osaproteesi joustava vai

epäilevä

Olen teettänyt osaproteesin muoviset jotka joustaa.Nyt lähti irti 2hammasta.
Kävin alustavasti erikoishammasteknikon vastaanotolla,tämä on toinen teknikko.
Hän kertoi,että muovi proteeseja ei kannata teettää.Onko kokemuksia miten toimii
sellaiset jossa on ylös koko kitalaki.Pysyykö ne turvassa,pystyykö syömään kaikkea,
meneekö maku aisti.

9

10874

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kannattaa teettää

Kirjoituksestasi päätellen osaproteesisi on jotenkin "vajavainen" kun kyselet vasta nyt koko kitalaen peittävävästä osaproteesista. Jos kyse on jostain kevyestä virityksestä niin ei ihme jos joustaa ja hampaat irtoaa.

Itselläni on ylhäällä osaproteesi joka on akryylinen ja kattaa koko kitalaen. Kyllähän se alussa tuntui oudolta mutta nyt on kuin ei olisi mitään ylimääräistä suussa. Pysyvät hyvin paikallaan ja osaproteesi vielä sikäli paremmin kuin kokoproteesi että se ottaa tukea jäljellä olevista hampaista. Syömään pystyn kaikkea (etuhampaat omat) jopa paremmin koska proteesillani korvataan puuttuvat poskihampaat. Makuaistissa en ole huomannut muutosta koska kielihän on pääosassa maistamisessa, kitalaki ei vaikuta maistamiseen käytännössä mitenkään. Hampaat ovat pysyneet hyvin kiinni osaproteesissa vaikka osa onkin kovassa rasituksessa (proteesissa mm. toinen kulmahammas).

• reaktio

Niin minulla on yläosaprotesissa syvä tämä ikenien päälle tuleva osa.en ole pystynyt pitämään max 15minuuttia,alkaa oksennusreaktia.Olen luullut,että aiheutuu ylä
        protesista,mutta tämä toinen teknikko tutki suun ja sanoi,että se reaktio johtuu
        ala protesista ja löysi pisteen mistä testasi.Tällä teknikolla on 30vuoden kokemus alalta,pitänee rohjeta kokeileen satsaamaan 1400euroa uuteen kalustoon.
        Nämä olisi 2vuoden aikana kolmannet härpäkkeet.
        Epäilen pystyykö nieleen esim,pienen pillerin,näillä joustavilla muovi proteseilla ei onnistu.

• prot
        reaktio kirjoitti:

Niin minulla on yläosaprotesissa syvä tämä ikenien päälle tuleva osa.en ole pystynyt pitämään max 15minuuttia,alkaa oksennusreaktia.Olen luullut,että aiheutuu ylä
        protesista,mutta tämä toinen teknikko tutki suun ja sanoi,että se reaktio johtuu
        ala protesista ja löysi pisteen mistä testasi.Tällä teknikolla on 30vuoden kokemus alalta,pitänee rohjeta kokeileen satsaamaan 1400euroa uuteen kalustoon.
        Nämä olisi 2vuoden aikana kolmannet härpäkkeet.
        Epäilen pystyykö nieleen esim,pienen pillerin,näillä joustavilla muovi proteseilla ei onnistu.

Erikoishammasteknikko ei saa valmistaa osaproteeseja suoraan asiakkaalle. Laki.

Onko kyseessä siis joustava proteesi esim. Valplast tai vastaava, vai tavallinen akryylinen, joka satuloistaan joustaa? Jos jälkimmäinen, se ei tule koskaan kestämään. Muoviosien pitää olla niin tukevat etteivät taivu.
        Rankaproteesi on yleensä parempi vaihtoehto.

• proteesit...
        prot kirjoitti:

Erikoishammasteknikko ei saa valmistaa osaproteeseja suoraan asiakkaalle. Laki.

Onko kyseessä siis joustava proteesi esim. Valplast tai vastaava, vai tavallinen akryylinen, joka satuloistaan joustaa? Jos jälkimmäinen, se ei tule koskaan kestämään. Muoviosien pitää olla niin tukevat etteivät taivu.
        Rankaproteesi on yleensä parempi vaihtoehto.

Totta on, että erikoishammasteknikko saa tehdä vain kokoproteeseja suoraan asiakkaalle, paitsi jos työ tapahtuu hammaslääkärin valvonnassa. Jotkut hammaslääkärit viisaasti lähettävät potilaan suoraan luottamalleen teknikolle ja sitten tarkistavat lopputuloksen. Silloin työ tehdään täysin laillisesti, ja vastuu lopputuloksesta on lääkärillä.

Tuo yhteistyö lääkärin ja teknikon välillä on läheisempää, kuin yleisesti tiedetään. Vaikka proteesit tulisivatkin hammaslääkärin kautta potilaalle, itse proteettisen työn, proteesin valmistuksen on sataprosenttisen varmasti tehnyt hammas- tai erikoishammasteknikko. Hammaslääkärin koulutukseen ei kuulu itse proteesien valmistaminen. Niinpä paras lopputulos usein syntyy kun myös teknikko tapaa potilaan, jonka suuhun proteesin valmistaa.

• en usko
        proteesit... kirjoitti:

Totta on, että erikoishammasteknikko saa tehdä vain kokoproteeseja suoraan asiakkaalle, paitsi jos työ tapahtuu hammaslääkärin valvonnassa. Jotkut hammaslääkärit viisaasti lähettävät potilaan suoraan luottamalleen teknikolle ja sitten tarkistavat lopputuloksen. Silloin työ tehdään täysin laillisesti, ja vastuu lopputuloksesta on lääkärillä.

Tuo yhteistyö lääkärin ja teknikon välillä on läheisempää, kuin yleisesti tiedetään. Vaikka proteesit tulisivatkin hammaslääkärin kautta potilaalle, itse proteettisen työn, proteesin valmistuksen on sataprosenttisen varmasti tehnyt hammas- tai erikoishammasteknikko. Hammaslääkärin koulutukseen ei kuulu itse proteesien valmistaminen. Niinpä paras lopputulos usein syntyy kun myös teknikko tapaa potilaan, jonka suuhun proteesin valmistaa.

Epäilen tuon laillisuutta. Tuohan tarkoittaa, että kuka vaan ( kouluttamatonkin) saa tehdä proteesit / kruunut / sillat / implantit /ym jos vaan hammaslääkäri lopuksi tarkastaa työ. Ei se niin voi olla, koska kaikkia työvaiheita ei näe pelkästä loppuvilkaisusta.
        En väitä silti, että muoviproteesit tai rangat olisi huonommin tehty kuin hammaslääkärin kautta.

• hdzhaerhe

Mulla on joustava ratkaisu ja olen tyytyväinen.

• oikeasti joustava

Siis onko sinulla oikeasti joustava ratkaisu? Saat sen väännettyä esim 1/2-1cm kasaan? Onko siinä metalliset koukut hampaiden ympärillä vai muoviset?

• Parastaetsivä

Hei.. onko se joustava materiaali jo tänä päivänä hyvä ja toimiva. Pitäisi uusia osaproteesi (rankaprot.entinen) en tiedä mitä tehdä kun metallinenkin tutuu rikkovan vastapurennassa hampaita.

• jdjskdkkd

Osaproteesi voi olla myös metallinen

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      76
      2595
    2. Sinä vain tulit elämääni

Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      91
      1616
    3. Tiesitkö mies

Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll
      Ikävä
      72
      1381
    4. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      64
      1375
    5. Nuorempi mies

Olen tänään ajatellut sua paljon, miten toimittaisiin makuuhuoneessa jne! 😏🔥
      Ikävä
      129
      1285
    6. Miksi teillä meni...

...välit poikki kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      145
      1173
    7. Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen

Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍
      Ikävä
      157
      1164
    8. Jos siis saamme

Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j
      Ikävä
      90
      1069
    9. Mies, mitä minun pitäisi tehdä

Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur
      Ikävä
      76
      1058
    10. Onko sinulla

Joku nyt huonosti? :(
      Ikävä
      70
      1048
    Aihe