Koostuu kuorituista perunoista, pasta, valkoisista jauhoista tehty, riisi (kuorittua)
margariini (keinotekoinen, terveelliset rasvamolekyylit rikottu). Pihvi, lihaa vain nimeksi, enimäkseen jauhoja ja sideaineena rasvaa. Jokunen salaatinlehti, vitamiinien saamiseksi (lähinnä itsepetos). Jäkiruoka, sisältää noin 20 - 50% nopeasti imeytyvää hiilihydraattia. Muutama marja seassa 50% sokeriliuoksessa ruokalautas mallin terveellisyyttä täydentämässä.
Tässä se THL suosittelema ruokavalio suunnilleen on.
Monipuolinen vähärasvainen ruokavalio..
13
181
Vastaukset
- Saituri eläkeläinen
Eikä ole ja tiedät sen sinäkin.
Täysjyväriisiä, perunaa, ruisleipää, prosessoimatonta lihaa, rasvaista kalaa, rypsiöljyä, hedelmiä, puoli kiloa kasviksia, marjoja, rasvatonta- tai kevytmaitoa.
Tässä se THL suosittelema ruokavalio suunnilleen on. - VHH-liikkuja
Luin ihan huitaisemalla tuon aloituksesi - THL ei suosittele valkoisia jauhoja vaan täysjyvätuotteita. Riisit ja pastat tummana.
Tuli vaan mieleen, että provoat ja huudatat noita rasvasetiä noilla aloituksillasi, ellet sitten ole yksi heistä ja usko oikeasti noihin juttuihisi :-) - VHH-liikkuja
Vielä lisäyksenä että kaurapuurokin suositellaan nykyään kuorimattomista jyvistä ja vehnänjyvät osataan nykyään jo värjätä mustaksi kun noita maahanmuuttajiakin pitää ottaa huomioon kepulaisen mallin mukaan.
Rasvapappoille on kehitetty "tärytekarit" eli ei tarvitse muuta kuin päästellä suihinsa ja ulostaa kettinkiä, eli siinä sitten uusi "haaste" ratkaistavaksi Pekka Puskalle.- VHH-liikkuja
Ensimmäinen kerta kun uusajattelija käyttää minun nimimerkkiäni! Minusta on tullut siis varteenotettava pelote vanhoille rasvapapoille ;-D
Uuseläkeläisen pitäisi opetella kirjoittamaan. Kirjoitusvirheistä tunnistaa aina.
Muuten tuosta viestistä ei saanut mitään selvää. :-) - Alfred J. Kvaak
VHH-liikkuja kirjoitti:
Ensimmäinen kerta kun uusajattelija käyttää minun nimimerkkiäni! Minusta on tullut siis varteenotettava pelote vanhoille rasvapapoille ;-D
Uuseläkeläisen pitäisi opetella kirjoittamaan. Kirjoitusvirheistä tunnistaa aina.
Muuten tuosta viestistä ei saanut mitään selvää. :-)Ota se kunnianosoituksena. Muista, että imitaatio ja matkiminen on aina kunnianosoitus.
Kyllä täällä nopeasti huomaa, kuka trollailee toisen nimimerkillä.
- Alfred J. Kvaak
Mutta sinäKIN valehtelet.
"pasta, valkoisista jauhoista tehty, riisi2
THL ei suosittele valkoisia jauhoja. THL suosittelee täysjyväviljatuotteita. Samaa suosittelee SBU:n analyysi, jota Veijokin pitää vahvana näyttönä ruokavalion terveellisyydestä.
"enimäkseen jauhoja ja sideaineena rasvaa"
Jauhojen sideaineena ei käytetä rasvaa. Jos käytettäisi, niin sehän ei olisi vähärasvainen enää. Joten sinähän sotkeudut nyt itse omiin valheisiisi. Ensin puhut vähärasvaisesta ruokavaliosta ja sitten itse sanot, että ruokavaliosas suositellaan paljon rasvaa. Eikös uusajattelija sanonut, että valehtelijalla pitää olla hyvä muisti, että osaa olla valheissaan johonmukainen. Sinulla ei ole, koska juttusi on täysin epäjohdonmukainen.
"Jokunen salaatinlehti"
THL suosittelee 0,5 kiloa kasviksia päivässä, siihen määrään menee todellakin "muutama" salaatinlehti. Suositusten mukaan lautasella pitäisi olla puolet kasviksia.
"Muutama marja seassa 50% sokeriliuoksessa ruokalautas mallin terveellisyyttä täydentämässä"
THL ei suosittele marjoja sokeriliemessä. Päin vastoin, THL suosittelee päivän kokonaisenergiasta alle 10% sokerista. Tämä sokerimäärä täyttyy kolmesta kupista kahvia, johon jokaiseen 3 palaa sokeria ja yhdestä fudge-palasta. Se on päivän MAKSIMIannos sokeria.
"Tässä se THL suosittelema ruokavalio suunnilleen on."
Minusta on jännää, että te karppaajat yritätte sumuttaa ihmisiä täysin tunteettomasti. Tämäkin koko viestisi perustui valheeseen. Onko VHH niin huono ruokavalio, että sitä pitää mainostaa valheella?
Toinen asia on, että ei ihme, että te olette olleet sairaita ja ylipainoisia, kun olette ymmärtäneet ravintosuositukset noin pahasti pieleen. Syy ei ole THL:ssä, vaan teidän tyhmyydessänne.- karps1
Olen edelleen tuota mieltä, johtuu siitä että sairaalojen, koulujen, vanhainkotien ja muiden laitosten ruoka on tuollaista, eikä THL pidä näitä huonoina kun niissä vaan ei ole rasvoja kuten voita ja täysmaitoa.
Jos THL aktiivisesti varoittelisi nopean hiilihydraatin vaaroista, niin aikaa sitten olisi ko.laitosten ruokavaliot tulleet parempaan kuntoon. Kyse ei ole siitä, että heidän pitäisi alkaa karpata vaan että nopeat puhdistetut hiilarit minimoitaisiin ruuista ja markariinit pois, oivariini on ok. Lisäksi rasva kuten voi ja täysmaito palautettaisiin oikealle paikalle. Nyt pääpaino on virheellisesti siellä missä se on ollut viimeiset 40 vuotta, eli rasvoja vastustamassa. - Ruokaympyrä
karps1 kirjoitti:
Olen edelleen tuota mieltä, johtuu siitä että sairaalojen, koulujen, vanhainkotien ja muiden laitosten ruoka on tuollaista, eikä THL pidä näitä huonoina kun niissä vaan ei ole rasvoja kuten voita ja täysmaitoa.
Jos THL aktiivisesti varoittelisi nopean hiilihydraatin vaaroista, niin aikaa sitten olisi ko.laitosten ruokavaliot tulleet parempaan kuntoon. Kyse ei ole siitä, että heidän pitäisi alkaa karpata vaan että nopeat puhdistetut hiilarit minimoitaisiin ruuista ja markariinit pois, oivariini on ok. Lisäksi rasva kuten voi ja täysmaito palautettaisiin oikealle paikalle. Nyt pääpaino on virheellisesti siellä missä se on ollut viimeiset 40 vuotta, eli rasvoja vastustamassa."Olen edelleen tuota mieltä, johtuu siitä että sairaalojen, koulujen, vanhainkotien ja muiden laitosten ruoka on tuollaista, eikä THL pidä näitä huonoina kun niissä vaan ei ole rasvoja kuten voita ja täysmaitoa."
Eikä ole. Koulu ruokaa olen syönyt viimeksi n. 10 vuotta sitten ja silloin vaihtoehtoina oli pääruoan kanssa oli pari salaattia, perunaa, kasviksia ja liha. Juomavaihtoehtoina oli kevytmaitoa tai rasvatonta maitoa. Leipänä näkkäriä ja levitevaihtoehtoina Keijua ja Voimariinia. Ainoa miinus ruoassa on täys- tai puolieinesten käyttö. Ja syylliset tähän ovat kunnat ja niiden rahan käyttö, ei THL.
"Jos THL aktiivisesti varoittelisi nopean hiilihydraatin vaaroista, niin aikaa sitten olisi ko.laitosten ruokavaliot tulleet parempaan kuntoon."
Kotitalousopettajat taidetaan kouluttaa THL:n oppien mukaan ja ainakin omani varoitteli nopeista hiilihydraateista ja kehotti syömään täysjyvää. Sitä kehoitusta olen noudattanut 15-kesäisestä asti, enkä vieläkään ole sitä kuuluisaa ylipainoa saanut. Minun aikanani tämä opettaja oli vielä n. 10 vuoden päässä eläkeiästä eikä todellakaan näyttänyt siltä, että 60 tulee mittariin pikku hiljaa. Todella hoikka ja vähäryppyinen naishenkilö ikäisekseen. Ja nuoren näköinen. =)
Leipäni on pääsääntöisesti ruista tai täysjyvää ja mukavasti on viime vuosina alkanut riisi sekä pastatkin löytymään täysjyvänä. Eikä hintakaan ole pompsahtanut kalliimmaksi kuin vehnäversioissa. :) - Alfred J. Kvaak
karps1 kirjoitti:
Jos THL aktiivisesti varoittelisi nopean hiilihydraatin vaaroista, niin aikaa sitten olisi ko.laitosten ruokavaliot tulleet parempaan kuntoon. Kyse ei ole siitä, että heidän pitäisi alkaa karpata vaan että nopeat puhdistetut hiilarit minimoitaisiin ruuista ja markariinit pois, oivariini on ok. Lisäksi rasva kuten voi ja täysmaito palautettaisiin oikealle paikalle. Nyt pääpaino on virheellisesti siellä missä se on ollut viimeiset 40 vuotta, eli rasvoja vastustamassa."Olen edelleen tuota mieltä, johtuu siitä että sairaalojen, koulujen, vanhainkotien ja muiden laitosten ruoka on tuollaista, eikä THL pidä näitä huonoina kun niissä vaan ei ole rasvoja kuten voita ja täysmaitoa."
Mutta mutta, nyt sinä karps1 taas siirrät maalitolppia. Sinä siis tietoisesti yritit sumuttaa ihmisiä. Ja kun jäit kiinni, alatkin siirtelemään maalitolppia.
Sinun alkuperäisessä postauksessasi sinä kerroit, mitä THL suosittelee. Kun minä paljastin sinun sumutuksesi, sinä alatkin puhumaan toisesta aiheesta.
Tuota kutsutaan VALEHTELUKSI. Miten valehtelustasi ja selittelystäsi tulee mieleen eräs tällä palstalla vaikuttava rekisteröity nimimerkki? (Ei uusavuton, se on niin avuton, että ei raukka osaa edes valehdella.)
Sairaaloiden ja koulujen ruoka ei ole THL:stä kiinni, vaan rahoituksesta. Kunnilla ja valtiolla ei yksinkertaisesti ole tällä hetkellä rahaa tarjota parempaa. Meillä on jo lääkäri- ja opettajapula, luokkakokoja suurennetaan koko ajan, opetuksen taso huononee, lääkäreitä on liian vähän ja potilasjonot ovat pitkät. On hyvä, että meillä ylipäätään on tällä hetkellä tarjota ruokaa oppilaille ja potilaille. THL varmasti tarjoaisi parempaa ruokaa, mikäli sillä olisi valta sanella oppilaitosten ja sairaaloiden ruoka ja budjetti. Se, että olisiko näihin laittaa enemmän rahaa, ei kuulu tähän keskusteluun eikä palstalle.
"Jos THL aktiivisesti varoittelisi nopean hiilihydraatin vaaroista"
THL varoittaa aktiivisesti nopean hiilihydraatin vaaroista. Se lukee ravintosuosituksissa useaan kertaan ja usealla eri sivulla.
"Nyt pääpaino on virheellisesti siellä missä se on ollut viimeiset 40 vuotta, eli rasvoja vastustamassa."
En kyllä yhtään tiedä, mitä suosituksia sinä luet, mutta uusissa suosituksissa rasvojen määrä on 25-40% rasvasta. 40% rasvasta ei todellakaan ole rasvojen vastustamista.
Miten sinä voit syyttää ravintosuosituksia vääriksi, kun sinä olet noin helv*tin pihalla koko suosituksista?
Sinäkin jäit kiinni valheesta, tämä jälkeen yritit vielä selitellä valhettasi, joka sekin meni perseelleen.
- karps1
Kotitalous opettaja ei olekkaan THL:n palveluksessa ja tuskin nimikään oli Puska.
Käy katsomassa sairaalassa ruoka aikoina potilaille sytötettävää ruokaa, sama homma on vanhainkodeissa ja kotiruokapalveluissa. THL:n painopiste on aina ollut maitotuotteista varoittelu, mutta ei hiilihydraateista, ei edes nopeista.
Vasta viimeaikoina on jotain lauseen mittaisia myönnytyksiä tullut esim. Puskalta, mutta en ole nähnyt yhtään kongreettista ruoka ohjetta esim. sairaaloille jossa kehoitettaisiin siirtymään täysjyvä tuotteisiin.
Esim. diabetesruoka koostuu täysin höttöhiilareista joista rasva on poistettu. Seurauksena karppaavan dibetes2 potilaan sokeriarvot nousivat "aamusokeri " 5,5 4 päivässä 19:sta, sairaalassa..- lies lies...
nyt keksit kyllä ihan itse. vai oletko valehtelija?
- Ruokaympyrä
Sairaalaruoasta on kokemusta 1,5 vuoden takaa kolmen päivän ajalta. Aamiainen, välipala, lounas, päivällinen sekä iltapa. Aamiaisella sekä iltapalalla erilaisia tummia leipiä, ruista/täysjyvää, Voimariinia tai Keijua, tomaattia, kurkkua, juustoa, paprikaa, jogurttia, leikkelettä ja mitä kaikkea leivän päällisiä siellä olikaan tarjolla. Juomaksi kahvia, teetä tai mehua. Lounaalla ja päivällisellä pieni kippo salaattia, pari pientä perunaa, lihaa, kasviksia, maitoa rasvattomana tai kevyenä. Jotain tuoan tapaista siellä oli.
Annoskoot olivat mitoitettu juuri sopivasti, ainakin meikäläiselle, kun ei ollut mikään nälkä jokaisen aterian kohdalla. Oli sellainen kiva pikku hiukominen, joka kertoi, että jotain voisi syödä. Mitään noista aterioista ei ollut pakko syödä eikä kaikkea ollut pakko syödä. Sairaalaruoaksi ihan hyvän makuista. - Alfred J. Kvaak
No ainakin tuossa yllä joku jo vastasikin sinulle. Ja samat kokemukset on minulla, sen mitä olen vanhuksia joutunut sairaalassa käydä katsomassa.
Mutta sekään ei silti poista sitä faktaa, että sinä valhetelit, jäit kiinni valheesta ja nyt yrität kääntää keskustelua johonkin sairaalaan. Tämä ei ollut alkuperäisessä asiassasi mitenkään.
VALEHTELIJA!
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1292228
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261868Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121429Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121297Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701221- 931048
- 17937
- 88903
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17800Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks115741