Lyhyt kyynärluu

rannekipuinen

olen vuosien ajan kärsinyt rannekivuista ja nyt toinen ranne ollut todella kipeä. Magneettikuvissa löyty miinusvariantti ulna eli lyhyt kyynärluu 8mm ero värttinäluuhun , Tk-lääkäri sanoi että tämä ei selitä rannekipua. Onko muilla vastaavaa ja onko oireillut.

2

529

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minulla on ollut sama vaiva aina. Olen tällä hetkellä 28-vuotias, ja huono oikean käden ranne vihoittelee varsinkin punttiksella monessa liikkeessä. Häiritsee muutenkin monessa asiassa.

      Kun olin ala-asteikäinen, muistaakseni 11-12-vuotias, niin kättä operoitiin Tampereella, jossa siihen aikaan oli parhaat käsikirurgit. Kyynärluu katkaistiin ylempää, käteen asennettiin laite, jonka avulla luuta venytettiin vähän päivittäin. Operaatio ei kuitenkaan sujunut oikein, eikä luu venynyt tarpeeksi, joten leikkaus epäonnistui.

      Vuosien mittaan käsi on mennyt vain pahempaan kuntoon. Röntgenkuvista kävi ilmi, että luu on aivan kierossa. Lähete meni eteenpäin jo aikaa sitten, mutta mitään ei ole kuulunut. Mitä lie sitten tekisivätkään enää tässä tapauksessa, tekisivätkö mitään.

      Normaalisti ranne ei ole kipeä, mutta jatkuvasti tuntee, ihan kuin nyt puhelin kädessä naputellessa, että käsi on todella heikko ja rasittuu aivan pienestäkin painosta. Siihen on vain tottunut kun on ollut pakko, mutta olisi kiva jos käsi saataisiin oikeasti kuntoon.

      Näitä tapauksia ei ole todettu kovinkaan paljoa. Käsikirurgi sanoi, että noin sata kappaletta Suomen hidstsstoriassa silloin ala-asteikäisenä, ja että "sairaus", geenipoikkeama/-perimä (mikälie) liikkuu tietyissä suvuissa. Joskus voi olla, että tämä hyppää yhden tai useamman sukupolven yli, mutta esim. minun lapsen lapsellani voi ilmetä tismalleen sama vaiva, ja taas hänen lapsellaan tai lapsenlapsellaan. Esimerkkinä isälläni tai äidilläni ei vaivaa ole, mutta äidin isällä kuulemma oli. Omalla lapsellani ei ole, mutta veljelläni on. Hänen lapsillaan ei ole.

      Ketjun aloittaja tuskin enää vastaa, kun aikaa on kulunut vuosia, mutta olisi kiva löytää kohtalotovereita, jotka kärsivät samasta harvinaisesta vaivasta, ja kuulla ettei ole yksin tämän harvinaisen vaivan kanssa.

      • Anonyymi

        Olen 49v mies ja 4v sitten kun oikean käden kyynärhermon uudelleen kanavointileikkausta suunniteltiin tehtiin löydös jossa kyynärluut on lyhyemmät molemmissa käsissä. Oli ne toki jo vuosia vaivannut mutta hoidettiin vain rasitusvammoima, IT-alalla kun olen. Nyt maaliskuussa -23 tehtiin osaluudutus joka ei tuonut parannusta asiaan. Nyt Marraskuussa päätettiin tehdä kokoluudutus oikeaan ranteeseen joka toteutetaan Maalis- / Huhtikuu -24. Toipumisen jälkeen vasemmalle tehdään näillä näkymin osaluudutus. Katsotaan jos sillä pystyisi operoimaan. Suvussa ei näytä olevan tai kukaan ei ainakaan tunnusta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8504
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2585
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      124
      2303
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1966
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1704
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1519
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1462
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe