Työtön sukujuhlissa

takkiauki

Mitä ihmisille tapahtuu vanhetessaan. Yhtäkkiä ainoat puheeaiheet on raha, työ, omaisuus ja etelän matkat. Eipä juuri tee mieli näin pitkään työttömänä olleen ottaa enää osaa mihinkään tapaamisiin.

"Mites töissä? -En ole vieläkään töissä (Viimeksi kysynyt asiaa kuukausi sitten). Mut et sä ole joku insinööri tai joku -nomi, siis sähän kävit kouluja aika pitkälle? -Niin kävin, ja ollut 2008 valmistumisesta asti työttömänä ja noin neljässä 1-4 kuukautta kestäneessä pätkätyösuhteessa. Että semmosta. No oot sä hakenut niitä töitä? -Oon kuule ihan hakenut ja kaikkia töitä. Hakemuksia vuodesta -07 noin 500 ja työhaastatteluja takana ainakin sen 50. No, mikä on ku ei nappaa? -Oon liian koulutettu hanttitöihin ja oman alan töihin ei tarpeeksi kokemusta. No, mut ethän sit niinkun tienaa mitään.. En niinku tienaa joo."

Tässä yksi keskustelu iloisista sukujuhlista. Pian tämän jälkeen lähdin sitten murtuneena kotimatkalle. Juhlat jatkui vielä seuraavaan päivään.

25

849

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juhlijoista.

      Tyypillisimpiä puheenaiheitahan juuri nuo mainitsemasi teemat ovat, osaksi turvallisempiakin.

      Erikseen ovat sitten sukujuhlien helmet, ne harvinaiset sielukkaat joiden kanssa synkkaa ja keskustelu on virkistävää ja molempien mieltä kohottavaa.

      Moukkamainen uteliaisuus toki on kiusallista ja tunkeilevaakin koska voi saada toisen olon hyvin epämukavaksi tilaisuudessa jossa olisi tarkoitus seurustella hyvässä tunnelmassa. Olen pahoillani puolestasi, että tällainen osui kohdallesi masentaen tunnelmasi ja pilaten juhlasi. Aina voit sanoa jatkossa ettet välitä/jaksa juuri nyt keskustella tästä aiheesta , niin moni tekee ja se on ihan ookoo, ellei nimenomaisella kyselijällä ole sitten tarjota töitä.

      Sen takia älä ainakaan poistu mistään juhlista että olet töitä vailla. Tällä hetkellä suuntaus on se, että näissä sukujuhlissa työtä vailla olevia juhlijoita on enemmän kuin säännöllistä palkkaa nauttivia.

      Älä ikinä, ikinä anna kenenkään masentaa itseäsi työttömyyden vuoksi. Meitä on niin paljon kohtalontovereita tällä hetkellä, ja valitettavasti yhä enenevässä määrin.
      Hienot, pitkät, vaativat, kalliit koulutukset ahkeroitu -- ja suoraan kortistoon päädytty opintolainat niskassa.

      Monet jotka ovat omassa niskassa riekkuneet ja nälvineet ovat yllättäen sulkeneet suunsa kun yt- on pamahtanut omalle kohdalle, vaikka elivät käsityksessä omasta korvaamattomuudesta ja hokeneet "kyllä työtä aina tekevälle löytyy" kuorossa. Totuus sulkee heiltäkin suun kun joutuu työttömyysjonoon ja itse laatimaan hakemuksiaan pääsemättä edes haastatteluun saakka.
      Huono taloudellinen aika ei säästä ketään. Tavalla tai toisella se koskettaa meitä jokaista.

      Ken itsensä elämässä ylentää, se alennetaan, sanoo Viisas Kirjakin osuvasti.

      Sinulle toivotan täältä näppäimen takaa maailman kauneinta syksyä ja että tulet saamaan elämässäsi kaiken mitä sydämesi halajaa, ja ehkäpä vielä enemmänkin.

