Painoindeksi hämää

bod a ri

Laihduttelen ja yritän. Harmittaa tuo painoindeksi. Olen mies ja lihasta on hieman luun ympärillä. Pituutta 176 ja painoa n.80 kg. Yritän normipainoon eli 75 kg olisi varmaan ihan ok minulle. Painoindeksin mukaan 57 kg olisin normaalimitoissa. Mitä ihmeen juttua tuo on?? 57 kg minuntyyppinen mies olisi tiputuksessa ja anoreksia potilaana nk. normaalipainoisena. Onko noissa BMI jutuissa mitään järkeä?

13

1276

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nainen4

      Painoindeksisi mukaan pituisesi normaalipaino on 57.3-77.4, riipuen ruumiinrakenteesta.

    • täti-ihminen

      No jos olet lihaksikas, niin sinulle sopiva paino on se normaalipainon yläraja, jopa hieman enemmän. Jossain vaiheessa kannattaa mittauttaa myös rasvaprosentti, se kertoo enemmän kuin bmi.

      En kyllä usko että 57-kiloisenakaan olisit "anoreksia potilaana". Olen tuntenut erään nuoren miehen, joka oli 178 cm ja noin 50 kg. Laihahan hän oli, mutta terve ja hyväkuntoinen lääkärinkin mielestä, eikä todellakaan missään tiputuksessa.

    • 6+19

      BMI on väestötason työkalu arvioitaessa ylipainoa (tai alipainoa). Yksilötasolla pitää aina miettiä myös kehonkoostumusta, etenkin jos BMI on lähellä ylä- tai alarajaa.
      Vaikka BMI olisi normaali, voi kehonkoostumus olla siltikin epäedullinen (rasva% liian iso tai pieni).

    • Vanha Jojo

      Miksi tuijotat normaalipainon alarajaa? Ei se ole mikään ihanne tai tavoite, johon pitäisi pyrkiä. Varsinkaan lihaksikas mies ei voi olla niin rimpula, että tuonpituisena painaisi alle 60 kg.

    • ari zwag

      Joo, saman myös huommannut. Koskahan nuo indeksit tulevat tähän päivään? Iteltäkin pitäis poistaa vähintään toinen jalka kokonaan, jos mielisi edes normipainoon.

      Sama juttu näissä kehon rasvaprosentti-kahvoissa, sanoo että noin viisikymmentä kiloa on rasvaa kehossa. Se lihas hämää näissä todella paljon varsinkin jos olet iso jässikkä.

      Eipä näillä silleen väliä, mutta voisi se ravinto-oppi tulla jo sieltä pula-ajasta tänne urheilijamaisesti elävien ja syövien aikaan. Meinaan aloittelijoille nuo suositukset ja ympyrät tekevät selvää hallaa.

    • V. Puustinen

      Esim. vähähiilihydraattista ruoiavaliota noudattavilla on hyvä painoindeksi lukema mutta heidän kehonkoostumus on epäsuotuisa: vähän lihasta, paljon rasvaa erityisesti viskeraalirasvaa josta merkkinä pömppö vatsa (ks. Antti Heikkilä lääkäri)

    • kisumimmi

      Moi. Talvella painoin 55 kg. Olen nainen ja 164 cm. Nyt kävin vaakassa pitkästä aikaa ja se näytti 49 kg. Mä en ole laihduttanut tarkotuksella. Kaiken lisäksi olen melkein 42-vuotias!

      • uteliasas

        Pakko kysyä mitä syöt/miten liikut päivän aikana? Itse olen 158cm 56kg ja yritän laihtua 49-48kg painoon, mutta se on kamalan vaikeaa.


    • Anonyymi

      BMI on aika hyvin suuntaa antava mittari kyllä vielä tänäkin päivänä. Nykyisellä painolla olisit lievästä ylipainoinen tämän mittarin mukaan: https://painoindeksilaskuri.com/

      75kg on myös aika paljon sinun mittaiselle kaverille. Mielummin pyrkiä pudottomaan johonkin 70kg kieppeille tai alle. Dieetin jälkeen yleensä tulee kuitenkin pari kiloa takaisin kuin palaa normaaliin.

      Lihaksien suhteen ihmiset tuppaavat aina yliarvioimaan itsensä todella rajusti. Parin kilon lihasmassan saaminen on mahdollista erittäin aktiivisella treenillä yhden vuoden aikana jos kyseessä on aloittelija.

      • Anonyymi

        76v ukko. Pituus 172cm. Paino 25.10.2019 oli 82,2kg. En näe tarpeelliseksi edes laskea indeksiäni koska sillä ei ole mitään merkitystä!
        Rasva 16%. Viskeraali 67,8 joka on reilusti alle 100:n ja vielä reilummin alle ikäluokkani viitealueen ylärajan.
        Pituus- ja painotietojen perusteella minun pitäisi olla lihava?!
        9:n vuoden aikana lihasmassani ja samalla peruskulutukseni ovat laskeneet vastaanhangoittelusta huolimatta. Ikärin aktiivinen treeni vain hidastaa lihaskatoa.

        Kuka väittää, että se on vältettävissä niin osoittakoon jollakin luotettavalla tavalla 65v ikäisen maksimivoimatason kehityksen vaikkapa syväkyykky, maastaveto, rinnalleveto harkoissa. Lähtöoletus on, että startti ei tapahdu 0:n tuntumasta.

        Minä työnnän ideksit anukseeni!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        76v ukko. Pituus 172cm. Paino 25.10.2019 oli 82,2kg. En näe tarpeelliseksi edes laskea indeksiäni koska sillä ei ole mitään merkitystä!
        Rasva 16%. Viskeraali 67,8 joka on reilusti alle 100:n ja vielä reilummin alle ikäluokkani viitealueen ylärajan.
        Pituus- ja painotietojen perusteella minun pitäisi olla lihava?!
        9:n vuoden aikana lihasmassani ja samalla peruskulutukseni ovat laskeneet vastaanhangoittelusta huolimatta. Ikärin aktiivinen treeni vain hidastaa lihaskatoa.

        Kuka väittää, että se on vältettävissä niin osoittakoon jollakin luotettavalla tavalla 65v ikäisen maksimivoimatason kehityksen vaikkapa syväkyykky, maastaveto, rinnalleveto harkoissa. Lähtöoletus on, että startti ei tapahdu 0:n tuntumasta.

        Minä työnnän ideksit anukseeni!

        "Minä työnnän ideksit anukseeni!"

        Minäkin työntäisin, mutta siellä on jo kymmenen kiloa kurkkua.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Tämän https://painoindeksilaskuri.com/ mukaan olisit kyllä ihan normaalipainoinen jos pudotat tuohon 75kg. Ehkä huippu-urheilijoita lukuunottamatta painoindeksilaskuri kyllä antaa aika hyvin suuntaa. Lihasta voi hankkia sen pari kiloa vuodessa maksimissaan joten aika moni yliarvioi omat lihaksensa. Jos et usko, niin voit toki käydä mittaamassa oman rasvaprosenttisi. Yli 15% on jo melko paljon miehelle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      5
      1619
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      25
      1341
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1089
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      20
      1062
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      5
      1061
    6. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      954
    7. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      2
      953
    8. 5
      945
    9. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      1
      932
    10. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      6
      924
    Aihe