Hammasproteesit tehetys? Neuvoja Kiitos?

hampaaton 56

Niin hampaat revitty ylhäältä. Kaksi kuukautta ilman hampaita;) Missähän kokoproteesit kannattais tehettää. Tämän yksityisen kautta hintaa tulisi 650€ Hammasteknikon kautta menee tehetys varmaan tämänkin yksityisen kautta, mutta jotenkin tuntuu, että haluttais keskustella hammasteknikon kanssa kasvotusten, että kuinka ja miten ne tehdään. On kuitenkin minun vähäisillä tuloilla iso summa tämä operaatio. Onhan tässä 2 kuukautta aikaa löytää hammasteknikko, vaan enpä tiedä vielä mistä löytäis sen hyvän, kun on semmoinen viidakko hakea? Miten itse olette toimineet, ja mitä neuvoisitte? Kiitos vastauksista

15

2508

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 83487693

      Olisi hyvä tietää missä päin suomea asustat, hammasteknikoita kun löytyy hesasta utsjoelle kymmenittäin.

      • hampaaton 56

        Oulussa asustelen


      • 15+4
        hampaaton 56 kirjoitti:

        Oulussa asustelen

        Mene Oulussa siihen Saaristonkadulla rautatien alikulun lähellä vastaanottavan erikoishammasteknikon puheille, ja varaa aika proteesintekoon. Siitä se lähtee. Suosittelen kyseistä teknikkoa ja laboratoriota, koska itse olen asioinut siellä, ja olen tyytyväinen. Erikoishammasteknikko voi tehdä sinulle kokoproteesin ilman välikäsiä.


    • hampaaton 56

      Taitaa olla Saaristokadun/Rautatienkadun kulmilla muutama erikoishammasteknikko. Parille jo soitin. Ainakin samaa hintaa tahtoivat kuin tulisi yksityiselläkkin hammaslääkärillä maksaan, että sama kai tehettää saman katon alla kaikki.

      • Sama tekijä?

        Yleensä hammaslääkäri (olkoon kunnallinen tai yksityinen) teettää proteesit ulkopuolisella teknikolla ja hoitaa itse vain mallinnuksen ja sovitukset. Vain siinä tapauksessa että samassa hammaslääkärikeskuksessa työskentelee teknikkokin, työ tehdään "saman katon alla". Sen vuoksi hinnat ovat samat, ehkäpä hammaslääkärikin teettäisi proteesin samassa paikassa josta kysyit hintaa.


    • hampaaton 56

      Niin varmaan onkin. Pitää kysyä seuraavalla kerralla, kun piipahtaa vastaanotolla. On vaan niin iso raha minun tuloille, mutta se maksaa minkä maksaa, mutta hyvä pitää ainakin tulla proteesista. Olen täältä lukenut vähän noita juttuja, ja on ollut hammasproteesit hyvät mutta ei asiakkaan omaan suuhun:) Siksi kai haluttas hammasteknikon kanssa jutella kasvotusten.

      • Sama tekijä?

        Enpä tiedä, ei se aina onnistu noinkaan. Minulla on ylhäällä osaproteesi joka on kuin kokoproteesi jossa on vain kolot niille muutamalle jäljellä olevalle hampaalle. Se teetettiin kunnallisella hammaslääkärillä. Mallien otto ja sovitus sujui mainiosti enkä nähnyt koskaan teknikkoa. Proteesista tuli hyvä ja istui hienosti. Kun proteesiin tuli pieni särö ja pelkäsin että se laajenee ja proteesi rikkoutuu, menin erikoishammasteknikolle ja pyysin korjaamaan särön. Sen jälkeen proteesi ei enää istunutkaan hyvin vaikka valitin heti teknikolla ja hän yritti korjailla proteesia odottaessani. Harmittaa miksi edes menin korjauttamaan proteesiani kun teknikko pilasi sen. Teknikko yritti kovin kaupata pohjustusta (halusi ilmeisesti kupata lisää rahaa ja korjata virheensä kaikessa hiljaisuudessa). En suostunut tuohon kun ei ole tarvetta, en ainakaan sillä teknikolla.


      • ham56
        Sama tekijä? kirjoitti:

        Enpä tiedä, ei se aina onnistu noinkaan. Minulla on ylhäällä osaproteesi joka on kuin kokoproteesi jossa on vain kolot niille muutamalle jäljellä olevalle hampaalle. Se teetettiin kunnallisella hammaslääkärillä. Mallien otto ja sovitus sujui mainiosti enkä nähnyt koskaan teknikkoa. Proteesista tuli hyvä ja istui hienosti. Kun proteesiin tuli pieni särö ja pelkäsin että se laajenee ja proteesi rikkoutuu, menin erikoishammasteknikolle ja pyysin korjaamaan särön. Sen jälkeen proteesi ei enää istunutkaan hyvin vaikka valitin heti teknikolla ja hän yritti korjailla proteesia odottaessani. Harmittaa miksi edes menin korjauttamaan proteesiani kun teknikko pilasi sen. Teknikko yritti kovin kaupata pohjustusta (halusi ilmeisesti kupata lisää rahaa ja korjata virheensä kaikessa hiljaisuudessa). En suostunut tuohon kun ei ole tarvetta, en ainakaan sillä teknikolla.

        Proteesien runko ei kestä kuumalla vedelläkään käsittelyä muuttaa muotoaan hyvin helposti, olisko teknikko joutnut lämmittämään runkoa korjatessaan säröä, runko saattoi vähän muuttaa muotoaan eikä sen vuoksi sovi enää yhtä hyvin.

        Mua teknikko varotti etten vaan mene proteesia laittamaan kuumaan veteen.


    • Proteesi

      Korjatkaa teknikot, jos olen väärässä, mutta yhden hammasproteesin valmistukseen voi osallistua useitakin henkilöitä hammaslaboratoriossa. Esim. hammaslaborantti valmistaa kipsimallit ja vahaustyöt, hammasteknikko rankojen valut, kruunut ja sillat ja sen semmoiset.
      Joten jos ei asioi sellaisella erikoishammasteknikolla, jolla on vastaanotto ja oma paja ja siellä yksin töissä, voi olla monta tekijää. Siksi en ymmärrä, että hammasteknikon kanssa pitäisi olla kasvotusten. Tietysti silloin erikoistoiveet voi olla helpompi selittää.
      Jos hammaslääkäri teettää proteesityön, silloin neuvotellaan hänen kanssaan ja hammaslääkäri välittää toiveet hammaslaboratorioon kirjallisesti. Yhdessä voi valita hampaiden värin, muodon sekä asennon. Proteesia sovitetaan useitakin kertoja eri välivaiheissa ja yleensä lopullista tulosta vastaavan näkee viimeisellä sovituksella ennen kuin hampaat kiinnitetään akryyliin. Näin ei pitäisi tulla yllätyksiä.
      Jos menee erikoishammasteknikolle, hän katsoo samat asiat kuin hammaslääkäri. EHT voi valmistaa kokoproteeseja hampaattomaan leukaan. Osaproteesit valmistetaan aina hammaslääkärillä, sillä myös omat hampaat on otettava huomioon.

    • Rotteesisuu

      Väljäksi mennyt proteesi halkeaa ennemmin tai myöhemmin, ja jos se korjataan pohjaamatta, niin epäsopivuuus vain jatkuu ja pahenee.

      Olen kyllä sitä mieltä, että ammattitaitoinen hyvä EHT kyllä tekee hyvää työtä, jopa parempaa, kuin jos proteesi teetetään hammaslääkärin kautta. Siinähän välikäsi jää pois. Mitä sitä sanotaan: Mitä useampi kokki sen huonompi soppa... Hyvästä kannattaa myös maksaa. Työstään ylpeä teknikko käyttää kunnon materiaaleja, ja tekee muutenkin työnsä erityisellä huolella. Alkuperäinen kirjoittaja halusi hyvät hampaat halvalla. Hyvää ja halpaa harvemmin saa. Hammastekniikan alallakin on monenlaista yrittäjää, ja kun halpaa hakee niin sitä myös voi saada, mutta sitten alkaa ikuinen valitus, oi voi, kun nämä on hankalat ja epäsopivat, enkä minä näihin millään totu.

    • hampaaton 56

      En ihan niin tarkoittanut. Siis vaikka maksaisisi enemmänkin, kun vaan hyvä tulee, ja hampaat tuntuu hyvältä. Neuvoja vaan kysyin tosiaan, että kumpi parempi. Yksityisellä hammaslääkärillä, vai hammasteknikolla, ja onhan noita vastauksia tullut sekä että? Halvalla harvoin hyvää saa.Hinnat tuntuu olevan samat, kun olen tosiaan parille hammasteknikolle soittanut. Se minkä yksityinen hammaslääkäri velottaisi kokoproteeseista.

    • Hellantudiluttan

      Kirjoitit jo 2013, minä teetin proteesin yksityisellä 2015 lopussa, tarjous oli 500-600 sataa, sen jälkeen niitä on pohjustettu ja tehty milloinkin mitä, hintaan 1260 e. viimeksi joulukuussa 2016, tällä hetkellä olen tosi onneton, kuulemma en osaa käyttää niitä ja että kaikilla on ongelmia, eihän ne ole omat. ( vaikka maksettu ;) ). Löytyisi jostain joku joka voisi katsoa ja tutkia miksi ne ei pysy kunnolla suussa. Taitaa olla niin että meillä on kaikilla ongelmia proteesin kanssa.

      • Uusi_aloitusko

        Kannattaisikohan aloittaa alusta uudelleen ja vaihtaa hammaslääkäriä ja/tai teknikkoa. Korjailemalla vanhaa proteesia ei ehkä saada enää kunnollista lopputulosta.


    • Hyvinpyssyy

      Ei minkäänmoisia ongelmia koko proteesien kanssa, on molemmat ylä ja alapuoli. Ensimmäiset laitoin noin. 50 vuotta sitten ja uusinut tarvittaissa ja hyvin pysyvät suussa ja ovat EHT:n tekemiä. Ei ole hammaslääkäri ollut välistä vetämässä.

    • Anonyymi

      Teetätinuudet proteesit3vuotta sitten.Kun sitten piti olla valmiita,niin sovitti ja sanoi ,eihän nämä sovi ollenkaan ja otti äkkiä suusta pois,taas piti käydä sovittamassa,sit ne oli hyvät.Nyt piti alapuoli pohjauttaa,kun löystyi,samalla teknikolla,nyt on kaksi kertaa pohjautettu,kävin siellä varmaan seitsemän kertaa,eikä saa sopivaksi.En tiedä mitä pitäis tehdä.En ainakaan samalle hammasteknikolle haluaisi mennä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2012
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      54
      1907
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1875
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1588
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      11
      1381
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1320
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1316
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1301
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe