Miten lyhentää farkkujen lahkeet...

Lahkeet

Hei vaan kaikki. Olen n.160 cm pitkä ja aina kun ostan farkut niin niiden lahkeet on liian pitkät. Ja jos itse menee niitä lyhentämään niin eihän se sauma sitten ole enää hyvännäköinen. Missä olette lahkeenne lyhentäneet, ompelimossa tai jossain muualla? Mietin vaan että eikös niistä lahkeenreunoista voisi saada alkuperäisten näköiset jos joku joka homman osaa niin ne ompelisi?

9

5625

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sopiva mitoitus

Mistä ihmeen puodista ostat sun byysat?
      Lähes kaikissa kaupoissa on farkkumalleja,
      joissa on oikea mitoitus ihmisen pituuden mukaan.
      Jopa postimyyntituotteissakin on sinun pituiselle
      omat mallistot.
      Katseleppas tuumamittoja, toinen lukema kertoo vyötärön mitan ja toinen lahkeen mitan,
      waist eli w=vyötärö
      length eli l=pituus,
      kysy myyjältä.
      Itse en käytä korottomia kenkiä,
      ei tarvitse minun ikinä lyhentää lahkeita.
      Jos ei ihan täsmää mitat lahkeissasi,
      opettele kävelemään kengillä joissa on edes vähän korkoa.Sääresi saavat näyttävyyttä ja pituutta korkojen myötä, samoin lahkeet ovat sopivat.
      Helppoa se lyhentäminen on, laita kengät jalkaan ja merkitse nuppineulalla sopiva pituus,
      huomioi, että tarvitset vähän kankaan kääntämistä varten saumavaroja,
      merkitse ja leikkaa vain yksi lahje.
      Toisen voit tehdä samanlaiseksi kun asetat housut pöydälle lahkeet päällekkäin ja kopioit sopivan mitan toiseenkin lahkeeseen ennenkuin leikkaat,
      mieti tarkkaan millä langalla ja millaisella kuvioilla koneella omepelet.
      Tuttavapiirissäsi on takuulla joku joka neuvoo.
      Voithan aina mennä työväenopiston ompelukurssille,jos ei muuten onnistu.

• susku

Useissakaan farkuissa ei löydy pituutta 30, vaan se alkaa vasta 32sta! T:158cm

• lyhyt täti
        susku kirjoitti:

Useissakaan farkuissa ei löydy pituutta 30, vaan se alkaa vasta 32sta! T:158cm

Nimerkki "sopiva mitoitus" sanoi:

"Mistä ihmeen puodista ostat sun byysat?
        Lähes kaikissa kaupoissa on farkkumalleja,
        joissa on oikea mitoitus ihmisen pituuden mukaan."

En tiedä mistä alkuperäinen tai susku ostaa housunsa, mutta jos sinä tai joku muu tietää mistä ihan oikeasti löytää mitoituksen pituuden mukaan muillekin kuin n. standardikokoisille, niin kertokaa ihmeessä. "Lähes kaikissa kaupoissa" ei ainakaan mulle ole, sillä oma tuumakokoni olisi arviolta 26-27, mutten ole varma, sillä en ole koskaan vielä sopivia löytänyt Suomesta.

Ja kun on oikeasti pätkä, niin korkokengätkään eivät auta, jos lahjetta on parikymmentä senttiä liikaa.

Itse lyhennän yleensä ihan normaalilla ompelukoneella. Alkuperäisen näköistä en tosin lahkeesta saa, mutta oletan, ettei kukaan mun nilkkojani niin tarkkaan syynää. Olen kuullut, että jos hieman rypyttää kangasta ommellessa ja sitten hinkkaa sitä hiekkapaperilla, niin taitteesta tulisi "aidomman" näköiset. En ole itse koskaan kokeillut miten toimiin.

• Pätkä

Itse olen 160 pitkä,ja lyhyin pituus mitä olen löytänyt on 30 tuumaa.Joka on sekin hieman liian pitkät.Ja kukakohan ihan oikeasti keikistelee korkkareissa tilanteessa kuin tilanteessa vain siksi koska lahkeet ovat liian pitkät.

Ja mielestäni ei ole oikein joutua maksamaan farkuistaan n.5-10e lisää vain siksi,ettei tehdä oikean pituisia housuja lyhyillekin.Sillä läheskään kaikissa liikkeissä ei hintaan sisälly lyhennystä tarvittaessa.

• tyttönen20

Itse olen 155cm, joskus löytyy sopivan pituisia housuja, silloin tällöin jouyuu lyhentämään. Lyhennykseen vien housut aina ompelijalle. Itse olen monet farkut pilannut juuri tämän "saumaongelman" takia. Olen nähnyt parhaaksi antaa ammattilaisen hoitaa ne hommat. Ja hyvää jälkeä on tullut!

• sade

...paljonkos tämä lyhennyttäminen maksaa ompelijalla, ja ei varmaankaan vie paljon aikaa?

• susku
        sade kirjoitti:

...paljonkos tämä lyhennyttäminen maksaa ompelijalla, ja ei varmaankaan vie paljon aikaa?

Joissakin liikkeissä lyhennys kuuluu jo farkkujen hintaan, esim. jcssä.

• Angela

Heip!
      Itse olen 162cm pitkä ja olen aina joutunut
      lyhentämään housujani, housut istuu muuten mutta
      lahkeet aivan liian pitkät vaikka käytän korkea korkoisia kenkiä..
      Elikkäs jos ei osaa tai halua itse lyhentää nii
      ompelijalle vaan.

• Jane

Korkeakorkoiset kengät ovat hyvä ratkaisu. Suomalaisen naisen keskipituus on 163,5, ja olen tasan tarkkaan sen mittainen. kaupoissa myytävät housut ovat siis tehty mallipituutta edustavalle vähemmistölle. Onneksi kaveri on ompelija...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      94
      1763
    2. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      358
      1179
    3. Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"

Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1178
    4. Mikä on horoskooppisi?

Entä tiedätkö kaivattusi?
      Ikävä
      96
      1038
    5. Onks se väärin jos

Tutustuttaisiin edes vähän enemmän?
      Ikävä
      62
      833
    6. Vanhemmalle naiselle

Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam
      Ikävä
      36
      811
    7. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      754
    8. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan? Sinusta paljon kiinni
      Ikävä
      46
      706
    9. Lapuan liike nyt! rähinöimässä Tampereella

Avoimen rasistisen ja fasistisen sinimustan liikkeen poprukat riehuvat Tampereella parasta aikaa.
      Maailman menoa
      132
      698
    10. En vaan ymmärrä

Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla
      Ikävä
      42
      680
    Aihe