.otsikoissa päällimäiseksi jää mitä kukin on sanonut kenelle.hullun hommaa.
- Kuuluu se
Ruotsi kuuluu EU:hun.
- itkebeibi
Kuuluu se kirjoitti:
Ruotsi kuuluu EU:hun.
Mutsis kuuluu ruotsiin!!
- Oma etu paras
Ei ajokortti mitään kallis ole. Halvempi se on nyt mitä aikoinaan.
Poliitikkojen omat kakarat vaan alkaa olla kortti-iässä ja siksi hintaa pitäisi laskea. - ABC.
Liikkuminen on jokamiehen oikeus, ajo opetuksen hintaa pitäisi laskea jo tälläkin
perusteella, ajamisen turvallisuus on kiinni ennen kaikkea kuljettajan asenteesta,
eikä niinkään suoritetusta opetusmäärästä, ei liukkaankelin kursseista ole hyötyä
jos kuljettajan asenne on väärä. Mutta kaikkihan me luulemme olevamme
keskimääräistä parempia kuskeja. - vanhaerkki
Ajoin yksityisen kuorma-autokortin v, 1967 joka maksoi 720mk, palkkani oli silloin huoltoaseman bensanmyyjänä 200mk. kk.
- Se on halpa
Eli tänäpäivänä kortin tulisi maksaa vähintään 8000 euroa!
Onneksi kortti on halvempi. Puolen kuun palkalla saa. - Teetkö sen eteen
Se on halpa kirjoitti:
Eli tänäpäivänä kortin tulisi maksaa vähintään 8000 euroa!
Onneksi kortti on halvempi. Puolen kuun palkalla saa.Mutta kun läheskään kaikilla ei ole sellaista palkkaa. Se on se pointsi, joka liian paljon tienaavilta unohtuu - tai ei ole edes tiedossa.
- p remminvointivaltio
Se vaan Suomessa maan tapa rahastaa ihmisten perustarpeilla kuten ruoalla, asumisella jne.
- Hyvä jos bussilla
Nokun täällä on vallassa käteinen, joka pitää itsestään selvyytenä sitä seikkaa että köyhemmiltä kansalta autoilut pois. Sitten on nämä itsestään selvyydet, kuten arvonlisäveronarvonlisäveronarvonlisävero.... että silleen. Älkää ihmetelkö kun autoa ei ole. ^^
- nariseva teini
Taas köyhä rupusakkiopiskelukaikkitietävä munat litassa oleva sukupolvi inisee täällä,jos ootte köyhiä niin ootte,ei se suomea kiinnosta,hajotkaa luuseri köyhyysopiskelija pummi rentut!!
- Ruput korvain väliss
Se ei haittaa paljoa, jos on köyhä rahallisesti. Mutta se haittaa erittäin suuresti, jos on köyhä sillä lailla kuin sinä olet.
- näin ei voi jatkua
Meillä on täysin harhautuneet päättäjät ei tämä maa nouse mihinkään jos kaikki rahat kuluu nouseviin hintoihin, ja älyttömien lakien aiheuttamiin kuluihin
- Vauhtisokeita ne on
Niiin ja moninkertaiseen verotukseen. Jos minä pystyn pistämään pikkiriikkisestä palkastani, josta vero on jo otettu, jotakin säästöön, niin miten h-ssä niillä mulkeroilla voi olla oikeus ottaa vielä säästön korostakin osa pois.
Enkä minä saa sanoa ja päättää edes sitä, mihin pienoiset veroroponi saisi käyttää, kun ne kerran minulta otetaan moninkertaisesti. Yhteiskunnan suurimpia epäoikeudenmukaisuuksia, joten eri verotussäännöt rikkaille ökyille, päättäjille ja tavallisille tienaavaisille. - Anonyymi
Vauhtisokeita ne on kirjoitti:
Niiin ja moninkertaiseen verotukseen. Jos minä pystyn pistämään pikkiriikkisestä palkastani, josta vero on jo otettu, jotakin säästöön, niin miten h-ssä niillä mulkeroilla voi olla oikeus ottaa vielä säästön korostakin osa pois.
Enkä minä saa sanoa ja päättää edes sitä, mihin pienoiset veroroponi saisi käyttää, kun ne kerran minulta otetaan moninkertaisesti. Yhteiskunnan suurimpia epäoikeudenmukaisuuksia, joten eri verotussäännöt rikkaille ökyille, päättäjille ja tavallisille tienaavaisille.Ruotsissa ajokortti on nykyisin voimassa 10 vuotta. Siellä liikenteessä kuolee suhteessa vähemmän kuin suomessa
1960- luvulla hankittu ajokortti oli lopun ikää voimassa.
Suomessa pitää olla kallista. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011061660.html
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 773174
- 492400
- 322107
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812102- 1371869
- 311735
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313291691Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne91536Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51240Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61234