Mykkäkoulu vai psykoottinen tunteenpurkaus?

???

Kysymys on aloituksessa. Kumpaa lajia sinä edustat?

Jk. Ne jotka ovat omasta mielestään tasapainoisia, rauhallisia, suvaitsevia, neutraaleja, konsensushenkisiä, sovittelevia, rauhantahtoisia, hermojensa hallitsevaisia, voivat jättää vastaamatta aloitukseeni.

32

171

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ikisinkku M

Miksei voi hermonsa hallitseva ja tasapainoinen vastata? Itse en kovin helposti ärsyynny mutta jos minut saa oikeasti kypsähtämään menee se kyllä sitten mykkäkouluksi, minulla ei ole mitään asiaa sille ihmiselle kunnes ryömii nöyränä ja sanallisesti tai muuten antaa ymmärtää olleensa väärässä. Bonuksena tulee se että anteeksi voin antaa mutta unohda en ikinä sitä että ylitti rajan eikä koskaan siis ole sitten enää paluuta entiseen aivan samanlaisena kuin se oli.

• ap.

"Miksei voi hermonsa hallitseva ja tasapainoinen vastata?"

No ajattelin lähinnä ketjun tylsistymisvaaraa kun jokainen toinen toistaan rauhantahtoisempi tulee kehumaan omalla hyvänmielensä toimintamallilla. Siksi rajauksia tehtailin.

"Itse en kovin helposti ärsyynny mutta jos minut saa oikeasti kypsähtämään menee se kyllä sitten mykkäkouluksi,"

Vastasit ilmeisesti että mykkäkoulu.

Ei se muuten oikeessa elämässä noin mene. Kun aloitat (aloitan) mykkäkoulun, niin toinen osapuoli tulee polvillaan kontaten nöyrtyneenä armoa anellen. Ehei. Sinä (ja minä) poistumme psykoottisesti huutavan lähietäisyydestä mahdollisimman kauas. Vaikka sinne piilopirtillemme. Siellä jatkamme omaa mykkäkouluamme sydäntä raastavasti. Mielenrauha on mennyttä, vain mielentuska kalvaa sydänalaa. Päätämme kuityenkin kärsvistellä piilopirtissämme sen aikaa kun tuo toinen osapuoli nöyrtyy ja menee itseensä. Viimein kun emme siedä omaa yksinäisyytemme truskatilaa päätämme palata kotiin toivossa, että joku meitä odottaa nöyrtyneenä polvillaan. "Joko routa porsaan kotiin ajoi", kysytäänkin heti ulko-ovella.

• sdertdestra
        ap. kirjoitti:

No ajattelin lähinnä ketjun tylsistymisvaaraa kun jokainen toinen toistaan rauhantahtoisempi tulee kehumaan omalla hyvänmielensä toimintamallilla. Siksi rajauksia tehtailin.

"Itse en kovin helposti ärsyynny mutta jos minut saa oikeasti kypsähtämään menee se kyllä sitten mykkäkouluksi,"

Ei se muuten oikeessa elämässä noin mene. Kun aloitat (aloitan) mykkäkoulun, niin toinen osapuoli tulee polvillaan kontaten nöyrtyneenä armoa anellen. Ehei. Sinä (ja minä) poistumme psykoottisesti huutavan lähietäisyydestä mahdollisimman kauas. Vaikka sinne piilopirtillemme. Siellä jatkamme omaa mykkäkouluamme sydäntä raastavasti. Mielenrauha on mennyttä, vain mielentuska kalvaa sydänalaa. Päätämme kuityenkin kärsvistellä piilopirtissämme sen aikaa kun tuo toinen osapuoli nöyrtyy ja menee itseensä. Viimein kun emme siedä omaa yksinäisyytemme truskatilaa päätämme palata kotiin toivossa, että joku meitä odottaa nöyrtyneenä polvillaan. "Joko routa porsaan kotiin ajoi", kysytäänkin heti ulko-ovella.

Mykkäkoulu.

• Ikisinkku M
        ap. kirjoitti:

Tuo minun vastaukseni koski yleisellä tasolla ihmisiä, sinä taas taidat tarkoittaa lähinnä parisuhteessa tapahtuvaa räjähdystä tai mykkäkoulua? niistä minä en tiedäkään kun en hankkiudu parisuhteeseen ihmisten kanssa jotka räjähtelee tai ei kykene keskustelemaan, mieluummin hankkiudun niistä eroon kun en halua turhia draamoja elämääni.

• Mykkäkouku ilman muuta, koska kaikenlainen meteli ärsyttää ja sattuu takaraivoon.....aivoon. Ja jos kysyt vaimolta että rakastellaanko, niin vaikeneminen tulkitaan aina, siis aina myöntymisen merkiksi.

• öönä,

niinku missä suhteessa?

• ap.

Parisuhteessa.

• nosiis,
        ap. kirjoitti:

Parisuhteessa.

mykkäkoululainen pitää jättää vaille huomiota, ja psykoottinen huutaja hoidetaan poistumalla itse kotoa, esim. kapakkaan.

• ap.
        nosiis, kirjoitti:

mykkäkoululainen pitää jättää vaille huomiota, ja psykoottinen huutaja hoidetaan poistumalla itse kotoa, esim. kapakkaan.

Mitä voitit? Mitä ratkaisit?

• ap.

Ok. Hiljaista on aloitukseni tiimoilta. Laajennan sitten alkuperäistä kysymykseni asettelua.

Kysynkin nyt, miten parannat itsesi mykkäkoululaisuudestasi tai psykoottisesta tuneenpurkauksestasi.

Miten saat muutettua mykkäkoululaisen avoimemmaksi tai psykoottisesti huutavan rauhoittumaan.

• ap.
        almameedio kirjoitti:

Mitä tarkoitat psykoottisella tunteenpurkauksella?

Tätäkö? http://www.youtube.com/watch?v=M2OBqAIauZU
        Mun mielestä kuuluu kaikki kunnia

Sorry sulle. En jaksa katsoa noita musalinkkejä.

"Mitä tarkoitat psykoottisella tunteenpurkauksella?"

Tarkoitan sitä kun joku hulluna alkaa huutamaan sen jälkeen kun asiat eivät menneet niin kuin käsikirjoituksessa oli sovittu (ihan oma kässäri muuten). Viimeinen keino saada käsikirjoitettu draama yleisesti hyväksytyksi on pakottaminen. Se hullun huuto!

• ap. kirjoitti:

Sorry sulle. En jaksa katsoa noita musalinkkejä.

"Mitä tarkoitat psykoottisella tunteenpurkauksella?"

Tarkoitan sitä kun joku hulluna alkaa huutamaan sen jälkeen kun asiat eivät menneet niin kuin käsikirjoituksessa oli sovittu (ihan oma kässäri muuten). Viimeinen keino saada käsikirjoitettu draama yleisesti hyväksytyksi on pakottaminen. Se hullun huuto!

Sorry itelles. Olen huutanut joskus oikein kunnolla asioiden niin vaatiessa ja huudan vastakin. Mitähän hullua siinä mielestäsi on?

Paljon hullumpaa on mököttää, tai teeskennellä, ettei tunnu missään. Syntyy patoutumia ja muuttuu kyyniseksi.

Kokonaan eri juttu on sitten se, että mikä asia on huutamisen arvoinen.

• ap.
        almameedio kirjoitti:

Sorry itelles. Olen huutanut joskus oikein kunnolla asioiden niin vaatiessa ja huudan vastakin. Mitähän hullua siinä mielestäsi on?

Paljon hullumpaa on mököttää, tai teeskennellä, ettei tunnu missään. Syntyy patoutumia ja muuttuu kyyniseksi.

Kokonaan eri juttu on sitten se, että mikä asia on huutamisen arvoinen.

"Sorry itelles. Olen huutanut joskus oikein kunnolla asioiden niin vaatiessa ja huudan vastakin. Mitähän hullua siinä mielestäsi on?"

Huuda vain vasatakin jos asiat eivät muuten etene. Näin minäkin teen, paitsi hiljaisuuteni huudolla.

Jk. Olisi toki ollut korrektia tehdä aloitus ihan tavallisille mököttäjille ja raivoaville.

• Suu puhtaaksi!!

Mykkäkoulu ei kuulu tapoihini.

Psykoottinen tunteenpurkaus kuuluu tapoihini silloin kun vastapuolena on tunteeton tampio, joka vaan ei ymmärrä ettei aikuinen ihminen saa mykkäkoulullaan, kuin pahaa aikaiseksi. Asioista tulee keskustella, jotta ne saa selvitettyä, eikä lakaista maton alle aloittamalla mykkäkoulun.

Suurin osa alle 50 vuotiasista ei ole mitään puhtaita tasaisia pulmusia.
        Jos väittää olevansa, täytyy tuota väittämää olla tukemassa useampi muu, muuten väittämä ei ole uskottava.
        Jokaisessa on jotakin ärsyttävää....

• Mistäs minä tiedän kuulunko tuohon jälkimmäisen listaan vai en. Joten vastaan silti.
      Ei kumpaakaan.

Jos ja kun tulee ristiriitoja, haluan vetäytyä rauhassa miettimään tilannetta.
      Kunhan ensin olen selvittänyt omaa mieltäni ja saanut ajatukset jonkinlaiseen järkevään järjestykseen. Vasta sen jälkeen olen valmis keskustelemaan asiat selväksi.
      Räjähtäminen tai myykkäkoulu ei auta selvittäään parisuhteen solmuja.

• On se ihan hyväksi sanoa perkeleitä, kun tilanteesen sopii.

• almameedio kirjoitti:

On se ihan hyväksi sanoa perkeleitä, kun tilanteesen sopii.

Itselleni ei sovi räjähtäminen, voin hetken mielijohteesta sanoa asioita, joita kadun myöhemmin. Homma voi pahasti eskaloitua ja lähteä lapasesta.
        Parempi kun mietin rauhassa ensin.

• Mykkäkoulu on hyvä vaihtoehto. Miksi v*****a ei olis muitakin tapoja?

• ....

Ei kumpaakaan. Riippuen asiasta joko vähäpuheisempi tai puhun asian halki ilman sen suurempaa psykotiaa.

• mykkäkoulua siihen asti että saan ajatukseni järjestykseen ja oon valmis keskustelemaan.. jos joku saa nykyään pahasti purkaan tunteita niin ennemmin poistan sen ihmisen elämästä varsinki jos ne purkaukset on toistuvia, enää kyllä halua lähteä siihen oravanpyörään ja itsensä väsytykseen.. joka on sinällään aika ironista koska myös minut on poistettu elämästä juuri samasta syystä, tosin heti ekalla kerralla joka on mielestäni väärin.

eli ehkä sittenki molempia :D eli jos koen että joku tekee väärin tai muuten vaan asiat v*tullaan niin totta pirussa puran enimmät mielestä pois mitä läheisempi tyyppi on, tavalla tai toisella.. ihan päivän ja mielen mukaan mutta pääpointti se että asioista pitää pystyä puhumaan sama miten käyttäytyy ja ennemmin tai myöhemmin. mykkäkoulussaki on huonot puolensa ja tunteenpurkauksessa hyvänsä.

• ap.

"mykkäkoulua siihen asti että saan ajatukseni järjestykseen ja oon valmis keskustelemaan.."

Mykkäkoulu on ok pattitlantessa jos et kykene huutamaan tuskaasi ulos. Loppupeleissä se vain on hyödytön toimenpide mikäli keskusteluyhteyttä et voi saada mykkyytesi hälvettyä.

"jos joku saa nykyään pahasti purkaan tunteita niin ennemmin poistan sen ihmisen elämästä"

Avioliiton sakramentista: "Kaiken se kärsii, kaiken se kestää, kaiken se uskoo"

"enää kyllä halua lähteä siihen oravanpyörään ja itsensä väsytykseen."

Taidan tietää mistä kirjoitat. Olitko kenties entisessä elämässäsi taas kerran uuden draaman pääosaan valittu. Halusitpa sitä tai et. Sinulta ei edes kysytty suostumustasi. Ehkä ennätit poistua näyttämöltä enne sitä kun aloit kaipaamaan uuteen draamaan mukaan. Pahoitit mielesi, jos satuitkin saamaan pelkän sivuroolin draamassa.

• Tunteenpurkaus

• Riippuu asiasta ja sen synnyttämästä tunnetilasta, mutta mykkäkouluja en jaksa pitkään pidellä, joten edustan enemmän tunteenpurkaus-tyyppiä. En tosin tiedä, mihin vedät psykoottisen rajan, mutta jollei sohvatyynyn viskelyä lasketa psykoottiseksi, niin en taida olla ylittänyt vielä psykoottisuuden rajaa.

Asioista täytyy pystyä keskustelemaan, joskus on hyvä purkaa asia heti, joskus on hyvä ottaa aikalisä ja rauhoittua. Tärkeintä olisi välttää sellaista älytöntä huutoriitaa, jossa kumpikaan ei kuuntele vaan sokeasti karjuu omia totuuksiaan loukaten toista. Se ei johda mihinkään muuhun kuin kahden ihmisen erkanemiseen toisistaan.

• ap.

"En tosin tiedä, mihin vedät psykoottisen rajan, mutta jollei sohvatyynyn viskelyä lasketa psykoottiseksi, niin en taida olla ylittänyt vielä psykoottisuuden rajaa."

Sohvatyynyjen viskomisia en itse pidä psykoosikynnyksen ylityksenä, ellet tyynyjen sisään ole asettanut vaikkapa kivenmurikoita.

"Asioista täytyy pystyä keskustelemaan, joskus on hyvä purkaa asia heti, joskus on hyvä ottaa aikalisä ja rauhoittua."

Näinhän se menee paremmissa perheissä. Usein miten tuo on vain utopistinen haavekuva, joka ei koskaan toteudu käytännössä.

"Tärkeintä olisi välttää sellaista älytöntä huutoriitaa, jossa kumpikaan ei kuuntele vaan sokeasti karjuu omia totuuksiaan loukaten toista"

Mykkäkoululainen ja tunnepurkauskattila harvemmin altistuvat älyttömään huutoriitaan keskenään.

"Se ei johda mihinkään muuhun kuin kahden ihmisen erkanemiseen toisistaan."

Edellisestä johtuenko olisi syytä valita kumppaniksi täysin erityyppisesti tunteella reagoiva niin ei tulisi lopullista erkanemista toisistaan.

• ap. kirjoitti:

"En tosin tiedä, mihin vedät psykoottisen rajan, mutta jollei sohvatyynyn viskelyä lasketa psykoottiseksi, niin en taida olla ylittänyt vielä psykoottisuuden rajaa."

Sohvatyynyjen viskomisia en itse pidä psykoosikynnyksen ylityksenä, ellet tyynyjen sisään ole asettanut vaikkapa kivenmurikoita.

"Asioista täytyy pystyä keskustelemaan, joskus on hyvä purkaa asia heti, joskus on hyvä ottaa aikalisä ja rauhoittua."

Näinhän se menee paremmissa perheissä. Usein miten tuo on vain utopistinen haavekuva, joka ei koskaan toteudu käytännössä.

"Tärkeintä olisi välttää sellaista älytöntä huutoriitaa, jossa kumpikaan ei kuuntele vaan sokeasti karjuu omia totuuksiaan loukaten toista"

Mykkäkoululainen ja tunnepurkauskattila harvemmin altistuvat älyttömään huutoriitaan keskenään.

"Se ei johda mihinkään muuhun kuin kahden ihmisen erkanemiseen toisistaan."

Edellisestä johtuenko olisi syytä valita kumppaniksi täysin erityyppisesti tunteella reagoiva niin ei tulisi lopullista erkanemista toisistaan.

Kivenmurikoita ei ole täälläpäin lennellyt :)

Asioista avoimesti keskusteleminen ei ole helppoa. Siinä täytyy osata kertoa oma näkökulmansa toista turhaan loukkaamatta sekä kuunnella nöyrästi, mitä toisella on sanottavana. Tuskin kukaan tuossa lajissa täydellinen on, mutta voi ainakin tehdä sen päätöksen, että pyrkii omalta osaltaan tekemään parhaansa kiistatilanteiden ratkaisemiseksi.

Kumppaniksi on syytä valita sellainen, kenen kanssa on samalla aaltopituudella. Kunhan asiat saadaan setvittyä, ei ole niin väliä kumpaa lajia tunteenpurkausten suhteen kumpikin edustaa. Kaksi ääripäätä yhdessä toki voi olla hiukan haastava yhdistelmä, mykkäkoululaiset jääräpäisesti mököttävät odottaen toisen aloitetta tilanteen ratkaisemiseksi ja huutajat ajavat tilanteen kerta toisensa jälkeen tulehtumisen puolelle pääsemättä ratkaisuun.

Toista on tärkeää osata lukea oikein. Jos tietää, että toinen vaatii pienen mököttämisen, jotta pystyy asiasta rauhassa keskustelemaan, silloin se pieni hetki on syytä toiselle suoda. Vastaavasti enemmän tunteellisesti reagoivan tunteenpurkaukseen ei kannata lähteä heti mukaan, vaan antaa toisen päästää höyryt rauhassa ulos (olettaen toki, ettei tilanteeseen liity väkivallan uhkaa tms). Eihän se helppoa aina ole, mutta joskus täytyy jommankumman vain yrittää olla se maltillisempi osapuoli, jottei kärpäsestä kasva turhaan härkästä.

• Lähden kuukaudeksi ulkoiluttamaan virtuaalikoiraamme ja siitä virtuaalivaimoke saa virtuaaliherneitä nenäänsä.

• Ilman muuta psykoottinen tunteenpurkaus. Pienellä riskillä tosin... seuraukset on hyväksyttävä.

• Tämä helppo: psykoottinen tunteenpurkaus.

Mitä iloa on mykkäkoulusta? Ei saa sanottua ja purettua , mikä ottaa päähän, vaan möksöttää vaan, eikä kukaan tajua miksi.

Jos joku muu pitää mykkäkoulua, se sopii mulle, vaikken sitä todennäköisesti mykkäkouluksi tajuakaan. Maailmassa muutenkin liikaa ääntä ja melua :)

• ap.

"Mitä iloa on mykkäkoulusta?"

Ei sitten yhtikäs mitään. Mitä iloa tuottaa ylipäätään turhat ja raskaasti kannettavat riidat.

" Ei saa sanottua ja purettua , mikä ottaa päähän, vaan möksöttää vaan, eikä kukaan tajua miksi."

Jotenkin noinhan se menee. Mykkökoululainen tasan tarkkaan tietää itse mikä nyt ottaa niin päähän hän ei vain sitä vain voi tai halua kenellekään kertoa. Kärsimyskehonsa ehkä huutaa lisää piiskaa vaikkapa sitten itse aiheutettamansa mykkökoulun muodossa.

• ap.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miikka Pentikäinen, 28, on kuollut

– Classicin liigaottelu siirtyi Lahtelaisen LASBin ja Classicin oli määrä kohdata keskiviikkona. https://www.aamulehti
      Maailman menoa
      366
      37578
    2. Särkynyt sydän

Teit sitten selväksi ettet ole kiinnostunut. Kiitos siitä! Nyt on turha enää yrittää mitään, lähestyä tai edes jutella s
      Ikävä
      89
      6406
    3. Täytyy sanoa että on tämä aika mielenkiintoinen tilanne..

Ihan en osaa vielä yhdistellä palasia, toisaalta tarvitseeko edes. Et vaan taida pystyä kokonaan päästämään irti, ja jos
      Ikävä
      31
      5350
    4. Jos haluat tietää miksi tykkään sinusta

Niin siksi, koska sinusta huokuu sellaista lempeyttä ja seesteisyyttä ja olet lisäksi komea ilmestys. Jotenkin olet myös
      Ikävä
      21
      3828
    5. Oho! Dannyn, 82, seuralainen Helmi Loukasmäki, 23, paljastavissa kuvissa - Yksi sana kertoo kaiken!

Mediassa on kerrottu, että Danny ja Helmi ovat muuttaneet uuteen kotiin Raumalle. Nyt Loukasmäki on jakanut omalla Insta
      Suomalaiset julkkikset
      66
      2992
    6. Paskakaivo Kuhmo

Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi
      Kuhmo
      52
      2559
    7. En suuttunut missään vaiheessa

Oon vaan herkkä ja tuskastunut. Mies se ei ole henkilökohtaista sinulle. Ei mitenkään päin. Sinä herkkänä vaan satut näk
      Ikävä
      12
      2124
    8. Uskotko yliluonnolliseen?

Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D
      Ikävä
      58
      2049
    9. Mitä kuuluu?

Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul
      Ikävä
      18
      2041
    10. Trump on jo ihan seonnut...

Nato maa uhkailee toista Natomaata....Amerikan tuho näyttää toteutuvan Trumpin kaudella 100 varmasti.
      Maailman menoa
      489
      1959
    Aihe