Protsku ei pidä nälkää

Miinustakaa vaan

Hyvät karppaajat, tämä kuuluisi paremminkin tuonne vähähiilihydraattiset dieetit osastoon, mutta siellä on sellainen lasten hiekkalaatikko, etten sinne viitsi / uskalla mennä.
Mikäs mun elimistössä on vikana kun täällä hehkutetaan tuota vähähiilihydraattista ruokavaliota, että sillä laihtuu ja ennen kaikkea olo säilyisi hyvänä. Kokeilin syödä paljon rahkaa ja kaurapuuroa aamulla = 2 tunnin jälkeen jumalaton nälkä huonoine oloineen. No söin salaattia ja kalaa tai lihaa ja raejuustoa ja pari teelusikallista öljyä = parin tunnin kuluttua jumalaton nälkä. No taas rahkaa = tunnin kuluttua jumalaton nälkä ja sitä rataa. Illalla salaattia ja kanaa ja raejuustoa ja rahkaa = herään aamuyöstä kamalaan nälkään.
No sitten vedin taas normaaliin tapaani aamulla vaaleaa leipää juustoineen ja kahvia ja palan pullaa = nälkä tulee vasta 5-6 tunnin kuluttua. Söin puolikkaan pitsan ja olo hyvä iltaan asti, ja vedin loput pitsasta. Ja väliin tietenkin kunnon pullakaffet. Olo hyvä, ei pyörrytä, ei nälätä, ei suututa, enkä herää aamuyöstä nälkään.
Mistäs moinen johtuu? Protsku pitoista safkaa joutuu syömään ainakin 6-7 kertaa päivässä kun hiilaripitoisella selviää 3-4 syömisellä.
Ok kyllä paino hieman putoaa protskuilla, mutta tuo jatkuva nälkä ja pakkosyöminen on kamalaa.
Onkos mulla vikaa kropassa tai jotain? Sokerit on kokeiden mukaan kunnossa.

23

688

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 13+6

Ensimmäisenä tulee mieleen, että söit liian vähän ruokaa. Toisena, liian vähän rasvaa. Vähähiilarisella ei oikeastaan syödä proteiinia mitenkään erityisen paljon enemmän kuin virallisestikaan, vaan energia olisi tarkoitus ottaa ennemminkin rasvasta.

Kylläisyyteen itselläni vaikuttaa ruuan koostumus ja volyymi. Syön lihaa suurinpiirtein saman verran kuin aiemminkin, mutta lautasella on enemmän kasviksia (3/4 lautasesta) ja esimerkiksi oliiviöljyä. Leipä ei juurinkaan pidä nälkää, ellen sitten syö heti useampaa leipää kunnon täytteillä. Hiilaripitoisen aterian jälkeen nälkä kyllä pysyy poissa muutaman tunnin, mutta tulee kiljuvana takaisin, mitä vhh:lla ei ole tapahtunut. Ja kuten aina laihdutettaessa, oikeanlaista annoskokoa joutuu vähän hakemaan. Kasviksilla on ruuan määrää helppo säätää, oli sitten vt-ruokavaliolla tai vhh:lla.

Tai sitten vhh ei vain sinulle sovi. Valkoisia viljoja ja sokeria suosittelisin kuitenkin välttämään, sillä niissä ei ole ravintoaineita eikä täten mitään, minkä takia niitä kannattaisi syödä.

• Hyvä yritys

• 13+6
        peltokenkku kirjoitti:

Hyvä yritys

Anteeksi? Mitä tarkoitat?

• Luulee vihamieheksi
        13+6 kirjoitti:

Anteeksi? Mitä tarkoitat?

Sikarasvareiden vainoharhoja, älä välitä...

• peltokenkku kirjoitti:

Hyvä yritys

Anteeksi, viestini oli tarkoitettu ketjun avaajalle

• Miinustakaa vaan
        peltokenkku kirjoitti:

Anteeksi, viestini oli tarkoitettu ketjun avaajalle

Hyvä peltokenkku, avaatko hieman, en ymmärrä mikä on hyvä yritys.

• Miinustakaa vaan kirjoitti:

Hyvä peltokenkku, avaatko hieman, en ymmärrä mikä on hyvä yritys.

No sitten vedin taas normaaliin tapaani aamulla vaaleaa leipää juustoineen ja kahvia ja palan pullaa = nälkä tulee vasta 5-6 tunnin kuluttua. Söin puolikkaan pitsan ja olo hyvä iltaan asti, ja vedin loput pitsasta. Ja väliin tietenkin kunnon pullakaffet. Olo hyvä, ei pyörrytä, ei nälätä, ei suututa, enkä herää aamuyöstä nälkään.
        --------------------------------------------------------------------------------------------------
        Yksinkertaisesti valehtelet.
        Sillä, jos syö sokeripitoisia eineksiä ja väität ettei sulle tule nälkä, kun taas täytettyäsi mahasi proteiineilla, niin tulee sitten on kauhia nälkä. Joko sulla on alkava sokeritauti tai kilpirauhasongelma tai sitten yksinkertaisesti valehtelet.
        Voi tietysti olla, että systeemisi on sekaisin.
        Sokeri nostaa insuliinia ja insuliini luo nälän tunteen.

• Miinustakaa vaan
        peltokenkku kirjoitti:

--------------------------------------------------------------------------------------------------
        Yksinkertaisesti valehtelet.
        Sillä, jos syö sokeripitoisia eineksiä ja väität ettei sulle tule nälkä, kun taas täytettyäsi mahasi proteiineilla, niin tulee sitten on kauhia nälkä. Joko sulla on alkava sokeritauti tai kilpirauhasongelma tai sitten yksinkertaisesti valehtelet.
        Voi tietysti olla, että systeemisi on sekaisin.
        Sokeri nostaa insuliinia ja insuliini luo nälän tunteen.

Itseasiassa minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, johon tässä haeskellaan juuri sopivan suuruista tyroksiini lääke määrää. Aika pienellä määrällä aloitettiin ja vähitellen on lisäilty. Tuo vajaatoimintahan selittää aika hyvin mistä nämä kilot ovat kertyneet.
        Ilmeisesti systeemini on sitten sekaisin, koska en viitsi valehdella mistään. Miksi kirjoittelisin pötyä pitkin nettiä? Ihan aikuisten oikeesti olen liikkeellä ja ihmettelen miten porukat, jotka ovat proteiini pitoisella sapuskalla laihtuneet oikein hehkuttavat, että on niin hyvä ja nälätön olo että. Mulle se nälkä vaan tupsahtaa tonnikalapurkillisen ja rahkan jälkeen nopeammin kuin että olisin vetänyt lautasellisen makaroonia.
        Onkos tämä sitten sokeritaudin oireita? Puoli vuotta sitten otettiin sokerit ja normaalit olivat kuten aina. Mitään varsinaista sokerirasitusta ei ole kyllä tehty.

• 6+1
        Miinustakaa vaan kirjoitti:

Itseasiassa minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, johon tässä haeskellaan juuri sopivan suuruista tyroksiini lääke määrää. Aika pienellä määrällä aloitettiin ja vähitellen on lisäilty. Tuo vajaatoimintahan selittää aika hyvin mistä nämä kilot ovat kertyneet.
        Ilmeisesti systeemini on sitten sekaisin, koska en viitsi valehdella mistään. Miksi kirjoittelisin pötyä pitkin nettiä? Ihan aikuisten oikeesti olen liikkeellä ja ihmettelen miten porukat, jotka ovat proteiini pitoisella sapuskalla laihtuneet oikein hehkuttavat, että on niin hyvä ja nälätön olo että. Mulle se nälkä vaan tupsahtaa tonnikalapurkillisen ja rahkan jälkeen nopeammin kuin että olisin vetänyt lautasellisen makaroonia.
        Onkos tämä sitten sokeritaudin oireita? Puoli vuotta sitten otettiin sokerit ja normaalit olivat kuten aina. Mitään varsinaista sokerirasitusta ei ole kyllä tehty.

Suosittelen tutustumaan http://kaisajaakkola.fi/ tuohon sivustoon ja lukemaan nuo kirjat. Pikkuhiljaa eteenpäin, älä lannistu.

• cuba libre

Kylläisyyteen vaikuttaa pitkällä linjalla moni asia. Kasvikset, puuro sekä kinkku/broileri tuntuisi pitävän hyvin kylläisyyttä. Mutta jos menee kovilla vajeilla, niin nälkä sitä tulee, pidemmän päälle, söi mitä söi. Siihen auttaa sitten vain tasoittelujakso, että saa elimistön leppymään sekä taas hyväksymään dieetin.

Rasvakin pitää nälkää kohtalaisesti, mutta sisältää myös kaloreita. Rasvaa pitää kuitenkin olla ruokavaliossa riittävästi, laihduttajalle minimi on 25% ruokavalion kaloreista, sekä karkeasti ottaen oma paino grammoina/vrk (ellei sitten ole lihava, jolloin luultavasti vähemmällä rasvalla pärjää, ehkä 1g/tavoitepainokilo/vrk ). Painan noin 90kg ja rasvan minimitarve tuntuisi olevan noin 90g/vrk. Selvästi vähemmillä rasvoilla, esim. 70g/vrk tulee oirehtimisia.

• cuba libre

Ja mikäli kärppaa, niin silloinhan ratkaisuna liian kovan vajeen aiheuttamaan nälkään on lisätä rasvaa sekä mahdollisesti myös protskua jonkinverran.

• Ihmiskeho on motor

Jos ei ole kyse kuitukarppaajasta niin usein leivissä ja aamupalalla unohdetaan kuitu kokonaan keskitytään vain siihen sanaa keveys. Laihdut tietyn aikaa ja sitten tulee äkkinäinen stoppi monella, miksi? Elimistö on moottori joka polttaa koko ajan kaloreita, rasvaa ja hivenaineita kehossamme jopa ylipainoisilla. Jos joku polttoaineen osa viedään pois vauhti hidastuu tai jopa pysähtyy. Syömistä ei saisi laihdutuksen aikana lopettaa päinvastoin! Syö pieniä annoksia muutaman kerran päivän aikana pysyt kylläisenä, tyytyväisenä ja kehosi polttaa rasvaa tasaisesti jolloin laihdut huomaamatta.

Ihan ravintoneuvojat kehoittaa suosimaan hyviä rasvoja (pehmeä rasva) ja käyttämään niitä ruuassa. Kehomme meinaa tarvitsee sitä parjattua rasvaa valitettavasti koska muuten iho ja hiukset menee hiljalleen kuivaksi jos eivät sitä saa.

Ihan tavan tallaaja voi ilman ohjaajaa aloittaa kotona näillä eväin:

Aamu: ruispuuro tai rahka/maustamaton jogurtti marjoilla.
      Lounas: Kanasalaatti, kalakeitto tai tummaa pastaa jossa maustamaton kana lisukeena kasvisten kera.
      Välipala: suolattomia pähkinöitä tai hedelmä
      Päivällinen: kasviskeitto
      Iltapala: hedelmä, 2 ruisleipää 60% margariinilla ja tuorepuristettu appelsiini mehu tai vihreä tee.
      Ps. Vihreä tee kiihdyttää aineen vaihduntaa eli suositan sen nauttimista iltapalalla.Leikkeleitä saa käyttää jos suola/rasvapitoisuus on kohtuullisia eli kevyt leikkele ilman lisäaineita on bueno.

• Miinustakaa vaan

Jaahas, taitaa olla ongelma mulla sitten noiden rasvojen kanssa, kun niitähän tuolla terkkarissa käsketään välttämään kuin ruttoa ja se on iskostunut mulla tuonne takaraivoon. Olen laittanut vaan pari ruokalusikallista öljyä salaatin päälle. Painan 120 kiloa ja tuntuu hurjalta määrältä käyttää sellainen määrä päivittäin rasvaa kuten cuba libre sanoo. Täytyypä kokeilla rasvan lisäämistä.
      Nämä kilot on hankittu nimenomaan vaalealla jauholla ja sokerilla, aina olen jotenkin tuota rasvaa vierastanut, että se se vasta lihottaa. En ole yli 20 vuoteen juuri rasvaa käyttänyt edes leivän päällä. Oikein edes pitänytkään rasvasta.
      Katsotaan kuinka mummon käy. Vasta aloittelen ja yritän vieroittaa itseäni viinereistä ja pullasta.

• 17 + 15

Ajattelin vain muistuttaa, että ihmisen tulisikin saada näläntunne ennen ruokailua. Nyky-yhteiskunnassa karsastetaan kovasti näläntunnetta ja ajatellaan, ettei edellisen aterian ruokamäärä ole ollut riittävä, mikäli näläntunne tulee noin 2,5-3 h syömisen jälkeen.

• 1+13
        17 + 15 kirjoitti:

Ajattelin vain muistuttaa, että ihmisen tulisikin saada näläntunne ennen ruokailua. Nyky-yhteiskunnassa karsastetaan kovasti näläntunnetta ja ajatellaan, ettei edellisen aterian ruokamäärä ole ollut riittävä, mikäli näläntunne tulee noin 2,5-3 h syömisen jälkeen.

Näläntunne on aika suhteellinen käsite. Mistä tietää, että on nälkä? Vatsa tuntuu vähän tyhjältä? Vatsa kurnii? Tekis mieli syödä vähäsen jotain? Tekee mieli ratsata jääkaappi? Milloin on sellainen nälkä, että tietää että on ruoka-aika, eikä kyse ole vain mieliteosta?

• möhöttäjä

Kannataisko nyt vähän kiiruusti lopettaa se pullamössön syönti, ja siirtyä mahan täytteestä terveelliseen ruokaan. Kohta sulla on diabetes, kaikki hötöntöttö hiilaripitoinen ruoka muuttuu rasvaksi kehossasi.

• Miinustakaa vaan

Se näläntunne mikä mulle tulee on sellainen, että on huono-olo ja tekisi mieli suuttua oikein kunnolla, sellainen, että on sokerit alhaalla huono-olo. Ei sellainen viihdenapostelu nälkä. Ontto-olo mahassa ja heikottaa nälkä. Kokeilen lisätä oliiviöljyn määrää salaatin sekaan, josko olisi siitä. Vaaka paholainen vaan näyttää puoli kiloa enemmän kuin viime viikolla, eikä tunnu hievahtavan alas päin sitten millään, vaikka samoilla sörsseleillä olen mennyt tässä jo muutaman viikon ja viitisen kiloa vähemmän puntari näyttääkin. Olen jumissa - käääk : (

• Möhkötär

Aivan selvästi provoa kirjoittajalta "miinustakaa vaan", nyt sitä on tultu sitten tällekin palstalle vinoilemaan. Sun kehos ei toimi normaalisti, se on selvää, jahka saat ne tyroksiinit kohilleen, niin tule sitten viisastelemaan tänne palstalle.

• Miinustakaa vaan

Taidan sittenkin jatkaa pullan syöntiä ja olla lopun elämääni lihava, jos lisä proteiinin syönnistä tulee noin pahantuuliseksi, agressiiviseksi ja vainoharhaiseksi kuin mitä nämä eräät ongelmaani vastanneet ovat kuten nyt tämä möhkötär esimerkiksi.
      Kiitos 6 1 hyvästä linkistä. Siellä sanotaankin ettei rahka juuri nälkää pidäkään, joten jätän sen syömisen koska en niin kovasti edes siitä pidä (ilman kermaa ja sokeria ;))
      Kylläpä herättää intohimoja laihdutus ja varsinkin jonkun ruokavalion puolustaminen joissakin. Ihan hihhuli tasoa.
      Jos haluaisin provoilla ja keksiä juttuja, menisin sen tekemään tuonne salaliitto osastolle. No, häippäisen nyt sitten ärsyttämästä teitä joitain proteiini uskovaisia kun olen niin epäuskottavakin. Kiitos ja anteeksi.

• VP?

Täältä näkyy taas minun vastaukseni häviävän. Harmillisia aloittahäirikölle?

Aloituksen tapaista, katsoi miltä kannalta hyvänsä, sekasotkua on tueha edes kommentoida.

• Miinustakaa vaan

Mielenkiintoista että on heti häirikkö, kun tuntemukset jostain asiasta ovat erilaisia kuin enemmistöllä. Sama juttu jos joku valittaa, että on kamala ripuli jo viidettä päivää ja heikottaa kun on jo nestehukkaa ja toinen kieltää koko ripulin olemassaolon kun ei itse ole koskaan asiaa kokenut. Eiköhän kehon tuntemukset ole subjektiivisia kokemuksia jokaisella. Sitäpaitsi HÄIRIKKÖ? Kenenkään ei ole pakko lukea näitä juttuja jos niin häiritsee. Ja tulihan sitä miinusta.
      Joten olkoon tämä viimeinen kommentti tähän asiaan, en kaipaa enää neuvojanne.

• ...

Jäi kyllä minuakin vähä mietityttämään toi sun alotus.Kyllä proteiinit oikeesti pitää nälän kurissa.Minulla on ollut syömishäiriö ja sen seurauksena tuli ylipainoa.Söin mitä sattuu ja koska sattuu.Ammattiauttajan avulla opettelin syömään oikein,alkaen kunnollisesta aamupalasta.En kaipaa enää sokeria enkä rasvaisia ruokia.Olen edelleen hämmästynyt siitä,kuinka radikaalisti syömiseni on muuttunut puolen vuoden aikana eikä sitä ole tarvinnut tehdä hampaat irvessä.Pysyvien muutosten myötä paino alkoi laskea.
      Että älä nyt vielä luovuta.Et halunnut neuvoja,mutta sanon silti,että kyllä se laihtuminen on sullekin mahdollista.

• cuba libre

Aika huvittavaa, et protsku ei pidä nälkää. No, syö 350g biitti vaikkapa Pirkan palvikinkkua, 350kcal ja tuu kertomaan että kauhia nälkä sen jälkeen...

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      93
      1702
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      223
      1397
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      87
      1321
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      62
      985
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      911
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      854
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      809
    Aihe