Olen 15-vuotias ja mulla on aivan kamalan vinot hampaat.. On vähän vaikea syödä ja en voi hymyillä koska hampaani näkyy rumasti. Minua hävettää se ihan hirveästi. Enkä saa kiinteitä hammasrautoja, en tiedä syytä. Mulle yritetään tunkeä niitä silikonisia joita pitää purra.
1. Ei ole aikaa
2. Ei ole viitsimystä
3. Ylähammas lipsuu siihen eteen --> entistä vinompi
Pitäisi saada kiinteät raudat joita ei saa pois niin nämäkin saisin suoraksi ): Mua hävettää, auttakaa ihmiset jos tiedätte jotain mikä auttaisi!
Hampaiden suoristus?
9
437
Vastaukset
- 7+15
Itse olen aikuinen ja omistan suht. vinot hampaat, jossakin välissä käyn varmaan yksityisellä oikaisuhoidoissa ja maksan pari tonnia..
Jos sun purenta on ok, niin silloin ne keksivät selityksenä ettet tarvitse, jos purennassa on vikaa niin pitäisi kyllä saada oikaisuhoito. Mene ja vaadi että haluat suorat hampaat, sulle kun se on vielä ilmaista.- aloittaja^
Minun perheelleni yksityinen lääkäri olisi aivan liian kallis. En tiedä mitä tekisin, siellä minua syytetään vain siitä että olis omaa syytäni kun en pienenä käyttänyt jotain silikonijuttua, mutta ajatelkaas nyt onko lapsella minkäänlaista motivaatiota purra 2h päivässä jotain kojetta joka tekee hampaat kipeäksi ja vielä yötkin... Oli vaikea hengittää s: En voi mitenkään sanoa että minulla olisi hyvä purenta, hampaat ovat missä sattuu eikä osa mahdu edes riviin. Inhottavaa mutta totta. Äitinikin nosti kätensä pystyyn lääkäreiden mukana. Mun pitäis varmaan vain soittaa sinne ja vaatia oikaisuhoitoa.
- suora hammas
Sinuna luottaisin hammaslääkäriin.
Mulla oli raudat suussa 15v, koska hampaita oli liikaa ja olivat limittäin. Purennassa ei ollut vikaa.
Ei ne raudat siihen aikaan mitään kivoja olleet, mutta kannatti laittaa.
Tänä päivänä rautoja tuskin huomaa, kun ovat läpinäkyviä. - oikominen
Sulla on kaksi vaihtoehtoa: joko yksityinen oikoja, jonka kanssa voi neuvotella eri hoitovaihtoehdoista ehkä joustavammin tai sitten teet niin kuin kunnallinen oikoja sanoo. Todennäköisesti ensin on hoito aloitettava tuolla irrotettavalla kojeella (aktivaattori?) ja vasta sen jälkeen on kiinteiden kojeiden vuoro. Oikomishoidossa tarvitaan usein useampia erilaisia kojeistuksia. Yhdentyyppiset hoitavat tiettyjä tavoitteita ja toisentyyppiset sitten toisenlaisia. Yksi hoitomuoto pelkästään ei aina tuo toivottua tulosta. Varsinkin jos purennassa on paljon korjattavaa.
- ohikulkija9+13
Kyllä minusta asioita pitäisi pystyä neuvottelemaan kunnallisellakin. Riippuen henkilöstä voi joutua vakuuttelemaan enemmän tai vähemmän. Tuskin kukaan on valmis antamaan tulevaisuuden terveyttään mahdolliselle kusipäälle, vaikka sellainen työskenteleekin kunnalle. Kunnan terveyspuolen pitäisi juuri olla meitä vähävaraisia varten, eikä terveen purukaluston pitäisi olla rikkaiden etuoikeus.
"En tiedä mitä tekisin, siellä minua syytetään vain siitä että olis omaa syytäni kun en pienenä käyttänyt jotain silikonijuttua"
Olen sitä mieltä että sinä et ole vastuussa lapsena toteutuneen hoidon onnistumisesta tai epäonnistumisesta - sitä vartenhan meillä vanhemmat pitäisi olla. Minullakin on epäonnistunut oikomishoito takanani, jonka epäonnistumisesta on minun mielestäni vastuu sekä vanhemmillani että hammaslääkärillä. Minulla tosin on myös purentavika vinouden lisäksi, mikä saattoi silloin alunperin auttaa rautojen saannissa. - aloittaja^
ohikulkija9+13 kirjoitti:
Kyllä minusta asioita pitäisi pystyä neuvottelemaan kunnallisellakin. Riippuen henkilöstä voi joutua vakuuttelemaan enemmän tai vähemmän. Tuskin kukaan on valmis antamaan tulevaisuuden terveyttään mahdolliselle kusipäälle, vaikka sellainen työskenteleekin kunnalle. Kunnan terveyspuolen pitäisi juuri olla meitä vähävaraisia varten, eikä terveen purukaluston pitäisi olla rikkaiden etuoikeus.
"En tiedä mitä tekisin, siellä minua syytetään vain siitä että olis omaa syytäni kun en pienenä käyttänyt jotain silikonijuttua"
Olen sitä mieltä että sinä et ole vastuussa lapsena toteutuneen hoidon onnistumisesta tai epäonnistumisesta - sitä vartenhan meillä vanhemmat pitäisi olla. Minullakin on epäonnistunut oikomishoito takanani, jonka epäonnistumisesta on minun mielestäni vastuu sekä vanhemmillani että hammaslääkärillä. Minulla tosin on myös purentavika vinouden lisäksi, mikä saattoi silloin alunperin auttaa rautojen saannissa.En tiedä mitä teen sen kanssa, siellä kunnan lääkärit vain ilmoittivat etteivät jatka, eikä äitiäni huvita yrittää tehdä asialle mitään. Täytyy varmaan itse soittaa sinne ja ihan vaatimalla vaatia jotain oikomishoitoa, oikeesti, en kehtaa ees hymyillä ):
Muistan vieläkin kuinka hoitajat sättivät minua pienenä siitä kun en käyttänyt sitä kojetta- en ymmärtänyt että miksi pitäs tuottaa itselleen kipua ilman vaikutusta. Nythän käyttäisin.. Kaapissa tuo vanha vielä lojuu mutta en voi käyttää sitä koska se ei luultavasti sovi enää. En tiedä oikeastaan mikä on purentavika, mutta toinen etuhampaani on tosi edessä ja toinen takana (osuu alahampaisiin) ja alahampaat eivät mahdu riviin, mikä vaikeuttaa puremista ja puren usein itseäni poskeen.. :D
Tosiaan harmittaa kun ei pääse yksityiselle. Sehän vaatii monta käyntiä ja se sitten maksaa.. - ohikulkijajnejne
aloittaja^ kirjoitti:
En tiedä mitä teen sen kanssa, siellä kunnan lääkärit vain ilmoittivat etteivät jatka, eikä äitiäni huvita yrittää tehdä asialle mitään. Täytyy varmaan itse soittaa sinne ja ihan vaatimalla vaatia jotain oikomishoitoa, oikeesti, en kehtaa ees hymyillä ):
Muistan vieläkin kuinka hoitajat sättivät minua pienenä siitä kun en käyttänyt sitä kojetta- en ymmärtänyt että miksi pitäs tuottaa itselleen kipua ilman vaikutusta. Nythän käyttäisin.. Kaapissa tuo vanha vielä lojuu mutta en voi käyttää sitä koska se ei luultavasti sovi enää. En tiedä oikeastaan mikä on purentavika, mutta toinen etuhampaani on tosi edessä ja toinen takana (osuu alahampaisiin) ja alahampaat eivät mahdu riviin, mikä vaikeuttaa puremista ja puren usein itseäni poskeen.. :D
Tosiaan harmittaa kun ei pääse yksityiselle. Sehän vaatii monta käyntiä ja se sitten maksaa.."mutta toinen etuhampaani on tosi edessä ja toinen takana (osuu alahampaisiin) ja alahampaat eivät mahdu riviin, mikä vaikeuttaa puremista ja puren usein itseäni poskeen.. "
Kannattaa yrittää mainita tämä että hampaiden asento oikeasti vaikuttaa elämään(esteettinen syy kyllä minustakin kuuluisi olla oikeudenmukainen syy), se on yleensä parhaimpia valttikortteja tällaisissa tilanteissa.
Purentavika tarkoittaa sitä että ylä- ja alahampaat eivät osu normaalisti yhteen. Minulla tämä pääasiallisesti tarkoittaa sitä että koko alahammasrivistöni, tarkemmin sanottuna leuka, on ripauksen taaempana kuin ylärivistö. Tämä ei ulospäin näy millään tavalla, mutta kun puren hampaat yhteen niin silloin näkyy että ylähämpaat menee osittain alahampaiden yli eikä yhteen.
Muuten olet aika kummallisen porukan kanssa joutunut tekemisiin. Mutta luulisi että sillä olisi jotain vaikutusta, jos sinä aktiivisesti yrität tehdä jotain asian puolesta. Se kertosi että asia todella merkitsee sinulle jotain.
- ortodontia
Purentavirheet pisteytetään (0-10) vaikeusasteen mukaan, tiettyjen kriteerien mukaan ja vain vaikeimmat viat (yleensä 8-10, 7 jos pahenee ajan myötä) oiotaan kunnallisessa hoidossa. Näissä 10 on huuli-/suulakihalkiotapaus ja 1 pieni kosmeettinen haitta (esim. hampaan kiertymä). Esim. piste 7 tarkoittaa, että oikomishoito tarpeen ja 6 että oikomishoito suositeltavaa, mutta silti nämä eivät täytä hoitoonottamiskriteerejä. Selvät purentavirheet menevät kategoriaan 5 tai 6. Ei siinä vaatimukset auta. Nämä ovat toki kuntakohtaisia päätöksiä, mutta näin ainakin pk-seudulla.
- mävaan
moi!
Olen 14.v ja minulla on kaksi ylärivin etuhammasta ihan vääntyneitä, koska niillä on liian vähän tilaa. Kunnallinen hammaslääkeri ei suostu tekemään hampailleni mitään, koska ne eivät vaikuta purentaan. Joten kysyisin, että paljon maksaa hampaiden suoristus yksityisellä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 722698
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k232672Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1072322- 341619
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2391553- 321537
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt401475- 281270
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201216- 951181