Kierot sydämettömät "ystävät"

surullinen "ystävä"

Kaikenlaisiin ilkeisiin ja kiusaaviin ihmisiin olen elämäni aikana törmännyt, mutta viimeisimmän vuoden aikana on tuttavapiiriin tullut muutamia "ystäviä", joiden kylmä käytös laittaa miettimään miten julmaan ilkeyteen ja kiusaamiseen ihminen pystyykään.

Nämä ystävät ovat edessäpäin ja jos ei ole parempia ystäviä saatavilla niin ystävää, niinkuin oltaisiin hyviäkin ystäviä. Mutta sitten jos on paremman ystävän seuraa saatavilla, niin sitten kohtelevat kylmästi kuin ilmaa, kuin ei edes tunnettaisi eikä oltais ikinä kaveerattukaan. Ja jättävät törkeästi porukan ulkopuolelle välittämättä siitä pahasta mielestä, jota käytöksellään aiheuttavat. Eikä koskaan kuulu anteeksi pyyntöä. Itse olen heitä kohtaan ollut aina ystävällinen, joten syy ei ole minun käytöksessäni.

Tuollaisen julman kiusaamisen edessä tulee niin voimaton ja niin syrjitty olo, että sitä ei voi kunnolla edes käsittää. Ja kun se tulee "ystävien" taholta. Vaikka järki sanookin, että ei tuollaisia kannata edes pitää ystävänä. Osaako tuollainen "ystävä" olla kenellekään hyvä ystävä.

Halusin tässä purkaa näitä kokemuksiani. Onko muilla vastaavia kokemuksia?

19

2505

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiira1999

Kyllä. Mulla oli läheinen tällainen,ihmettelin jo monta vuotta(lähimmille ihmisille)et mikä sen on,kun aina pitää morkata,sitten taas päivä kun on NIIN ystävää,sit taas keljuillaan esim talosta,sitten taas pyydellään hänen mukaansa sinne ja tänne.Sitte kuulin narsismista.Luin pari kirjaa ja kyllä,silmäni avautuivat.narsisteilla on aina "a ja b" luokan ystävät,ja "omana huonona päivänä" niitä b luokan kavereita voi ilkkua ihan miten paljon vain.No, minä otin härkää sarvista ja pyysin juttelemaan asiat läpi,että MIKSI pitää morkata .No,arvaapa tuliko paikalle?No ei tullut..Ei hän pysty omia "outoja käyttäymisvuosiaan" selittämään minulle.Kun ei varmaan itsellensäkään.ELI tällaiset ihmiset kannattaa kiertää kaukaa,hyvänpäiväntutuksi ihan ok,mutta ystäväksi EN IKINÄ suosittele ottamaan.Koska joskus tulee se päivä,jolloin hän satuttaa sinua oikeasti.Ja aidot ystävät ei satuta toista tahallaan. Ystävyys on vaikea laji,mutta kun aina on aito ,oma itsensä ,silloin on mahdollisuus luoda myös aitoja ystävyyssuhteita.

• 1-1

Tuollaisia "ystäviä" on kolmetoista tusinassa. Todellisen ystävän tunnistaa tiukan paikan tullen. Opportunistit ja pinnaliset paskat pakenee.

Aloittajalle & Kiiralle toivon aitoja ystäviä joihin voi aidosti luottaa.

• Leija76

Tuollainen "ystävä" ei osaa olla KENELLEKKÄÄN hyvä ystävä.Jätä pois mokoma häväistys.Jos kohtelee vaikka vain yhtä ihmistä huonosti ja muita hyvin,kertoo tämä omasta heikosta ja tyhmästä luonteesta.Kaikkia pitää kohdella hyvin.Myös näitä heikoja paskiaisia,ketkä aiheuttavat pahaa mieltä,mutta heidän kanssa ei kannata kaveerata,vain olla kohtelisa tavatessa.

• er101013

Kyllä. Mä olen aina ollu sitä mieltä että kaikki on tasa-arvoisia minun silmissä, oli ihminen köyhä,rikas,tyhmä,viisas,juoppo ,raitis,kehitysvammainen tai ihan mikä vaan! Mutta joillain ihmisillä vaan on taipumus laittaa ihmiset eri lokeroihin..ja jollakin kummalla tavalla "hävetään" JOPA omaa sukulaista joka on vähän "erilainen". MITEN TUOLLAISET IHMISET on kasvatettu, kysyn minä !!!!

• meitä on moneksi

Onko kieroilijoissa kyse naispuolisista ihmiselävistä?

• 1–1

Check, yksi tällainen "ystävä" oli nainen. Vaikkakin näin jälkeen päin tuntuu että se oli puhdasta laskelmointia ja oman uran boostaamista.

Että sellainen tapaus, kolme vuotta sopi toista hyväksi käyttää ja tiukan paikan tullen puukko selkään ja pakoon.

• miksiköhän näin ...
        1–1 kirjoitti:

Check, yksi tällainen "ystävä" oli nainen. Vaikkakin näin jälkeen päin tuntuu että se oli puhdasta laskelmointia ja oman uran boostaamista.

Että sellainen tapaus, kolme vuotta sopi toista hyväksi käyttää ja tiukan paikan tullen puukko selkään ja pakoon.

Valitettavan harvoin olen tavannut rehtiä ja reilua naissukupuolen edustajaa. Ikävä sanoa näin, kun olen itsekin nainen. Naispuolisia ystäviä minulla on tällä erää nolla kappaletta. En luota raskaitten kokemusten jälkeen.

• 1-1

Vaikka olen paskamaista kohtelua tältä naispuoliselta 'ystävältä' saanut en yleistäisi sitä kaikkiin naisiin. Tunnen paljon vilpittömiä ja todella mukavia naisia, mutta tuon yhden ihmisen kohtelun jälkeen tuskin tulen päästämään ketään lähelleni.

• miksiköhän näin ...

Niin se vain on, että kun muutaman kerran raskaasti pettyy, on vaikea luottaa vaikka ei haluaisi yleistää. Tiedän, että mukavia ja luotettavia naisiakin on. Vahinko vain, että kieroilijoilla ei ole otsassa leimaa, että heidät tunnistaisi ennen kuin on liian myöhäistä.

• anskubansku

Hetki sitten hetin luurin korvaan ystävättärelle... Hän sanoi, että pääsen mukaan matkalle jos hän ja eräs homokaveri ei saa erästä Heliä mukaan niin sitten ne ottaa mut. Me 4 ei voida lähteä koska minä ja Heli ei tulla juttuun ( asia josta sain tietää kun ystävä kertoi että Heli ei pidä minusta) syy kuulemma mun pitää kysyä itse! Jumalauta - ihminen 32 v. - miksi kertoa asia puolitiehen? Tollaiset akat just on -tänään oon sun kaveri ja huomenna Helin. Montakohan kertaa oon ystävääni auttanut sekä yömyöhään kuunellut ihmissuhdevuodatuksia... ja vastannut ulkomaillakin hänen vuodatuksiin... saadessani 700 e puhelinlaskun . Kiitos Tanja että olet omahyvinen se on niin 2000 - lukua! - Ja pierutyyny lahja ei oo unohtunut - antaa nyt pierutyyny 25 vuotislahjaksi.... Se ei ollut hauskaa kun sinun mielestä kaikkien muiden mielestä se oli todella typerää - ei olla sentään pilailukaupan ikäisiä enään. Liitettynä että itse leikit sillä koko illan ja vedit perskännit ja joudun huolehtii sut kotiin - hyvää syntymäpäivää minulle vaan! - Olisin tämänkin unohtanut .... Mut kun Tanja ei tajua tänäkään päivänä, että lahja oli idioottimainen. Miksi olen Tanjan ystävä ? Olen liian kiltti. Ja ei niitä muita laadukkaimpia ystäviä ole :(

• kyllästyttää

En tiedä miksi, mutta olen ympäröinyt itseni ties minkälaisilla ystävillä ja sen vuoksi oma luonteeni on muuttunut. Kaikki ärsyttää ja oon nykyään ihan paska ihminen suoraan sanottuna. Huomaan sen itsekkin. Ärsyttää ihmiset jotka ei voi nähdä ja näkee sitten toisia vaan ei kerro totuutta miksi ei voi nähdä jne. Ei vastaa kysymyksiin kun jotain kysyy. Vastaa ilkeesti tai puhuu ilkeesti pistäen sairauden piikkiin. Joo ihan sama vaikka mikä sairaus mut silti ei ystäville ilkeillä. Sit ne jolle kerrot asioita kertoo ne jossain illanistujaisissa vitsimielessä ja saadaan hauskuus pisteitä toisen kustannuksella. Mikä ihme siinä on, että tosi ystäviä on nykyään niin pimeen vaikee löytää? kai sitä tarttis vaan heivata nää jokka ei oikeesti niit ystäviä oo ja ettiä ympärille toisenlaisia ihmisiä joilla samat kiinnostuksen kohteet jne.

• 1-1

"Mistä tunnet sä ystävän, onko oikea sulle hän"

Noissa laulun sanoissa on paljon viisautta.

• "ne ystävät"

jotkut ne vaan pitää ystävyyttä itsestään selvyytenä vaikkei koskaan hoida ystävyyssuhdetta eikä juurikaan edes tiedä miten toisella menee, ei kai sellainen ole ystävyyttä se on vain jotain vanhaa kaveruutta ei sen kummempaa.

mäkin koen että luonteeni on muuttunut, eikä ystävät ole olleet edes sen verran ystäviä että jos olen asiasta purkautunut asiaa olisi viitsitty selvittää sen kummemmin.

eipä paljon huvita sellaisiin panostaa, eikä kuuumisiaan kertoa joihin ei voi luottaa.

kaikista huvittavinta on että ne osaa kyllä purkaa omia ongelmiaan, ts. muiden ystäviensä kanssa ilmenneitä ongelmia joita pitäisi kuunnella, mutta ei muuta.

erästkin "ystävä" kerran kun olin todella maassa (läheisen kuolema, ero...) kysyi messengerin kautta: "etkö saa oikein otetta elämästä?", ihan kuin se olisi ollut piilovihaa, enemmän kuin avuksi. taustalla on tavallaan se asenne että auttaa ei tarvitse vaan ongelmat on kuin tarkoitettu ton ihmisen kannettaviksi...

tietyissä tilanteissa saatetaan käyttäytyä ystävän tavoin mutta eihän näkemättömyys ja kerran pari vuodessa pidetty yhteydenpito ole ystävyyttä vaan itsestäänselvyytenä pidettävää ystävyyttä. vääriä peilejäkin osittain, sanoisin. kun asenne on taustalla kaikessa, ei ystävyys ole aivan aitoa.

• 1-1
        "ne ystävät" kirjoitti:

jotkut ne vaan pitää ystävyyttä itsestään selvyytenä vaikkei koskaan hoida ystävyyssuhdetta eikä juurikaan edes tiedä miten toisella menee, ei kai sellainen ole ystävyyttä se on vain jotain vanhaa kaveruutta ei sen kummempaa.

mäkin koen että luonteeni on muuttunut, eikä ystävät ole olleet edes sen verran ystäviä että jos olen asiasta purkautunut asiaa olisi viitsitty selvittää sen kummemmin.

eipä paljon huvita sellaisiin panostaa, eikä kuuumisiaan kertoa joihin ei voi luottaa.

kaikista huvittavinta on että ne osaa kyllä purkaa omia ongelmiaan, ts. muiden ystäviensä kanssa ilmenneitä ongelmia joita pitäisi kuunnella, mutta ei muuta.

erästkin "ystävä" kerran kun olin todella maassa (läheisen kuolema, ero...) kysyi messengerin kautta: "etkö saa oikein otetta elämästä?", ihan kuin se olisi ollut piilovihaa, enemmän kuin avuksi. taustalla on tavallaan se asenne että auttaa ei tarvitse vaan ongelmat on kuin tarkoitettu ton ihmisen kannettaviksi...

tietyissä tilanteissa saatetaan käyttäytyä ystävän tavoin mutta eihän näkemättömyys ja kerran pari vuodessa pidetty yhteydenpito ole ystävyyttä vaan itsestäänselvyytenä pidettävää ystävyyttä. vääriä peilejäkin osittain, sanoisin. kun asenne on taustalla kaikessa, ei ystävyys ole aivan aitoa.

Tuo on niin surullisen tutun tuntuinen tilanne. Pari vuotta sitten kaksi läheistä ihmistä kuoli kuukauden sisällä ja päälle kaatui velkainen ja sekainen kuolinpesä, mutta se ei estänyt 'ystävää' katkaisemasta välejä ja kiristämästä nurkkaan ajettua ihmistä ystävyyden menetyksellä.

Usko toisiin ihmisiin tuon kohtelun jälkeen 0 ja sama on ystävien lukumäärä.

• tarpeekseen saanut..

Minä olen pitänyt yhtä ihmistä ystävänäni nyt kaksi vuotta. Kuitenkin viime aikoina hän on aina muuttunut ilkeämmäksi minua kohtaan jos meitä on useampia ihmisiä paikalla. Olen yleensä niellyt nämä ihmeelliset piikittelyt ja olen kokenut välillä että hän tahallaan on halunnut lytätä minut julkisesti että näyttäisi itse jotenkin paremmalle ihmiselle.

Mutta eihän sitä kukaan kestä ja joskus seinä tulee vastaan. Minulla siis paloi kiinni kun tuli viimeinen pisara täyteen ja sanoin suorat sanat ja että minusta tuntuu pahalle ja miksi pitää haukkua aina kaikki mitä minulla on kun itse käyttäytyy niin paskasti. En tosiaan halua olla tuollaisen ihmisen kaveri, joka vain käyttää kaikkia hyväkseen, pummii kyydit aina ties minne, syö toisten ruoat jääkaapista ja haukkuukin ja nolaa vielä päälle. No eipä hän keksinyt muuta kuin alkaa itkemään ja selittämään että on niin lapsuuden traumat että on menossa pian terapiaan..hohhoijjaa. Narsisti?? Ei irronnut multa enää kaikien tän aiheutetun pahan olon jälkeen sääliä vaan ilmoitin että hyvä varmaan mennäkin jos pitää toisia noin huonosti kohdella. Lopetin ystävyyssuhteeni siihen ja että on elämä ollut helpompaa sen jälkeen... Voimia kaikille ja pitäkää hyvistä ystävistä kiinni

• tämmönen tapaus

Luin joku aika sitten yhtä nuoruudenaikaista päiväkirjaani. Kerran panin välit poikki yhteen ihmiseen jonka kanssa olin ollut tiiviisti tekemisissä. Sillä hän tarvitsi jatkuvasti seuraa, oli lähes joka päivä oveni takana kun asuimme niin lähellä toisiamme. Jollei tavattu niin kyllä hän melkein joka päivä vähintään soitti ainakin, ja aina piti kuunnella, mitä hänellä oli sydämellään. Minun asioitani ei "ehditty" käsitellä.

Olin aika semmonen itsenäinen ihminen, etten minä niin kaivannut suurta kaveriporukkaa. Hän sen sijaan ilmeisesti tarvitsi jatkuvasti seuraa.

Olin jo unohtanut tästä kaveruussuhteesta melkein kaiken. Ihmettelin, miksi kestin sitä rumbaa niin kauan, kun luin päiväkirjastani hänen käytöksestään. Sehän oli ihan selvästi silkkaa yksipuolista hyväksikäyttöä koko "ystävyys". Hän vippaili mielellään rahaakin ja pyysi minua maksamaan ainakin osan jos olimme jossain ulkona syömässä. Kerran hän sai isohkon perinnönkin mutta vippailu jatkui silti samaan tahtiin.

Ihmettelen vieläkin, miksen pistänyt välejä viimeistään silloin poikki kun hän loukkasi minua näköjään ihan tarkoin harkitusti - kun olin täysin maassa isäni kuoltua äkkiä. Oikein pisti tikarin selkääni.

Kestin häntä vielä pari vuotta siitäkin eteenpäin. Mutta kyllähän mitta kaikilla vihdoin tulee täyteen.

Kuulin jälkeenpäin muilta miten hän muka oli ennen SÄÄLINYT minua ja siksi yrittänyt "hyvästä sydämestään" olla ystäväni. S**tanan teeskentelijä! Puhui siis p*skaa minusta selkäni takana jo sillon kun itse tarvitsi seuraa niin tiiviisti ja vippaili jatkuvasti.

No siitä on jo 25 vuotta. Kai siitä jotain tuli opittua, ettei edes oikein usko mihinkään "sydänystävyyteen".

• selkäänpuukotettux3
        tämmönen tapaus kirjoitti:

Luin joku aika sitten yhtä nuoruudenaikaista päiväkirjaani. Kerran panin välit poikki yhteen ihmiseen jonka kanssa olin ollut tiiviisti tekemisissä. Sillä hän tarvitsi jatkuvasti seuraa, oli lähes joka päivä oveni takana kun asuimme niin lähellä toisiamme. Jollei tavattu niin kyllä hän melkein joka päivä vähintään soitti ainakin, ja aina piti kuunnella, mitä hänellä oli sydämellään. Minun asioitani ei "ehditty" käsitellä.

Olin aika semmonen itsenäinen ihminen, etten minä niin kaivannut suurta kaveriporukkaa. Hän sen sijaan ilmeisesti tarvitsi jatkuvasti seuraa.

