Pianoa ostamassa. AA-PUU-VA!

Nyt on aika

Hei,

Asuessani vielä kotona vanhempieni kanssa, tuli käytyä musiikkikoulu. Pianona oli Hellas (edes mallia en tiedä) ja kyllä sillä irtosivat niin Chopinit kuin Mozartitkin, kun ei paremmasta tiennyt. Olin ahkera harjoittelija ja kai lahjojakin löytyi, koska minusta kehkeytyi varsin hyvä soittaja. Niin siinä kuitenkin kävi, että kun muutin pois kotoa, soittaminen jäi. Aina kotona käydessä pyrin toki harjoittelemaan, mutta esimerkiksi Minuuttivalssi on nykyään taas vain haave, vaikka yli kymmenen vuotta sitten se sujui suveneeristi.

Nyt on oma elämä vakiintunut. On vakityöpaikka, katto pään päällä jne. Oman pianon hankinta on viimeinkin enemmän kuin ajankohtaista. Olen jo useita kuukausia asiaa päässäni pyöritellyt ja pyrkinyt löytämään oikeaa soitinta, mutta se tuntuu olevan mahdoton tehtävä. Merkkiä on vaikka minkälaista. Totuin Hellakseen, jota nykyään pidetään suoraan sanoen aikas paskana vehkeenä.

Onko teillä, rakkaat ystävät, neuvoja minulle tässä asiassa? Mikä on hyvä piano, hyvä "merkki"/valmistaja? Hintakin on toki vaikuttava tekijä; käytettyä olen ostamassa, uuteen ei ole varaa.

Olen katsellut ja kuunnellut kaihoten sellaista pianoa kuin "Yamaha U30AS Silent". Onko kellään kokemusta siitä?
Ylipäätään kaikki neuvot otan kiitollisena vastaan.

8

195

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • klavieristi

      Ensinnäkin jos olet harkinnut sähköpianoa, en suosittele jos soitat klassista musiikkia koska sähköpiano raiskaa klassisen musiikin, sillä ei mitenkään voi tehdä sävyeroja jotka tekee soittamisesta musiikkia. Meillä kotona on Atlas-merkkinen piano, josta olen itse tykännyt paljon ja siinä on kevyt kosketus. Olen soittanut 10 vuotta ja opiskelen nyt piano-opettajaksi amkissa. Hyvän pianon merkki on esim se että siinä on 3 pedaalia ja mitä korkeampi sen parempi. Yamahahan on todella hyvä merkki että jos sellaisen saa halvalla niin kannattaa harkita. Itse todellakin vihaan Hellaksia, niissä on niin nalkuttava ääni. Tietenkin kun itsellesi ostat käy ehdottomasti kokeilemassa ennen ostoa, kannattaa luottaa tunteeseen mikä soittimesta jää, se on yleensä aina oikeassa!

      • the pianist

        Yamaha, tietysti!!


    • Aloittaja

      Hei,

      Haluan vain painottaa, että "Yamaha U30AS Silent" ei ole sähköpiano vaan aivan "normaali" piano, josa vaan pienenä liesäherkkuna on mahdollisuus kuunnella omaa soittoansa kuulokkeiden kautta eli pianomalli mahdollistaa soittamisen mihin vuorokauden aikaan hyvä.

      Sähköpianoa en missään nimessä ostaisi. Olen vanhanaikainen ja omat kokemukseni sähköpianoista ovat kyllä aíka huonot. Mutta tuo ehdottomani mallin mahdollisuudet kyllä houkuttavat, varsinkin näin kolmivuorotyölisenä. Saisi soittaa vainna keskellä yötä.

      Kannattaako vaan ronkisti ottaa pankista hieman lainaa ja ostaa tuo kaihoitsemani piano vai ostaa joku "mikä tahansa" mihin varat riittävät ilman lainoja?

      Ongelma on kutenkin se, että mainitsemani pianomalli on kalis (ja olen tietenkin siihen jo aivan ihastunut).

      • the pianist

        Mainitsemasi Yamaha U30AS Silent on muuten todella hyvä, kallis toki, mutta esimerkiksi kerrostaloasunnossa erittäin kätevä.


      • Aloittaja
        the pianist kirjoitti:

        Mainitsemasi Yamaha U30AS Silent on muuten todella hyvä, kallis toki, mutta esimerkiksi kerrostaloasunnossa erittäin kätevä.

        Kauppias lupasi sen minulle hintaan 6200 euroa (alkuhinta 6600euroa). Siihen kuuluu kotiinkuljetus satojen kirlometrien päästä, viritys ja vielä kaikki hienosäätö sitten täällä pääkallopaikalla. Ai niin ja myös pianotuoli.

        Kuulostaa kohtuulliselt hinnalta? Kyse on toki käytetystä soittimesta, mutta se on ensiluokkaisesssa kunnossa.


    • Aloittaja

      Tarvitsen kipeästi mielipiteitä/mielipidettä! Rupeamme myyjän kanssa tekemään kauppaa tänään.

      • njgf

        Joo joo osta pois, nuo pianot ovat aina kalliita, mutta hyvästä pianosta kannattaa maksaa


    • 7+10

      No jos voi "rääkätä pianoa" ilman että naapuri hermostuu niin akustinen. Digipianoon saa ne kuulokkeet. Mutta molempi parempi!
      Meillä oli Rönisch. Siinä oli miellyttävä ääni ja koskettimia helppo painaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe