Hmm, media-alan palsta on kuollut ja tämä palsta trollin riivaama, mutta kysäistään nyt silti... Että onkos täällä media- ja taidealan väkeä paikalla (media-assistentit, kuva-artesaanit, painotuote assarit, medianomit, kuvataiteilijat jne). Oletteko löytänyt töitä valmistumisenne jälkeen kui nopeasti vai onko ala vaihtunut samantien?
Itse olen kans media-alan valmistuneita, mutta semmone kutina kyl on, ettei alalta tule löytymään mitään töitä. Nytkin ollut vaan työttömänä ja pätkätöissä hanttihommissa.
Onkos täällä media-alan työttömiä?
32
1467
Vastaukset
- Medipellekö?
Valmistuin hilja media-assistentiksi, ja mitään töitä ei ole näkyvissä missään? kaveri ollut työttömänä jo 7vuotta ja melkein sama koulutus kuin minulla, ellei parempikin :( Kaduttaa kun hukkasin aikaa ja rahaa turhaan koulutukseen. Täytyy valitettavasti sanoa että tätäkin kirjoitan pienessä nousuhumalassa, olen ilmeisesti alkanut jo juodakkin normaalia enemmän?
- kotona tylsistyn
no sama täällä, lukion jälkeen piti mennä amikseen opiskelemaan piirtämistä! olisin voinut käydä vaikka merkonomikoulun, josta olisi edes jotain hyötyä. piirtelin sit 2,5 vuotta heppoja ja nyt oon sit kotona.
- Wanha ketku
Taiteilijat tarvitsevat jonkun liiketoimintaa ymmärtävän henkilön kaupallistamaan heidän taidettaan. Valitettavasti moni taitelija on "allerginen" kaikelle kaupallisuuteen viitaavalle tekemiselle. No, "siperia opettaa" tai sitten taiteijila vaan sopeutuu elämään työkkärin/sossun ehdoilla ja rahoilla.
Maailmalla on ihan tavallista käyttää manageria, joka aktiivisesti etsii taiteilijalle työtilaisuuksia ja myy hänen taidettaan. Etsi siis, työkaveriksesi tällainen henkilö tai opettele itse myymään ja markkinoimaan taidettasi ja osaamistasi.
Palkkatyöpaikat varmaan ovat todella harvassa taidealalla ja ne menee todellakin suhteilla. Pitää siis olla "sopiva" henkilö jos jonkun julkisen puolen suojatyöpaikan haluaa...
- ptruu
Hevoinen on potkaissut minua :(
- Ikää vasta 29
Kannattaisi teidän kaikkien "taiteilijoiden" hankkia joku oikea ammatti. Harva kyvykäskään taiteilija elää ilman päätoimeaan.
Kaikki osaa nykyään tehdä esim. web-sivuja, koodata alustavasti HTML-kieltä ja photoshopata.
Ei siitä perustaidosta kukaan mitään maksa.
Älä jää kotiin makaamaan, plan B kehiin. - hoh hhoijaa
näinhän se menee, alan työpaikkoihin pääsee vain suhteilla, jos on tunnettu tekijä tietyissä piireissä, niin ovet aukenee. Jos olet tuiki tuntematon just koulusta päässyt, niin ei semmone mitään töitä saa. Alan vaihtokaan ei toisaalta kuulosta houkuttelevalta, täytyis taas elää rupusella opintotuella ja hengailla itseään 10v nuorempien opiskelijoiden kanssa. Ja kun ei edes tiedä mitä voisi lähtee opsikeleen..
- Tai jos prse kestää,
niin nouset urallasi gayliftillä...
- Juusola26
Media alan koulutuksesta puuttuu business-opinnot. Ne täytyisi nykyään olla jokaista koulutusohjelmaa.
Itse olen valmistunut It-tradenomiksi ja töitä on kyllä aika niukassa eli ymmärrän kyllä tilanteesi täysin. Aika monilla it-alan yrityksillä ei haeta tällä hetkellä uusia työntekijöitä mutta aina kannattaa lähettää avoimia hakemuksia, sillä yleensä ne katsotaan ensimmäisenä uuden paikan avauduttua. Esimerkiksi ajattelin laittaa oman alansa asiatuntiayritykseen (http://www.valueframe.com/) avoimen hakemuksen ja toivoa parasta :) - Missäpä ei olisi
"Onkos täällä media-alan työttömiä?"
- todellakin343
Näiden alojen työllistymistilastot olisivat aika karua luettavaa..
- Vinettojuoppo
Media-alan koulutus on hukkaan heitettyä aikaa!! Ala on konkursissa!
- 17+1
Sitä taidetta ja graafista suunnittelua pitäisi vaan rajusti tuotteistaa jotenkin jos sillä aikoo päätoimisesti elää.
Esimerkiksi tuottamalla firmalle markkinointimateriaalia, kotisivuja, järjestämällä messuosastoja ja erilaisia kampanjoita, kehittelemällä mainoksia ja esitteitä, valokuvausta, videoita vaikkapa firman omalle youtube-kanavalle, sosiaalisten medioiden hyödyntämistä, myynnin edistämistä yms.
Vaikea on näitä hommia päästä tekemään ellei ole nippua kovatasoisia työnäytteitä esittää - jos kovasti haluaa niin ainahan voi ilmaiseksi tehdä(jonkin harjoittelu/kokeilun kautta) jotain työnäytteiksi kelpaavaa. Tosin koko elämänsä voi käyttää nykyään ilmaistöihin eikä välttämättä siltikään työllisty.
Pienimuotoinen yrittäjyys olisi ihanteellinen ratkaisu - voisi myydä jokusen esitteen tai logon suunnittelu urakan muutamalla satasella silloin tällöin, ja kerätä täten työnäytteitä - mutta valitettavasti tämä johtaa tukijärjestelmän byrokratiassa kannustinluokkuun kun katsotaan yrittäjäksi vaikkei millään pysty elättämään itseään niillä muutamilla satunnaisilla urakoilla.- setotuus
Yrittäjyyttä hypetetään kummasti. Totuus on toinen. Ei oikeasti kannata, jos sillä ei elä. Pitää olla isot puskurit tai varakkaasta perheestä, että onnistuu.
- 58.85
Onko se nykyään voimassa, että työtön voi tienata 300€/kk, ettei tuet mene?
Jos tekisi pienimuotioisia freelance hommia, niin saisi edes hieman kerrytettyä sitä omaa osaamista.
Alalla ei todellakaan mene hyvin. Kotisivun pystyy tekemään minuutissa, jonkun kotisivukoneen avulla ja ne jotka haluaa vähänkin erikoisemman sivun, tuntevat varmasti jonkun sukulaispojan, joka tekee sen kaljakoria vastaan. - Unkkari
Niinpä, tuo ala on verrattavissa merkonoomien työtilanteeseen, eli pahalta näyttää todellakin. tänään porukoista ja tutuista löytyy aina joku joka taitaa nämä atk jutut ja ammattilaista ei kukaan kalleuden vuoksi soita auttamaan.
- Media-pelle
Media-ala on kuolemassa ei tulevaisuutta kuin parin kolmen ihmisen firmoilla, itsekin yt:n vuoksi pihalle puolitoistavuotta sitten, sen jälkeen samasta firmasta on vähennetty parikertaa henkilöstöä.....ja ensi keväänä kuulemma lisää.....toisaalta näin on parempi näin jälkeenpäin mietittynä että potkut tuli, nyt on aikaa tehdä muutaainakin jonkin aikaa, jäi sen verran säästöjä että parivuotta pärjää, katsotaan pikkuhiljaa....
- qwerty677
ja miks nää kuvataide pellet jaksaa koko ajan valittaa, ettei kuvataidekouluja saa muka lakkauttaa jne? Eikö ne tajua, että ehkä muutama prosentti heistä työllistyy ja loput hakeutuu johonkin lähihoitaja kouluun tai tekee pätkätöitä, kun eivät löydä alansa töitä mistään?
- tuhreke
Satunnaiset freelance-työtkin on ihan hanurista. Täyttele sit taas Kelan lippusia ja lappusia: Työtön, työtön, työtön, työtön, töissä (Tein 10min Peräkylän pojat -bändin keikkajulistetta, sain siitä 10€ ylimääräistä). Huoh.
Mistäköhän löytäisi jokun uuden alan? Jonkun aikuiskoulutuksen, joka ei kestäisi kauan ja saisi ammatin käteen nopeasti. Osaaminen kun on lähinnä sitä adoben ohjelmilla tuhertelua (eli ei mitään). - Ei kannata...
Minäkin opiskelin aikoinaan media-assariksi. Olin opintojen jälkeen vuoden eräässä mainostoimistossa ja heti perään 3 vuotta painotalossa, kunnes lama tuli. Muutenkin meni kiinnostus koko touhuun. Miksi tuottaa mitään mainoksia ym. roskaa, minkä tietää jo seuraavana päivänä menevän kierrätykseen? Palkkakaan ei päätä huimannut, mutta sillä tuli toimeen. Opiskelin uuden ammatin potkut saatuani. Töitä haeskelen nyt, mutta eipä ole löytynyt. Avopuolisokin lähti... vaikka eipä hänellä mene sen paremmin, luulen. Saa nähdä mitä seuraavaksi.
- Happydays
Näin se menee aika usein ensin menee työ ja sitten lähtee rakkaus kun rahan tulo loppuu kuihtuu myös rakkaus ja pinna kiristyy jne... päivä kerrallaan mennään :)
- Ei kannata, ei.
Happydays kirjoitti:
Näin se menee aika usein ensin menee työ ja sitten lähtee rakkaus kun rahan tulo loppuu kuihtuu myös rakkaus ja pinna kiristyy jne... päivä kerrallaan mennään :)
Aivan. Vaikka eikös sen pitänyt mennä että myötä- ja vastamäessä... no näköjään sitten se todellinen uskollisuus tässä punnittiin.
- 10+15
Olet näitä klassisia kolmen a:n miehiä (ammatti, asunto, akka). Siinä järjestyksessä se menee ja sitten onkin aikaa miettiä maailmaa keikurapullo kädessä.
- höpinän loppu
Hyvä että naivitt toimittajat pääsee maistamaan leipäjonoa !! se opettaa niaveja.
-- liian kauan on ollut lehdissä naivia höpinäää... liian kauan... ei niitä enää kukaan kehtaa lukea...- terveempään suuntaan
Joo. On täs ollutkin naivismi terroria toimitajien taholta ( naivismin tuputtaminen on jatkuvaa... ).
Hyvä että niiltä työt nyt lopuu, niin silloin jutut tervehtyy !!! - HYVÄ !!
- ÄdÄssäri
^ Ööö eikö toimittajat ole vähän eri asia kuin suunnittelijat?
Hajottaa oikeesti kun ei ole mitään tekemistä. Nuoret lahjakkaat ihmiset hengailee päivät pitkät kotona, kun hommia ei ole. Ei olla juoppoja eikä syrjäytyneitä, väärälle alalle vaan kouluttautuneita. Hoh hoijaa, mitähän sitä huomenna keksis, kattelis leffoja vai lukis kirjoja?- alennustilaaa...
toimittajat ja kuvaajat ja muu tiedotusväki nyt hommiin, johonkin halpa-työalalle tai kansainvälistymään vessojen siivoojaksi
- hopi hopi - siivotkaa lepäävien rukoilevien kulttuuri rikastuttjien jätteet - hopi hopi...
- pöllhö
toimittat ja tiedodusväki eivät ole mitään taiteilijoita :D
valokuvaaja on vähä eri asia kuin uutisankkuri ja toimittaja on eri asia kuin korusuunnittelija.
Ja kyllä, aika moni taide-alan ihminen on jo siivoomassa. Että ei ole mikään uusi keksintö tämä. - kaivonkaataja
kuinkakohan paljon joulunakin valmistui uusia kuva-artesaaneja ja media-assistentteja koritsitoon? Edellisiäkään ei olla vielö työllistetty.
- hoh hoijaa922
itse jaksoin puolisen vuotta hakea alan töitä, sitten tuli totaalinen seinä vastaan. Ei oikeesti jaksanut yhtään sitä säätöö: soittelet paikasta toiseen, lähetät portfoliotas sinne tänne, pyörit ympäri kaupunkia tarjoamas itteäs töihin jne. Suurimmasta osasta paikoista tuli ihan kannustavaa palautetta, mutta kun ei voi palkata niin ei voi. Alan töitä ei vaan ole. Ja jos onkin, hakukriteerit on niin korkealla, että haetaan kansainvälistä mega-osaajaa johtotehtäviin.
Nyt olen tehnyt satunnaisia pätkätöitä lähinnä siivoojana ja nyt taas ilman työpaikkaa.
Ärsyttää kun aattelee, että opiskelin melkein 3v täysin turhaa ammattia. Kaikki se aika meni ihan hukkaan, ainakin jos mietetään työnsaantia. - Cyösti
Rakel Liekki valmistui Pohjois Karjalan kuva-taide AMK:sta vuonna 2001.
Mutta töitä saadakseen täytyi hänen haarat levittää. Ja sitten alkoi taulutkin käydä kaupaksi ja toimittajan töitä löytyä. Pillun voimalla liikkuu vuoretkin. - mitämitämitä?
Äääh, mitähän tässä keksisi kun töitä ei ole missään? Pitäisikö hakea taas kouluun vai mitä tässä nyt keksisi?
- Niin olen huomannut.
Vaikka olisit miten hyvä, niin et pääse mihinkään ilman suhteita tai jo olemassa olevaa julkkisstatusta. Taide ei merkkää mitään enää nykyään, ainoastaan sen tekijä.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1017433
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?805018- 794849
- 1324258
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan103048- 522679
- 402576
- 482229
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102211Suudeltiin unessa viime yönä
Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit211840