Voiko avoin suhde kehittyä ei-avoimeksi parisuhteeksi?

Suoraan avolle?

Tilanne jossa tapaillaan mutta ei haluta "vielä" muodostaa parisuhdetta tai varsinaisesti seurustella vaan ollaan ja tapaillaan ja harrastetaan seksiä. Voiko tämä kehittyä kahden ihmisen yhteiseksi elämäksi? Kokemukset kiinnostaisi.

Itse miehenä tässä ihmettelen, että kun sitä seuraa itselleen avoimessa mielessä sitten haen, haluaa nämä naiset usein kanssani "oikeaan" parisuhteeseen eikä minullakaan ole mitään vastaan sitä. Mikä minut nyt sitten oikeastaan edes sitoo tähän ensimmäiseen, "avoimeen" suhteeseeni vai onko se heti tuhoon tuomittu? Tuolta Suomi24-treffipuolelta en edes saa seuraa, joka katsoo hyvällä sitä, että on vain kolmas pyörä avoimessa suhteessani.

Toisin sanoen, jos suostun jäämään suhteeseen, josta ehdotetaan avointa, luultavasti päädyn hyvinkin nopeasti ei-avoimeen parisuhteeseen jonkun muun tapaamani naisen kanssa. Onko tässä edes moraalisesti mitään väärää vai onko ihan ok avoimessa parisuhteessa etsiä itselleen sitten "sitä oikeaa"? Jotain mä tässä en nyt varmaan ymmärrä...

7

308

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • avoin_poly

      Mitä sinä itse haluat? Avoimen vai suljetun parisuhteen? Sitoutuneen vai sitoutumattoman suhteen? Olethan ottanut huomioon sen, että suhde voi olla myös avoin ja sitoutunut, eli ollaan yhdessä ja rakennetaan elämää eteenpäin SEKÄ tapaillaan muitakin, jos kohdalle osuu. Suhteen avoimuus ei välttämättä tarkoita sitä, että ei sitouduta mihinkään - toki näin usein on.

      Vain sinä itse osaat vastata siihen, mikä sinut sitoo kumppaniisi, jonka kanssa olet avoimuudesta sopinut. Hyvä seksi? Mukavat keskustelut? Tunneside? Yhteinen muu tekeminen? Vai ei mikään?

      Minusta olisi eettisesti parasta ja rehellisintä kertoa kumppanillesi, mitä ihan todella haluat. Jos haluat etsiä "sitä ainoaa oikeaa", niin kerro se hänelle. Jos haluat jakaa enemmän elämästäsi tämän nykyisen kanssa (mahdollisesti joskus muuttaa yhteen ja perustaa perheen tms), kerro sekin hänelle. Jos haluaisit olla yksiavioinen hänen kanssaan, kerro sekin. Hän toivottavasti kertoo sinulle, mitä haluaa sinusta... ja jos näitä haluja ei pysty sovittamaan yhteen, niin kannattaako jatkaa? On kuitenkin aivan mahdollista, että pääsette sellaiseen yhteisymmärrykseen, että molemmat voivat olla tyytyväisiä.

      Rehellisyys ja avoin kommunikaatio on kaiken lähtökohta. Ole rehellinen ensin itsellesi (se on vaikeinta!) ja myös kumppanillesi. Onnea matkaan!

    • Suoraan avolle?

      Haluaisin sitoutuneen, kahden ihmisen parisuhteen mutta minulla ei sinänsä ole mitään seksisuhdetta vastaan vaikka vähän pelkäänkin kiintyväni. Tiedän siis, että avoin suhde tämän nykyisen kanssa jäisi hyvin lyhytaikaiseksi koska minulla ei ole vaikeuksia löytää naisseuraa ja uudet luonnollisesti haluavat että minulla ei ole muita juttuja meneillään. Mietin tässä siksi, että kannattaako tässä nykyisessä tuossa valossa edes hetkeä roikkua.

      Ymmärrän, että näitä avoimia ym. juttuja on siis monenlaisia eikä yhtä vastausta ilmeisesti etiketistä voi antaa. Onko tyypillistä, että ollaan kuitenkin toisilleen jotain enemmän kuin niille muille?

      En suoraan sanoen miehenä ymmärrä, että mistä niitä muita itse siihen löytäisin, joille nämä ehdot sopisivat. En enää oikein liiku yökerhoissa ja nettideitissä naiset haluavat lähes yksimielisesti kahden ihmisen parisuhdetta.

    • eräsnainen

      Hmm, oli pakko vastata, koska mulla on vähän samantapainen tilanne meneillään erään miehen kanssa ja samoja kysymyksiä oon itsekin pohtinut.

      Ollaan myös oltu noin vuoden verran avoimessa suhteessa, jossa nähdään kerran viikossa suunnilleen säännöllisesti koko ajan ja vietetään yöt yhdessä sekä muutenkin aikaa yhdessä, kun nähdään. Tapaamisten välillä saatetaan tekstailla jotain kuulumisia sun muuta myös, mutta yleensä sovitaan aina seuraavan tapaamisen ajankohta.
      Ollaan sovittu, että keskenään harrastetaan seksiä ilman kondomia ja muiden kanssa sitten pitäisi käyttää. Ajoittain kyllä luottamus rakoillut tai tuntuu, että en voi olla satavarma, että mieheen voi luottaa.
      Olen myös pohtinut tätä samaa, mitä sinäkin, että ollaanko me miehen kanssa toisillemme kuitenkin enemmän kuin ne muut meille, joita tässä samalla on tapailtu/tapaillaan?
      Itse voin ainakin rehellisesti sanoa, että välitän miehestä todella paljon ja hän on hieno ihminen. Olen kiintynyt häneen ja läheisyys hänen kanssaan on paljon parempaa kuin kenenkään satunnaisen uuden tuttavuuden.
      Miehen ajatuksista en tiedä. Toivon mukaan hän välittää minusta edes jossain määrin, mutta en tiedä.
      En myöskään usko, että pidemmän päälle tosiaan tämmöiset toimivat, jos jompikumpi löytää jotain ns. oikeasti vakavaa. Koska tosiaan, ei varmasti moni nainen hyväksyisi miehen tapailevan minuakin. Ja itsekään en ole oikein päässyt kenenkään toisen miehen kanssa yhtä ns. läheiseksi koko tämän vuoden aikana, kun olen nähnyt tätä toista miestä.

      • Suoraan avolle?

        Kiitos vastauksesta!

        Saanko udella, että paljonko teillä on ikää? Mistä oikein tapaatte uusia tuttavuuksia, joille tämä kuvio on ihan ok? Tuleeko siinä sellainen tilanne, että toisella on kova meno ja toinen vaan pysyy tavallaan yksiavioisena eli vain häviää tämän järjestelyn johdosta?

        Suoraan sanoen, aika harva nainen, jota välittäisin edes tökkiä on pelkän seksin perässä vaan kyllä mun pariutumiskanavien kautta tulee lähinnä sellaisia naisia vastaan, jotka ei tosiaan suostu pelkkään hauskanpitoon toisena naisena.

        Jos pitkäaikainen ja vakaa suhde menee avoimeksi ja homma toimii kaikin puolin, voin sen ymmärtää. Mutta ihan uusi suhde, jota ruvetaan rakentamaan avoimelta pohjalta? En ymmärrä, miksi toinen osapuoli olettaisi mun jäävän hänen jonkinlaiseksi panokseen kun pian löydän toisen.


    • avoin_poly

      Avoimissa suhteissa on mahdollista, että "peruspariskunta" on toisilleen "enemmän" kuin niille muille. Tällöin on syytä täsmällisesti sopia siitä, miten tämä tärkeysjärjestys näkyy ja millä säännöillä pelataan. On yhtä hyvin mahdollista, että mikään suhde ei ole tärkeämpi kuin toinen. Joko niin, että ei sitoudu sen suuremmin keneenkään tai niin, että elää tasapuolisesti sitoutuneena kahden tai useamman kumppanin kanssa. Voin linkittää tänne avoimien suhteiden malleista englanninkielisen linkin, jos jotakuta kiinnostaa - suomeksi en ole vastaavaa tietoa löytänyt.

      Toisen kumppanin ei siis tarvitse tyytyä pelkkään hauskanpitoon, ellei niin erikseen sovita. Voisithan esimerkiksi muodostaa "tärkeämmän" suhteen jonkun toisen kanssa, ja pitää tämä nykyinen suhteesi "kakkossijalla" ja hauskanpitokaverina. Vaikka viesteistäsi kyllä ymmärrän, ettei sinulla ole tällaiseen kuvioon kiinnostusta.

      Uuden suhteen rakentamisessa avoimelta pohjalta on minun mielestäni etuja. Jos en rajoita toisen vapautta tutustua muihin ja myös harrastaa seksiä muidenkin kanssa, ja hän silti haluaa jatkaa suhdetta kanssani - silloin voin olla aika varma siitä, että hän on valinnut minut nimenomaan sen takia, että minä olen minä. Ei siksi, että ei nyt sattunut ketään muutakaan löytämään tai siksi, että "näin kuuluu tehdä, kun nyt tuli luvattua". Ja kun vastaava avoimuus jatkuu koko ajan, voin koko suhteen ajan olla luottavainen siitä, että kumppanini on tietoisesti joka hetki valinnut haluavansa olla kanssani - vaikka olisi toisinaan muidenkin kanssa. Hänellä ei siis ole pakkoa tulla retkiltään takaisin luokseni, vaan hän tulee siksi, että haluaa tulla.

      Aloittajalle kysymyksiä: Olettaako tämä avoin suhteesi sinun jäävän suhteeseen, jos löydät jonkun muun? Tiedätkö, miksi hän ehdotti avointa suhdetta alunperin, mitkä olivat hänen motivaationsa? Onko mahdollista, että hänellekin sinä olet vain seksisuhde "sitä oikeaa" odotellessa?

      Niin, vielä yksi asia. Minä vierastan kilpailuasetelmaa siitä, kummalla nyt on enemmän kumppaneita. Kilpailussa on voittaja ja häviäjä, ihmissuhteissa ei pitäisi olla. Tärkeämpää kuin se, kuinka monta kumppania kullakin on, on se, että kukin osapuoli saa suhteesta sen mitä tarvitsee.

      • Suoraan avolle?

        En usko, että hän hakisi varsinaisesti parempaa. Toisaalta itse hakisin kuitenkin sitä, joka haluaisi jotain enemmän. Ehkä tässä onkin koko homman ongelma. Kyllä mulle käy avoin suhde tai panosuhde tilapäisesti mutta joudun sanomaan toiselle osapuolelle, että suhden häneen ei tule olemaan mitenkään etuoikeutetussa asemassa ja jos jonkun samaa kanssani haluavan löydän, loppuu meidän juttumme luultavasti siihen.

        Tosiaan minulle on aika epäselvää, että mistä löytyy merkittävissä määrissä naisia, joille tällainen järjestely on ok ja jotka suostuvat kakkospanoksi kun lähes kaikki esim. netissä seuraa hakevat naiset suorastaan ovat painottaneet, että haussa on kahden ihmisen parisuhde, ei seksisuhde. Ymmärtääköhän tämä tilanteeni toinen osapuoli edes, että luultavasti kun muita naisia löydän, eivät he häntä katsele tai suvaitse?


    • avoin_poly

      Avoimiin suhteisiin suostuvia naisia tuskin missään on "merkittävissä määrissä", eikä varmastikaan tavanomaisilla deittipalstoilla. Olen käsittänyt niin, että suomalaisetkin polyt ja muut kummajaiset viihtyvät OkCupid-sivustolla, joka on deittisivustoista yksi avomielisimmistä.

      Väittäisin, että jokainen avoimessa suhteessa elävä tiedostaa kyllä sen, että keskimäärin suomalaiset eivät asiaa hyväksy. Kuitenkin on sinun tehtävänäsi ja vastuullasi päättää siitä, jatkuuko tämä avoin suhteesi - ei kenenkään uuden kumppanisi. Sinä voit valita, alatko suhteeseen sellaisen henkilön kanssa, joka ei hyväksy aikaisempaa suhdettasi.

      Jos tämä nykyinen suhde ei ole mielestäsi riittävän hyvä, eikä vastaa sitä, mitä elämältä haluat, niin... no, vaikuttaa siltä, että se jää alakynteen heti jonkun toisen ilmaantuessa näkyviin. Ja mukava oli lukea, että ainakin aiot tämän seikan kertoa nykyiselle kumppanillesi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 154
      4403
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      115
      4000
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2701
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1891
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1757
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1659
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      20
      1641
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1561
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1553
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1511
    Aihe