Ärtyvän suolen oireyhtymä vs. alkoholi ja krapula

woman911

Epäilen itselläni olevan ärtyvän suolen oireyhtymä. Olenkin tässä miettiny, ku oon lukenu et alkoholi pitäs jättää kokonaan pois, kun mulle tulee tajuton krapula (oksennan koko päivän), voisko se johtua siitä. Onko muita jotka kärsii kyseisestä?

13

15784

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kultainen keskitie

      Mulla on tehty tähystykset ja koepalat otettu ja diagnoosina ärtyvä paksusuoli. En tiedä, mistä olet lukenut, että alkoholi pitäs jättää pois. Mulle ei tyksin lääkäri maininnut yhtikäs mitään alkoholista. Eiköhän kannattais koittaa ottaa vähän vähempi? Mulla on naiseksi kova viinapää, mutta tiedän toki rajani. Ei kande ottaa niin paljon että oksentaa.

    • woman911

      Kyllä se tulee, kun ottaa ihan vaan muutamankin, ettei humalaan asti edes mene..

      • Anonyymi

        Niin tulee mullakin..sama vika..😕


    • Kultainen...

      No josko sulla vaan on mahdottoman huono viinapää? Mutta ei kait sen tarvitse liittyä ärtyvään suolistoon, tai siis mistä olet lukenut noiden kahden yhteydestä? Alttius tähän suolistovaivaan on periytyy, siis alttius, niin onko teillä suvussa tätä muillakin?

      Mun äidilläni oli tämä suolisto-ongelma ja hänellä oli semmoinen toleranssi, ettei meinannut viina vaikuttaa mitenkään. Hän otti jonkun lasin viiniä ehkä kerran kuussa, mutta ei mitään silminnähtävää vaikutusta. Mutta jos olet jonkun uuden tutkimuksen lukenut, niin en mene kiistämään väitettäsi.

    • woman911

      No ei, krapula oireet alkoivat samoihin aikoihin kun suolisto ongelmat, kun ennen ei ollut krapulasta tietoakaan.

      "erittäin rasvaisen ruuan välttäminen, hiilihapollisten ja kofeiinia sisältävien juomien vähentäminen ja alkoholin käytön rajoittaminen sekä säännölliset yöunet. Jo pienikin alkoholin käyttö sekoittaa suoliston bakteerikantaa ja lisää suolen läpäisevyyttä." -kopsattu eräästä tekstistä. Pahoinvointiakin kun on muutenkin, aina kun suolisto-oireet yllättää, niin josko ne pahenisi sitten aina alkoholia nautittua.

      En tiedä onko muilla suvussa, enkä kyllä ole mistään tekstistä löytänyt perinnöllisyydestä, vaan että on yleistynyt vaiva.

      En lisännyt tätä tänne kerätäkseni vittuilua, vaan asiallisia kommentteja ja kokemuksia aiheesta: onko muilla ollut vastaavaa.

    • oon miettiny samaa

      moi! mäki epäilen et mulla on ärtyneen suolen oireyhtymä. kivut ei oo kuitenkaa tähä mennessä ollu iha hirveitä ja oon nyt miettiny et kärsiikö ottaa alkoholia vai meneekö maha aivan sekasi. kaverin syndet tulossa tässä lähiaikoina niin pitäs saahaa tietää. :)

    • madonna3

      mullakin on ärtyneen suolen oireyhtymä ja alkoholista helvetilliset oireet, yhdestä sidukasta alkaa vatsa sattua ja ennemmästä kunnon ripuli ja laatta lentää.. pisimmillään 3 päivää. ja ei voi olla huono viinapää kun aina ennen ollut ihan hyvä.

      • Anonyymi

        Sama täällä😶


    • siksiköeksä

      Mun exällä oli ärtynyt suoli.
      Ja viinan oton jälkeen vielä ärtyneempi

    • C2h6oh

      Itsellä on vaikea ärtynyt suoli. Todella vaikea saada tasapainoon. Ainoa konsti on juoda kirkasta viinaa. Aamulla rauhallinen vatsa.

    • Tomipesusieni

      Krapula johtuu monesti nestetasapainon heikentymisestä. Aivot on suurimmaksi osaksi vettä ja viina kuivattaa. Juo vettä hyvin ennenkun alat tinttaan niin on vaikutusta, toki henkilöerojakin on. Riippu kuka tutkimuksen on tehnyt alkoholiin liittyen. Makeat juomat aiheuttaa ongelmia, siiderikun on pelkkää kuplaa mikä turvottaa ja päärynä ja omena kunon muutenkin pannassa ärtyvällä suolella. Oo onnellinen että tulee krapula itelle ei niin vittumaista et pystyis tinttaan mitenpaljonvaan ja oon niin tehnykkin.

    • Siililady

      Alkoholipitoisilla juomilla on eroja. Kaupan lonkerossa on kuulemma hiivaa, mutta alkon hitusen vahvemmassa versiossa ei ole. Itse olen voinut pahoin pienestä alkoholimäärästä, kun olen juonut noita hiivapitoisen reseptin mukaan valmistettuja. Maha turpoaa aivan tynnyriksi. Alkon vahva alkoholi ja pikku hömssy voi siis oikeasti rauhoittaa vatsaa ja viedä sieltä kuulumattomia pöpöjä pois, kun nuo hiivaiset juomat suututtavat vatsan entisestään. Pari kertaa olen tämän huonovointisuuden kokenut melkoisen pienestä alkoholimäärästä ja ensimmäisellä kerralla ihmettelin kovasti mitä on kyse.

      • Voivaivaa

        Minulla on myös tuo IBS ja kun otan vaikka neljä lonkeroa seuraavana päivänä vatsakivut ja uloste !imaista.Mutta ihmettelen miksi ottaessa ei satu vaan päinvastoin rauhoittuu eikös ole outoa ainakin mun mielestä! Onko toisia samanlaisia tapauksia?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1751
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1337
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1325
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe