Työn mielekkyys vs palkka

mielekästä mulle

Kumpi on sinulle tärkeämpi?
A. Mielekäs työ ja heikompi palkka vai
B. Epämiellyttävä työ ja parempi palkka?

34

6530

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Riipppuu Riippuu

riippuu ihan miten mielekäs ja miten suuri palkka.
      Jos palkka on 1e/tunti en suostuisi yhtikäs mihinkään.
      Jos tienaisin kymppi tonnin tunnissa voisin vaikka juosta alasti kaupungilla.

Mutta ihan käytänössä A) eka kohtuu palkka sitten niistä kohtuu palkkasista töistä se mielekkäin. Tarkoitan sitä, että tietyn palkka määrän jälkeen ei sittä ole niin väliä tienaako 50e enemmän vai ei.

• Riipppuu Riippuu

Pahoittelen kirjoitus virheistä

• Mukava työ

Vaihtoehto A. Heikompi palkka tulee kuitenkin olla sen suuruinen että sillä elää. Oma kk palkkani n.1700€ ja työ on mielekästä.

• A ehdottomasti....

Ehdottomasti A. Tietysti palkka pitää olla kohtuullinen.

Mikään ei rassaa enempää kuin se, että joka aamu potuttaa mennä töihin, vaikka palkka olisikin hyvä.

Kokemusta on.

Kerran olen vaihtanut paikkaa pienempi palkkaiseen, mutta mielekkääseen työhön. Ja palkka aleni melko huomattavasti, mutta elämänlaatu huimasti.

• Herlokki Solmunen

Ristiriitainen aloitus: "Ehdottomasti A", jonka jälkeen kuitenkin asetat ehdoksi kohtuullisen palkan :)

• A ehdottomasti
        Herlokki Solmunen kirjoitti:

Ristiriitainen aloitus: "Ehdottomasti A", jonka jälkeen kuitenkin asetat ehdoksi kohtuullisen palkan :)

Mitä ristiriitaista tuossa on?

Kohtuullinen palkka tarkoittaa palkkaa, jolla tulee toimeen. Mutta jos vaakakupissa on tuo kohtuullinen palkka töissä viihtyminen, ja selkeästi parempi palkka jatkuva hatutus, niin silloin valinta on tuo ensinmainitu.

• Juupelijaapeli

Ehdottomasti hyvä palkka. Rahan takia sitä työtä tehdään. Joka muuta väittä, puhuu paskaa. Joka hommaan leipääntyy ennemmin tai myöhemmin. Raha ei tuo onnea, mutta monta kurjuutta sillä voi elämästään poistaa.

• ......

Joihinkin hommiin leipääntyy enemmän kun toisiin. Ei kukaan ole aina 100% tyytyväinen töissä eikä vapaalla.
        Mieluummin suht mielekäs työ huonommalla palkalla kun toisinpäin.

• Bastrado

Kultainen keskitie paras vaihtoehto.Vaihtoehdoista etusijalle kuitenkin laitan kohdan A.

• höh!

Tarviiko tuota edes kysyä?

Olin kerran töissä 8 euron tuntipalkalla tehtaassa, jossa oli maailman mahtavin työporukka, ja itse työ oli mukavaa näperrystä. Aika meni kuin siivillä, ja hymyssä suin lähdin joka päivä kotiin. Tällä hetkellä teen työtä paljon paremmalla palkalla mutta työ on raskasta. Olen kuitenkin asennoitunut siihen hyvin koska työni on tärkeää, enkä halua jäädä taas työttömäksi (minulla ei ole ammattia).

Palkalla ei ole juuri mitään merkitystä jos työ on mukavaa. Jotkut on niin ahneita että myisivät vaikka mummonsa kun tarpeeksi maksettaisiin, mutta sellaiset ihmiset tajuavatkin ennen pitkää, että raha ei tuo onnea. Eikä edes mikään sellainen, mitä rahalla saa.

Tärkeintä elämässä on se että osaa elää hetkessä ja olla kiitollinen siitä mitä elämässä on juuri nyt, eikä haaveilla siitä mitä siinä ei ole.
      Jos töihin lähtö tuntuu joka aamu raskaalta, on syytä miettiä, mitä juuri sinä haluat elämältäsi. Miksi et tee sitä mitä haluat? Mikään ei ole mahdotonta!

• jatkoa---

Ja muuten, ei tuo 8 euroa tunnissa ole edes paha, varmasti huonompiakin palkkoja on.. Olen ollut useammassakin paikassa töissä tuolla palkalla, mutta mainitsemani työpaikka oli niistä ehdottomasti paras!

• loiuytrdfvghj

Ei kysymys ole suoranaisesti työstä, vaan työpaikan ilmapiiristä. Se ratkaisee, että tuntuuko mielekkäältä lähteä töihin. En ole tehnyt koskaan työtä rahan takia.

• wordsoftruth

Tottakai. Alkaa varmasti masentaa ennen pitkää jos joka aamu tympäisee lähteä töihin! Henkisestä pahoinvoinnista kärsii myös ruumis. Miettikää ihmiset mitä oikeasti haluatte tehdä, ja tehkää sitä. Jos siis haluatte olla onnellisia! Rahalla ei ole onnen kanssa mitään tekemistä.

• paras ikinä :D
        wordsoftruth kirjoitti:

Tottakai. Alkaa varmasti masentaa ennen pitkää jos joka aamu tympäisee lähteä töihin! Henkisestä pahoinvoinnista kärsii myös ruumis. Miettikää ihmiset mitä oikeasti haluatte tehdä, ja tehkää sitä. Jos siis haluatte olla onnellisia! Rahalla ei ole onnen kanssa mitään tekemistä.

"Rahalla ei ole onnen kanssa mitään tekemistä."

TROLOLOLOLLL!!!!!

• duunari

raha pelkästään ratkaisee ei mitään väliä minkälainen työporukka kuhan liksaa tullee mahollisimman palio

• .....

Kysymys kuuluu: oletko onnellinen?

• 10+10

Se on ihan riippuvainen ilmiöstä nimeltä palkkaero. Eli jos jos saan paljon parempaa palkkaa epämiellyttävästä työstä niin kyllä sitä ahneuksissani teen. Mutta jos palkkaero on matala B-A välillä niin tietenkin hakeudun töihin mihin aamulla mielelläni lähden ajoissa.

• Mies 34

Itselläni oli juuri kyseinen A vai B valinta noin 6vuotta sitten. Valitsin B:n nyt olen edennyt urallani ja saanut mieluisemman työn vielä paremmalla palkalla. 4500€ kuussa, kyllä on muuten mukavaa.

• Mitävittuatelätisett

Tämäpä hienoa että voidaan oikein jutella työn ja palkkauksen mielekkyydestä.

Ei ole tullut teille mieleen, että useimmat kanssa ihmisistä ovat tilanteessa, jossa mikä tahansa työ ja palkka kelpaisi kunhan sitä työtä saisi tehdä!

Itse olen päässyt tekemään työtä jota haluan tehdä, joka kiinnostaa ja vastaa
      koulutustani. Mutta juju on tässä: teen sitä peruspäivärahalla ja 9e "ruokaraha" lisällä. Ja silti tilastoissa olen työtön työnhakija.

Että sellaista nykypäivän suomessa!
      Teetetään työt halvemmalla ja saadaan palkkakustannukset alas. Eihän täällä ole kenenkään tarkoitus elää työteolla vaan tuottaa voittoa yrityksille!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• yksi kolmevitonen.

Niin ja toisilla taas on sydänvika, syöpä tai jalka katkennut eikä voi tehdä töitä lainkaan ja silloin ovat asiat vielä huonommin. Ja siitäkin vetää joku vielä "paremmaksi" kun aletaan syventää kokemuksia.

Mutta jos keskustelussa on kaksi luokkaa tässä kohdin: Mielekäs työ tai Rahakas työ ja ei mielestään kuulu tällä hetkellä elämässä kumpaankaan ryhmään, niin miksi sitten ottaa pulttia ja osallistua omalla kokemuksellaan? Eikö ole pikkuisen turhaa oma kiukkuinen vastine heittää siihen joka korpeaa itseäkin vain? Vähän nyt sen tyylinen tekstisi kuin tässä olisivat syyllisiä Sinun tilanteeseesi ne jotka valitsevat mielekkään tai tuottoisamman työn välissä?

Vähän sama juttu kuin jos minulla on kissa, lähden kiistelemään siitä kumpi on parempi lemmikki: Koira vai hevonen.

Ai niin: Ehdottomasti fiksut työolot ja, etenkin kun terveys ei ihan paras ole koskaan ollut jo sukuvikojen takia. Kerran jo tehdytkin vaihdoksen jossa liksa putosi mutta kaikki muu parani, vaihtoehto olisi ollut tehdä sitä liikaa terveyden ehdoilla joka taas ei olisi kannattanut minnekään päin eikä varmaan pitkälle kantanutkaan.

• OOOOOOOOOOOOOOOOOOO1
        yksi kolmevitonen. kirjoitti:

Niin ja toisilla taas on sydänvika, syöpä tai jalka katkennut eikä voi tehdä töitä lainkaan ja silloin ovat asiat vielä huonommin. Ja siitäkin vetää joku vielä "paremmaksi" kun aletaan syventää kokemuksia.

Mutta jos keskustelussa on kaksi luokkaa tässä kohdin: Mielekäs työ tai Rahakas työ ja ei mielestään kuulu tällä hetkellä elämässä kumpaankaan ryhmään, niin miksi sitten ottaa pulttia ja osallistua omalla kokemuksellaan? Eikö ole pikkuisen turhaa oma kiukkuinen vastine heittää siihen joka korpeaa itseäkin vain? Vähän nyt sen tyylinen tekstisi kuin tässä olisivat syyllisiä Sinun tilanteeseesi ne jotka valitsevat mielekkään tai tuottoisamman työn välissä?

Vähän sama juttu kuin jos minulla on kissa, lähden kiistelemään siitä kumpi on parempi lemmikki: Koira vai hevonen.

Ai niin: Ehdottomasti fiksut työolot ja, etenkin kun terveys ei ihan paras ole koskaan ollut jo sukuvikojen takia. Kerran jo tehdytkin vaihdoksen jossa liksa putosi mutta kaikki muu parani, vaihtoehto olisi ollut tehdä sitä liikaa terveyden ehdoilla joka taas ei olisi kannattanut minnekään päin eikä varmaan pitkälle kantanutkaan.

Kaikki vaikuttaa kaikkeen!
        Ihan varmaan voisit syyttää niitä vanhempias saamistas geeneistä ja kissa esimerkkis lensi yli hilseen.
        Eli provokatiivinen oma kirjoittelus tehos kyllä!
        Eli reaalielämässä toisin kuin siellä utopialandiassa ei ole sellaista kahtia jakoa kuin Mielekäs työ tai Rahakas työ.
        Nykyään joko töitä on tai ei!

• yksi kolmevitonen.
        OOOOOOOOOOOOOOOOOOO1 kirjoitti:

Kaikki vaikuttaa kaikkeen!
        Ihan varmaan voisit syyttää niitä vanhempias saamistas geeneistä ja kissa esimerkkis lensi yli hilseen.
        Eli provokatiivinen oma kirjoittelus tehos kyllä!
        Eli reaalielämässä toisin kuin siellä utopialandiassa ei ole sellaista kahtia jakoa kuin Mielekäs työ tai Rahakas työ.
        Nykyään joko töitä on tai ei!

No okei, kissaesimerkki oli vähän huono, myönnetään.

Mutta mitä tuohon nyt voi sanoa mitään muuta paitsi, ei nyt koko kansa vielä työttömänä ole. Joskus ollut itsekin ja nyt taas hommissa, joskus taas mahdollisesti en. Nyt on nyt, Sinulla on sitten tällä hetkellä kuten kuvailet.

Asiat eivät ole mustavalkoisia ja turha verrata.

Mene ulos kävelemään ja syö munkkikahvit raikkaassa syysilmassa, turha nyt pipoa kiristellä.

• ====================
        yksi kolmevitonen. kirjoitti:

No okei, kissaesimerkki oli vähän huono, myönnetään.

Mutta mitä tuohon nyt voi sanoa mitään muuta paitsi, ei nyt koko kansa vielä työttömänä ole. Joskus ollut itsekin ja nyt taas hommissa, joskus taas mahdollisesti en. Nyt on nyt, Sinulla on sitten tällä hetkellä kuten kuvailet.

Asiat eivät ole mustavalkoisia ja turha verrata.

Mene ulos kävelemään ja syö munkkikahvit raikkaassa syysilmassa, turha nyt pipoa kiristellä.

Juu, aivoja tuhoava sokerihan se tässä tilanteessa auttaa ja kahvi löytää mielekkään ja hyvä palkkaisen työn!
        Nyt on todellakin nyt ja tulee muuten aina olemaan!
        Että yltiöpäisen positiivisia munkkikahveja ittelles vaan pimeisiin syysilmoihin!!!!!!!!!!
        Kannattais kiristää sitä pipoa itse ennen kuin kiristetään niin ei tule yllätyksenä.

• kokemuksen ilo

9e päivässä on mainio korvaus AMMATTITAIDOTTOMALLE työttömälle. Muista että olet vasta oppimassa asioita. Varsinainen palkkasi on työkokemus!

• ????????????????????
        kokemuksen ilo kirjoitti:

9e päivässä on mainio korvaus AMMATTITAIDOTTOMALLE työttömälle. Muista että olet vasta oppimassa asioita. Varsinainen palkkasi on työkokemus!

??????????????????????
        Missä maailmassa elät eläkeläinen?
        Ehkäpä täällä ei ole töitä kaikille ja haluaa tehdä töitä vaikka ilmaiseksi.
        Mikään mainitsemistasi asioista ei pidä paikkaansa, mieti sitä kun itse teet ammattitaitoisena työttömänä pitkällä työhistorialla peruspäivärahalla töitä kun olet ensin hajoittanut pääsi työttömyyden tekemättömyydellä!
        Helppo on tuuleen huudella.
        Kokemuksia elämästä sullekin vaan vaikka eipä niistä näköjään mitään ole opittu.

• jksjdfljasdf

No riippuu kyllä nyt vähän siitäkin että elääkö sillä palkalla järkevästi vaiko ei.
      Jos palkka riittää järkevään elämiseen niin ehdottomasti mielekäs työ on parempi vaihtoehto kuin epämiellyttävä työ josta ei pidä yhtään.

• 85g9ejvjeqwnv eqjkwv

Palkka ehdottomasti. Syön vaikka omaa paskaani jos siitä maksetaan tarpeeksi.

Ihmiset vollottavat täällä jostakin "työpaikan ilmapiiristä". Mikä ihme sekin on? Minua ei kiinnosta yhtään jokin maaginen "ilmapiiri" tai työkaverini, peruskohteliaisuus riittää, tai työn mielekkyys, sisältö elämään tulee muualta. Raha on rattoa.

Makukysymys, tietenkin. Jokaiselle omansa.

• Inssinretku

Vaihdoin pari vuotta sitten työpaikkaa, kun sain palkan nousemaan vähän yli 3000:sta 4000:een. Välillä nykyinen työ kyrsii niin ettei henki kulje. Vaihtaisin takaisin jos kehtaisin, mutta tuntuisi kuin tulisi maitojunalla takaisin. Nyt etsiskelen taas uutta työtä. Eli kyllä mielekäs työ ja ennen kaikkea mukava työporukka ja hyvä ilmapiiri on niin tärkeä ettei sitä millään rahalla voi korvata. Ja liialla koulutuksella saa vain vittumaisempia ja vastuullisempia hommia joita saa sitten yökaudet hereillä pyöriä ja miettiä.

• .......

Palkka on elämän mielekkyyden takia tärkeämpi

• Sammi1

Joskus raha on se miksi pitäisi tykkäättä työpaikasta, kokeile vaan! ehkä lyödät jotain omaa siellä!

• tulevaisuus rahaton

Työn mielekkyys on AINA tärkein asia. Paitsi että tuntee työn mielekkääksi, kokee myös oman arvonsa tärkeäksi ja työyhteisön hyväksynnän oman kädenjälkensä kautta, mikä auttaa pitämään yllä tervettä minäkuvaa. Raha on jonninjoutava muinaismuisto jostain Rooman ajoilta joka kuvaa silmitöntä itsekkyyttä ja ahneutta, ja tästä johtuen yhä useampi moderni työpaikka on luopunut rahan antamisesta kokonaan ja liikeidea perustuu täysin pelkästään hyvän mielen ja työn ilon avulla motivoimiseen = HYHYTYI-konsepti.

Vastaus kysymykseesi on siis A, A ja A.

• vituuskynnys ylittyi

Pitää jokaisen itse asettaa raja mitä sietää ja missä kulkee raja mielekkyydessä,jos alkaa vituttamaan liikaa on syytä silloin hypätä oravanpyörästä pois vaikka sen uhalla ettei ole toista työpikaa saatavilla.

Itse tein näin kerran, enkä ole katunut vaikka työttömänä olin pitkän tovin.
      Tämä tapahtui 90 luvun puolella ja töissä on oltu tämän jälkeen samassa duunissa jo toistakymmentä vuotta,että näin.

• kalifiksikalifin123

Malli A tietenkin. Esim. Kalifi, öljysheikki tai Keisari.
      Kaiken kun saa ilmaiseksi, niin palkkaakaan ei tarvitse.

• 41v hitsari

Itse teen vedenalaista hitsausta palkka ~80-91k/v mutta työ on rankkaa ja veden alla ollaan yksin. Joten teen työtä vain rahan takia

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      20
      2243
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      228
      1704
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      303
      1216
    4. Miten tämä meidän tarina

Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      949
    5. Kulujen jako parisuhteessa

Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      905
    6. En todellakaan halua että

Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      834
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      815
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      31
      716
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      673
    10. Paikat tapeltu

Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      33
      642
    Aihe