    • mek

      Jos sukujuhlissaa oelavt eivät muuta puheenaiheita keksi niin äikä suppeee on ajatusmailma ja se siitä. Itsekki -90 luvun laman aikana olin parivuotta ilman duunia niin en tuollaita huomannut mutta sellaisia on paljon. Meidänkin taloyhtiössä sellaisia henkilöitä jolla varma työpaikka on tarekin kun itsella se palkka on tarkein ja kun se on kohdillaan niin voi olla lomaitettunakin silloin tällöin ja se siitä. Jos et muuta keksi niin mikset oel perustanut yhden henkilön oman alasi yritystä ja rupeat sen takia hommia ersimään ja kun kokemsuta kertyy niin homma rupeaa pelittämään.

      • takkiauki

        Sieltä se taas tuli. Yrittäminen. Sitä tarjotaan kliseenä nykyään kaikille. Hoito vaivaan monen mielestä.

        Yrittäminen on riskinsä, mitä ei sitten huvita pennittömänä, opintovelkaisena maksella takaisin. Pari kaveriani ovat perustaneet toiminimet. Toinen sinnitellyt kolmisen vuotta ja lopettanut velkoihin, toinen ramppaa sossun luukulla, kun ei muuta tukea "yrittämiselleen" enää saa. Ja omalla alallani ne verkostot pitäisi ensin luoda työelämässä, että olisi uskottava.

        Kaikkein eniten ottaa päähän tyhjät lupaukset siitä, että kun kouluttaudut, on töiden saanti varmaa. Itselläni kys. koulutus jo toinen elämässäni. 90-luvun lama söi paikan ensimmäiseltä ammatilta.

        Olen jopa alkanut vakavasti harkitsemaan maasta muuttoa. Kurjaahan se, että joutuu jättämään taakseen juuri alkaneen ihmissuhteen, mutta työhän menee lopulta kaiken edelle. Kyllä sitä kai yksinkin jaksaa, kun saa tehdä töitä.


      • koska tuo loppuu
        takkiauki kirjoitti:

        Sieltä se taas tuli. Yrittäminen. Sitä tarjotaan kliseenä nykyään kaikille. Hoito vaivaan monen mielestä.

        Yrittäminen on riskinsä, mitä ei sitten huvita pennittömänä, opintovelkaisena maksella takaisin. Pari kaveriani ovat perustaneet toiminimet. Toinen sinnitellyt kolmisen vuotta ja lopettanut velkoihin, toinen ramppaa sossun luukulla, kun ei muuta tukea "yrittämiselleen" enää saa. Ja omalla alallani ne verkostot pitäisi ensin luoda työelämässä, että olisi uskottava.

        Kaikkein eniten ottaa päähän tyhjät lupaukset siitä, että kun kouluttaudut, on töiden saanti varmaa. Itselläni kys. koulutus jo toinen elämässäni. 90-luvun lama söi paikan ensimmäiseltä ammatilta.

        Olen jopa alkanut vakavasti harkitsemaan maasta muuttoa. Kurjaahan se, että joutuu jättämään taakseen juuri alkaneen ihmissuhteen, mutta työhän menee lopulta kaiken edelle. Kyllä sitä kai yksinkin jaksaa, kun saa tehdä töitä.

        Raivostuttaa myös jo tuon yrittämisen tyrkyttäminen työttömille.
        Yrittäminen vaatii taipumuksia liike-elämässä sekä pääomaa.
        Toinen yhtä hölmö tyrkytyksenkohde työttömille on hoitoalalle opiskelemaan tyrkyttäminen, vaikka kyseessä äärimmäisen vaativa kutsumusala.
        Kaikista ei ole yrittäjiksi eikä lähihoitajiksi, uskokaa tyhmät jo.


    • tuttua...

      Älä anna sen masentaa mitä muut sanoo. Ite kanssa törmänny vastaavaan.. yritän vaan vaihtaa puheenaihetta ja puhua vähän ympäripyöreästi.

    • Toisaalta.......

      Niin ja sitten on ne lapset ja parisuhteet, mites ne jaksaa... Siitäkin saa moni raivarit ja itkut väännettyä varsinkin jos sattuu olemaan itselle herkkä paikka, mutta kannattaako? Tuossa keskustelunpätkässä kirjoitettuna ei ollut mitään mitä suoraan olisi voinut pitää loukkaavana. Ei se sanonut että mene töihin pummi, eikä edes julistanut kuinka sitä töitä aina löytyy jos vaan haluaa. Typerä mantra joka alkaa olla jo siinä rajoilla että haluaako ko. henkilö kettuilla vai eikö se vaan kokemattomuuttaan ymmärrä missä markkinoilla nykyään mennään. En jaksa uskoa että koko maailma tai koko suku on asennoitunut ketään erikseen loukkaamaan jos puhuu niistä asioista mitä itselle tapahtuu ja/tai on tärkeitä. Eihän sitä voi jutella kohta mistään jos pitää varoa onko paikalla joku jolla on herkkä kohta just puheena olevassa asiassa. Olisikohan nämäkin sukulaiset jo alkuverryttelyjen jälkeen vaihtaneet puheenaihetta pariin kertaan kun juhlat yli vuorokauden jatkui? Älkää siis suotta paetko paikalta tuollaisen takia. ja jos seassa on joku joka ei oikeasti yhtään osaa käyttäytyä niin isossa sakissa sitäkin saa väisteltyä ja muutenkin pitäisi ajatella että sillä henkilöllä ei ole ehkä kaikki muumit laaksossa eikä niinkään ottaa itseensä. Hyvä neuvo on tuo ettei välitä keskustella aiheesta, ja lisäksi voit itsekin illan mittaan avata sellaisia keskusteluja mikä itseäsi kiinnostaa eikä vaan jäädä kuuntelemaan sivusta ja takertua omaan onnettomuuteesi ja ulkopuolisuuden tunteeseen. Juhlat on juhlimista varten, vai mitä?

      http://is11.snstatic.fi/img/978/1288584861444.jpg

      Ja seuraava puheenaihe...

      • DiiDeljunga

        Kyllä musta on loukkaavaa ottaa asiaa koko ajan puheeksi. Meilläkin työttömyydestäni tehdään suorastaan numero. Kun kerran hyvin tietävät, missä toinen työllisyyden puolesta menee, miksi kaivella. Se, kenestä tuossa AP:n keskustelussa ei ollut mitään inhottavaa tai loukkaavaa, ei ole koskaan ollut varaton tai työtön. Kun se sattuu omalle kohdalle, tajuaa miten kovasti ihmiset mässää aiheella.

        Ja jokainen kai käsittelee tuntonsa omalla tavallaan. Kyllä minäkin lähden juhlista vetään jos tuntuu etten viihdy siellä. Sama kai mikä syy on. Ja seuraavia puheenaiheita löytyy kai ihan sielä listalta -saa kai valita. Jos ottaa päähän tämä, ei osaa samaistua -vaihtaa vaan osastoa sinne Talous-puolelle :)


      • Toisaalta.......
        DiiDeljunga kirjoitti:

        Kyllä musta on loukkaavaa ottaa asiaa koko ajan puheeksi. Meilläkin työttömyydestäni tehdään suorastaan numero. Kun kerran hyvin tietävät, missä toinen työllisyyden puolesta menee, miksi kaivella. Se, kenestä tuossa AP:n keskustelussa ei ollut mitään inhottavaa tai loukkaavaa, ei ole koskaan ollut varaton tai työtön. Kun se sattuu omalle kohdalle, tajuaa miten kovasti ihmiset mässää aiheella.

        Ja jokainen kai käsittelee tuntonsa omalla tavallaan. Kyllä minäkin lähden juhlista vetään jos tuntuu etten viihdy siellä. Sama kai mikä syy on. Ja seuraavia puheenaiheita löytyy kai ihan sielä listalta -saa kai valita. Jos ottaa päähän tämä, ei osaa samaistua -vaihtaa vaan osastoa sinne Talous-puolelle :)

        Ja se, joka ei osaa eläytyä kuin ikiomaan tilanteeseensa ja napaansa kuvittelee tietävänsä aina miten kaikki muutkin ajattelee ja toimii kaikissa tilanteissa. Itse olen ainakin ollut enemmän työtön, sairas ja varaton tai jossain pätkähanttihommissa kuin töissä ja olen sentään kohta keski-ikäinen. Ei ole kukaan mässäillyt eikä ole sen takia tarvinnut _murtuneena_ lähteä lätkimään mistään, mikä on muuten ihan eri asia kuin lähteä vaan siitä syystä ettei oikein viihdy.

        Mutta ikävää tietenkin jos sinun tilanteellasi on mässäilty. Yleensä kyseessä on tosiaan suht turvallinen aihe jolla aloitetaan ja mahdollisesti unohdetaan samantien mikä se tilanne olikaan koska yleensäottaen ihmisiä ei oikeasti kiinnosta ihan niin perinpohjaisesti, kunhan aloittelee keskustelua. Aloittajan mielestäsi hyvin asiasta perillä oleva sukulainen ei tuntunut tietävän mikä tämä on edes koulutukseltaan ja työllisyystilanne voi muuttua vuorokaudessa kun se onni potkaisee, saati sitten kuukaudessa.

        Eipä minua ota päähän mikään, vimeinen lauseeni liittyi linkittämääni kuvaan jota et joko avannut tai tajunnut asiayhteyttä, mutta voin kyllä poistua ennenkuin enemmänkin tulee ihmisiä sanelemaan millaisissa liemissä olen keitetty kun en kerran osaa olla ainoaa sallittua mieltä asioista... :-D


      • ....................
        Toisaalta....... kirjoitti:

        Ja se, joka ei osaa eläytyä kuin ikiomaan tilanteeseensa ja napaansa kuvittelee tietävänsä aina miten kaikki muutkin ajattelee ja toimii kaikissa tilanteissa. Itse olen ainakin ollut enemmän työtön, sairas ja varaton tai jossain pätkähanttihommissa kuin töissä ja olen sentään kohta keski-ikäinen. Ei ole kukaan mässäillyt eikä ole sen takia tarvinnut _murtuneena_ lähteä lätkimään mistään, mikä on muuten ihan eri asia kuin lähteä vaan siitä syystä ettei oikein viihdy.

        Mutta ikävää tietenkin jos sinun tilanteellasi on mässäilty. Yleensä kyseessä on tosiaan suht turvallinen aihe jolla aloitetaan ja mahdollisesti unohdetaan samantien mikä se tilanne olikaan koska yleensäottaen ihmisiä ei oikeasti kiinnosta ihan niin perinpohjaisesti, kunhan aloittelee keskustelua. Aloittajan mielestäsi hyvin asiasta perillä oleva sukulainen ei tuntunut tietävän mikä tämä on edes koulutukseltaan ja työllisyystilanne voi muuttua vuorokaudessa kun se onni potkaisee, saati sitten kuukaudessa.

        Eipä minua ota päähän mikään, vimeinen lauseeni liittyi linkittämääni kuvaan jota et joko avannut tai tajunnut asiayhteyttä, mutta voin kyllä poistua ennenkuin enemmänkin tulee ihmisiä sanelemaan millaisissa liemissä olen keitetty kun en kerran osaa olla ainoaa sallittua mieltä asioista... :-D

        On sulla vaan kurja tuo kieli, ei voi muuta. Yhtä ajattelematon kuin AP:n keskustelucomp.

        Ja edelleen typerää vähätellä toisten tuntoja, mutta kai tyypillistä ikäsillesi bulleille.

        Linkittää ihan oman aloituksen sitten siitä kuinka kovettaa itsensä ja olla mies :)


      • Toisaalta.......
        .................... kirjoitti:

        On sulla vaan kurja tuo kieli, ei voi muuta. Yhtä ajattelematon kuin AP:n keskustelucomp.

        Ja edelleen typerää vähätellä toisten tuntoja, mutta kai tyypillistä ikäsillesi bulleille.

        Linkittää ihan oman aloituksen sitten siitä kuinka kovettaa itsensä ja olla mies :)

        Kovettaa? Päinvastoin, yritän kaivaa asioista positiiviisia katsantokantoja ja kannustaa ihmisten ilmoille avoimin mielin. Jos ei lähde tepsimään niin seuraavaksi olisin kehottanut heittämään kunnolla keskustelun läskiksi ja kehumaan kuinka on aikaa ulkoilla kauniissa syysilmassa, nukkua kunnolla ja lukea hyviä kirjoja. Joko aidosti iloiten tai niin överiksi että se todella ilkeä sukulaissetäkin tajuaa että piruilette, jos vaikka hiljenisi.

        Mutta ihan totta, olkaa vaan hyvät ja möyrikää oikein joukolla murheissanne ja ihmisten todellisessa ja/tai kuvitellussa ilkeilyssä sielunne kyllyydestä ja piiloutukaa koteihinne jos se kerran tuntuu ihan oikeasti paremmalta niin. Löytyy täältä ainakin päänsilittäjiä ja sitä oikein oikeanlaista empatiaa jos se nyt kerran oli se mitä haettiin eikä tarvitse suotta rasittaa itseään yrittämällä ajatella toisin.


      • SE viimenen sana
        Toisaalta....... kirjoitti:

        Kovettaa? Päinvastoin, yritän kaivaa asioista positiiviisia katsantokantoja ja kannustaa ihmisten ilmoille avoimin mielin. Jos ei lähde tepsimään niin seuraavaksi olisin kehottanut heittämään kunnolla keskustelun läskiksi ja kehumaan kuinka on aikaa ulkoilla kauniissa syysilmassa, nukkua kunnolla ja lukea hyviä kirjoja. Joko aidosti iloiten tai niin överiksi että se todella ilkeä sukulaissetäkin tajuaa että piruilette, jos vaikka hiljenisi.

        Mutta ihan totta, olkaa vaan hyvät ja möyrikää oikein joukolla murheissanne ja ihmisten todellisessa ja/tai kuvitellussa ilkeilyssä sielunne kyllyydestä ja piiloutukaa koteihinne jos se kerran tuntuu ihan oikeasti paremmalta niin. Löytyy täältä ainakin päänsilittäjiä ja sitä oikein oikeanlaista empatiaa jos se nyt kerran oli se mitä haettiin eikä tarvitse suotta rasittaa itseään yrittämällä ajatella toisin.

        Se on se sininen ja punainen, sen maanantain ja perjantain kohdalla. Otetaan veden kera.

        Parempaa viikonloppua sulle :)


    • niin tuota...

      Kyllä sen tietysti erottaa äänensävystä ja ilmeistä jos toinen ilkeilee lettuillakseen eikä vain jutustelun vuoksi kysele. Siitä se mielipaha syyntyy, ei herkkänahkaisuudesta-

      • tylyttäjä.

        Voisko sitä vaikka sanoa ihan pokkana että MITÄ SINÄ SILLÄ TIEDOLLA TEET? Ja itse voi sitten ihan muina miehinä siirtyä johonkin neutraaliin puheenaiheeseen jos vastaus aiheutti kiusallisen hiljaisuuden.

        Näin joskus itse vastaan uteliaille. Jollekin yliuteliaalle työtoverille olen joutunut rautalangasta vääntämään, että henkilökohtaiset asiani eivät kuulu työtovereille (eivät sukulaisillekaan). Sukujuhlia en juuri harrasta pitkien väilmatkojen ja köyhyyteni takia. En ole nyt työtön, mutta työhistoria on täynnä mahalaskuja joista en halua keskustella.


      • nuin sitä pitää!
        tylyttäjä. kirjoitti:

        Voisko sitä vaikka sanoa ihan pokkana että MITÄ SINÄ SILLÄ TIEDOLLA TEET? Ja itse voi sitten ihan muina miehinä siirtyä johonkin neutraaliin puheenaiheeseen jos vastaus aiheutti kiusallisen hiljaisuuden.

        Näin joskus itse vastaan uteliaille. Jollekin yliuteliaalle työtoverille olen joutunut rautalangasta vääntämään, että henkilökohtaiset asiani eivät kuulu työtovereille (eivät sukulaisillekaan). Sukujuhlia en juuri harrasta pitkien väilmatkojen ja köyhyyteni takia. En ole nyt työtön, mutta työhistoria on täynnä mahalaskuja joista en halua keskustella.

        Virkistävä asenne!


    • Sisäpiiri ja lähipii

      Näistä sukujuhlista, meillä pidetään sekkutapaamisia kummankkin suvun puolella kesäisin, en ole läheskään aina ollut paikalla, mutta nyt kesällä kävisin molemmissa.
      Olipa todella mielenkiintoista, kaikki se suuri hekutus, jota olen kuullut sekkujen elämän onnistumisesta ja suurellista ja rikkaasta elämästä tuli esiin aivan konkreetisesti ja olevan vain sanojen helinää.

      Istuin ja kuuntelin ja katselin, toki tietenkin keskustelin heidän kanssaan ja ennenkaikkea kuuntelin.

      Minut nämä tapaamiset herätti näkemään sen tosiasian, että jokaisella omat murheensa surunsa, sairautensa.
      Jokainen vanhenee rypistyy, hohto ja kiilto katoaa. Jonkun suuri talo saataakin olla lähes lahoamispisteessä oleva rohjo, tästä on vain puhuttu kuin sen aikoinaan ollut loisto ja kylän ykköspaikka olisi sitä nytkin, vaan eipä ole.
      Joillakin on saattanut elämä kantaa niin, että rhaa ja rikkautta on, mutta kukaan ei voi mitään sille että ulkoinen muoto muuttuu, sitä rahaakaan ei osaa käyttää.
      Ja todella en kokenut, että minulla olsisi oltava minkäänlaista kateutta heitä kohtaan, kohtasin tasavertaiset ihmiset ihmiset, hyvin voin osallistua jatkossakin, mutta mitään pakottavaa syytä siihen ei ole.

      Sitten on omat läheisenei, joihin lasken ainoastaan aina isovanhemmat, vanhemmat en edes sisaruksiani, toki heillä jokin merkitys elämääni on, mutta jokainen elää omaa elämäänsä ja on parempi olla tietämättä liikaa.

      Vanhemmilla ja isovanhemmilla on merkitystä, he välittävät ja ovat eräänlaisia juurien säilyttäjiä, sillä silläkin on merkitystä ihmiselle, mistä hän on tullut.

      Tähän astiseen elämääni kuuluu monenlaista, mutta oamt lapset ihan ensinnä ja sitten omat vanhemmat ja isovanhemmat ovat ne joiden elämäntilanteet vaikuttuvat, he ovat se sisäpiiri, jonka minä ainakin haluan säilyttää ja kokea yhteenkuuluvuutta tilanteessa kuin tilanteessa, siellä välitetään ja ilman vaatimuksia.

    • 17+1

      Kai se sukulaisuus tekee sen, että tietyllä tavalla ajatellaan että jotkut rajat keskusteluissa hämärtyy koska ollaan "yhtä perhettä". Sitten nähdään harvoin, ehkä vaikka kerran vuodessa, ja aletaan puhua kuin vanhoille tutuille, tai puhutaan sille henkilölle joka se oli lapsena/nuorena. Ihmiset kun muuttuu kyllä. Vaikka sanotaan että se perusolemus ei muutu, mutta kyllä jos maailmaa näkee ja on eteenpäin menevä ihminen, niin persoonakin voi muokkautua aika paljon. Sitten kun sukutapaamisissa on puolisoita jotka eivät itselle ole sukua, se tuo taas eri aspektin suhteessa heihin.
      Meillä oli myös serkkutapaaminen, ja hauskaa oli siihen asti että vanhin serkuista alkoi ruotimaan kaikkia sukulaisia yksi kerrallaan, jotka eivät siis olleet paikalla. Meni jotenkin maku. Ensin otettiin vähän viiniä ja juteltiin ja sitten tommonen mahalasku. Eikö se toisten haukkuminen ole aika noloa ja näyttää vaan ettei itse ole sinut itsensä kanssa. Ja kaiken kukkuraksi yritti minuakin yllyttää muita haukkumaan. Oli sitten oikein "mukavaa" seurata kun hän ja toinen serkku mietti muiden elämää. En tiedä miksi ite oon tämmönen, mut yksinkertasesti ei kiinnosta tippaakaan muiden elämän "salat". Siis negatiivinen asioiden puiminen.. :/ sekin aika voitaisiin käyttää vaikka siihen että tutustutaan toisiimme ja pidetään hauskaa. Taidan vaan olla liian naivi.

      • noin juuri!

        Edelliselle,

        Et mielestäni ole "naiivi", vaan mukavanoloinen immeinen.


    • Juhlissa juhlitaan

      No mistä sinä sitten keskustelisit? Ja miksi et ohjaa keskustelua sellaisille raiteille, jotka sulle passaa? Pitkälle koulutettu ihminen. Olisiko tässä syy myös työttömyyteen? Sorry, mutta "-nomi" ei riitä tänä päivänä, näinä aikoina.

      • kas kiitos .

        "Pitkälle koulutettu ihminen. Olisiko tässä syy myös työttömyyteen?"

        Syy työttömyyteen on maailmanlaajuinen taantuma.
        Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää.
        Seuratkaa maailman tapahtumia, rakkaat ihmiset.
        Ihan nettiuutisista voi aloittaa, samalla sitä käy ne uutisetkin selaamassa kun käy syyllistämässä näillä palstoilla työtä vaille jääneitä.


      • täyttä juhlaahan tää

        Ja yritikö jotenkin parantaa oloani. Kiitos. Ja kuka sanoi että olen -nomi. Takana 2 ammattia ja yksi korkeakoulututkinto. Ja hei! Ihan työhistoriaakin löytyy -OHO!
        Että jotkut vaan osaa.....

        Kyllä on kuule uhottu tässä päässäkin sen viimeisen viisi vuotta ja psyykattu itseään eteenpäin elämässä, mutta kun haet töitä niitä samatta sitä lannistuu, eikä enää jaksa kuunnella vidduilua asiasta. Ja, tiedän kyllä milloin se on sitä.

        Ja mitä tulee noihin juhliin. Ihan siis juhlimaan oli menossa, hyvällä asenteella kunnes alkoi taas se jatkuva tökkiminen ja ihmettely miksen ole töissä. Jos sen tietäisin, kai tekisin asialle jotain!

        Miksi teidän päsmien täytyy olla aina niin kurjia muita kohtaan? Tässä on kuule kurjuutta ihan tarpeeksi jo.

        Toivottavasti pääset pian itse kokeilemaan mitä on kahlata läpi satoja työpaikkoja, myydä itseään vuodesta toiseen saamatta mitään.. Moni excellentkin on päässyt työstään viime aikoina...


      • se sama
        täyttä juhlaahan tää kirjoitti:

        Ja yritikö jotenkin parantaa oloani. Kiitos. Ja kuka sanoi että olen -nomi. Takana 2 ammattia ja yksi korkeakoulututkinto. Ja hei! Ihan työhistoriaakin löytyy -OHO!
        Että jotkut vaan osaa.....

        Kyllä on kuule uhottu tässä päässäkin sen viimeisen viisi vuotta ja psyykattu itseään eteenpäin elämässä, mutta kun haet töitä niitä samatta sitä lannistuu, eikä enää jaksa kuunnella vidduilua asiasta. Ja, tiedän kyllä milloin se on sitä.

        Ja mitä tulee noihin juhliin. Ihan siis juhlimaan oli menossa, hyvällä asenteella kunnes alkoi taas se jatkuva tökkiminen ja ihmettely miksen ole töissä. Jos sen tietäisin, kai tekisin asialle jotain!

        Miksi teidän päsmien täytyy olla aina niin kurjia muita kohtaan? Tässä on kuule kurjuutta ihan tarpeeksi jo.

        Toivottavasti pääset pian itse kokeilemaan mitä on kahlata läpi satoja työpaikkoja, myydä itseään vuodesta toiseen saamatta mitään.. Moni excellentkin on päässyt työstään viime aikoina...

        Ai niin. Jos isi maksaa, ei kai huolta että tuuni menee alta. Kaikilla ei ole petaajia elämälleen tai varmaa paikkaa -se on vaan niin vaikea käsittää jos on syntynyt johonkin muuhun.

        Oikeudenmukaisuus.... se on kuollut jo sillä että ahkeruus ja hyvä työmotivaatio ei enää riitä. Pitäisi olla niitä suhteita...


    • Anonyymi

      Itse mieten kovasti menenkö sisaren lapsen yo-juhliin aloituspostauksen kirjoittajan kuvailemien syiden vuoksi. Jos menen aion olla hyvin suorasanainen ja tarvittaessa töykeäkin omille sukulaisille, jos heillä on otsaa kysellä asioistani. En kuitenkaan ole työtön omasta tahdostani vaan puhtaasti haastavista olosuhteista johtuen (en koe tarvetta eritellä).

      MInua vaan vituttaa jo tarpeeksi muutenkin tämä ahdinko, joten mihinkään juhliin en lähde enää kuuntelemaan ihmettelyä ja töllistelyä. Voisi olla henkisesti helpompaa jäädä juhlista pois. Ei tarvitse maksaa matkoja eikä lahjoja. Muutenkin tulee turhautunut olo kun itse ei ole periaatteessa kahdesta tutkinnosta huolimatta saavuttanut työelämältä yhtään mitään. Pelkkää vitutusta ja eläkkeen tynkää vain.

      Työttömän osa on moniulotteisen vaikea ja nää toisten juhlallisuudet vain ahdistavat entisestään.

      En tiedä josko kävisi vittuillessaan kyselemässä harkinnanvaraista Kela-massia, josko saisi pienet yo-juhlarahat kokoon :) heh heh.

    • Anonyymi

      Onneksi meillä ei ole sukujuhlia eikä muutenkaan olla tekemisissä.

    • Anonyymi

      Yhteiskunta ja ihmiset ovat sairaita.

    • Anonyymi

      Kun työttömäksi tiedetyltä ihmiseltä kysytään "mitäs sulle kuuluu?" se ei koskaan ole vain tavanomainen viaton kuulumisten kysyminen.

      Suomennos työttömäksi tiedetylle henkilölle esitetystä kysymyksestä "No mitäs sulle kuuluu?" on:

      "No vieläkös tämä meidän naurettava pelle, verorahapummi työtön on työttömänä kun ei työnteko hotsita vaikka voisi milloin tahansa mennä töihin kuten me normaalit työntäyteiset ahkerikot pyhät veronmaksajat?"

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe