Autoilijan verotus tapissa

ESS Pääkirjoitukset
Autoilijan verotus tapissa
17.10.2013 2:01
Liikenteen tulevaisuutta Jorma Ollilan johdolla pohtinut työryhmä esittää perusteellista muutosta suomalaiseen autoverotukseen. Autoveroa ryhdyttäisiin keräämään auton hankinnan sijaan ajamisesta.
Esityksen yhtenä tarkoituksena on laskea auton hintaa ja sitä kautta uudistaa autokantaa. Kovan veron takia suomalaiset ajavat Euroopan vanhimmilla autoilla.
Toisena tavoitteena on se, että tuleva kilometripohjainen tienkäyttömaksu lisäisi julkisen liikenteen käyttöä ja vähentäisi ympäristöhaittoja, koska saastuttaja joutuisi maksumieheksi. Työryhmä uumoilee, että autoilun hinnan noustessa joukkoliikenteen kysyntä kasvaisi jopa 40 prosenttia.
Työryhmän tavoitteet ovat sinänsä hyviä eikä tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio pidä autojen satelliittipaikannusta välttämättä ongelmana yksityisyyden suojalle. Ehdotuksessa on kuitenkin liikaa kysymysmerkkejä tässä vaiheessa.
Henkilöauto on ja tulee olemaan jatkossakin harvaan asutussa ja pitkien etäisyyksien Suomessa useille kansalaisille ainoa mahdollinen kulkuväline, joten autoilun kustannuksia ei pidä lisätä. Maaseudulla julkista liikennettä ei juurikaan enää ole, ja monilla kaupunkiseuduillakin työmatkojen tekeminen bussilla on liki mahdotonta.
Liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Kalle Jokinen (kok.) on perustellusti muistuttanut, ettei tiemaksusta saa tulla uutta porrasta, joka tukahduttaa ihmisten työssäkäyntiä ja yrittäjyyttä. Suurin osa ajoneuvoliikenteestä liittyy työssäkäyntiin, kauppaan ja yritystoimintaan.
Ollilan mukaan älyliikenne on yksi keino hallita kasvavaa liikennettä maailmalla. Siksi tuntuu oudolta, ettei ole ehdotettu mallia, joka todistetusti toimii jossakin maassa, missä ajoneuvomäärät ovat suuremmat kuin Suomessa. Älyliikenne tarjoaa monia mahdollisuuksia, mutta kannattaako harvaan asutun Suomen ryhtyä tässä asiassa pilotiksi?
Ilmoita


Asiaa...kovasti ihmetyttää tämä lakiesitys. Itse asun n. 90 km. päässä työpaikaltani, alueella, josta on julkinenliikenne karsittu siten, että aamulla n. klo 7.00 ja iltapäivällä n. klo 16.00 menee bussi ja kumpanakin kellonaikana minulle väärään suuntaan, ottaen huomioon työaikani. Laskin omaltakohdaltani, että moisella verotuksella pelkästään työmatkani maksaisivat minulle vuodessa 1950 e....puhumattakaan matkoista kauppaan 15 km ja ehkä vielä sosiaalisesta elämästä, mikäli minulla siihen saattaisi olla varaa. Lisäksi vielä, että perheessä on kaksi autoa ja jokatoinen vkl lapsia kaksi kpl, joita viedään ja haetaan miten kulloinkin on tarvis. Samaan aikaan ollaan huolissaan siitä, että maaseutu kuolee. Kyllä varmasti näillä touhuilla. Ainoa vaihtoehto on, että valtio rakennuttaa meille saastuttajille uudet kodit tilalle johonkin lähemmäs kasvukeskuksia, jotta olisimme yhtä ekologisia kuin muutkin kaupungissa asuvat ja metrolla ajavat. Nykyverotus on jo sinällään järkyttävää ...ruuankin todellinen verotus nousee HUOMATTAVASTI jos siihen lisätään kauppamatkojeni kilometriverotus. Kysynkin nyt , että onko täällä enää ketään, jolta löytyisi tervettä maalaisjärkeä, kun hallitukselta sitä ei löydy. Todellisuus tulee vastaan julmalla tavalla. koulukyydit, taksit, tavarantoimitukset jne...jne...tulevat nousemaan rajulla tavalla. Ja lopuksi...onko nämä veromaksut sitten vähennyskelpoisia lopullisessa verotuksessa jos esim. minun 1950 e koostuu tulonhankinnasta ????
Ilmoita
Tällä pelotteella halutaan joko peittää yhä tiukempi yksityisyytesi ja liikkumisesi valvonta tai saada kansa suorastaan vaatimaan polttoaineveron rajua nostoa.
Tai molempia.
Bensiinin hinnasta löytyy netistä havainnollinen kuva: http://erilainen.files.wordpress.com/2009/05/crude-and-gasoline-prices-420x274.jpg
Kuinka paljon enemmän sinä haluat maksaa siitä?
Ilmoita
Itse en usko alkuunkan että uusien autojen hinta laskisi, enneminkin nousisi kun kysyntä lisääntyy pienemmän veron takia. Tuo Ollila-pelle saisi keskittyä niihin matkapuhelimiin, miljonäärillä sillä ei oo mitään hajua kuinka kalliiksi autoilu tulee tavalliselle ihmiselle.
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Autoilijan verotus tapissa

ESS Pääkirjoitukset
Autoilijan verotus tapissa
17.10.2013 2:01
Liikenteen tulevaisuutta Jorma Ollilan johdolla pohtinut työryhmä esittää perusteellista muutosta suomalaiseen autoverotukseen. Autoveroa ryhdyttäisiin keräämään auton hankinnan sijaan ajamisesta.
Esityksen yhtenä tarkoituksena on laskea auton hintaa ja sitä kautta uudistaa autokantaa. Kovan veron takia suomalaiset ajavat Euroopan vanhimmilla autoilla.
Toisena tavoitteena on se, että tuleva kilometripohjainen tienkäyttömaksu lisäisi julkisen liikenteen käyttöä ja vähentäisi ympäristöhaittoja, koska saastuttaja joutuisi maksumieheksi. Työryhmä uumoilee, että autoilun hinnan noustessa joukkoliikenteen kysyntä kasvaisi jopa 40 prosenttia.
Työryhmän tavoitteet ovat sinänsä hyviä eikä tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio pidä autojen satelliittipaikannusta välttämättä ongelmana yksityisyyden suojalle. Ehdotuksessa on kuitenkin liikaa kysymysmerkkejä tässä vaiheessa.
Henkilöauto on ja tulee olemaan jatkossakin harvaan asutussa ja pitkien etäisyyksien Suomessa useille kansalaisille ainoa mahdollinen kulkuväline, joten autoilun kustannuksia ei pidä lisätä. Maaseudulla julkista liikennettä ei juurikaan enää ole, ja monilla kaupunkiseuduillakin työmatkojen tekeminen bussilla on liki mahdotonta.
Liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Kalle Jokinen (kok.) on perustellusti muistuttanut, ettei tiemaksusta saa tulla uutta porrasta, joka tukahduttaa ihmisten työssäkäyntiä ja yrittäjyyttä. Suurin osa ajoneuvoliikenteestä liittyy työssäkäyntiin, kauppaan ja yritystoimintaan.
Ollilan mukaan älyliikenne on yksi keino hallita kasvavaa liikennettä maailmalla. Siksi tuntuu oudolta, ettei ole ehdotettu mallia, joka todistetusti toimii jossakin maassa, missä ajoneuvomäärät ovat suuremmat kuin Suomessa. Älyliikenne tarjoaa monia mahdollisuuksia, mutta kannattaako harvaan asutun Suomen ryhtyä tässä asiassa pilotiksi?

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta