lopetin kahvin juonnin olo on kuin teräsmiehellä!

superman35

Olen koko ikäni juonut kahvia noin 15vuotta 5 kuppia päivässä.

Olo oli koko ajan väsynyt ei jaksanut heräillä aamusin ja mikään ei kiinnostanut. Päädyin otsikkoon kahvista jossa kerrottiin kahvin haittaavan vitamiinien ja hivenaineiden pääsyä elimistöön.

Lopetin kahvin juonnin, ostin apteekista vahvaa c-vitamiiniä ja sinkki purkin, aloin kahvin lopettamisen jälkeen popsia näitä aina aamusin ja nyt kuukauden päästä voin kertoa että olo on kuin pantterilla ja väsyneestä rumasta naamasta on tulossa terve silo naama.

Nenän varresta on alkanut hävitä tummat jäljet kuten silmien ala puoleltakin. Totesin ekaa kertaa tänään peilissä juma musta tulee hyvän näkönen sälli.

En ikinä juo enään kahvia voisin melkein väittää,että kahvi on estänyt monien vitamiinien imeytymisen kehooni. Olen kuukaudessa nuortunu varmaankin 5 vuotta ulkonäöllisesti.

Jos jollakin sama tilanne, väsyttää, vituttaa, masentaa on ankeeta ja kahvi maistuu. lukekaahan tuolta ja kokeilkaa samaa ku minä ja palailkaa tänne sitten.

http://www.tohtori.fi/?page=4031888&id=7806006

164

26321

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • presidentti1

      Voikohan paniikkikohtausket / ajoittainen ahdistuneisuus johtua kahvista. En kyllä juo enää kuin 2 kuppia päivässä. Pari päivää olin ilman ja pää oli varsinkin illalla ihan hirveen kipee. Koitan laskea yhtee kuppii ja lopettaa kokonaa. 3-4 kuppia. Onko muilla kahvin lopettaminen/aloittaminen vaikuttanut miten uneen?

      • mie vaaaan

        kahvi lisää paniikkikohtauksen syntyä! samoin kun energia ym juomat


      • marma4

        Voi aiheuttaa paniikkikohtauksia, ja jos niihin on vähääkään taipumusta niin kahvi kannattaa jättää kokonaan pois. Samoin tupakka ja energiajuomat yms. joissa on kofeiinia. Kaikki sellainen mikä kiihdyttää autonomisen hermoston toimintaa.


      • no panic
        marma4 kirjoitti:

        Voi aiheuttaa paniikkikohtauksia, ja jos niihin on vähääkään taipumusta niin kahvi kannattaa jättää kokonaan pois. Samoin tupakka ja energiajuomat yms. joissa on kofeiinia. Kaikki sellainen mikä kiihdyttää autonomisen hermoston toimintaa.

        Itse lopetin kahvin juomisen vuosia sitten, ja syy oli juuri nämä paniikki/ahdistuskohtaukset. Tosin olin taipuvainen niitä saamaan muutenkin, mutta joskus jopa yksi kupillinen riitti laukaisemaan kohtauksen.


      • Paniikkikohtaus Repa
        mie vaaaan kirjoitti:

        kahvi lisää paniikkikohtauksen syntyä! samoin kun energia ym juomat

        Kofeiini voi nostaa paniikkikohtauksen syntyä. Itse kärsin paniikkikohtauksista aikaisemmin ja kofeiinin käytön lopettaminen on auttanut.

        Sen lisäksi kahvi heikentää verenkiertoa. Ennen tuli tupakoitua ja juotua paljon kahvia.

        Tämä kuitenkin muuttui kun

        http://thaimaan.blogspot.com/2010/12/thaimaan-baaritytot.html

        tuli mukaan elämääni. Nykyisin en käytä kofeiinia enkä tupakoi. Paljon vahvemmin pelittää eikä oo paniikkikohtauksia tullut niin usein. Vieläkin välillä yllättää :(


      • tummapaahto
        no panic kirjoitti:

        Itse lopetin kahvin juomisen vuosia sitten, ja syy oli juuri nämä paniikki/ahdistuskohtaukset. Tosin olin taipuvainen niitä saamaan muutenkin, mutta joskus jopa yksi kupillinen riitti laukaisemaan kohtauksen.

        Kärsin nuorena paniikkikohtauksista. Silloin niille ei ollut edes nimeä. Siis 70-luvulla. Yhdistin itse ne kahviin ja lopetin kahvin juonnin. Sydämen tykytykset ja paniikin tunteet loppui. Myös oireisiin liittyvä ahdistus loppui. Päättelin että kofeiini ei sopinut minulle.
        Olin 30 vuotta ilman kahvia. Sitten kokeilin pikkuhiljaa uudelleen. Oireita ei tullut. Nyt kahvia menee 1-2 kupillista päivässä. Sopiva määrä ilman haittavaikutuksia minulle.


      • 54wtryhfjg

        Yritin joskus lopettaa kahvin ja se oli täyttä helvettiä. En ole ikinä tuntenut oloani niin harmaaksi ja vetämättömäksi. Join vain yhden kupin teetä aamuisin ja vaikka mitä söi ja joi niin olo oli ihan paska.

        Kestin tota harmaata massaa sen kolme viikkoa ja kun ei helpottunut pätkääkään niin aloitin juomaan kahvia. Kaksi kuppia riittää mulle ja joskus selviää yhdelläkin.

        Ilman kahvia nukahdan n. 10 minuutissa ja kahvilla n. 1.5 tunnissa. Ongelma on siinä että vaikka saankin unta palloon ilman kahvia niin olo on 24/7 niin karmea ettei sillä ole mitään merkitystä.

        Olisi varmaan eri asia jos ei kärsisi ahdistuksesta joka kuluttaa voimavaroja niin raskaasti ja jatkuvasta stressistä niin ehkä sitten pärjäisi ilman kahvia.

        Pakko sanoa että kofeiini on kyllä koukuttavaa ainetta. Saan varmaan vähemmän vieroitus oireita tupakasta.


      • psykoosi.

      • Teemies
        mie vaaaan kirjoitti:

        kahvi lisää paniikkikohtauksen syntyä! samoin kun energia ym juomat

        Tuo on varmaan totta. Lopetin kahvin juonnin pari vuotta sitten ja olen huomannut, että vieraisilla kun ei oikein kehtaa kieltäytyä niin juotuani pari kupillista (sokerit ja kermat mukana) niin kohta on hirveän levoton olo joka kestää 3-4 tuntia. Tämäkin on tietysti yksilöllistä, mutta täst`edes en juo kupillistakaan. Turha noita hermoja on tarpeettomasti rasittaa.


      • Anonyymi

        Mä sain myöhäisteini iässä paniikkikohtauksen kannabiksen käytön jälkeen. Kahviaakin meni siihen aikoo litratolokulla. Nyt pysyn 4 dl vrk.


    • presidentti1

      siis 3-4 kuppia meni ennen.

    • insuliini1

      Juo kahvi ilman sokeria niin ei väsytä.

    • jakke777

      Olen kanssasi samaa mieltä. Pari kokeilua olen tehnyt ja olo on kuin uudestisyntyneellä miehellä. Aion lopettaa kahvin juomisen ja samaa suosittelen muille.

    • Nokinenaamu

      Itselläni on myös kahvinjuonti alkanut tökkiä. Olen kohta nelikymppinen kaveri, mutta ei kai tämä voi iästä johtua. Ennen en saanut päivää käyntiin ilman isoa mukillista mustaa kahvia. Nyt tuntuu etten saa alas enää edes pientä kupillista. Maku tuntunut muuttuneen viimeisen vuoden aikana miellyttävästä todella pahaksi, vaikka ihan samoja kahvimerkkejä käytän. Vieläkin keitän kahvia aamuisin, mutta juon ehkä puoli kuppia. Olen laittanut tämän aiemmin tänä vuonna olleiden pahojen vatsavaivojen syyksi, mutta en ole ajatellut juurikaan asiaa syvällisemmin. Tilalle otan toisinaan kupin mustaa teetä. Onko myös kahvin laatua huononnettu tuottajien toimesta samaan tapaan kuin muiden elintarvikkeiden lisäämälllä joukkoon kuulumattomia ainesosia?

      • aloittaja4

        Minulla oli myös vatsasärkyjä ylä mahasta päivittäin nekin ovat nyttemmin hävinneet. Kahvin laatu on heikentyny luultavasti.


      • kyllä^^
        aloittaja4 kirjoitti:

        Minulla oli myös vatsasärkyjä ylä mahasta päivittäin nekin ovat nyttemmin hävinneet. Kahvin laatu on heikentyny luultavasti.

        kahvin laadussa on tapahtunut jotain,se ei ole niin hyvänmakuista kuin ennen


    • Vanhakin nuortuu

      Niin noh kahvihan on tunnetusti dirueetti eli nestettä poistava.
      Kun elimistöstä poistuu nestettä menee siinä sivussa myös kaikki vesiliukoiset vitamiinit... Nestevajaus aiheuttaa myös väsymystä ja voimattomuutta.
      Terveen näköinen iho kaipaa paljon nestettä, jotta kuona-aineet ja ravinteet pääsevät liikkumaan kunnolla.

      Tupakoinnin lopettaminen on myös yksi hyvä keino vaikuttaa ihoon ja yleiseen terveyteen.

      Niin ja tietenkin alkoholin välttäminen...

      Sulla varmaan käyny niin että nestetasapaino ja vitamiinitasot normalisoituneet.
      Toki kahvia voit ihan huoletta juoda kunhan muistat kohtuuden sekä juoda aina vähintään saman määrän vettä.

      • kahvihammas tää

        Ei ole kahvilla diureettista vaikutusta tutkimusten mukaan. Mutta on toi veden juominen silti ihan hyvä idea, jos aina väsyttää. Itte olen 52-vuotias ja 3-vuotiaasta juonu kahvia. Välillä oon lopettanu muutamaksi kuukaudeksi, mutta en ole huomannut mitään eroa voinnissa. Kahvi ei mua myöskään piristä, valvota eikä hermostuta, johtuu varmaan pitkästä totuttelusta. Juon siis kahvia maun vuoksi ja kun muut lämpimät ei maistu. Hampaat ehkä vähän vaalenisi, jos lopettaisin, tosin juon maidon kanssa, joten vaikutus ei kovin suuri.


      • ...?
        kahvihammas tää kirjoitti:

        Ei ole kahvilla diureettista vaikutusta tutkimusten mukaan. Mutta on toi veden juominen silti ihan hyvä idea, jos aina väsyttää. Itte olen 52-vuotias ja 3-vuotiaasta juonu kahvia. Välillä oon lopettanu muutamaksi kuukaudeksi, mutta en ole huomannut mitään eroa voinnissa. Kahvi ei mua myöskään piristä, valvota eikä hermostuta, johtuu varmaan pitkästä totuttelusta. Juon siis kahvia maun vuoksi ja kun muut lämpimät ei maistu. Hampaat ehkä vähän vaalenisi, jos lopettaisin, tosin juon maidon kanssa, joten vaikutus ei kovin suuri.

        Näytä ihmeessä tutkimus, minkä mukaan kofeiinilla ei ole diureettista vaikutusta?


      • 5-7-2
        ...? kirjoitti:

        Näytä ihmeessä tutkimus, minkä mukaan kofeiinilla ei ole diureettista vaikutusta?

        Kahvi ei ole läheskään niin harmiton aine kuin monet luulevat.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Kofeiini

        Koska kofeiini toimii diureettina, eli sillä on nestettä poistava vaikutus, voi sen käytöstä seurata kaliumin puutetta. Kaliumin puutteen oireita ovat mm. lihasheikkous ja rytmihäiriöt.

        Päivittäiskäyttäjällä on kofeiinia veressä ympäri vuorokauden, joka heikentää verenkiertoa estämällä adenosiinia ja tehostamalla katekolamiinien toimintaa. Munuaisten verenkierron heikkeneminen heikentää munuaisten kykyä erittää virtsahappoja verestä virtsaan.[13][14]. Kofeiini alentaa veren virtsahappopitoisuutta lähes suorassa suhteessa nautittuun määrään nähden.[15]. Ilmeisesti kofeiini sitoo virtsahappomuotoiset aineenvaihduntatuotteensa kudoksiin kohottamalla kehon happamuutta, jolloin hapot alkavat kiteytyä sellaisiin kudoksiin, joissa nesteiden kierto on vähäistä kuten luustoon, sidekudokseen ja rasvaan.[16] Kofeiinin tiedetään aiheuttavan osteoporoosia.[17][18][19] Kofeiinin on havaittu kertyvän aivoihin kolminkertaisina pitoisuuksina veren pitoisuuteen nähden.[20]


      • Joku vaan
        kahvihammas tää kirjoitti:

        Ei ole kahvilla diureettista vaikutusta tutkimusten mukaan. Mutta on toi veden juominen silti ihan hyvä idea, jos aina väsyttää. Itte olen 52-vuotias ja 3-vuotiaasta juonu kahvia. Välillä oon lopettanu muutamaksi kuukaudeksi, mutta en ole huomannut mitään eroa voinnissa. Kahvi ei mua myöskään piristä, valvota eikä hermostuta, johtuu varmaan pitkästä totuttelusta. Juon siis kahvia maun vuoksi ja kun muut lämpimät ei maistu. Hampaat ehkä vähän vaalenisi, jos lopettaisin, tosin juon maidon kanssa, joten vaikutus ei kovin suuri.

        Tutkimusten mukaan kahvilla on kyllä kofeiinin takia diureettinen vaikutus (kofeiini vähentää antidiureettisen hormonin eritystä kuten alkoholi, tosin vähemmän). Minä ainakin olen myös huomannut sen aivan selvästi. Ei tarvitse edes juoda mitään vaan jos ottaa esim. kofeiinipillereitä, niin saman tien virtsaneritys lisääntyy. Vastaavasti kofeiinista vieroittautumisen yhteydessä on kusettanut epänormaalin vähän.

        Ja kuten tuosta ap:n tarjoamasta linkistä selviää, niin jos kahvi ei piristä, valvota eikä hermostuta, niin se on merkki siitä, että lisämunuaisesi on mennyt epäkuntoon kahvinjuontisi takia.


    • EVVK

      • marma4

        Aika jännä ilmiö tuo, että ihmiset joita Ei Voisi Vähempää Kiinnostaa, notkuvat silti täällä lukemassa keskusteluja ja ennen kaikkea vastaavat niihin...


    • lisää faktoja

      Juon kahvia, n. kuusi kuppia päivässä, ei väsytä, ei masenna, ei ole ankeeta ja kahvi maistuu....Ehkäpä siksi, että syön hedelmiä, salaatteja ja oikeaa kotiruokaa. Ja en näytä ikäiseltäni vaan nuoremmalta, koska lenkkeien koiran kanssa päivittäin n. 10 kilometriä.

      Joten eiköhän ole niin, että kahvia voi juoda jos osaa syödä oikein. Kahvi suojaa tulehduksiltakin, kofeiinia on nykyisin useissa naaman hoitotuotteissa jne. Eli elämäntapa se on mikä vaikuttaa ei kahvi.
      http://www.tohtori.fi/?page=4031888&id=0427926
      http://www.tohtori.fi/?page=4031888&id=5838690
      http://www.tohtori.fi/?page=8121124&id=0287311

      • (7)

        > kofeiinia on nykyisin useissa naaman hoitotuotteissa jne.

        Kofeiini ihovoiteissa ehkä hieman parantaa ihon verenkiertoa. Muuta terveysvaikutuksia sillä ihorasvoissa tuskin on.


    • Tönöötti
    • kahvi piristää

      usk

    • vitamiinitäti

      Raudanpuutos on varmaan sulla superman ollu väsymyksen syynä, kun c-vitamiini on kohentanut oloasi. Kahvihan estää jonkin verran samaan aikaan syödyn raudan imeytymistä, joten jos ole syönyt usein kahvisi ruoan yhteydessä, olet ehkä saanut liian vähän rautaa. Jos ruokasi on vielä ollut c-vitamiiniköyhää, puutosta on voinut tulla helposti, sillä rauta vaatii imeytyäkseen c-vitamiinia.

      • aloittaja3

        Kiitos hyvästä vastauksesta


    • minä vähensin

      erittäin paljon kahvin juontia, edelleen juon varmaan sen viisi kuppia, mutta minun painoni tipahti huomattavasti sen jälkeen, enkä syönnyt kahvin kanssa mitään pullaa, keksiä, yms. muuten elämäntapani ei muuttunut, koen että painonpudotus tapahtui siitä syystä

      • elämänehtoosta

        Täällä myös pitkän kahvinjuotiuran tehnyt! Aloitin kahvinjuonnin vasta lähes kolmekymppisenä vähän pakon edessä, kun työpaikalla vanhemma thoitajat sitä aina tyrkyttivät. Alkuun se teetti vaika mitä oireita, vähitellen totuin ja kahvia kului runsaasti koko työuran ajan, yövuoroissa varsinkin. Kyllähän se virkisti ja kahvinpuute teki päänsärkyä ym. Nyt olen eläkkeellä ja kahvin juominen on alkanut vähentyä, tosin edelleen juon 3 kertaa päivässä pari kupillista. Uskon kuitenkin myös kahvin hyviin terveysvaikutuksiin. Moni oire on kumminkin kahvin vähentämisen jälkeen helpottanut, kuten vatsan vääntäminen, lievä närästys ym. Tavoite on aamu ja iltapäiväkahvi. Aamukahvin mukana käytän leipää, muuten yritän juoda kahvin sellaisenaan, sokerin sain pois monta vuotta sitten. Olen kai aika pulska, mutta en ole viime vuosina lihonnut lisää. Alkoholia en käytä, enkä tupakoi. Ruoka kasvisvoittoista sekaruokaa.

        Aloittajalle terveiset: olet hyvä malli siitä että elämäntaparemontti kantaa hedelmää. Kunpa ihmiset alkaisivatkin enemmän kiinnittää huomiota siihen, mistä omat vaivat voivat johtua. Pidähänitsestäsi kaikin tavoin hyvää huolta!


    • Mies mansesta:)

      Höpön Höpö sanon minä ikäni kahvia juoneena ja juon edelleenkin eikä väsymyksen eikä apatian häivääkään!!!!

      D-vitamiinia 100 mikrogrammaa päivittäin ja ruokalusikallinen kylmäpuristettua rypsiöljyä sekä kaurapuuroa aamuisin mustikoiden kera ja juomana mustaherukkaa..

      Muutes teetä juomalla muuttuu apaattiseksi ja mikään ei kiinnosta!

      • N-25

        Höpön höpö kaikki ovat erilaisia ja reagoivat vitamiineihin tai kahviin eri tavalla. Ei ole yhtä ja oikeaa tapaa juoda kahvia vaan vain löydettävä se oma tapa joka toimii, joko juoda tai olla juomatta.

        Jos teetä juomalla muutut apaattiseksi niin juot väärää merkkiä. Vihreä tee on todistetusti terveyttä edistävä eikä ole ainakaan minua muuttanut miksikään. Se on sitten vitamiinien puute jos puhutaan talviajan masennuksesta.


      • faktat kehiin
        N-25 kirjoitti:

        Höpön höpö kaikki ovat erilaisia ja reagoivat vitamiineihin tai kahviin eri tavalla. Ei ole yhtä ja oikeaa tapaa juoda kahvia vaan vain löydettävä se oma tapa joka toimii, joko juoda tai olla juomatta.

        Jos teetä juomalla muutut apaattiseksi niin juot väärää merkkiä. Vihreä tee on todistetusti terveyttä edistävä eikä ole ainakaan minua muuttanut miksikään. Se on sitten vitamiinien puute jos puhutaan talviajan masennuksesta.

        Tuota olisko sulla näitä tutkimustuloksia, siis oikeita tutkimustuloksia tuosta vihreästä teestä, ei siis mitään blogikirjoituksia, ei mitään tohtori tolosen eikä muiden luontaistuote hihhuloiden kirjoituksia.


    • erektiosaukko

      Mites erektio-ongelmat:_

    • valkoista teetä

      ei sovi kaikille tulee unettomuutta kuka tietää vaikka muistisairaudet johtuis kahvista.
      kun lopetin kahvinjuonnin 3pv särki päätä.
      varmaan kahvinviljelyssä käytetään jotai hyonteis/kirvamyrkkyjä.

      • OO777

        > kun lopetin kahvinjuonnin 3pv särki päätä.
        varmaan kahvinviljelyssä käytetään jotai hyonteis/kirvamyrkkyjä.

        Päänsärky on yleisin kahvin lopetuksen vieroitusoireista. Myönteismyrkkyteoria ei tainnut toimia silloin kun joit kahvia.


    • jfasdf

      Minä en ole väsynyt vaikka 5 kuppia päivässä meneekin.

      Päinvastoin. Jopa inostuu kun on kahviaika ja siitä saa vähän lisäboostia ja hvyää fiilistä. Kyl ilman kahviakin pärjään muuta olo on tällöin vaan aika tasapainoinen. Mikä on fine mutta kaipaan pientä duracell pupu fiiilistä jota tunnen kun saan kahvia.

    • minä lisäsin

      Oon hyvännäköinen jätkä muutenkin vaikka litkin kahvia. Olutta ja viiniäkin menee lahjakkaasti. Ei ole aikomustakaan vähentää kun näyttää näin hyvin toimivan.

    • PÄRIc

      Ite joskus yritin opetella juomaan sokeroitua maitokahvia ja lopputulos oli se että väsytti ja pärisi samaan aikaan ja sitten vaikutuksen loputtua oli helvetin sekava olo.

      Sitten offtopic:
      Joskus viime talvena lenkillä käymisen jälkeen join yleensä pari kuppia kaakaota ja sitten kun lopetin sen vetämisen niin olo parani huomatavasti.

      Taitaa sokeri olla syypää pahaan oloon, se kuulemma kuivattaa elimistöä.

    • jouvaa

      Höpö, höpö! Ei tuollainen kahvimäärä tee ihmistä väsyneeksi eikä apaattiseksi. Sinulla on ollut jonkin vitamiinin tai raudan puute. Se että aloitit syömään vitamiinia ja virkistyit niin todistaa asian. Mitään vahinkoa ei kahvin lopettamisesta tule, joten en yllytä aloittamaan uudelleen. Syö tästä eteenpäin terveellisesti myös sellaisia ruokia, että saat rautaa. Ulkoile säännöllisesti ja nuku tarpeeksi niin voit litkiä kahvia niin paljon kuin maha kestää.
      Jouvaari

      • kzfk

        Miten ihmeessä voi sanoa, ettei kahvi tee sitä tai tätä? Ihmiset ovat niin erilaisia, että eri asiat vaikuttaa toisilla ja toisilla ei.

        Itselleni esimerkiksi kahvi ei sovi laisinkaan. Tulee heti huono ja kummallinen olo. Tätä monikaan ihminen ei tajua, vaan aina sitä kahvia yritetään tunkea joka paikassa, vaikka on sanonut ettei moista juo.


      • kzfk kirjoitti:

        Miten ihmeessä voi sanoa, ettei kahvi tee sitä tai tätä? Ihmiset ovat niin erilaisia, että eri asiat vaikuttaa toisilla ja toisilla ei.

        Itselleni esimerkiksi kahvi ei sovi laisinkaan. Tulee heti huono ja kummallinen olo. Tätä monikaan ihminen ei tajua, vaan aina sitä kahvia yritetään tunkea joka paikassa, vaikka on sanonut ettei moista juo.

        Sama homma minulla. Menee elimistö jotenkin ihan sekaisin kofeiinista. Hiki alkaa haisemaan aivan kauhean pahalta ja alkaa väsyttään, jos olen juonut vaikkapa viikon säännöllisesti kahvia. Harmi vaan kun tykkään niin kahvin mausta ja sitä aina silloin tällöin juonkin. Yksi kuppi viikossa melkeinpä maksimi ettei tule mitään oireita.


    • lauantaita

      Itse olen juonut pari-kolme vuotta ilman sokeria tai makeutusaineita,eikä kylläkään väsytä,tosin en ihan iltasella keittelekään.Olen päälle kuuskymppinen.

    • Green tea

      Teini-iästä asti on päivässä mennyt tuollaiset 6-8 kuppia päivässä eikä päivä lähtenyt käyntiin ilman 2ta mukia kahvia. Nykyisin eläkkeellä menee yli 10 kuppia päivässä ja iltapäivällä tulee usein väsymys, joka johtunee tuosta sokerin määrästä.
      En ole koskaan huomannut puhdin puutetta, mutta alituiset vatsavaivat ja –väänteet ovat olleet seurana.
      Luin eilen aamulla tämän veret seisauttavan aloituksen ja heitit niin houkuttelevan tarjouksen, että harmittelin tuota omaa turmeluksen määrää.
      Sain jopa niin paljon aikaiseksi, että ostin vihreää teetä, mutta avaamattomanahan se tuolla vielä on, mutta kerään tässä rohkeutta heittäytyä tuohon tuiki tuntemattomaan tilaan vähemmällä tai ilman kahvia.
      Pidä meidät tilanteen tasalla vahvistusten saamiseksi...

      • rimpuilija2

        Kahvi ilman makeutusta on pahaa, sokeri väsyttää, alituiseen saa juosta pissalla.
        Mitkä ovat vihreän teen vaikutukset/edut verrattuna muihin teelaatuihin ?
        Olen yrittänyt joskus kahvista luopua minäkin mutta päänsärky tulee, kofeiini muistuttaa vieroitusoireella. Kumppani latkii alituiseen kahvia, itse tulee juotua mutta yksin en viitsisi keittää niin paljon.
        Hampaat on ihanan ruskettuneet, parkkihappo aiheuttaa vatsanväänteitä jota pitää neutralisoida närästyslääkkeillä.
        Tyhmää tämä kahvinjuonti. Kallistakin on.
        Miksen siis pysty lopettamaan samalla tavalla kun tupakankin, eli vähensin ja vähensin kunnes jäi. Tsemppiä ja psyykkausta tarvin antakee sitä !


      • Tee_Tiina
        rimpuilija2 kirjoitti:

        Kahvi ilman makeutusta on pahaa, sokeri väsyttää, alituiseen saa juosta pissalla.
        Mitkä ovat vihreän teen vaikutukset/edut verrattuna muihin teelaatuihin ?
        Olen yrittänyt joskus kahvista luopua minäkin mutta päänsärky tulee, kofeiini muistuttaa vieroitusoireella. Kumppani latkii alituiseen kahvia, itse tulee juotua mutta yksin en viitsisi keittää niin paljon.
        Hampaat on ihanan ruskettuneet, parkkihappo aiheuttaa vatsanväänteitä jota pitää neutralisoida närästyslääkkeillä.
        Tyhmää tämä kahvinjuonti. Kallistakin on.
        Miksen siis pysty lopettamaan samalla tavalla kun tupakankin, eli vähensin ja vähensin kunnes jäi. Tsemppiä ja psyykkausta tarvin antakee sitä !

        Makeuta stevialla, siinä ei ole kaloreita juuri lainkaan. Jos juon kahvia, niin vain pikakahvia, koska mahani ei kestä suomalaista suodatinkahvia. Pikakahviakin yksi kuppi päivässä on maksimi.


    • kahvi,,

      kahvina, ei sokeria kahviin laiteta, maitoa voin joskus hieman lirautaa

    • sfsffsdsd

      Ota lisäksi vielä D vitamiini ja Magnesium niin piristää lisää...

      • älä jaksa jauhaa

        D-vitamiini tai magnesium ei piristä, eivät ole piristäviä tuotteita. B-vitamiinia voi ottaa jos väsyttää


    • KahVituttaa

      Mulla sama. Väsyttää ja tekee jopa kiukkuiseksi. Iltaisin pakko keittää kahvit et saa unenpäästä kiinni. Silti litkin sitä koko päivän mut ilmeisesti parempi jättää vain iltaan jos todellakin kahvi on noin paha syy oireisiin mitä en alkuun uskonut.

    • jopetti3

      Niin, olemme yksilöitä. Ja asiat muuttuvat meissä yksilöisäkin. Minä olen juonut kahvia 20vuotta. Reilu vuosi sitten huomasin, että kas, tästähän alkaa tulla huono olo. Pyörrytti, huimasi, väsytti ym. Paniikkikohtauksia tuli ja ahdistusta. Lpetin kahvinjuonnin ja avot, elämä hymyilee taas. Äitini taas on juonut kahvia ikänsä, eikä hänelle ole koskaan tullut mitään kahvista. Me olemme erilaisia. Luojan kiitos!!

    • iIIuminatus
    • c[_] c[_] c[_]

      Höpöhöpö, kahvi on terveellistä ja hyvää!

      • vesiselvää

        lopetin kahvin juonin ja lipätän nykyään vettä ja nyt on maha ruosteessa ainakin kalsareista päätellen


      • Jjlkcjnvhjk

        Niin on terveelistä ja hyvää, kieltämättä, mulle tulee olo ku teräsmiehellä kun juon tarpeeks, ei mua masenna kahvi, päinvastoin se piristää/antaa potkua. Ainoo haitta lievä semmonen on vain närästys, se on kahvin tyypillinen sivu-oire, hapot.


    • 04fik

      Minua rupee kahvi närästämään.Siihen riittää 2 kuppia päivässä. Yksi kuppi menee, joskus aamuisin juon. En päivittäin.

    • kovaa kamaa

      Kofeiini on terveydellisesti haitallisempaa kuin amfetamiini, joten ihmekös tuo.

      • joo joo

        On tietenki!!!
        Kqahvihan on kovempi huume kun HEROIINI:


      • kovaa kamaa
        joo joo kirjoitti:

        On tietenki!!!
        Kqahvihan on kovempi huume kun HEROIINI:

        Ei ole. Edelleen haitallisempi stimulantti kuitenkin kuin amfetamiini. Alkoholi taas on haitallisempaa kuin heroiini.


      • 69*854
        kovaa kamaa kirjoitti:

        Ei ole. Edelleen haitallisempi stimulantti kuitenkin kuin amfetamiini. Alkoholi taas on haitallisempaa kuin heroiini.

        Milläs perusteella kahvi on haitallisempi kuin huumeeksi luokiteltu amfetamiini? Arvaan ettei mitään faktaa tähän löydy.

        Mitähän siitä seuraisi jos Suomessa olisi kahvinjuojien sijasta yli 4 miljoonaa amfetanistia. Varmaan olisi kovin hieno ja turvallinen paikka elää täällä silloin.

        Alkoholi on siis heroiinia vaarallisempaa. Kannabis on varmaankin yhtä terveellistä kuin omena.


    • kahviton..

      Kahvi on ollut tunnetusti epäterveellistä niin pitkään kuin muistan. Huumausainehan se kahvi on.

      • Jjlkcjnvhjk

        Höpönlöpö, kahvi on todellakin terveellistä.


    • näin se menee

      Äl sinä ukko höpötä!
      Nuo kaikki vaivat tuleva siitä että juo liian vähän kahvia.

      • Jjlkcjnvhjk

        Mulla muuten on niin, jos juon liian vähän ni närästää pahemmin ja sen jälkeen kun juon lisää ni närästys menee ohi, ikään kuin se rauhottas närästyksen pois, ihan rehellisesti puhuttuna.


    • no cafe

      Lopetin kahvin juonnin,paniikki ym ahdistukset väheni,vieroitus oireet kesti 4pv,olo on parempi ilman kahvia,suosittelen kaikille joilla on epämääräisiä tuntemuksia,,

      • _______

        Uskon tähän, vähensin ja keitin laihempaa, olo parempi.


    • Väheksytyt apulaiset

      Kohtuus on hyvä sana kaikessa, myös kahvin juonnissa. Väittäisin, että kahvi sinällään ei vaikuta sitä eikä tätä kohtuuvella nautittuna, mutta vitamiinien ja hivenaineitten lisääminen on se todellinen avun ja helpotuksen tuoja kaikenlaiseen väsyyn, tuskaan ja ahistukseen, niin rumihin kuin mielenpuolenkin.

    • kaffepeffa

      Kahvi mustana ,ilman mitään lisättynä on terveellistä. Kohtuudella ;)
      Hiilihydraatit väsyttää mutta kahvi piristää. Hoidin 2.s luokan diabeteksen ruokavaliolla ja lisäravinteilla. Ruuttasin 18 yksikköä insuliinia ja siitä pikkuhiljaa pienensin ja puolen vuoden päästä kokonaan pois. Kahvi mustana kuului aamiaiseen ja muulloinkin. Nykyinen ruoka on niin ravinneköyhää että lisäravinteita tarvitaan, MUTTA ei lisäaineita. Katso E merkinnät ja tutki mitä ne on. Kofeiinitablettejakin on saatavana ja energiajuomien "saasteilta" säästyy. Kahvi on hyvä valmistaa niin että rasvat ym. säilyvät.
      Myös, sellai soffa, ettei puudu peffa ku juo kaffe!

      • Twelve points

        Pojot tuli diabeteksen hoidosta. Olet hieno esimerkki järkipäisestä itsensä hoitamisesta.


    • urts-urts-urts

      Jos ei juo kahvia nin alkaa kaaliin koskemaan ihan vietävästi ja tuntuu että nukkuu seisaalleen. Siihen loppui kahvilakko joten aamu ja iltapäiväkahvit juon ja vointi on virkeä ja hyvä. Jokainen kuunnelkoon oman kehonsa ääntä ja älköön yrittäkö kääntää muita omaan muottiinsa.

      • Jo ensimmäinen kuppi

        Sulla on aika kovat vieroitusoireet jo, kofeinnihan on amfetamiiniin rinnastettava huume, paitsi että paskempaa vaikutuksiltaan ja epäterveellisempää.


      • ......

        Ne on ne vieroitusoireet mitä huumeista tulee. Olet addikti.


    • teetäti

      Vaihda teehen. olen koko ikäni juonut paljon teetä (olen nyt viisikymppinen). Teetä menee 3-10 dl päivässä, siis normiteetä ja haudutettuna. teestä tulee hyvä olo, lisäksi flavonoidit ym. hyvät aineet ovat teessä. Harvoin juon kahvia, ja aina tulee ilmavaivoja, rauhaton ja muutenkin huono olo. Aamu alkaa aina teellä lusikallinen hunajaa.

    • hephep.

      No kuule.. Kysehän ei ole sulla kahvista, vaan siitä sinkistä, joka on saattanu hieman buustata testosteronitasojasi.
      Kyllä kahvi piristää ja ehkäisee masennusta.. Minusta tulee apaattinen ilman kahvia.

    • sumppia koneeseen

      oli pakko lopettaa kahvin juonti kun aina kahvi motin jälkeen alkoi panettamaan ihan helevetisti, kyrp.ä oli kuin rautakanki ja teltta pystössä koko aika.

    • jorma 10"

      Myös magnesiumin puute voi aiheuttaa paniikkikohtauksia, kahvi sisältää runsaasti magnesiumia. Kahvin antioksidantit, flavonoidit estävät mm. syöpää. Kahvin sekaan maitoa, muttei sokeria, niin kahvin happoja saa neutraloitua. Kahvi estää aikuisiän diabetestä (sokeritautia), joka on tutkittua tietoa. Kuten aloittaja toteaa, ahvin on todellakin epäilty vaikuttavan dopamiiniaineenvaihduntaan -> Parkinsonin tautia ehkäisevästi. Kahvi, kuten myös tee on diureetti, joka poistaa vesiliukoisia vitamiineja elimistöstä (kuten C- ja B-vitamiinit). Nesteenpoistolääkkeet vaikuttavat tietty seksiin, jos nestettä poistuu elimistöstä runsaasti seisonnan aikana. Paljon plussaa ja myös miinuspuolta, kahvista kun puhutaan. Suodatinkahvi (suodattimeen jää joitain haitta-aineita) on kuulemma terveellisempää kuin pannukahvi.

      • nutritionist

        Ainoa, mikä tuossa piti paikkansa, oli että kofeiini on diureetti. Kofeiini aiheuttaa kehon happamoitumista estämällä munuaisia poistamasta virtsahappoja verestä virtsaan.

        Vaikka kahvissa on magnesiumia, sillä ei ole mitään merkitystä, koska kofeiinin aiheuttama happamoituminen vie jopa kalkit luustosta. Kahvin/kofeiinin tiedetään aiheuttavan osteoporoosia. Kalsium, magnesium ja kalium ovat kofeiinin "vastamyrkkyjä" sikäli, että ne neutraloivat verestä kofeiinin happojäämiä.

        Ei ole olemassa ainuttakaan tieteellistä tutkimusta, joka pystyisi osoittamaan, että lahvilla olisi edes jotain positiivista terveysvaikutusta. Kofeiinin haitallisuudesta sen sijaan on huomattava määrä tietoa.


      • irish coffee
        nutritionist kirjoitti:

        Ainoa, mikä tuossa piti paikkansa, oli että kofeiini on diureetti. Kofeiini aiheuttaa kehon happamoitumista estämällä munuaisia poistamasta virtsahappoja verestä virtsaan.

        Vaikka kahvissa on magnesiumia, sillä ei ole mitään merkitystä, koska kofeiinin aiheuttama happamoituminen vie jopa kalkit luustosta. Kahvin/kofeiinin tiedetään aiheuttavan osteoporoosia. Kalsium, magnesium ja kalium ovat kofeiinin "vastamyrkkyjä" sikäli, että ne neutraloivat verestä kofeiinin happojäämiä.

        Ei ole olemassa ainuttakaan tieteellistä tutkimusta, joka pystyisi osoittamaan, että lahvilla olisi edes jotain positiivista terveysvaikutusta. Kofeiinin haitallisuudesta sen sijaan on huomattava määrä tietoa.

        "nutritionist" kertoo: "Ei ole olemassa ainuttakaan tieteellistä tutkimusta, joka pystyisi osoittamaan, että lahvilla olisi edes jotain positiivista terveysvaikutusta". Kannattaisi katsoa vaikkapa Kansanterveyslaitoksen tutkimuksia, jotka osoittavat että runsaasti kahvia juovilla on pienempi riski sairastua aikuisiän diapetekseen.


      • nutritionist
        irish coffee kirjoitti:

        "nutritionist" kertoo: "Ei ole olemassa ainuttakaan tieteellistä tutkimusta, joka pystyisi osoittamaan, että lahvilla olisi edes jotain positiivista terveysvaikutusta". Kannattaisi katsoa vaikkapa Kansanterveyslaitoksen tutkimuksia, jotka osoittavat että runsaasti kahvia juovilla on pienempi riski sairastua aikuisiän diapetekseen.

        Nuo kansanterveyslaitoksen tutkimukset on tuotettu kahviteollisuuden rahoilla kahvin myynnin lisäämiseksi. Ne ovat tilastotutkimuksia, eivät tieteellisiä tutkimuksia. Tilastoja on tulkittu ilman lääketieteellistä asiantuntemusta siten, että tulos vastaa tutkimuksen rahoittajan toivomuksia.

        Kofeiini aiheuttaa aikuisiän diabetesta heikentämällä kehon insuliiniherkkyyttä. Sen on todettu heikentävän myös diabeteksen lääkehoidon tehoa.


    • Tee linjalla

      Kolmas viikko itsellä menossa ilman. Mutta korvikkeena käytän teetä. Olotila ei ole juuri muuttunut, mitä nyt kahvihammasta kolottaa jos jos sattuu kahvin hajun haistamaan.

      • nutritionist

        Teessä on kofeiinia puolet kahviin verrattuna. Vasta kun lopettaa kokonaan, alkaa keho puhdistua kofeiinijäämistä.


    • ile_vm56

      Joitakin vuosia sitten oli itsellä sama ongelma kuin useilla muillakin... Mietin että onko pää pehmenemässä kun ahdistaa ja hermostuttaa. Muistin jostakin kulleeni että kahvilla voisi olla vaikutusta, haeskelin netistä tietoa ja asia vahvistui monista ihmisten kokemuksista. Jätin kahvin pois ja korvasin sen vihreällä teellä, olo ollut erinomainen, ei ahdista eikä purista...
      Mietin vaan että jos olisin mennyt lääkäriin, olisi varmaan määrännyt purkin rauhoittavia lääkkeitä, eikä olisi kysellyt esim. kahvin käytöstä. Samalla olen miettinyt onko muitakin vastaavia aineita jotka vaikuttavat negatiivisesti hyvinvointiimme...? Valitettavasti lääkäreitä ei kiinnosta mennä ns. juurille selvittämään mahdollisia ongelman aiheuttajia. Onneksi on tämä netti josta voi hakea muitten kokemuksia.

    • Kahviporskutus

      Koko kansa on koukussa stimulanttiin, mahakaan ei enää toimi ilman. Tämä on kielletty näkökulma aiheeseen, antakaa sen siis mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

    • Kyllä,,liikaa kahvia niin sillä on päinvastainen vaikutus. Kahvinjuontia en kuitenkaan jätä. Nyky tutkimuksissa sillä on paljon luultua myönteisempiä vaikutuksia. kohtuus kuitenkin.

    • itsekuria vailla

      Voi kunpa minäkin pystyisin lopettamaan kahvinjuonnin... ja tupakoinnin! Kummatkin kuuluu mulla valitettavasti niihin päivittäisiin pakollisiin rutiineihin joita ilman mikään ei suju. Ensimmäiseksi kun herään pistän kahvin tippumaan ja sitten käärin sätkän. Kahvia menee vähintään pannullinen, yleensä kaksi tai jopa kolme. Vähentää olen kyllä yrittänyt ja tiedän kokemuksesta, että ahdistus ja paniikkioireet helpottaisivat ja jatkuva vessassa ravaaminenkin loppuisi jos jättäisin kahvin, mutta toistaiseksi ei ole onnistunut. Ainoastaan jos olen joutunut ottamaan rauhoittavia, niin silloin olen ollut ilman, koska kahvi vie ainakin minulla rauhoittavien vaikutuksen mennessään.

    • kahvin ystävä

      Olen lukenut jostain, että kahvin juonti ehkäisee dementiaa. Kahvi on hyvää ja parempi seurustelujuoma, kuin viini tai kalja...

      • nutritionist

        Kahvi ei ehkäise dementiaa, se aiheuttaa sitä. Tai siis kahvissa oleva kofeiini. Nuo kahvin terveellisyyttä hehkuttavat tutkimukset ovat tilastotutkimuksia, joita tulkitsevat kahviteollisuuden palkkalistoilla olevat tutkijat.

        Kofeiini aiheuttaa dementiaa kiihdyttämällä hippokampuksen solukuolemaa ja estämällä uusien solujen syntymistä. Tästä on useampia tieteellisiä tutkimuksia.


      • Jjlkcjnvhjk

        Eiku just päinvastoin, se vähentää dementian puhkeamista, toi aiheuttaa on lööperiä.


    • tired.

      kahvi on kurapaskaa eikä vaikuta mitenkään

    • kahvin ystävä

      Onneksi kaikilla on vapaus valita juoko esim. kahvia vai kurapaskaa, en kyllä tiedä mitä se kurapaska on , en ole koskaan maistanut. Keitän aina kunnon kahvit ja juon kahvin laatu kupeista, maistuu hyvältä.

    • kahvihuumemyrkky?

      Mielipiteitä TAAS edestakaisin. Kuten vitamiineista ja hivenaineista.
      Ainoastaan D-vitamiinista taitaa olla yksimielisyys, että lisää on saatava.
      D:stäkin sitten määrästä riidellään. Muka 10 ug riittää, toiset ottavat 50 ug

    • Paska maailma

      Ilman kahvia tulee järjetön migreeni, pakko saada ainakin 4-6 kuppia päivässä. Muuten on helvetti irti.

      • nutritionist

        Migreeni aiheutuu kehoo kertyneistä kofeiinin aineenvaihduntatuotteista. Kofeiini siis ensin aiheuttaa migreenin, sitten se pahentaa sitä kun lopetat käytön, mutta kun kehosi on puhdas aineesta, katoaa migreenikin lopullisesti.


    • fsad2

      Minulla oli tässä viikko että join aamulla kupin kahvia ja koulun jälkeen 5 kuppia (mitallista) melko peräperään. Koko ajan voimat vähissä ja väsytti.

    • Green tea

      Kun kirjoitatte tähän ketjuun, niin vastatkaa aloittajalle, että nämä tulevat aikajärjestykseen.
      Tässäkin on kohta 100 vastausta, jotka kaikki ovat "vihreillä", mutta paljon on tuolla välissä, jota ei hevin löydä. Aiheuttaa dorkaa etsimistä.

    • nutritionist
    • sivistynyt mies

      Itse olen juonut kahvia 10 kupillista päivässä n. 20 vuotta ja hyvin olen virkeänä pysynyt. En juo kuitenkaan mitään kauppojen paskakahveja vaan sivettikissakahvia.

      • -------->>

        Oletko tehnyt kahvia omasta ulosteesta?
        Se tulee paljon halvemmaksi, ja vastaa kissan suolen tuotosta niin maultaan kuin tuoksultaan.


      • kopiluwak
        -------->> kirjoitti:

        Oletko tehnyt kahvia omasta ulosteesta?
        Se tulee paljon halvemmaksi, ja vastaa kissan suolen tuotosta niin maultaan kuin tuoksultaan.

        Ei sitä ulosteesta tehdä, vaan ruuansulatuksen läpikäyneistä kahvimarjoista


      • Kukko4
        -------->> kirjoitti:

        Oletko tehnyt kahvia omasta ulosteesta?
        Se tulee paljon halvemmaksi, ja vastaa kissan suolen tuotosta niin maultaan kuin tuoksultaan.

        Siinä varmaan kahvinasiantuntia ,varmaan menee juhlamokka ,saludo,Mitä nämä vaaleapaahtoset ovatkaan ,Käy hakemassa Vietnamista ,Buon Ma tuhot laatua , tai thaimaalaista ,Mirrikahvia ,, Mutta vietnamilaiset kahvit ovat parempia laadullisesti , Lähden vuodenkahvit hakemaan Vietnamista 35kg säilyttää pakkasessa ,säilyvyydentakia ,kahvi täytyy säilyttää erittäin kylmässä ei väljähdy , Eii muuta kun hyviä kahvihetkiä kaikille asiantuntijoille ,terv, Kukko


    • Terveyden.P

      Kahvi on sama kun löisi sairasta hevosta ruoskalla menemään eteenpäin. Hetken piristää ja sitten myrkyt ampuu moninkertoisesti takaisin. Paholaisen keksintö ravintona.

    • juo kahvia orja

      Kahvi pitää kapitalismin rattaat pyörimässä.

    • ⵋⵁⵣⵙⴿⵎⵄⵒⵖⴲⴺ
    • Itse taas olen kuin persiiseen ammuttu karhu ja väsynyt ennen kuin saan kahvia, ja eron huomaavat kaikki :)

    • kofeiiniakofeiinia

      Opittujen kaavojen rikkominen ja elämänmuutos on tosiaan vaikeaa... Mutta miten kahvista luopuminen tuntuu jotenkin niin ylivoimaiselta? Olen elämässäni luopunut mm. alkoholista, sokerista, lihasta, maitotuotteista... Tupakointia olen pystynyt vähentämään niin, että ennen meni 2-3 askia, mutta nyt 5-10 savuketta päivässä... Mutta kahvista luopuminen ei yrityksistä huolimatta onnistu! Mitä kahvin tilalle aamuihin ja iltapäiviin? Teetä olen aina tottunut juomaan iltaisin eikä se maistu aamulla tai iltapäivällä. En välitä mistään mehuista tai smoothieista... Ei sitä nyt pelkkää vettäkään oikein voi aamiaisella juoda...

    • Kahvimonsteri

      Laitoimpa taas kahvia tulemaan. Se on terveellistä.
      Minä juon nyt kahvia.
      Vuorokaudessa juon noin kolme litraa ja se on vahvaa kahvia.
      Monesti menee enemmänkin.

      Kiitos teille kun luitte.

    • hera 10000

      Mulle tuli taas huonovointisuutta rasvattomasta maidosta, olo parani kun lopetin kyseisen tuotteen käytön.

    • kaveri

      Minä juon 3 isoa mukia kahvia ja olen virkeä nukun hyvin minun unensaantia ei kahvi haittaa. Sinulla taitaa oireet merkitä jotain muuta? Oletko ehkä masentunut oireet viittaavat siihen? Kahvin vaikutus on piristävä niin ainakin minulla kofeiini on piriste johon on tietty riippuvuus jos, esm. Jätän aamu kahvin väliin niin minulle tulee päänsärky kahvin juotuani se häviää tosi nopeasti.

    • molla-'''maija

      kahvi poistaa nestettä ( ehkä väsy siitäkin ) yhtä kuppia kohden pitäs aina juoda lasi vettä.

    • kkkik

      No turhaan syytät kahvia kaikesta. Ohut iho on voinut ihan hyvin johtua nesteytyksen puutteesta, vitamiinien syönti on hyvä asia mutta miksi et niitä ennen ole syönyt? Ei ihmekään jos väsyttää, jos ei vitamiineja ole saanut mistään vasta kuin nyt ja syömisetkin varmaan sulla olleet mitä on.

      Kofeiini estää mineraalien imeytymistä, tilapäisesti. Kahvin kanssa jos jotain lisäravinnetta ottaa, ei siitä yhtä paljoa imeydy kuin ottaisi erillään. Samalla tulee kustua pois.

      Kortisoli, stressihormoni, korkealla kahvinjuonnilla on hyvinkin mahdollista mutta 5 kuppia on vielä keskivertoa helposti.

      Jos siloa naamaa haluat niin aamupesujen yhteydessä ihan perus kosteutta naamaan. Rypyt vähenee varmasti.

    • Modafiniili

      Kofeiini on kaikenkaikkiaan varsin myrkyllinen ja addiktoiva kemikaali, harmi että juuri sillä on näin vahva yhteiskunnallinen asema. Nykyään on olemassa huomattavasti vähähaittaisempia piristeitä, enkä tarkoita nyt huumausaineita vaan esimerkiksi narkolepsialääke modafiniiliä ja muita nootropiineja. Näillä on piristävän vaikutuksensa lisäksi myös positiivisia vaikutuksia muistiin ja oppimiskykyyn ylipäätään. Harmi vain että ovat reseptilääkkeitä - ja ilman syytä, näitä kun ei juuri voi väärinkäyttää.

      • metamphetamiini

        Miksi luonnontuotteen vaihtaminen keinotekoisiin myrkkyihin ei kuulosta kovin houkuttelevalta?


      • Modafiniili
        metamphetamiini kirjoitti:

        Miksi luonnontuotteen vaihtaminen keinotekoisiin myrkkyihin ei kuulosta kovin houkuttelevalta?

        Toivottavasti olet trolli. Modafiniili ei ole myrkyllistä, siitä ei tekemälläkään saa sellaista. Modafiniili ei aiheuta minkäänsortin terveydelle haitallisia vaikutuksia. Kofeiini sen sijaan voi aiheuttaa sydän- ja verenpaineongelmia, paniikkikohtauksia, ahdistusta ja sillä ei ole edes vaikeaa saada itseään hengiltä jos haluaa.
        Kuvitteletko myös kokaiinin ja morfiinin olevan terveellisiä ja haitattomia vain koska ovat luonnontuotteita?


      • Talidomidi?
        Modafiniili kirjoitti:

        Toivottavasti olet trolli. Modafiniili ei ole myrkyllistä, siitä ei tekemälläkään saa sellaista. Modafiniili ei aiheuta minkäänsortin terveydelle haitallisia vaikutuksia. Kofeiini sen sijaan voi aiheuttaa sydän- ja verenpaineongelmia, paniikkikohtauksia, ahdistusta ja sillä ei ole edes vaikeaa saada itseään hengiltä jos haluaa.
        Kuvitteletko myös kokaiinin ja morfiinin olevan terveellisiä ja haitattomia vain koska ovat luonnontuotteita?

        Se seikka pelkästään, että kyseessä on reseptilääke, pitäisi herättää jo kysymyksiä modafiniilin turvallisuudesta...

        Ja KAIKKI on myrkyllistä sopivassa määrässä nautittuna, jopa vesi (joskin sitä pitää nauttia aika rutosti että siitä olisi haittaa...) Joten väite että kyseistä valmistetta "ei voi väärin käyttää" on paitsi virheellinen, myös vaarallinen.

        Tässä vielä linkki päätökseen, missä todettiin että sitä tulee määrätä VAIN narkolepsiaan.
        http://www.ema.europa.eu/docs/fi_FI/document_library/Referrals_document/Modafinil_31/WC500099177.pdf


      • Modafiniili
        Talidomidi? kirjoitti:

        Se seikka pelkästään, että kyseessä on reseptilääke, pitäisi herättää jo kysymyksiä modafiniilin turvallisuudesta...

        Ja KAIKKI on myrkyllistä sopivassa määrässä nautittuna, jopa vesi (joskin sitä pitää nauttia aika rutosti että siitä olisi haittaa...) Joten väite että kyseistä valmistetta "ei voi väärin käyttää" on paitsi virheellinen, myös vaarallinen.

        Tässä vielä linkki päätökseen, missä todettiin että sitä tulee määrätä VAIN narkolepsiaan.
        http://www.ema.europa.eu/docs/fi_FI/document_library/Referrals_document/Modafinil_31/WC500099177.pdf

        Et selvästi ole perehtynyt aiheeseen joten siitä on aivan turhaa väitellä.
        Aivan totta tuo veden potentiaalinen "myrkyllisyys", hyvä esimerkki, mutta kofeiini vain sattuu olemaan verrainnollisesti paljon "myrkyllisempää" kuin modafiniili. Itsemurhaa ON yritetty modafiniilillä mutta tästäkin jättimäisestä annoksesta selvittiin verrattain vähillä oireilla. Kofeiini olisi verrainnollisesti yhtä suurella annoksella tappanut hyvin suurella todennäköisyydellä.
        Ja tuo reseptilääkeasia nyt vain sattuu olemaan päin persettä. Et voi vedota johonkin viralliseen lääketeollisuuden dokumenttiin todistaaksesi että sen kuuluu olla ainoastaan narkolepsiakäyttöön.


      • narkkiss
        Modafiniili kirjoitti:

        Et selvästi ole perehtynyt aiheeseen joten siitä on aivan turhaa väitellä.
        Aivan totta tuo veden potentiaalinen "myrkyllisyys", hyvä esimerkki, mutta kofeiini vain sattuu olemaan verrainnollisesti paljon "myrkyllisempää" kuin modafiniili. Itsemurhaa ON yritetty modafiniilillä mutta tästäkin jättimäisestä annoksesta selvittiin verrattain vähillä oireilla. Kofeiini olisi verrainnollisesti yhtä suurella annoksella tappanut hyvin suurella todennäköisyydellä.
        Ja tuo reseptilääkeasia nyt vain sattuu olemaan päin persettä. Et voi vedota johonkin viralliseen lääketeollisuuden dokumenttiin todistaaksesi että sen kuuluu olla ainoastaan narkolepsiakäyttöön.

        Oletko lääkkeiden väärinkäyttäjä? Jos käytät tuota muuhun kuin narkolepsian hoitoon käytät niitå väärin ja olet väärinkäyttäjä


      • Talidomidi?
        Modafiniili kirjoitti:

        Et selvästi ole perehtynyt aiheeseen joten siitä on aivan turhaa väitellä.
        Aivan totta tuo veden potentiaalinen "myrkyllisyys", hyvä esimerkki, mutta kofeiini vain sattuu olemaan verrainnollisesti paljon "myrkyllisempää" kuin modafiniili. Itsemurhaa ON yritetty modafiniilillä mutta tästäkin jättimäisestä annoksesta selvittiin verrattain vähillä oireilla. Kofeiini olisi verrainnollisesti yhtä suurella annoksella tappanut hyvin suurella todennäköisyydellä.
        Ja tuo reseptilääkeasia nyt vain sattuu olemaan päin persettä. Et voi vedota johonkin viralliseen lääketeollisuuden dokumenttiin todistaaksesi että sen kuuluu olla ainoastaan narkolepsiakäyttöön.

        Puhe kuitenkin oli kuitenkin kahvista eikä kofeiinista pelkästään, ja ymmärtääkseni modafiniiilin toimintavaikutusta ei tällä hetkellä tunneta, ainoastaan se että se toimii hyvin narkolepsian lääkkeenä (hyödyt suuremmat kuin haitat). Kyse myöskään ei ole lääketeollisuuden dokumentti, vaan EMA:n (euroopan lääkevalvontaviraston) päätös asiasta, joka puolestaan pohjustautuu tutkimuksiin ja selvityksiin. JOS se on niin vaaratonta kuin sanot, se voi tulla aikanaan käsikauppalääkkeeksi niin kuin moni muukin lääke, jolloin se on kaikkien saatavana. Itsemurhaan pillereiden napsiminen ei ole myöskään ainoa tapa käyttää väärin lääkkeitä, tai muutenhan esim. ulostelääkkeitä ei voisi käyttää väärin (ja kuka #!% käyttää niitä itsemurhaan...?). Kiinnostaisi tietää mihin lähteeseen omat tietosi modafiniilista perustuu, voiko heittää linkkiä?

        Mutta lähtökohtana on kuitenkin se, että lääkkeitä ei pitäisi missään nimessä napsia turhaan, eikä siihen tule myöskään kehottaa. Varsinkin jos elämäntapamuutokset hoitaa saman asian.

        Varsinaiseen asiaan liittyen kahvi on kuitenkin todettu ihan ookooksi aineeksi, tehon saamiseksi riittää kuitenkin 1-2 kuppia vallan mainiosti. Eikä se tietysti sovi virtsatiehäiriöistä kärsiville. Eikä kofeiiniyliherkille henkilöille. Mutta se, että kaikki ei sovi kaikille, taitaa edelleen päteä tässä. Itse juon lähinnä 0-1 kuppia kahvia per päivä, ja sekin useimmiten ihan piristystarpeeseen. Huonona tapana on myös toisinaan ottaa energiajuomapullo (mieluiten sokeriton) piristämään aivoja. Epäilys on vahva, että jos nukkuisin yöuneni kunnolla, tähänkään ei olisi niin suurta tarvetta. ;)


      • Modafiniili
        Talidomidi? kirjoitti:

        Puhe kuitenkin oli kuitenkin kahvista eikä kofeiinista pelkästään, ja ymmärtääkseni modafiniiilin toimintavaikutusta ei tällä hetkellä tunneta, ainoastaan se että se toimii hyvin narkolepsian lääkkeenä (hyödyt suuremmat kuin haitat). Kyse myöskään ei ole lääketeollisuuden dokumentti, vaan EMA:n (euroopan lääkevalvontaviraston) päätös asiasta, joka puolestaan pohjustautuu tutkimuksiin ja selvityksiin. JOS se on niin vaaratonta kuin sanot, se voi tulla aikanaan käsikauppalääkkeeksi niin kuin moni muukin lääke, jolloin se on kaikkien saatavana. Itsemurhaan pillereiden napsiminen ei ole myöskään ainoa tapa käyttää väärin lääkkeitä, tai muutenhan esim. ulostelääkkeitä ei voisi käyttää väärin (ja kuka #!% käyttää niitä itsemurhaan...?). Kiinnostaisi tietää mihin lähteeseen omat tietosi modafiniilista perustuu, voiko heittää linkkiä?

        Mutta lähtökohtana on kuitenkin se, että lääkkeitä ei pitäisi missään nimessä napsia turhaan, eikä siihen tule myöskään kehottaa. Varsinkin jos elämäntapamuutokset hoitaa saman asian.

        Varsinaiseen asiaan liittyen kahvi on kuitenkin todettu ihan ookooksi aineeksi, tehon saamiseksi riittää kuitenkin 1-2 kuppia vallan mainiosti. Eikä se tietysti sovi virtsatiehäiriöistä kärsiville. Eikä kofeiiniyliherkille henkilöille. Mutta se, että kaikki ei sovi kaikille, taitaa edelleen päteä tässä. Itse juon lähinnä 0-1 kuppia kahvia per päivä, ja sekin useimmiten ihan piristystarpeeseen. Huonona tapana on myös toisinaan ottaa energiajuomapullo (mieluiten sokeriton) piristämään aivoja. Epäilys on vahva, että jos nukkuisin yöuneni kunnolla, tähänkään ei olisi niin suurta tarvetta. ;)

        Modafiniiliä käyttää nootropiinina varsin suuri määrä opiskelijoita, ammatti-ihmisiä ja kaikenlaisia suorittajia ja ilman haittavaikutuksia, ilman dependenssiä, ilman viihdekäyttöä ja ilman melkeinpä mitään negatiivista. Mene itse lukemaan kokemuksia. Modafiniili ei aiheuta suurinakaan annoksina ihmiselle hyvänolontunnetta eikä kyllä pahanolontunnettakaan. Se ei myöskään ole mikään klassinen "stimulantti", vaan ainoastaan luo neutraalin virkeystilan ja parantaa todistetusti myös muistia ja muutoinkin oppimiskykyä.


    • Ei D2

      Olen kokeillut teetä aamulla, mutta eihän siitä tullut mitään.
      Koko päivän unelias olo.

      D-vitamiinista joku väitti ettei piristä. Minä huomasin merkittävän piristymisen D3-vitamiinista. Käytänkin 75-100 mikrogrammaa päivässä.

    • 2+6

      Minulla on päinastoin. Ammulla joudun kahvit, että herään ja kahvi auttaa.

    • aehaeh

      Sinänsä mielenkiintoista luettavaa. Itseltä löytyy kyllä kaikkea vatsavaivoista hermostuneisuuteen yms. mutta sitä olen aina pitänyt vain osana temperamenttia. Ja mitään vertailukohtaa ei aikaisempaan saa, kun kahvin maistelu alkoi 4 vanhana ja Hard Core kittaaminen 6 vanhana. Kaksi kertaa koittanut lopettaa, mutta en siinä kahden kuukauden aikana huomannut suuriakaan eroja paitsi kahvihampaan kolotuksen. Nykyään juon, mutta en läheskään niin paljoa mitä joskus (6-10 mukillista mitkä eivät olleet mitään pieniä kuppeja) ja on erittäin vaikea kuvitella millä kahvinkin korvaisi varsinkin aamulla jolloin sitä on miltei pakko saada.

      • nutritionist

      • Makisäi

    • kahvitar2

      Kahvi pääasiallisesti stimuloi. Jos se lisää väsymystä,olet ehkä jo valmiiksi väsynyt.
      Kun tunnistan olevani hermona en ota kahvia paljon. Kyllä se lisää tietyissä
      tunnetiloissa ahdistusta ja varmaan panikoituminen on lähempänä.
      Suuri määrä kahvia laittaa minut ylikierrokselle, se on epämiellyttävää.
      Pari kolme kuppia päivässä virkistää sopivasti.Ja kahvi vaikuttaa yksilöllisesti toki.
      Kahvi antaa iloa ja liika sitä kääntyy itseä vastaan. Kuuntele itseäsi: opit huomaamaan rajasi.

    • erapentti

      Pitäisi pitää kahvi ja kofeiini erossa toisistaan. Itse olen kokeillut molempia, ja voin sanoa, että pelkkä kofeiiini (pillerimuodossa) toimii paremmin! (Vähemmin sivuvaikutuksia, kuten vatsaongelmia, päänsärkyä, huimausta. Ja sen lisäksi: helpompi annostella joka päivälle sopiva annos; joskus enemmän, toisinaan vähemmän, riippuen siitä mitä aikoo päivän aikana harrastaa. Muistettava: jatkuva korkea annostus syö voimia!)

    • Pitäis kyllä itsekin vähentää kahvin juontia kun se kuivattaa niin tehokkaasti varsinkin toleranssin kasvaessa....Ja jos on ahdistus- tai paniikkikohtauksia niin kannattaa ihan ensimmäikseks kokeilla kahvin juonnin lopettamista tai ainakin vähentamistä.

    • wrgwrt rt wrtw retw

      Kahvi saa aikaan myös raivokohtauksia, kuinkahan monta ihmistä kofeinistit ovat tappaneet ja pahoinpidelleet.

      • nutritionist

        Tuo pitää paikkansa. Vaikka lopetin kofeiinin käytön yli 5 vuotta sitten, minulla on vieläkin kofeiinijäämiä elimistössä, ja kun ne lähtevät liikkeelle, raivokohtaukset ovat osa oireita. Myös eräs potilaani kertoi samaa.

        Olen täysin vakuuttunut siitä, että kofeiinin käytöllä on olennainen osa väkivalta- ja henkirikoksissa aiheuttamansa psykoottisuuden takia.

        Alkoholi vielä pahentaa tilannetta poistamalla estoja ja sulattamalla kehoon kiteytyneitä kofeiinijäämiä.


      • No ei kai...
        nutritionist kirjoitti:

        Tuo pitää paikkansa. Vaikka lopetin kofeiinin käytön yli 5 vuotta sitten, minulla on vieläkin kofeiinijäämiä elimistössä, ja kun ne lähtevät liikkeelle, raivokohtaukset ovat osa oireita. Myös eräs potilaani kertoi samaa.

        Olen täysin vakuuttunut siitä, että kofeiinin käytöllä on olennainen osa väkivalta- ja henkirikoksissa aiheuttamansa psykoottisuuden takia.

        Alkoholi vielä pahentaa tilannetta poistamalla estoja ja sulattamalla kehoon kiteytyneitä kofeiinijäämiä.

        Nyt väkivaltarikokset johtuvatkin sitten kofeiinista? Alkoholi, bentsodiatsepiinit, SSRI-lääkkeet, matala verensokeri, geeniperimä... Mitä vielä?


      • Jjlkcjnvhjk
        No ei kai... kirjoitti:

        Nyt väkivaltarikokset johtuvatkin sitten kofeiinista? Alkoholi, bentsodiatsepiinit, SSRI-lääkkeet, matala verensokeri, geeniperimä... Mitä vielä?

        Kukas tommosta lööperiä puhuu, kofeiini aiheuttaa raivokohtausia? ei aiheuta, mulla vois tulla raivokohtauksia jos lopettaisin kofeiinin, eli päinvastoin.


    • toivo665

      Lopetin kahvin juonnin sen jälkee on seisona kunnolla,,
      vaikka ikäää kohta 70...kahvitta 4vuotta,,

      • lääkäriplanttu

        Olikos sitä ennen seissyt ollenkaan koskaan? Ja kestikö se 4 vuotta lopettamisesta ennenkuin alkoi ottaan eteen?


    • ***

      Lääkärin lantulle ja kaikille muille: Mä olen sensijaan kuntoillut 16 vuotiaasta asti enemmän tai vähemmän, ja tätä nykyä (30 v) jos punttisali on jäänyt puoleksi vuodeksi enkä ole lenkkeillyt, kylkeen alkaa sattua, on vetämätön olo sekä henkisesti että fyysisesti, vaikken masennusta ym henkistä sairastakaan. Olen kerran kokeillut puoli vuotta kahvitta. Vaikeaa oli, mutta alkuun päästyä täytyy sanoa, että kyllä kannatti!

    • motzkar86

      kahvin juonti loppui tähän jepa jee

    • mievaaaaaaaaaaaaaaaa

      kahvista voi vierottua yksinkertaisesti. juo tunniin-kahden välein yrttiteetä/vihreää teetä. ei tle päänsärkyä. se on niin yksinkertaista.

    • ex-kahvisti

      Mulla oli huomattavaa ylipainoa ja aloin laihduttaa päättäväisesti. Vaimoni on hirveä kahvinarkki ja siinä ohessa itsekkin rupesin enemmän juomaan myös ruon päälle ja välipaloiksi. Paino kyllä putosi tehokkaasti määtietoisen kuntoilun ja hyvän ruoan ansiosta mutta tuntui että sitä monien laihtuneiden ihannoimaa kevyttä ja energistä oloa ei tahtonut löytyä. Vedin vitamiineja purkeista ja liikuin lisää ja samalla tietysti vetelin sellaiset 6 -8 kuppia kahvia päivässä. Vasta kun erään ystäväni ehdottama tajusin vaihtaa kahvin rooibokseen ja vihreään teehen niin tuntui kuin oli päässyt ulos haarniskasta. Olo on nyt 3 kuukauden kahvittomuuden jälkeen kuin uudesti syntynyt. On se vaan helevetinmoista myrkkyä. Pari päivää takaperin erehdyin ottamaan kupin kahvia sukulaisen häissä niin tuli shokkimuistutus, maku oli kuvottava ja kun sen nyt sitten kohteliasuuttaan joi niin kohta vessasta näki ja kuuli että ei meikäläisen mahalle oikeen enää sopinut. Kaikille niille jotka tätä luette ja epäilette niin kokeilkaa. Ette voi kuin yllättyä. Varmasti vaikeita tilanteita tulee esim työpaikoilla kun kaikki juo mutta lopussa kiitos seisoo. Kahvi on ihan kiva piriste mutta moniko sitä juo niin harvoin että voisi sanoa sen piristävän oikeasti, lähes kaikki tuntemani kahvittelijat myöntävät pienen painostuksen jälkeen että oikesti sitä juodaan vieroitusoireiden välttämiseksi.

    • Myös kahvilakossa

      Kahvin juonti (ainakin epäsäännöllinen) aiheuttaa päänsärkyä, säännöllinen unettomuutta etenkin aamuöisin, naama on tosiaan kuin petolinnun p..seen näköinen ja väsyttää usein paitsi sen kahvikupillisen jälkeen, lopetin juuri ja olo on kohentunut huomattavasti eikä koko kahvi ole ollut mielessä parin viikon lakon jälkeen.

    • Kukko4

      Kukka tietää , sinä kyllä puhut täysinpotaskaa ,,, suomalaiset kahvilaadut ovat happosia ,, olen juonut erimaidenkahvia .Mutta vietnamilainen sanovat oravalaatu ,Buon Ma Thuot , se on tummaa,paksua ,suklaista , voit juoda vaikka 10 Kuppia päivässä (ei närästä suuri nautinto) keitän 2 suodatinpaperilla ei nosta verenpainetta , Suomessa juodaan pannunpesuvettä ,täällä ei paljon tiedetä kahvikulttuurista juuri mitään.

    • mi6

      Kahvin juonnista voi tulla ongelmia, jos esim. vatsan limakalvot ovat normaalia ohuemmat. Jos kuitenkin haluat saada piristystä aamuusi kahvilla, niin nauti se viileänä, jollloin se ei jää vatsalaukkuun lillumaan, vaan menee suolistoon suoraan. Kylmää vettä on myös hyvä nauttia samassa yhteydessä, niin säästyt niiltä paniikkikohtauksilta, mikäli sellaiseen on taipumusta.

    • Case_no_kaffein

      Ilmeisesti kannatti lopettaa se kofeiinin kittaaminen ja siirtyä KOKAIINIIN.

    • Exkahvinjuoja

      Kyllä olen ihan itsekkin todennut kahvin olevan haitaksi. Mun vanhemmat opettivat mut todella pienenä juomaan kahvia eikä kukaan ikinä rajoittanut jos join 8 kuppia päivässä vaikka olin alta 10 vuotias. Vasta vuosi sitten lopetin, olin kärsinyt alipainoista, masennuksesta ja nestetasapainon pahasta horjunnasta, tänäpäivänäkään en tunne mitään janon tunteita siitä syystä varmaankin johtuen mulle tulee väsymis kohtauksia ja silloin koen todella pahaa oloa ja kasvoissani on turvotusta. Ihme että pystyin lopettamaan juonnin kuitenkin. Olo on aina vain parempaan päin !

      • dfrtghyuj

        Vanhempasi ovat olleet id...tteja, luultavasti osittain johtuen heidän itsensä kofeinismista.


    • Kahvimies666

      Jos on yliherkkä kofeiinille, niin se on itseasiassa hyvä syy juoda kunnolla kahvia joka päivä. Siitä saa kovimmat pöhinät hehehehehehe.....!!!!!

    • gidi

      4-5 vrkilman kahvia mennyt,parempi olo eikä enää niinpaljon närästä tai ahdista.. kokeilen viimein lopettaa kokonaan, kuten ajoin olenkin ollut ilman. Eihän sitä mihinkään tarvitse. etenkään kun vaihdevuodet hikoiluttaa ja osteoporoosi on oven takana.. vaihdan teehen..

      • minulle_kahvia_kiitos

        Olen aikoinaan lukenut tutkimuksesta, jonka mukaan kahvinjuojien (kohtuullinen kahvinjuonti) keski-ikä on noin viitisen vuotta korkeampi kuin kahvia juomattomien . En osaa enää antaa linkkiä tuohon tutkimukseen, koska luin sen aikaa sitten. Googlettamalla löytyy myös tietoa, kuinka kahvi ehkäisee ja lievittää Alzheimerin tautia. Kahvinjuonti ilmeisesti ehkäisee myös maksakirroosia uusien tutkimusten mukaan. Googlettamalla myös löytyy tietoa, että kahvi vähentää malignin melanooman riskiä. Kahvissa on antioksidantteja, jotka suojaavat elimistöä. Itse juon kahvia aamuisin pari kupillista ja vihreää/valkoista teetä iltaisin 1-2 kupillista ihan antioksidanttien vuoksi.


    • Mies49L

      Olen aina ollut kova kahvinjuoja. Päivän aikana mennyt noin litra viimeisten 15 vuoden aikana. Nyt olen ollut juomatta 8pv. Aluksi 3pv pääkipua joka hoitui buranalla. Viimeiset päivät ovat sitten olleen aivan mahtavia, energiaa on ollit valtavasti joka johtuu loistavista yöunista. Mahan toiminta on normaalia ja jotenkin olo päivän aikana on tasaisempi/vakaampi.

      • Mies49L

        Viikon päästä tulee 3kk ilman tippaakaan kahvia. Edellämainitut parannukset olotilassa ovat pysyneet!


    • dödösääerfååf

      Moikka.

      Kertokaas miksi kaikki tutkimukset nykyisin vaan ylistävät kahvin hyötyjä ja lähes ilkkuvat vanhoja "keksittyjä" haittavaikutuksia. Kaikkien entisten tutkimusten tulokset on lähes mitätöity. Uskon kyllä, että kahvista on terveyshyötyjäkin, ei siitä ole kyse.

      Mun on vissiin pakko lopettaa viimeinkin kahvittelu. Ikä kohta 37v ja kahvinjuontia takana noin 15v ~ 3-6 kuppia päivässä.

      Havaitut hyödyt:

      - Tapa/maistuu hyvältä/riippuvuus.

      Haitat:

      - Hommattu palleatyrä muut mahtavat vittumaiset ylävatsa- ja ruokatorvioireet. Jippii.
      - Itsellä vaikuttaa kai vahvasti hermostoon supistaen verisuonia tai jotain. Muutaman kupin jälkeen käden ja välillä jalat ihan jäässä särkee ja puristaa vasenta ylärintaa ja vasemman puolista kättä (sydämeen viittaavia oireita), johtuen ilmeisesti tästä verisuonien supistumisesta. Erityisesti jos joskus sattuu vetämään röökin kahvin kanssa niin on todella tukala olo pitkän aikaa. Nämä oireet alkoivat vasta noin 5 vuotta sitten, enkä osannut heti niitä kahviin yhdistää.

      En usko läheskään kaikilla olevan näin, mutta itselleni voisin sanoa kahvin sopivan minulle aika huonosti :) Kannattaisiko kokeilla lopettaa vihreällä teellä?

      • Anonyymi

        Voi samperi samoja oireita, nyt loppu kahvin juonti.


    • Mies49L

      Hiukan yli 6kk kahvitta. Hetmosto toimii nyt normaalisti ja olo on mahtava. Verenpaineet korjutuneet 140/90 tasosta lukemiin 125/80 (viimeisten 2kk mittauksien mukaan).
      Lokakuun alusta lopetin kokonaan alkoholin käytln (noin 20 annosta viikossa vuosien ajan).
      Tämän seurauksena nukun heräämättä 7-8 tuntia yössä ja olo on sen mukainen.

    • ostaisinkosamoja

      Kovaa on uhoilu. Aloittajakin jo 15 vuotiaana näytti väsyneeltä vanhukselta mutta lopetettuaan kahvinjuonnin näytti heti kuukauden kuluttua jo 5 vuotta nuoremmalta eli korkeintaan 10-vuotiaalta kun nenän varresta on alkanut hävitä tummat jäljet kuten silmien ala.
      Mitähän sieniä nauttinut kirjoitellessaan tuollaisia?

    • hulk

      itseä alkanut myös epäilyttämään kahvin juonti. noin 2-3 kuppia tulee juotua päivässä, 4 jos juo niin tulee karmea olo. alkaa hermostuttamaan, hikoiluttamaan, paniikkikohtaus oireita, pyörryttämään, uni kärsii yms. olen välillä ollut viikon ilman kahvia ja jotenkin tunnen itseni vahvemmaksi ihmiseksi ilman kahvia. sosiaaliset tilanteet menevät paljon paremmin ja helpompi jotenkin toimia ihmisten kanssa on jotenkin paljon määrätietoisempi ja vakaampi. myös urheilu sujuu huomattavasti paremmin. syke pysyy paljon matalampana niin lenkillä kuin salilla, aamu verenpaineetkin/syke ovat paljon matalemmat. tästä johtuen ajattelin taas lopettaa kahvin juonnin, toivottavasti malttaisin olla juomatta pidemmän aikaa niin näkisi pitkäaikaisen vaikutuksen paremmin. siihen kun tulee niin helposti lipsahdettua uudestaan koska sehän on niin "harmitonta".

    • veeäm43

      Menetetyt mahdollisuudet?
      Aamuisin, 2h ennen salille lähtöä juon mukillisen vahvaa, tummmapaahtoisa kahvi. En syö mitään. Treenin jälkeen, kuutena aamupäovänä juon salilla sen laihaa luirukahvia suuren lasillisen.
      Kotona juon mukillisen samaa, vahvaa kahvia kuin ammuisinkin.
      Joskus, jossakin välissä juon yhden lisäkahvin.
      Mukilliseni ovat noin 2 - 2,5dl.

      Miten hyvässä kunnossa olisinkaan ilman kahvittelua? Tiedän kyllä, että pari tuntia ennen salille lähtöä pitäisi syödä jotain hiilaripitoista. puuro olisi poikaa mutta kun ei maistu.
      En ota kuntoiluani niin vakavasti.

      Salieväänä minulla on 0,5l kaakaota.

      • hulk

        mielenkiinnosta laittaisitko hieman tietoja itsestäsi:paino,pituus/tuloksia:penkki,mave,kyykky. miten tämä kahvi toimii ja tuo tuloksia sali harrastuksessa.


    • Jjlkcjnvhjk

      Ite alotin kahvin juonnin jo alle 10v ja enkä todellakana lopeta, se on niin hyvää ja potkua antavaa että, ei juurikaan haittavaikutuksia oo ollu, jos ei oteta närästyksiä lukuun, en varmaan pystyis lopettaan, ja ny jo 50v rupee lähenee, kuivaahan se periaattessa, mikä ei ole mitenkään vaarallista, ohan sillä diurettinen vaikutus kyllä, mut ei kuivata ihan kuten vois antaa ymmärtää, kahvi mielestäni auttaa aineenvaihdunnassa ja ulostus-tarve :on selvä. Se antaa potkua, kyllä ja musta se oman kokemuksen mukaan parantaa mielialoja, parantaa muuten muistia. Kysymys on kuin paljon sitä juo, enkä tarkoita että liika olis haitallista, yks haitta on että nukkuu huonommin. Mut päihteistä se ei käy.

    • Jjlkcjnvhjk

      Kahvi päihteenä on liioiteltua, musta kahvin epätervveelisyyttä liioitellaan.

    • Jjlkcjnvhjk

      Mulla on sillee että yks mukillinen kahvia tökkii helpommin ja mut si ku se rupee maistuun entistä paremmalta ja paremmin ni loppuu närästys ja tökkiminen, ja tuleeko Super-man olo. Musta kyllä kun kahvia juo tarpeekseen ni rupee panettaan helvetisti, on se koettu monta kertaa jo. Ja kahvista voi tulla kipeeks, voi nostaa kuumeenki, sekin on koettu jo, liikaa kahvia, voi se olla vieroitusoireetki?

    • Anonyymi

      Kahvin juonnin vähentäminen vaikutti nukkumiseen positiivisesti.

      Sokerin käytön lopetin aikoja sitten.

      Ruokajuomana vesi on hyvä. Samoin sauvakävely sekä retkillä vesi on ok.

      Pääkipu tietty ikävää mutta niistäkin pääsee eroon.

    • Anonyymi

      Minulla parani seisokki, kun lopetin kahvin juonnin

      • Anonyymi

        Minulla päinvastoin. Joissakin tilaisuuksissa pakko välttää koko kahvia seisokin takia. Joskus oli melko noloa kun täysseisokki alkanut ja piti marssia yleisön eteen jotain puhetta pitämään.
        Nykyään osaan jo varoa asiaa ja joskus käytän sellaisia vaatteita ettei se näy.


    • Anonyymi

      Siiryin pirkka kofeiinittomaan pikakahviin. On hyvää. Ei ahista ennä , tykytykset loppui!

    • Anonyymi

      Millaiselta teräsmies tuntuu?

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1255
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1176
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1174
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1153
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1151
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1137
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe