Masislääke joka ei lihota?

mariet

Olisko masennuslääkettä, joka ei lihota? Siis en tarkoita sellaista, joka aiheuttaa harvoille painnousua, vaan sentyyppistä, jonka sivuvaikutuksiin ei tosiaan painonnousu kuulu.
Bentsot eivät käsittääkseni ainakaan lihota?
Tarkoitus on siis löytää lääke masennukseen (lääkärin diagnoosi), joka ilmenee burn outtina ja satunnaisina ahdistuskohtauksina. Taustalla on syömishäiriöhistoria, joten lääkkeen lihottava vaikutus voi viedä syömisen taas retuperälle/aiheuttaa laihtumispaineita.

21

17624

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Judd

      SSRI-lääkkeet eivät ainakaan lihota. Ne lienevät nykyisin yleisimpiä lääkkeitä masennukseen. Itse syön Cipramilia, jota käytetään lääkkeenä myös esim. bulimiaan.

      • mariet

        Eräs tuttavani käytti juuri tuota Cipramilia masennukseen muutama vuosi sitten ja lihoi/turposi kahdeksan kiloa.
        Remeron on toinen, jonka tiedän lihottavan useimpia.
        Omakohtaista kokemusta ei ole ja tiedän että vaikutukset vaihtelevat eri yksilöillä, mutta haussa on turvallisin mahdollinen. Pahoja riskejä en tilanteessani halua ottaa.


      • sama
        mariet kirjoitti:

        Eräs tuttavani käytti juuri tuota Cipramilia masennukseen muutama vuosi sitten ja lihoi/turposi kahdeksan kiloa.
        Remeron on toinen, jonka tiedän lihottavan useimpia.
        Omakohtaista kokemusta ei ole ja tiedän että vaikutukset vaihtelevat eri yksilöillä, mutta haussa on turvallisin mahdollinen. Pahoja riskejä en tilanteessani halua ottaa.

        Jos lihominen olisi todellakin ollut lääkkeen vaikutusta, sama lääke turvottaisi enimmäkseen kaikki muutkin käyttäjät. Ja näinhän ei ole. Eikä ssri-lääkkeissä yksinkertaisesti ole aineosaa, joka vaikuttaisi tällä tavalla. Ja kuvittelepa bulimialääke, joka lihottaisi... eipä olisi kovin menestyksekäs.

        Tuttavasi lihominen on saattanut olla pelkästään yksi masennusoireista - ns. epätyypilliseen masennukseen kuuluu usein juuri lihominen yhtenä oireena.


      • mariet
        sama kirjoitti:

        Jos lihominen olisi todellakin ollut lääkkeen vaikutusta, sama lääke turvottaisi enimmäkseen kaikki muutkin käyttäjät. Ja näinhän ei ole. Eikä ssri-lääkkeissä yksinkertaisesti ole aineosaa, joka vaikuttaisi tällä tavalla. Ja kuvittelepa bulimialääke, joka lihottaisi... eipä olisi kovin menestyksekäs.

        Tuttavasi lihominen on saattanut olla pelkästään yksi masennusoireista - ns. epätyypilliseen masennukseen kuuluu usein juuri lihominen yhtenä oireena.

        tuo tuttavani kertoi ettei ollut syönyt enempää kuin yleensä. Lihominen oli ollut pitkälti turvotusta (sormukset eivät mahtuneet sormiin).
        Lääkärin mukaan oli ollut poikkeustapaus.
        Remeronin lihottavan vaikutuksen lääkäritkin sentään tunnustavat.


      • Judd
        mariet kirjoitti:

        tuo tuttavani kertoi ettei ollut syönyt enempää kuin yleensä. Lihominen oli ollut pitkälti turvotusta (sormukset eivät mahtuneet sormiin).
        Lääkärin mukaan oli ollut poikkeustapaus.
        Remeronin lihottavan vaikutuksen lääkäritkin sentään tunnustavat.

        Hei, törmäsin vahingossa sivuun, jossa on sinulle paljon tietoa, tässä:
        http://www.samianttila.net/tutkimus/masennuslaakkeista/


      • Anonyymi

        Luonnon masennuslääke - https://nplink.net/bjahj033
        Olen ollut uniongelmainen ja ajoittain masentunut jo esiteinistä asti. Ystäväni suosituksesta päätin kokeilla Restilen-valmistetta ja olen ollut todella tyytyväinen. Unenlaatu on parantunut enkä ahdistu enää yhtä herkästi. Käytän tuotetta ensisijaisesti masennuksen ennaltaehkäisyyn.


      • Anonyymi
        sama kirjoitti:

        Jos lihominen olisi todellakin ollut lääkkeen vaikutusta, sama lääke turvottaisi enimmäkseen kaikki muutkin käyttäjät. Ja näinhän ei ole. Eikä ssri-lääkkeissä yksinkertaisesti ole aineosaa, joka vaikuttaisi tällä tavalla. Ja kuvittelepa bulimialääke, joka lihottaisi... eipä olisi kovin menestyksekäs.

        Tuttavasi lihominen on saattanut olla pelkästään yksi masennusoireista - ns. epätyypilliseen masennukseen kuuluu usein juuri lihominen yhtenä oireena.

        Vaikka lääkkeet eivät suoranaisesti lihota, mutta ne lisäävät ruokahalua.
        Ja sitten kun tulee syötyä enemmän, niin totta kai myös lihoo.
        Yleisesti vain sanotaan, että lääkkeet lihottavat.


    • Psykiatri

      Ei ole mitään varmaa keinoa tietää, aiheuttaako joku masennuslääke edes vähän painonnousua. Ja se painonnousu tulee liiasta syömisestä, ei turvotuksesta (paitsi ehkä Remeronin erittäin harvoin aiheuttamassa jalkojen turvotuksessa).

      SNRI-lääkkeistä kannattaa lähteä ja luulisin että Reductil on paras, sitten Ixel ja sitten Efexor. Reductilhan on laihdutuslääkkeenä kaupattu, mutta selkeästi myös masennuslääke ja ongelmana on koko hinta. Lähikuukausian tuloss duloksetiini, joka ei varmastikaan lihota.

      Edronaxia tuskin siedät muidne sivuvaikutusten vuoksi ja siksi seurravana tulavat SSRI-lääkkeet, varsinkin muut kuin Seroxat.

      Jos sinulle on ehdotettu työuupumuksen hoitoon masennuslääkkeitä, mieti vielä toinenkin kerta. Ne sopivat varsin harvoin varsinaisen burnoutin hoitoon pelkästään sillä burnoutia hoidetaan sairaslomalla ja/tai töiden vähentämisellä. Otapa netistä tarkemmin selvää siitä. Tai voisiko olla syytä käydä vieläkin perusteellisemmassa diagnostisessa arviossa psykiatrilla???

      • mariet

        Lääkkeistä on ollut puhetta enkä ole itse ollut asiasta innoissani, juuri pelkäämieni sivuvaikutusten vuoksi. Lisäksi haluaisin pärjäillä ilman lääkkeitä siksikin, että pahan olon tunteet liittyvät nimenomaan työhön ja työuupumukseen, vaikka syitähän voi olla taustalla monenlaisia ja tiedän olevani stressiherkkä persoona (perfektionisti).
        Pelkään vain lääkkeiden mahdollisten lihotusvaikutusten vain lisäävän ongelmiani, tai tiedän että se olisi seuraus.


    • Tiitiäinen

      Serolin ei tietääkseni ainakaan yleensä lihota. Minua ei ole lihottanut, ekan kuukauden aikana jopa vähän laihdutti. On parantanut masennuksen, mikä parasta (käyn myös terapiassa)!

    • Tiia

      Olen kokeillut läjän lääkkeitä masennukseen. Osa on uuden polven lääkettä ja osa ei. Olen käyttänyt ainakin seuraavia lääkkeitä: Seronil, Zoloft, Fevarin, Surmontil, Risperdal, Tolvon, Ecucos, Kloroproman. Kaikki lihottivat minua. Tai tarkemmin sanottuna, aiheuttivat näläntunteen, jota oli sietämättömän vaikea vastustaa. Seronil lihotti ehkä vähiten. Pahimpia olivat Risperdal, Tolvon ja Zoloft.

      Lääkäri väitti kivenkovaan, että lääkkeet eivät lihota, että lihomiseni johtuu masennuksestani. Kun sain kiloista tarpeekseni (käytön aikana tuli lisää 24 kiloa) ja lopetin lääkkeet, laihduttaminen alkoi tehota. Paino on pudonnut puolessa vuodessa 13 kiloa eikä ponnistus tunnu kovin suurelta. Lääkkeiden käytön aikana laihduttaminen oli toivotonta. Lääkäri on kuitenkin edelleen sitä mieltä, että lihominen johtui masennuksesta, vaikka masennus on pahentunut ilman lääkitystä.

      Kaikkia lääkkeet eivät lihota. Sen selville saamiseksi täytyy kokeilla lääkettä. Itse uskon, että kun on taipumus reagoida siten, että lihoo, niin sitten lihoo varmasti riippumatta siitä, aiheuttaako lääke pakkausselosteen mukaan lihomista vai ei. Kokemukseni mukaan lääkärin mielestä mikään lääke ei aiheuta lihomista, vaikka pakkauksessa mainittaisiin lihominen yhtenä mahdollisena sivuvaikutuksena. (Lääkkeillä tarkoitan tässä masennuslääkkeitä.)

      Bensot ja unilääkkeet eivät ole aiheuttaneet lihomista. Tosin unilääkeen käytön lopetettuani laihtuminen on ollut tehokkaampaa, mutta on vaikea sanoa, johtuiko se kuitenkaan unilääkkeestä. Bensoista kyllä tulee helposti muita ongelmia.

      • mariet

        Siksi näin paljon kyselenkin. Minun tilanteessani nimittäin lihominen (siis lääkkeen takia lihominen) tosiaan olisi katastrofi, vaikka varsin hoikka olenkin. Kokeiluihin ei kamalasti huvita ryhtyä.
        Ilmeisesti jos lääkkeitä tarjotaan niin pitää sitten pyytää bentsoja. Varmaan tehoavat ahdistukseen, joka on päällimmäinen oire.
        Sinänsä pelkään enemmän varsinaista lääkkeestä lihomista (aineenvaihdunnallisista syistä) kuin ruokahalun lisääntymistä, vaikka kumpaakaan en sietäisi. Olen kuitenkin mestari kontrolloimaan sitä miten paljon syön, ja jos koko ajan olisi nälkä niin osaisin nopeammin lopettaa lääkkeen napsimisen.


      • eräs vain
        mariet kirjoitti:

        Siksi näin paljon kyselenkin. Minun tilanteessani nimittäin lihominen (siis lääkkeen takia lihominen) tosiaan olisi katastrofi, vaikka varsin hoikka olenkin. Kokeiluihin ei kamalasti huvita ryhtyä.
        Ilmeisesti jos lääkkeitä tarjotaan niin pitää sitten pyytää bentsoja. Varmaan tehoavat ahdistukseen, joka on päällimmäinen oire.
        Sinänsä pelkään enemmän varsinaista lääkkeestä lihomista (aineenvaihdunnallisista syistä) kuin ruokahalun lisääntymistä, vaikka kumpaakaan en sietäisi. Olen kuitenkin mestari kontrolloimaan sitä miten paljon syön, ja jos koko ajan olisi nälkä niin osaisin nopeammin lopettaa lääkkeen napsimisen.

        Eikö kannattaisi mainita näitä peloista ensi kerralla lääkärille, joka voi sitten sen huomioiden arvioida millainen lääkitys sinulle sopisi.

        Tuo pelko mieliala/masennuslääkkeiden lihottavasta vaikutuksesta on liioiteltu ja eräs syy minullakin, miksi en jo aiemmin aloittanut niiden käyttöä. Kuitenkin niitä (SSRI-lääkkeitä) syöneenä voin todeta, ettei vaikutusta painoon ole ollut ainakaan nousevassa suhteessa, pikemminkin päinvastoin (muiden sivuvaikutusten takia mm. pahoinvointi, oksentelu, makuaistimusten muutokset, kuumat aallot/palelu vuornperään jne. - nämä sivuvaikutukset lieventyvät ajan kanssa, mutta ainakaan minulla ne eivät ole kokonaan poistuneet).

        Ja toisin kuin usein luullaan, nuo lääkkeet eivät ole mitään persoonanmuuttajia: muutokset mielialassa (riippuen toki henkilöstä) voivat olla aika huomaamattomia, mutta kuitenkin helpottavia - riippuen henkilön tilanteesta.

        Että kokeilla on pakko sopivan lääkkeen löytämiseksi. Minulla on vaihdettu kerran lääkitystä ja annosta nostettu pari kertaa, kun toivottua tulosta ei ole syntynyt. Ei ole mitään mieltä vetää lääkkeitä, jos niiden ainoa vaikutus on 'sivuoireilu'.


      • pami
        mariet kirjoitti:

        Siksi näin paljon kyselenkin. Minun tilanteessani nimittäin lihominen (siis lääkkeen takia lihominen) tosiaan olisi katastrofi, vaikka varsin hoikka olenkin. Kokeiluihin ei kamalasti huvita ryhtyä.
        Ilmeisesti jos lääkkeitä tarjotaan niin pitää sitten pyytää bentsoja. Varmaan tehoavat ahdistukseen, joka on päällimmäinen oire.
        Sinänsä pelkään enemmän varsinaista lääkkeestä lihomista (aineenvaihdunnallisista syistä) kuin ruokahalun lisääntymistä, vaikka kumpaakaan en sietäisi. Olen kuitenkin mestari kontrolloimaan sitä miten paljon syön, ja jos koko ajan olisi nälkä niin osaisin nopeammin lopettaa lääkkeen napsimisen.

        BENTSOT ON RAUHOTTAVIA EI MASENNUSLÄÄKKEITÄ!!! LÄÄKÄRI TUSKIN TULEE MÄÄRÄÄMÄÄN 3KK PITENPÄÄ JAKSOA KERRALLA!RIIPPUVUUS SEKÄ TOLERANSSI RISKIN VUOKSI.ITSELLÄNI ON 3x5MG PAMIT JA YÖKSI 1x20MG TENOX, MYÖS MASENNUSLÄÄKE FLUANCSOL O,5MGx2 JOKA EI LIHOTA!! JA KASA KIPU LÄÄKKEITÄ.


      • Marjuska91

        Olen laskenut 2 kk kaloreita eli syönyt huomattavasti vähemmän kuin saisi ja liikkunut ...siis hikiliikuntaa 5-6 krt/vko ja paino nousee.
        Mielestäni olen nyt todistanut, että lääke tässä tapauksessa mirtatzapiini lihottaa.
        Pakko vaihtaa lääkitystä.
        Paino noussut nyt kylläkin vasta 6 kg 4 kk:ssa, mutta siis puolet ajasta vielä dietillä.
        Ihmettelen, että edelleen niin usein väitetään että lääkitys ei voi lihottaa?


      • -32 kg
        Marjuska91 kirjoitti:

        Olen laskenut 2 kk kaloreita eli syönyt huomattavasti vähemmän kuin saisi ja liikkunut ...siis hikiliikuntaa 5-6 krt/vko ja paino nousee.
        Mielestäni olen nyt todistanut, että lääke tässä tapauksessa mirtatzapiini lihottaa.
        Pakko vaihtaa lääkitystä.
        Paino noussut nyt kylläkin vasta 6 kg 4 kk:ssa, mutta siis puolet ajasta vielä dietillä.
        Ihmettelen, että edelleen niin usein väitetään että lääkitys ei voi lihottaa?

        onkin yksi tunnetuista ns. lihottajalääkkeistä, siis masennuslääkkeistä kun puhutaan. Lääketehdaskin tämän sivuvaiktuksen myöntää ("Ihmettelen, että edelleen niin usein väitetään että lääkitys ei voi lihottaa?"?????)

        Kokeilin aikoinani Remeronia ja olin yhteyksissä (oman hoit.psyk.lisäksi tietysti) lääketeht.lääkäriin joka kertoi että kyllä, Reme (Mirta) kerää nestettä, hidastaa aineenvaihduntaa ja lisää ruokahalua.

        Tämä asiahan on tiedossa (soitostani on jo vuosia aikaa), ollut jo pitkään. Ei minun lääkärini ainakaan väittänyt etteikö kyseinen lääke voisi aiheuttaa painonnousua, tavalla tai toisella.

        Vaihdoin sitten lääkkeen.


    • voin paremmin

      Valdoxan:in ei pitäisi lihottaa. Tosin lääke on vielä niin uusi ettei aivan kattavaa tietoa ole saatavilla. Hinta on kyllä suolainen kun ko. lääke ei ole vielä kela-korvattava.

    • 13+2

      Nostanpa tätä ketjua.

      Onko tietoa mahdollisesti uusista ei-lihottavista masennus/psykoosilääkkeistä? Mulle vaihdettiin Mirtazapinin tilalle Venlafaxin juurikin lihomisen vuoksi, mutta tuota ei näytä olevan mitään apua kun syön Risperidonia samalla ja se aiheuttaa jatkuvan ruuanhimon eikä paino laske vaikka olen dieetillä ja kuntoilen lähes joka päivä.

    • Pirkko

      Minulla on Azona ollut monta vuotta , syön sitä edelleen. Se ei lihota. Välillä oli Risperidon, Ketipinor yms. siinä rinnalla niistä tuli jotain ongelmia. Eritettä rinnoista, nesteen kertymistä .. Nyt pelkkä Azona käytössä.

    • Valeria

      Azonassahan nimenomaan lukee, että se saattaa aiheuttaa lihomista, koska kun on ottanut lääkkeen, niin hetken kuluttua alkaa ruokahalu kasvaa, ja kun syö hiilihydraatteja (esim. vaaleaa leipää), niin kohtaa iskee kova väsymys ja olisi valmis kaatumaan sänkyyn. Siksi minulla onkin se unilääkkeenä.
      Sertralin lienee ainoita lääkkeitä, joka ei aiheuta turvotusta eikä ruokahalun nousua, jos annos on kohdallaan. Pitää huomioida myös se, että joskus masennus aiheuttaa ruokahalun kasvamista ja joskus päinvastoin, joten kun lääkitys ei ole kohdallaan, niin seurauksena voi olla liikasyöminen, jopa ahmiminen.

    • kauan sitten

      Masennuslääkkeethän eivät tietenkään itsessään lihota, vaan aiheuttavat nälän tunteen. Ainakin Remeron, nyt jo tällä uusi nimi Mirtazapin. Tällä lääkkeellä on taipumus lihottaa, kerätä nestettä. Itse kokeilin sitä vuosia sitten n. 3kk, painoa kertyi ainakin n. 5kg tuona aikana, vaikka yritin syödä kevyesti, mutta aina oli nälkä ja jotain piti syödä. Vatsan seudulla huomasi selvästi nestekertymää, ja olikin turvonnut ja tukala olo koko ajan. Lenkin jälkeen vielä suurempi nälkä.
      Muita mas.lääkkeitä en ole ikinä kokeillut, joten en tiedä niiden sivuvaikutuksista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      446
      3251
    2. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      410
      2851
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      126
      2765
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      163
      2153
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      1970
    6. 176
      1380
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1327
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1216
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      76
      1172
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1030
    Aihe