Annoskoot

lihava edelleen

Olen koittanut olla kuukauden dieetillä, syönyt ohjeen mukaan aamulla puuron ( voisilmä ja sokeri), normaalin lounaan lounaspaikassa, joskus hedelmän välipalaksi, päivälliseksi normaalia ruokaa ja illalla hedelmän tai rahkaa pakastemarjoilla. Paino ei ole tippunut yhtään! Ei edes sitä kuuluisaa nesteen poistumista!

Täällä usein varoitellaan, että pitää syödä tarpeeksi (liikun 3krt/vko), minä taidan nyt syödä liikaa. Mikähän on sopiva annoskoko? Siis noi yleisesti?

25

680

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 14+8

http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/tutkimus/tyokalut/aikalisa/materiaalit/ravitsemus/vinkkeja_valintoihin

Mun mielestä tuo kuva on aika hyvä. Sitten ruokavaliosta ja energiantarpeesta riippuen voi esimerkiksi jättää leivän, maitolasin ja jälkiruuan pois. Perunankin voi hyvin korvata muilla kasviksilla, jos hiilareita välttelee.

Yksi hyvä peukalosääntö naiselle on noin kämmemen kokoinen pala proteiinia (liha, kala, kana...), peukalonpään verran ulkoista rasvaa ja muutama kourallinen kasviksia. Nestettä ja turvotusta voi kerätä maito- ja viljatuotteiden runsas käyttö, voit kokeilla olisiko niiden vähentämisestä apua. Sokeri nyt ainakin siitä aamupuurosta pois.

• Vanha Jojo

Kaksi vaihtoehtoa tulee mieleen:

1. Sinulla ei ole tarvetta laihduttaa. Normaalipainoisen painonpudotus on vaikeampaa kuin oikeasti ylipainoisen, koska pienempi kroppa kuluttaa vähemmän.

2. Syöt liian VÄHÄN, vaikka väitätkin syöväsi "normaalin lounaan" ja "päivälliseksi normaalia ruokaa".

• lihava edelleen

Ateriavälit minulla kyllä venyy suositellusta: aamupala on klo 7.00, lounas klo 11.30, päivällinen klo 17.00 ja iltapala klo 21.00.

Tarkoitus on korjata ruokavalio ja laihtua siksi. Ja kyllä ylipainoa on noin 40kg.

• isot annoksetko

Useimmiten reilusti ylipainoisten ihmisten annokset ovat isoja. Mahalaukku on venyttynyt kun hiljalleen ihminen on tottonut huomaamattaan syömääm paljon. Pienennä lämpimien ruokiesi annoksia. Pari lihapullaa, pieni pala lihaa yms riittää hyvin. Lisänä yksi peruna. Loput salaattia ja vihanneksia. Muun ruokailun voisit pitää ennallaan. Juomaksi aina vesi ja kahviin rasvaton maito.
        Herkut ja suuret annokset lihottaa.

• Tarkista tietosi

Mikä ohje käskee laittamaan puuroon sokeria?? Ei se tarvitse voitakaan. Mausta suolalla, nauti maidon kanssa. Lisää marjoja, jos makeutta haluat.

• Hidasta hommaa

"Normaali ruoka" on se, mikä sua lihottaa. Luulet sitä "normaaliksi", mutta mätät sitä ehkä väärin.

Pitäisi syödä 5-6 ateriaa päivässä.

Aamupuuroon ei laiteta sokeria eikä voita. Mehukeitto tai maito toimii. Lisäksi vaikka kananmuna proteiiniksi ja jollet käytä marjakeittoa, voit syödä 100 g marjoja. Pellavansiemenrouhe on hyvää puuron päälle. Jos et käytä marjoja, voit syödä hedelmän aamujälkkäriksi. Siis syö aamulla kunnolla.

Onko lautasellasi yli puolet kasviksia? Kämmenen kokoinen pala lihaa, kalaa tai kanaa? Max puoli nyrkillistä riisiä, pastaa, perunaa, tai ruisleipä? Öljyä 1-2 rkl kasvisten sekaan. Lasi rasvatonta maitoa. Ei kastikkeita.

Kasviksia pitäisi syödä päivittäin ainakin puoli kiloa. Ei haittaa vaikka menisi kilokin, jos nälättää.

Liian moni lappaa ruokaa kahdelle lautaselle. Toiselle (pienelle) salaatti ja isolle pääruoka. Silloin syö taatusti liikaa.

Välipaloilla pitäisi syödä enemmän. Hedelmä ei riitä. Vaihda se täysjyväruisleipään, jonka päällä on kinkkua, kananmunaa, lohta tai tonnikalaa, siivu juustoa ja paljon kasviksia. Hyvä välipala on myös rahka marjoilla tai munakas.

Älä unohda hyviä öljyjä. Niitä pitäisi saada ravinnosta ainakin 25 % päivän energiatarpeesta. Hyviä öljyjä saa pähkinöistä, oliiviöljystä, lohesta.

Kuukaudessa ei kukaan laihdu. Todennäköisesti olet ainakin lopettanut lihomisen, se on hyvä juttu. Jatka projektia, mutta tarkista syömiesi aterioiden koko ja sisältö. Kyllä se paino alas lähtee.

Laihduttaessa pitäsi treenata lihasta, jottei se surkastu. Kuntosaliharjoittelu 3 kertaa viikossa toimii siihen ongelmaan.

• öjdae

Mikä dietti tuo on olevinaan? Tuohan on normaalin ihmisen päivittäinen ruoka. Itse syön juuri noin, silloin kun en yritä pudottaa painoa (poislukien nuo voit ja sokerit).

• entinenlaihduttaja

uuden tutkimuksen mukaan puoli paasto 5-2 dieetti on tehokkain ja keho tarvii lepoa jatkuvasta ruuansyönnistä. mielestäni sinä vaikutat että syöt ihan normaalisti. miten on liikunnan laita ? pidä mottona että joka annos on puolet pienempi kuin ennen, varmasti tehoaa.
      jätä turha rasva, sokeri ja hilarit pois.

• lihava edelleen

Huomisesta lähtien jätän sokerin pois puurosta, ja kahden viikon päästä voin. Lounaan annoskoot on yleensä lounaspaikan myyjien "mittaamat", mahtavatko laittaa vähän liikaa? Kyllä niitä muusia ja riisiä ainakin on ohjetta enemmän.

Liikuntaa on 3krt./vko, kehonhallintaa, painoja ja zumbaa. Kaikki vähän erilaisia, mutta auttanee lihasten säilymiseen? Lisäksi auttaa syömiseen: ei tule "mätettyä" jumppapaivinä liikaa.

Täytynee pienentää annoskokoja edelleen, kiitos hyvistä ohjeista!

• cuba libre

Lounaassa oleva muusin määrä tuskin painonhallintaasi mainittavasti vaikuta, ellet lappaa sitä oikeen kunnolla. Oleellisemmat seikat ovat aivan muualla, kuten riittävässä kasvisten syömisessä, hyvässä ateriarytmissä sekä siinä, että miten hemmottelet itseäsi illalla.

• mies treenaaja.

mikä se sun liikkuminen on tarpeeksi. Kävelyllä ei laihdu juurikaan lainkaan lyhyessa ajassa. Liikut liian vähän ja siksi et laihdu-

• lihava edelleen

Liikunnan olen aloittanut vähän varovasti juurikin suuren ylipainon vuoksi. Kehonhallinta ja zumba liikkuvuuden vuoksi ( zumba myös polttaa kaloreita) ja puntit sitten taas "lihasten säilyvyyden" takia.

Tänään oli puuro ilman sokeria ja voita!

• 7+20

Olen saanut niin hyviä neuvoja että kysyn taas:

Olen pienentänyt annoskokoja vähän, ottanut puurosta voin ja sokerin pois. Muuten rytmi on pysynyt samana. Nyt minulle on iskenyt karmiva nälkä, jopa reilu tunti aamupuuron jälkeen on jo nälkä.Aikaisemmin selvisin puurolla hyvin lounaaseen saakka. Mitäs nyt? Sanotaan, että laihdutuksen aikana ei saa olla nälkä. Kasvisten lisäysprojekti on menossa.

Hyviäkin uutisa: olen laihtunut 4kg. Tosin se ei tässä massassa vielä näy.

• cuba libre

Vaikuttaapi siltä, että menet aika isoilla miinuksilla nyt. Lisää kasviksia ja kaloreita ehkä myös. Eihän se miinuksilla meno mitään ähkyilyä ole, mutta kovempi ruokahalu onneksi pikkuhiljaa hellittää. Syö porkkanaa tms reilusti jos himottaa liikaa joku berliininmunkki, sipsipussi tms.

• cuba libre
        cuba libre kirjoitti:

Vaikuttaapi siltä, että menet aika isoilla miinuksilla nyt. Lisää kasviksia ja kaloreita ehkä myös. Eihän se miinuksilla meno mitään ähkyilyä ole, mutta kovempi ruokahalu onneksi pikkuhiljaa hellittää. Syö porkkanaa tms reilusti jos himottaa liikaa joku berliininmunkki, sipsipussi tms.

Sekin helpottaa jos joskus otat sitten tasauspäiviä, eli pyrit syömään oikeasti kulutuksesi verran tai hieman jopa yli. Psykologisesti voi olla hieman vaikea juttu, mutta tämän konkelon kun taklaa niin sitten rokkaa. Yksi tasauspäivä hidastaa laihtumisprosessia yhden päivän verran, joten sen merkitys ei ole yhtikäs mitään. Tasausviikot taasen voivat jo lihottaa...

Nykykaloreilla luultavasti laihtuisit tosi pieniin mittoihin. Itse kun dieettasin, kalorini lopulta olivat sellaisissa lukemissa, että minusta olisi tullut niillä 70-kiloinen hernekeppi. Kaloreita lisäämällä löysin tasapainoisen ruokamäärän, millä olen kylläinen ja paino pysyy samana. Se muuten oli yllättävän paljon enempi kuin mitä alkuun kuvittelin... Pitkältä miinusjaksolta kun nostattelee kaloreita, niin kroppa lähtee pikkuhiljaa enempi käntiin ja kulutus lisääntyy...

• 6+6

Jos haluat pitää kiinni aamupuurosta, lisää rasvaa ja proteiinia aamupalaan, esimerkiksi kananmuna, leikkelettä tai juustoa. Kasvislautanen aamupuuron kylkeen esimerkiksi fetajuustolla ja oliiviöljyllä.

Toinen vaihtoehto on vaihtaa aamupuuro kokonaan erityyliseen aamupalaan.
        http://samisundvik.com/2012/12/14/aamiainen/

• edelleen lihava

Kiitoksia neuvoista! Aika moista zombailua tämä ruokailujen hallinta, varsinkin kun haluan tehdä sen niin, että pudotetut kilot pysyisivätkin pois. Taidan syödä illalla jumpan jälkeen koko purkin rahkaa ja ananasmurskaa!

• DH%#=FY%

Jokaisella aterialla pitäisi olla hiilihydraatteja, proteiineja ja rasvaa. Pieni nokare voita tai öljyä puurossa on ok. Suolaa saa ruoasta liikaa, joten ei kannata lisätä sitä puuroon. Suu tottuu suolaan ja saa suolattoman puuron maistumaan mauttomalta. Samoin suu tottuu suolattomaan puuroon. Marjat tai mehukeitto antavat siihen makua.

Pelkkä puuro ei ainakaan minulla pidä nälkää. Aamiaiseni ei perustukaan puuroon vaan jogurttiin (maustamaton) ja marjoihin tai hedelmiin. Muista proteiinit: esim. muna, lasi maitoa, piimää, rahkaa, makeuttamatonta jogurttia, viipale juustoa, lihaleikettä tai kalaa. Ei liikaa hiilareita eli ei leipää puuron lisäksi.

Ruokapäiväkirja auttaa hahmottamaan omia syömisiä. Kaloreita kannattaa laskea aluksi, jotta huomaa, onko energian saanti sittenkin liian suuri. 5-6 pientä atriaa päivässä pitää verensokerin tasaisena ja nälän kurissa.

• tsemii

Huomioni kiinnittyi tuohon aloittajan "normaali lounas lounaspaikassa". Kuuluuko hintaan mahdollisesti jälkiruoka? Ihmettelin itse lounaspaikassa hommissa ollessani, miksi ihmeessä kenenkään pitäisi syödä jälkkäriä joka ikinen arkipäivä.

Kerran eräs lihava mies ihmetteli, mikse laihdu, vaikka syö niin paljon salaatteja. Tyyppi kaatoi aina desikaupalla täysrasvaista salaatinkastiketta annokseensa.

Joku kommentoija kritisoi asiakkaiden tapaa ottaa ruokaa kahdelle lautaselle. Mielestäni on parampi, etteivät raikas salaatti ja lämmin ruoka sekoitu keskenään. Itse asiassa myös sen ns. kunnon ruoan voi ottaa pienemmän kokoiselle salaattilautaselle.

• Puolensa ja puolensa

Tämä on psykologiaa. Ihminen syö enemmän isolta lautaselta. Myös se pieni lautanen, jos se on tyhjä, tulee täytettyä liikaa jos siinä ei ole rehuja valmiina täyttämässä sitä. Mielummin yhteen suureen lautaseen paljon rehuja ja vähän muuta. Silloin sitä muutakin tulee otettua suhteessa vähemmän eikä kiinnitä muiden huomioita vajaaseen lautaseen - sekin on nimittäin noloa, jos kokee olevansa muiden silmissä vain näykkijä ja lautasen sotkija. Yllättävän moni ei kehtaa ottaa vain vähän ruokaa, jos lautaselle jää tilaa.

"Normaalissa lounaspaikassa" on usein kastikkeita, joissa on liikaa kaloreita ja hiilareita. Kastikkeen kanssa tulee syötyä liikaa perunaa, riisiä ja pastaa, jotka ilman kastiketta eivät menisi edes niin hyvin alas.

Monta desiä salaatinkastiketta on toki liikaa ;-), mutta öljyjä pitää syödä vähintään 25 % kokonaisenergiamäärästä. Se on yllättävän paljon. Maustetuissa salaatinkastikkeissa voi olla sokeria aivan hurjasti, siksi niitä ei pidä käyttää. Puhdas kylmäpuristettu öljy salaatin tai kasvisten sekaan on hyvästä.

• tasapaino

Ikävä kyllä laihtumisessa pätee se sääntö, että

EI SE RUUAN LAATU VAAN SE MÄÄRÄ.

Eli voi syödä suklaata, sipsejä, kakkua jne. jos sitä syö vaan yhden palan / kourallisen. Mahalaukku jää tyhjäksi ja nälkä alkaa kurnia hetken päästä. Jos syö 2 lautasellista puuroa, maha on aivan täynnä ja se riittäisi pitämään täynnä koko päiväksi.

Terveyttä ajatellen on kuitenkin niin, että ennemmin laatu kuin määrä. Itse kärsin munuaiskivistä toistuvasti johtuen ruokavalion suuresta proteiinimäärästä ja eläinrasvoista. Olin tuolloin kuitenkin hoikka. Ryhdyin kasvissyöjäksi mutta yllättäen lihoin. En kuitenkaan saanut munuaiskiviä enää. En siis syö lihaa enää ollenkaan.

• Oletko tosissasi vai kujeiletko, kun sanot syöväsi aamupuuron sokerin ja voisilmän kanssa.
      Siinä ei ole mitään muuta hyvää kuin se voisilmä
      Loppu on melkein pelkkää sokeria, joka lihottaa. Insuliini nousee korkealle heti aamusta. ei hyvä.
      Etsi sellaisia ruoka aineita aamupalaksi, jotka ei sisällä sokeria

• typeryyden huippu

mene muualle sekoilemaan, lchf-lessu.

• typeryyden huippu kirjoitti:

mene muualle sekoilemaan, lchf-lessu.

Jos ei ole mitään asiallista asiaa, niin olet ilmeisesti kanssani samaa mieltä. Kiitos

• viel

Nyt on sitten nälät kärsitty, parina päiväna vähän lipsuttu. Nyt olen ssitä onnellisessa tilassa, että tulen noin puolet pienemmillä annoksilla täyteen kuin ennen. Sen verran olen vaa'assa käynyt, että ainakin lipsumiset on pois. Kiitoksia vieläkin neuvoista, nyt olen siirtynyt laihduttajien tykiryhmä-osioon, mihin ehkä tässä vaiheessa paremmin kuulun.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2245
    2. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1958
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1489
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1337
    5. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      93
      1048
    7. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      967
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      752
    Aihe