Olin jo unohtanut tästä kaveruussuhteesta melkein kaiken. Ihmettelin, miksi kestin sitä rumbaa niin kauan, kun luin päiväkirjastani hänen käytöksestään. Sehän oli ihan selvästi silkkaa yksipuolista hyväksikäyttöä koko "ystävyys". Hän vippaili mielellään rahaakin ja pyysi minua maksamaan ainakin osan jos olimme jossain ulkona syömässä. Kerran hän sai isohkon perinnönkin mutta vippailu jatkui silti samaan tahtiin.

Ihmettelen vieläkin, miksen pistänyt välejä viimeistään silloin poikki kun hän loukkasi minua näköjään ihan tarkoin harkitusti - kun olin täysin maassa isäni kuoltua äkkiä. Oikein pisti tikarin selkääni.

Kestin häntä vielä pari vuotta siitäkin eteenpäin. Mutta kyllähän mitta kaikilla vihdoin tulee täyteen.

Kuulin jälkeenpäin muilta miten hän muka oli ennen SÄÄLINYT minua ja siksi yrittänyt "hyvästä sydämestään" olla ystäväni. S**tanan teeskentelijä! Puhui siis p*skaa minusta selkäni takana jo sillon kun itse tarvitsi seuraa niin tiiviisti ja vippaili jatkuvasti.

No siitä on jo 25 vuotta. Kai siitä jotain tuli opittua, ettei edes oikein usko mihinkään "sydänystävyyteen".

Tuollaiset tikarin selkään pistävät ihmiset....miten niitä on täällä suomen maassa niin paljon...????? Jossain juuri luin "opportunisti" :n määritelmän. Se ihminen oikein odottaa tilaisuutta ja sitten todella törkeästi käyttää hyväksi ja pilkkaa sinua. Vähät välittää moraalista tai rehellisyydestä. Kateusko se vaan aina saa tuollaisiin kamaliin tekoihin....? Mitään muuta selitystä en keksi. Sinä olet oppinut jo 25v sitten olemaan "varuksellinen" uusien ihmisten seurassa, minä valitettavasti tajusin ihmisten petollisuuden vasta 35 vuotiaana.Mutta luojan kiitos nyt edes tajusin että näitä selkäänpuukottajia on, jopa hyvinkin läheisissä ihmisissä.

• xylitolhymy

Mä kestin tuollaista "ystävyyttä" nelisen vuotta. Aina mietin kun se keksi aina pahaa vaikka kestä hänen paremmin tuntemistaan(mä tiesin vain nimeltä) ihmisistä ja kuinka hän kehtasi herjata heidän elämänsä valinnoistaan. Ja sitten seur.päivänä lähti vaikka shoppailemaan umpityhmäksi haukkumansa ystävän kanssa.ja kertoili mulle viikon päästä kuinka upea reissu oli jne jne. Eli jotenkin "lesoili"mulle kuinka hänellä on niin laaja ystäväpiiri tai jotain.Mun lähipiirissä yksi ihminen sanoi että toi kiduttaa sua loppuelämäsi jos roikut"lojaalisuudesta" hänessä, mikään asia ei ole niin tärkeä että kannattaisi elämästä edes tuntia edes haaskata tuohon ihmiseen.Käänny kannoillasi ja elä elämääsi niiden ihmisten kanssa jotka arvostavat sinua joka päivä ja ansaitsevat ystävyytesi. Hieno neuvo,kyllähän se kirpaisi mutta nyt on levollinen mieli ja ei ole pas...jauhantaa tarvinnu kuulla enää yhtään. ihanaa!

• self-esteem

En nyt oikein tajua tätä marinaa. Kun luin näitä kirjoituksianne, tuli mieleen, että ns. ystävyyssuhteissa on ihan logiikka kuin usein parisuhteessa: ollaan huonossakin suhteessa mieluummin kuin yksin. Niinkö teitä pelottaa irrottautua näistä epä-ystävistä, että kärsitte jatkuvaa pahaa mieltä mieluummin kuin lopetatte tämmöisen ihmissuhteen?
      Mietipä sinä joka tätä luet, otatko itse vastuun omasta hyvinvoinnistasi ja annat sille muka-ystävällesi mahdollisuuden pohtia mikset enää pidä yhteyttä.
      Hyvää joulukuun jatkoa!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      8028
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3852
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1906
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1310
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1143
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      31
      1079
    7. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      11
      865
    8. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      847
    9. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      812
    10. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      27
      762
    Aihe