Hammasraudat aikuisena + hinta?

vinossa

Sisältö tulikin siinä ilmi. Minulla oli raudat joskus alaasteikäisenä, mutta hoito epäonnistui(luultavasti liian lyhyt aika kun käytin rautoja - 3kk) ja hampaat palasivat paikoilleen. Kyse oli ylähampaista. Samalla minulla todettiin purentavika ja sain siihenkin iltaisin pidettävän härpäkkeen, mutta sen käyttö jäi vähemmälle muiden ongelmien takia. Nyt 22-vuotiaana harkitse rautojen uudelleen hankkimista, koska viimeisen vuoden aikana alahampaat ovat alkaneet työntyä yhteen ja yksi etummaisista hampaista on selkeästi ulkonemassa. Hampaat alhaalla edessä myös narahtelevat yhteen toisinaan syödessä, kun ne pusertavat toisiaan. Ylähampaat puolestaan yhäkin ovat vinossa eri suuntiin, jolloin niiden väliin jää vako ja niiden purentaosuus on yhä lievän "sahalaitainen", koska hampaat menivät viinoon liian myöhäisestä maitohampaiden irtoamisesta eivätkä ne koskaan ole olleet "käytössä". Esimerkiksi jäätelön puraisemisessa olen oppinut käyttämään kitalakea ja kieltä.
Eli onko mahdollista saada kunnalliselta puolelta hammasrautoja ja paljonko maksaa?

10

7042

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jozzucca

Kunnallisella ei yleensä tehdä oikomishoitoa aikuisille, korkeintaan tehdään loppuun alaikäisenä aloitettu hoito. Sinun tapauksessasi kyseessä olisi ihan uusi oikomishoito, joten suosittelen kääntymään yksityisen oikojan puoleen. Hintaa vaikeaa sanoa, puhutaan kuitenkin parin tonnin hoidoista.

• vinossa

Entä jos ei ole rahaa? Nykyisessä taloudellisessa asemassa joutuisin säästämään pari vuotta ennen kuin on varaa. Joudunko minä vain katsomaan vierestä kuin hampaat vinoutuu vinoutumistaan(ainakin alahampaat, jotka aktiivisesti ovat vaihtamassa paikkaa, särkevät silloin tällöin)?

• Jozzucca
        vinossa kirjoitti:

Entä jos ei ole rahaa? Nykyisessä taloudellisessa asemassa joutuisin säästämään pari vuotta ennen kuin on varaa. Joudunko minä vain katsomaan vierestä kuin hampaat vinoutuu vinoutumistaan(ainakin alahampaat, jotka aktiivisesti ovat vaihtamassa paikkaa, särkevät silloin tällöin)?

Valitevvasti itse joudut maksamaan. Elämä on...

• 28884

Sinuna varaisin ajan ihan vaan konsultointiin hammaslääkäriin. Se nyt ei taloutta kaada, ja voi olla että saat julkisella kun purenta pahenee jatkuvasti.

• Normis

Ei saa julkisella puolella. Itsellä särki ylä- sekä alarivistöä, kun hampaat painuivat kokoaika pikkuhiljaa vinompaan. Soitin julkiselle puolelle ja siellä sanoivat vaan tylysti, etteivät tee aikuisille oikomishoitoa. Näin Vantaalla. Yksityiselle piti mennä ja hinta-arvio 4000e.

• kannattaa koklaa

No kyllä sieltä kunnalliselta voi kysyä, jos kerran kipuja aiheutuu jne. Ei se ainakaan tuosta paremmaksi muutu.

• Normis

Ei niitä kiinnostanu, että särkeekö vai ei (ja nimenomaan kyllä toin tämän faktan esille). He kysyivät vaan tylysti, että olenko täysi-ikäinen. Ja sen kuullessaan sanoivat vaan, etteivät tee aikuisille oikomishoitoja. Ja siis oli pakko sitten mennä yksityiselle ja maksaa älytön summa hampaista.

• shysyw eyt

Hanki kokoproteesit

• trywy

Invisalign on hyvä

• Anonyymi

Kuinka hamsa raudat tarkistaa jos sadan raudan

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      22
      2371
    2. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      52
      2267
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      106
      2260
    4. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1527
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      238
      1522
    6. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      30
      1456
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      36
      1412
    8. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1171
    9. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1160
    10. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1136
    Aihe